اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

حرية العقيدة كما ينبغى لها أن تكون

Alshiekh

Recommended Posts

فبصراحة مش عارف .. هل فيه حد بيقام على اللى بيغير دينه فى المسيحيه ولا لا ... ياريت حد يفيدنا فى النقطة دى !!

اخى الكريم

حبت أجاوب سؤالك

مفيش فى المسيحية اى حد بيقام على اللى بيغير دينه

تحياتى

سُلطةٌ لا تكبحُ الجانى

ولا تحمى الضحية

سُلطةٌ مؤمنةٌ جداً

بدين الوسطية

فإذا استنجد محمومٌ بها

تسقيه ترياق المنية

وإذا استنجد بالخارج

تستنكر تدويل القضية !!!

أحمد مطر

رابط هذا التعليق

• الردود 128
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

فبصراحة مش عارف .. هل فيه حد بيقام على اللى بيغير دينه فى المسيحيه ولا لا ... ياريت حد يفيدنا فى النقطة دى !!

اخى الكريم

حبت أجاوب سؤالك

تحياتى

وايه علاقة الحد بحرية العقيدة اللى هو أصل الموضوع , وقبل ما تتكلم على الحد لابد أن تدرسه وتعلم الحكمة الإلهية منه بدلاً من التحدث عن جهل وبدون علم , ارجع كام صفحة للوراء وإعرف الحكمة الإلهية.

مفيش حد في المسيحية لكن فيه حجز وحبس وغسيل مخ وده مش كلامي ده كلام قساوستكم والفيديو موجود لو عاوزه او اسأل الأنبا ( أغابيوس ) ؟؟؟

مع تحياتي :roseop:

تم تعديل بواسطة nightmare

فداك أبي وأمي ونفسي ومالي يا رسول الله

http://www.youtube.com/watch?v=yOblBbK5FqI&feature=related

رابط هذا التعليق

بقلم د.خالد منتصر ٢٤/ ١٠/ ٢٠١٠

فى عظة الأربعاء الماضى سأل أحد الحضور فى الكنيسة البابا شنودة عن إمكانية استخدام الملاعق البلاستيكية بدلا من المعدنية فى طقس التناول المسيحى، بما يتيح استخدامها مرة واحدة وذلك للمساعدة على عدم نقل الأمراض، نتيجة تكرار استخدام الملعقة المعدنية من شخص لآخر، فرد البابا قائلاً: (هذا الكلام خطية كبيرة، أسرار الكنيسة تشفى من الأمراض، ولا يصح أن نقول إنها تنقلها)!!،

وقد اندهشت من اعتبار استخدام الملعقة البلاستيكية انتهاكاً لأسرار الكنيسة، واندهشت أكثر من الإصرار على إقحام العقيدة والأسرار فى أى تفصيلة، ولو كانت ضمن تفاصيل فرضها التقدم العلمى الذى أهدى للناس، ومنهم الواقفون فى طابور التناول، فرصة سلوك أكثر أماناً من الناحية الصحية، فبدلاً من الإصرار على ملعقة خشبية أو فضية أو ذهبية واحدة للجميع من الممكن فعلاً أن تنقل الأمراض باللعاب، اقترح الرجل، الذى أعمل عقله للحظات وفكر تفكيراً مشروعاً وبسيطاً وغير مكلف، وهو استخدام ملعقة بلاستيكية مثلما نستخدم الحقن البلاستيكية لمرة واحدة، كل ما أجرم فيه الرجل هو أنه خرج من طابور السمع والطاعة والإذعان وانضم إلى طابور العقل والسؤال، فتم اتهامه بأنه فعل خطية وأذنب ذنباً رهيباً وأجرم جريمة نكراء بأنه فكر فى استخدام ملعقة بلاستيك!!!

أخى الكريم

دعنى أوضح لك استحالة استخدام ملعقة بلاستيك فى طقس التناول المسيحى

ببساطة لأنه حرام جدا جدا وغير مقبول بالمرة ان شئ (اى شئ ) يلمس ما نستخدمه فى طقس التناول المسيحى وبعدها يلقى على الارض فتدوسه الاقدام حسب العقيدة المسيحية ‘ لذلك فالاجراءات المتبعة فى غسل الاوانى واللفائف المستخدمة فى الطقس وحفظها صارمة جدا ، ولم يقل البابا ان استخدام الملعقة البلاستيك يعتبر انتهاكا لأسرار الكنيسة وانما فقط لا يصح ذلك للاسباب سابقة الذكر

أيضا لم يقل البابا ان هذا الكلام ( استخدام الملعقة فى حد ذاته ) خطية كبيرة ، وانما قال ان الخطية الكبيرة هى ان نعتبر احد اسرار الكنيسة قد يسبب الامراض ، فقط قال ، ولم يقم عليه الحد ... فقط للتوضيح

أعلم ان مشاركتى ليست فى صلب الموضوع ولكنها نقطة واجبة الرد

سُلطةٌ لا تكبحُ الجانى

ولا تحمى الضحية

سُلطةٌ مؤمنةٌ جداً

بدين الوسطية

فإذا استنجد محمومٌ بها

تسقيه ترياق المنية

وإذا استنجد بالخارج

تستنكر تدويل القضية !!!

أحمد مطر

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

من فضلكم....عندي تساؤل

هو ليه سيناريو التوبيكات بقي متشابه حد الدهشة اليومين اللي فاتوا

عشان نفس الاشخاص مثلا

اصلي ملاحظة ان ده نفس السيناريو بتاع توبيك "الية تقييم الاعضاء"....و اللي للاسف البعض حور مساره عن الهدف الاصلي منه تماما...و للاسف الاكتر لم اجد رد حازما و صارما من الادارة

و دلوقتي السيناريو بيتكرر بس في توبيك جديد.....

