اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

أكلات غير تقليديه

MuslimaEgyptian

Recommended Posts

:angry: cr((: yaw:

كلنا نأكل أكلات معتاده كمصريين وعرب...ملوخيه، مكرونه بالبشاميل،

فول بالزيت والليمون، ومحشى ورق عنب، إلخ.

تقريبا طريقه الطهى والتحضير واحده وإن إختلفت بعض المكونات بدرجات قليله(رز بالشعريه بدل رز أبيض ساده وهكذا)..ولكن هل حد لأى سبب بيحب يآكل

اى من الأكلات المعتاده بطريقه مختلفه؟ أو بيطبخها بطريقه غير تقليديه؟

أنا مثلا، لازم آكل الطعميه بالكاتشب. متنفعشى من غيره et:(

الإستثناء بيكون شراء سندوتش جاهز من مصر.

فيه حد كده ؟ :)

التوقيع مغلق للتحسينات :) .
رابط هذا التعليق

بحب اعمل شندوتشات كبده مقليه وعليها شرايح جبن رومي ولو مفيش جبن رومي مكلش كبده

ساعات اعمل مكرونه عاديه بس مشتشطه جدا واعملها سندوتش

انا عارفه ان متجيش بس انا زمان وانا صغيره معرفش ااكل المكرونه الا في السندوتشات فدلوقتي احن الي هذه الايام فبحب اداري العمليه اني اشتشط المكرونه

رابط هذا التعليق

غاليتى الفاضلة مسلمة مصرية ..

صدفة غريبة لأن انا ايضا احب اعمل الفلافل بالحمص وبحب آكلها بالكاتشب ....

وبرضه فيه حاجة تانية ......انا بحب آكل المربة مع الجبنة بدون ملح ...بيتهيألى فى مصر اسمها جبنة ريكوتا ...مش مع الزبدة ..

جربى كدة ...!!!.وادعى لى ..

طريقة عمل الكوسة بالباشميل ...ايضا انا لا اقلى الكوسة اولا ..لكنى اسلقها نصف سلق ....وبهذا تكون اخف كثيرا والذ طعم ......

طريقة عمل البصارة .// لو صادفت يعنى واستطعت الحصول بالصدفة على فول مدشوش //......المفروض بتضعى مقدار ملعقة ملوخية ناشفة او بقدونس .......

واللى بيحصل ان زوجى كان متعود ان والدته تضع طماطم مع سلق الفول المدشوش........وانا شعرت ان حاتحصل مشكلة لو كل مرة اصمم على ان طريقتى صح ........ولهذا وصلت لطريقة ترضى جميع الأطراف وخصوصا ان البصارة عزيزة قوى هنا ..

اضع بقدونس وطماطم ..........وبرضه جربى .....وادعى لى .

ايه كمان ؟؟؟؟

بما ان لا يوجد قلقاس هنا ........فأنا جربت اعمل البطاطس بالخضرة مثل القلقاس بالضبط ........وطبعا بتكون ..100%.

البطاطس المقلية .....اضع بجانبها صلصة مكونة من كاتشاب وعليه مايونيز وعليه تاباسكو / صلصة حامية /.وملح .....

جربى ....دى بقى خطيرة ...

كفاية كدة .....

صباح الخير......

(وَمَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِداً فِيهَا وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَاباً عَظِيماً)

[النساء : 93]

رابط هذا التعليق

يبدو ان الطعميه ستتوج ملكة هذا الموضوع yaw:

انا زمان كان لازم آكل الطعميه مع الشاى !! لانى كنت باشرب الشاى بدل اللبن اللى الاطفال الرضع بيتغذوا بيه :) لا دى بس كنايه عن انى باشرب شاى من قديم الازل tea))(: المهم يعنى ان كان لازم آكل الطعميه بالشاى يعنى الطعميه بدل البسكوت كده !! وكان والدى الله يرحمه يستغرب جدا من ذوقى فى الاكل :) وانا دلوقت كل ما افكر اكرر الحكايه دى اقرف جدا من ذوقى و اقول ايه العك ده :angry:

