اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

بكاء الأب عند زواج ابنته غيرة أم فرحة؟

اغابي

Recommended Posts

بكاء الأب عند زواج ابنته غيرة أم فرحة؟

دموع الرجل غالية لأنها لا تذرف بسهولة فالدموع شكل من أشكال التعبير عن المشاعر وبالتالي هي غير مقتصرة على المرأة فقط بل على الرجل أيضاً ، ولكن البكاء يختلف من شخص لآخر وحسب المواقف التي يمر بها فهناك دموع صامتة يبكيها الرجل داخل نفسه ليحاول أن يجعل من حوله أن يتماسكوا .أما النوع الثاني هي الدموع التي تظهر والتي يظل الرجل يجاهد لحبسها داخله حتى لا تظهر ويبكيها الرجل عندما يكون في قمة ضعفه وانكساره فتدمع عيناه من هذا الانكسار ويمكن أن يبكي الرجل عندما يشعر بالندم على فقدان شيء مهم في حياته كزواج ابنته مثلاً فهذه المناسبة يبكي فيها معظم الرجال وينتابهم مشاعر وأحاسيس مختلفة عندما يفارقون ابنتهم ويودعونها إلى بيت الزوجية ، فلماذا يبكي الأب عند زواج ابنته ؟ سؤال طرحه " لهــنّ " على البعض .

غيرة وقلق

أمال أن هذا الشعور يجب أن يكون طبيعي بالنسبة للآباء مضيفة أن كل أب وأم يبحثون عن أفضل الأساليب لإسعاد أبنائهم فلماذا يبكي الأب على بعدها ، من باب أولي أن تبكي الأم لأنها هي التي ربت وأرضعت فغريزة الأمومة هي التي تجعلها تبكي على فراقها وبعدها عنها .

وتضيف د. أمال أن هناك مشاعر طبيعية وسوية وأخري غير سوية وشاذة عند بعض الآباء وضربت مثل بالعلاقات المحرمة التي تتم بين الأب وابنته أي أن الأب يستخدم ابنته في علاقة جنسية محرمة ومن هنا يفضل أن تظل له هو فقط ويحارب لكي لا تفارقه أبداً وهذه الكارثة الكبرى .

دموع الفرح

أن دموع الأب هذه تكون دموع فرح وليست حزن على زواج ابنته ، وذلك لأن كل أب يتمني لابنته أن تعيش حياة سعيدة وجميلة وناجحة أفضل من الحياة التي يعيشها ، وعندما يتم المراد وتتزوج البنت يسعد بهذه المناسبة خاصة وأننا في مجتمع شرقي يفضل زواج الفتيات في سن مبكر من باب " الستر " .

لذا فالحزن والدموع في عيون الأب يوم الزفاف تكون نابعة من قلب الأب وسعادته بأنه أوصلها إلى بر الأمان وحقق لها كل ما تتمناه .

ويؤكد د. رفعت أن الأب لا يغير على ابنته من زوجها فهذه تفسيرات خاطئة وشائعة في المجتمع فالأب يتمني لابنته ارتباط جيد لذا فهو يحرص على معاملة زوج ابنته معاملة جيدة أي مثل الابن حتي تعيش ابنته حياة سعيدة ، فهو لا يغير منه خاصة إذا كان رجل يتميز بمكارم الأخلاق ويتمتع بشخصية سوية توفر لها الحماية والاهتمام والحب .

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

فرسـان العالـم الحقيقيـون . . هــم شعــوب الارض

رابط هذا التعليق

انا بنتي لما جوزتها من عشرين سنه تقريبا ,, كنت فرحان جدا انا فاكر وقتها ,,

فعلا ايام زمان دي مش حتتعوض تاني ابدا ,, :happy:

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق

لا أعرف لماذا لم أستطع ان أتخيل سبباً لهذه الدموع أوقع من ان يكون وراءها صعوبة الشعور بإنفصال الإبنه عن أبيها و بـُعدها النسبي عنه

نعم قد تكون دموع الفرحه أحياناً .. لكن هذا لا يمنع أبداً أن يتخللها شئ من عدم تحمل فكرة أن تبتعد إبنة أبيها المدلـلَـه عن ناظريه

هذا رأيي في الموضوع

لكن لي تعليق على المقال الذي إقتبستيه يا أغابي

مضيفة أن كل أب وأم يبحثون عن أفضل الأساليب لإسعاد أبنائهم فلماذا يبكي الأب على بعدها ، من باب أولي أن تبكي الأم لأنها هي التي ربت وأرضعت فغريزة الأمومة هي التي تجعلها تبكي على فراقها وبعدها عنها .

لا أعتقد أبداً أن هناك فرق بين الأم و الأب في هذه الشاعر تجاه الأبناء عموماً

فليس معنى أن الأم هي التي حملت و أرضعت و ربَّـت أنها أحق بالقرب من الأبناء عاطفياً

خاصة البنات .. و كلنا يعرف أن غالباً الآباء يـُكــَـوِنون علاقه أفضل ببناتهم من علاقاتهم بأبنائم

البنت حبيبة أبيها كما نقول

و عليه فإن الدموع ليلة زفافها هي حق مكفول لكلا الوالدين:happy:

إستوقفتني أيضاً هذه الجمله

لذا فالحزن والدموع في عيون الأب يوم الزفاف تكون نابعة من قلب الأب وسعادته بأنه أوصلها إلى بر الأمان وحقق لها كل ما تتمناه .