هو فيه ايه

توبيك بحاله نحوله لمساجلة لعضو واحد....و العضو لم يقدم تفنيدا واضحا علي ادعاء في حين ان كل من المحاورين الاخرين يعرض وجهة نظره بالحسني و برضه كأننا نتبع سياسة النفس الطويل

لا اسمحولي....مينفعشي

التوبيك هنا واضح و صريح....حرية العقيدة بشكل عام....اللي هيتكلم في حدود التوبيك...لكن اي سيناريو متفصل من قبل و عايزنا نلبسه عمة علي دماغتنا ......برفضه بشكل قاطع

و اتمني اني الاقي رد من الادارة حازم

يا اما كل توبيك هيطبق نفس السيناريو

و لا حول و لا قوة الا بالله العلي العظيم

شيء يدعو للدهشة فعلا

رابط هذا التعليق

رغم اي شيء انما ابعث بتحياتي ليكي ياغابي

لان انتي المسيحيه الوحيده اللي بترد وبتتناقش وكان ممكن تسكتي زي باقي الزملاء

فمره اخري تحيه خاصه لك:roseop: :roseop:

هدنه ونكمل الحرب -علي راي اغابي-

انا معك أخي ozoozo فهي تحية واجبة لأنها هي المسيحية الوحيدة التى شاركت وردت ولكن كنا سنكون أكثر سعادة بمشاركتها وردودها لو كانت في صلب الموضوع وأساسه , كنا سنكون أكثر سعادة لو أن ردودها بصفتها مسيحية كانت تتركز في "حرية العقيدة" في المسيحية , كنا سنكون أكثر سعادة لو أن ردودها كانت تطرح تعاليم كتابهم المقدس وكيف ينادي أتباعه بحرية العقيدة , كنا سنكون أكثر سعادة لو انها حتي حاولت ابراز سلبيات تطبيق حرية العقيدة في مجتمعنا بدون التعرض للأديان , كنا سنكون أكثر سعادة لو أنها تناولت الفرق بين حرية العقيدة في بلاد الغرب وبين تطبيقها في بلادنا دون أيضاً التعرض للأديان كما فعلت أختنا "مغتربة"

لكن

أن تبدأ أول رد وأول مشاركة بالتطاول علي شريعة الله , والتطاول على ديننا , أن تكون ردودها خارج سياق الموضوع ومحاولة سحب الموضوع الى أهداف أخري غير الهدف الرئيسي له , أن تكون ردودها بها إهانة وتجريح ومحاولة نرفزة الطرف الآخر واستفزازه , أن تحتوي ردودها على حكاوي قهاوي وكلام مرسل بدون دلائل قطعية , فكلها ردود لا قيمة لها وكلها كأنها والعدم سواء بسواء.

نحن نحترم ونقدر ونعتز كمسلمين بكل شخص متمسك بعقيدته مدافعاً عنها بدون التطاول والتجريح ومحاولة النيل من ديننا عن جهل وبدون علم.

سلام عليكم ..

معلش هو طلب مني للإدارة بس أنا قلت أكتبه على العام عشان لو فيه حد معترض عليه ..

مع احترامي الشديد للمشاركات الأربعة اللي أغابي لفتت ليها النظر .. واللي أنا كنت إديتهم تقييم إيجابي من قبل حتى ما أغابي توضح النهاردة إن هم دول المداخلات اللي كان ليهم دعوة بالموضوع ..

أنا باقترح بتعديل إسم الموضوع ليتناسب مع محتواه وأيضا حذف هذه المداخلات الأربعة لإن صعب جدا إن الادارة تحذف 50 مداخلة خارج الموضوع عشان تبقي على 4 مداخلات عُمي حتى لو كانت المداخلات دي هي اللي خدت بالها الموضوع بيتكلم عن إيه ..

اقتراحي في نقاط:

1. تعديل إسم الموضوع ليتناسب اسمه الجديد مع المداخلات الخمسين اللي مالهمش دعوة باسمه الحالي

2. حذف المداخلات الأربعة اللي ليها علاقة بالإسم الحالي

-----------------------------

أغابي .. ألوم عليك تسرعك في بعض الأحيان .. إنتي فهمتي رد أستاذي أبو محمد على مكاوي المقلوب تماما ..

-----------------------------

رجاء من الإخوة المصريين المسيحيين الأعضاء النشطاء في المنتدى واللي مش فاهمين ليه باقي المصريين المسيحيين متقوقعين على انفسهم إنهم يتعلموا الدرس بقى ويبطلوا أي محاولة منهم لتوصيل وجهة نظرهم ويتقوقعوا هم كمان عشان يحافظوا على كرامتهم ..

آسف أستاذ عادل أبو زيد .. دعوتك للمصريين المسيحيين بالتفاعل الإيجابي في المجتمع كانت دعوة في غير محلها .. كان يجب أن يسبقها دعوة لتأهيل المجتمع في تقبل هؤلاء المختلفون أولا ..

شكرا

بعد قرأتى لرأيك هذا , أعتقد الآن انها نجحت في هدفها الذي حددته من البداية , وقوعنا في بعضنا وحذف اى موضوع يبين حرية العقيدة الإسلامية , حذف أى موضوع يبين سماحة الدين الإسلامي , تلوم عليها تسرعها ولا تلوم عليها تطاولها على دينك وتلوم علينا اننا دافعنا عنه , فعلاً نحن من يحتاج التأهيل حتى نستطيع المشاركة , نحتاج أن يتم تأهلينا بالسكوت وغض البصر عن محاولة النيل من ديننا بحجة الموضوعية وحرية الرأي والتعبير, نحتاج للتأهيل بان نغض الطرف عن محاولة التشكيك في عقيدتنا , إذا كنت أنت متقبل لهذا فأنا وغيري كثيرين لا يقبلونه وأى محاولة للنيل من عقيدتنا سيرد عليها وفوراً.

إذا كنت تطالب الإدارة بحذف المشاركات الأربعة وتغيير اسم الموضوع , فأنا ألوم عليها تقصيرها من البداية في وضع حد للتطاول على الأديان , من يقول "هناك نماذج كثيرة من المسلمين الذين تحولوا للمسيحية قتلوا ودفنت أخبارهم مع جسسهم بحجة قتل المرتد" كان على الإدارة أن تطالب من قال هذا بالدلائل والنماذج التى بحوزته وتؤكد كلامه وإلا فيتعبر تطاول على الدين والمفترض عليهم حذفها من البداية حتى لا تثير مشاعر شخص مثلى وحتى لا يخرج الموضوع عن مساره من البداية

اتهامك لأغابي بأنها:

1. تبدأ أول رد وأول مشاركة بالتطاول علي شريعة الله , والتطاول على الدين الإسلامي

2. ردودها خارج سياق الموضوع ومحاولة سحب الموضوع الى أهداف أخري غير الهدف الرئيسي له

3. ردودها تحتوي على حكاوي قهاوي وكلام مرسل بدون دلائل قطعية , فكلها ردود لا قيمة لها وكلها كأنها والعدم سواء بسواء.

