اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

للرجال فقط.. 5 عبارات خطرة تقولها النساء

اغابي

Recommended Posts

تستخدم النساء في حديثهن عبارات مختلفة، يمكن التوقف طويلا عند بعضها، وعدم الاكتراث لبعضها الآخر. وعلى الرغم من أن كل امرأة تمثل عالما مختلفا عن غيرها من النساء، فإن هناك الكثير من الأشياء المشتركة التي تجمع بينهن، خاصة في علاقتهن بالرجال.

وبناء على معطيات ومواقف حياتية مختلفة ودراسات نفسية عديدة، نبه بعض الخبراء الاجتماعيين والنفسيين الرجال إلى ضرورة الانتباه لخمس عبارات تقليدية تقولها النساء، وتكون تداعياتها خطيرة على الحياة الزوجية والعلاقة العاطفية، وهي التالية:

1- يجب علينا التحدث

إذا سمع الرجل مثل هذه العبارة، فعليه أن يتوقع على الفور بان كارثة ستقع على رأسه قريبا، خاصة ان هذه العبارة تقترن عادة بنظرة طويلة من المرأة إلى الرجل مع انخفاض في طبقة صوتها، مما يعني أن الرجل إما انه لم يفعل شيئا كان يتعيَّن عليه القيام به، أو انه فعل شيئا كان يتعيَّن عليه أن لا يفعله، وبالتالي فهناك حساب ما.

الخبراء ينبهون أيضا إلى ضرورة الاستعداد عند سماع هذه العبارة إلى أن شيئا مهمًّا سيعقبها، ومنها قول المرأة للرجل انه لم يعد لديها المقدرة على الاستمرار في علاقتها العاطفية أو الزوجية معه.

2- لا شيء.. لاشيء

هذه العبارة تستخدمها المرأة في اغلب الأحيان لدى الإجابة عن سؤال: ما الذي يجري؟ وتلمح فيها المرأة إلى انه يجري كل شيء عمليا، وان الرجل لا يلعب في هذا الأمر دورا ايجابيا.

وتعترف بعض النساء بان من الأمور التي كانت تزعجهن عندما كن صغيرات سماع امهاتهن يقلن هذه العبارة لآبائهن، وعلى الرغم من ذلك يستخدمن أيضا هذه العبارة الآن.

أما تفسيرهن لها فيقول بأنهن يكن عادة في حالة غضب، لذلك يقلن هذه العبارة كنوع من الحذر، كي لا يندمن لاحقا على قول عبارات لم يكن يتعيَّن عليهن قولها بهذه الحدة، وأنهن يقدمن لاحقا شرحا لهذه العبارة عندما يشعرن بان أعصابهن هدأت ويستطعن التحكم في مشاعرهن.

3- اعمل ما يحلو لك

إذا كنتم سمعتم مثل هذه العبارة، فان ذلك يعني على الأرجح أنكم أقنعتم النساء بفعل أشياء لم يردن تنفيذها وأنكم جعلتموهن يفقدن صبرهن.

وتقول رغداء مفسرة استخدامها مثل هذا التعبير لردع زوجها عن الاستمرار في حياته السابقة: زوجي كان حكما رياضيا يحكم المباريات على مستوى الدرجة الثانية والثالثة، وكان يمضي نصف عطلة نهاية الأسبوع في الملاعب. ولما كنا ننتظر طفلنا الأول بدأت التفاوض معه حول ضرورة الحد من هوايته هذه والمساعدة في المنزل. لكنه لم يبد. أي استعداد للتنازل في هذا الأمر، وأخذه كما لو أنني طلبت منه الانتحار.

وتضيف: لم يكن أمامي في النهاية سوى أن أقول له ان يفعل ما يشاء، فانا أستطيع تدبير أمري من دونه.

وتتابع: هل كان بامكاني فعل شيء آخر غير هذا التهديد لإنسان لا يريد أن يبدي أي حل وسط؟ لقد أدرك لحظتها بأنه تجاوز الخط الأحمر، وانه من الضروري أن يعود عنه. وقد استغرق الأمر طويلا حتى طيب خاطري ورضيت عنه.

4- هل تسمعني؟

هذه الشكوى تدل على أن النساء يشعرن بان أزواجهن لا يولونهن الاهتمام الكافي، وأنهم لا يصغون إليهن بانتباه، إضافة إلى عدم التعاطف معهن.

