اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

المنتظريين مقابلات كيبيك 9-2010

Recommended Posts

احنا مع نفسنا علشان احنا فى الصعيد

وكاتبين مستوى سادس متقدم رئيسى و الثالث للزوج

ياريت تفيدونا بالمدرسين الجيدين فن في الصعيد لان الصعايدة عندهم مشكلة قلة المدرسين الجيدين اللي ياهلوك كويس للغة الفرنسية والتحضير للمقابلة

فاللي عندي معلومات عن مدرسين كويسن وتبع محافظة ايه ياريت يقولنا

Then they cried out to the LORD in their trouble, and He delivered them out of their distresses. (Ps. 107: 6)

رابط هذا التعليق

• الردود 6.1k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

على فكرة انا كلمت وجدى انهاردة

وعرفت منة اية اللى حصل معاة فى المقابلة بس عالسريع كدا

كانت مقابلة حلوة اوى وسهلة جدا

بس يارب ماينساش المشبك بتاعى

هو زمانة فى القطر دلوقتى

وقالى انة هايدخل هنا بالليل

بجد انا فرحتلة جدا لانة يستاهلها

يارب الباقيين بتوع الميشن دا يخلصوها بخير

كملها على خير يارب

رابط هذا التعليق

يارب الباقيين بتوع الميشن دا يخلصوها بخير

علشان نفتح التوبيك الجديد يارب يخلصوا بقى

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

فرسـان العالـم الحقيقيـون . . هــم شعــوب الارض

رابط هذا التعليق

صباح الفل على الناس الحلوين دول بمناسبة البوينتس لو عندى اخت فى كندا مش كيبك هل اخذ بوينت عليها ولا لأ

شوف يا دي جي

لو جبت سيرة اختك فى المقابلة حتسقط بسببها والحمدالله

لانها هى حتفتكرك انك جاى كيبك كوبرى يوصلك لاختك اللى فى فيدرال

بلاش سيرة اختك دى خالص وحتى انا وصيت اختى تهانى ان لو المستشارة

سالتها عنى هل ليك حد مقدم فى فيدرال او عايش هناك قولتلها تقول لاءة

كمان فى واحدة بس دي كانت عاملة مقابلة فى ميشن راشيل اللى فات

وراشيل سقطتها لما عرفت ان اختها عايشة فى فيدرال

بلاش تجيب سيرتها نهائي

وزى ما قالت توتا اول ما يوصلك الفايل نمبر تستعد للمذاكرة وما تشوشرش على دماغك بقصة النقاط

الموضوع نصيب من عند ربنا واحنا لينا على التوبيك اكتر من 4 صفحات بمشاركات تفوق 26 مشاركة عن النقاط

بدون اى نتيجة

ركزو فى المذاكرة

:give_rose:

ازيك ياأغابى عاملة اية

انشاء اللة تعدى فى الفيدرال ونباركلك

استفسار بس على موضوع

انا لية اخ فى الفيدرال وبعتلى فيزا واترفضت ومعلم على خانة انى اترفضت من قبل فى الأبلكيشن وبعت الفايل طبعا ياترى بقا لو أتسألت فى المقابلة مين الى بعتلك الفيزا اقول اية بقة ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

وشكرااااااااااا

بس ده عادى جدا لو اتسالت قول انها كانت فيزا سياحة واترفضت وهما عارفين كويس ان معظم الفيز بتترفض بس متجيبش سيرة اخوك خالص

شكرا ياتوتا

بس لو فى المقابلة سألونى عندك كام اخ اقول اية؟؟؟؟؟؟؟؟

أكذب عليهم ولو كذبت مش ممكن يعرفوا ولو كذبت وتأقبلت وانا بقدم فيدرال فية بند بيقول انت اترفضت من قبل بخصوص الفيزا يعنى هكتب فية اية نعم ام لا ؟؟؟؟؟؟؟