4. نجحت في هدفها الذي حددته من البداية , وقوعنا في بعضنا وحذف اى موضوع يبين حرية العقيدة الإسلامية , حذف أى موضوع يبين سماحة الدين الإسلامي

اتهامك لي بأني:

1. ألوم عليها تسرعها ولا ألوم عليها تطاولها على ديني وألوم عليكم انكم دافعتم عنه

أنا اعتبرها اتهامات خطيرة جدا من عضو في المنتدى لعضو آخر .. ولا يجب أبدا أن تمر مرور الكرام .. وعلى الادارة التحقق من صحتها واتخاذ اللازم تجاه هذه الاتهامات .. إما بالتحقق من ثبوتها على من تتهمهم بها أو التعامل معك على قذفك للآخر باتهمات باطلة .. الموضوع جد خطير والتهاون فيه مش في مصلحة المنتدى .. لازم يكون فيه ردع سواء لمن تتهمهم إن تمت إدانتهم بما تتهمهم به أو ليك كعضو يقوم بقذف الآخرين بالباطل ..

بجد الموضوع جد خطير ولا يجب أبدا التغاضي عنه .. لازم يكون فيه كبير هنا .. لو سمحتم الكبير يتصرف ..

رابط هذا التعليق

اتهامك لأغابي بأنها:

1. تبدأ أول رد وأول مشاركة بالتطاول علي شريعة الله , والتطاول على الدين الإسلامي

2. ردودها خارج سياق الموضوع ومحاولة سحب الموضوع الى أهداف أخري غير الهدف الرئيسي له

3. ردودها تحتوي على حكاوي قهاوي وكلام مرسل بدون دلائل قطعية , فكلها ردود لا قيمة لها وكلها كأنها والعدم سواء بسواء.

4. نجحت في هدفها الذي حددته من البداية , وقوعنا في بعضنا وحذف اى موضوع يبين حرية العقيدة الإسلامية , حذف أى موضوع يبين سماحة الدين الإسلامي

اتهامك لي بأني:

1. ألوم عليها تسرعها ولا ألوم عليها تطاولها على ديني وألوم عليكم انكم دافعتم عنه

أنا اعتبرها اتهامات خطيرة جدا من عضو في المنتدى لعضو آخر .. ولا يجب أبدا أن تمر مرور الكرام .. وعلى الادارة التحقق من صحتها واتخاذ اللازم تجاه هذه الاتهامات .. إما بالتحقق من ثبوتها على من تتهمهم بها أو التعامل معك على قذفك للآخر باتهمات باطلة .. الموضوع جد خطير والتهاون فيه مش في مصلحة المنتدى .. لازم يكون فيه ردع سواء لمن تتهمهم إن تمت إدانتهم بما تتهمهم به أو ليك كعضو يقوم بقذف الآخرين بالباطل ..

بجد الموضوع جد خطير ولا يجب أبدا التغاضي عنه .. لازم يكون فيه كبير هنا .. لو سمحتم الكبير يتصرف ..

فسر لي أنت إذن هذه الكلمات كمسلم ماذا تعني لك.

لكن الا يوجد عندك نماذج اخرى اى من هم كانو مسلمين وتحولوا عن الاسلام الى المسيحية

انا عندى نموذج للشخص الذى اختار دينه بكامل حريته دون اى ضغوط واختاره بعد دراسة وتفكير

وبمناسبة ذكرك لقصة كامليا يوجد الكثير من النماذج التى ارتدت وقتلت من المسلمين بسبب دخلولهم المسيحية

ولكنهم لم ينالو شرف شهرة قصة كامليا المليئة بالغموض - وقصصهم هؤلاء المرتدين دخلت التراب مع جثثهم - وما خفى كان اعظم

وانا هنا - اضم صوتى لصوتك

فى ان الانسان حر فى اختيار عقيدته دون اى ضغوط او تهديد بالقتل تحت مسمي المرتد يقتل

وهي المشاركة الأولى لها قبل أى مشاركة لأى منا, وانت لم تكن موجوداً عندما اتهمتني بأننى كاذب وتفضل سي السيد بحذفها.

رابط هذا التعليق

طيب ماحد يقولنا مين اللى ارتدوا عن الاسلام

وأتقتلوا

أو

أتخطفوا وشغالين عليهم بحبوب الهلوسة والكهرباء

ياريت حد يرد عليا

ببساطة يا اخ شريف اللى بيرتد عن الاسلام بيكون قدامه تلات حلول

اما انه يعيش برة زى الامثلة اللى ذكرت فى الردود السابقة من احمد اباظة ورحومة وغيرهم

او انه يتخفى وميعلنش خوفا من القتل

او انه يعلن ويعيش ذليل ومش قادر حتى يثبت ديانته الجديدة فى بطاقته الشخصية زى محمد حجازى او ماهر الجوهرى وبنته او نجلاء الامام وغيرهم

او تطلق عليه النار وهو ماشى فى الشارع ( وحصلت قبل كدة مع محمد حجازى لو تفتكر )

اما حكاية حبوب الهلوسة والكهربا فياريت تنزلنا فيديو نشوف فيه حد بيتكهرب ولا بيهلوس والا هعتبره كلام مرسل على غرار كلام الاخت اغابى اللى اعتبرته حضرتك كلام مرسل

لأن الحكاية دى لغاية دلوقتى مفيش عليها دليل قاطع ، هتقلى مخطوفة وبتتعذب هقلك مخطوفة فين بالتحديد ومين شافهم وهما بيعذبوها ، هتقلى كلام فلان هقلك كلام علان ، هتقلى شمال هقلك يمين ،، ومش هنخلص ، اذا الحكاية مردودة منى او منك

تحياتى

سُلطةٌ لا تكبحُ الجانى

ولا تحمى الضحية

سُلطةٌ مؤمنةٌ جداً

بدين الوسطية

فإذا استنجد محمومٌ بها

تسقيه ترياق المنية

وإذا استنجد بالخارج

تستنكر تدويل القضية !!!

