اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

استفسار عن تاشيره <راعــــــــــــــى غنم>

Recommended Posts

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

انا جالى تاشيره من السعوديه

راعى غنم

مع انى حاصل على ليسانس اداب علم نفس

هو لازم يكون مكتوب فى جواز السفر

راعى غنم

وكيف احصل عليها من مصر

هل من مزرعه ولا منين

وهل يوجد مهنه فى مصر

امسماها راعى غنم

ولو مافيش

ما يوازيها فى جواز السفر

عشان التاشيره تقبل

ارجو الرد

والحل

رابط هذا التعليق

ارجوك ياسيدي الفاضل اوعى توافق على السفر بالتاشيرة دي لو هتبيع فجل في مصر متعملهاش ..

تاشيرة راعي غنم اسوأ تاشيرة على وجه الارض لا ينافسها في السوء الا تاشيرة السائق الخاص ...

مش مسموح لك تجيب مراتك لو فكرت تتجوز .. راتبك هيكون قليل جدا جدا مش بعيد اقل من الالف ريال لان مش هيرضى يكتب لك عقد باكتر من كده ده لو كتب لك من اساسه .. هيبيع ويشتري فيك الكفيل وهتقعد عنده سنتين شغال بالسخرة لغايه ماعقدك ينتهي متقدرش تروح منه يمين او شمال ..

لو فرضنا وحبيت تنقل على شركه تانية مفش شركه محترمه ترضى تاخذك لو عملت ايه .. وكمان مش هينفع تغير مسمى التاشيرة دي لو قلبت لهم قرد ..

ارجوك اعمل جميل العمر في نفسك واوعى مهما حصل تقبل التاشيرة دي ورزاق هنا رزاق هناك ..

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

انا جالى تاشيره من السعوديه

راعى غنم

مع انى حاصل على ليسانس اداب علم نفس

هو لازم يكون مكتوب فى جواز السفر

راعى غنم

وكيف احصل عليها من مصر

هل من مزرعه ولا منين

وهل يوجد مهنه فى مصر

امسماها راعى غنم

ولو مافيش

ما يوازيها فى جواز السفر

عشان التاشيره تقبل

ارجو الرد

والحل

ارجوك يا اخى الكريم اوعى تسافر بالتأشيرة دى خالص عشان انا كان ليا واحد صاحبى اخد التأشيرة دى وسافر وربنا ما يكتب عليك الّى شافه شاف ايام سودا بعيد عنك وفى الآخر ضيع من عمره سنتين ونص ورجع يا مولاى كما خلقتنى........ مرة تانية ارجوك اوعى تسافر بالتأشيرة دى وبعدين انت فى مصر حتى لو عاطل احسن من راعى غنم على الأقل انت بتقول انا معايا ليسانس اداب .............. وبعدين كمان ياريت هتلاقى فرصة لأى حاجة هنا فى السعودية بألتأشيرة دى بالعكس خاليك فى مصر لحد ما تسافر على تأشيرة ليها مسمى يكون ليه صلاحية الإستقدام والزيارة والعمل واى حاجة تحتاج تعملها بيها ارجووووك لا توافق ...... وشكرا

رابط هذا التعليق

ارجوك ياسيدي الفاضل اوعى توافق على السفر بالتاشيرة دي لو هتبيع فجل في مصر متعملهاش ..

تاشيرة راعي غنم اسوأ تاشيرة على وجه الارض لا ينافسها في السوء الا تاشيرة السائق الخاص ...

مش مسموح لك تجيب مراتك لو فكرت تتجوز .. راتبك هيكون قليل جدا جدا مش بعيد اقل من الالف ريال لان مش هيرضى يكتب لك عقد باكتر من كده ده لو كتب لك من اساسه .. هيبيع ويشتري فيك الكفيل وهتقعد عنده سنتين شغال بالسخرة لغايه ماعقدك ينتهي متقدرش تروح منه يمين او شمال ..

لو فرضنا وحبيت تنقل على شركه تانية مفش شركه محترمه ترضى تاخذك لو عملت ايه .. وكمان مش هينفع تغير مسمى التاشيرة دي لو قلبت لهم قرد ..

ارجوك اعمل جميل العمر في نفسك واوعى مهما حصل تقبل التاشيرة دي ورزاق هنا رزاق هناك ..

