اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الاخوان المسلمين تدعو المسلمين للتواجد داخل الكنائس يوم 7 يناير لحمايتها

م تيمور المراغي

Recommended Posts

السلام عليكم،

فكرة حلوة من الاخوان و مبادرة كويسة منهم، هايل يا أرك...

عايزين احنا كمان يبقالنا مباردة، حتى لو بسيطة، على المستوى الشخصي،

مع صاحبي او جاري او صديقي فى العمل القبطي،

ممكن يكون باتصال تليفون اسأل عليه و اعيد عليه،

أو ابعتله هدية بسيطة،

لو جاري اخبط عليه اطمن عليه،

واكييد في طرق كتييرة ممكن نعملها نبين فيها اننا كلنا اخواات و مصريين، مافيش فرق بين مسلم و قبطي، كلنا مصريين...

لازم احنا كل واحد يقدر يعمل حاجة يعملها، عشان نبين حقيقة مشاعرنا و احساسنا و حبنا لاخوانا الأقباط،

وان الي حصل ده مالووش دعوة من قريب ولا من بعيد بأي حد مصري عاقل بحب بلده و بيخاف عليها...

إحنا بنعيش مرة واحدة بس،

عيش حيياتك زي ما انت عاايزها، خليها أحسن حياة

رابط هذا التعليق

• الردود 41
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

إيران تدين تفجير كنيسة القديسين بالاسكندرية.. وتعزي الشعب المصرى

أدانت إيران تفجير كنيسة القديسين بالأسكندرية الذى أسفر عن مقتل وإصابة العشرات خلال الاحتفالات بالعام الميلادي الجديد.

وقال المتحدث باسم وزارة الخارجية الإيرانية رامين مهمانبرست - حسبما نقلت قناة (برس تي في) الإيرانية الأحد - "إننا ندين مقتل أبرياء خلال هذا التفجير"، معربا عن تعازيه للحكومة والشعب المصري في ضحايا هذا الحادث.

وكانت العديد من الدول قد أدانت هذا التفجير الذي وقع بكنيسة القديسين في الأسكندرية من بينها الولايات المتحدة الأمريكية وفرنسا وألمانيا وبريطانيا.

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق

قناة الحياة وتحديداً برنامج الحياة اليوم اطلقوا شعار وحملة أمس .. أسموها " معاً نُصلي "

للوقوف إلى جانب أخواننا المسيحيين صفاً واحداً يوم عيدهم الخميس المقبل ...

للتعبير عن إن مصر هاتفضل كيان واحد ... وبإذن الله عُمرنا ما هانبقى سودان أخرى أو ممزقين أو يوجد بيننا من يفرق شملنا أو يفرقنا عرقياً أو دينياً

ودي هديه مني ... وهي عبارة عن كتاب صوتي بعنوان " أخبار مصر وفضائلها "

عشان نشوف القران والرسول ماذا قالا عن أهل مصر قديماً وإلى يوم القيامة بإذن الله ... وكمان عن أقوال الصحابة الفاتحين عنها وعن طيبة أهلها وحنان وسعة وخير أرضها

أخبار مصر وفضائلها

--------------

كنت أتمنى أن تكون تلك المبادرات إنها تأتي في غير ازمة أو كارثة ..

لكن معليش ... رب ضرة نافعه ...

والازمات هي من تُظهر معادن الأشياء ..

والذهب لا يكون ذهباً إلا بتعرضه للنار .. ومهما تعرض للنار فسيظل ذهباً براقاً ..

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

السلام عليكم،

فكرة حلوة من الاخوان و مبادرة كويسة منهم، هايل يا أرك...

عايزين احنا كمان يبقالنا مباردة، حتى لو بسيطة، على المستوى الشخصي،

مع صاحبي او جاري او صديقي فى العمل القبطي،

ممكن يكون باتصال تليفون اسأل عليه و اعيد عليه،

أو ابعتله هدية بسيطة،

لو جاري اخبط عليه اطمن عليه،

واكييد في طرق كتييرة ممكن نعملها نبين فيها اننا كلنا اخواات و مصريين، مافيش فرق بين مسلم و قبطي، كلنا مصريين...