أحمد مطر

رابط هذا التعليق

اخى الكريم

حبت أجاوب سؤالك

تحياتى

السلام عليكم

استاذ سيكولوجى الفاضل

و ماذا تقول فى الاتى

التثنية 13 (6-18)

وَإِذَا أَضَلَّكَ سِرّاً أَخُوكَ ابْنُ أُمِّكَ، أَوِ ابْنُكَ أَوِ ابْنَتُكَ، أَوْ زَوْجَتُكَ الْمَحْبُوبَةُ، أَوْ صَدِيقُكَ الْحَمِيمُ قَائِلاً: لِنَذْهَبْ وَنَعْبُدْ آلِهَةً أُخْرَى غَرِيبَةً عَنْكَ وَعَنْ آبَائِكَ مِنْ آلِهَةِ الشُّعُوبِ الأُخْرَى الْمُحِيطَةِ بِكَ أَوِ الْبَعِيدَةِ عَنْكَ مِنْ أَقْصَى الأَرْضِ إِلَى أَقْصَاهَا، فَلاَ تَسْتَجِبْ لَهُ وَلاَ تُصْغِ إِلَيْهِ، وَلاَ يُشْفِقْ قَلْبُكَ عَلَيْهِ، وَلاَ تَتَرََّأفْ بِهِ، وَلاَ تَتَسَتَّرْ عَلَيْهِ. بَلْ حَتْماً تَقْتُلُهُ. كُنْ أَنْتَ أَوَّلَ قَاتِلِيهِ، ثُمَّ يَعْقُبُكَ بَقِيَّةُ الشَّعْبِ. ارْجُمْهُ بِالْحِجَارَةِ حَتَّى يَمُوتَ، لأَنَّهُ سَعَى أَنْ يُضِلَّكَ عَنِ الرَّبِّ إِلَهِكَ الَّذِي أَخْرَجَكَ مِنْ دِيَارِ مِصْرَ مِنْ نِيرِ الْعُبُودِيَّةِ، فَيَشِيعَ الْخَبَرُ بَيْنَ الإِسْرَائِيلِيِّينَ جَمِيعِهِمْ وَيَخَافُونَ، وَلاَ يُعَاوِدُونَ ارْتِكَابَ مِثْلِ هَذَا الأَمْرِ الشَّنِيعِ بَيْنَكُمْ.

و ايضا

التثنيه 17 (2-7 )

إِذَا ارْتَكَبَ بَيْنَكُمْ، رَجُلٌ أَوِ امْرَأَةٌ، مُقِيمٌ فِي إِحْدَى مُدُنِكُمُ الَّتِي يُوَرِّثُكُمْ إِيَّاهَا الرَّبُّ إِلَهُكُمُ، الشَّرَّ فِي عَيْنَيِ الرَّبِّ مُتَعَدِّياً عَهْدَهُ، فَغَوَى وَعَبَدَ آلِهَةً أُخْرَى وَسَجَدَ لَهَا أَوْ لِلشَّمْسِ أَوْ لِلْقَمَرِ أَوْ لأَيٍّ مِنْ كَوَاكِبِ السَّمَاءِ مِمَّا حَظَرْتُهُ عَلَيْكُمْ، وَشَاعَ خَبَرُهُ، فَسَمِعْتُمْ بِهِ، وَتَحَقَّقْتُمْ بَعْدَ فَحْصٍ دَقِيقٍ أَنَّ ذَلِكَ الرِّجْسَ اقْتُرِفَ فِي إِسْرَائِيلَ، فَأَخْرِجُوا ذَلِكَ الرَّجُلَ أَوْ تِلْكَ الْمَرْأَةَ، الَّذِي ارْتَكَبَ ذَلِكَ الإِثْمَ إِلَى خَارِجِ الْمَدِينَةِ، وَارْجُمُوهُ بِالْحِجَارَةِ حَتَّى يَمُوتَ.

تم تعديل بواسطة abaomar

<strong class='bbc'><strong class='bbc'>وَلَا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غَافِلاً عَمَّا</strong></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'>يَعْمَلُ </span></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'><strong class='bbc'>الظَّالِمُونَ</strong></span></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'>إِنَّمَا يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فِيهِ الْأَبْصَارُ</span></strong><br /><br /><br /><br /><br /><br /><p class='bbc_center'><span style='font-size: 18px;'><strong class='bbc'>(24) إبراهيم </strong></span></p>

رابط هذا التعليق

اما حكاية حبوب الهلوسة والكهربا فياريت تنزلنا فيديو نشوف فيه حد بيتكهرب ولا بيهلوس والا هعتبره كلام مرسل على غرار كلام الاخت اغابى اللى اعتبرته حضرتك كلام مرسل

لأن الحكاية دى لغاية دلوقتى مفيش عليها دليل قاطع ، هتقلى مخطوفة وبتتعذب هقلك مخطوفة فين بالتحديد ومين شافهم وهما بيعذبوها ، هتقلى كلام فلان هقلك كلام علان ، هتقلى شمال هقلك يمين ،، ومش هنخلص ، اذا الحكاية مردودة منى او منك

تحياتى

انت هتكذب أبوك الأنبا أغابيوس كمان ؟؟ هو انت اللى حق والا هو ؟؟ نصدق مين فيكم؟؟؟

السلام عليكم

استاذ سيكولوجى الفاضل

و ماذا تقول فى الاتى

سفر التثنيه 17 (2-7 )

