اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

بجد انا مش مصدقه ان فى حد كده ؟؟؟؟؟؟

pocy

Recommended Posts

انا حاسه انىفىناااااااااااااااار جوايه زى مايكون غلايه ماء بتغلى جوايه وتفور انا مش عارفه اكلم مع اى حد لآنى للآسف مليش حد ماما متوفيه وماليش اخوات بنات وانا بثق فيكم وفى اراءكم ومش عارفه اعمل ايه انا متزوجه من 9 سنوات جوزى خفيف الدم ويحب يهزر ويضحك مع القريب و الغريب ...................... وخصوصا البناااااااااااااااااااااااااااات وللاسف بيدخل فى علاقات ويقول لهم انه غير متزوج لكن لآتصل الى حد الزنا الى حد علمى والله اعلم بس يعامل معاهم كأنه شاب مراهق وهو فعلا مش كبير عنده 33 سنه يعنى اكنه شاب غير متزوج والكلا الحلو اللى انا مبسمعوش و التليفونات والاتصالات وللاسف كل لما اعرف حاجه واواجه يقولى انتى ام العيال وحاجه تانيه دا كل ده تهريج بس انا كنت بصدق زى الهبله بس اتلقيت المواضيع تطور معاه لو اجت مكالمه يترفز علينا انا والعيال هس بس مااسمعش صوت ويتكلم امامى ومش عاملى اى اعتباااار زى مايكون حيطه من ضمن حائط البيت واجى اتكلم ابقى انا عقلى صغير وبكبر المواضيع وده تهريج بس انا يانااااااس بشررررررررررررررر ومحدش يقولى انتى مقصره لانى كل يوم انا ببقى اكنى عروسه غير مقصره والحمد لله اعتبر زوجه مثاليه فى كل شى البيت والاولاد وهوذات نفسه لايوجد فراغ لكن هو يقول لى انا عينى زايغه شويه وهى بتبقى فتره وبعد كده بزهق وانا كل مره بحس انى بتاكل من جوايا ااااااااا مش عارفه اعمل ايه دلوقتى ساب الموبايل بقت موضه قديمه بقى يدخل الشات والفيس بوك ويصاحب ويكلم كلام حب اصل هو مايضيعش وقت ويشغل الكاميرا والميكرفون ولآاكن موجوده ولا عملى اعتبار اكلمت والله معاه بالادب والذوق والتفاهم واتكلمت معاه برده بقلت الادب عملللللللت كتير وطنشت فترره وكبرررت دماغى وانفعلت فتره واخذت موقف وهو ولا الهوااااااااااااااااااااا ولااكن حاجه بتحصل بس انا تعبت مش قادره استحمل والله بتجيلى حالات هستريه من العياط زى دلوقتى وانا باكتبلكم غير تاثير نفسيتى على البنات والعنف معاهم لانى فعلا مستحمله فوق طاقتى انا عارفه انى موضوعى مشابه للمحتارة الى كتبتت جوزى يخونى بس انا حبيت افضفض قبل لما انزل الشغل بس يريت الموضوع مايترفعش وحد يدخل يبردلى النااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااار اللى جوايا وحده قلتلى سيبى البيت وخدى موقف جاااامد بس عمرى ما عملتها او اعمل مجلس عائله خايفه يقولوا عليا هايفه مع العلم دلوقتى بقى يقفل الايملات والتليفون والفيس زفت بالباسوورد علشان معرفش الى بيعمله ويكتبه بردوا نارى بالله عليكم يااااااااارحيم يااربوانا الحمد متدينه وعارفه ربنا جدا وباشغل البقرة على طول فى البيت والاذكار فى لسانى على طول بس مش عارفه ليه رنا بلنى فى زوجىهذا البلاء استغفر الله العظيييييييم.......................

يا جماعه دى مشكله لاحدى السيدات قرأتها فى موقع اخر وبجد مش متخيله ان فى استهتار يوصل لهذا الحد ازاى واحده تصبر 9 سنين فى هذا الامر وهل الزوج ده فى منه كتير وهل ده ممكن يحصل لاي حد بعد سنين العمر دى كلها مع بعض ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

اتمنى ان نتناقش فى هذا الامر وما هو الحل الامثل لهذا الامر غير انها تطلب الطلاق لانها لو كانت عايزه طلاق كانت اطلقت من زمان ؟؟؟؟؟؟؟؟

منتظراكم

}فقلت استغفروا ربكم إنه كان غفارا * يرسل السماء عليكم مدرارا * ويمددكم بأموال وبنين ويجعل لكم جنات ويجعل لكم أنهارا * {

