اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

حارة النصارى - أشعة مقطعية للوطن

عادل أبوزيد

Recommended Posts

لو كان دا( فقط ).. أكيد اسلوب ولايا .. والمؤمن القوى احب اللى الله من المؤمن الضعيف .. أكيد نطلب المعونة من الله بس لازم ناخد بالاسباب .. والا نقفل المحاكم ونلغى القانون ونعيط زى الولايا ونقول يارب

دا على أساس انك لجأت للمحاكم وللقانون !!!!!!

مش عارف تقصد مين !! بس لو غيرى أخد حقى وأعتدى عليا ومعرفتش آخد حقى بالقانون بالاضافة اللى انت ذكرته هضربه بالجزمة وهآخد حقى

حلوة معرفتش أخد حقى بالقانون دى ، يا اخى انت لجأت لضرب الجزمة مباشرة من غير ما تهوب ناحية القانون ولا تيجى ناحيته

المفروض تقول الكلام دا لنفسك وشوف حوارنا مع الاستاذ أشرف وكان بيقول رأيه وبرد عليه بمنتى الاحترام .. بس مش عارف هوا معدش متابع الموضوع ليه !!

وسيادتك دخلت على الخط وبدل ماتقول رأيك داخل تفسر آيه وعامل فيها الشعراوى رحمه الله

وكمان علقت بكلام عفوا (سخيف ) وأنا عملت نفسى مش شايفة عشان منخرجش بره الموضوع .. وكويس ان الاستاذ سيد حذفه

لو راجعت الردود هتلاقينى علقت على كلام ابو عمر وانت اللى دخلت ف الخط واخدت جزء من تعليقى وعلقت عليه بعدها بحكاية الولايا بتاعتك ، يعنى التعليق مكنش على كلامك اصلا

ومكنش تفسير للآية لأن التفسير مش شغلى ولا حتى شغلك يعنى لا انا ولا انت ننفع نعمل فيها الشيخ الشعراوى ، وان كان كلامى من وجهة نظرك سخيف فمكنتش حضرتك علقت لأن اكيد هيكون كلامك من وجهة نظرى أسخف .

ياريت حضرتك تقرأ الردود كويس وتعرف ان الهدف من الموضوع من الخناق .. قول كل اللى انت حاسس بيه .. قول كل اللى انت بتتعرض ليه فى مصر بسبب دينك .. مش داخل تفسر آيات وتهاجم وخلاص

هو انا لو كنت بتخانق وبهاجم كنت انت الوحيد اللى انبريت للرد عليا من وسط العدد ده من الاعضاء ؟؟؟

قول كلام غير ده

لو راجعت ردى على ابو عمر كويس اللى انا واثق انك مقريتهوش اصلا كنت فهمت انى لا هاجمت ولا فسرت ايات ولا حتى تكلمت عن رب العزة باسلوب مش كويس زى ما اتهمنى الاستاذ سيد

ولا حتى علقت على كلامك الا لما انت علقت على كلامى ... يعنى مش انا اللى دخلت ف الخط !!!

تحياتى

سُلطةٌ لا تكبحُ الجانى

ولا تحمى الضحية

سُلطةٌ مؤمنةٌ جداً

بدين الوسطية

فإذا استنجد محمومٌ بها

تسقيه ترياق المنية

وإذا استنجد بالخارج

تستنكر تدويل القضية !!!

أحمد مطر

رابط هذا التعليق

• الردود 89
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

والله يا أستاذ psychologyteacher أول ما قرأت ردك قولت يمكن أكون فهمتك غلط واتسرعت كعادتى .. ورجعت للموضوع من الاول واشوف ردودك

ولكن للأسف ملقتش حاجة جديدة

سيداتك بدأت بالهجوم على justtrying وسيبته ودخلت على أبو عمر وسيبته ودخلت على المشرف اللى حذف ردك .. اللى انا قرأت قبل ما يحذه ومردتش اعلق عليه ..لان كان هيبقى تعليقى مش لطيف

آه نسيت.. كان فيه رد عجبك فأقتبسته وقولت عليه رائع

آدى الحكايه ...فين رأيك فى الموضوع مفيش !!!! فين الاضطهاد مفيش !! فين التمييز مفيش !!

موضوع انى انا الوحيد اللى هاجمتك .. فانا مهجمتكش وربنا ميحكمش عليه وأهاجمك .. انا فقط رديت على كلامك المستفز اللى بعد حذف المشرف ليه كررته مرة تانيه.. وكمان فى هنا ناس كتير بتريح دماغها وأنا مش منهم الحقيقة

الموضوع مش خناقة بينى وبينك لانى متشرفتش بمعرفتك .. الموضوع رأى ورأى آخر

دافع عن وجهة نظرك زى ما أنت عاوز ومن حقى كمان أنى أدافع عن رأيى .. ووالله لو ردك أقنعتنى هقول دا صراحة

مش عارف انت تعرفنى منين عشان تقولى روحت للمحاكم والقانون والكلام دا ...انا بتكلم بصفة عامة وعن نفسى بصفة خاصة

أنما واضح انك بتلمح لموضوع معين .. ياريت توضحة وتقول عليه بصراحة وبلاش الالغاز .. عشان لسه بدرى على فوازير رمضان

تحياتى

اللهم يــامن أجــاب نوحــــــــــــا حين ناداه

ويامن كشف الضر عن أيوب في بلــــــواه

ويامن سمع يعقوب في شكــــــــــــــــــــواه

ورد إليه يوسف وأخـــــــــــــــــــــــــــــــــاه

وبرحمته أرتد بصيرا وعادت النور عيناه

اللهم آتنا في الدنيا حسنة وفي الآخرة حسنة وقنا عذاب النار

رابط هذا التعليق

عن نفسي .. اقدر الاخوة المسيحين كثيرا واحترم اتباع كل الاديان بمن فيهم اليهود غير المتصهينين ..

وكاتب المقال - بغض النظر عن توجهاته - لكن يجب ان تتم الاشادة بكل من يسعى لرتق الصف الوطني واي جهد يبذل

لم اعش كسعودي مع مسيحيين .. لكن اختلطت بهم بالخارج .. ولي منهم اصدقاء اعتز بهم كثيرا

حفظ الله الاخوان بمصر الحبيبة بكل اطيافهم ..

