اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

حد فاهم حاجة ؟

raouf

Recommended Posts

<b><font size="4">كده انت خليتهم 110 سنة يا عم نايت <br></font></b>

إذا مــات الـسـيـد فـأقـتــل حـتـى كـلبــه لأنــه لــن يــكـون وفيـا لـغير سـيـده الأول

اذا جالست الجهال فانصت لهم

واذا جالست العلماء فانصت لهم

فان فى انصاتك للجهال زيادة فى الحلم

وفى انصاتك للعلماء زيادة فى العلم

رابط هذا التعليق

شكله كده فيه سينسور خاص قادر على استشعار السقوط عن طريق حساب سرعة أو تسارع الحركة (زي بالونات الحماية من الحوادث بالسيارات) :recklessdrive: :dirol: ، و بناء على نتيجة الاستشعار يقوم فاتح النفاثات robt:tct:: اللي سمعنا صوتهاعلشان تعمل دفع هواء شديد للاسفل مما ينتج عنه رد فعل معاكس لأعلى فيتم حمل وزن اللابتوب بواسطة هذه النفاثات الاربعة التي توجه تيار هوائي قوي جداً باتجاه راسي لأسفل يقابله رد فعل مساوي في المقدار و معاكس في الاتجاه فيتم دفع اللابتوب لأعلى فلا يسقط ، ثم شيئاً فشيئاً يخف ضغط الهواء فيبدأ الهبوط على سطح القمر قصدى الأرض :waving: .

هو دا التفسير اللي تخيلته، و من الممكن قبوله قياساً على أن قوة الدفع الشديدة يمكنها فعل أشياء غريبة، يعني مثلاً شفت مرة ماكينة داخل مصنع تقوم بقطع الرخام و الحديد بسمك 10 مليمتر فقط بواسطة دفع الماء الشديد من خلال فتحة صغيرة جداً في نهاية أنبوب مطاطي.

بالنسبة للنسكافيه المنسكب من أعلى cof): فده ممكن يتفسر مثلاً بوجود طريقة لاستشعار تكون خاصة جداً بل ربما مخصوصة لهذه التجربة بالذات باعتبار أنهم في مرحلة أولى لتجارب حماية على هذا المستوى من الرقي، فمثلاً ممكن يكون تم تركيب برنامج استشعار يعتمد على الكاميرا العليا باللابتوب بحيث يكون قد تم تغذية البرنامج بصور مماثلة لانسكاب السوائل من اعلى و بحيث يقوم البرنامج كرد فعل عند تسجيل الكاميرا dtcv: لصورة انسكاب السائل بسحب الغطائين الرقيقين اللذان يقومان بدورهما بتغطية كل من لوحة المفاتيح و الشاشة.

يعني كل شئ في عالم البرمجة ممكن لكن هذه التجارب ليست فقط برمجة، دي تجارب محتاجة تهيئة خاصة للأجهزة دي يعني مش هو دا الـ main stream عندهم مثلاً، لا دي تجارب خاصة لإنتاج ما يسمونه Anti damage Laptop.

رابط هذا التعليق

هى فعلا زى ما حضرتك شرحت الموضوع كله عبارة عن سينسورز ومخصوص للتجارب دى لانها تسمى تجارب كونسبت

يعنى تجارب توضح نظرة الشركة للمستقبل ومدى تطور مصانعهم ولكن تدخل الانتاج الفعلى او لا تدخل هذه قصة اخرى

بس السؤال الناس دى بتعمل حاجة احنا بقى بنعمل ايه

إذا مــات الـسـيـد فـأقـتــل حـتـى كـلبــه لأنــه لــن يــكـون وفيـا لـغير سـيـده الأول

رابط هذا التعليق

هى فعلا زى ما حضرتك شرحت الموضوع كله عبارة عن سينسورز ومخصوص للتجارب دى لانها تسمى تجارب كونسبت

يعنى تجارب توضح نظرة الشركة للمستقبل ومدى تطور مصانعهم ولكن تدخل الانتاج الفعلى او لا تدخل هذه قصة اخرى

الناس دي مش بتعمل حاجة non:: ، دي بتعمل حاجات :cry1: .

