اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

لو حد فاهم ياريت يفهمنى

akramgroup

Recommended Posts

معلش يا أستاذ raouf ..

أنا بس حاسس إن الجزئية دي:

والان انا فى مرحله بحث عن وطن بديل

مش راكربة خالص مع الجزئية دي:

انا اتحدى اى حد يحب مصر اكثر منى

أصل بصراحة أنا عندي إحساس فظيع ناقح عليَّ بيقوللي إن أي حد مهما كانت الظروف إيه لو هان عليه يقول "والان انا فى مرحله بحث عن وطن بديل" يبقى بجد صعب جدا إنه يدخل تحدي بإن مافيش حد بيحب بلده أكتر من حبه ليها! حاسس إن أكيد اللي مش هيهون عليه يقول "والان انا فى مرحله بحث عن وطن بديل" مهما كان شايف قلة أمن وأمان في البلد ممكن يكسب التحدي ده ..

وللا انا غلطان؟

رابط هذا التعليق

• الردود 50
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

تحياتى ليك يا استاذ اكرم وشكرا على الموضوع رغم انه فكرنى بالغربه ووحدتى فيها :give_rose::clappingrose:

تحياتى ليكى استاذه بوسى ومعلش انا عارف الغربه اد ايه صعبة وربنا معاكى ومعانا ويهون علينا الايام

:clappingrose: :clappingrose:

انزل يا عم اكرم

تحياتى

عنبو بيحب مصر

واللهى ياعنبو باشا لايمنى على اجازة دلوقتى وتذاكر طيران وهتلاقينى فى المطار بعد نص ساعه

انا بعد الايام عشان انزل مصر من كتر ماهيا واحشانى

تم تعديل بواسطة akramgroup

الأشجار لاتموت إلا وهي واقفة.....

...

رابط هذا التعليق

نرجع بقى الى الحقيقة المرة واللى هيا ان فعلاً الناس بتتغير فى مصر للأسوأ كل سنه اكتر من اللى قبلها

وده تقريبا كلنا عارفينه بس مش عاوزين نعترف بيه وطبعا انا مش بحب التعميم ولكن انا بقول نسبه كبيرة

الا من رحم ربى

انا وانا بفتح الموضوع ده كان هدفى الاساسى اننا نتناقش ونعرف هو ليه فعلا الناس معظمها بيتغير للأسوأ واكيد احنا كلنا مصريين سواء عايشين جوة مصر او برة وبالتالى لما نيجى نتكلم اكيد نتكلم على اوضاع مصر مش بلد تانيه

وكل واحد يقول الاسباب من وجهة نظره الشخصيه من غير ماندخل مزايدات ولو حد شايف ان الناس زى ماهى ومش بتتغير خالص بردو رأيه يحترم وممكن يكون صحيح

تحياتى للجميع

...

رابط هذا التعليق

انا وانا بفتح الموضوع ده كان هدفى الاساسى اننا نتناقش ونعرف هو ليه فعلا الناس معظمها بيتغير للأسوأ

طبعا فيه تدهور

أسبابه

أولا ضعف دور الدولة زي ما قالت ام زيد

كل بلد فيها الكويس و الوحش و وظيفة الدولة انها تنظم العلاقة بين الناس

الدور ده غائب الآن عشان كده مش شايفين غير الوحشين بس

لكن بلدنا و ناسها و الله فيهم خير كتييييييييييييير اوي

ثانيا

سلبيتنا

ثالثا

ضعف الخطاب الديني الصحيح

رابط هذا التعليق

انا وانا بفتح الموضوع ده كان هدفى الاساسى اننا نتناقش ونعرف هو ليه فعلا الناس معظمها بيتغير للأسوأ

طبعا فيه تدهور

أسبابه

ثانيا

سلبيتنا

ثالثا

ضعف الخطاب الديني الصحيح

فعلا مع حضرتك كل الحق فى كلامك

وللأسف مفيش اى مؤسسه من مؤسسات الدوله(على اساس انها دوله مؤسسات يعنى) بتقوم بأى دور

ولا حتى دور برد :happy:

الناس ولا كانها عايشه كل واحد مع نفسه ولافى اى دور للدوله ولا للحكومه فى اى حاجه غير انهم يزهقوا الناس فى عيشتهم ويعطلوا المراكب السايرة

يعنى بالبلدى كده ولا منهم ولا كفايه شرهم

...