إِذَا ارْتَكَبَ بَيْنَكُمْ، رَجُلٌ أَوِ امْرَأَةٌ، مُقِيمٌ فِي إِحْدَى مُدُنِكُمُ الَّتِي يُوَرِّثُكُمْ إِيَّاهَا الرَّبُّ إِلَهُكُمُ، الشَّرَّ فِي عَيْنَيِ الرَّبِّ مُتَعَدِّياً عَهْدَهُ، فَغَوَى وَعَبَدَ آلِهَةً أُخْرَى وَسَجَدَ لَهَا أَوْ لِلشَّمْسِ أَوْ لِلْقَمَرِ أَوْ لأَيٍّ مِنْ كَوَاكِبِ السَّمَاءِ مِمَّا حَظَرْتُهُ عَلَيْكُمْ، 4وَشَاعَ خَبَرُهُ، فَسَمِعْتُمْ بِهِ، وَتَحَقَّقْتُمْ بَعْدَ فَحْصٍ دَقِيقٍ أَنَّ ذَلِكَ الرِّجْسَ اقْتُرِفَ فِي إِسْرَائِيلَ، فَأَخْرِجُوا ذَلِكَ الرَّجُلَ أَوْ تِلْكَ الْمَرْأَةَ، الَّذِي ارْتَكَبَ ذَلِكَ الإِثْمَ إِلَى خَارِجِ الْمَدِينَةِ، وَارْجُمُوهُ بِالْحِجَارَةِ حَتَّى يَمُوتَ. ))

ياريت تيجي على دي بس يا ابو عمر , احنا لو هنتكلم في الموضوع ده فأنا لدي المئات من النصوص الإنجلية التى تحرض على قتل الأطفال والنساء والشيوخ والرضع وشق بطون الحوامل, لاحظ أننى قلت من كتابهم المقدس, لكننا أكبر من هذا ولا نريد الخوض في العقائد, فنحن نرد على محاولة التطاول على ديننا وفقط.

رابط هذا التعليق

اخى الكريم

حبت أجاوب سؤالك

تحياتى

وايه علاقة الحد بحرية العقيدة اللى هو أصل الموضوع , وقبل ما تتكلم على الحد لابد أن تدرسه وتعلم الحكمة الإلهية منه بدلاً من التحدث عن جهل وبدون علم , ارجع كام صفحة للوراء وإعرف الحكمة الإلهية.

مفيش حد في المسيحية لكن فيه حجز وحبس وغسيل مخ وده مش كلامي ده كلام قساوستكم والفيديو موجود لو عاوزه او اسأل الأنبا ( أغابيوس ) ؟؟؟

ياأخى أنا لم أهاجم الحد او تطبيقه

انا فقط جاوبت سؤال الاخ شريف مان وهو سأل وبالنص طلب ان حد يفيده فى النقطة دى .. يعنى لا تحدثت عن جهل او بدون علم كما تدعى .. فقط كانت اجابة سؤال

واعتقد من حقى ومن حق الاخ شريف عليا انى اجاوبه انا او اى حد مسيحى غيرى على المحاورات والا بلاش مطالبة كل شوية بان المسيحيين يشاركوا وبلاش تقوقع ،، ولا هى شعارات فارغة وخلاص ؟؟؟؟

تحياتى

سُلطةٌ لا تكبحُ الجانى

ولا تحمى الضحية

سُلطةٌ مؤمنةٌ جداً

بدين الوسطية

فإذا استنجد محمومٌ بها

تسقيه ترياق المنية

وإذا استنجد بالخارج

تستنكر تدويل القضية !!!

أحمد مطر

رابط هذا التعليق

الأمر الغريب هو أن من يتمسك بوجود حد الردة كأمر لا غنى عنه و لا بد منه ..... هو نفس من يؤكد أن الإسلام برغم إحتوائه لهذا الحد لكنه أكثر الأديان توفيرا" لحرية العقيدة و لكن الأديان الأخرى .... المسيحية مثلا" ليس بها حرية عقيدة رغم عدم إحتوائها على حد الردة

قبل ما حد يتنرفز ..... فمن الواضح الأمور على آخرها ...... دعونى أوضح الآتى

أعتقد أن هذه المقارنة هى سبب الأزمة و نبرة الصوت العالى فى بعض المشاركات الأخيرة

قد قرأت الموضوع الخاص بالردة الذى أشار إليه الأستاذ الفاضل أبو محمد و إقتنعت جدا" بما أورده ..... و بدون الدخول فى أمور قد يتهمنى البعض أنها لا تعنينى !! لكنى بصراحة إقتنعت أن ليس هناك قتل للمرتد أو على الأقل (الحد الأدنى ) أن هناك خلاف بين الفقهاء بخصوص هذه العقوبة

إذا بصرف النظر عن الرأى الراجح فى هذا الخلاف ....... ممكن نصل لنتيجة... أنه بكل من الإسلام و المسيحية أن هناك لبس بين النصوص و بين التطبيق فيما يخص مسألة حرية العقيدة

فى الإسلام يرجعها البعض للنصوص و البعض الآخر يرجع الأمر للفهم و التأويل الخاطىء

و فى المسيحية كما أرجعها الأستاذ شريف ( و لن أعلق على أسلوبه !! ) إلى مسألة زوجات القسوس

هنا فقط أود أن أشير إلى أمر .... أن من لم يعجبه أسلوب الفاضلة أغابي ( و أنا هنا لا سمح الله لا أقيم و لا أدافع عن الأخت الفاضلة ..... هى تقدر تدافع عن عشرة زيى !!! ) ...... المهم أنا أيضا" لم يعجبنى

أسلوب الفاضل أ. شريف

و لا إللى قاله الفاضل " جاستراينج " و لسة موجود للى عايز يقراه فى موضوع حارة النصارى

و ليس معنى أن هذا الرأى يتفق مع عقيدته ...... و لكن الطريقة التي قيل بها تؤذى مشاعر أى مسيحى

لن أقول الأمر متبادل حيث لا أرى تجاوز من جهة الأخت أغابى

لكن أنا أشرت لما أشرت إلأيه للفاضلين اللى بيصروا أن أغابي تجاوزت

....... أرجو بلاش كل شوية إشهار سلاح !! التطاول !! .... مرة على رب العزة ..... و مرة على الدين

حيث لا أعتقد أن هذا الأسلوب لا يساعد أى شخص فى إبداء رأيه بحرية كافية و حتى و لو فى حدود الإحترام

................

أرجو أن تكون هناك عودة منى لمسألة النصوص و التطبيق العملى فيما يخص حرية العقيدة ( و ذلك فى المسيحية )

...............