مبدئياً من غير المنطقي القول بأن الحزن نابع من السعاده ... و مؤكد أن صائغ هذه الجمله خانه التعبير

قد تكون حقاً دموع الفرحه ... لكن إن تعددت الأسباب فلا يمكن للحزن أن يتواجد بينها

اللهم إلا إذا تنامى الشعور بإستصعاب الإنفصال النسبي عن بيت الأب و وصوله إلى مرتبة الحزن

و عندها ستتغلب تلك المشاعر على أي شئ آخر و يصبح من الصعب التفكير في السعاده بأنه حقق لها ما تتمنى

ربنا يكتر أفراحك يا أغابي ... لكن بلا دموع

:roseop: :roseop: :roseop:

تحياتي

أم كريم

تم تعديل بواسطة زهرة الجبل

رابط هذا التعليق

وتضيف د. أمال أن هناك مشاعر طبيعية وسوية وأخري غير سوية وشاذة عند بعض الآباء وضربت مثل بالعلاقات المحرمة التي تتم بين الأب وابنته أي أن الأب يستخدم ابنته في علاقة جنسية محرمة ومن هنا يفضل أن تظل له هو فقط ويحارب لكي لا تفارقه أبداً وهذه الكارثة الكبرى

؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

لا حول ولا قوة ألا بالله

مين أمال دي ؟

الا بذكر الله تطمئن القلوب

رابط هذا التعليق

فرحه طبعاً عشان

مشيت وفضت مكان لاخوتها

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

هو طبعا انا بنتى عندها لسه سنه ونص بس انا مش متخيل ان فى حد يجى ياخدها منى

وتبعد عنى

مش عارف بقى لما تكبر ان شاء الله ممكن الاحساس ده يختلف ولا هايفضل كده يارب يختلف

احسن مش هارضى اجوزها لحد من اساسه

تم تعديل بواسطة akramgroup

الأشجار لاتموت إلا وهي واقفة.....

...

رابط هذا التعليق

غالبا يكون بكاء الآباء عند فراق بناتهم وزواجهم من اولاد الحلال ، بيكون علشان

التفكير فى الديون والقروض المتلتلة اللى أتدبس فيها الاب فى جواز بنته ومطلوب

منه بعد الهيصة والزمبليطة انه يقوم بتسديدها !!!

رابط هذا التعليق

اظن يا اغابى البكاء ده شئ مستحدث دلوقت

وسبب بكاءه انه بدل ماكان مستضيف واحدة بيصرف عليها ويوكلهااصبحوا اثنين

بمعنى حالات كتيرة دلوقت العروسة تقضى يوم فى بيتها وباقى الاسبوع عند ابوها ماتعرفيش دلع بنات مش عارفة تعمل

حاجة فى بيتها لاعتمادها على امها او حالتهم الاقتصادية تجبرهم يكملوا الشهر عند ابوها

الكارثة الاكبر شقة الايجار قانون جديد اللى بيعجز العريس عن التسديد بعد شهرين تلاتة او حتى سنة لاى طارئ

وهب تلاقيه مجمع العفش وملقحه عند حماه

ليه حق يصوت مش يعيط لما يتحمل نفقات جهازها وبعد كده ولادتها والسبوع وغيره وغيره

حاجات كتير غير المشاعر لان البنات حبيبة ابوها وحتى لو اتجوزوا مش بيبعدوا عن اهاليهم

رابط هذا التعليق

انا مش عارفة السبب

بس بجد مش ممكن انسي لما بابا كان ماسك ايدي وبيسلمنى لجوزى

وفعلا كان بيبكى جامد وانا مش فاهمة فى ايه

لكن ممكن اعرف دلوقتى اننا افترقنا - وبعدت عن اهلى فترة كبيرة

ولو قولتلكم انى بشوف بابا كل فترات بعيدة ممكن سنتين او اكتر

يبقى حتعرفوا هو ليه كان بيبكى

:give_rose:

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

رابط هذا التعليق

بمعنى حالات كتيرة دلوقت العروسة تقضى يوم فى بيتها وباقى الاسبوع عند ابوها ماتعرفيش دلع بنات مش عارفة تعمل

حاجة فى بيتها لاعتمادها على امها او حالتهم الاقتصادية تجبرهم يكملوا الشهر عند ابوها

الكارثة الاكبر شقة الايجار قانون جديد اللى بيعجز العريس عن التسديد بعد شهرين تلاتة او حتى سنة لاى طارئ

حاجات كتير غير المشاعر لان البنات حبيبة ابوها وحتى لو اتجوزوا مش بيبعدوا عن اهاليهم

يا خبر يا مدام هند على الفيلم الرهيب ده :happy:

سيناريو محكم فيه بدايه - التمهيد - ووسط - العقده - ثم النهايه - لحظة التنوير ,,

انت اكيد كنتي بتكتبي قصه قصيره قبل كده ,,

صح ؟

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق

يا خبر يا مدام هند على الفيلم الرهيب ده :happy:

سيناريو محكم فيه بدايه - التمهيد - ووسط - العقده - ثم النهايه - لحظة التنوير ,,

انت اكيد كنتي بتكتبي قصه قصيره قبل كده ,,

صح ؟

لا دى قصص واقعية من حكاوى الاصحاب والمعارف ولاقارب

رابط هذا التعليق

دموع الاب بتكون على الزوج مش على بنته

لان الزوج بيكون لبس فى الحيط الله يعينه

انا لحد دلوقتى وطول عمرى وانا مش صغير يعنى

مشفتش فى حياتى اب بكى وهو بيزوج بنته

ولكن شفت ام بكت شويه كده ومش علشان حاجه

علشان مش هتلاقى حد يساعدها فى شغل البيت

دى وجهة نظر

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

الفراق ، حيث ستفارقه بنته ولن يرى وجهها كما اعتاد

الفرحة ، تماما كفرحة يوم تخرجها.

والقلق ، القلق عليها بعد أن تنتقل إلى الحياة الواقعية مع زوج لم يظهر كل ماعنده بعد.

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

جميع الاباء يحزنون لفراق بناتهم

ولكن لكل منهم التعبير بطريقته عن هذا الحزن - فاحيانا بالدموع واحيانا بدون دموع

ولكن الكل متاكدون ان فراق الابناء ليس بالشيء الهين او البسيط ويستحق الالم

فالاب فى النهاية هو من ربى وتعب وسهر حتى يجعل ابناؤه متميزين ويكون دوما فخورا بهم

لا نختلف ابدا مهما اختلفت اراؤنا فى تحليل هذه النقطة

لان الاب يزرف الدمع حزنا لفراق ابنته حتى وان كان الامر مستتر

:give_rose:

تم تعديل بواسطة اغابي

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

مش هتكلم عن الدموع عشان انا بحترم جدا الانسان اللي يقدر عن مشاعره....سواء راجل او ست....و ميهموش اوي اللي قدامه يعني هيقول عليه ايه

دموع بابا......غالية عندي اوي

و شفتها مرتين في حياتي

الاولانية......يعني مش هقدر اتكلم عنها

التانية لما اول مرة اخدت قرار اني اسافر.....مع انه هو شخصيا بيسافر طول الوقت....لكن حسيت انه اتاثر اوي من فكرة انه مرة يرجع من السفر و مش هيلاقيني....و هتاخدني الدنيا لعالم تاني

يمكن مش فاكرة انا قولت ايه....بس فاكرة انه اداني حضن كبيراوي اوي....

حضن دافي اوي....

كل ما بتوجع في السفر....

كل ما بيطمني ان الحضن ده مستنيني

متهيالي برضه لما اتجوز باذن الله...

بابا مش هيبكي.....

بس هيديني نفس الحضن الدافي اوي.....

اللي بيقولي في كل ضمة فيه.....

اني مهما كبرت....

بس لسه البت الكلبوظة الصغنتتة حبيبته

و مهما اتحبيت من حد تاني....مش ممكن هتحب من حد اده

و مهما بعدت.....هفضل قريبة

و مهما مرجيحة الدنيا حدفتني لفوق...او لتحت...هيفضل الحضن ده...ملاذي الامن جدا

كفاية اني اعرف انه دايما موجود....و عشاني انا بس بلا منازع

مفتقدة بابا....

و مفتقدة حضنه.....

و عجبني التوبيك

و ميرسي يا غيبو

رابط هذا التعليق

دموع الاب بتكون على الزوج مش على بنته

لان الزوج بيكون لبس فى الحيط الله يعينه

انا لحد دلوقتى وطول عمرى وانا مش صغير يعنى

مشفتش فى حياتى اب بكى وهو بيزوج بنته

ولكن شفت ام بكت شويه كده ومش علشان حاجه

علشان مش هتلاقى حد يساعدها فى شغل البيت

دى وجهة نظر

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

عنبو....انا زعلانة منك....اوي كمان

انا كنت في مود حلو اوي من شوية.....و لسه هقرا المداخلات قوووووم ايه لبست في الحيط

ليه كده يا عنبوووف

انت واقعي اوي ده حقيقي

بس لبس في الحيط دي خلتني اتخرشم خالص

بهزر معاك طبعا

ع فكرة بقي

بابا...مش هيبكي...(لانه مستعد يدي لزوجي ستريو سماعات هدية)

ماما مش هتبكي.....(لاني اصلا مبساعدشي في شغل البيت...لكن باحتراف بساعد في نكش البيت)

زوجي....مش هيبكي....(لأني متأكدة انه هيحبني اوي)

بس الاكيد اني انا اللي...هتقطع......لاني هضحي بايام كنت بعيشها مع نفسي....و هضطر اشارك تفاصيلي مع كائن فضائي هلامي....غريب....(وصف شاعري اهه....اخو الحيط اللي انت حدفتنا بيها فوق)

مسا يا عنبي....فرح...يطير بيك للسما السابعة....يا رب

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...