بالصدفة كنت اقرا مقال للكاتب الكبير الدكتور احمد خالد توفيق عن هذا الموضوع قبل قليل .. احببت ان انقله لكم

-----------------------------------

الدستور - 21 سبتمبر 2010

حسب الهوية

أتذكر راجفًا القصة التي حكاها لي أحد المصريين عن صديق له، ذهب إلي بيروت للهو في أعوام الحرب الأهلية المنحوسة. ركب سيارة نقل عام فكان من حظه الأسود أن استوقفتها في شارع جانبي مجموعة من الشباب الملثمين المدججين بالسلاح .. راحوا ينزلون ركاب السيارة واحدًا واحدًا فيسألونه عن ديانته ويفحصون أوراقه، والمشكلة هي أن باقي ركاب السيارة لا يعرفون الإجابة .. هذا يتركونه ينصرف، وهذا يأخذونه علي جنب إلي جوار الجدار فيذبحونه بالسونكي كالدجاجة .. كان هذا كمين «إعدام حسب الهوية» من الكمائن التي انتشرت في لبنان وقتها. قل لي بربك ما هي الإجابة الصحيحة؟.. ما هي الإجابة الصحيحة؟.. بسرعة !.. هل الصواب أن تكون مسلمًا في هذه اللحظات أم مسيحيًا؟.. لم يعرف صاحبنا الإجابة قط لأن دوره جاء .. وعندما وقف وسط الجثث المذبوحة لمن سبقوه، وعندما طلبوا منه أوراقه ظهرت دورية من الشرطة؛ ففر المعتدون ونجا بمعجزة شبه سينمائية.. عاد المصري علي الفور إلي وطنه، ويحكي صديقي أنه ظل أعوامًا يجلس في غرفة خافتة الإضاءة يحملق في الجدار ولا يتكلم .. لقد احترق جهازه العصبي ولا تثريب عليه

من انتصر في حرب لبنان ومن الذي فرض كلمته بعد كل هذه الدماء؟.. لا أحد يعرف. ما أعرفه يقينًا هو أنهم يحلمون بهذا المستقبل لمصر ويسعون له سعيًا حثيثًا متحمسًا. المجد للكراهية والحقد والدماء، وليتشرب الأسفلت دماء أبنائنا .. فقط كلما رفع أحد المثقفين -مسلمًا أو مسيحيًا- صوته محذرًا مطالبًا بالتعقل اتهموه بأنه متخاذل وضد الدين .. هنا يجد المسلم الذي يطالب بالتعقل نفسه في موقف حرج عندما يعرض أحد الغاضبين عليه خطابًا من موريس صادق أو مقالاً لأحد أقباط المهجر، ويقول له:«انظر لترى كم يكرهوننا!»ـ

اعتدت أن أقول إن معاملة المسيحيين في مصر غير متوازنة، فهناك تعصب في الشارع لا شك فيه، وهناك تدليل لا شك فيه لدى الجهات الأمنية. وقد نشرت هنا خواطر طالب جامعي مسيحي يصف ما يشعر به عندما يسمع الشتائم تنهال علي دينه من زاوية جوار بيته، وأعرف كيف كان الطلبة المسيحيون يعاملون في اللجان الشفوية في الكليات، لكن في الوقت نفسه حكيت عن ضابط حرس الجامعة الذي يهدد الطالب المسلم المعتدى عليه كي يتنازل عن المحضر الذي يريد تحريره ضد المسيحي الذي كاد يفقأ عينه ... هناك عدم توازن طيلة الوقت، وهذا يؤدي إلي اختلال واضح، وقد كتب د. علاء الأسواني في مقاله الأخير يحلل العلاقة المعقدة بين الدولة والكنيسة، حيث تستعمل الأخيرة مع الدولة طريقة العصا والجزرة .. اعتصامات في الداخل وضغوط من أقباط المهجر، وفي الوقت ذاته تأييد كامل للنظام وفكرة التوريث

قضية وفاء قسطنطين وقضية كاميليا جعلتا الشارع المصري يغلي من الناحيتين، والسبب الرئيس في رأيي هو الصمت الزائد المتعسف من الكنيسة في القضية الأخيرة بالذات. كان الكل يتكلم والترتيب للمظاهرات والوقفات الاحتجاجية يجري، بينما الكنيسة صامتة تمامًا علي طريقة «إنهم يقولون .. دعهم يقولون»، وكانت تكفي بضع كلمات لتهدئة الأمور وكان يكفي النفي أو الإثبات .. لكن كل ما فعلوه هو أن صرح أحدهم: «لقد تم غسل مخها ونحن نغسل مخها المغسول!.».. هل هذا كلام؟.. لا غرابة في كون العنف في النفوس بلغ مبلغًا لا يوصف، وقد كتب الأستاذ فراج إسماعيل في موقع المصريين يقول إنه لا يملك معلومات كافية تسمح له بالكتابة عن كاميليا، خاصة أن لديه كصعيدي يعرف بيئتها جيدًا، ما يدعوه للتحفظ علي ما يُقال، فكادت الصفحة تحترق من الهجوم الذي انهال عليه، مع قدر لا بأس به من الشتائم. كمية عنف لا توصف .. وفي النهاية ظهر فيلم غامض تنفي فيه كاميليا إسلامها، مما جعل الجميع يتحولون إلي خبراء في علم الفراسة وتحليل الصورة ويؤكدون أن هذا الفيلم مزيف.. أحدهم قال إنه طبيب وقد قام بتحليل صوتها علي جهاز كشف الكذب فوجدها كاذبة «جهاز كشف كذب من دون قياس نبض وضغط دم!!». لو أرادت الكنيسة أن تحسم الأمور لظهرت كاميليا في النور الساطع وفي برنامج جماهيري محترم لتتكلم ، ولسوف يحسم الأمر.. هذا لو كان ما تقوله صادقًا فعلاً

زاد الطين بلة مع تصريحات الأنبا بيشوي الأخيرة في «المصري اليوم». لقد اعتدت سماع هذه الأشياء من موريس صادق وسواه من أقباط المهجر، حتي صرت أشعر بقلق لو مر أسبوع ولم أسمعها، لكن الكلام هذه المرة يأتي من ثاني أهم سلطة مسيحية في مصر .. الرجل الذي يعرف جيدًا ما يقول ويعنيه حرفيًا .. لقد استفز هذا الكلام المثقفين، فتأمل ما وقعه علي نجار المسلح وسمكري السيارات والخباز

اكتشفت أشياء مثيرة فعلاً من هذا الكلام .. أنا ضيف علي مصر وأبي ضيف .. وجد جد جدي كان ضيفًا.. بل الرئيس مبارك نفسه ضيف .. صحيح أن المسيحيين يمثلون 6% من تعداد السكان - حسب إحصاء أجراه مسيحي - فنحن المسلمين ما زلنا ضيوفًا منذ 1400 سنة !.. حتي أهل البلاد الذين أسلموا صاروا ضيوفًا فجأة !.. ولماذا لا نقول إن المسيحيين ضيوف علي عبدة آمون وإيزيس وعبدة زيوس وأبوللو من بعدهم..؟

الأنبا بيشوي يكرر نفس فكرة أقباط المهجر عن الغزاة العرب الذين جاءوا ليستولوا بالسيف علي البلاد من أهلها.. بصراحة لا أصدق أبدًا أن أي دين يمكن أن ينتشر بالسيف في بلد مهم ذي كثافة سكانية عالية مثل مصر، وإلا فهي فترة قصيرة ثم يعود الدين الأصلي .. المسلمون لم يحاربوا في إندونيسيا ومعظم جزر جنوب شرق آسيا ذات الكثافة السكانية المخيفة، وكل من يحاول فرض عقيدة علي هذه الشعوب نهايته «زي الطين» كما قال الجنرال مكارثر يومًا ما، فكيف أسلم هؤلاء جميعًا. الإسلام دخل مصر بتفاعل كيميائي بطيء جدًا دام عشرات العقود، وعن طريق ملاحظة أهل البلاد للاختلاف الواضح بين سلوك الجندي المسلم وسلوك الجندي الروماني البلطجي .. وككل التفاعلات الكيميائية لا الفيزيائية، صار جزءًا من تركيب هذا البلد ولا يمكن أن يخرج منه أبدًا