رابط هذا التعليق

فى راى معدش فى تربية لا فى بيوت ولا مدارس

قليل من الناس دلوقت اللى بتهتم تربى عيالها كويس الكل متكبل فى طاحونة الحياة عشان لقمة العيش

اصبح الاب والام خارج البيت وسيبين ولادهم للنت والفضائيات ويمكن مايعرفوش حاجة عن اصحابهم

هما فاكرين التربية محصورة فى توفير هدمة حلوة ومستوى معيشى كويس لكن فين الوقت اللى بيتلموا

فيه على طبلية واحدة زى زمان فى وقت واحد غدا او عشا دلوقت معظم البيوت كل اللى فيه زى اللاجئين

محدش له دعوى بالتانى مجرد لوكاندة ومطعم لكن فين الحضن اللى بيضم الاولاد ويعرف مشاكلهم ولا يسمعهم

هما عاوزين يقولوا ايه , فين الوقت اللى بيصححوا لاولادهم افكارهم او يعدلوا سلوكهم

وكمان المدرسة فقدت دورها الاساسى فى مساندة الاسرة فى التربية لما ضاعت هيبة المدرس بمد ايده

لتلميذه لاخذ فلوس الدروس بل الازيد اخد سيجارة

ساعات لما نمشى فى شارع نشوف او نسمع لفظ مش كويس عن نفسى باعاتب بلين اللى بيعمل كده لو حسيت انه

طفل كويس بس ناقصه توجيه وفى اولاد بتستجيب وتعتذر وفى غيرهم يتجاهل كلامك ولازم كل واحد يحاول يعمل كده

وبلاش قولة احنا مالنا ماهو ابنى وابنك سامع ولازم ننمنع اللى بيسمعه ويشوفه

لكن عامة انا حاسة ان هنا فى اسكندرية الحمد لله مابلغش فيها السوء زى مابيوصفوا وفيها ناس طيبة كتير

وباامن على ابنى الصغير ينزل الشارع والاكثر بنتى تروح درسها لوحدها واحيانا بالليل

الشباب معذور لانه مفتقد القدوة اللى يتبعها والكلمة الطيبة اللى تحميه من عجرفته وسوء سلوكه

لو دور المدرسة والمدرسين رجع زى الاول حتتغير كتير من السلوكيات اللى مش عجبانا ولو الناس

اقتدوا بسلوكيات الرسول صلى الله عليه وسلم ان الدين معاملات مش عبادات الجيران حيحسوا ببعض

الكبير يرحم الصغير والصغير يحترم الكبير حاجات فقدناها لما اخذنا من الدين قشرته الخارجية

رابط هذا التعليق

الناس مضغوطة ..

الأب مش ملاحق علشان يوفر اللي يكفي العيلة،

و الابناء مش لاقيين وظايف،

و الكل تعبان ..

بس الأكيد .. إن مصر حتفضل أجمل بلد في الدنيا h):

تحية عطرة.

رابط هذا التعليق

انا مش حاقول اكتر من اللى قالوه الزملاء الافاضل

لكن يا اكرم انا حاضيف انك لما تنزل مصر تفكر

فى بلدك وذكرياتك واهلك اللى ليك سنين مشتاق تشوفهم

وبعدين فى الخليج الناس صعبة اوى فى التعامل وكله مصالح فى مصالح

يعنى حتى المصريين بيتعاملوا فى الخليج بطريقة صعبة احيانا

لكن لما بتنزل مصر بتحس بالفرق او داه اللى انا بلاحظه اوى انى لما انزل مصر بحس الناس طيبيين اوى اوى ووحشونى كلهم وبنحى اجمل الحكايات وبتبقى اللمة حلوة والبلد بتوحشنى هو صحيح بتصدم من المنظر كل مرة انزل الاقى البلد قديمة شوية

لالالالا يا اكرم انزل اجازة واستمتع هناك

وابقى افتكرنى باول اكلة فسيخ

:give_rose: :give_rose:

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

فرسـان العالـم الحقيقيـون . . هــم شعــوب الارض

رابط هذا التعليق

واللهى عاوز انزل انهارده قبل بكرة

وبعدين انتى فكرتينى بالفسيخ يااااااااه مش عارف انهارده انتى عماله تفكرينى من اول العلم والايمان

لحد الفسيخ bv:-

بعيدا بقى عن الفسيخ كلنا مهما حصل بنحب ننزل مصر وبنستنى الاجازة وبنعد الايام عشان ننزل

وربنا يديمها علينا نعمة حب الوطن والانتماء اللى بيفتقده كتير من الشعوب

لكن اللى بيصعب عليا فعلا اى حد يكون واخد قرار انه مينزلش مصر غير لما يكون مضطر او فى حاجه ضروريه وطبعا انتى عارفه الناس دول واكيد عدوا عليكى قبل كده وفيهم اللى يقول انا بجيب اهلى زيارات كل سنه وبشوفهم لكن نزول مصر مش عاوزينه زى ماقالت لماضة

بجد بيصعبوا عليا وبحس انهم مخهم على قدهم

تم تعديل بواسطة akramgroup

...