ده لو حد ما إتهمنيش بالتطاول لا سمح الله

... يا صاحبى ... إن خفت ما تقولش .. و إن قولت ما تخافش

أحمد منيب

رابط هذا التعليق

....... أرجو بلاش كل شوية إشهار سلاح !! التطاول !! .... مرة على رب العزة ..... و مرة على الدين

حيث لا أعتقد أن هذا الأسلوب لا يساعد أى شخص فى إبداء رأيه بحرية كافية و حتى و لو فى حدود الإحترام

................

أرجو أن تكون هناك عودة منى لمسألة النصوص و التطبيق العملى فيما يخص حرية العقيدة ( و ذلك فى المسيحية )

...............

bv:- سأكتفي بكلماتك الأخيرة يا أ. أشرف , هذا هو ما نريده وهذا ما ندعوا اليه من البداية , المشاركة المستنيرة والتى يتحدث كل منها فيها عن حرية عقيدته ودينه دون التطاول على دين الآخر وعقيدتهclp::

مع تحياتي وأنا معك في هذه الدعوة:roseop:

رابط هذا التعليق

اخى الكريم

حبت أجاوب سؤالك

تحياتى

السلام عليكم

استاذ سيكولوجى الفاضل

و ماذا تقول فى الاتى

سفر التثنيه 17 (2-7 )

إِذَا ارْتَكَبَ بَيْنَكُمْ، رَجُلٌ أَوِ امْرَأَةٌ، مُقِيمٌ فِي إِحْدَى مُدُنِكُمُ الَّتِي يُوَرِّثُكُمْ إِيَّاهَا الرَّبُّ إِلَهُكُمُ، الشَّرَّ فِي عَيْنَيِ الرَّبِّ مُتَعَدِّياً عَهْدَهُ، فَغَوَى وَعَبَدَ آلِهَةً أُخْرَى وَسَجَدَ لَهَا أَوْ لِلشَّمْسِ أَوْ لِلْقَمَرِ أَوْ لأَيٍّ مِنْ كَوَاكِبِ السَّمَاءِ مِمَّا حَظَرْتُهُ عَلَيْكُمْ، وَشَاعَ خَبَرُهُ، فَسَمِعْتُمْ بِهِ، وَتَحَقَّقْتُمْ بَعْدَ فَحْصٍ دَقِيقٍ أَنَّ ذَلِكَ الرِّجْسَ اقْتُرِفَ فِي إِسْرَائِيلَ، فَأَخْرِجُوا ذَلِكَ الرَّجُلَ أَوْ تِلْكَ الْمَرْأَةَ، الَّذِي ارْتَكَبَ ذَلِكَ الإِثْمَ إِلَى خَارِجِ الْمَدِينَةِ، وَارْجُمُوهُ بِالْحِجَارَةِ حَتَّى يَمُوتَ.

حبيبى ابو عمر

عجبنى جدا سؤالك ودلل لى على انك رجل باحث بحق

واسمحلى اجاوب مع ان الموضوع مش مناظرة دينيه لكن هجاوبك

الكتاب المقدس زى ما انت عارف عهدين

العهد القديم ... الشريعة ( التوراة ) او ( شريعة اليهود )

العهد الجديد ... وهو الذى بدأ منذ مجئ السيد المسيح

وسفر التثنية ده فى العهد القديم

والعهد القديم يا اخى الفاضل هو اخبار انبياء العهد القديم ونبؤات عن مجئ السيد المسيح وهو ايضا الشريعة التى نقلت عن طريق هؤلاء الانبياء من الله لبنى اسرائيل لتحديد المعاملات بينهم و تطبيق قوانين شرعها الله لهم وعليهم ( لانهم شعب الله المختار فى التوراة ) لأن العهد القديم هو عهد انفصال الانسان عن الله بالخطية ، وكان لابد ان تكون هذه القوانين حاسمة لأن شعب بنى اسرائيل ترك عبادة الله فى مرات كثيرة منها مثلا عندما صنعوا عجل وعبدوه فى برية سيناء وقت الخروج من مصر وقد وصفتهم التوراة بأنهم شعب غليظ الرقبة .. اى انها كما ذكرت هى الشريعة والناموس .. اذا فهذا التشريع خاص باليهود فى زمنهم وقبل مجئ المسيح

هتقلى طب المسيح قال ما جئت لأنقض بل لأكمل .. صح ؟؟؟

هقلك فعلا المسيح كمل نبؤات العهد القديم عنه وحققها تماما

اعطيك مثال

المزمور 22 من مزامير داود النبى

بيبدأ فى أوله بيقول .. الهى الهى لماذا تركتنى

والعبارة دى وردت فى العهد القديم على لسان السيد المسيح على الصليب ( برضه حسب عقيدة اخوانك المسيحيين ) وكان بيذكر بيها اليهود وكأنه عايز يقلهم انا من وردت عنه النبؤة

مثال تانى من نفس المزمور ومن الاية 16

ثقبوا يدي ورجلي ، احصوا كل عظامى .. الى الاية 18 يقسمون ثيابى بينهم وعلى لباسى يقترعون .

دى نبؤات وردت عن السيد المسيح فى العهد القديم على سبيل المثال وليس الحصر

اما العهد الجديد فهو تحقق نبؤات العهد القديم بمجئ السيد المسيح وهو بشارة السيد المسيح ونسميه نحن المسيحيين بعهد النعمة وعهد مصالحة الله والانسان لأن فيه غفرت الخطية الاولى عن طريق الفداء حسب عقيدة اخوانك المسيحيين

هذا فقط شرح بسيط للموضوع ويمكنك ايضا الرجوع لتفسيرات الاية من مصادر تفسير مسيحية

وتحياتى حبيبى ابو عمر

سُلطةٌ لا تكبحُ الجانى

ولا تحمى الضحية

سُلطةٌ مؤمنةٌ جداً

بدين الوسطية

فإذا استنجد محمومٌ بها

تسقيه ترياق المنية

وإذا استنجد بالخارج

تستنكر تدويل القضية !!!

أحمد مطر

رابط هذا التعليق

................