لو صارت مصر كلها مسيحية ورحل المسلمون الضيوف كلهم للجزيرة العربية، فهي ليست النهاية، لأن الأنبا بيشوي يشن الحرب كذلك علي البروتستانت الذين يحاولون نشر دينهم عن طريق المسابح التي تضم الجنسين معًا !. لابد من رفض الآخر .. كنت ألوم بعض المسلمين علي هذا التفكير فاتضح أنه تفكير عام يشمل المصريين جميعًا .. كلمات الأنبا بيشوي -التي أتمني ألا تكون قد نقلت بدقة- تجعل من المستحيل أن تدافع عن المسيحيين، فكيف أدافع عمن يعتبرني ضيفًا؟

جاء البارود الذي يلقي علي النار من حوار أحمد منصور مع المفكر الإسلامي محمد سليم العوا في قناة الجزيرة. العوا مفكر محترم وكلامه يوزن بالميكروجرام ولا يخرج إلا بسبب.. انتقدت ذات مرة أحمد منصور علي حوار أجراه مع عالم أمريكي مشكوك في مصداقيته بصدد إنفلونزا الخنازير، وقلت إن كل ما يريده هو تقديم حلقة مثيرة، لكن الحلقة هذه المرة تستمد أهميتها من ضيفها الذي يعرف الجميع تاريخه. إن لكلامه ذات ثقل وأهمية كلام الأنبا بيشوي. بكلمات واضحة قال العوا إن هناك سفينة تم ضبطها من مباحث أمن الدولة قادمة من إسرائيل وعليها أسلحة ومتفجرات، وتعود ملكيتها لنجل وكيل مطرانية بورسعيد، وقال إن السلاح يخزن في أديرة الصحراء. لقد صارت الأمور معقدة ولم يعد الكلام عن الإسلاميين المفترسين الذين يقتلون المسيحيين العزل واردًا. لقد فقد أقباط المهجر أقوي ورقة في يدهم. الحلقة مليئة بالاتهامات الخطيرة والكل يحفظ ما قيل فيها علي كل حال

الآن صارت الأمور خطرة فعلاً، والنفوس مشحونة بحق وأنا أعني ما أقول

علي الدولة أن تكف عن هذا الصمت والخوف من وعلي مشاعر واشنطن وأعضاء الكونجرس، وأن تخبرنا فعلاً بما تعرف. كرر هيكل مرارًا أن لرئيس الجمهورية في مصر مهمتين يجب أن يستعمل فيهما كامل قوته وصلاحياته -لدرجة العنف لو اقتضي الأمر- هما ماء النيل والوحدة الوطنية. علي الدولة أن تثبت الوحدة الوطنية بأية طريقة كانت، وهي تعرف أن أسلوبها المتخاذل جعل النفوس تغلي، وأسباب الغليان متعددة لكن هذا أخطرها

علي الكنيسة أن تنفي هذا الكلام بوضوح وأن تقاضي العوا .. أنتم تقولون إنه كاذب يسعي للإثارة، فلتجعلوا المحكمة تؤكد أو تنفي هذا.. هذا الاستعلاء والغموض سوف ندفع جميعًا ثمنه فيما بعد، عند أول كمين إعدام حسب الهوية نقابله

،، مع اجمــل تحيـــاتي

الســــاري

رابط هذا التعليق

والله يا أستاذ psychologyteacher أول ما قرأت ردك قولت يمكن أكون فهمتك غلط واتسرعت كعادتى .. ورجعت للموضوع من الاول واشوف ردودك

ولكن للأسف ملقتش حاجة جديدة

عشان لسه بدرى على فوازير رمضان

تحياتى

كلامك كله انك بتنفي باستماتة ان يوجد تعسف ضد المسيحيين وبتتريق وباسلوب غير ....ياريت بلاش كدا

وكمان بتقول ان مفيش مسيحيين مضطهدين

طب يا شريف خد كام موضوع كدا بالترتيب - ورا بعضهم بس بلاش اسلوب التريقة والهجوم من فضلك

وقولى يا ترى الموضوعات دى فيها نوع من الاضطهاد والظلم والتعدى على حقوق واملاك المسيحيين - بحجة الصلاه ولا لاءه

فاصل ونواصل

اغابي

:roseop:

تم تعديل بواسطة اغابي

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

فرسـان العالـم الحقيقيـون . . هــم شعــوب الارض

رابط هذا التعليق

انت بتقول فى مشاركة من المشاركات ان

احنا كمسلمين محتاجين على الاقل ضعف عدد المساجد الموجودة حاليا .. شوف حضرتك صلاة الجمعة او العيد او المساجد فى رمضان

هتلاقى اعداد كبيرة جدا من المصلين بيصلوا فى الشارع !! ورمضان قبل الماضى كان فى الشتاء وشفنا أيام زى الفل واحنا بنصلى

شوف يا شريف

احنا اولا بنتكلم بالراحة بلاش حدة العصبية اللى فى صوتك دى

احنا بنحاول نساعد بعض ونحل مشكلة بدون الحدة فى الحوار – كدا كدا فى النهاية كلنا فى ورطة وفى خندق واحد

خليك حقانى يا شريف ما تدافعش وخلاص بدون ما تقرا وتفهم

انت انسان مثقف ومتعلم - لازم تكون منارة لناس كتير جاهلين وعلى راى استاذ عادل اللى قتل فرج فودة كان فررجى

واللى حاول يقتل نجيب محفوظ كان سماك يعنى عمرهم ما قروا مقالة واحدة لاى واحد منهم

هو جهل لا اكثر ولا اقل - لازم السلبيات اللى فى مجتمعنا تتغير لازم بايدنا احنا المثقفين

وكل كلمة يا شريف انت حتكتبها هنا حيقراها مئات الناس

تعالى بقى يا شريف

شوف بالنسبة لانكم بتصلوا بره المسجد انا مش بكدبك – لكن برضوه يا شريف ما اقدرش اكذب عنيا

انا فى شقتى اللى فى مصر عندى شباك المطبخ وشباك الاوضة

اللى على المنور بتكشف المسجد من جوة كله بالكامل من زاويا الفتحات والايات المفرغة اللى حوالين الجامع داير ما يدور

ما شفتش مرة واحدة فى صلاه الجمعة طفل ابن يومين بيصلى جوة المسجد- فاهم يعنى ايه – يعنى علامة اسنفهام ...

تصدق يا شريف ان المصليين بره المسجد كلهم فرشين فى الشارع اللى مش نضيف وكمان المسجد من جوة سجاجيد موكيت لونها اخضر ونضيفة ومراوح والصوت ممتاز – ليه يقفوا يصلوا فى الشارع تحت الشمس – هو ذنب عليهم ؟؟

على فكرة المسجد واسع جدا جدا – لكن ما تلاقيش واحد جواه بيصلى

هل انت لما بتقول فى رمضان صليت بره المسجد فى الشتا – دخلت وما لقتش مكان جوة

المسجد ولا لما لاقيت الناس ز

حمة بره اتوقعت ان مفيش مكان ؟

انا ليه باسال فى النقطة دى مع انى مسيحية ومش فارقة معايا - حاقولك – ليه ..

.