"(الحمد لله الذي تواضع كل شئ لعظمته الحمد لله الذي استسلم كل شئ لقدرته)"

"سبحان الله يا فارج الهم ويا كاشف الغم فرج همى ويسر امرى وارحم ضعفي وقلة حيلتى وارزقني من حيث لا احتسب يارب العالمين"

رابط هذا التعليق

وهي لسه جاي تفوق دلوقتي بعد 9 سنين

وخايفة كمان تاخد موقف يقولوا عليها هايفة

والله هما اصلا الاتنين ما عندهم دم ولا عقل

مفيش راجل كمان يستحمل يعمل كل الحاجات دي قدام زوجته ويتوقع انها تبقي مفييييش خالص كده

رابط هذا التعليق

انا معاك يا سمبا بس ايه الحل هل تعمل لنفسها كرامه وتطلب الطلاق والخلع

انا شايفه اكيد انها غلطت فى حق نفسها وفى حق بيتها واولادها لما وافقت من البدايه ومش اخدت موقف حاسم زى الطلاق او ابلاغ كبار العائله

ولكن ما الحل فى استهتارها واستهتاره وايه اللى ممكن يحصل لبناتها ؟؟؟؟؟

}فقلت استغفروا ربكم إنه كان غفارا * يرسل السماء عليكم مدرارا * ويمددكم بأموال وبنين ويجعل لكم جنات ويجعل لكم أنهارا * {

"(الحمد لله الذي تواضع كل شئ لعظمته الحمد لله الذي استسلم كل شئ لقدرته)"

"سبحان الله يا فارج الهم ويا كاشف الغم فرج همى ويسر امرى وارحم ضعفي وقلة حيلتى وارزقني من حيث لا احتسب يارب العالمين"

رابط هذا التعليق

و مش مصدقه ليه

الى هيا وصلتله طبيعى جدا لو بصيتى لسلوكها و سلوك زوجها معاها خلال التسع سنين زواج دول

الراجل كان انسان عملى جدا وواضح جدا و صرح ليها بمنتهى الامانه ان شخصيته بالشكل الفلانى و انه معندوش استعداد انه يغيرها

هى بقى عملت ايه

و لا حاجه شغلت ماكينه الاحلام الورديه الى صورت لها انها هتصى الصبح تلاقيه اتغير كدا منه لنفسه لما تهتم بنفسها و بالعيال و بحاجاته الشخصيه و مرت عليها تسع سنين و هى لسه متشعلقه بنفس الحلم الغير واقعى تماما و النتيجه ادامها ان الموضوع بيزيد و جوزها بيتمادى

حد يقدر يلوموه بصراحه انا مقدرش

اصله هيبطل ليه

علشان كرامه مراته

طيب هتكون كرامه مراته اغلى عنده من عندها هى شخصيا

يعنى اذا كانت مستحمله كل دا على نفسها و ساكته هو الى هيحس

يا حبيبتى الناس بتعاملنا دايما حسب ما احنا بنسمحلهم

و حسب ما هما شايفيين احنا شايفيين نفسنا ازاى

اسمحيلى اقولك زوج الست دى شايفها زى ما اى انسان هيقرا القصه دى هيشوفها

ضعيفه : بدليل انها خلال تسع سنين جواز مقدرتش مره واحده تقف وقفه صحيحه ضد الانتهاك الصارخ دا لمبادىء الزواج السليم و جتى الدين

عاطفيه التفكير : بصى حتى لاسلوبها فى عرض المشكله و كل كلامها الى من نوعيه مخنوقه بعيط المضوع لسه موصلش لا مش عارفه وصل و لا لا

معندهاش ثق فى نفسها : بدليل انها لسه بتقول انها خايف ان الناس تفتكرها عبيطه !!!!!!!!!!

يعنى بذمتك واحده تايها مشتته مش عارفه تقدر نفسها و تلزم الى قدامها باحترامها مش عارفه تاخد خطوه ايجابيه تجاه نفسها مش عارفه ترتب افكارها مش بتحب نفسها عايزه جوزها يحبها ازاى

الجواز مهواش مجرد الاهتمام بالنفس او الطبيخ و الغسيل و تربيه الولاد رغم انه مهم لكن فيه الاهم منه بكتير لان كل الى فات ممكن ناس تانيه يقوموا بيه مربيه طباخه ..........ز

لكن الزوج محتاج من زوجته حاجه مهمه جدا جنب كل الى فات دا و هى انه يحس انه بجد لقى واحده تفهمه بعمق و تلبيله احتياجاته الفكريه فى شريك حياته واحده يحس معاها انه اكتفى بيها فى كل شيىء عم سواها

