اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الحمار و الحصان وسائل مواصلات عامة

جويرية

Recommended Posts

حدثت أزمة إقتصادية فى الغرب فى أعقاب الإرتفاع الكبير فى سعر البترول سنة 1974 و زاد الطين بله فى إنجلترا تزامن الأمر مع إضراب عمال المناجم الذى أدى إلى قرار العمل ثلاث أيام فقط فى الأسبوع.

ما سبق كان إستهلالا لابد منه

فى ظل الظروف التى وصفتها أعلن البعض أن الأمر أصبح أمرا إقتصاديا إستعمال عربات توزيع اللبن التى تجرها بغال بدلا من السيارات الكهربائية و تم نشر عدة موضوعات جادة عن إعادة الحسابات الإقتصادية فى ظل إرتفاع أسعار البترول ، الأرجح أن العملية لم تستمر أو تم تطبيقها على نطاق قليل.

و فى نفس السياق فى إنجلترا أيضا تم الإستعانة بالحمام الزاجل فى نقل عينات الدم بين المتشفيات و مراكز معينة للتحليل و كان ذلك بعد جلسات عصف ذهنى brain storming للبحث فى مواجهة مشكلة الإزدحام المرورى فى لندن و الذى يعرقل وصول عينات الدم بين المسشفيات و أظن معامل تحاليل أو بنوك للدم و تم إعتماد إستخدام الحمام الزاجل و لكنى لا أذكر إلى أى مدى إستمر إستخدام الحمام الزاجل.

و مما سبق نجد أن وجهة نظر الفاضلة جويرية من الناحية النظرية تم تطبيقها فى نطاق معين و فى قلب العالم الغربى فى إنجلترا

الأزمة دي شعر بيها جميع الناس لأن سعر البترول ارتفع مباشرة

لكن فيه ازمة مفروض تبقي في حسابات الخبراء او العلماء ، اللي هيا مخزون البترول ده يكفي كام سنة

الأجهزة الحديثة ليها اضرار زي نفعها ، هيا مكنت الأنسان انه يحفر لأعماق اكبر و يستخرج معادن اكتر

الا بذكر الله تطمئن القلوب

رابط هذا التعليق

• الردود 74
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

اختراع سيارة تعمل بالهواء

الخبر قديم من عام 2008

المصدر

مصدر الخبر

قام فرنسي باختراع سيارة تستخدم الهواء كوقود لتشغيلها، وبقدرة على السير بسرعة ( 70 ) ميل بالساعة، دون الحاجة لوقود آخر على الإطلاق.

وعمل المخترع الفرنسي، ( جي نيجر )على تطوير اختراعه منذ عام ( 1977 ) ليصل إلى اختراع سيارة تعمل على الهواء النقي، وغير ملوثة للبيئة إطلاقا.

ويكمن لب الاختراع في محرك السيارة، والذي يعتمد على نظام متحرك تم تصميمه أصلا للسيارات التي تعمل على الغاز.

وأشار (جي نيجر) إلى أن لديه أكثر من ( 600 ) براءة اختراع تكفل له الاعتراف ببراءة اختراعه الجديد .و قد تم إطلاق اسم "Mini-Cat" على السيارة الجديدة والتي تعمل على الهواء فقط حيث تصل نسبة تلويثها للبيئة إلى الصفر.

تكلفة السيارة دي زائد الربح بيدفعه راكب المواصلات

الدواب ثروة غير مستغلة ،

مش ممكن نقارن بين كائن حي اعداده بتزيد و بين جماد

تم تعديل بواسطة جويرية

رابط هذا التعليق

هعتبرك بتتكلمي جد ياجويرية وبتطرحي حل لمشكلة المواصلات توصلتي ليه بعد " تفكير " .. ومن المبدأ ده اقولك بثقة الفكرة فاشلة وغير قابلة للتطبيق في مصر ببساطه شديده لاننا نعاني من ازمه في قطاع الزراعه عموما وفي العلف الحيواني على وجه الخصوص .. حزمه البرسيم الي مستهونة بثمنها دلوقت لو تم تطبيق الحل الخاص بالبديل الحيواني في المواصلات هتقفز لتجاوز سعر لتر البنزين الي بتصرخي من سعره النهرده .. مش هنلاقي برسيم نأكل ( مواصلاتنا ) وفوق عن انه هيستهلك ميزانيتنا مش هنلاقي اكل لنا احنا شخصيا لما المزارعين يتجهوا لزراعه ( وقود ) الحمير بدال ( علف ) البني آدمين .. يعني مش هنوفر في فلوس الوقود فوقها مش هنلاقي ناكل كمان ..