رابط هذا التعليق

وبعدين انتى فكرتينى بالفسيخ يااااااااه مش عارف انهارده انتى عماله تفكرينى من اول العلم والايمان

انت من انصار الفسيخ bv:- bv:- bv:-

حاقولك على واحد بتاع فسيخ حكاية لما تنزل اسكندرية محطة بوالينو فى محرم بك

رابط هذا التعليق

بعيدا بقى عن الفسيخ كلنا مهما حصل بنحب ننزل مصر وبنستنى الاجازة وبنعد الايام عشان ننزل

وربنا يديمها علينا نعمة حب الوطن والانتماء اللى بيفتقده كتير من الشعوب

لكن اللى بيصعب عليا فعلا اى حد يكون واخد قرار انه مينزلش مصر غير لما يكون مضطر او فى حاجه ضروريه وطبعا انتى عارفه الناس دول واكيد عدوا عليكى قبل كده وفيهم اللى يقول انا بجيب اهلى زيارات كل سنه وبشوفهم لكن نزول مصر مش عاوزينه زى ماقالت لماضة

بجد بيصعبوا عليا وبحس انهم مخهم على قدهم

الناس اللى زى كدا دى مريضة نفسيا يا اكرم

صدقنى دول مش طبيعيين

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

فرسـان العالـم الحقيقيـون . . هــم شعــوب الارض

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا لو امتلك ان اغير جنسيتى من هذه البلد التى يطلق عليها مصر لم اتردد لحظة ... وليس جنسية ده انا اغير انسابى لهذه البلد الفاسدة وهى اسوأ البلدان العربية بلا اسوأ بلدان العالم باكملة..

رابط هذا التعليق

طبعا فيه تدهور

أسبابه

ثانيا

سلبيتنا

ثالثا

ضعف الخطاب الديني الصحيح

و القدوة الحسنة

و الهدف

و القائد

القائد بمعنى الكلمة اللي يراعي ربنا في رعيته

أ. أكرم

أحييك على الموضوع و أسجل احترامي لشخصك الكريم

أتكلم من قلب الحدث من مصر الحبيبة ، حيث تسود ثقافة الزحام مع اللخبطة في كل شيء فليست المشكلة في الناس أبدا و لا في الزحام و لكن فيمن يقوم على أمر الناس و يتركهم بلا نظام للحرامية في كل مجال و يتفنن في إفساد حياة البشر ..

ثم تفوجئ به يقول لك ... من اجلك أنت .. ثم "عشان تتطمن على أولادك"

لا يدعي عاقل أننا عال العال و أحسن من غيرنا

غيرنا دول السودان مثلا و الله لقد رأيت السودان في 2005 و المرور فيها أفضل من القاهرة ... و الفساد فيها لا يذكر مقارنة بعقد مدينتي فقط

حقيقي الامر محزن لكنه ليس ميئوسا منه

مصر والمصريين واحد و عشان نبدأ نتعالج لازم نعترف إننا تعبانين .. تعبانين أوي

بس مش عشان تعبانين يبئى لازم نموت أو ندور على وطن تاني

عايزين كل واحد مننا يشخص لنا تعبنا إيه .. في رأيي مفيش جملة هتبدأ أو تنتهي بدون ذكر " الفساد "

أهم حاجة محدش يقول للتاني مفيش فايدة

أو يقوله إرجع إرجع مش هتتبسط في مصر .. عجيبة و الله و إزاي ممكن أي مصري يحس بالفرحة في الغربة بعيد عن مصر و عن أهله

كل التعب و الغربة بتهون مع اول حضن في المطار ممن تحب

تحياتي للجميع

أبو عمر

رابط هذا التعليق

انا لو امتلك ان اغير جنسيتى من هذه البلد التى يطلق عليها مصر لم اتردد لحظة ... وليس جنسية ده انا اغير انسابى لهذه البلد الفاسدة وهى اسوأ البلدان العربية بلا اسوأ بلدان العالم باكملة..