لازم احنا كل واحد يقدر يعمل حاجة يعملها، عشان نبين حقيقة مشاعرنا و احساسنا و حبنا لاخوانا الأقباط،

وان الي حصل ده مالووش دعوة من قريب ولا من بعيد بأي حد مصري عاقل بحب بلده و بيخاف عليها...

حصل فعلا

اتصلت بتريز صاحبتي و اتطمنت عليها و على اسرتها

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

بقالي يومين مش عارفة أدخل على النت

سعيدة بالمبادرات الإيجابية .. لازم الدنيا كلها تعرف اننا كلنا مصريين

و بلدنا غالية علينا أوي

و مش هنقبل حد يمس شعرة من مصري

ربنا يحفظكم يا مصريين

ربنا يحميكِ يا مصر

رابط هذا التعليق

أسموها " معاً نُصلي "

أخويا الكبير و عم عيالي أبو الأسيان

معلش وجب التوضيح عشان ده بردو قد يكون من مكاسب العمل الاجرامي لهؤلاء المجرمين الذين قاموا بالتفجير

احنا مع إخواننا النصاري قلباً و قالباً و حقهم محفوظ و لن يضيع و نفديهم بأرواحنا عملاً بأمر النبي و نقسط إليهم عملاً بما جاء في القرآن .. فقط أذكر نفسي و إخواني بالثوابت العقدية .. معلش استرعاني اسم الحملة و استرعاني انه مينفعش و مش كل الناس هتفهم المقصود منه.

لكن وقوف مع أصدقائنا و جيراننا و منع الشر عنهم حق و لو أستطيع أكون أول من يؤدي هذا الحق ... فقط للتذكرة.

أنا عارف كم التقييمات السلبية اللي هتنزل عليا .. بس معلش الحق ميزعلش

مكاوى .. و يجعله عامر يا ريس

رابط هذا التعليق

ايه الى مستغرب منه يا مكاوى فى اسم الحملة هو معا نصلى يعنى احنا هنصلى صلوات المسيحيين؟... اكيد لأ ومش انا الى هقولك يا عكاوى واكيد جاية نصلى هنا بمعنى ندعى ربنا

وبيقولها الاخوة اللبنانيين صلى له يعنى ادعيله

وفى الانجليزى يصلى بمعنى pray...والتضرع الى الله او الدعاء لله بمعنى pray برضو

يعنى هما اكيد قصدهم يكتبوها كده عشان لما تترجم للانجليزى هتبقى pray together

وباابلدى كده معناها نبقى ايد واحدة فى اليوم ده

:clappingrose: :clappingrose:

رابط هذا التعليق

فعلا فكره حلوه كل المسلمين يروحو الكنايس يوم العيد فالمسيحيين مش هايلاقو مكان في الكنايس يعملوا فيه القداس يقومو يروحوا المساجد اللي هاتبقي فاضيه ساعتها عشان المسلمين في الكنيسه يقوم يخش الراجل المفجراتي يلاقي المسلمين في الكنيسه والمسيحيين في الجامع :blink:

طيب خلينا نفكر بعمليه اكتر

1-كل مسلم يبعت لاصحابه المسيحيين وقت الصلاه الرساله التاليه :اخي العزيز كان نفسي اكون معاك يوم صلاتك ولكن صلي انت وانا اقف احرسك لحين انتهائك من صلاتك

2-في كل حي نجيب يافطه قماش بشلن ونعلقها علي باب الكنيسه وياسلام بقي لو اتعملت باسم اكبر مسجد في المنطقه ونكتب عليها الكلمتين اللي فوق او اي كلمات مناسبه

3-ياسلام بقي لو اتعملت حاجه رمزيه كده زي مثلا قداس في مسجد يعني مش في المسجد نفسه ولكن في قاعات المناسبات اللي فيه مثلا وحبذا لو كانت في مسجد النور ويحضرها البابا نفسه-بعد مايخلص الصلاه الاساسيه بتاعته- يعني كرساله الي المسيحيين اذا كانت دوركم مهدده فهذه بيوت المسلمين تحميكم لحين انتهائكم من صلاتكم