بمناسبة اكل المربى مع الجبنه et:( والدتى كانت تعمل سندوتشات حلاوه بالجبنه !! cr((: او سندوتشات موز !! بالذمه حد يعمل الموز سندوتشات !! :)

تم تعديل بواسطة فــيــروز

"أَمْ مَنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونٌَ"

صدق الله العظيم

-----------------------------------

قال الصمت:

الحقائق الأكيده لا تحتاج إلى البلاغه

الحصان العائد بعد مصرع فارسه

يقول لنا كل شئ

دون أن يقول أى شئ

مريد البرغوثى

رابط هذا التعليق

سندوتشات موز

:angry: cr((: yaw:

فكرتينى يا فيروز والدى الله يرحمه كان بيحب قوى البسطرمه بالدمعه .....و كمان كان يضع فص البرتقال مع ربع رغيف بلدى وكان بيقول انه بيحب الحكايه دى علشان زمان فى المدرسه كانوا بيدوهم وجبه فكان الطلبه بيعملوا الحكايه دى علشان بتشبعهم

*اللهم انى اشكو اليك ضعف قوتى و قلة حيلتى و هوانى على الناس

*اللهم و لى امورنا خيارنا و لا تول امورنا شرارنا

* الساكت عن الحق شيطان أخرس

* الشعوب تستحق حكامها

رابط هذا التعليق

ردودكم كلها كانت لذيذه جدا وإستمتعت بهم جدا، أشكركم على المشاركات :)

كبده بالجبنه الرومى؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ !!! cr((: سندوتشات موز؟؟؟؟؟؟؟!!! :angry: وبسطرمه بالدمعه!!!!! yaw: الموضوع فعلا قلب سمك لبن تمر هندى أكثر مما توقعته:)

العزيزه أبله سلوى (هل يضايقك هذا اللقب ككنايه عن الاخت الكبرى، حاسه انى بكبرك بماما سلوى) :

إن شاء الله نجتمع يوما على وجبه طعميه بالكاتشب محصلتش :)

أما عن باقى الأكلات، فدى عاوزالها قاعده لأنهم مرحله advanced اوى عليه..خصوصا انى عمرى ما عملت فول مدشوش..لسه فى مرحله أكله بس

et:( والبصاره بنآكلها مره كل 20 سنه :)

عارفه يا فرح، بمناسبه سندوتشات المكرونه، انا عندى عم كان بيآكل الكشرى فى سندوتش أيام الجامعه :)

~*~*~*

طب حد بيشرب الملوخيه بالمعلقه؟ معظم المصريين بياكلوها بالعيش ولكن

منذ ان رأيت قريب لنا بيشربها بالمعلقه وعجبتنى اوى كده ومن ساعتها لم أستطع العوده للعيش :)

رابط هذا التعليق

انا جدتي الله يرحمها كانت تاكل المكرونة بالعسل الاسود!!!! et:( :)

الاخت مسلمة: انا والدتي محترفة اكل ملوخية بالمعلقة!! وكمان اية بتحط عليها شطة ولمون!!! انا كمان اتعودت علي كدة منها....وكل ما اتعذم علي ملوخية يقعد الناس تبصلي من فوق لتحت زي مكون باكل بأيدي مش بمعلقة!!!

انا كمان بحب البامية بالشطة واللمون!!! وبحب الشيبس سندوتشات :angry: cr((: بجد جربوا الشيبس مع العيش البتي بان خاصة لو صابح هممممممممممم!!!!

وبحب كمان اقلي الموز في الزبدة (همممممممممم) !!!!

منمان طباخ وذواقة!!! yaw:

تم تعديل بواسطة mnman

إلي كل المصريين:

لا يستطيع أحدٌ ركوب ظهرك .. إلا إذا كنتَ منحنياً.