وعلى الرغم من مشاهدة أزواجهن مثلا وهم يقرأون أو يكتبون أشياء مهمة على الانترنت ويبدون منشغلين بهذه القضايا، إلا أن النساء لا يمتلكن في الكثير من الأحيان المقدرة على لجم أنفسهن وتأخير التحدث إلى ازواجهن إلى وقت أكثر مناسبة.

وفي دليل على الأهمية التي تعطيها النساء للإنصات إليهن، نفذ مختصون نفسيون من جامعة كوين دراسة العام الماضي سألوا فيها النساء عن الأشياء التي يتوقعنها ويردنها من أزواجهن في المقام الأول، فجاءت الإجابة واضحة وهي إتقان الرجال للإنصات إليهن والتعاطف معهن والشعور بأحاسيسهن. لهذا يكون رد فعلهن هستيريا عندما يتملكهن شعور بان الرجال يوجدون بأفكارهم في مكان آخر بعيد تماما عما يتحدثن عنه.

5- بالطبع أنت محق

هل يعني بعد هذا القول أن المرأة تستسلم من دون كفاح؟ إذا سمعتم مثل هذه العبارة فيتعيَّن التوقع بان انتقاما ما سيحدث.

وتقول إحداهن بأنها تستخدم هذه العبارة عادة في ثلاثة أوضاع: الأول عندما أشعر بالتعب الشديد ولا تعود لدي رغبة في الاستمرار في النقاش، أما الوضع الثاني فهو عندما أدرك بان موضوع الخلاف أو المشادة لا يستأهل التركيز عليه، في حين الجأ إلى قول هذه العبارة أيضا عندما أعرف بأنني سأمتلك لاحقا الفرصة لقول الكلمة الأخيرة لأنني امتلك ورقة مرجحة.

وتضيف: عندما أقول للرجل أنت على حق، فإنني اسحب منه جميع أسلحته، ويكون من الواضح بعد ذلك ان المشادة لن تستمر. غير أن ذلك لا يعني انني سامحته وأنني لن أعود إلىمناقشته في الموضوع ذاته بعد ذلك.

تم تعديل بواسطة اغابي

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

فرسـان العالـم الحقيقيـون . . هــم شعــوب الارض

رابط هذا التعليق

صباحك سكر يا أغابي :give_rose:

الخمس جمل دول فعلا في الجون ....خمس جمل خطيرة بجد B)

بالرغم من إن كثير من الكتاب والعلماء كتبوا في الموضوع ده

والرجاله قروا الكلام ده أكثر من مرة لكن للأسف برضه بيستهتروا بالمواقف دي :unsure:

ومصريين ميفهموش وجهة نظر المرأة وبعدين بعد كده يزعلوا ويقولوا الستات مجانين وغير مفهومين mfb:

أحب أقول لكل راجل مش لازم تفهم ....خدها نصيحة وانتبه لهذه العبارات :ph34r:

لأن حتي إذا كانت من وجهة نظرك غير مهمة لكن هي بتدل علي مصائب داخل المرأة mc:

مرة تانية ...... موضوع جميل جدا يا أغابي شكرا cl:

<p class='bbc_center'><span style='color: #000080'><strong class='bbc'><span style='font-size: 14px;'>"من مدحك فإنما مدح مواهب الله فيك.....فالشكر لمن وهب وليس لمن وُهِب له" ابن عطاء السكندري<br /><br />"اللهم من ضاق صدره بنا فاجعل قلوبنا تتسع له" الامام أبو حنيفة</span></strong></span></p>

رابط هذا التعليق

اقولك سر يا Dreamwithme

بس يارب ما يكنش حد سامعنا

انا اكتر بند شغالة بيه هو رقم 5 - علطول شغالة معايا البند داه

ششششششششششششش

داه سر بينا

لاسف الرجالة - خلاص زهقوا وبقوا عارفين كل واحد منهم انه فاهم مراته كويس اوى

وفاهم الستات مع ان المراة بحر عميق وبير ما لوش قرار

ومفيش حد يقدر يقول انه فهم المرأة كويس انشالله حتى تعيش معاها سنين حياتك

ممكن الرجل وهو على فراش الموت يكتشف حاجات تانية كتير فى المرأه

برغم كل هذه السنوات من عمره والتى قضاها معها

تحياتى

:give_rose:

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

رابط هذا التعليق

أنا أكثر بند شغال معايا رقم 3 ....أعمل اللي يعجبك ...

متقوليش لحد يا أغابي :wub: ......وسرك في بير يا أختي ;) ....

