اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

كندا - استراليا - نيوزيلاند

Recommended Posts

ألسلام عليكم جميعا

أنا ان شاء الله قررت الهجره لأي بلد يسهل الحياه فيها... و طبعا اشهر البلاد المتاح الهجره فيها هي كندا - أستراليا - نيوزيلاند.

و كنت عايز اعرف من الخبراء في كل بلد . و ايه البلد اللي احنا كمصرييين نرتاح فيها اكتر( مع العلم ان احنا شعب بطبيعتنا محبين للناس و عًٌَُُشريين قوي و كمان متدينين سواء كنا مسلمين او مسيحيين )... و طبعا انا شايف ان الخبراء في المنتدي كتير قوي ما شاء الله ...

طبعا الظروف اللي بسأل عنها تحديدا هي ( العنصريه - تقبل المجتمع للمهاجرين - الوضع الاقتصادي - الوضع الاخلاقي - ظروف تربية الاولاد و البنات طبعا كمجتع شرقي)

انا بالنسبه لي انا اعمل في مجال الكمبيوتر و متزوج من طبيبه بشريه و عندي طفلين.

و اشكركم علي المساعده التي اري انكم تقدمونها هنا علي اكمل وجه

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

السلام عليكم

أنا للأسف بقدرش افيد كتير بس هحاول

أنا عشت في نيو زيلاند قبل كده ودلوقتي في كندا

العيشة في نيوزيلاند اسهل كتير من كندا والحياة اسهل

لكن في كندا تقدر تحقق أهداف أعلى من نيوزيلاند . قرار انهو انسب لحضرتك يعتمد على حضرتك عايز توصل لإيه بالظبط. يعني لو عايز مكان تستقر فيه وتعيش في هدوء فقط يبقى نيوزيلاند. لكن لو ليك أهداف غير كده سواء في مهنتك أو لاولاد حضرتك يبقى كندا لكن لازم تحت كام حاجة في الاعتبار

رأيي الشخصي :

الوضع الأخلاقي أرحم في نيوزيلاند

تقبل المجتمع للمسلمين أحسن في نيوزيلاند (والمسيحين مقبولين بنفس الدرجة في البلدين )

طبعا أكيد الوضع الاقتصادي في كندا أحسن من نيوزيلاند ...لكن في الاخر المصاريف في نيوزيلاند كانت اسهل والحكومة عاملة نظام اريح كتيييييير من حكومة كندا. في كندا لازم تعمل شقلبزات عشان تاخد حقك. في نيوزيلاند الحكومة تبعتلك تقولك خد بالك متنساش إنت ليك عندنا حاجة

وبخصوص استراليا أنا مرحتهاش قبل كده لكن اتقالي ان العيشه فيها اصعب من نيوزيلاند. فأنا الscale بتاعي بيقول المعيشة في نيوزيلاند اسهل ثم استراليا ثم كندا

" Feed Your Faith and your fears will starve to death "

Unkown~

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

لكن في كندا تقدر تحقق أهداف أعلى من نيوزيلاند . قرار انهو انسب لحضرتك يعتمد على حضرتك عايز توصل لإيه بالظبط. يعني لو عايز مكان تستقر فيه وتعيش في هدوء فقط يبقى نيوزيلاند. لكن لو ليك أهداف غير كده سواء في مهنتك أو لاولاد حضرتك يبقى كندا لكن لازم تحت كام حاجة في الاعتبار

رأيي الشخصي :

تقبل المجتمع للمسلمين أحسن في نيوزيلاند (والمسيحين مقبولين بنفس الدرجة في البلدين )

طبعا أكيد الوضع الاقتصادي في كندا أحسن من نيوزيلاند ...لكن في الاخر المصاريف في نيوزيلاند كانت اسهل والحكومة عاملة نظام اريح كتيييييير من حكومة كندا. في كندا لازم تعمل شقلبزات عشان تاخد حقك. في نيوزيلاند الحكومة تبعتلك تقولك خد بالك متنساش إنت ليك عندنا حاجة

وبخصوص استراليا أنا مرحتهاش قبل كده لكن اتقالي ان العيشه فيها اصعب من نيوزيلاند. فأنا الscale بتاعي بيقول المعيشة في نيوزيلاند اسهل ثم استراليا ثم كندا

طبعا اكيد مشاركة حضرتك فادتني كتير و هاتفيد غيري كتير

طبعا الموضوع يعتمد علي نظرة كل واحد للموضوع. بس اظن ان فيه عوامل مشتركه كتير ما بين الناس اللي بتهاجر... يعني مثلا الهروب من الواقع المرير في الدول العربيه اللي كلنا عرفينه طبعا.