انا حيران يريت تتأكدى وتقوليلى اعمل اية بسرعة

وربنا معاكى

اولا انا مش عارفة انت كاتب فى الابليكشن بتاعتك ان اخوك فى كندا ولا لا خليما الاول فى مرحلة الانترفيو ، بس لو لا السؤال اللى ممكن تتسالوا هو انت قدمت هجرة الى كندا او اى مكان تانى قبل كده ولا لا ، وطبعا انت هتجاوب لا وبس متحاولش تدخل نفسك فى اسئلة تانية اما بقا موضوع الفيزا ده عادى جدا هما عارفين كويس ان معظم الفيز بتترفض وانا كمان حصل معايا الموضوع ده ومتسالتش على موضوع الفيزا خالص وكمان كنت مع راشيل وانتوا عارفين بقا مين راشيل بس لو اتسالت هتقول اه كنت مقدم فيزا سياحة واترفضت ولو انا عارفة انك مش هتتسال، هو هيسالك عندك كام اخ واخت وبس مش لاوم تقول هو فين بالمعى الاصح تتجنب الاسئلة الكتيرة مش قصدى تكدب ، اما بقى لو لقيت نفسك بتتسال فى اللى انت خايف منه قول بصراحة ومتخافش وساعتها قول انك لو كنت عاوز تقدم فيدرال من الاول كنت قدمت ووفرت على نفسك تذاكر فرنساوى وتتعب مع شغلك وحياتك اليومية لكن انت عاوز تقعد فى كيبك وهتكمل زى ما اغابى قاللت هتتكلم عن كيبك وبس

اما مرحلة الفيدرال ده موضوع تانى خالص انت اه هتتسال انت قدمت فيزا قبل كده واترفضت وطبعا هتقول فى ابليكشن الفيدرال كل حاجة ومتخافش يعنى الفيدرال موضوع ومرحلة الانترفيو ده موضوع تانى خالص

من الاخر انت هتتجنب الاسئلة فى الانترفيو ، وعندنا دكتورة جيجى ليها قريب فى كندا وكمان مقدمة فيدرال ومع ذلك الانترفيو تم بدون مشاكل والحمد لله بس كانت مجهزة نفسها لاى سؤال، عموما السؤال الشهير هو انت تقدمت بطلب هجرة لكندا او اى مكان تانى قبل كده

تحياتى ويارب اكون ساعدتك

شكرااا لأهتمامك وربنا يوفقك

رابط هذا التعليق

الف مبرووووووووك يا ايمي الديرة

وعقبال الباقيين

يا جماعة انا عندى اقتراح

ايه رايكم نعمل توبيك جديد يبقى اسمه - المنتظرين الفايل نمبر

ونعمل فيه ليستة - زى ليستة دكتورة جيجي كدا - زى التوبيك هنا

لكن الجدول اسم كل واحد واول ما يوصله

الفايل نمبر نضيف لليستة

موافقين نبدأ التوبيك الجديد

ايه رايكم

نبقى نسميه المنتظرين الفايل نمبر بحيث تبدأ فيه مع بعض من البداية ونستمر انشالله لغاية المقابلات

؟؟

تمام يا ريس,

بس انت تقترح و احنا معاك.

فكرة بجد كويسة.

أمير,,,

انا موافق على الفكرة دى

رابط هذا التعليق

مساء الخير على كل الكبكوية اللى هنا

انا عندي مشكلة ربنا انا عندي المقابلة يوم 8/12 و مش عارف لو سالني تعرف مين هناك اعمل ايه

انا سمعت ان ممكن اقول علي الكنايس بس معرفش اوصلهم ازاى حد يقولى اعمل ايه

هاى petro انا كنت راسلت كنسية فى موريال و دة الميل بتاع ابونا رافئيل بشارة و نمرة موبيلة و بيتة كمان بس اهم حاجة انك تكلمة بعد ما تبعت الميل علشان يكون سريع فى الرد عليك

ho.5146208919

mo. 5148878919

على فكرة الارقام دى انا بتصل بيعا علطول من عير ازود حاجة علشلن انا بتكلم من magic jack فحاول تعرف اية الارقام الزيادة انا معرفهاش سورى و دة الميل بتاع ابونا

fr_raphael@stgeorgestjoseph.ca

على فكرة هما بيعملوا خدمات كتيرة اوى بالنسبة للمهاجرين الجدد

ربنا معاك فى مشوارك امين

انا نيسيت اقولك اسم الكنيسة اسمهاST-George & St-Joseph Church

انا لي واحد صاحبي دخل مقابلة واتسال انت تعرف مين في كبيك قالهم الكاهن الفلاني

ردت علية الممتحنة وقالتله انت جيبلي كاهن علشان اقبلك الواسطة دي في مصر مش في كندا