من الآخر .. متفعش ياجويرية .. فكري في حاجه تانية .

الجميع عايز اصلاح المواصلات و الزراعة و الصحة و التعليم

هوه ايه اللي مش عايز الأصلاح

رابط هذا التعليق

امريكا ناوية تعمر المريخ وبجد الفكرة قائمة وحتبدأ الرحلات للمريخ - وانتى جايا تقولى نركب حميررررر

ما تقلقيش ......الطاقة الشمسة - لاهى مخزون فى باطن الارض ولا عمرها حتخلص

اطمنى واركبي وسائل المواصلات العادية - سيارات واتوبيسات وطائرات

لا داعى للقلق يا جويري

امريكا حتعمر المريخ ! هما مش حيبطلوا كدب ، ده بيقولوه الرحلة بتاعة القمر دي كانت تمثيلية

و بعدين مش فيه ناس شاغلة نفسها بتربية الحيوانات الأليفة اللي ملهاش فايدة ، طيب ما دي حيوانات برضو الليفة بس ليها فايدة

رابط هذا التعليق

إستنيني شويه يا جويرية هاظبط لك الموضوع بس أظبط دماغي الاول ..

بس عارفة

الموضوع بتاعك جه في وقته

ده بالصدفة البحته يعني ... أخو المدام قرر يطلع يحج من غير الأتفاق مع حملة أو مكتب .. مع نفسه يعني .. فراح أشترى " فيسبا " أمبارح

ههههههههههه وهايحطها في شنطة العربية .. ولما يقرب من مكه يقوم راكن العربية وسايقها داخل مكه والمشاعر ..

لأنهم بيمنعوا السيارات من دخول مكه في الحج

وأهم حاجه إن بالفيسبا هايتحرك بها أسرع لأي مكان بالمشاعر وهاتبقى زي الفوريرة

أنا بقى كنت هاموت وأجرب البتاعه دي لاني عُمري ما سوقتها

بجد

متتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتعه :scooter:

حاجه صغننه وزي العسل ... بس هي غير الموتوسيكل لأن الواحد بيبقى مقنفد عليها غير الموتوسيكل اللي بنبقى متوازنين عليه

النقطة إيه بقى

إن البتاعه دي بتستهلك حوالي 6 لتر بنزين في الأسبوع .. يعني بـ 3 ريال فقط .. ههههههههههههههه ... في حين إن فتح عداد التاكسي لو الواحد ركبه بيبقى 5 ريال

وسرعتها 80 كم في الساعة

حاجه زي الفل

بجد والله ... ليه ما نعممش موضوع العجل والموتوسكيلات في بلد يختنق من الزحام زي مصر ؟

ميزة الموتوسيكلات هنا في السعودية إنها " خد في حجرك وأجري " يعني لا رخص ولا غيره ... روحنا أشترينا الفيسبا بـ 600 ريال من المحل في 5 دقايق وروحنا ... ههههههه أسهل من شرا باكو بسكويت ..

أما موضوع الحمير والبغال والناقة ... فراجع لك يا جويرية ....

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

وانا بتصفح الفيس بوك , لقيت الصورة دي والرجالة اصحابي شغالين عليها تعليق , اول ما شفتها ما اقدرتش امسك نفسي من الضحك ولقتها مناسبة جدا للموضوع اللى بنتكلم فيه هنا , طالما الحمار هيبقي وسيلة المواصلات , يبقي ده المشروب الرسمي والا ايه:D

صورة للهزار والدعابة فقط.

