اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

علاقة المهنة برخصة القيادة

Recommended Posts

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

تحية طيبة وبعد

ارجو من الاخوة الكرام اجابتى ولكم منا جزيل الشكر والاحترام

اولا / هل لمهنة عامل الشحن والتفريغ علاقة باستخراج رخصة القيادة السعودية

ثانيا / هل فى السنة القادمة سيتم فتح باب الاستقدام تحت اى بند وظيفى

رابط هذا التعليق

تحية طيبة وبعد

ارجو من الاخوة الكرام اجابتى ولكم منا جزيل الشكر والاحترام

اولا / هل لمهنة عامل الشحن والتفريغ علاقة باستخراج رخصة القيادة السعودية

ثانيا / هل فى السنة القادمة سيتم فتح باب الاستقدام تحت اى بند وظيفى

رابط هذا التعليق

اخوانى فى الله

تحية طيبة وبعد

اسف لو السؤال مش واضح بالقدر الكافى بس انا لسة هسافر جديد ان شاء الله

وكنت عاوز استفسر هل لو انا مهنتى عامل تمنعنى انى استخرج رخصة القيادة السعودية علما بأنى احمل رخصة قيادة مصرية ولكم منى جزيل الشكر والاحترام

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أخى الكريم انا مهنتى عامل فى الأقامة ومعى رخصة مصرية ومفيش اى مشكلة لما تيجى تستخرج الرخصة السعودية خالص وبخصوص السؤال الثانى الأفضل انك تيجى على اى مهنة غير العامل لأنك فعلا مش هتعرف تعمل زيارة ولا استقدام وكمان دلوقتى نقل الكفالة للعمالة بيتم بعد سنتين وكنت اتمنى من ال122 عضو الى شهدوا الموضوع انهم يشاركوك النصيحة بس تقريبا المنتدى بقى مهتم بالمواضيع العائلية أو الأعضاء الى ليهم مشاكل ترفيهية bv:- bv:- bv:-

أن تدخلني ربي الجنة ...هذا اقصى ما اتمنى

وتَهبني الدرجات العُليا ....يا ذا المِنة يا رب لا حول ولا قوة الا...بِكَ يا ذا القُوة فأعن واصرف عني الجهل وإذا مِت إلهي اجعل لي

نورا في قبري واغفر لي واحشُرني مع خَيْرَ الرٌسلِ يا ذا المِنة ....يا رب

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

اخى فى الله محمد الشافعى جزاك الله خيرا على ردل للموضوع من بين الكثير الذين شاهدوا الموضوع ولم يردوا

ولكن الحمد لله فى اى وقت وعلى اى حال

ولكن بقيت مشكلة تلك المهنة هل من الممكن تغيير المهنة عندما اذهب الى هناك

او هل من الممكن استخراج الاقامة بمهنة اخصائى تسويق بدلا من عامل مع العلم ان الباسبور بة مهنة عامل

ولكم منى جزيل الشكر والاحترام

تم تعديل بواسطة الفقير الى الله
رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

اخى فى الله محمد الشافعى جزاك الله خيرا على ردل للموضوع من بين الكثير الذين شاهدوا الموضوع ولم يردوا

ولكن الحمد لله فى اى وقت وعلى اى حال

ولكن بقيت مشكلة تلك المهنة هل من الممكن تغيير المهنة عندما اذهب الى هناك

او هل من الممكن استخراج الاقامة بمهنة اخصائى تسويق بدلا من عامل مع العلم ان الباسبور بة مهنة عامل

ولكم منى جزيل الشكر والاحترام

اخى الكريم بالنسبة للرخصة هنا مفيش اى مشكلة انك تتطلعها المهنة ما لها علاقة الرخصة المصرية راح تنفعك انها هاتوفر عليك دخوال مدرسة تعليم القيادة ودى رسومها 450 ريال اما بخصوص استخراج الاقامة بمهنة اخصائى تسويق دى مستحيلة الاقامة تصدر على حسب المهنة اللى فى تاشيرة الدخوال بمعنى المهنة اللى انت جاى بيها

ااما عن الزيارة والاستقدام للاسف مهنة العامل ممنوعة منهم (( رسمى فقط )) اما فية طبعا من تحت لتحت ويمشى الحل وتقدر تعمل زيارة واستقدام بس بتكلف واوقات يفتح باب الزيارة لجميع المهن واوقات تقدم مرة وتترفض والمرة التانية تتقبل يعنى انت وحظك