ورفضته

فاخد لبالك من الوضوع دة

بالاش ربنا والكهنة والكنيسة انت ماتعرفش اللي قصادك ايه ظروفه

خلي دينك لنفسك وشخصيتك وملفك والفرنساوي بتاعلك للانترفيو

دة راي وفية قبل كدة ناس كاتبة هنا كلام اكتر من كدة بكتير بخصوص الموضوع دة ارجع واقراه

وبالتوفيق

شوووف يا بيترو داه اهم اقتراح

انا حاديك تلفونات وارقام واحد صديق جدا ليا فى كندا

وهو بيشتغل مهندس معمارى واخوه بيشتغل ديكتور

وحاديك كل تلفوناته وعنوانه هناك وتقول ان ناوى يستقبلك كمان فى المطار

حابعتهملك على الخاص لان مش حينفع انشر تلفوناتهم على العام - بدون ما استشيرهم واخد موافقتهم

لكن انا اخدت موافقتهم بخصوصك انك تذكر اسماؤهم فى المقابلة وهما موافقين

فعلا انهم يستنوك فى المطار بجد مش بس كلام

بس لما ربنا يكرمك

على فكرة اغابى دى انسانة من الدرجة الأولى وانشاء اللة ربنا هيعوضها خير

رابط هذا التعليق

على فكرة اغابى دى اسم على مسمى

محبة هيا حابة الكل هنا

من صغير لكبير

ربنا يعض تعبك خير يارب

واكيد اكيد

ربنا بيشوف وبيعوض

كملها على خير يارب

رابط هذا التعليق

مسيوووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو علاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااء

نجح يارجالة

بس مسيو بول طلب منه

tcf

بمستواه فى خلال سنه

c'est la vie

رابط هذا التعليق

مسيوووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو علاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااء

نجح يارجالة

بس مسيو بول طلب منه

tcf

بمستواه فى خلال سنه

مش مهم المهم انه نجح الف الف الف مبروك يا علاء

رابط هذا التعليق

اية ال t c f دى كمان

حد يفيدنا يارجالة

الجماعة دول عمالين يخترعو وبس

هو احنا فاضينلهم؟

هههههههههههه

كملها على خير يارب

رابط هذا التعليق

مبروك يا استاذ علاء وعقابل الفيدرال والميديكال

كان فية واحد رابع انهاردة ياجماعة حد عرف حاجة عنة؟

كملها على خير يارب

رابط هذا التعليق

مساء الخير على كل الكبكوية اللى هنا

انا عندي مشكلة ربنا انا عندي المقابلة يوم 8/12 و مش عارف لو سالني تعرف مين هناك اعمل ايه

انا سمعت ان ممكن اقول علي الكنايس بس معرفش اوصلهم ازاى حد يقولى اعمل ايه

اذيك يا بيترو افتح اللنك ده :.

http://quebecimm.ahladalil.com/montada-f4/topic-t48.htm

و فيه الالايميلات ديه...

0014504448644

fr.tadros@sympatico.ca

نمرة ابونا سارافيم

كنيسة العدرا

0014506720404

saraphim@virginmarym.h.org

ابونا بيشوى بكنيسة القديس مرقص

0015142746119

ابونا ميخائيل فى كنيسة مار مرقص

0015145919747

frmikhail@stmarkmontreal.ca

علي فكرة انا كنت محضر الايميل اللي رد عليا بية ابونا ميخائيل عشان اورية للمستشار

ابونا قاللي فية انة ممكن يساعدني في السكن في اول كام يوم و في استقبالي بالمطار

الكنيسة هناك عاملة اكتر من جروب لمساعدة الناس المهاجرة في اكتر من حاجة

و دي صفحة الكنيسة و حاطيين عليها الويب سايت المهمة و المطلوبة من المهاجر

http://www.virginmarymtl.org/index.htm

يا ريت تكلموا ابونا ميخائيل لانة هو الوحيد اللي بيرد بسرعة و في واحد صاحبي هناك قاللي انة ابونا ميخائيل بيرد علي كل الايميلات

انا قريت مشاركة اخويا بيكو...بس انا مش شايف اي وساطة في الموضوع و الواحد بيعرض الايميلات عشان يبان انة مغطي نقطة السكن

