اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

تعالوا نملى الابلكيشن سوا بتاع النظام الجديد 25-يوليو

Recommended Posts

يااخوانا انا حبيت اننا نفتح التوبيك ده عشان يكون امتداد للناس اللى مخلصين الايلتس وفى انتظار النتيجة زى حالتناواللى هما هايبعتوا على النظام الجديد اللى بعد 25/6/2010

ونساعدبعض عشان نملى الابلكيشن بدقة ونستشير بعض فى ده

وعشان الوقت ميضعش لحد ظهور النتيجة

الأشجار لاتموت إلا وهي واقفة.....

...

رابط هذا التعليق

• الردود 129
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

توبيك ممتاز يا أستاذ أكرم ... وأنا معاك إن شاء الله.

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

وأنا معاكو ياجماعة... هنبدأ بالابلكيشن الاساسي

IMM008-generic

بس لما أرجع البيت بقي

سلام

International Tracker Google Spreadsheet For Federal Post 26-June Applicants

https://spreadsheets.google.com/ccc?key=0AiJy8Qu8lcQbdGxiSnNhME5sVi1uRlZtUWNhOEFwemc&hl=ar&authkey=CLDXsFA#gid=0

رابط هذا التعليق

تسجيل متابعة بس لو نستنى بس لغاية الخميس إن شاء الله نخلص السبيكنج يبقى تمام:)

مفيش مشكله ان شاء الله هاتجاوبى يوم الخميس زى الفل والاسبيكنج واللهى اسهل سيكشن فى الايلتس بس اهم حاجه تبقى اعصابك هادية ومركزة عشان تفهمى الاسئلة مقصود منها ايه وخصوصا فى السكشن الثالث عشان بتكون الاسئلة شوية شبه بعض لو مفهمتيش السؤال كويس

وهما اصلا 14 دقيقه هايعدوا زى الهوا

وبالتوفيق ان شاء الله

...

رابط هذا التعليق

توبيك ممتاز يا أستاذ أكرم ... وأنا معاك إن شاء الله.

احمد باشا سيف منور ياباشا واهم حاجة انك موجود معانا عشان منبوظش الدنيا

وهازودلك الربيوتشن بتاعك كمان واحده ياباشا حالا الاخضر هايزيد واحده

بس متنساناش

وفى انتظارك يااليكس لما تروح بالسلامه

...

رابط هذا التعليق

إيه يا مان النظام أنا جاهز بس خلينا اشوف الواد محمد و اجيلكوا

عمرو

Have you ever wondered which hurts the most: saying something and wishing you had not, or saying nothing, and wishing you had?

رابط هذا التعليق

إيه يا مان النظام أنا جاهز بس خلينا اشوف الواد محمد و اجيلكوا

عمرو

طبعا فى انتظارك يا عمور اهو

وبوسلى الواد محمد

...

رابط هذا التعليق

خلاص أنا معاكم برده, أنا نزلت الابليكيشن الأولى imm0008egen بتاعة المتقدم الأساسي وكتيب التعليمات تاني (عشان يبقى آخر حاجه أكيد) وطبعتهم, وهكون معاكم على الخط , لكن مش كتير أوي يعني لحد بس بعد بكره, وبعد كده هتلقوني قاعده أشتغل فيهم زي النار :) إن شاء الله

وكويس أهو, كل الناس الكويسين اتجمعوا هنا :) دكتورأحمد سيف و دكتور ألكس ودكتور عمرو.. وكده إن شاء الله منعملش غلطات في الابليكيشن والتقديم:) يامعين

كمان, أنا بقترح نحدد موعد معين يكون أنسب للأغلبية نحاول نتواجد كلنا فيه أون لاين بحيث إذا فيه سؤال في لحظتها نجاوب عل بعض

وإلا إيه رأيكم؟ :)

تم تعديل بواسطة basmalahh
رابط هذا التعليق

تسجيل متابعة بس لو نستنى بس لغاية الخميس إن شاء الله نخلص السبيكنج يبقى تمام:)

مفيش مشكله ان شاء الله هاتجاوبى يوم الخميس زى الفل والاسبيكنج واللهى اسهل سيكشن فى الايلتس بس اهم حاجه تبقى اعصابك هادية ومركزة عشان تفهمى الاسئلة مقصود منها ايه وخصوصا فى السكشن الثالث عشان بتكون الاسئلة شوية شبه بعض لو مفهمتيش السؤال كويس

وهما اصلا 14 دقيقه هايعدوا زى الهوا

وبالتوفيق ان شاء الله

شكرا على التشجيع. . فعلا الواحد محتاجه قبل الامتحان كده :)

رابط هذا التعليق

يااخوانا انا حبيت اننا نفتح التوبيك ده عشان يكون امتداد للناس اللى مخلصين الايلتس وفى انتظار النتيجة زى حالتناواللى هما هايبعتوا على النظام الجديد اللى بعد 25/6/2010

ممكن أنضم لكم يل جماعة ولا إيه؟

رابط هذا التعليق

طيب يا جماعه الناس تبدأ تنزل الابليكيشن و الجايد هحطولكم اللنكات استنوا شويه عليا المدام و الواد يطلعوا من المستشفي و اخلص امتحان الاسبيكنج وأروقة وان شاء الله هينكمل الابليكيشن و كلوا تمام ماشي

المهم اللي ناقصه ورق او عايز يترجم حاجه يخلصها الصور بالنسبه لأهل الرياض يكلموني وانا هقولهم فين المكان الترجمه برضه في كام مكان

جده هيكون اكرم المسئول هناك بالنسبه لمصر برده معروف

عمرو 

Have you ever wondered which hurts the most: saying something and wishing you had not, or saying nothing, and wishing you had?