مع تحياتي:roseop:

في مثل بيقول

اخر خدمة الغز علقة

يعني الحمار ده خادم بلا اجر ، ممكن يشيل اكتر من 100ك ، 200 كيلو مثلا ، البأدمين لو حد شال الأوزان دي يعملوا ليهم رياضة حمل اثقال و تكريم و حفلات

و يا عيني علي الحمار الغلبان ، ده اكتر حيوان اتهان في الدنيا

ليه اسمه بيستخدم كسبة او شتيمة ، مع انه بيشتغل و بشيل اثقال مقابل انه ياكل و يشرب بس ، مفكرش انه يكون عنده فيلا ولا عربية ولا عنده اي مطامع ، ده حتي لو اشتغل من غير اكل حيشتغل بس حيمرض و يموت

مخلوق كله تضحية وحب للغير

رابط هذا التعليق

انتى بس اللى فهمتي الصورة غلط يا أ.جويرية

شعار

"طلع الحمار اللى جواك"

أكيد

يقصدوا بيه طلع القوة والتحمل والصبر اللى جواك :Head:

خدي الفيديو ده هدية

http://www.youtube.com/watch?v=ZLAyQQHiBa0

مع تحياتي:roseop:

فداك أبي وأمي ونفسي ومالي يا رسول الله

http://www.youtube.com/watch?v=yOblBbK5FqI&feature=related

رابط هذا التعليق

عاوزة اسالك كام سؤال

ممكن الفكرة تمشى فى الصيف طيب فى الشتاء والامطار يبقى الناس منها للسما كده عادى ؟!

لا ما زي ما في موديلات للسيارات ، فيه برضو موديلات لعربيات الدواب فيه عربيات كدة زي اتوبيسات النقل العام ، ولو ان مفيش حاجة في الدنيا زي اتوبيسات النقل العام ،

وفيه عربيات اغلي

اى

موكب وزارى دلوقت بيكون قدامه جرار سيارات بتسد الطريق طيب لو بدلناها بالحمير تفتكرى

حيلزم كام حمار للموكب ؟! هههههههههههه

هما بس يصلحوا احوال الوزارات اللي هما فيها ومش حيحتاجوا اي حراسة

لو واحدة لابسة شيك وعلى سنجة عشرة تفتكرى توافق تنط على عربية كارو توصلها

لا العربيات الكارو دي للرجالة بس

اما الأمهات و البنات فيركبوا عربيات ، عارفة زي عربية سندريلا ، لما 7 فران اتحولوا ل 6 خيول و الفار السابع اتحول لسواق للخيول دي

الناس حتركب على الحمار مباشرة ولا حتركب عربية ويجرها حمار ؟

لو حيركب لوحده يبقي علي الحمار علي طول لو حياخد معاه الولاد و شيل يبقي لازم يعمل عربية خشب

سبحان الله زمان كان الوقت فيه بركة كان مكفى مشى الجمل والحصان والحمار

دلوقت الزمن بيطوى طوى رهيب وعشان كده ربنا يسر للناس تخترع وسائل اسرع تواكب سرعة الزمن

انت فعلا مابتخرجيش من بيتك ولا بتضحكى لو فعلا مش بتخرجى يبقى معندكيش فكرة عن مشاكل المواصلات

المواصلات بشكلها الحالي ابطأ من الحمير و الحصنة ، ده الناس لو حتستخدم السلحفا وسيلة مواصلات حتبقي اسرع من العربيات دلوقتي

تم تعديل بواسطة جويرية

رابط هذا التعليق

ممكن تامنى على ولادك يروحوا المدرسة كده

لا هنا العدد اكبر من حمولة العجلة دي

ولو ان الأطفال بيحبوا المواصلات المكشوفة اكتر من الأتوبيسات ، تلاقيهم مثلا بيحبوا الطفطف اللي في الملاهي

رابط هذا التعليق

سورة النحل آية رقم 8

{والخيل والبغال والحمير لتركبوها وزينة ويخلق ما لا تعلمون}

سبحان الله ربنا سخر المخلوقات دي لخدمة الأنسان

ده بيثبت اسطورة ترويض الحيوانات ، زي السيرك و الناس اللي بتحاول تروض الأسود ، وعايزة الأسد يبقي مطيع زي الحمار ، عيلة الحلو الأسود كلت منهم ناس كتير، وهما مصرين يستمروا في نفس العمل