على فكره جوزها اكيد طبعا مش حاسس معاها بكده و الا مكنش فضل يتنقل من واحده لواحده كده

لو هو حس فعلا انه معاه انسانه متميزه كان خاف انه يفرط فيها بالسهوله دى

تصرفاته كلها بتقول انه مش باقى عليها كتير و لا شايل خاطرها لانه لو فعلا بيعزها او خايف انها تضيع من ايديه مكنش استهان بمشاعرها بالشكل دا

مش عايزه يكون كلامى عنها جاف قوى او يبان ان انا بهاجمها

لكن انا و الله بكتب الى بكتبه دا لانى متعاطفه معاها جدا لكن عارفه ان هى الى هازمه نفسها بنفسها من قبل ما جوزها يهزمها

كمان مش معنى عدم مهجمتى لسلوك جوزها انى موافقه عليه بالعكس

لكن لان هى الى تهمنى اكتر منه

عايزه اقولها انها لو فضلت بطريقتها دى و باحسسها الغريب بالدنيويه دا مهما كتبت ميت مداخله فى ميت منتدى و لا قعدت تعيط و تتخنق ميت سنه و لا هيتغير حاجه

ياما هى تغير نفسها الاول و تدافع عن حقوقها و كرامتها بنفسها لان محدش هيخوض ليها معركتها بدلها

ربنا معاها

ما اجمل الانوثه عندما تمتطى صهوه الحياه

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

بعيد بس عن الكلام الكبير...استهتار...الطلاق....اسيب البيت...(لا انا ماسبشي بيتي غير لما يجي الونش..انا قاعدة علي مراوحه)

و بعيد عن تدخل اي طرف في العيلة....دي مشكلة خاصة جدا....مافيش داعي ننشر الغسيل اللي مش اللي هو قدام الناس و خصوصا ان ده هيهز صورته قدام عيلته و بناته كتير

هو انتي مندهشة ليه يا حماتي العزيزة.....

طب الراجل عايز "يراهق"....حس فترة انه سابه كتير او انه معاشي حياته مثلا(و غالبا هو اتجوز بدري او تحمل المسئولية بدري)....فقالك اما الحق اعيش بقي

مندهشة عشان عنده 33 سنة....ده سن النضج مثلا....اومال اللي عنده 55 سنة و قاعد قدام واحدة في دور بناته و لسه بيكلمها عن صولاته و جولاته و ازاي كان محطم قلوب العذاري

مندهشة من الست.....انا كمان مندهشة منها....بس مش لنفس اسبابك

مندهشة منها انها واخدة الموضوع في سكة تانية خالص غير السكة اللي المفروض تركز فيها

هو عايز يراهق....عايز يحس الجو بتاع انه مراهق و ناس بتشاغله و حركات....طب هي ليه ما تلعبشي معاه!!!

تعمل اكونت ع الفيس بوك....و تشغله

تخش الشات....و برضه تشغله

بس بدل ما كانت المساحة بتنشغل مع ناس تانية....و الله اعلم بتوصل لحد فين....خليها تتمتلي بمساحة من حقها هي

مش لازم بس الفيس بوك و الشات

هو عايز اهتمام...غير الاهتمام اللي هي بتعمله

هو مش طفل في العيلة....و لا هي ناظرة المدرسة اللي هتديله محاضرة عن الاخلاق الحميدة في زمن العفن

هو مراهق...برتبة زوج...أو زوج عايش في دور المراهق

و هي بقي

لازمن تكون ام....و صديقة و عشيقة

يمكن هي كويسة كام.....يمكن ممتازة كزوجة....بس محتاجة تشتغل علي دور العشيقة....و بعدين تطلع علي دور الصديقة

مش كل الناس هتقدر تعمل كده...بس افتكر مرة سمعتها في التلفزيون الدكتورة قالت..."هو احنا ليه بنبطل نجرب في الزواج....هو مش احنا قاعدين في وش بعض.....يبقي نفضل نجرب لغاية ما نلاقي الزرار الصح في الشريك بتاعك"

لو هي ارتباطهم خطوبة او مشروع زواج...يمكن كان كلامي هيكون مختلف

لكن طالما بيت و اسرة و اطفال...(و سؤال هي بتساله لنفسها يا تري بعيد عن شغل المراهقين..يا تري هو زوج صالح و لا لا...لو كان كويس....يبقي فعلا يستحق المحاولة مرة و عشرين كمان)