تم تعديل بواسطة ozoozo

رابط هذا التعليق

أسموها " معاً نُصلي "

معلش وجب التوضيح عشان ده بردو قد يكون من مكاسب العمل الاجرامي لهؤلاء المجرمين الذين قاموا بالتفجير

احنا مع إخواننا النصاري قلباً و قالباً و حقهم محفوظ و لن يضيع و نفديهم بأرواحنا عملاً بأمر النبي و نقسط إليهم عملاً بما جاء في القرآن .. فقط أذكر نفسي و إخواني بالثوابت العقدية .. معلش استرعاني اسم الحملة و استرعاني انه مينفعش و مش كل الناس هتفهم المقصود منه.

لكن وقوف مع أصدقائنا و جيراننا و منع الشر عنهم حق و لو أستطيع أكون أول من يؤدي هذا الحق ... فقط للتذكرة.

مش قلتلك يا استاذ مكاوى

فى التوبيك التانى

حتى انت لو غبت

كنت برضه هسأل عليك

تقبل تحياتى

سُلطةٌ لا تكبحُ الجانى

ولا تحمى الضحية

سُلطةٌ مؤمنةٌ جداً

بدين الوسطية

فإذا استنجد محمومٌ بها

تسقيه ترياق المنية

وإذا استنجد بالخارج

تستنكر تدويل القضية !!!

أحمد مطر

رابط هذا التعليق

خبر رائع !!!!!!

فرحني بس في نفس الوقت متضايقة قوي لان كان نفسي أبقى موجودة في مصر وسط كل الاحداث دي بدل ما أنا حاسة إني قاعدة اتفرج من بعيد ومش قادرة اعمل حاجة.

فعلا فكره حلوه كل المسلمين يروحو الكنايس يوم العيد فالمسيحيين مش هايلاقو مكان في الكنايس يعملوا فيه القداس يقومو يروحوا المساجد اللي هاتبقي فاضيه ساعتها عشان المسلمين في الكنيسه يقوم يخش الراجل المفجراتي يلاقي المسلمين في الكنيسه والمسيحيين في الجامع :blink:

أستاذ ozoozo

وجهة نظر برضو :lol:

احب أوضح لحضرتك ان الخبر بيقول نقف خارج الكنائس مش جواها :)

طيب خلينا نفكر بعمليه اكتر

1-كل مسلم يبعت لاصحابه المسيحيين وقت الصلاه الرساله التاليه :اخي العزيز كان نفسي اكون معاك يوم صلاتك ولكن صلي انت وانا اقف احرسك لحين انتهائك من صلاتك

2-في كل حي نجيب يافطه قماش بشلن ونعلقها علي باب الكنيسه وياسلام بقي لو اتعملت باسم اكبر مسجد في المنطقه ونكتب عليها الكلمتين اللي فوق او اي كلمات مناسبه

3-ياسلام بقي لو اتعملت حاجه رمزيه كده زي مثلا قداس في مسجد يعني مش في المسجد نفسه ولكن في قاعات المناسبات اللي فيه مثلا وحبذا لو كانت في مسجد النور ويحضرها البابا نفسه-بعد مايخلص الصلاه الاساسيه بتاعته- يعني كرساله الي المسيحيين اذا كانت دوركم مهدده فهذه بيوت المسلمين تحميكم لحين انتهائكم من صلاتكم

بخصوص أول فكرتين دول....؟ ما ده اللي على طول بيحصل وبعدين نطلع نقول ماهو كلو كلام واشعار وهتافات وبس محدش بيعمل حاجة ! وده فعلا !

اخيرا المرة دي هنتحرك

و آخر فكرة عجبتني جدا..