المشكلة مش انهم واقفين فى الشارع الزحمة وسدين المدخل الشارع كله - ولا المشكلة انهم واقفين تحت الشمس لكن كمان يوصل الحال انهم يفرشو جوة مدخل العمارة بتاعتنا - انا فوجئت بالمنظر ومتزقين جنب مواسير الموتورات بتاعة المية – ايه التذنيبة دى اللى هما فيها – ليه يعنى العذاب داه ليه انا باسال بس ؟؟ .

العمارة كجيران احنا 7 ادوار وكل دور 3 شقق ما عدا الدور الارضي محلات كله - يعنى 21 شقة عائلات فى العمارة وكلهم مسيحيين – مفيش حد اشتكى وعادى وقت صلاه الجمعة – محدش بينزل من العمارة علشان خاطرهم – لكن اخر موقف حصل – ان الناس قررو يقدمو شكوى لمجلس المدينة بعد ما اتكلمنا مع صاحب المسجد ومراته وهما ناس محترمين جدا وهو قال انه حاول ينبه كتير على المصليين انهم يلتزموا بالصلاه جوة المسجد وهما مش بيسمعو الكلام برغم ان ربنا ادانا مسجد واسع ويساع الكل .

وصل الحال ان الست اللى ساكنة بالدور اللى فوق – ابنها عمره 9 سنين وعنده السكر – الولد دخل الحمام كان دايخ هوب - اتزحلق دماغه خبطت فى بانيو الحمام ونزف كتير جدا والكلام داه فى وقت صلاه الجمعة والست تصرخ ونزلت شايله ابنها مع الناس اللى فى العمارة يلاحقوه على المستشفى

فاصل

تم تعديل بواسطة اغابي

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

رابط هذا التعليق

– ملحوظة – ابنها مات يا جماعة بعد الحادث بيومين طبعا نصيبوه هو اصلا الولد كان دايخ فى اليوم داه وما اخدتش حقنة السكر - انا ما بقولش ان السبب هو الصلاه .

– ما علينا اكملكم

علشان بس تخرج من باب العمارة توصل لاى تاكسي وانا شفت المنظر من البلكونة بنفسي كان مووووت الزحمة

والناس ساعدتها والمشكلة الفظيعة المصليين قافلين الشارع وقافلين مدخل العمارة والست تصرخ على ابنها الوحيد اللى بينزف و اللى مات فعلا وربنا يصبرها . .

هنا العمارة لان كان ممكن تحصل مشكلة فظيعة بين المسيحيين والمسلمين فى اليوم داه – المسلمين مش عاجبهم يقطعوا الصلاه ويوسعوا للجيران اللى بيجرو بالولد اللى مات – والمسيحيين مش عاجبهم ان الناس محشورة بمنظر فظيع فى مدخل العمارة - و لولا الناس الحكمة اللى من الطرفين فى الوقت داه اتدخلوه وحلوا الموضوع كانت حتقلب خناقة جامدة بين الاتنين انا شوفت المنظر من فوق الست اللى بتصرخ وشايلة ابنها و الناس مترصصة ومش راضيين يفوتوها وواقفين فى الطريق بطريقة مليانة عند – مع ان حريمهم اول ستات جم الجنازة يعزو فى الولد اللى مات ؟؟

الناس فى العمارة قدمو شكوى وقامو ثبتوا ان الجامع مساحته كبيرة ويشيل ضعف ضعف عدد المصليين – خلى بالك المسجد مساحته كبيرة جدا هو العمارة اللى جنبي لكن مش على ناصية زى العمارة اللى انا فيها

والمناور مشتركة بينا .

بس انا قولت انى لازم ابص على كل مسجد يقابلنى - وفى الغالب المساجد بيبقى فيها اماكن من جوة فاضية لكن الناس بتحب تصلى فى الطرقات والشوارع وعلى التلتوار مش عارفة ايه السبب – هل بنحب قلة النظام ولا هل الشمس الحارقة احسن من المراوح ولا هل الشارع اللى مليان زبالة ده مريح نفسيا

تحياتى يا شريف

ابقى دور جوة المسجد على مكان وحتلاقى صدقنى ومش حتحتاج انك تخرج بره المسجد وتوقف فى الشوارع لانك ممكن تسد فى يوم الطريق على عربية اسعاف رايحة تنقذ طفل بيموت .

كمان فى مساجد كتير فى اوقات الصلاه بتبقى فاضية جوة وبره .

تحياتي اغابي

تم تعديل بواسطة اغابي

رابط هذا التعليق

باقولكم ايه ما تهدوا شوية بقى

كلنا في مصر مسلمين و مسيحين متنيلين مضطهدين

خالونا نشوف الحل لدا افضل بكتير من معارك بالكلام على النت

لا حول و لا قوة الا بالله

الله يكرمك يا استاذ شريف مان كبر دماغك

و انتي يا اغابي اطفى الوابور دا شوية

رابط هذا التعليق

اللى على المنور بتكشف المسجد من جوة كله بالكامل من زاويا الفتحات والايات المفرغة اللى حوالين الجامع داير ما يدور

ما شفتش مرة واحدة فى صلاه الجمعة طفل ابن يومين بيصلى جوة المسجد- فاهم يعنى ايه – يعنى علامة اسنفهام ...

تصدق يا شريف ان المصليين بره المسجد كلهم فرشين فى الشارع اللى مش نضيف وكمان المسجد من جوة سجاجيد موكيت لونها اخضر ونضيفة ومراوح والصوت ممتاز – ليه يقفوا يصلوا فى الشارع تحت الشمس – هو ذنب عليهم ؟؟

طب الإمام والمؤذن واقفين بره والا جوه , والخطيب اللى خطب الجمعة طلع على المنبر والا على سطح المسجد من فوق والا كان بيخطب من بلكونة احد العمارات .

فيه ايه يا أغابي يا أختى , اللى بيتكلم عاقل واللى بيستمع مجنون والا ايه , انا لا اكذبك ولكنك مبالغة بقدر كبير جداً جداً.

مع تحياتي :roseop:

فداك أبي وأمي ونفسي ومالي يا رسول الله

http://www.youtube.com/watch?v=yOblBbK5FqI&feature=related

رابط هذا التعليق

عن نفسي .. اقدر الاخوة المسيحين كثيرا واحترم اتباع كل الاديان بمن فيهم اليهود غير المتصهينين ..

وكاتب المقال - بغض النظر عن توجهاته - لكن يجب ان تتم الاشادة بكل من يسعى لرتق الصف الوطني واي جهد يبذل

لم اعش كسعودي مع مسيحيين .. لكن اختلطت بهم بالخارج .. ولي منهم اصدقاء اعتز بهم كثيرا

حفظ الله الاخوان بمصر الحبيبة بكل اطيافهم ..