تم تعديل بواسطة جويرية

رابط هذا التعليق

يا جماعة الموضوع ده بيهاجم الحمير بشكل فظيع و بيربط بين الحمار و الجهل

يبقي انت اكيد في مصر

الأكتر من كدة ان الأستاذ محمد كان رافض فكرة اني اتكلم عن الموضوع ده واني اضيف رابط الموضوع ده

وكمان يا جماعة الأستاذ محمد بيضطهدني عشان انا بدافع عن الحمير وممكن يحذف المداخلة دي في اي وقت ، فياريت اسمع تعليقاتكم قبل الحذف

:)

رابط هذا التعليق

ده تعليق الأستاذ محمد

بتحلم بأيه؟؟

قلم ومسطرة وكراس؟

اما تعليقي

كل الناس عايزة تسيب الحمير و يبقوا افندية ، طيب و نجيب مكاتب و كراسي لكل الأفندية منين

تم تعديل بواسطة جويرية

رابط هذا التعليق

بس عارفة

الموضوع بتاعك جه في وقته

ده بالصدفة البحته يعني ... أخو المدام قرر يطلع يحج من غير الأتفاق مع حملة أو مكتب .. مع نفسه يعني .. فراح أشترى " فيسبا " أمبارح

ههههههههههه وهايحطها في شنطة العربية .. ولما يقرب من مكه يقوم راكن العربية وسايقها داخل مكه والمشاعر ..

بجد

حاجه صغننه وزي العسل ... بس هي غير الموتوسيكل لأن الواحد بيبقى مقنفد عليها غير الموتوسيكل اللي بنبقى متوازنين عليه

النقطة إيه بقى

إن البتاعه دي بتستهلك حوالي 6 لتر بنزين في الأسبوع .. يعني بـ 3 ريال فقط .. ههههههههههههههه ... في حين إن فتح عداد التاكسي لو الواحد ركبه بيبقى 5 ريال

وسرعتها 80 كم في الساعة

حاجه زي الفل

بجد والله ... ليه ما نعممش موضوع العجل والموتوسكيلات في بلد يختنق من الزحام زي مصر ؟

ميزة الموتوسيكلات هنا في السعودية إنها " خد في حجرك وأجري " يعني لا رخص ولا غيره ... روحنا أشترينا الفيسبا بـ 600 ريال من المحل في 5 دقايق وروحنا ... ههههههه أسهل من شرا باكو بسكويت ..

بعد إذن أستاذة جويرية أنا نزلت الرد دا و هو يمكن خارج الموضوع شوية فسامحيني :unsure:

أستاذ س س فكرة جميلة فعلاً، بس مش عارف حاسس انهم في السعودية مش مشجعين ترخيص الموتوسيكلات قصد علشان هما مش عاوزينها تنتشر و تبقى قانونية الاستخدام و إلا حتلاقي كتير ناس استخدموها و هما مش عاوزين حد ينغص عليهم سواقتهم للسيارات الفارهة و يشاركهم الطريق، حتى شوف اليفط على مداخل الطرق السريعة تلاقي مكتوب ممنوع دخول الدواب و الدراجات و الدراجات النارية، بجد أتمنى يسمحوا بيها على الطرق السريعة و إلا حيبقى إيه لازمتها ، حتبقى مش مفيدة قوي إلا في حالات نادرة زي حالة أخو مدام حضرتك،

مش بقول هما مانعينها لكن مش مشجعينها يعني مثلاً لن تجد و لا مدرسة تعليم قيادة دراجات نارية واحدة، زي مايكون في قرار غير مكتوب بالمنع! حاجة غريبة :closedeyes:

كل سنة وحضرتك طيب :clappingrose:

تم تعديل بواسطة عبد الله غريب
رابط هذا التعليق

بس عارفة

الموضوع بتاعك جه في وقته

بجد

النقطة إيه بقى

وسرعتها 80 كم في الساعة

حاجه زي الفل

بعد إذن أستاذة جويرية أنا نزلت الرد دا و هو يمكن خارج الموضوع شوية فسامحيني :unsure:

أستاذ س س فكرة جميلة فعلاً، بس مش عارف حاسس انهم في السعودية مش مشجعين ترخيص الموتوسيكلات قصد علشان هما مش عاوزينها تنتشر و تبقى قانونية الاستخدام و إلا حتلاقي كتير ناس استخدموها و هما مش عاوزين حد ينغص عليهم سواقتهم للسيارات الفارهة و يشاركهم الطريق، حتى شوف اليفط على مداخل الطرق السريعة تلاقي مكتوب ممنوع دخول الدواب و الدراجات و الدراجات النارية، بجد أتمنى يسمحوا بيها على الطرق السريعة و إلا حيبقى إيه لازمتها ، حتبقى مش مفيدة قوي إلا في حالات نادرة زي حالة أخو مدام حضرتك،

مش بقول هما مانعينها لكن مش مشجعينها يعني مثلاً لن تجد و لا مدرسة تعليم قيادة دراجات نارية واحدة، زي مايكون في قرار غير مكتوب بالمنع! حاجة غريبة :closedeyes:

يا جماعة انا الادارة بتضطهدني عشان انا متعاطقة مع الحمير

و المشاركة دي الدليل ، الأستاذ عبدالله بيحاول يغير مسار الموضوع ، ونحول الموضوع الي الموتسيكلات

و انا من هنا بعلن عدم تراجعي واني بقف مع الحمير قصدي مع حقوق الحمير الي الأبد

رابط هذا التعليق

بس عارفة

الموضوع بتاعك جه في وقته

بجد

النقطة إيه بقى

وسرعتها 80 كم في الساعة

حاجه زي الفل

يا جماعة انا الادارة بتضطهدني عشان انا متعاطقة مع الحمير

و المشاركة دي الدليل ، الأستاذ عبدالله بيحاول يغير مسار الموضوع ، ونحول الموضوع الي الموتسيكلات

و انا من هنا بعلن عدم تراجعي واني بقف مع الحمير قصدي مع حقوق الحمير الي الأبد

أنا بجد بعد ما نزلت الرد اكتشفت اني بتكلم فموضوع غير موضوعك و لذلك قمت بتعديل النص و أضفت السطر اللي في الأول حتى شوفي حتلاقيني معدل الرد بعد ما نزلته.

من حيث التعاطف مع الحمير فكلنا متعاطفين معاهم و ما فيش مشاركة انت كتبتيها بخصوصهم (يعني لما بتذكريهم صراحة) إلا ما خلتني أبتسم و لذلك لكي هذه النقطة الخضراء مع إني باحيي فيكي عدم اكتراثك بهذه الاشياء لكن من باب إعطاء الحق لأصحابه.

و تقبلي تقديري ، و سماح ع المشاركة. :roseop:

رابط هذا التعليق

على البشرية الا تستعجل رزقها..........ان اليوم الذي سيعود الناس فيه الى الحياة البدائية قادم لا ريب فيه لان البشرية تتزايد طرديا و الطاقة البترولية تتناقص طرديا و لابد انه سياتي يوم نعود فيه الى الطبيعة بل لو تفحصنا حالنا الان

لوجدنا ان اغلب ال6 مليارات في العالم لا يستخدمون الاجهزة الحديثة من كهرباء و موبايل و سيارات و طائر ات فالكهرباء والانترنت لن تستمر الى ما لانهايه او الى يوم القيامة

خاصة ان حروب المستقبل بين قوى الخير والشر ستبقى الارض قاعا صفصفا ((كهذا يتخيل كثير من الناس من شتى الاديان والثقافات ويبدوا ان ما يفكرون به شيء من الحقيقة))

:Zamalek: راية في البلكونه...

شاره عالعربية....