عجبني اوي لما بيقولها...."انتي ام العيال"

يا لهوي يانا ع اللي عايزة تتجوز.....(خلاص قربت اخد موقف...و لا موقف عبود فعلا من الليلة بحالها)

يعني

الراجل يبقي بس شايفاها ام العيال.....ايه ده

البنت مش لازم تتجوز عشان تبقي الرفيقة ام العيال في علاقة بتتيح ليها انها تلبع كل الادوار....اللي عمرها ما عاشتها في حياتها

تقدر تكون...صديقته

تقدر تكون...امه

تقدر تكون العشيقة السرية

تقدر تكون المعلم حنفي صاحبه و تشوف الولاد بتخرشم بعضها في الكلام ازاي

ليه تحرم نفسها من كل ده....و تركن بقي في بند "ام العيال"

ليه متحاولشي يعملوا حاجة مع بعض

حاجة هي و هو.....

تبتدي من انهم....يروحوا سينما سوا من غير الاطفال

يعملوة شقاوات...او مقلب في حد من اصحابهم

و تفضل تتدرج معاه لغاية ما ايدها في ايده و نعمل طاعة مع بعض

حماتي العزيزة اطلعي من حالة الدهشة دي

علاقتهم محتاجة اعادة قراءة.....و هي اللي لازم تقوم بالدور ده....لان البيه....خلاص عايش خياته

نسيبه بقي....يدوس زيادة لغاية ما واحدة فيس بوكاوية....تجيبه علي بوزه

و لا تكون واعية.....و تعيد هي تشكيله علي مزاجها

ع جنب بقي

السيدة الفاضة محتاجة حوالي 7 كيلو...بال راااااااايق و بروووووود

عشان تمخمخ علي مية سائعة

صباحك حالة اندهاش...بس لازم تخلي عينينا تقرا بشكل غير

رابط هذا التعليق

ولكن ما الحل فى استهتارها واستهتاره وايه اللى ممكن يحصل لبناتها ؟؟؟؟؟

الحلول كتير لكن كلها بتعتمد على تغيرها لنفسها هيه اولا و انها تحط فى اعتبارها ان الى اتهد فى تسع سنين صعب انه يرجع يتبنى فى يوم

:clappingrose: :clappingrose:

رابط هذا التعليق

إزيك يا مدام بوسي

لماضة كلامها كفاية من الناحية العملية وضحت لللزوجة إزاي تتعامل مع الموضوع بداية من سرية الموضوع مع خطة واضحة لكيف تكون الحياة مع هذا الزوج الغريب

أنا تعليقي بس في اتجاه موازي لكلام لماضة و هو الدعاء باستمرار لزوجها بصلاح القلب و البصيرة ...

من دعاء الرسول صلى الله عليه و سلم (اللهم يا مقلب القلوب ثبت قلبي على دينك، اللهم يا مصرف القلوب صرف قلبي على طاعتك)

" إن قلوب العباد بين أصبعين من أصابع الرحمن يصرفها كيف شاء "

فإذا كان الانسان لا يملك قلبه فأولى له ألا يثق أنه يمكن ان يملك قلب غيره إلا بتوفيق من الله

تحياتي

رابط هذا التعليق

انا شايفة انها هي اللي فرطت في حق نفسها من الاول و اتساهلت مع حاجات تعتبر خط احمر بالنسبة لاي ست

فا تراجع نفسها بقى و تحاول تصلح اللي هي افسدته في ال 9 سنين اللي فاتوا

و تستعين بربنا اولا

ثانيا تشوف حد يساعدها لانها لوحدها مش هاتقدر و الا كانت عملت من 9 سنين

في ناس متخصصين في علاج المشكلات الزوجية

تلجأ لحد فيهم عشان يساعدها بوضع خطة لاصلاح ما تم افساده

و تحاول على قد ما تقدر

عشان تبقى عملت اللي عليها

و الله بعد كل المحاولات دي ما اتعدلش سعادة البيه يبقى يغور في داهية

دا رأيي و الله اعلم

في دكتورة اسمها حنان زين

ممكن تساعدها في حل المشكلة دي

تعمل سيرش على النت هاتلاقي السايت بتاعها و طرق الاتصال بيها

و ربنا يعمل الخير

رابط هذا التعليق

انا شايفة انها هي اللي فرطت في حق نفسها من الاول و اتساهلت مع حاجات تعتبر خط احمر بالنسبة لاي ستفا تراجع نفسها بقى و تحاول تصلح اللي هي افسدته في ال 9 سنين اللي فاتوا