أغلب المشاكل بين الجنسين في العلاقات نابعة إن كل طرف متخيل أنه فاهم التاني كويس

وإنه عارف أخره لكن زي ما قلتي الستات بير مالوش قرار ....وفي رأيي الرجاله أحيانا كتير محتاجين كتالوج للتعامل معاهم

وبرضه الرجاله مختلفين تماما عننا ..... عشان كده في حاجات بديهيه عندنا مش بديهيه عندهم ومن هنا تنشأ الخلافات bsh:)

بجد مهم إن كل طرف يعرف أن الطرف التاني تفكيره مختلف ويحاول يتعلم طريقة التفسير الصح لتفكير الآخر حتي إذا كان لا يفهمها

من أفضل ما قرأت وفرق معايا جدا كتاب الرجال من المريخ والنساء من الزهرة ....كتاب أكثر من رائع

صباحك مودة وسعادة وفهم يارب :give_rose:

<p class='bbc_center'><span style='color: #000080'><strong class='bbc'><span style='font-size: 14px;'>"من مدحك فإنما مدح مواهب الله فيك.....فالشكر لمن وهب وليس لمن وُهِب له" ابن عطاء السكندري<br /><br />"اللهم من ضاق صدره بنا فاجعل قلوبنا تتسع له" الامام أبو حنيفة</span></strong></span></p>

رابط هذا التعليق

1- يجب علينا التحدث

إذا سمع الرجل مثل هذه العبارة، فعليه أن يتوقع على الفور بان كارثة ستقع على رأسه قريبا، خاصة ان هذه العبارة تقترن عادة بنظرة طويلة من المرأة إلى الرجل مع انخفاض في طبقة صوتها، مما يعني أن الرجل إما انه لم يفعل شيئا كان يتعيَّن عليه القيام به، أو انه فعل شيئا كان يتعيَّن عليه أن لا يفعله، وبالتالي فهناك حساب ما.

الخبراء ينبهون أيضا إلى ضرورة الاستعداد عند سماع هذه العبارة إلى أن شيئا مهمًّا سيعقبها، ومنها قول المرأة للرجل انه لم يعد لديها المقدرة على الاستمرار في علاقتها العاطفية أو الزوجية معه.

2- لا شيء.. لاشيء

هذه العبارة تستخدمها المرأة في اغلب الأحيان لدى الإجابة عن سؤال: ما الذي يجري؟ وتلمح فيها المرأة إلى انه يجري كل شيء عمليا، وان الرجل لا يلعب في هذا الأمر دورا ايجابيا.

وتعترف بعض النساء بان من الأمور التي كانت تزعجهن عندما كن صغيرات سماع امهاتهن يقلن هذه العبارة لآبائهن، وعلى الرغم من ذلك يستخدمن أيضا هذه العبارة الآن.

أما تفسيرهن لها فيقول بأنهن يكن عادة في حالة غضب، لذلك يقلن هذه العبارة كنوع من الحذر، كي لا يندمن لاحقا على قول عبارات لم يكن يتعيَّن عليهن قولها بهذه الحدة، وأنهن يقدمن لاحقا شرحا لهذه العبارة عندما يشعرن بان أعصابهن هدأت ويستطعن التحكم في مشاعرهن.

3- اعمل ما يحلو لك

إذا كنتم سمعتم مثل هذه العبارة، فان ذلك يعني على الأرجح أنكم أقنعتم النساء بفعل أشياء لم يردن تنفيذها وأنكم جعلتموهن يفقدن صبرهن.

وتقول رغداء مفسرة استخدامها مثل هذا التعبير لردع زوجها عن الاستمرار في حياته السابقة: زوجي كان حكما رياضيا يحكم المباريات على مستوى الدرجة الثانية والثالثة، وكان يمضي نصف عطلة نهاية الأسبوع في الملاعب. ولما كنا ننتظر طفلنا الأول بدأت التفاوض معه حول ضرورة الحد من هوايته هذه والمساعدة في المنزل. لكنه لم يبد. أي استعداد للتنازل في هذا الأمر، وأخذه كما لو أنني طلبت منه الانتحار.

وتضيف: لم يكن أمامي في النهاية سوى أن أقول له ان يفعل ما يشاء، فانا أستطيع تدبير أمري من دونه.

وتتابع: هل كان بامكاني فعل شيء آخر غير هذا التهديد لإنسان لا يريد أن يبدي أي حل وسط؟ لقد أدرك لحظتها بأنه تجاوز الخط الأحمر، وانه من الضروري أن يعود عنه. وقد استغرق الأمر طويلا حتى طيب خاطري ورضيت عنه.