بالصدفة كنت اقرا مقال للكاتب الكبير الدكتور احمد خالد توفيق عن هذا الموضوع قبل قليل .. احببت ان انقله لكم

-----------------------------------

الدستور - 21 سبتمبر 2010

حسب الهوية

أتذكر راجفًا القصة التي حكاها لي أحد المصريين عن صديق له، ذهب إلي بيروت للهو في أعوام الحرب الأهلية المنحوسة. ركب سيارة نقل عام فكان من حظه الأسود أن استوقفتها في شارع جانبي مجموعة من الشباب الملثمين المدججين بالسلاح .. راحوا ينزلون ركاب السيارة واحدًا واحدًا فيسألونه عن ديانته ويفحصون أوراقه، والمشكلة هي أن باقي ركاب السيارة لا يعرفون الإجابة .. هذا يتركونه ينصرف، وهذا يأخذونه علي جنب إلي جوار الجدار فيذبحونه بالسونكي كالدجاجة .. كان هذا كمين «إعدام حسب الهوية» من الكمائن التي انتشرت في لبنان وقتها. قل لي بربك ما هي الإجابة الصحيحة؟.. ما هي الإجابة الصحيحة؟.. بسرعة !.. هل الصواب أن تكون مسلمًا في هذه اللحظات أم مسيحيًا؟.. لم يعرف صاحبنا الإجابة قط لأن دوره جاء .. وعندما وقف وسط الجثث المذبوحة لمن سبقوه، وعندما طلبوا منه أوراقه ظهرت دورية من الشرطة؛ ففر المعتدون ونجا بمعجزة شبه سينمائية.. عاد المصري علي الفور إلي وطنه، ويحكي صديقي أنه ظل أعوامًا يجلس في غرفة خافتة الإضاءة يحملق في الجدار ولا يتكلم .. لقد احترق جهازه العصبي ولا تثريب عليه

من انتصر في حرب لبنان ومن الذي فرض كلمته بعد كل هذه الدماء؟.. لا أحد يعرف. ما أعرفه يقينًا هو أنهم يحلمون بهذا المستقبل لمصر ويسعون له سعيًا حثيثًا متحمسًا. المجد للكراهية والحقد والدماء، وليتشرب الأسفلت دماء أبنائنا .. فقط كلما رفع أحد المثقفين -مسلمًا أو مسيحيًا- صوته محذرًا مطالبًا بالتعقل اتهموه بأنه متخاذل وضد الدين .. هنا يجد المسلم الذي يطالب بالتعقل نفسه في موقف حرج عندما يعرض أحد الغاضبين عليه خطابًا من موريس صادق أو مقالاً لأحد أقباط المهجر، ويقول له:«انظر لترى كم يكرهوننا!»ـ

اعتدت أن أقول إن معاملة المسيحيين في مصر غير متوازنة، فهناك تعصب في الشارع لا شك فيه، وهناك تدليل لا شك فيه لدى الجهات الأمنية. وقد نشرت هنا خواطر طالب جامعي مسيحي يصف ما يشعر به عندما يسمع الشتائم تنهال علي دينه من زاوية جوار بيته، وأعرف كيف كان الطلبة المسيحيون يعاملون في اللجان الشفوية في الكليات، لكن في الوقت نفسه حكيت عن ضابط حرس الجامعة الذي يهدد الطالب المسلم المعتدى عليه كي يتنازل عن المحضر الذي يريد تحريره ضد المسيحي الذي كاد يفقأ عينه ... هناك عدم توازن طيلة الوقت، وهذا يؤدي إلي اختلال واضح، وقد كتب د. علاء الأسواني في مقاله الأخير يحلل العلاقة المعقدة بين الدولة والكنيسة، حيث تستعمل الأخيرة مع الدولة طريقة العصا والجزرة .. اعتصامات في الداخل وضغوط من أقباط المهجر، وفي الوقت ذاته تأييد كامل للنظام وفكرة التوريث

قضية وفاء قسطنطين وقضية كاميليا جعلتا الشارع المصري يغلي من الناحيتين، والسبب الرئيس في رأيي هو الصمت الزائد المتعسف من الكنيسة في القضية الأخيرة بالذات. كان الكل يتكلم والترتيب للمظاهرات والوقفات الاحتجاجية يجري، بينما الكنيسة صامتة تمامًا علي طريقة «إنهم يقولون .. دعهم يقولون»، وكانت تكفي بضع كلمات لتهدئة الأمور وكان يكفي النفي أو الإثبات .. لكن كل ما فعلوه هو أن صرح أحدهم: «لقد تم غسل مخها ونحن نغسل مخها المغسول!.».. هل هذا كلام؟.. لا غرابة في كون العنف في النفوس بلغ مبلغًا لا يوصف، وقد كتب الأستاذ فراج إسماعيل في موقع المصريين يقول إنه لا يملك معلومات كافية تسمح له بالكتابة عن كاميليا، خاصة أن لديه كصعيدي يعرف بيئتها جيدًا، ما يدعوه للتحفظ علي ما يُقال، فكادت الصفحة تحترق من الهجوم الذي انهال عليه، مع قدر لا بأس به من الشتائم. كمية عنف لا توصف .. وفي النهاية ظهر فيلم غامض تنفي فيه كاميليا إسلامها، مما جعل الجميع يتحولون إلي خبراء في علم الفراسة وتحليل الصورة ويؤكدون أن هذا الفيلم مزيف.. أحدهم قال إنه طبيب وقد قام بتحليل صوتها علي جهاز كشف الكذب فوجدها كاذبة «جهاز كشف كذب من دون قياس نبض وضغط دم!!». لو أرادت الكنيسة أن تحسم الأمور لظهرت كاميليا في النور الساطع وفي برنامج جماهيري محترم لتتكلم ، ولسوف يحسم الأمر.. هذا لو كان ما تقوله صادقًا فعلاً

زاد الطين بلة مع تصريحات الأنبا بيشوي الأخيرة في «المصري اليوم». لقد اعتدت سماع هذه الأشياء من موريس صادق وسواه من أقباط المهجر، حتي صرت أشعر بقلق لو مر أسبوع ولم أسمعها، لكن الكلام هذه المرة يأتي من ثاني أهم سلطة مسيحية في مصر .. الرجل الذي يعرف جيدًا ما يقول ويعنيه حرفيًا .. لقد استفز هذا الكلام المثقفين، فتأمل ما وقعه علي نجار المسلح وسمكري السيارات والخباز

اكتشفت أشياء مثيرة فعلاً من هذا الكلام .. أنا ضيف علي مصر وأبي ضيف .. وجد جد جدي كان ضيفًا.. بل الرئيس مبارك نفسه ضيف .. صحيح أن المسيحيين يمثلون 6% من تعداد السكان - حسب إحصاء أجراه مسيحي - فنحن المسلمين ما زلنا ضيوفًا منذ 1400 سنة !.. حتي أهل البلاد الذين أسلموا صاروا ضيوفًا فجأة !.. ولماذا لا نقول إن المسيحيين ضيوف علي عبدة آمون وإيزيس وعبدة زيوس وأبوللو من بعدهم..؟

الأنبا بيشوي يكرر نفس فكرة أقباط المهجر عن الغزاة العرب الذين جاءوا ليستولوا بالسيف علي البلاد من أهلها.. بصراحة لا أصدق أبدًا أن أي دين يمكن أن ينتشر بالسيف في بلد مهم ذي كثافة سكانية عالية مثل مصر، وإلا فهي فترة قصيرة ثم يعود الدين الأصلي .. المسلمون لم يحاربوا في إندونيسيا ومعظم جزر جنوب شرق آسيا ذات الكثافة السكانية المخيفة، وكل من يحاول فرض عقيدة علي هذه الشعوب نهايته «زي الطين» كما قال الجنرال مكارثر يومًا ما، فكيف أسلم هؤلاء جميعًا. الإسلام دخل مصر بتفاعل كيميائي بطيء جدًا دام عشرات العقود، وعن طريق ملاحظة أهل البلاد للاختلاف الواضح بين سلوك الجندي المسلم وسلوك الجندي الروماني البلطجي .. وككل التفاعلات الكيميائية لا الفيزيائية، صار جزءًا من تركيب هذا البلد ولا يمكن أن يخرج منه أبدًا