تعرفي يا ريمو انا قعدت باصة للجملة اللي فوق دي كتير

عارفة ليه....لاني كنت عمالة اقراها.. و اسال نفسي....مش المفروض تكون خطوط حمرا لاي زواج

بنخش الارتباط...كل واحد فينا عاش حياة طويلة و لما بيقابل شريك حياته...بيتخيل نفسه واضح معاه لما بيقوله....عن "خطوطه الحمرا"

و بنتخيل ان الارتباط الانساني ده هينجح عشان هو عرف الخطوط الحمرا بتاعت الست و انا عرفت الخطوط الحمرا بتاعت الراجل

بس نسينا ان احنا الاتنين مبقناش الشخصين اللي كانوا عايشين في عوالم خاصة بيهم قبل ما نتقابل

و لما اتقابلوا و اتواعدوا....بقي عالم واحد....و بقت مسئوليتنا احنا الاتنين ان احنا نتولد مع بعض...و نحط خطوط حمرا لعلاقتنا مع بعض...عشان تطلق اول صرخة ليها معلنة انها جت الدنيا

صديقة غالية عندي اوي....قالتلي...تعرفي الحب الحقيقي من غيره إزاي

لما بتلاقي نفسك فعلا مش عايزة تخسريه

و لما هتحسي انك هتخسريه...بتحاولي باستماتة عشان ما تخسريه

الارتباط الحقيقي ان كل واحد فينا....يحاول ميخسرشي التاني

يمكن فيه وصفات كتير....و دكاترة نفسيين اكتر

بس اقرب طبيب ليا هو شريكي....اللي هشتكي ليه منه

و احسن وصفة ليه....هي...."هي"....اللي هتعرف تطببه و تداويه

مساااكم....هو....و هي....و صفحة جديدة....يا تري تنفع تتقلب...و سطر فيها يبتدي ينكتب!!!

ع جنب بقي

دي فكرة جت في دماغي كده من تعليق ريمو....اعذروني اذا ما كنشي ليها علاقة بالمشكلة

بس بحلم....ان بجد زي ما بنقضي طول عمرنا ندرس حساب و لغات و كيمياء...و محاسبة

بحلم ان نفس الوقت نقضيه نتعلم.....إزاي نتجوز؟؟إزاي الجواز يبنيني و ابني فيه بني ادم تاني...مش مجرد...دبلة و فستان...و زغروطة بيروح صوتها في اول خناقة

بحلم...و مصدقة...حلمي :give_rose:

رابط هذا التعليق

يا لماضة

يا لماضة

لماضة

مراهق ايه بس وبتاع ايه وطفل ايه ايه ده اللي هتشتكه وتعمل اكاونت علي الفيس بوك وتناغشه

الحل الوحيد

انهاتخيره بينها وبين الهبل اللي كان بيشتغل فيه طول التسع سنين وتوقف وقفة رجالة :closedeyes:

ولو الاستاذ فكر واتهور ومد ايده عليه

تشوف لها اي فازة ورد من اللي بتعمل تربنة في المخ وتخبطه بيها

اه والله بتكلم جد

وتعمل بقي مشكلة كبيرة

ولا تفريط ولا استسلام

وهي معاها كل الحق ساعتها هيمشي جنب الحيط

او يسيبها هي وساعتها هي اللي هتكون كسبانة

معلش يا لماضة يا اختاه

انا مش مع ان واحدة تتنازل علشان واحد ما يستاهلش ومش عامل لها اي احترام وفلاتي عيني عينك كده

رابط هذا التعليق

مش عايزه يكون كلامى عنها جاف قوى او يبان ان انا بهاجمها

لكن انا و الله بكتب الى بكتبه دا لانى متعاطفه معاها جدا لكن عارفه ان هى الى هازمه نفسها بنفسها من قبل ما جوزها يهزمها

يا مغتربة

احييكي.....احييكي....احييكي

كنت عايزة امسك كل كلمة في مداخلتك الرائعة جدا دي و افصصها معاكي و نتحاور و تنكشيلي دماغي

بس خفت نطلع بره التوبيك

لكن العبارة دي.....ياااااااه وقفتني اوي

"هي هازمة نفسها بنفسها"

عجيب امر البني ادم راجل او ست لما ربنا يديله كل مقومات النجاح....حتي مع كل عثرة بيديله العكاز اللي ممكن يتكي عليه عشان يعاود النهوض....و ع الرغم من كده مصر ينزل لتحت و يستسلم للجاذبية الارضية

عجيب امر المرأة....اللي ممكن تخاف من محيط بين ادمين حواليها.....و متبقاش زعلانة من صورتها المشوهة و هي تنظر لاعماقها في المرآة