4- هل تسمعني؟

هذه الشكوى تدل على أن النساء يشعرن بان أزواجهن لا يولونهن الاهتمام الكافي، وأنهم لا يصغون إليهن بانتباه، إضافة إلى عدم التعاطف معهن.

وعلى الرغم من مشاهدة أزواجهن مثلا وهم يقرأون أو يكتبون أشياء مهمة على الانترنت ويبدون منشغلين بهذه القضايا، إلا أن النساء لا يمتلكن في الكثير من الأحيان المقدرة على لجم أنفسهن وتأخير التحدث إلى ازواجهن إلى وقت أكثر مناسبة.

وفي دليل على الأهمية التي تعطيها النساء للإنصات إليهن، نفذ مختصون نفسيون من جامعة كوين دراسة العام الماضي سألوا فيها النساء عن الأشياء التي يتوقعنها ويردنها من أزواجهن في المقام الأول، فجاءت الإجابة واضحة وهي إتقان الرجال للإنصات إليهن والتعاطف معهن والشعور بأحاسيسهن. لهذا يكون رد فعلهن هستيريا عندما يتملكهن شعور بان الرجال يوجدون بأفكارهم في مكان آخر بعيد تماما عما يتحدثن عنه.

5- بالطبع أنت محق

هل يعني بعد هذا القول أن المرأة تستسلم من دون كفاح؟ إذا سمعتم مثل هذه العبارة فيتعيَّن التوقع بان انتقاما ما سيحدث.

وتقول إحداهن بأنها تستخدم هذه العبارة عادة في ثلاثة أوضاع: الأول عندما أشعر بالتعب الشديد ولا تعود لدي رغبة في الاستمرار في النقاش، أما الوضع الثاني فهو عندما أدرك بان موضوع الخلاف أو المشادة لا يستأهل التركيز عليه، في حين الجأ إلى قول هذه العبارة أيضا عندما أعرف بأنني سأمتلك لاحقا الفرصة لقول الكلمة الأخيرة لأنني امتلك ورقة مرجحة.

وتضيف: عندما أقول للرجل أنت على حق، فإنني اسحب منه جميع أسلحته، ويكون من الواضح بعد ذلك ان المشادة لن تستمر. غير أن ذلك لا يعني انني سامحته وأنني لن أعود إلىمناقشته في الموضوع ذاته بعد ذلك.

الكلام ده حقيقي جدًا

و على الزوج الذي يريد فهم زوجته يحفظ هذه العبارات جيدًا

أنا فعلًا باستعمل رقم 1 و2 و 3 نفس الإستخدام المذكور

لكن 4 و 5 مش أوي

ربنا آتنا في الدنيا حسنة .. و في الآخرة حسنة .. و قنا عذاب النار

.. يا رب ..

احفظ مصر و المصريين

رابط هذا التعليق

الكلام ده حقيقي جدًا

و على الزوج الذي يريد فهم زوجته يحفظ هذه العبارات جيدًا

أنا فعلًا باستعمل رقم 1 و2 و 3 نفس الإستخدام المذكور

لكن 4 و 5 مش أوي

ما هو المشكلة يا لونا ان الموضوع بيحصل والدليل اهو كل

ست اشتركت قالت فعلا بيحصل وللاسف لغاية دلوقتى ما سمعناش اى صوت لراجل يدخل يقولنا ايه رايه فى الكلام داه

وهل هو فعلا عنده استعداد لمواجهة الامر مع الزوجة - ولا لسة مش مستعد

؟؟

رابط هذا التعليق

مستنية معاكم آراء الرجال

للاسف مفيش صوت سامعينه للرجالة يا ام زياد مع ان عدد الرجالة اللى قروا الموضوع كتير

لا حياه لمن تنادي

:closedeyes:

رابط هذا التعليق

هاتستنوا كتير يا حبايبي :closedeyes:

ههههههههههههه , ضحكتينى يا remo

اظاهر والله اعلم الرجالة ما بيطقوش يسمعوا اى كلمة من النساء وبيعتبروا كل كلامهم خطر مش بس الخمسة دول:P

انا ما كنتش ناوي ارد لانى مش متجوز ولله الحمد وما اعرفش بصراحة الرجالة بتزعل من الكلام ده والا لأ او خطر والا لأ, بس بعد انتظاركم ده قولت ادخل ابل ريقكم لان اظاهر مفيش حد متجوز هيخش يرد , اه كله خايف على عمره وعندهم حق بصراحةbngn::