قصدك مين؟

مهندسينا بإيدهم أيه :donknow: ؟

عايز تسأل ليه المهندسين عندنا ما بيعملوش زيهم؟ طب ما الرد انت قولته بنفسك فوق أهو انهم بيقدروا البحث العلمي bk::) و بيعملوا التجارب دي (As a proof of concept) كإثبات لصحة و قابلية المبدأ للتنفيذ ، و بيصرفوا عليه حتى لو مش حيتنفذ في حياتهم، و بيرعوا المبدعين و بيحتضنوهم و بيقدروهم.

علشان احنا نقدر نوصل لده لازم يتوجد عندنا هذا المبدأ مع بقية مستلزماته مثل إصلاح التعليم، و توفير معيشة كريمة للجميع يعني مش بس المبدعين يعيشوا و غيرهم يموت.

أنا عايز حضرتك تثق في قدرتك و في قدراتنا الذهنية مقارنة بيهم.

صح؟ :roseop:

رابط هذا التعليق

.

صح جدا .. اللحاق بهم ليس صعبا .. المهم توفر الإرادة و وضوح الهدف و الرؤية على مستوى الدولة

رابط هذا التعليق

.

صح جدا .. اللحاق بهم ليس صعبا .. المهم توفر الإرادة و وضوح الهدف و الرؤية على مستوى الدولة

هي دي الروح اللي احنا محتاجينها، و عايزنها تتاصل في نفوسنا علشان محدش حيساعدنا(بعد الله)إلا هذه القناعة الداخلية بعدم عجزنا عن اللحاق بهم، بل و التفوق عليهم.

ثق في نفسك و في قدراتك، و :trumpet: ابدأ العمل و ابذل ما في وسعك :angrycop: :smart: bk::) :vian: :old: ، والله لن يضيع أجر من أحسن عملاً ... حتى لو الدنيا كلها ضدك.

تم تعديل بواسطة عبد الله غريب
رابط هذا التعليق

قصدك مين؟

عايز تسأل ليه المهندسين عندنا ما بيعملوش زيهم؟ طب ما الرد انت قولته بنفسك فوق أهو انهم بيقدروا البحث العلمي bk::) و بيعملوا التجارب دي (As a proof of concept) كإثبات لصحة و قابلية المبدأ للتنفيذ ، و بيصرفوا عليه حتى لو مش حيتنفذ في حياتهم، و بيرعوا المبدعين و بيحتضنوهم و بيقدروهم.

علشان احنا نقدر نوصل لده لازم يتوجد عندنا هذا المبدأ مع بقية مستلزماته مثل إصلاح التعليم، و توفير معيشة كريمة للجميع يعني مش بس المبدعين يعيشوا و غيرهم يموت.

والله يا ستاذ عبدالله انا كل شغلى مع مهندسين وناس اوربيين لان شركتى المانية

واتعامل مع اجانب بنسبة 80% والباقى عرب وهنود

احنا تفكيرنا احسن منهم بكثير وتستغرب لو قلت ليك ان البيس بتاع تعليمنا اقوى منهم بكثير بمعنى

انا مهندس اتصالات وكمبيوتر

ولله الحمد بافهم فى التكييف المركزى واشبكات واليسكيورتى واشياء كثير لا تمت للعمل فى الاتصلات وعلشان كده انا متميز عنهم وكل مشروع للشركة بانطلب بالاسم انى اكون مدير المشروع والمسئول عنه

الثقة بالنفس شىء لا يكتسب ولكن يجب ان يكون بداخلنا ونربى اولادنا عليه

يجب ان يكون عندنا ثقة بنفسنا وقدراتنا

رابط هذا التعليق

قصدك مين؟

والله يا ستاذ عبدالله انا كل شغلى مع مهندسين وناس اوربيين لان شركتى المانية

واتعامل مع اجانب بنسبة 80% والباقى عرب وهنود

احنا تفكيرنا احسن منهم بكثير وتستغرب لو قلت ليك ان البيس بتاع تعليمنا اقوى منهم بكثير بمعنى

انا مهندس اتصالات وكمبيوتر

ولله الحمد بافهم فى التكييف المركزى واشبكات واليسكيورتى واشياء كثير لا تمت للعمل فى الاتصلات وعلشان كده انا متميز عنهم وكل مشروع للشركة بانطلب بالاسم انى اكون مدير المشروع والمسئول عنه