رابط هذا التعليق

ده اخر جايد موجود دلوقتي بتاع شهر 7

http://www.cic.gc.ca/english/pdf/kits/guides/EG7.pdf

ودي الصفحه اللي فيها كل الاوراق المطلوبه لاحظوا ان فى اوراق اتغيرت فلازم تملي الابليكيشن على اخر حاجه موجوده

http://www.cic.gc.ca/english/informa...ns/skilled.asp

اما دي بقي check list بتاعت لندن للناس اللي مقدمه لندن

http://www.cic.gc.ca/english/pdf/kits/guides/E37023.pdf

ودي بتاعت مكتب القاهره للمقدمين تبع مكتب القاهرة

http://www.cic.gc.ca/english/pdf/kits/guides/E37011.pdf

اما دي بقي بتاعت مكتب ابو ظبي عشان لو حد تبعهم برده تكون موجوده

http://www.cic.gc.ca/english/pdf/kits/guides/E37146.pdf

دي اول خطوة تجهيز الابليكيشن ماشي

هنتابع بعدين

عمرو

رابط هذا التعليق

بالنسبه للتشيك لست كل واحد يتأكد من الاوراق بعدين هقولكم علي الاوراق اللي أنا حضرتها اي ورق عربي لازم يترجم اللي عايز يجهز الشيك برده

ماشي يا شباب

طبعا كل الناس مرحب بيها هنا وان شاء الله هقولكم هموم أونلاين امتي وممكن نتواصل مع بعض

عمرو  

رابط هذا التعليق

EDUCATION/TRAINING/QUALIFICATIONS

For you and your spouse or common-law partner:

•Post-secondary education documents: vocational or technical certificates or diplomas;

•College or university documents: certification of completion and the graduation degree, diploma, or certificate issued by the college or university and the evaluation committee;

•Transcripts: original transcripts of all degrees must be submitted in university-sealed envelopes.

•Professional qualifications certificates: notarized professional qualifications certificates should be submitted if available. (e.g., Engineer, Computer Programmer, Accountant, Economist, Translator/Interpreter, Architect etc.)

يا جماعة يعنى هما عايزين شهادة الثانوية و البكالريوس وبيان درجات و الاخيرة دى اللى هية اى شهادات كورسات انت اخدتها يعنى اترجم شهادات الكورسات ولا ايه ؟؟

رابط هذا التعليق

ممكن أنضم لكم يل جماعة ولا إيه؟

يامعلم خلاص انت جت رجلك معانا

انت لسه هاتستأذن

يلا جهز نفسك وورقك وخش برجلك اليمين

منور طبعا معانا

...

رابط هذا التعليق

•Post-secondary education documents: vocational or technical certificates or diplomas;

•College or university documents: certification of completion and the graduation degree, diploma, or certificate issued by the college or university and the evaluation committee;

•Transcripts: original transcripts of all degrees must be submitted in university-sealed envelopes.

•Professional qualifications certificates: notarized professional qualifications certificates should be submitted if available. (e.g., Engineer, Computer Programmer, Accountant, Economist, Translator/Interpreter, Architect etc.)

يا جماعة يعنى هما عايزين شهادة الثانوية و البكالريوس وبيان درجات و الاخيرة دى اللى هية اى شهادات كورسات انت اخدتها يعنى اترجم شهادات الكورسات ولا ايه ؟؟

بص يا سيدي هما محتاجين شهاده البكالوريوس وبيان الدرجات (لو تقدر تجيبه فى ظرف مغلق من الكليه ماشي مقدرتش مش مشكله ) برده لو واخد كورسات ليه علاقه بالشهاده بتاعتك مثلا بتقدم صورة منها بس

ما فيش ثانويه عامه ولا حاجه من الكلام ده خالص

كل الورق لازم يترجم اي ورقه هتبعتها مش بالانجليزي او الفرنساوي لازم تترجم ترجمه معتمده

عمرو

رابط هذا التعليق

اعتقد بخصوص الكورسات لو مالهاش لازمه ومش هاضيفلك اى بوينتس يبقى اعتقد مالوش لازمه من اصله انك تترجمها او تبعتها

لكن الثانوية والتخرج وبيان الدرجات والكلام ده كله لازم تترجمه وتبعته

وتبعت الاصل بتاع الدرجات مع ترجمته

لكن الشهادات اللى صعب تطلع غيرها ابعت منها الصورة مع الترجمه وهايكون مختوم عليها انها طبق الاصل بختم المترجم

...

رابط هذا التعليق

Principal-Applicant-Appendices.doc

بسم الله الرحمن الرحيم

طيب تعالوا نشوف ايه اللي مطلوب مننا دلوقتي بعد ما ننزل الابليكيشين بصوا يا جماعه عشان اللخبطه لازم توحد الكلام انا هحاول ارفق هنا ملف درافت كده يساعد فى انك تكتب فيه الاول المعلومات براحتك عشان تكتب علي طول ماشي المهم انت هتلاقي اكسل شيت تستخدمه عشان تملي بياناتك و تعمل واحد لاي حد تاني additional (مراتك ولادك ....)

ماشي ممكن نكمل ده خلال الكام يوم دول لحد ما امتحن السبيكنج و بعدين اكمل اتفقنا

عمرو

تم تعديل بواسطة عمرو السيد

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...