تم تعديل بواسطة Damo

" Feed Your Faith and your fears will starve to death "

Unkown~

رابط هذا التعليق

أسموها " معاً نُصلي "

مش قلتلك يا استاذ مكاوى

فى التوبيك التانى

حتى انت لو غبت

كنت برضه هسأل عليك

تقبل تحياتى

سايكو باشا ولا يهمك .. بس هي كلمة الحق دايماً بتزعل معلش .. و للأسف قائلها بيتحمل أوزار اللي مش فاهمينه .. و أنا يا ريس في الخدمة

و نشرح و نقول .. يا سايكو و يا كل إخواننا الأحباب .. اه نقف مع بعض و اه نساند و نساعد و نحمي و نشيل همكم كأنه همنا بالظبط و بيوتنا تحميكم اه طبعاً لأننا في الآخر مأمورين بكدة و ده حقكم علينا يا سايكو و الله .. فاهمني .. حقكم علينا .. و أنا عن نفسي من الناس اللي بتأدي الحقوق .. و الاستجارة وااااااااجب على كل مسلم يلبيها .. بس يلبي الاستجارة بحقها و بس لا أكثر ولا أقل .. يا رب أكون اتفهمت

مكاوى .. أول زا تايم

رابط هذا التعليق

ايه الى مستغرب منه يا مكاوى فى اسم الحملة

وبالبلدى كده معناها نبقى ايد واحدة فى اليوم ده

:clappingrose: :clappingrose:

فتافيتو المفتفتة .. و الله يا ست الكل معلوم و باصم بالعشرين صابع اللي في الجثة المسكينة إننا واااجب علينا نساند أناس أبرياء لا ناقة لهم ولا جمل في اللي بيحصل .. ده حق من أوجه كثيرة .. حق أهل الذمة علنا كمسلمين .. حق الجيرة و ده حق عظيم جدااااً .. و دول بس كفاية إن احنا نجيرهم و نحميهم و نفديهم .. بأتخيل لو جاري (مسلم أو مسيحي) تعرض لهجوم إجرامي مثلاً في بيته و انا دافعت معاه عن أهل بيته .. لو نصراني هأقول لأ سيبه يستاهل .. حاشا لله و حاشا للإسلام الذي أدين بيه .. حق الجااااااار .. بس خلاص

ها يا فتفوتة .. عرفتي ليه كتبت المشاركة اللي في الأول دي .. بالراحة بس يا جماعة يا واش يا واش و بلاش اندفاع .. لكل مسألة فقه فواجب علينا نفهم المواقف صح عشان نعرفهنتصرف فيها ازاي .. بطلب كتير ؟!!

مكاوى

رابط هذا التعليق

كل دين (يهودية، مسيحية، إسلام) بيعترف بوجود الآخر بدليل أحاديث شريفة كثيرة و كمان أحكام دينا اللي بتأمر بإحترام إخوتنا من أي دين، يا راجل ده النبي عليه الصلاة و السلام نها عن سب "الأصنام" اللي بيعبدها الآخرين عشان ميجيش أتباع هذا الدين يسبوا الله أو دينناّ نحن، و هذا ذكر في القرآن كذلك قال تعالى في القرآن الكريم في سورة الأنعام الآية 108 (ولا تسبوا الذين يدعون من دون الله فيسبوا الله عدوًا بغير علم)

المشكلة سببها هو الفهم الخاطئ للدين . المشكلة كبيرة جداً و حلها هو حل فكري في الأساس، و خطوة بيت العائلة الواحد (لجنة تشكل من مشايخ في الأزهر و قساوسة مع الأنبا شنودة) اللي إقترحها شيخ الأزهر هي خطوة سليمة جداً في رأيي المفروض يتبعها خطوات في التعليم ثم في الحريات ثم الإقتصاد حتى نصل للدولة المدنية اللي دعا إليها الإسلام الصحيح.