...............

bv:- سأكتفي بكلماتك الأخيرة يا أ. أشرف , هذا هو ما نريده وهذا ما ندعوا اليه من البداية , المشاركة المستنيرة والتى يتحدث كل منها فيها عن حرية عقيدته ودينه دون التطاول على دين الآخر وعقيدتهclp::

مع تحياتي وأنا معك في هذه الدعوة:roseop:

ليس معنى النبرة الهادئة التى كانت بكلامى ...... أننى لم أستاء من ما وجهت من إتهامات حيث لا أرى ما إستوجب هذه النبرة

لكن الأخ الفاضل محمد رده يكفى فى هذا الخصوص و عليك أن تتصرف مع من إتهمتهم بإتهاماتك

فقط أود أن تكون دعوتك تشمل كل الأطراف (مش هاقول الطرفين )

... يا صاحبى ... إن خفت ما تقولش .. و إن قولت ما تخافش

أحمد منيب

رابط هذا التعليق

ليس معنى النبرة الهادئة التى كانت بكلامى ...... أننى لم أستاء من ما وجهت من إتهامات حيث لا أرى ما إستوجب هذه النبرة

لكن الأخ الفاضل محمد رده يكفى فى هذا الخصوص و عليك أن تتصرف مع من إتهمتهم بإتهاماتك

فقط أود أن تكون دعوتك تشمل كل الأطراف (مش هاقول الطرفين )

هذه ليست إتهامات يا سيدي الفاضل , وإلا أرجو من كل ذي عقل أن يفسر لى كلمات الفاضلة أغابي في أول مشاركة لها, فسرها انت لي , نبرتي يا سيدي الفاضل تنبع من دفاعى عن شريعتى الإسلامية التى شرعها الله وأى شريعة إسلامية يحاول اى شخص التطاول عليها تستحق الدفاع عنها بأكثر من هذه النبرة, ودفاعي كان بإحترام ودون المساس بعقائد أحد ودون التطاول على أحد.

وليس لى دخل في دعوة الأطراف فانا أتحدث عن نفسي وفقط.

رابط هذا التعليق

مش لازم نمشى زى الكتب مابيقول ... انا سعيد جدا بمشاركة اعضاء كانوا خارج الصورة فى الموضوع ودا شىء جيد

وكل اللى جواه حاجة يقولها

هل يجوز منك حمد ربنا على ما ترى أن فيه مخالفة للشرع؟

والله ما مصدق .. الاستاذ محمد يوسف بيرد عليا .. معلش اعذرنى أصلك دايما بتكتفى بالضرب من بعيد

لو حضرتك رجعت لمشاركة سابقة لى فى الموضوع هتلاقينى رادد بأن من حق اى شخص انه يغير دينه هوا حر .. وكمان من حق ولى الامر انه يطبق الشريعة

هوا حر بردوا

على العموم .. انا مش متخصص فى الدين .. واسلام جاب رد على موضوع حد الردة واللى فهمته ان لا يتم تطبيقه

وبالتالى فأهلا وسهلا برأى العلماء ونحمد الله على ذلك .. وخد بالك انى قلت ان فى ناس مش موافقه على دا .. وانا الحقيقة منهم ,, ولكن اذا كان هناك اجماع من العلماء حسب كلام الاخ اسلام

فسمعا وطاعة

اخى الكريم

حبت أجاوب سؤالك

تحياتى

ما هوا دا اللى انا بقوله يا أستاذى .. اذا كان مفيش حد ردة فى المسيحية .. ليه بنشوف موقف الكنيسة من اسلام المسيحيين !!!!!!!!!!!!

خد بالك أنا مقولتش انا دا بيحصل فى الكنيسة وارجع لمداخلتى وانت تتأكد ولو هنفترض دا

فدخلنى حضرتك جوا الكنيسة وانا أقولك ..اذا كانت الدولة مش عارفة تخرج النساء الاسيرات انا اللى اعرف اجيب الفيديو

موقف الكنيسة الواضح وضوح الشمس مش محتاج فيديو

وأكيد بردوا مش هقدر أصور حد وهوا بتكهرب !!!

انما حجز النساء بدون اى حق دا لوحده جريمة ويعاقب عليها القانون .. وأكيد حضتك متفق معايا فى النقطة دى

تم تعديل بواسطة شريف مان

اللهم يــامن أجــاب نوحــــــــــــا حين ناداه

ويامن كشف الضر عن أيوب في بلــــــواه

ويامن سمع يعقوب في شكــــــــــــــــــــواه

ورد إليه يوسف وأخـــــــــــــــــــــــــــــــــاه

وبرحمته أرتد بصيرا وعادت النور عيناه

اللهم آتنا في الدنيا حسنة وفي الآخرة حسنة وقنا عذاب النار

رابط هذا التعليق

تحياتى

انت هتكذب أبوك الأنبا أغابيوس كمان ؟؟ هو انت اللى حق والا هو ؟؟ نصدق مين فيكم؟؟؟

السلام عليكم

استاذ سيكولوجى الفاضل

و ماذا تقول فى الاتى

سفر التثنيه 17 (2-7 )

إِذَا ارْتَكَبَ بَيْنَكُمْ، رَجُلٌ أَوِ امْرَأَةٌ، مُقِيمٌ فِي إِحْدَى مُدُنِكُمُ الَّتِي يُوَرِّثُكُمْ إِيَّاهَا الرَّبُّ إِلَهُكُمُ، الشَّرَّ فِي عَيْنَيِ الرَّبِّ مُتَعَدِّياً عَهْدَهُ، فَغَوَى وَعَبَدَ آلِهَةً أُخْرَى وَسَجَدَ لَهَا أَوْ لِلشَّمْسِ أَوْ لِلْقَمَرِ أَوْ لأَيٍّ مِنْ كَوَاكِبِ السَّمَاءِ مِمَّا حَظَرْتُهُ عَلَيْكُمْ، 4وَشَاعَ خَبَرُهُ، فَسَمِعْتُمْ بِهِ، وَتَحَقَّقْتُمْ بَعْدَ فَحْصٍ دَقِيقٍ أَنَّ ذَلِكَ الرِّجْسَ اقْتُرِفَ فِي إِسْرَائِيلَ، فَأَخْرِجُوا ذَلِكَ الرَّجُلَ أَوْ تِلْكَ الْمَرْأَةَ، الَّذِي ارْتَكَبَ ذَلِكَ الإِثْمَ إِلَى خَارِجِ الْمَدِينَةِ، وَارْجُمُوهُ بِالْحِجَارَةِ حَتَّى يَمُوتَ. ))

ياريت تيجي على دي بس يا ابو عمر , احنا لو هنتكلم في الموضوع ده فأنا لدي المئات من النصوص الإنجلية التى تحرض على قتل الأطفال والنساء والشيوخ والرضع وشق بطون الحوامل, لاحظ أننى قلت من كتابهم المقدس, لكننا أكبر من هذا ولا نريد الخوض في العقائد, فنحن نرد على محاولة التطاول على ديننا وفقط.