مشاء الله عليكي ياستاذه ضحي من كتابه العباره ارجوك ياسيدي الفاضل اوعي تسافر علي التاشيره دي حست بش جميل جداااا اننا كامصرين فعلا بنخاف جداااا علي بعض رغم اي خلاف في اي مكان بين المصرين والاخت ضحي وهي يتنصح السائل تحس انه تعرفه معرفه شخصيه ولكن بلعكس وهو عضو جدااا في الصرح الكبير للمصرين وعن جد انا بشكر الاخت ضحي علي النصحيه القيمه جدااااااااااااا لان لو الاخ فعلا سافر بالفيزه دي تاكد انك بهدلت نفسك الا في حاله واحده فقط لو كان لك حد هنا مرتب لك شغل ومش مهم المهنة ومش مهم الاستقدام وتجالس كدا لحالك ويكون الله في عونك

تم تعديل بواسطة خالد شحاته
رابط هذا التعليق

يخرب بيت التخلف اللى فى السعودية

هو لسه فى حاجة فى الدنيا اسمها راعى غنم

ياجماعة ده دول افريقيا اتطورت عن السعودية

وبعدين مين الاغبياء اللى فى ادارة حكومية تسمى الجوازات تصدر تأشيرة راعى غنم

مش الاولوية للسعودة يعنى ماتصدرش تأشيرة لمهنة ما وفى موظف سعودى يستطيع القيام بها

يبقى معقولة نستورد راعى غنم

اللهم اني اعوذ بك من الهم والحزن ، واعوذ بك من العجز والكسل ، واعوذ بك من الجبن والبخل ، واعوذ بك من غلبة الدين وقهر الرجال

اللهم اني اعوذ بك من الكفر والفقر، واعوذ بك من فتنة المحيا والممات ، واعوذ بك من عذاب القبر

اللهم عافني في بدني وعافني في سمعي وعافني في بصري

رابط هذا التعليق

ههههههههههههههه والله العظيم ياخي انا الكلام موتني من الضحك مش استهزاء ولا حاجه والله لكن كلمه راعي غنم لواحدها تضحك

الهم انا هقولك الخلاصه لان اخوك ايده في الموضوع

بص ياسيدي لو الحال معاك مش مظبط والفلوس مش تمام اصبر شويه واطلع علي فيزا حلوه تقبلها الشركات

يعني اولا لو جبت حاجه محترمه في مجال مهنتك يبقي تمام

مش ممكن يبقي تجيب عامل برضوا حلوه

ابعد عن سائق خاص والبتاعه الي انت عاوز تجيبها دي

رابط هذا التعليق

اخى العزيز :

(الدين النصيحه)

أنصحك ان لاتسافر على هذه المهنه مهما كانت ظروفك فى مصر انتظر حتى يجيك عرض كويس

أن تدخلني ربي الجنة ...هذا اقصى ما اتمنى

وتَهبني الدرجات العُليا ....يا ذا المِنة يا رب لا حول ولا قوة الا...بِكَ يا ذا القُوة فأعن واصرف عني الجهل وإذا مِت إلهي اجعل لي

نورا في قبري واغفر لي واحشُرني مع خَيْرَ الرٌسلِ يا ذا المِنة ....يا رب

رابط هذا التعليق

بعد اذنكوا يا جماعة عاوز اقول حاجة لكل اللي بيستفسروا هنا ومن واقع خبرة سابقة ومستفادة من هذا المنتدي الرائع ,

اولا يجب عليهم السؤال عن الموضوع والايضاح بكل تفاصيلة

ثانيا سيقوم الاخوة الافاضل بالرد الشافي وجزاهم الله خير

ثالثا وهذا هو الاهم (((((((((((((( يجب علي السائل العمل بالرد مثلما قال الاخوة المجيبون ))))))))))))))

بمعني مش واحد بيسال تقضية واجب وتسلية ويعمل اللي هو عاوزة دي حاجة

يعني مثلا انا اخاف ان الاخ السائل بعد كل هذة الاجابات الشافية ان الاخ السائل ييجي علي التاشيرة دي وبعدين نلاقية فاتح مواضيع جديدة زي دي مثلا:

(((........ جيت علي تاشيرة راعي اغنام هل من حقي استقدام او زيارة ........)))))