استنوا ربنا يعينكم بس هاتوا كراسي واقعدوا لان القعدة هتطول , ربنا يدينا ويديكم طول العمر.:D

مع تحياتي:roseop:

تم تعديل بواسطة nightmare

فداك أبي وأمي ونفسي ومالي يا رسول الله

http://www.youtube.com/watch?v=yOblBbK5FqI&feature=related

رابط هذا التعليق

يعنى يا اغابى عاملة عنوان طويل للرجال فقط و مفيش و لا راجل دخل الا نايت و كمان مش متجوز

هو طبع الراجل واحد يسيبوا الست تكلم تتكلم و هما و لا هنااا

المشكلة يا اغابى ان الرجالة مش مهتمين اصلا بفهم المراءة و لا عندهم استعداد ااصلا يقولوا و احنا نتعب نفسنا لية المفروض الستات هما

اللى يتعبوا علشان يفهومنا و يريحونا

و بعدين ما النتيجة مرعوفة الست تكلم تتكلم و فى الاخرررررررررررر كلامهم هما الى هيمشى

ا

[على اسم مصر التاريخ يقدر يقول ما شاء

أنا مصر عندي أحب وأجمل الأشياء

بحبها وهي مالكة الأرض شرق وغرب

وبحبها وهي مرمية جريحة حرب

بحبها بعنف وبرقة وعلى استحياء

واكرهها وألعن أبوها بعشق زي الداء

واسيبها واطفش في درب وتبقى هي ف درب

وتلتفت تلاقيني جنبها في الكرب

والنبض ينفض عروقي بألف نغمة وضرب

على اسم مصر

رابط هذا التعليق

ازاي بس مفيش ولا رجل دخل الموضوع

انا عن نفسي داخل خارج اشوف الردود الجديدة

غير اننا محتاجين جمعية تجيب لنا حقوقنا من نون النسوة

اولا انها لما تتكلم مع جوزها ما تقولوش عبارات مستترة وراها مصائب اخري

ثانيا علي رأي الموضوع الشهير أنها تسيبه في حاله

ثالثا لحد البند 250 مش فاكره دلوقتي

رابط هذا التعليق

هاتستنوا كتير يا حبايبي

باركيلنا يا ريمووو

مش مصدقة

قلبي كان حيوقف - اغيب شوية وارجع الاقى اتنين رجالة حتة واحدة

وفى منهم كمان واحد مش متجوز

والتانى مش مذاكر غير لرقم 250 بس

انا عموما مختصرة البنود - احنا بس بالموضوع داه بنحذر الرجالة ان اخطر 5 بنود هما دوول وبعد كدا بقى

ما خفى كان اعظم

شكرا يا ريمو وشكرا يا سمبا وشكرا يا نايت مير

تم تعديل بواسطة اغابي

رابط هذا التعليق

يعنى يا اغابى عاملة عنوان طويل للرجال فقط و مفيش و لا راجل دخل الا نايت و كمان مش متجوز

هو طبع الراجل واحد يسيبوا الست تكلم تتكلم و هما و لا هنااا

المشكلة يا اغابى ان الرجالة مش مهتمين اصلا بفهم المراءة و لا عندهم استعداد ااصلا يقولوا و احنا نتعب نفسنا لية المفروض الستات هما

اللى يتعبوا علشان يفهومنا و يريحونا

و بعدين ما النتيجة مرعوفة الست تكلم تتكلم و فى الاخرررررررررررر كلامهم هما الى هيمشى

ا

بجد يا ذهبية

ايوه فعلا كلامها بيمشي - المشكلة ايه - بقى

احنا نتكلم وفى الاخر هما يهزو دماغهم معناها مركزين اوى معانا

وفاهمين قال يعنى وحينفذوا الكلام والمفاجأه فى الاخر انهم بينفذو اللى هما عاوزينه ومخططينه واحنا ولا اى حاجة

و نبدأ بقى فى تنفيذ البند ال3 و5 بتفنن وبمخمخة جامد ونروقهم ونظبطهم وننتقم وهما اللى بيضطرونا لكدا

:P

شكرا يا ذهبية

رابط هذا التعليق

ست اشتركت قالت فعلا بيحصل وللاسف لغاية دلوقتى ما سمعناش اى صوت لراجل يدخل يقولنا ايه رايه فى الكلام داه

؟؟

بصي يا أغابي أنا شايفة إن التعامل بين الزوجين محتاج كتالوج :happy:

أنا باسميه كدة .. أي حاجة عشان نعرف نتعامل معاها كويس ..