عجيب امر المرأة التي توقف حياتها...علي حالة خوف او هلع هي اللي عمالة تكبرها في نفسها و تطعمها شغاف قلبها صباحا و مساءا...و توحي لها ان هناك وحشا بالخارج....و لم يكن سوي ظل يد تمتد لها لستاعدها

عجيب امرها....حين تصر انها مهزومة لا محالة....و لم تشمر عن كاهليها و تحاول و تجرب و تثق ان بداخلها....قوة هائلة...يكفي ان تؤمن بالعبارة"امرأة انا....و اكفيه جدا و افيض"

عجيب امر المرأة التي تتفنن عزيزتي كما قولتي...في التحديق الي ماكينة الاحلام الوردية...عل جني الماكينة يأتيها بحلم وردي جديد كل صباح

عجيب امر المرأة التي تري ان الزواج....ما هو سوي مهمات...يمكننا الحصول عليها بلا عناء بطرق مدفوعة الاجر....و تهمل...عقلها و فطرتها و احساسها كأنثي...ان شيئا ما مفقودا في تلك الحلقة

شيء ما لا يري....لا تلمسه الايدي و لكن تبصره العين الواعية

عجيب امر المرأة التي تظل 9 سنوات....تدور في فلك مراكب اليأس....و لا تنتزع نفسها انتزاعا....لتحصل علي ما تستحق...و حين تعلن حالة الاستنفار...ترسل رسالة تدعو للشفقة....عبر العالم الافتراضي...متناسية ان الواقع يتطلب منها شجاعة و حزما و ثقة و قراءة للنفس....اكثر بكثير مما يمكن ان تمنحه لها بضع كلمات من هنا و من هناك

مغتربة لكي مني كل الاحترام...و التحية و التقدير

تحياتي من كل اعماقي

مغتربة

رابط هذا التعليق

يا لماضة

يا لماضة

لماضة

مراهق ايه بس وبتاع ايه وطفل ايه ايه ده اللي هتشتكه وتعمل اكاونت علي الفيس بوك وتناغشه

الحل الوحيد

انهاتخيره بينها وبين الهبل اللي كان بيشتغل فيه طول التسع سنين وتوقف وقفة رجالة :closedeyes:

ولو الاستاذ فكر واتهور ومد ايده عليه

تشوف لها اي فازة ورد من اللي بتعمل تربنة في المخ وتخبطه بيها

اه والله بتكلم جد

وتعمل بقي مشكلة كبيرة

ولا تفريط ولا استسلام

وهي معاها كل الحق ساعتها هيمشي جنب الحيط

او يسيبها هي وساعتها هي اللي هتكون كسبانة

معلش يا لماضة يا اختاه

انا مش مع ان واحدة تتنازل علشان واحد ما يستاهلش ومش عامل لها اي احترام وفلاتي عيني عينك كده

طب يا استاذي هو حضرتك ليه اخدتها انها بتتنازل

و ليه افترضت انه ما يستاهلشي

احكي لحضرتك حاجة صغيرة كده مرت عليا من فترة

اتنين اصحاب اتعرضوا لتجربة انفصال ....المهم لانهم اصحابي كل حد منهم كان جاي بيحكي ليا من طرفه

تمام

و انااسمع من...هنا...و اسمع من هناك

تمام

و بعدين ماما قالتلي حاجة صغيرة اوي

دايما يا ريهام بين الراجل و مراته فيه حاجة استحالة حد يعرفها غيرهم هما الاتنين...مش ربنا قال "ميثاقا غليظا"

جزء منه....ان كل واحد دخل في علاقة الزواج دي....بقي فيه حاجة هو يعرفها عن التاني...مش ممكن اي حد براهم يعرفها غيرهم

لو هو ما يستاهلشي....هي اللي لازم تاخد قرار انه ميستاهلشي....مش بس عشان حركات المراهقة بتاعت الانترنت....لا لانها من جواها وصلت لقناعة....يعني تفكير انه مجرد تواجدها مع الشريك ده هيحدفها لورا...و هيكسر فيها اكتر ما بيبني....بس مش مجرد الفورة بتاعت الغضب....لا بالتفكير العقلاني

و برضه مش تنازل.....لاني اخترت الارتباط دوت بكامل ارادتي...و بكامل اختياري...و يوم ما هكمل فيه هكمل باختياري و يوم ما اقول خلاص نقطة و نقلب الصفحة ده يوم لما احس اني فعلا عملت اللي عندي...و مش مطلوب مني حاجة تانية...و دلوقتي اقدر اقلب الصفحة....من غير ما ابص ورايا