(((........ التاشيرة الحرة مطلعتش حرة وكفيلي جاب لي معزتين وقال لي نفذ عقدك واشتغل....))))

(((.......هل يمكن تغيير مهنة راعي الاغنام....))))

(((,,,,,,,ياريتني سمعت الكلام واااه ياني ياني ياني ....مش هعمل كدة تاني,,,,))))

وكل هذة المواضيع المتوقع فتحها فيما بعد

اعذرني اخي انا حبيت بس اوضح شي بسيط لحضرتك ولنفسي ولكل الاخوة

نسيت حاجة مهمة جداااااااااااااا

اية وضعك ووضع مصر لما تطلع تاشيرة زي دي لمصر بعد كاكانت لاتطلع الا لدول اخري _ مع احترامي للجميع _

يعني لية مفيش لبناني راعي اغنام لان لو طلعت محدش هييجي عليها

طيب لية عملنا في نفسنا كدة

فشوف صورتك في السفارة وانت بتاخد التاشيره

او في المطار في مصر والامين بيبص لك ويبص للمهنة

لا بلاش مصر شوف صورتك كمصري وانت هنا واقامتك كدة مع احترامي لجميع المهن الشريفة واللهي انا لا اقصد التقليل من شأن اي مهنة فارجو ان تكون وصلك ما اريد

ولكم جميعا الشكر والتقدير

والسلام عليكم

ين

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

مداخلة تلخص الموضوع فى نكتة

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

• بعد 7 سنة...
  • الزوار
Guest طالب علم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته  حفظكم الله ورعاكم 

يا أخوة بالله عليكم أود الحصول على تأشيرة راعي غنم ساعدونى

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      السلام عليكم, حد يعرف نظام العمل فى شركة سدانة لمستحضرات التجميل ومستزلمات الاطفال, هو مقرهم فى الرياض, س للاسف مش عارف معلومات عن نظام الشركة ومنتجاتها وهل هى منتجاتها مطلوبة ولا لا, شكرا جزيلا.
    • 1
      السلام عليكم انا مدرسة ومعروض عليا عمل في مدرسة اسمها التهذيب القسم العامي بمرتب 6500 شامل السكن والمواصلات هل حد عنده معلومات عن المدرسه دي او اذا كان الراتب هيكفي المعيشة فرد واحد اقدر اصرف واحوش منه؟ لكم جزيل الشكر
    • 10
      السلام عليكم جالى عقد فى سلطنه عمان خارج مسقط ب 650 ريال عمانى اسرتى 4 افراد ايه رأيكم؟ برجاء الرد سريعا و كل عام وانتم بخير
    • 16
      ان شاء الله سيرزقنا المولى عز وجل بطفل عما قريب ...... وكنت اتسأل هل يمكن عمل باسبوره الجديد فى مصر ام لا ............عن طريق توكيل من الاب لاخوه فى مصر فيستخرج به شهاده ميلاد بها الرقم القومى واللى على أساسها يستخرج الباسبور ام ان هذا الامر يستدعى وجود الاب ................... واننا لازم ننزل مصر علشان نعمله باسبور واجراءات اقامته ..............؟؟؟؟ واتمنى الافاده بالاجراءات اللازم عملها اذا كان ممكنا بدأ من شهاده الميلاد الكويتيه اللى سهل استخراج
    • 6
      السلام عليكم ورحمة الله وبركاته عندي استفسار لأستاذ خالد شحاته جزاه الله خيراً أو لأي حد عنده أي معلومة يقدر يفدني جزاه الله خير زيارة عائلية لزوجتي وابنتي 3 شهور وأردت أجددها وذهبت لجوازات الرياض ولكن صادف انتهائها وقت العيد والدنيا اصبحت زحمة جدا في الجوازات وقتها شاء الله ان الزيارة تنتهي وتتطوف بعد ما مر ال 3 ايام السماح السؤال الآن بعد ما دفعت الغرامة 500 ريال عن كل جواز - هل فيه مده سماح جديدة (شهر مثلا او اسبوع) ؟ ولا لازم اروح اجدد الزيارة علي طول واقدر اروح بعد قد ايه لأن الفترة دي
  • أضف...