محتاجة كتالوج .. تتبعي التعليمات اللي فيه..

نجيبه منين الكتالوج ده ؟

من موضوع زي اللي إنت كاتباه ده :clappingrose:

من خبرات الآخرين .. من القراءة ..

أو ..... من الطرف الآخر

يعني الزوج يقول لزوجته إزاي تتعامل معاه في كل ظرف من ظروف الحياة

و الزوجة كمان تعمل كدة

اللي بيحصل هو..إن الزوجة الشاطرة بتمشي على الكتالوج بحذافيره :cheer:

أما الزوج الشاطر و اللي مش شاطر .. بيقطع الكتالوج و برضه بيمشي من دماغه

ولااااااا اااااااهو هنا :malta:

ربنا آتنا في الدنيا حسنة .. و في الآخرة حسنة .. و قنا عذاب النار

.. يا رب ..

احفظ مصر و المصريين

رابط هذا التعليق

؟؟

بصي يا أغابي أنا شايفة إن التعامل بين الزوجين محتاج كتالوج :happy:

أنا باسميه كدة .. أي حاجة عشان نعرف نتعامل معاها كويس ..

محتاجة كتالوج .. تتبعي التعليمات اللي فيه..

نجيبه منين الكتالوج ده ؟

من موضوع زي اللي إنت كاتباه ده :clappingrose:

من خبرات الآخرين .. من القراءة ..

أو ..... من الطرف الآخر

يعني الزوج يقول لزوجته إزاي تتعامل معاه في كل ظرف من ظروف الحياة

و الزوجة كمان تعمل كدة

اللي بيحصل هو..إن الزوجة الشاطرة بتمشي على الكتالوج بحذافيره :cheer:

أما الزوج الشاطر و اللي مش شاطر .. بيقطع الكتالوج و برضه بيمشي من دماغه

ولااااااا اااااااهو هنا :malta:

اللي تلاقي فيكم الكتالوج دا تعمل حسابي في نسخة منه

بس سؤال معلش تفتكروا في كتالوجات للاطفال اللي طالعين زي

باباهم؟

لحسن انا بجد و مش هزار قربت اعمل كده :Head: :Head:

رابط هذا التعليق

باباهم؟

شوفى بقى يا اوختي يا ريمو

الخبر المفجع بقى واستحمليه - ان الطفل اللى طالع زي باباه - داه مفيش فايدة ولا اى حلول

كل اللى عليكي -اذا عرفتى تجيبي كتالوج للزوج زى ما قالت لونا

تشتري ملحق ليه كتالوج صغنن للطفل اللى زى باباه

ودى مشكلة فى كل بيت - سبحان الله الطبع متورث ونفس خطوات التفكير ورد الفعل

شكل بنتك نسخة من باباها - الله يعينا كلنا

رابط هذا التعليق

الموضوع طبعا مهم جدا

شكرا يا أغابي

مين رغداء دي؟ :blink:

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

الموضوع طبعا مهم جدا

شكرا يا أغابي

مين رغداء دي؟ :blink:

شكرا يا مصرية متغربة

رغداء دي واحدة من الستات او واحدة من الناس نموذج يعنى

علشان الرجالة يصدقوا ان ان دى اختبارات عمليه معملية وحاجة كدا زى استبيان للراى

بمعنى انهم بينزلوا الشارع ويعملوا حوار واستبيان مع عدد من الستات

ويشوفوا النتيجة اللى اتوصلولها

لا بجد اصل انا بيحصل معايا فعلا الحاجات دى يعنى فعلا

اقول احيانا لجوزى مفيش حاجة مفيش حاجة وانا عاوزة افهمه ان الامور ماشية تمام

عادى يعنى بيحصل

رابط هذا التعليق

باباهم؟

شوفى بقى يا اوختي يا ريمو

الخبر المفجع بقى واستحمليه - ان الطفل اللى طالع زي باباه - داه مفيش فايدة ولا اى حلول

كل اللى عليكي -اذا عرفتى تجيبي كتالوج للزوج زى ما قالت لونا

تشتري ملحق ليه كتالوج صغنن للطفل اللى زى باباه

ودى مشكلة فى كل بيت - سبحان الله الطبع متورث ونفس خطوات التفكير ورد الفعل

شكل بنتك نسخة من باباها - الله يعينا كلنا

يعني انجز و اولع في نفسي و امري لله :cry:

رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

You are posting as a guest. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...