اما بالنسبه ليه فأنا طبعا بدور علي مستقبل احسن لأولادي يعني جنسيه تانيه و تعليم افضل و كمان الاحساس بتساوي الفرص ديه حاجه من اكتر الحاجات اللي بتدفعني للهجره.

بس انا كنت عايز رأي حضرتك في طريقة الهجره الامثل.. هل الافضل ان انا و زوجتي نقدم علي منح دراسيه و نقدم علي الهجره من هناك ؟ و لا نبدأ بالتقديم علي الهجره من هنا ؟

و طبعا انا عارف انه ممكن يبقي سؤال غلس شويه . هو ليه حضرتك سيبتي نيوزيلاند و رحتي كندا ؟ هل هو سبب شخصي و لا بسبب البلد ؟

و انا بشكر حضرتك علشان وقتك و اهتمامك

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

رأيي الشخصي :

أولا شكرا على المعلومات الجميلة دى بس السؤال هو ليه الناس أغلبهم مش بيستقروا فى نيوزيلاند

أنا أعرف ناس كتير بعد ما بيروحوا نيوزيلاند بينتقلوا الى استراليا

أكيد فيه سبب رئيسى عند كل الناس دى

و لي أصدقاء فى استراليا ومسلمين و أكدوا لى أن فى عنصرية شوية و أنهم بيفكروا يروحوا على كندا

أنا شايف أن كل واحد و له وجهة نظره

على العموم تمنياتى لكل واحد بالتوفيق فى أى مكان

رابط هذا التعليق

طبعا اكيد مشاركة حضرتك فادتني كتير و هاتفيد غيري كتير

طبعا الموضوع يعتمد علي نظرة كل واحد للموضوع. بس اظن ان فيه عوامل مشتركه كتير ما بين الناس اللي بتهاجر... يعني مثلا الهروب من الواقع المرير في الدول العربيه اللي كلنا عرفينه طبعا.

اما بالنسبه ليه فأنا طبعا بدور علي مستقبل احسن لأولادي يعني جنسيه تانيه و تعليم افضل و كمان الاحساس بتساوي الفرص ديه حاجه من اكتر الحاجات اللي بتدفعني للهجره.

بس انا كنت عايز رأي حضرتك في طريقة الهجره الامثل.. هل الافضل ان انا و زوجتي نقدم علي منح دراسيه و نقدم علي الهجره من هناك ؟ و لا نبدأ بالتقديم علي الهجره من هنا ؟

و طبعا انا عارف انه ممكن يبقي سؤال غلس شويه . هو ليه حضرتك سيبتي نيوزيلاند و رحتي كندا ؟ هل هو سبب شخصي و لا بسبب البلد ؟

و انا بشكر حضرتك علشان وقتك و اهتمامك

السلام عليكم

كندا واستراليا ونيوزيلاند التلاتة تعليم افضل ومستقبل أحسن لاولاد حضرتك.

وبالنسبه لطريقة الهجره فده اللي أنا مقدرش افيد حضرتك فيه خاالص لاني فعلا معنديش أي فكرة. أنا مهاجره مع اسرتي و والدي ووالدتي هما اللي متولين الموضوع ده.