عارف استاذي....اي زواج...فعلا بيمر ع اطرافه...حاجات عجيبة...لو كل واحد قال....لا ده تنازل...و التاني مسك في طرف المخدة و شد....و قالك كرامتي

يبقي الحمد لله ضمنا المخدة...تتفرتك....و حشاها يطلع براها

مش عارفة ده رايي

و راي حضرتك برضه....ليه وجهة نظر

مساااا حضرتك "مودة و رحمة"

رابط هذا التعليق

انا شايفة انها هي اللي فرطت في حق نفسها من الاول و اتساهلت مع حاجات تعتبر خط احمر بالنسبة لاي ستفا تراجع نفسها بقى و تحاول تصلح اللي هي افسدته في ال 9 سنين اللي فاتوا

عارفة ليه....لاني كنت عمالة اقراها.. و اسال نفسي....مش المفروض تكون خطوط حمرا لاي زواج

بنخش الارتباط...كل واحد فينا عاش حياة طويلة و لما بيقابل شريك حياته...بيتخيل نفسه واضح معاه لما بيقوله....عن "خطوطه الحمرا"

و بنتخيل ان الارتباط الانساني ده هينجح عشان هو عرف الخطوط الحمرا بتاعت الست و انا عرفت الخطوط الحمرا بتاعت الراجل

بس نسينا ان احنا الاتنين مبقناش الشخصين اللي كانوا عايشين في عوالم خاصة بيهم قبل ما نتقابل

و لما اتقابلوا و اتواعدوا....بقي عالم واحد....و بقت مسئوليتنا احنا الاتنين ان احنا نتولد مع بعض...و نحط خطوط حمرا لعلاقتنا مع بعض...عشان تطلق اول صرخة ليها معلنة انها جت الدنيا

مساااكم....هو....و هي....و صفحة جديدة....يا تري تنفع تتقلب...و سطر فيها يبتدي ينكتب!!!

ع جنب بقي

دي فكرة جت في دماغي كده من تعليق ريمو....اعذروني اذا ما كنشي ليها علاقة بالمشكلة

بحلم ان نفس الوقت نقضيه نتعلم.....إزاي نتجوز؟؟إزاي الجواز يبنيني و ابني فيه بني ادم تاني...مش مجرد...دبلة و فستان...و زغروطة بيروح صوتها في اول خناقة

حبيبتي ريهام

كلامك دا لما نكون ملايكة بجناحات و عايشين في جنة الخلد

لكن احنا بشر

انزلي شوية لتحت

كمان

ايون احنا هنا في الدنيا

المثالية اللي بتحلمي بيها دي مش موجودة الا نادرا

في العلاقات الزوجية بنتكلم عن تركيبات نفسية و انماط من البشر غير خالص

اول سنة جواز بتبقى عشان زي ما بيقولوا بالبلدي كده يولفوا على بعض

مرحلة كل واحد يفهم التاني و يظبط الحياة معاه

في رجالة و ستات بيتبعوا منطق جس النبض

يعني صاحبنا المذكور اعلاه دا جس نبض صاحبتنا دي بحركة صغيرة

لاقاها سكتت

زود شوية سكتت كمان

خلاص بقى فاهم انها لا حول لها و لا قوة

و اللي تعرف ديته اقتله

لكن لو عمل حركة ولاقاها وقفت اخدت موقف هايفكر الف مرة قبل ما يكررها دا لو بيحبها فعلا

لكن هو لاقاها هي مش بتحب نفسها و سمحتله يتخطى خط بجد فعلا ما فيش اي ست في الدنيا تقبله

فا خلاص تمادى بقى و عاش حياته

لازم الست تحب و تحترم نفسها عشان تجبر شريكها انه يحترمها

بس خلاص

رابط هذا التعليق

حكيت لجوزي الحكاية دي

سألني: 9 سنين عايشة كده

قولتله ايوة

سألني: بيتكلم معاهم قدامها؟

قولتله ايوة

سألني بتقولي انها ست؟

قولتله ايوة

قالي

قوليلها تتنيل ما تسمعناش صوتها و تقعد في البيت دا زيها زي اي كرسي

رابط هذا التعليق

بوسى حبيبتى معلش انا اخدت بالى من حاجه

انت قولتلها الاول قبل ما تنقلى موضوعها هنا

لازم يا قمر تبلغيها ابعتيلها رساله على الخاص و تبقى فرصه كمان انك تقوليلها علشان تيجى تشوف الردود بنفسها يمكن تستفيد منها