لو صارت مصر كلها مسيحية ورحل المسلمون الضيوف كلهم للجزيرة العربية، فهي ليست النهاية، لأن الأنبا بيشوي يشن الحرب كذلك علي البروتستانت الذين يحاولون نشر دينهم عن طريق المسابح التي تضم الجنسين معًا !. لابد من رفض الآخر .. كنت ألوم بعض المسلمين علي هذا التفكير فاتضح أنه تفكير عام يشمل المصريين جميعًا .. كلمات الأنبا بيشوي -التي أتمني ألا تكون قد نقلت بدقة- تجعل من المستحيل أن تدافع عن المسيحيين، فكيف أدافع عمن يعتبرني ضيفًا؟

جاء البارود الذي يلقي علي النار من حوار أحمد منصور مع المفكر الإسلامي محمد سليم العوا في قناة الجزيرة. العوا مفكر محترم وكلامه يوزن بالميكروجرام ولا يخرج إلا بسبب.. انتقدت ذات مرة أحمد منصور علي حوار أجراه مع عالم أمريكي مشكوك في مصداقيته بصدد إنفلونزا الخنازير، وقلت إن كل ما يريده هو تقديم حلقة مثيرة، لكن الحلقة هذه المرة تستمد أهميتها من ضيفها الذي يعرف الجميع تاريخه. إن لكلامه ذات ثقل وأهمية كلام الأنبا بيشوي. بكلمات واضحة قال العوا إن هناك سفينة تم ضبطها من مباحث أمن الدولة قادمة من إسرائيل وعليها أسلحة ومتفجرات، وتعود ملكيتها لنجل وكيل مطرانية بورسعيد، وقال إن السلاح يخزن في أديرة الصحراء. لقد صارت الأمور معقدة ولم يعد الكلام عن الإسلاميين المفترسين الذين يقتلون المسيحيين العزل واردًا. لقد فقد أقباط المهجر أقوي ورقة في يدهم. الحلقة مليئة بالاتهامات الخطيرة والكل يحفظ ما قيل فيها علي كل حال

الآن صارت الأمور خطرة فعلاً، والنفوس مشحونة بحق وأنا أعني ما أقول

علي الدولة أن تكف عن هذا الصمت والخوف من وعلي مشاعر واشنطن وأعضاء الكونجرس، وأن تخبرنا فعلاً بما تعرف. كرر هيكل مرارًا أن لرئيس الجمهورية في مصر مهمتين يجب أن يستعمل فيهما كامل قوته وصلاحياته -لدرجة العنف لو اقتضي الأمر- هما ماء النيل والوحدة الوطنية. علي الدولة أن تثبت الوحدة الوطنية بأية طريقة كانت، وهي تعرف أن أسلوبها المتخاذل جعل النفوس تغلي، وأسباب الغليان متعددة لكن هذا أخطرها

علي الكنيسة أن تنفي هذا الكلام بوضوح وأن تقاضي العوا .. أنتم تقولون إنه كاذب يسعي للإثارة، فلتجعلوا المحكمة تؤكد أو تنفي هذا.. هذا الاستعلاء والغموض سوف ندفع جميعًا ثمنه فيما بعد، عند أول كمين إعدام حسب الهوية نقابله

الاخ المحترم سارى لقد اصبت كل الحقيقة واضافة لكلام حضرتك فقد استغل بعض المسيحين النبرة المتشددة المعادية للاسلام فى كل من اوربا وامريكا وبدات المبالغة والتهويل وكان هناك المزابح منصوبة للمسيحين وساعدت الكنيسة باسلوب مباشر او غير مباشر لمصلحة اخرى وهى انها تلقن النظام درسا فى عدم الاستهانة بمكانتها ومدى تاثيرها وان لها الملايين فى الخارج بل اكثر من نصف العالم سيقف ضد من حتى يخالفها فى الراى والنظام العام للدولة افرز ايضا بعض افراد الوطن من المسلمون الذين تشددوا بالاسلام وجعلوا الاسلام واجهة لتعنتهم وتشددهم وعنصريتهم بصورة او باخرى حتى ولو على سبيل المظهر والاسلام منهم براء

كل هذا انصهر فى بوتقة عدم الللا مبالاة من الجميع وهم ثلاثة عناصر قيادية هامة جدا جدا على راسها حاكم مصر ثم شيخ الازهر ثم الكنيسة كل لة دورة ولننفض المصالح الشخصية التى تتفعل بهذا الاجيج والكل يغرف حاليا ماهى المصالح التى سيكون حطبها كثير من المسلمون وكثرا من المسيحين وفى النهاية انا كمسلم انة يمكن ان تطاوعنى نفسى على منازلة وقتال العدو ولكن لايمكن ان تطاوعنى نفسى فى منازلى ابن بلدى المسيحى المصرى او قتالة مهما كانت الاسباب لاننا انسان واحد وعنصر واحد اسمة المصرى

رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَى وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَدْخِلْنِي بِرَحْمَتِكَ فِي عِبَادِكَ الصَّالِحِين

رابط هذا التعليق

طب الإمام والمؤذن واقفين بره والا جوه , والخطيب اللى خطب الجمعة طلع على المنبر والا على سطح المسجد من فوق والا كان بيخطب من بلكونة احد العمارات .

فيه ايه يا أغابي يا أختى , اللى بيتكلم عاقل واللى بيستمع مجنون والا ايه , انا لا اكذبك ولكنك مبالغة بقدر كبير جداً جداً.

اعتقد داه اسالهم فيه لانهم عندهم الف مبرر وعذر

المسجد فاضي من المصليين - المسجد مش محتاج انك تشوفه غير بالعين المجردة يعنى واضح للرؤية ومن غير ميكرسكوب ولا حاجة

صاحب المسجد قالى بنفسه انهم مصممين يقعدو بره المسجد - الموضوع عند فى عند - وكمان قالى لما المسجد بيفرش سجاجيد بره المسجد

داه احتياطي لو فيه زحمة لكن هما قلبوا الموضوع - وبقت السجاجيد اللى جوة المسجد هى الاحتياطي - لا هى قصة ايمان ولا صلاه يا نايت

افهم بقى امتى حتفهم المغزى من التصرف

هو العند للناس اللى فى المنطقة لان المنطقة كلها مسيحيين او نقدر نسميها - حارة النصاري

اغابي

:roseop: :roseop:

رابط هذا التعليق

يا ريمو انا بس برد عليكم

انتم بتبتبدو بالمشاركات وفتح المواضيع وتنكشونى

فلازم انى ارد - انتم جربتم تهدو الجو وانا قولت لاء او اتكلمت

صدقيني لو عاوزيني اطفى الوابور

يبقى ابعدو الكبريت والجاز عنى

اغابي

رابط هذا التعليق

الأصل في الصلاة ان تكون داخل المسجد عدا صلاة العيد فهي في الخلاء

دور الإمام توضيح هذا (إذا كان فيه لسة أئمة مؤهلين فلتوا من الاوقاف و الداخلية

انتي ليه مصرة يا أغابي انك تدخلي في نية الناس؟ عرفتي ازاي انه عند؟

الأجدى ان نبحث في سبب الاحتقان و التربص بدلا من سرد نماذج للاضطهاد على الجانبين لن تقدم او تؤخر .. بل ستزيد الشرخ اتساعا