فضلنا كندا عن نيوزيلاند عشان عندنا طموحات ومعندناش مانع نضحي براحة البال :lol:

تم تعديل بواسطة Damo

Unkown~

رابط هذا التعليق

أولا شكرا على المعلومات الجميلة دى بس السؤال هو ليه الناس أغلبهم مش بيستقروا فى نيوزيلاند

أنا أعرف ناس كتير بعد ما بيروحوا نيوزيلاند بينتقلوا الى استراليا

أكيد فيه سبب رئيسى عند كل الناس دى

و لي أصدقاء فى استراليا ومسلمين و أكدوا لى أن فى عنصرية شوية و أنهم بيفكروا يروحوا على كندا

أنا شايف أن كل واحد و له وجهة نظره

على العموم تمنياتى لكل واحد بالتوفيق فى أى مكان

نيوزيلاند عندهم مشكلة ان كبار السن كتييير والاطفال كتييير لكن شباب قليل. في gap كبيرة عشان كلو بروح يدور على مستقبله في حتة تانية. ممكن تقول نيوزيلاند بلد نايمه شويه مقارنة بالباقي. فالشباب اللي عنده طاقة مش بيستحمل القعاد فيها . بعدين لما تروح لكبار السن في دول تانية تسألهم إيه مخططاتك لما تبقى عالمعاش هيقول أروح استقر في نيوزيلاند.

من وجهة نظري الشبابية المتواضعة :closedeyes: نيوزيلاند بلد عواجيز

أنا اشك ان العنصرية في استراليا تكون أكتر من العنصرية في كندا . عموما أنا زي مقولت مرحتش استراليا وممكن أكون غلط

والواحد هيستقر فين في الاخر دي نصيب

Unkown~

رابط هذا التعليق

في الظروف الاقتصادية الراهنة أستراليا ماسكة نفسها أكتر من كندا بكتير لأن اقتصاد استراليا مرتبط باقتصاد الصين بعكس كندا اللي معتمدة اعتماد شبه كلي علي أمريكا..العيشة في انهي أحسن دي مقدرش أكلمك عنها لأني مروحتش دي ولا دي ولا دي..بس النيوزيلنديين فيهم كتير بيروحوا أستراليا يشتغوا هناك بسبب ان المرتبات أعلي و فرص انهم يبنوا لنفسهم

career

أحسن...كل دي استنتاجات و الله أعلم

رابط هذا التعليق

• بعد 4 أسابيع...

السلام عليكم

هو المقارنه بين الدول دي تعتمد علي الهدف من الحياه برة مصر ده بافتراض إن المهاجر هيعمل في وظيفه جيده

امريكا:

المميزات:

أحسن جامعات في العالم

البلد كبيره جدا وكل ولايه تقدر تقول عليها بلد

الاكل والشرب والملابس والعربيات وتكاليف المعيشه ارخص من كندا واستراليا وحتى نيوزلندا

سوق الشغل مش بطال

الحق يتقال البلد ماعدتش زي السابق الله يخرب بيته بوش الابن دين البلد بـ12 تريليون دولار

العيوب:

الأمن هوا الأسوأ بلا منازع بين دول الهجره اليومين دول

العنصريه اللي حد ما

التأمين الصحي للي لسه مستقرش في شغلانه كويسه.النقطه دي مهمه

كندا:

افضل من امريكا في كل حاجه ماعدا الجو والضرائب اعلي وكمان اغلي بصوره ملحوظه .اللي عنده عيله هتفرق معاه

استراليا

بصراحه أنا شايف إنها زي كندا بالظبط ويمكن تتميز عن كندا إن جوها أحسن

التعليم وجودة الحياه زي كندا بالظبط

ولكن البلد مرميه في دنيا لوحدها وناسها عندهم سنس العزله عن العالم

والشهادات من استراليا لازلت لا تتمتع بالرونق بتاع شهادات امريكا ثم كندا رغم إنها لا تقل عنهم في الحقيقه

نيوزلندا:

دي بقه بلد الدماغ والمزاج

تعيش هناك وتنسي إنك تحوش

البلد بقت غاليه نار

الاكل والشرب والهدوم والسكن ضعف السعر في امريكا

كمان المرتبات اقل والدولار بتاعهم يعمله 4 جنيه إلا شويه

التعليم الأساسي اعلي من امريكا

لكن التعليم الجامعي والدراسات العليا أقل من امريكا-كندا=استراليا

تم تعديل بواسطة dodietman

''رَبِّ لَا تَذَرْنِي فَرْدًا وَأَنتَ خَيْرُ الْوَارِثِينَ''

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...