و أول خطوات إيجابية نعملها:

١- أولاً تعزي جرانك المسيحيين ﻷنهم ولاد بلدك و ده أقل واجب

٢- ثانياً لو تقدر تتبرع بأي شيء لمن فقد من يعوله تبقى خطوة مهمة جداً، ياريت يبقى في لجنة وطنية تشكل لجمع التبرعات. عشان يبقى في عمل خيري وطني حقيقي حصل في ظرف الأزمات اللي زي دي (مقدرش أنكر أنه العام الماضي كان في عمل وطني شبيه قدرنا كلنا نعمله السنة اللي فاتت عشان سيول أسوان و سيناء)

٣- لو إنت موجود في إسكندرية تقدر تتبرع بالدم أو حتى تزور الجرحى و المصابين و تدعيلهم بالشفاء و ده أقل واجب.

أكيد في حجات كتير ممكن نعملها عشان منبقاش سلبيين، و ده أتركه ﻹضافة حضراتكم. إحنا في بتنا هنا عزيينا جرانا المسيحيين الأعزاء.

تم تعديل بواسطة Facts researcher

اللهم أرزقني المال الذي أعبدك به، وقني فتنته, اللهم آمين

رابط هذا التعليق

الأخ العزيز مكاوي،

بخصوص تعليقك على إسم الحملة، لا أجد ما يوقعنا في شبهة شرعية في إسم الحملة

مثلاً هناك أيضاً تعليقات على الإنترنت عن إستخدام شعار الهلال مع الصليب غير جائز شرعاً.

إذاً هل كان آباؤنا الذين ساندوا سعد زغلول في ثورة ١٩١٩ خارجين عن الإسلام عندما رفعوا شعار يحيا الهلال مع الصليب؟

تعليقي ليس للخلاف ﻷنه ليس هذا وقت الخلاف بصراحة، و لكن تعليقي للتنويه بالأمر الذي تطرحه بخصوص هذا الشعار

اللهم أرزقني المال الذي أعبدك به، وقني فتنته, اللهم آمين

رابط هذا التعليق

قريت خبر عن شاب مصري اعلن عن اعتزامه الانتحار على فيس بوك ,,

الولد ذكر قرائن كلها تؤكد انه الانتحاري الذي نفذ التفجير منها تحديد مكان ثقافي ومنها التوقيت بالظبط وانه شامم ريحة البحر وان كل وسائل الاعلام حتتكلم عن جريمته والكثر من القرائن انا جبتلكم الرابط لان الموضوع طويل

الرباط الخاص بي

رابط هذا التعليق

شهود عيان : بائع مصاحف ,, أول قتيل فى تفجيرات "القديسين"

قال أحد الشهود العيان للحادث الإرهابى الذى وقع على كنيسة القديسين، إن أول ضحية للتفجيرات كان شخصاً مسلماً يبيع المصاحف أمام مسجد "شرق المدينة" بشارع خليل حمادة بمنطقة سيدى بشر بالإسكندرية، وهو المسجد المجاور لكنيسة القديسين، ولا يفصلها عنه إلا أمتار قليلة.

أكد شهود عيان للإعلامية رولا خرسا فى حلقة مساء أمس الأحد، من برنامج "الحياة والناس"، لحادث كنيسة القديسين بالإسكندرية، أنهم استقبلوا العام الجدى بلحظات الرعب والموت ورائحة الدماء التى غطت أرجاء المكان.

وقال الشهود "فوجئنا فى تمام الساعة الثانية عشرة والربع بعد منتصف الليل، أثناء تواجدنا بكنيسة القديسين بدوى انفجار هائل يهز المنطقة، وشاهدنا سيارتين تحترقان قيل إنهما سبب الانفجار وأنهما كانتا مفخختين، وتعالت صرخات وحالة الرعب والفزع التى غلفت المكان وانقلبت فرحة العام الجديد إلى مأتم بعد أن شاهدنا أشلاء الجثث المبعثرة فى أرجاء المكان.

وغطت الأرض والحوائط المحيطة بالكنيسة وارتفعت رائحة الدماء وهرع الآلاف فى تدافع رهيب نحو موقع الحادث محاولين إنقاذ ما يمكن إنقاذه".

رابط هذا التعليق

الأخ العزيز مكاوي،

بخصوص تعليقك على إسم الحملة، لا أجد ما يوقعنا في شبهة شرعية في إسم الحملة

مثلاً هناك أيضاً تعليقات على الإنترنت عن إستخدام شعار الهلال مع الصليب غير جائز شرعاً.