تم تعديل بواسطة masraweya

رابط هذا التعليق

افهم بقى امتى حتفهم المغزى من التصرف

هو العند للناس اللى فى المنطقة لان المنطقة كلها مسيحيين او نقدر نسميها - حارة النصاري

اغابي

اه طب فهمينى بالراحة , انا فهمي على قدي , انا قلت ايه الناس دي اللى خارجين كلهم كده بره وسايبين المسجد , حاجة مش مقنعة بالمرة , لكن الموضوع كله "عند" , لو المسألة عند وفقط فأكيد هم على خطأ واللى رايح يصلي ده المفترض أن يترك الدنيا وراءه ولا يفكر الا في طاعة الله وصلاته وحسن قيامها وركوعها بس برضه عندي كام سؤال

ايه اللى دفعهم للعند ده؟؟ ووصلهم للدرجة دي؟؟ , ولما المنطقة دي كلها مسيحيين مين اللى بنى المسجد ده هناك؟؟

فداك أبي وأمي ونفسي ومالي يا رسول الله

http://www.youtube.com/watch?v=yOblBbK5FqI&feature=related

رابط هذا التعليق

ايه اللى دفعهم للعند ده؟؟ ووصلهم للدرجة دي؟؟ , ولما المنطقة دي كلها مسيحيين مين اللى بنى المسجد ده هناك؟؟

برافوووووووووووووو

clp::

تعالى بقى احنا وصلنا للموضوع الاصلى واللى فتحه استاذ عادل

السؤال ليه العند

؟؟

اقولك انا هل داه تحت ما يسمي بالتضييق على المسيحيين بشتى الطرق

ايه اللى يدفعهم للعند - هل هى ثقافة معينة اتربوا عليه ونظرة معينة للمسيحي

اللى حصل ان الشارع كله عمارات مسيحيية كمية كبيرة والمحلات برضوه

العمارة اللى جنبي بتاعة جارنا صاحب المسجد - وهى 6 ادوار بس هو نظام عمارته مبنية جزء وملاحق ليها ورا حديقة كبيرة خلفية

وكانت فى الاول كل البلكونات بتبص على الجنينة بتاعته

لما اخد الدور الارضي لبناء المسجد اخد الدور الارضي بالاضافة للجنينة وقفلها وبقت مسجد

وحط الماذنة بالشكل المعهود فوق عمارته هو فى الدور ال6 وكمان وزع الميكروفونات

انا عندى ميكرفوف لان شقتى على ناصية مش زى عمارته والناس اللى بتتجمع مش من شارعنا خالص من شوارع خلفية

وكدا وانا اعرفهم فى منهم اصحاب محلات وبنشترى منهم وفى منهم جيران لاختى

لكن صاحب المسجد مزروع وسط عمارات المسيحيين وهو صاحب اكبر مساحة ارض هو عمارة ومساحة خلفية كبيرة كانت فى الاول جنينة

لو قولنا ان الشارع فيه على الجنبين 12 عمارة على اليمين وزيهم على الشمال حيطلعلك هو الوحيد فى الشارع اللى مسلم

لكن ليه يبنى جامع - الله واعلم اساله لانى احرجت اساله السؤال داه

لكن ليه يزنقوا على المسيحيين - اسالهم السؤال داه

لكن ليه ان حطيت الميكرفون فى زاوية بلكونتى - اسالنى السؤال داه

اغابي

تم تعديل بواسطة اغابي

رابط هذا التعليق

كلامك كله انك بتنفي باستماتة ان يوجد تعسف ضد المسيحيين وبتتريق وباسلوب غير ....ياريت بلاش كدا

وكمان بتقول ان مفيش مسيحيين مضطهدين

والله انا مش عارف يا أغابى .. يعنى انتى قلبتى 180 درجة لمجرد ان قلت رأيى بما يرضى الله

انا مهجمتش حد انا رديت على الاستاذ

psychologyteacher

.. لما هوا تطاول على رب العزة ... وأظن لو انتى قرأتى الكلام اللى هوا كن كاتبه كنتى هتردى عليه كده حتى لو خانه التعبير و(نا أعتقد كده).. أصر على كتابه كلامه مرة تانية ومن غير ما يعتذر

والله انا هادىء وبعدين هتعصب ليه !!!! انا مفيش اى مشكلة بينى وبين المسيحيين وبتعامل معاهم بما يرضى الله وزيهم زى المسلمين واليهود عمرى مافرقت فى معاملتى مع حد بسبب دينه

ياريت انتى تقولى اسلوب غير ... ايه !!!!!!!!!!!!! .. والله انا مصدوم من كلامك !!

شوفى كل ردودك فى الموضوع دا انتى والاستاذ psychologyteacher

وانا لسانى دلل وبقولكم أكتبى اللى انتوا حاسسين بيه ومفيش حد عايز يكتب حاجة ... مفيش غير الاستاذ اشرف هوا اللى رد وانا رديت عليه حسب اللى انا شايفه وحاسس بيه<

يعنى لو فيه اضطهاد ... هكدب ليه !! ولمصلحة مين !!!

نيجى لموضوع المساجد !!

انا الحمد لله عمرى ماصليت بره المسجد غير فى مواقف قليلة جدااااااااااااااااا

عارفة ليه يا أغابى .... عشان كل جمعة بروح قبل الصلاة بنصف ساعة عشان اعرف اقعد داخل المسجد !!!!

مش عارف منور ايه اللى بتتكلمى عليه !! احناعايشين داخل المساجد ونعرف ايه الوضع بالضبط <BR><BR>وبعدين مفيش مشكلة ابعتى حد تعرفيه يوم الجمعة وبعد الاذان يروح المسجد ويرينى هيدخل يصلى جوه المسجد ازاى

دا انا لو رحت يوم متأخر ودا نادر ... بحارب عشان الاقى مكان فى المسجد من جوه ولما بزهق وانا جوه المسجد ومش عارف اجلس بطلع اصلى بره

كلامك مش لطيف فى موضوع مدخل العمارة والشارع والشمس والكلام دا

انا نفسى جالى دور برد وكنت برتعش فى الصلاة فى رمضان قبل الماضى لانه كان فى الشتاء وكانت صلاة قيام ليل !!! مكنتش صلاة جمعة وللا حاجة

ايه بقى الوضع !!! حابين نصلى تحت المطر !!!