رابط هذا التعليق

انا جدتي الله يرحمها كانت تاكل المكرونة بالعسل الاسود!!!! :)  :)

et:( لأ صعبه اوى cr((:

انا كمان بحب البامية بالشطة واللمون!!!

لأ دى قديمه :) وملوخيه بالدمعه :)

نسيت اقول حاجه yaw:

انا باحب آكل الفول بالطعميه على بعض :angry:

يعنى اجيب حتة العيش اللى هاكل بيها الفول و اقطم معاها حتة طعميه .. لانها عزيزه علىّ جدا جدا جدا :)

تم تعديل بواسطة فــيــروز

"أَمْ مَنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونٌَ"

صدق الله العظيم

قال الصمت:

يقول لنا كل شئ

دون أن يقول أى شئ

مريد البرغوثى

رابط هذا التعليق

يمكنكم أكل ما تريدون, و لكن هناك بعض النصائح التى يمكن إتبعاها, و أكل كل ما تتطلبه شهيتكم, فإذا وافقتم على محاولة إتباع هذه النصائح, سوف اذكرها لكم, و لكن يلزم التوقبع أولا.

من سيوقع الأول؟؟

أعز الولد ولد الولد

إهداء إلى حفيدى آدم:

رابط هذا التعليق

يمكنكم أكل ما تريدون, و لكن هناك بعض النصائح التى يمكن إتبعاها, و أكل كل ما تتطلبه شهيتكم, فإذا وافقتم على محاولة إتباع هذه النصائح, سوف اذكرها لكم, و لكن يلزم التوقبع أولا.

من سيوقع الأول؟؟

:angry:

طيب انا هاوقع باسم فيروز عشان لو ماعجبنيش الكلام آخد الاكل على البطاقه الشخصيه واسمى فيها مش فيروز yaw:

الموقعّه أدناه : فيروز cr((:

صدق الله العظيم

قال الصمت:

يقول لنا كل شئ

دون أن يقول أى شئ

مريد البرغوثى

رابط هذا التعليق

يا اخت فيروز,

كما تعلمين, فزوجتى طبيبة, و قد تعلمت منها اشياء كثيرة, و كان آخرها نظام بسيط يمكن إتباعه بسهولة , بحيث بمكن تناول جميع الأطعمة, و لكن بترتيب معين.

و لقد جربت هذا النظام, و لا تترتب عليه القيود التقليدية التى يتطلبها الرجيم, و يمكن إتباع هذا النطام مدى الحياة, و لن تندموا:

أولا, نحتاج لفهم العناصر التى يتكون منها أى طعام, فكما نعلم , هناك مواد نشوية, مثل الماكارونة, و البطاطس, و العيش,و السكر... الخ

ثم هناك المواد البروتينية, مثل الحوم بجميع أنواعها, و منتجات الألبان, مثل الجبن, و البيض,

ثم المواد الدهنية مثل الزيوت, و الدهون, و الزبدة. و السمنة البلدى... الخ

ثم هناك الفواكه, التى قد يحتوى بعضها على نسبة سكرية أكثر من الأخرى.

كذلك توجد الخضروات, التى نعرفها جميع, باستبعاد البطاطس, البسلة, فهما يحتويان على كميات كببرة من النشويات فى شكل سكر و نشا.

كذلك يحتوى الموز و البلح الناشف على كميات عالية من السكرو و أيضا المانجة المستوية.