زملكاوي عيلتي كلها زملكاويه :dance:  

رابط هذا التعليق

انتى بس اللى فهمتي الصورة غلط يا أ.جويرية

شعار

"طلع الحمار اللى جواك"

أكيد

يقصدوا بيه طلع القوة والتحمل والصبر اللى جواك

خدي الفيديو ده هدية

مسمعتش ان الحمار بيضرب بيه المثل في القوة و الصبر ، يعني بيضربوا المثل في الصبر بالجمل ، و القوة للحصان او الأسد ، يعني بيضربوا المثل بالصفة اللي بيشتهر بيها الحيوان

لكن بيضربوا المثل بالحمار بعدم الفهم او الغباء ، ومعرفش ليه السبب ، يمكن عشان الأية ( كمثل الحمار يحمل اسفارا

واتفضل الفيديو ده مني هدية

http://www.youtube.com/watch?v=Wj9NPCCCvfI

تم تعديل بواسطة جويرية

رابط هذا التعليق

أنا بجد بعد ما نزلت الرد اكتشفت اني بتكلم فموضوع غير موضوعك و لذلك قمت بتعديل النص و أضفت السطر اللي في الأول حتى شوفي حتلاقيني معدل الرد بعد ما نزلته.

من حيث التعاطف مع الحمير فكلنا متعاطفين معاهم و ما فيش مشاركة انت كتبتيها بخصوصهم (يعني لما بتذكريهم صراحة) إلا ما خلتني أبتسم و لذلك لكي هذه النقطة الخضراء مع إني باحيي فيكي عدم اكتراثك بهذه الاشياء لكن من باب إعطاء الحق لأصحابه.

و تقبلي تقديري ، و سماح ع المشاركة.

شكرا علي النقطة الخضراء و برضو اشكر اخواتي هند و اغابي لأنهم برضو ادوني نقطتين

بصراحة الموضوع ده جيه قدرا معايا ، ومكنتش اقصد انه يبقي موضوع كوميدي

بس لاحظت ان اكتر من 44حوالي نقطة بالسالب نقصت لغاية ما وصلت 4 نقط

انا بفكر اخد عزالي و اروح اقعد في باب دعوة للأبتسام لغاية ما اخد تقييم كدة مناسب و بعدين ابقي ارجع للموضوعات الجادة

رابط هذا التعليق

على البشرية الا تستعجل رزقها..........ان اليوم الذي سيعود الناس فيه الى الحياة البدائية قادم لا ريب فيه لان البشرية تتزايد طرديا و الطاقة البترولية تتناقص طرديا و لابد انه سياتي يوم نعود فيه الى الطبيعة بل لو تفحصنا حالنا الان

لوجدنا ان اغلب ال6 مليارات في العالم لا يستخدمون الاجهزة الحديثة من كهرباء و موبايل و سيارات و طائر ات فالكهرباء والانترنت لن تستمر الى ما لانهايه او الى يوم القيامة

خاصة ان حروب المستقبل بين قوى الخير والشر ستبقى الارض قاعا صفصفا ((كهذا يتخيل كثير من الناس من شتى الاديان والثقافات ويبدوا ان ما يفكرون به شيء من الحقيقة))

صحيح وفيه حديث للرسول صلي الله عليه و سلم ان فيه حرب في اخر الزمان و الحرب دي حتبقي بالسيوف ، وكمان اختراع الكهربا ده ، وان الأنسان عايش وسط مجال كهربي او مغناطيسي ، وده ايه ضرره علي الأنسان ، و الأضرار دي رغم انها مش واضحة جدا حاليا لكن حتوضح بعد كام سنة او كام جيل

رابط هذا التعليق

و تقبلي تقديري ، و سماح ع المشاركة.

شكرا علي النقطة الخضراء و برضو اشكر اخواتي هند و اغابي لأنهم برضو ادوني نقطتين

بصراحة الموضوع ده جيه قدرا معايا ، ومكنتش اقصد انه يبقي موضوع كوميدي

بس لاحظت ان اكتر من 44حوالي نقطة بالسالب نقصت لغاية ما وصلت 4 نقط

انا بفكر اخد عزالي و اروح اقعد في باب دعوة للأبتسام لغاية ما اخد تقييم كدة مناسب و بعدين ابقي ارجع للموضوعات الجادة

الابتسامة بتيجي نتيجة التلقائية و العفوية و البراءة الجميلة اللي بحسها في الكلام :)

و تعرفي أنا أحب قوي أشوف الحمار اللي تلاقي عينيه بتضحك، في حمير تلاقيها شكلها حزين و حمير تلاقي شكلها بيضحك... حد يعرف أيه السبب؟

رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

You are posting as a guest. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...