الثقة بالنفس شىء لا يكتسب ولكن يجب ان يكون بداخلنا ونربى اولادنا عليه

يجب ان يكون عندنا ثقة بنفسنا وقدراتنا

أيوه بالظبط ، هو دا الي احنا عاوزين ننميه داخلنا (و لازم نوجده لو مش موجود)، و نربي ولادنا عليه، و ماشاء الله تبارك الله عليك يا بشمهندس هو دا المهندس المصري اللي معروف إنه بيثبت وجوده في أي مكان في العالم، و ما يعرفش يكون إلا ناجح في مكانه، وانا معاك ف إن موضوع الثقة في النفس موضوع حساس و يحتاج ان الأهل يكونوا في الاساس زرعوه و نموه جوه قلوب ولادهم، أنا معاك ان فيه آباء و أهل بيعملوا عكس كدا بدون قصد، و دا ممكن يسبب صعوبات في المستقبل لكن ممكن برضه يكون دافع عند الأبناء إنهم يثبتوا إنهم قادرين على التحدي بل انك ممكن تلاقي الشخص اللي أهله مكنوش مهتميين بالنقطة دي و بتنميتها عنده هو أكثر الناس شجاعة في خوض التحديات مع نفسه و مع الغير علشان يثبت لنفسه إنه قادر على التحدي و النجاح و غالباً بينجح ..بس بيكون فيه شوية مرارة داخله من آثار الماضي و لكن أمام الناس بيكون صلب و قادر على اجتياز المصاعب و التحديات أكثر من غيره(رب ضارة نافعة)، و مسألة إن الثقة مش ممكن اكتسابها ممكن تقصد حتة المرارة اللي بتفضل جواه بعد ما بينجح و قدام الناس بيبان صلب و شجاع، لكن جواه مرارة معلهش المهم النتيجة نجح و اجتاز التحدي، و حتى لو فشل مرة يكفيه شرف المحاولة (و المبادرة بالمحاولة مش سهلة عند كثير من الناس) يعني المهم إن يكون مفيش يأس و مفيش شعور بالرضوخ للأمر الواقع، و يكون محاولة تطوير النفس و المحيط الخارجي القريب كالعائلة مستمر دائما، لو كلنا عملنا كده حتزيد ثقتنا في أنفسنا و في بعضنا و ماالمجتمع إلا مجموعة الأسر المتماسكة ، المتعاونة معا، و الواثقة في قدراتها و تستطيع الوصول للنجاح بالتعاون و التآخي.

أسأل الله أن يهبنا الثقة و العمل بنية خالصة لرفعة أمتنا، و عندها ستجد فتح من الله بما لا يمكن تخيله، وما ذلك على الله بكثير.

أشكرك أخي بشمهندس رؤوف على موضوعك القيم جداً :give_rose: الذي حرك فينا هذه المشاعر و أظهر فينا هذه الروح، و الذي يدل على عقلك المتفتح المتحفز للمستقبل المشرق بإذن الله.

رابط هذا التعليق

النهاردة بقى حبيت اعيد على اصدقاءنا مهندسين المدنى والمعمارى

ياااااااااااااااااااااه ده احنا اتاخلانا قوى قوى قوى حتى فى البناء

شكل اخرنا بناء عمارة 3 ادوار وتقغ مع اول زلزال كمان

شوفوا الصينين عملوا ايه

بنوا برج 15 دور فى 6 ايام فقط

هاحط فيديوهين واحد يبين طريقة البناء

والاخر التنفيذ الفعلى يا الله والله الواحد تعب نفسيا بعد ما شفت القيديوهات

التصميم الهندسى وطريقة البناء :

http://www.youtube.com/watch_popup?v=y3SfltCFOlY&vq=medium

البناء على الواقع

http://www.youtube.com/watch?v=SVKogAh_Jrc&feature=player_embedded

طبعا جميع مرحل البناء مسجله على يوتيوب للى يحب يشوفها بتفاصيل اكثر

وانتظر شرح اكثر من اصدقاءنا الانشائيين والمعمارين عن جدوى هذه الطريقة الاقتصادية ومن ناحية الجودة

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...