متى فهمنا هذه المجموعات, هناك تركيبة سحرية:

فى الطقة الواحدة, يمكنكم الجمع بين المواد الكربوهايدرية( نشوية سكرية) مع أية خضروات

فى الطقة الواحدة, يمكنكم الجمع بين البروتينيات, و الخضروات

فى الطقة الواحدة يمكنكم الجمع بين جميع أنواع الخضروات و الفاكهة, و بعض البروتينيات

فى الطقة الواحدة, يمكنكم الجمع بين الكربوهيدرات و الخضروات و الفاوكه,

ولكـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

ـــن

( لا يجوز الجمع بين البروتينيات و النشويات (الكربوهيدرات) لأسباب كيمائية

و نظرا لأن البقول تجمع بين النشويات, و االبروتينيات, فيجب الإقلال منها, فضلا عن أن كثرتها تسبب بعض أمراض النقرس, و أيضا زيادة غازات المعدة( يمكن شرح ذلك فى مقال مستقل)

جربوا هذه الطريقة التى لا تضع قيودا صعبة, مع مراعاة عدم الزغفة و العين الفارغة, و ملأ البطن بدون داعى, و سيكون كل شيئ على ما يرام.

بالهناء و الشفاء.

أعز الولد ولد الولد

إهداء إلى حفيدى آدم:

رابط هذا التعليق

جربوا هذه الطريقة التى لا تضع قيودا صعبة, مع مراعاة عدم الزغفة و العين الفارغة, و ملأ البطن بدون داعى, و سيكون كل شيئ على ما يرام.

يا متر كلام حضرتك وكلام حرمكم المصون على العين والراس ... لكن إحنا شعب بيحب يلهط ويلغوص ... يعني أنا لا اتصور نفسي أقعد أكل بمزاج وانا قاعد محفلط ولابس سموكن وعمال أقسم الأكل ده نشويات وده كربوهيدرات وده ثاني أكسيد الكبريت ...

إتكل عالله وإدخل بقلب جامد في أي أكل وما يهمكش حاجة أبداً ... وإدعيلي

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

من ساعة ما أُعجبت بالنداء الشهير لبياع البطاطا اللي كان بيعدي قدام البيت وأنا في إبتدائي وبيقول " معسله يا بطــــــــــــــــــــيطه " وانا حبيت البطيطة قصدي البطاطا .. لكن مزاجي الغريب والذي يتهمني فيه البعض بالجنون وهو إني لا أستطيع ان أستسيغ البطاطا إلا إذا وضعت عليها بهارات وملح .

كذلك لا يمكن ومستحيل أعرف اكل كنافة أو كيك أو بسبوسة إلا مع الشاي .. ودائماً أشعر بإني لو أكلتهم مباشرة ممكن أزور وأموت .

بالنسبة للفاكهة .. فلا أأكل البلح أو التفاح بقشرة .. لازم أجيب سكينة وامسك بلاحية بلاحية وأقشرها وكذلك التفاح ...

رابط هذا التعليق

معظم المكسيكان لازم يحطو ملح علي

المانجي،،،البطيخ...الشمام....

يقطع البطيخ شرايح او المانجي او الشمام

ويرشوا عليها ملح وساعات شطه

بنتي اتعلمت منهم حكاية الملح علي البطيخ

رابط هذا التعليق

لا

أتناول منتجات اللحوم النيئة .. نيئة مثل البسطرمة واللانشون لاحتوائها على نسبة كبيرة من التلوث والبكتريا بسبب طريقة العرض والتخزين فى مصر

ولكنى أحب البسطرمة بالبيض حيث تتعقم البسطرمة بعد تسويتها على النار قبل صب البيض عليها

لا أميل كثيرا للبطاطس المطبوخة بالدمعة وكذا الكبدة

أحب أكل الجبنة البيضا مع زيت الزيتون

وساندويتش الفول مع قضمة طعمية بيتى سخنة مثل فيروز

حيث لا نشترى طعمية مقلية خارج البيت

أفضل الخبز على الأرز والمكرونة

قللت كثيرا من تناول البيض فى هذه السن حيث كان طعامى المفضل ضمن الفطار والعشاء

حرمنا من أكل المخ بسبب جنون البقر

مصر أكبر من نظام الحكم الفردى الديكتاتورى الإستبدادى

الذى فرضه علينا عسكر حركة يوليو فى الخمسينات

وصار نظاما لحكم مصر

برنامج الرئيس الإنتخابى لإسكان فقراء الشباب ..