إذاً هل كان آباؤنا الذين ساندوا سعد زغلول في ثورة ١٩١٩ خارجين عن الإسلام عندما رفعوا شعار يحيا الهلال مع الصليب؟

تعليقي ليس للخلاف ﻷنه ليس هذا وقت الخلاف بصراحة، و لكن تعليقي للتنويه بالأمر الذي تطرحه بخصوص هذا الشعار

الأخ الغالي الباحث عن الحقيقة

عشان ما أنحرفش بهدف الموضوع بس أنا هأتفقه الأول في الجزئيتين دول و بعدين ممكن نناقشهم في وقت لاحق و خاصة جزئية الصليب .. مش قضيتي ان الصليب مع الهلال أصلاً الهلال يعني مش رمز للدين الاسلامي .. لأن الاسلام مفيهوش رموز على ما أفهم .. فخليني أقرأ الأول زي ما قلتلك و نتكلم فيها بعدين.

و أحب أحييك عل مشاركتك الايجابية هنا و مع جيرانك .. ربنا يعزك و يكرمك

مكاوى

رابط هذا التعليق

معلومات عن وقوف آسيويين تسللوا من سيناء وراء "تفجير الإسكندرية"

أنباء عن تهديدات لكنائس قبطية في فرنسا وألمانيا

شُددت الاجراءاتُ الأمنية حولَ الكنائس في مصر مع اقترابِ الاحتفالات بعيد الميلاد القبطي الخميس والجمعة المقبلين وذلك بعد الاعتداءِ الذي استهدفَ ليلةَ رأس السنة كنيسة القديسين في الإسكندرية، كما أكد متحدث باسم وزارة الداخلية الألمانية أن رئيس الكنيسة القبطية في ألمانيا أشار إلى وجود تهديدات للأقباط في البلاد بمناسبة عيد الميلاد.

وفتح كذلك تحقيق في باريس حول تهديدات ضد كنائس قبطية إثر شكوى تقدم بها مسؤول ديني في كنيسة باريس القبطية.

وكان وزير الداخلية المصري حبيب العادلي كشف عن توصل الأجهزة الأمنية إلى معلومات مهمة، من شأنها أن تساعد في كشف هوية مرتكبي حادث كنيسة القديسين في الإسكندرية.

وأشار العادلي إلى "تورط جهات أجنبية في ارتكاب الحادث وأن هناك بعض المتسللين الذين تم التعرف إليهم دخلوا مصر قبل أعياد الميلاد عبر الحدود بمساعدة مصريين"، بحسب ما نقلت عنه صحيفة "المصري اليوم"، الاثنين 3-1-2011.

وتحدثت الصحيفة عن طلب الجهات الأمنية من سلطات المطارات والموانئ المصرية رصد وصول أي مشتبه به خلال الشهر الماضي، ما أسفر عن قائمة تضم 15 أجنبياً دخلوا البلاد خلال شهر ديسمبر 2010. بينما تنتظر النيابة تقارير إدارة المرور حول بيانات 13 سيارة كانت موجودة قرب مكان التفجير.

وفي سياق متصل، تم تشديد الإجراءات الامنية ونشر أعداد كبيرة من قوات الامن حول الكنائس في مصر مع اقتراب الاحتفالات بعيد الميلاد القبطي الخميس والجمعة وذلك بعد الاعتداء الذي استهدف ليلة راس السنة كنيسة القديسين في الاسكندرية مخلفاً 21 قتيلاً ونحو 100 جريح.

من جهته، أفاد مراسل "العربية" في مصر بأن جهات التحقيق توصلت لبعض الخيوط لتحديد معالم الجريمة، وأن هناك اشتباهاً في راس أحد ضحايا التفجير الذي يحتمل أن يكون هو منفذ الهجوم، ولكن هناك انتظاراً لنتائج تحليل الحمض النووي "دي إن أيه"، مشيراً إلى شهادات شهود العيان الذين الذين التقطوا أكثر من صورة للجاني.

