اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ما اسباب انتشار تلك الظاهرة.

nightmare

Recommended Posts

انتشرت في الآونة الأخيرة صور الفنانيين ولاعبي الكورة تحديدا أثناء آدائهم لمناسك الحج

ربنا يتقبل منا جميعا ويهدينا ويهديهم, انا اعرف ان الحج هو عبادة بين العبد وربه وان الواحد في الحج بيبقي فرحان وعادي ممكن يتصور ويبعت صوره لأحبابه وأصحابه علشان يشاركوه فرحته

لكن اول سنة اشوف كل كمية الصور دي لفنانيين ولاعبين كورة وتسابقهم في نشر هذه الصور في كافة المواقع وفي الفيس بوك وغيرها , وما فعله تامر حسنى حاجة غريبة

تعالوا نقرأ الخبر ده

وكان تامر حسني قام بإرسال رسالة صوتية لكل محبيه ومعجبيه عبر موقعه الرسمي على الانترنت، وذلك خلال طريقه لأداء مناسك فريضة الحج.

ودعا تامر خلال رسالته لجميع جمهوره، حيث قام بنشر فيديو يحمل بعض صوره أمام الكعبة المشرفة من رحلته الأخيرة للأراضي المقدسة لأداء العمرة مصحوبة بتسجيل صوتي أعلن خلاله أنه في طريقه للمطار متجها إلى الأراضي المقدسة لأداء الحج.

ويقول تامر في رسالته الصوتية :"حبايب قلب اللي معنديش أغلى منهم ، أنا دلوقتى إن شاء الله بحضر حاجاتي وطالع المطار ورايح المدينة وهاطلع على الحج ، هدعيلكوا كلكوا وعايز أقول ربنا يكتبهالكوا جميعا يارب ، وتفرحوا بحياتكم أنتوا عارفين معنديش أغلى منكم ولا اله إلا الله سيدنا محمد رسول الله" .

طب ده بقي نفسره بإيه , وكله كوم والصورة دي كوم تانى

هو مفيش حد قاله ان المحرم لا يجوز له تغطية رأسه

ربنا يهدي الجميع

بس حد عنده تفسير للظاهرة دي والتسابق ده سببه ايه ؟؟ والا دي حاجة عادية ؟؟

مع تحياتي:roseop:

فداك أبي وأمي ونفسي ومالي يا رسول الله

http://www.youtube.com/watch?v=yOblBbK5FqI&feature=related

رابط هذا التعليق

فى نكته قديمه عن اليهودى الى حب ينزل نعى لابنه فى الجرايد

فكتب كوهين ينعى ابنه و يصلح ساعات :P :P

تقريبا دا التفسير الوحيد الى عندى :give_rose: :give_rose:

ما اجمل الانوثه عندما تمتطى صهوه الحياه

رابط هذا التعليق

دى بصراحة ظاهرة عجيبه بس مش جديده

يعنى انا كنت بشوف ناس فى جبل عرفات عاوزين يتصوروا بس لو اقولك عليهم هاتموت ضحك

تلاقى حاج زى الفل وعاوز يتصور وساعة الصورة تلاقيه واخد بوز محترم

او ضارب ايده فى وسطه كأنه الشحات مبروك

بجد حاجات غريبه

ربنا يستر علينا ويتقبل من عبادة المخلصين

الأشجار لاتموت إلا وهي واقفة.....

...

رابط هذا التعليق

الاغرب اللى شفته على شاشة الفضائيات اثناء نقل شعائر الحج ان ظاهرة كل واحد ايده على ودنه بالمحمول

المنتشرة فى الشوارع وفى كل مكان انتقلت فى جميع الشعائر واعظمها وقفة عرفات اللى المفروض مشغول فيها

الحاج بالاستغفار والادعية يعنى فى ملكوت تانى خالص والادهى مشاورته للكاميرات وده حاصل مع الناس العادية

فليس مستغربا ان يصدر من الفنانين المشهورين سلوكيات شبيهة رغبة فى اكتساب مزيدا من الشعبية

رابط هذا التعليق

انتشرت في الآونة الأخيرة صور الفنانيين ولاعبي الكورة تحديدا أثناء آدائهم لمناسك الحج

ربنا يتقبل منا جميعا ويهدينا ويهديهم, انا اعرف ان الحج هو عبادة بين العبد وربه وان الواحد في الحج بيبقي فرحان وعادي ممكن يتصور ويبعت صوره لأحبابه وأصحابه علشان يشاركوه فرحته

لكن اول سنة اشوف كل كمية الصور دي لفنانيين ولاعبين كورة وتسابقهم في نشر هذه الصور في كافة المواقع وفي الفيس بوك وغيرها , وما فعله تامر حسنى حاجة غريبة

تعالوا نقرأ الخبر ده

وكان تامر حسني قام بإرسال رسالة صوتية لكل محبيه ومعجبيه عبر موقعه الرسمي على الانترنت، وذلك خلال طريقه لأداء مناسك فريضة الحج.

ودعا تامر خلال رسالته لجميع جمهوره، حيث قام بنشر فيديو يحمل بعض صوره أمام الكعبة المشرفة من رحلته الأخيرة للأراضي المقدسة لأداء العمرة مصحوبة بتسجيل صوتي أعلن خلاله أنه في طريقه للمطار متجها إلى الأراضي المقدسة لأداء الحج.

ويقول تامر في رسالته الصوتية :"حبايب قلب اللي معنديش أغلى منهم ، أنا دلوقتى إن شاء الله بحضر حاجاتي وطالع المطار ورايح المدينة وهاطلع على الحج ، هدعيلكوا كلكوا وعايز أقول ربنا يكتبهالكوا جميعا يارب ، وتفرحوا بحياتكم أنتوا عارفين معنديش أغلى منكم ولا اله إلا الله سيدنا محمد رسول الله" .

طب ده بقي نفسره بإيه , وكله كوم والصورة دي كوم تانى

هو مفيش حد قاله ان المحرم لا يجوز له تغطية رأسه

ربنا يهدي الجميع

بس حد عنده تفسير للظاهرة دي والتسابق ده سببه ايه ؟؟ والا دي حاجة عادية ؟؟

مع تحياتي:roseop:

اعتقد ان الصورة دى بعد التحلل الاول لانه حالق شعره .. بس هى فعلا ظاهرة غريبة

رابط هذا التعليق

هى مش جديدة بس الجديد العدد يعنى السنة دى سافر كتير قوى من النجوم

الفكرة ان النجوم عايزين تفضل سيرتهم موجودة على لسان معجبيهم حتى و هما مسافرين

فكرة بقى ان دة صح او غلط

و الله لو كان نشر اخبار زى دى ممكن تشجع غيرة من الفنانين ان ربنا يهديهم و يقلدوة يبقى خير و بركة مع انى اعتقد ان الهداية من الله

لو كانت دعاية لة فحسابة عند ربة

الله اعلم بالنوايا

وربنا يتقبل من الكل و يهدى الجميع

[على اسم مصر التاريخ يقدر يقول ما شاء

أنا مصر عندي أحب وأجمل الأشياء

بحبها وهي مالكة الأرض شرق وغرب

وبحبها وهي مرمية جريحة حرب

بحبها بعنف وبرقة وعلى استحياء

واكرهها وألعن أبوها بعشق زي الداء

واسيبها واطفش في درب وتبقى هي ف درب

وتلتفت تلاقيني جنبها في الكرب

والنبض ينفض عروقي بألف نغمة وضرب

على اسم مصر

رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

You are posting as a guest. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...