:clappingrose: :clappingrose:

رابط هذا التعليق

ع جنب بقي

لموضه الغاليه

كل كلامك دا جميل و محدش بيختلف عليه

لكن برضه لازم فيه خطوط حمرا

دا مبيتعارضش مع دا بالعكس بيكمله

الخط الاحمر لاى ست و اى راجل هو حاجه واحده

الاحترام

استحاله علاقه تنجح لو طرف مبيرعيش الخط دا للاخر

عارفه ان الزواج بجد بيحتاج الاحترام قبل الحب

يعنى ممكن اتنين مبيحبوش بعض لكن بيعاملوا بعض باحترام ينجح زواجهم عادى

لكن اتنين بيحبوا بعض لكن ضاع الاحترام بينهم صعب جدا جدا جدا ان الموضوع يستمر و ان استمر يبقى لظروف خاصه اغلبها نفسيه بيعانى منها الطرف المهدر حقه فى الاحترام

الخطوط الحمرا مش حمل ثقيل بتكبس على انفاس العلاقه لغايه ما تموتها

لا دى و بجد سياج بيحمى العلاقه و بيحافظ عليها

ليه بنقول ان الموضوع الى بنتكلم عليه خط احمر لاى ست لانه من صميم احترامها

الانسان دا لو بيحترمها على الاقل مش هيعمل كدا قدامها على الاقل على الاقل هيحاول يجبى عليها

لكن طريقته دى ملهاش الا تفسير واحد انه كرامتها مش فارقه معاه فى حاجه يعنى مبيحترمهاش

الزواج ممكن الانسان انه يضحى فيه بكل حاجه الا احترامه لانه ساعتها هيكون بيضحى بجزء من الزواج نفسه يستحيل يرجع تانى

اى ست طبيعيه هتقولك حاجه واحده انا مستعده اتجوز واحد مبيحبنيش لكن غير مستعده انى اتجوز واحد مبيحترمنيش و طبعا نفس الموضوع للراجل

باقى الحاجات بتيجى بالاتفاق بالتعود بالتضحيه بالتطنيش او حتى الامر الواقع لكن الاحترام على جنب من كل دا

يعنى لازم المكان يتحوط الاول بالاحترام و بعد كدا ازرعوا بقى الى انتوا عايزينه فيه براحتكم

تحياتى

رابط هذا التعليق

ع جنب بقي

انا دايما بسأل نفسي ايه اللي يخلي الجواز يدوم و يستمر - هل هو المظهر الاجتماعي و الشكل امام العائله و الاصدقاء ام هو حب الاولاد و افناء العمر في تنشئتهم او هو الاستمراريه و سنه الحياه ام هوارضاء اللي حولينا و نتجوز علشان نرضي الاب و الام او هو الانا في علم النفس

طب كل الحاجات دي في مشاكل الحياة و انا شايف مشاكل الحياة بسيطه جدا مش زي ماالناس شيفاها لان اكبر مشكله عند كل الناس هي الماده بس زمان الجهل و الامراض و الحروب كانت مشاكلهم اقوي و اعمق - بس المهم في مواجهه مشاكل الحياة بتاعه الزمن ده هل فعلا الاسباب السابقه بتخلي الواحد يستحمل و يستمر مع شريكه ام يبدأ يفكر و يقارن بين حياة العزوبيه و الحياة الزوجيه اللي اصبح شريك اساسي فيها - و مفيش الا اختيارين يااما الانفصال يا اما تكمله الحياة كماكينه احدهم ضغط علي مفتاح تشغيلها و تركها تعمل بدون اي متابعه و مع كل دقيقه بتفقد ترس من تروسهامع ضغط العمل بلا راحه

و الراحه هي الاسباب الحقيقيه اللي بتخلي الحياة ليها هدف و ليها اتجاة

مفيش اعظم و لا اكبر من حب الله و رسوله محمد (ص) و لازم في علاقتنا مع كل الناس و بالادق مع الشريك الاخران نراعي و نتمسك بالتوجيهات الالاهيه و ان نعفو و نصفح و نغفر ان يكون في موده و رحمه في علاقتنا مع بعض و ان نراعي بعض من كل جانب من جوانب الحياة

و مع المراعاة كل الجوانب دي احنا بشر و لازم لاوم يكون عندنا يقين بان شريكنا في الحياة عندنا استعداد ان نكمل مع بعض و ان نتغلب علي كل الصعاب و ايدينا في ايدين بعض و يبقي في تعاهد و ميثاق مينفعش حد انه يحيد عنه

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...