سرقه مسؤولون وزارة الإسكان مع المقاولين ..!

رابط هذا التعليق

بنتي اتعلمت منهم حكاية الملح علي البطيخ

اتاريني ماصدقتش واحد زميلي عندنا في قسم تسليم البضائع لما حكالي بإستغراب إنه شاف عمال المخازن جايبين بطيخ وحطين عليه شطه ونازلين لهط فيه .. فانا تخيلت المنظر .. بطيخ بالشطة !!! إزاي تيجي دي ؟

للناس في ما يأكلون مذاهبُ ..

في السوبر ماركت هنا موجوده المانجو المخللة والمشمش كمان .. لكن مابقربش لهم ... اللي نعرفه أحسن من اللي مانعرفوش .

- في بعض مطاعم الفول هنا حاجة إسمها "المِصلح " وده عباره عن فول على جبنة بيضا مبشورة على بيض على طماطم على بصل .. خلطبيطة يعني .. بس طعمه جميل ومش بطال .

- في حاجة تانية إسمها " معصوب " ودي عبارة عن رقائق فطائر وبيفرموها مع موز في المفرمة .. وفي النهاية يا إما يضعوا عليها عسل أبيض أو قشطة وساعات يفرموا معاها تمر ... طعمها حلو جداً وبتلكم الواحد لكمه جامدة .

- بالنسبة للطعمية أم حمص دي .. فأنا بصفتي طعمجي قديم فلا أحبها لأن بعد دقائق بسيطة بتتحول إلى كائن متيبس ... فمازالت طعمية الفول المدشوش تتربع على العرش .

- اول مره شوفت المربى على الجبنه .. كان واحد صديقي - الله يمسيه بالخير - كنا أيام العزوبية ولقيته بيعمل سندوتش جبنة نستو وراح حاطط عليه مربى .. فقولت له إيه القرف ده ؟ فقال جرب كده بس .. وصراحة نفسي ماعت وماقدرتش أجرب الإختراع ده .

- شفت ناس هنا بيشربوا اللبن الرايب على السفن آب .. قال ده يعني هايعمل إختراع فعال للهضم !!! .

- ناس كتير منهم اليمنيين والسعوديين وبعض أهل الشام بيعملوا محشي الكرنب بطريقة غريبة لو شافتها واحده ست مصرية هاتنط في كرشهم .. فدول بيجيبوا خلطة المحشي ويضعوا في الحلة راق رز وراق ورق كرنب وهكذا .. ويطبخوها ويعيشوا معاها ..

:) .

- برضوا من الاكلات الخزعبلية اللي كلتها هنا هي " كيكة الرز " وهي عبارة عن رز مطحون لغاية ما يبقى زي الدقيق وبعدين يتعمل كيكه ... أكلت حته وقعدت تلات أيام عيان .

رابط هذا التعليق

عزيزى سى السيد,

تجريد الفاكه من قشرها يحرمك من أهم عناصرها الغذائية, و التى أيضا تفيد عملية الهضم, و أشياء أخرى تلى الهضم, و أنت تعرفها, حيث تشعر بالراحة و الهدوء بعد ذلك.

نصيحة طبية.

أعز الولد ولد الولد

إهداء إلى حفيدى آدم:

رابط هذا التعليق

ولكنى أحب البسطرمة بالبيض

حرمنا من أكل المخ بسبب جنون البقر

وانا كمان كنت باحب البسطرمه اوى brd::

وبطلناها بردو بسبب جنون البقر cbyb:

صدق الله العظيم

قال الصمت:

يقول لنا كل شئ

دون أن يقول أى شئ

مريد البرغوثى

رابط هذا التعليق

بالنسبة للفاكهة .. فلا أأكل البلح أو التفاح بقشرة .. لازم أجيب سكينة وامسك بلاحية بلاحية وأقشرها وكذلك التفاح ...