اما عن تغير المهنة اجراتها طويلة لو رسمى برضة وفى الاخر ممكن جدا مكتب العمل يرفض تغيرها ودة الاحتمال الاكبر بس اسمع انها لها سكة بس 10000 وانت طالع

دة اللى عندى ويارب اكون قدرت اجوبك (( همسة فى اذنك لو فية مهنة غير المهنة دى افضل كتير يعنى حاول تيجى على اخصائى تسويق ))

تم تعديل بواسطة وهيج الجبيل
رابط هذا التعليق

اخى فى الله وهيج بارك الله فيك وجعل ذلك فى ميزان حسناتك

اشكرك على ردك الوافى

ولكن اتمنى من الله العلى القدير التوفيق خصوصا وان التاشيرة معى الان فهل هناك حل للتغيرها مع العلم اننى مازلت فى بلدى ولم اسافر

ولكن بقيت ايام قليلة كى اسافر

فعلا انا فى حيرة من امرى هل من الممكن ان اراسل الشركة واطلب منهم تغييرها

ام اصبر وبعدها يأتى الله يالفرج بعدها

الله المستعان

تم تعديل بواسطة الفقير الى الله
رابط هذا التعليق

اخى فى الله وهيج بارك الله فيك وجعل ذلك فى ميزان حسناتك

اشكرك على ردك الوافى

ولكن اتمنى من الله العلى القدير التوفيق خصوصا وان التاشيرة معى الان فهل هناك حل للتغيرها مع العلم اننى مازلت فى بلدى ولم اسافر

ولكن بقيت ايام قليلة كى اسافر

فعلا انا فى حيرة من امرى هل من الممكن ان اراسل الشركة واطلب منهم تغييرها

ام اصبر وبعدها يأتى الله يالفرج بعدها

الله المستعان

اخي الفاضل

تغير فيها ايه المهنة ولا انت مش عايز تسافر

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

اخى الفاضل خالد شحاتة جزاك الله خيرا ولكن اسف لم افهم قصدك هل معنى ذلك انة من الممكن تغيير المهنة فى الباسبور والتأشيرة حاليا وخصوصا انى مازلت فى بلدى ام ان قصدك بقولة فيها اية المهنة انى اسافر على بركة الله وضحلى العبارة بالله عليك فأنا فى حيرة من امرى وقلق جدا من كلمة الاخ وهيج حينما قال حاول ان تغيرها ولكم منى جزيل الشكر والاحترام

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

اخى الفاضل خالد شحاتة جزاك الله خيرا ولكن اسف لم افهم قصدك هل معنى ذلك انة من الممكن تغيير المهنة فى الباسبور والتأشيرة حاليا وخصوصا انى مازلت فى بلدى ام ان قصدك بقولة فيها اية المهنة انى اسافر على بركة الله وضحلى العبارة بالله عليك فأنا فى حيرة من امرى وقلق جدا من كلمة الاخ وهيج حينما قال حاول ان تغيرها ولكم منى جزيل الشكر والاحترام

الاخ الفاضل

انت الان اخذت التاشيره علي الجواز الشي الوحيد الا تقدر تعمله انك هتلغي التاشيره وكدا انت هتخسر كتير بس طبعا انت لو مش اخذت التاشيره علي الجواز هقولك دوار علي مهنة اخري

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أخى الكريم انا مهنتى عامل فى الأقامة ومعى رخصة مصرية ومفيش اى مشكلة لما تيجى تستخرج الرخصة السعودية خالص وبخصوص السؤال الثانى الأفضل انك تيجى على اى مهنة غير العامل لأنك فعلا مش هتعرف تعمل زيارة ولا استقدام وكمان دلوقتى نقل الكفالة للعمالة بيتم بعد سنتين وكنت اتمنى من ال122 عضو الى شهدوا الموضوع انهم يشاركوك النصيحة بس تقريبا المنتدى بقى مهتم بالمواضيع العائلية أو الأعضاء الى ليهم مشاكل ترفيهية bv:- bv:- bv:-

شكرا ع المعلومات وفعلا المنتدى بقى مهتم بالمواضيع العائلية أو الأعضاء الى ليهم مشاكل ترفيهية ..

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...