وأوضح المراسل أن مصادر في جهات التحقيق أشارت إلى أن الجناة قد يكونوا من خارج مصر، وبالتحديد من دول آسيوية، نجحوا في التسلل أو بالتنسيق مع بعض المصريين، والمحت المصادر إلى أن الجناة دخلوا عن طريق سيناء، ولكن لا يوجد تأكيد للآن لهذه المعلومات.

من جانبه سلّم فريد عادل صاحب السيارة السكودا الخضراء التي قيل سابقاً إنها تسببت بالانفجار، نفسه إلى النيابة بصحبة أحد المحامين، ونفى فريد عادل، وهو قبطي، أي علاقة له بالحادث.

واستمعت النيابة إلى أقوال عدد من الشهود والمصابين، الذي أدلوا بأوصاف "دقيقة" للمشتبه بتنفيذ التفجير، منها أنه أبيض البشرة، يقارب الأربعين من العمر، ويصل طوله إلى 180 سنتيمتراً. كما أنه حليق الذقن والشارب، ويرتدي نظارة طبية، وسترة زرقاء تحتها قميص فاتح اللون.

كما أجمع الشهود على وجود انفجارين: الأول عند الساعة الثانية عشرة و15 دقيقة، تلاه الثاني بـ5 دقائق.

رابط هذا التعليق

مفتي عام المملكة ورئيس هيئة كبار العلماء

تفجير الاسكندريه لا يمت للاسلام بادنى صلة ,,

قال الشيخ عبدالعزيز بن عبدالله آل الشيخ مفتي عام السعودية رئيس هيئة كبار العلماء وإدارة البحوث العلمية والإفتاء إن تفجير كنيسة القديسين في الإسكندرية "لا يخدم الإسلام وليس له صلة وإنما يستعدي على الإسلام".

وأضاف خلال احتفال إدارة الملك عبدالعزيز بافتتاح معرض تراث المملكة العربية السعودية المخطوط، أن ما حدث في جمهورية مصر العربية من هذه الأحداث الخطيرة التي شجبها العالم كله، والسعودية أول شاجب لهذا الحدث ومستنكر له.

وأدان "الأحداث المتتابعة التي يدبرها أعداء الإسلام للنيل من المسلمين، لاستعداء غير المسلمين على المسلمين بأي صورة أحدثوها، وبأي وسيلة ابتدعوها.

وأكد أن هدف ذلك وغايته هو إضعاف شأن الأمة المسلمة، وإحداث الفوضى بين صفوفها وتدمير كيانها وتسلق الأعداء عليها.

رابط هذا التعليق

مفتي عام المملكة ورئيس هيئة كبار العلماء

تفجير الاسكندريه لا يمت للاسلام بادنى صلة ,,

قال الشيخ عبدالعزيز بن عبدالله آل الشيخ مفتي عام السعودية رئيس هيئة كبار العلماء وإدارة البحوث العلمية والإفتاء إن تفجير كنيسة القديسين في الإسكندرية "لا يخدم الإسلام وليس له صلة وإنما يستعدي على الإسلام".

وأضاف خلال احتفال إدارة الملك عبدالعزيز بافتتاح معرض تراث المملكة العربية السعودية المخطوط، أن ما حدث في جمهورية مصر العربية من هذه الأحداث الخطيرة التي شجبها العالم كله، والسعودية أول شاجب لهذا الحدث ومستنكر له.

وأدان "الأحداث المتتابعة التي يدبرها أعداء الإسلام للنيل من المسلمين، لاستعداء غير المسلمين على المسلمين بأي صورة أحدثوها، وبأي وسيلة ابتدعوها.

وأكد أن هدف ذلك وغايته هو إضعاف شأن الأمة المسلمة، وإحداث الفوضى بين صفوفها وتدمير كيانها وتسلق الأعداء عليها.

يا مين يفهم يا شيخنا بس ... ربنا يبصر العباد بالحقيقة و ينور قلوبهم و عقولهم قبل عيونهم .. آمين

مكاوى

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...