طيب التفاح ومفهوم، ولكن مش صعبه شويه تقشير البلح الأحمر والأصفر؟ ده على بال ما يتقشر تبقى البلحه إنتهت blw)

وانا كمان كنت باحب البسطرمه اوى 

وبطلناها بردو بسبب جنون البقر 

إشمعنى البسطرمه بالذات يا فيروز ؟...هل على كده بطلتوا فى مصر تاكلوا اللحوم كلها؟

~*~*~*~*

أكله غير تقليديه أخرى:

ناس أصدقاءنا مش يحبوا القلقاس بطريقه طبخه المعتاده بالسلق، فبيعملوه زى صينيه البطاطس وبيقولوا عليه أطعم..

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      ارتبط رمضان لدينا بكل ما لذ وطاب من المحمر المشمر قررنا فى صباح الخير أن نقدم أطباقا مميزة لسفرة رمضان و عرض الصفحة
    • 55
      انا كزوجة عاملة (حاليا واخدة اجازة عشان ابني الصغير) و عندي اربع ابناء و بصراحة لا احب وقفة المطبخ طويلا بحاول اعمل اكلات لا تأخذ وقت طويل في التحضير و حبيت اشارككم بيها و يا ريت كل من عنده افكار اخرى يدخل و يضيفها انا عندي ميكرووف و ده بيسهل علي امور كتيرة نقول بسم الله و نبدأ
    • 12
      كل سنه و حضراتكم طيبين العديه من التقاليد الجميله المرتبطه بالاعياد لكن كل سنه بنديها للاطفال بنفس الشكل مفيش تغيرطيب ايه رايكم نغير شويه دى شويه افكار مبتكره لتقديم العيديه للاطفال سهله و بسيطه لكن ان شاء الله تفرحهم قوى 1- عمل اشكال من الفلوس قبل ما نديهم الفلوس نشكلها على اشكال بسيطه مركب طياره مسدي كدا يعنى و يا حبذا لو على شكل الطفل بيحبه و متعلق بيه اكيد هيفرح فيه اكتر زى كدا 2- نغلف بيها حبه الوكولا قبل ما نديهالهم و احنا عارفين ازاى الاطفال بتحب الشوكولا 3- نلفها لهم على ش
    • 21
      صورتان مختلفتان صوره تتحدث عن ان مصر الآن تضرب المثل للعالم في العداله و الإهتمام بحقوق الإنسان و أن الفرق بين الثوره المصريه و الثورات الأقدم هو الفرق في محاكمات رموز الفساد بعد الثوره فبينما كانت المحاكمات في الثورات الأخرى هي محامكات ثوريه أو عسكريه إنقضت في بعض الحالات كما قيل في خمس ساعات فقط إنتهت بحكم بالإعدام على رموز الفساد تأتي الثوره المصريه بالعداله و الإهتمام بحقوق الإنسان و تقدم رموز الفساد السابقه فيها لمحاكمه مدنيه أمام قضاء يضمن حق المهتم في محامي يدافع عنه و يعطيه ف
    • 34
      مساء الخير يا جماعة.. بهنى الأقباط بالصيام الكبير...عارفة إنى متأخرة شويتين فى التهنئة بس ظروفى مش مساعدانى أفتح مواضيع... المهم... أنا دورت هنا فى المنتدى على وصفات صيامى و مالقتش... وفكرت نعمل الموضوع دة مرجع للمستقبل للوصفات الصيامى... طبعا لو أخواتى المسلمين عندهم أفكار ينورونا وهابقى سعيدة جدا بمشاركتكم...و عشان كدة هدى فكرة بسيطة عن الوصفات اللى محتاجينها... الصيام دة مافيهوش سمك وبالتالى الحاجات المتاحة بتكون قليلة قوى و مع طول المدة الواحد بيزهق من تكرار نفس الأصناف...فمحتاجة مساعد
  • أضف...