تم تعديل بواسطة شريف مان

رابط هذا التعليق

الأصل في الصلاة ان تكون داخل المسجد عدا صلاة العيد فهي في الخلاء

دور الإمام توضيح هذا (إذا كان فيه لسة أئمة مؤهلين فلتوا من الاوقاف و الداخلية

انتي ليه مصرة يا أغابي انك تدخلي في نية الناس؟ عرفتي ازاي انه عند؟

الأجدى ان نبحث في سبب الاحتقان و التربص بدلا من سرد نماذج للاضطهاد على الجانبين لن تقدم او تؤخر .. بل ستزيد الشرخ اتساعا

يعنى ايه يقولى انا بنبه كل مرة وهما مصممين انهم ما يصلوش جوة المسجد

يعنى ايه يا مصراوية مدخل العمارة لما احب انزل تحت فى مدخل العمارة افتح موتور المية من البوكس الاقى الناس قاعدين تحت مواتير المية والمواسير ومش عارفة اشغل المية وبعدين يا مصرية المنظر والشكل العام مش ... مش عارفة الاقى كلمة مناسبة

يعنى دلوقتى انا قولت لصاحب المسجد انا مستعدة افتحلهم شقتى يدخلو يصلوا فيها ومش بهذر - لكن ما يقعدوش فى مدخل العمارة

انا لو مسيحيين حتى بيصلوا فى المكان داه وبالشكل داه - حاتخنق - متعطلين يا مصراوية - الموضوع صلاه الجمعة معطل السكان

داه غير المنظر العام

اغابي

رابط هذا التعليق

<STRONG><FONT color=#8b0000 size=5>كلامك كله انك بتنفي باستماتة ان يوجد تعسف ضد المسيحيين وبتتريق وباسلوب غير ....ياريت بلاش كدا <BR>وكمان بتقول ان مفيش مسيحيين مضطهدين </FONT></STRONG><BR>
<BR><BR><FONT color=#006400 size=3><STRONG>والله انا مش عارف يا أغابى .. يعنى انتى قلبتى 180 درجة لمجرد ان قلت رأيى بما يرضى الله<BR><BR>انا مهجمتش حد انا رديت على الاستاذ </STRONG></FONT><A class=bbc_url title="External link" href="http://www.egyptiantalks.org/invb/index.php?showuser=50410" rel="nofollow external"><SPAN style="FONT-SIZE: 15px"><SPAN style="COLOR: #800080"><FONT color=#006400 size=3><STRONG>psychologyteacher</STRONG></FONT></SPAN></SPAN></A><FONT color=#006400 size=3><STRONG> .. لما هوا تطاول على رب العزة ... وأظن لو انتى قرأتى الكلام اللى هوا كن كاتبه كنتى هتردى عليه كده حتى لو خانه التعبير و(نا أعتقد كده).. أصر على كتابه كلامه مرة تانية ومن غير ما يعتذر<BR><BR>والله انا هادىء وبعدين هتعصب ليه !!!! انا مفيش اى مشكلة بينى وبين المسيحيين وبتعامل معاهم بما يرضى الله وزيهم زى المسلمين واليهود عمرى مافرقت فى معاملتى مع حد بسبب دينه<BR><BR>ياريت انتى تقولى اسلوب غير ... ايه !!!!!!!!!!!!! .. والله انا مصدوم من كلامك !!!<BR><BR>شوفى كل ردودك فى الموضوع دا انتى والاستاذ </STRONG></FONT><A class=bbc_url title="External link" href="http://www.egyptiantalks.org/invb/index.php?showuser=50410" rel="nofollow external"><SPAN style="FONT-SIZE: 15px"><SPAN style="COLOR: #800080"><FONT color=#006400 size=3><STRONG>psychologyteacher</STRONG></FONT></SPAN></SPAN></A><BR><BR><FONT color=#006400 size=3><STRONG>وانا لسانى دلل وبقولكم أكتبى اللى انتوا حاسسين بيه ومفيش حد عايز يكتب حاجة ... مفيش غير الاستاذ اشرف هوا اللى رد وانا رديت عليه حسب اللى انا شايفه وحاسس بيه<BR><BR>يعنى لو فيه اضطهاد ... هكدب ليه !! ولمصلحة مين !!!<BR><BR>نيجى لموضوع المساجد !! <BR><BR>انا الحمد لله عمرى ماصليت بره المسجد غير فى مواقف قليلة جدااااااااااااااااا<BR><BR>عارفة ليه يا أغابى .... عشان كل جمعة بروح قبل الصلاة بنصف ساعة عشان اعرف اقعد داخل المسجد !!!!<BR><BR>مش عارف منور ايه اللى بتتكلمى عليه !! احناعايشين داخل المساجد ونعرف ايه الوضع بالضبط <BR><BR>وبعدين مفيش مشكلة ابعتى حد تعرفيه يوم الجمعة وبعد الاذان يروح المسجد ويرينى هيدخل يصلى جوه المسجد ازاى<BR><BR>دا انا لو رحت يوم متأخر ودا نادر ... بحارب عشان الاقى مكان فى المسجد من جوه ولما بزهق وانا جوه المسجد ومش عارف اجلس بطلع اصلى بره<BR><BR>كلامك مش لطيف فى موضوع مدخل العمارة والشارع والشمس والكلام دا<BR><BR>انا نفسى جالى دور برد وكنت برتعش فى الصلاة فى رمضان قبل الماضى لانه كان فى الشتاء وكانت صلاة قيام ليل !!! مكنتش صلاة جمعة وللا حاجة<BR><BR>ايه بقى الوضع !!! حابين نصلى تحت المطر !!!</STRONG></FONT><BR>

يا عم شريف

اتكلم عربي الله يخليك فى مشكلة عندك فى الطباعة وخطك وحشششششششششششش

:lol: :lol: :lol:

رابط هذا التعليق

تم التعديل

فاصل ويمكن مش هواصل

رابط هذا التعليق

انا نفسى جالى دور برد وكنت برتعش فى الصلاة فى رمضان قبل الماضى لانه كان فى الشتاء وكانت صلاة قيام ليل !!! مكنتش صلاة جمعة وللا حاجة

ايه بقى الوضع !!! حابين نصلى تحت المطر !!!

انا مصدقاك يا شريف - وقولت فى الاول انا مصدقاك

لكن انا باحكى موقف حاصل معايا شخصيا

يا جماعة خلاص ليه انتم مش عاوزين تسمعونى ليه

ماهو لازم تسمعو اخواتكم المسيحيين وايه اللى بيحصل معاهم نتيجة التعصب الاعمي

يمكن ناس كتير هنا على المحاورات - قمة فى التسامح والوعى والفهم بصراحة اتمنى مصر كلها تبقى النموذج لمحاورات المصريين

لكن للاسف انا بتكلم عن نوع تانى من الناس - الله واعلم هل انتم تعرفوهم او لاءة - هل قابلكم الفئة دى - زى ما قابلونى او لاء -

مش عارفة - لكن انا بحب المسلمين جدا وبتعامل مع اى انسان ايا ان كان دينه او معتقده بحبه وبحترمه - لان هى الدعوة الاولى للمسيحية

وكفاية انا اسمي اغابي - يعنى اسمي محبة

يعنى اسم على مسمي

لو مش عاوزين نفتح الجروح علشان نداويها - براحتكم انا موافقة ومش حاتكلم تانى فى سرد اى تفاصيل

اغابي

رابط هذا التعليق

يا ريمو انا بس برد عليكم

انتم بتبتبدو بالمشاركات وفتح المواضيع وتنكشونى

فلازم انى ارد - انتم جربتم تهدو الجو وانا قولت لاء او اتكلمت

صدقيني لو عاوزيني اطفى الوابور

يبقى ابعدو الكبريت والجاز عنى

اغابي

شايفة الفرق بين كلامي و كلامك يا اغابي

انتي اللي بتعملي تفرقة اهو

تم تعديل بواسطة remo
رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...