ياريت كل واحد من الاعضاء الافاضل ويكون رايه ده يحتفظ به لنفسه وبلاش ينشره فى المحاورات

لان مهما بنشوف من سلبيات فى البلد قلبنا مش بيطواعنا نقول الكلام ده وبنزعل لما نسمعه منكم

رابط هذا التعليق

الاخت الفاضلة هند

لماذا لا نبدى براينا ليه خايفين نعترف بالحقيقة المره..... :protest:

رابط هذا التعليق

الاخت الفاضلة هند

الاخ الفاضل

كلنا معترفين ان البلد فيها سلبيات وفساد ورشاوى وبلاوى سودا كتير لكن مش معنى كده

ننسلخ من جلدنا ونكرهها الكره ده كله العيب مش فى البلد العيب فى اللى ماسكينها

لما احتج احتج على نظام و مسئولين مش على تراب ووطن و جنسية ونسب

رابط هذا التعليق

:protest:

حضرتك هذا التقييم يتطلب منك إنك تكون سافرت إلى البلاد العربية كلها و العالم بأكمله . فهل هذا صحيح ؟

إن لم يكن صحيح .... فأرجوك و من فضلك لاتدع جرحك أيها الأمير يقتلنا و يقتلك ...

بلدنا زي أي بلد فيها مشاكل ..

احنا بنتكلم في مشاكلنا بصراحة و بنقول عايزين نحلها مش نهرب منها

وممكن نحلها مع حضرتك لو نهدى شوية ..

رابط هذا التعليق

الاخت الفاضلة هند

حضرتك يا ريت توضحلنا المقولة الصادمة دي

View Postامير مجروح, on 23 November 2010 - 12:54 PM, said:

انا لو امتلك ان اغير جنسيتى من هذه البلد التى يطلق عليها مصر لم اتردد لحظة ... وليس جنسية ده انا اغير انسابى لهذه البلد الفاسدة وهى اسوأ البلدان العربية بلا اسوأ بلدان العالم باكملة

الرأي يا أخي بدون توضيح ليس له معنى

مصر و المصريين مالهمش اي فضل عليك؟

و لا على أهلك؟

و لا ليك اصحاب فيها؟

و لا يهمك أمرها؟

ممكن تنكر انك مصري لغاية ما تتوفق لجنسية ترتاحلها

عموما انا في انتظار توضيح حضرتك

رابط هذا التعليق

الاخت الفاضلة هند

الاخ الفاضل

كلنا معترفين ان البلد فيها سلبيات وفساد ورشاوى وبلاوى سودا كتير لكن مش معنى كده

ننسلخ من جلدنا ونكرهها الكره ده كله العيب مش فى البلد العيب فى اللى ماسكينها

لما احتج احتج على نظام و مسئولين مش على تراب ووطن و جنسية ونسب

احتج على نظام ....

ياما احتجيت ايه الى اتغير بالعكس الامر بيزداد سؤا .

على فكرة الشعب بيخاف من الحكومة ...بيخاف يطالب بحقوقه .

ومستسلمين للحكومة الظالمة (قالو لفرعون ايش فرعنك قال عبيدى).

رابط هذا التعليق

ليه كده

أنا أعرف انك ممكن تسعى للحصول على جنسية اخرى بجانب جنسيتك المصرية لتحقيق بعض الاهداف. الرسول صلى الله عليه وسلم بالرغم من كل اللى شافه من قريش ومنهم اقاربه وهو مهاجر من مكة للمدينة قال انك احب ارض الله اليّ ولولا أن أهلك اخرجوني منك ماخرجت أو كما قال عليه الصلاة والسلام. حبنا لبلادنا وانتمائنا ليها له اصل في الدين

البلد نفسها من شوارع ونيل وبحر وسما مش فاسدة ربما حضرتك تقصد الفساد الحكومي والاداري ماشى كلنا شايفين وفي ناس شرفاء بيحاولوا مقاومة الفساد ده بس لو انا وانت واهلنا واللى نعرفهم مش فاسدين اكيد قطاع كبير من البلد هتبقى مش فاسدة

كل واحد رؤيته لبلده حسب خبرته هو الشخصية فلو عنده مشاكل مع اهله او اصحابة يعمم ويبقى الناس كلها وحشة ولو راح مصلحة حكومية يقضي طلب وزهقوه يبقي كل الموظفين وحشين

لا كل مكان فيه الكويس والوحش

وبجد اقعد على جنب كده مع حد مصري بسيط من المهمشين زى مابنقول وياسلام لو كبير في السن وحكّي معاه شوية هتحس بالطيبة بتمشى عللى الأرض

انا بقى كل اللى بيحذروني من نزول مصر بيحذروني من ارتفاع الاسعار فانا خايفة اروح اجوع انا والعيال.. ربنا يستر

اللهم انك عفو كريم تحب العفو فاعف عنا

رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

You are posting as a guest. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...