أعتقد ان الانبا اغابيوس لما اتكلم مكنش بيشرح اية انجيلية بتقرر حد لردة المرتد عن المسيحية

ويا ريت بلاش اسلوب الاستخاف فى الردود لأن الاستخفاف مفيش اسهل منه

يعنى جملة ابوك الانبا اغابيوس او جملة كتابهم المقدس فيها استخفاف شوية

واعتقد انك مش هتوافق انى اكتبلك شيخك فلان ولا قرانك الكريم .. مش هتحس ان فيها استخفاف بيك وبالشيوخ الافاضل وبالقران الكريم ؟؟؟

ولا ايه ؟؟؟

وبعدين هو مين فينا تطاول على الاسلام فى كل الردود اللى فاتت ؟؟؟

مرة اتهام بالتطاول على رب العزة ومرة اتهام بالتطاول على الاسلام

ومرة حجر على حرية ابداء الرأى

ومرة هجوم بس علشان جاوبت على سؤال صاحبه كاتب ياريت حد يفيدنى فيه

وفى الاخر نلاقى نفس الاصوات بتنادى بضرورة مشاركة المسيحيين فى المحاورات وعدم تقوقعهم

مش غريبة دى شوية ؟؟

اما بالنسبة للاخ ابو عمر فانا رديت عليه وممكن ترجعله لانه رد على كلامك عن ( كتابهم المقدس )

وممكن كمان ترجع للتفسيرات المطولة لأن ردى انا كان مختصر

تحياتى

سُلطةٌ لا تكبحُ الجانى

ولا تحمى الضحية

سُلطةٌ مؤمنةٌ جداً

بدين الوسطية

فإذا استنجد محمومٌ بها

تسقيه ترياق المنية

وإذا استنجد بالخارج

تستنكر تدويل القضية !!!

أحمد مطر

رابط هذا التعليق

طيب وكلامك اننا غير مؤهلين دا أسمه ايه !!!! حتى لو قلت المجتمع هل اعتبر دا اهانة !!!

أغابى قالت كلام لا اساس له من الصحة وطلبنا منها انها توضح وهيا مردتش !!!! دا أسمه ايه

انما كل شوية واحد يدخل ويقول الادارة تتدخل .. أسلوب مش ظريف الحقيقة

رابط هذا التعليق

أعتقد ان الانبا اغابيوس لما اتكلم مكنش بيشرح اية انجيلية بتقرر حد لردة المرتد عن المسيحية

ويا ريت بلاش اسلوب الاستخاف فى الردود لأن الاستخفاف مفيش اسهل منه

يعنى جملة ابوك الانبا اغابيوس او جملة كتابهم المقدس فيها استخفاف شوية

واعتقد انك مش هتوافق انى اكتبلك شيخك فلان ولا قرانك الكريم .. مش هتحس ان فيها استخفاف بيك وبالشيوخ الافاضل وبالقران الكريم ؟؟؟

ولا ايه ؟؟؟

وفى الاخر نلاقى نفس الاصوات بتنادى بضرورة مشاركة المسيحيين فى المحاورات وعدم تقوقعهم

مش غريبة دى شوية ؟؟

اما بالنسبة للاخ ابو عمر فانا رديت عليه وممكن ترجعله لانه رد على كلامك عن ( كتابهم المقدس )

وممكن كمان ترجع للتفسيرات المطولة لأن ردى انا كان مختصر

تحياتى

يا سيدى الفاضل أرجوك إفهم وجهة نظري بدون تعصب وحيادية , من بدأ بذكر حد الردة هنا في هذا الموضوع وتسبب في خروج الموضوع الى هذا الشكل الذي تراه حالياً , هل انا ام الفاضلة أغابي.؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

هل حد الردة له علاقة بهذا الموضوع , شارك ولا تتقوقع ولكن مشاركتك تكن من واقع عقيدتك وما تؤمن به ومن واقع كتابك الذي تدين به , بدون التطاول أو التجريح في أي دين آخر , فهمتني والا أوضح كمان , يعني حضرتك عجبتني لما رديت على أبو عمر بإسلوب هاديء ومن واقع كتابك المقدس ونصوصه وان كنت اتعرض على اجزاء منها لكنها طالما من واقع كتابك وعقيدتك فأنا أقدرها وأحترمها

بخصوص ذكر كلمة أبوك والله لم أقصد بها أي إستخفاف ولكنى سمعت المذيعة وهي تحاوره تقول له يا أبونا يا أبونا ونسمعها منكم دائماً , ولذلك قلتها وعندما ذكرت كلمة "كتابكم المقدس" , ماذا كنت تريدنى ان اقول أقول "كتابنا المقدس " أم "كتابي المقدس", ليس عندي أى حرج أن تقول لى شيخك فلان فكل علماء المسلمين مشايخنا وعلمائنا ونقدرهم ونجلهم والقرآن الكريم هو قرآننا ويشرفنا ولا يعيبنا في شيء.

رابط هذا التعليق

مش غريبة دى شوية ؟؟

أغابى قالت

وبمناسبة ذكرك لقصة كامليا يوجد الكثير من النماذج التى ارتدت وقتلت من المسلمين بسبب دخلولهم المسيحية

ولكنهم لم ينالو شرف شهرة قصة كامليا المليئة بالغموض - وقصصهم هؤلاء المرتدين دخلت التراب مع جثثهم - وما خفى كان اعظم

دا اسمه ايه حضرتك ... احنا طلبنا توضيح فقط لا غير .. وهيا حتى مردتش !!!

مفيش حد بيحجر على رأى حد

حضرتك شارك وقول رأيك واحنا بنتناقش مش بنتخانق ... ممكن تلاقى شوية انفعالات .. عادى يعنى مش مشكلة

واصل يا استاذنا

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...