هو يمكن المقابلة كانت ماشية في سكة تانية و علي فكرة الموضوع ملهوش دعوة بالدين خاااالص...انا اذكر مشاركة لزهيري علي ماعتقد و قال فيها انة في كنيسة كانت بتعمل اتصالات عشان تساعد مهجر مسلم اذا الموضوع للمساعدة بغض النظر عن الدين و في النهاية كلنا اخوااااات

تحياتي

Until the day when God shall deign to reveal the future to man, all human wisdom is summed up in these two words 'Wait and hope'

- = Alexandre Dumas=-

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Je dis Oh! si j'avais les ailes de la colombe, Je m'envolerais, et je trouverais le repos -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

اطباء بلا حقوق

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

كم ذا بمصر من المضحكات ..و لكنه ضحك كالبكا...المتنبي

رابط هذا التعليق

لاحظت اسئلة كتيرة عن حساب النقاط وحطيت فى مشاركتى صفحة 164 لينك لكيفية حساب النقاط ومرة تانى باكتبه عشان اللى ماخدش باله وده هايرد على كل اسئلتكم ........... بالتوفيق للجميع

شكرا جزيلا علي تعبك يا استاذ فيفا bv:-

بس يا ريت نخلي التوبيك دة لهدفة الاساسي الا و هو للناس اللي منتظرة المقابلة اللي يعني واحد مقابلته بعد كام يوم و عايز يعرف اللي حصل مع الناس اللي سبقتة في الميشن دة و يعرف المشاكل الللي حصلت و اية الورق اللي اطلب زيادة من غير ما يفر عشر صفحات كل يوم

و دة التوبيك اللي فتحة اللة يمسية بالخير استاذنا نصار مخصوص عشان موضوع النقاط اساسا

بس هو يمكن ادفن تحت وابل المواضيع الجديدة

شكرا مرة تانية

http://www.egyptiantalks.org/invb/index.php?showtopic=88810

Until the day when God shall deign to reveal the future to man, all human wisdom is summed up in these two words 'Wait and hope'

- = Alexandre Dumas=-

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Je dis Oh! si j'avais les ailes de la colombe, Je m'envolerais, et je trouverais le repos -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

اطباء بلا حقوق

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

رابط هذا التعليق

ابونا ميخائيل دا حتة سكرة

كان بيتصل باخويا ويظبط معاة ميعاد وصولة هناك وبيراسلة وكدا

ولما وصل كيبيك راح استناة فى المطار واخد معاة عربيتين فان كبيرة علشان الشنط وفضل مستنية فى المطار يجى 3 ساعات كدا

هو اب نشيط وخدمتة كبيرة

ربنا يعوضة خير

كملها على خير يارب

رابط هذا التعليق

الف الف مبروك لايمي و لعلاء clp:: clp:: clp::

شد حيلك يا عم علاءو صدقني انا كنت حليت كذا نموذج تي سي اف و كانت الدنيا لذيذة

- = Alexandre Dumas=-

اطباء بلا حقوق

رابط هذا التعليق

اية ال t c f دى كمان

حد يفيدنا يارجالة

الجماعة دول عمالين يخترعو وبس

هو احنا فاضينلهم؟

هههههههههههه

مش بيخترعوا ولا حاجة...دي حصلت اكتر من مرة و قبل كدة طلبوا دلف و شهادات مستويات اعلي من السنتر و تي اي اف

اعتقد ان حضرتك لو دورت في التوبيك دة هتلاقي معلومات عن ال تي سي اف

http://www.egyptiantalks.org/invb/index.php?showtopic=52997&st=0

و في تي سي اف مخصوص عشان كيبك

http://www.ciep.fr/en/tcf_quebec/index.php

كل حاجة ممكن حضرتك تسألها هتلاقي ليها توبيك مخصوص صدقني.....بس دور شوية :yes:

تحياتي

:hi:

- = Alexandre Dumas=-

اطباء بلا حقوق

رابط هذا التعليق

الف مبرووووووووك يا ايمي الديرة

وعقبال الباقيين

يا جماعة انا عندى اقتراح

ايه رايكم نعمل توبيك جديد يبقى اسمه - المنتظرين الفايل نمبر

ونعمل فيه ليستة - زى ليستة دكتورة جيجي كدا - زى التوبيك هنا

لكن الجدول اسم كل واحد واول ما يوصله

الفايل نمبر نضيف لليستة

موافقين نبدأ التوبيك الجديد

ايه رايكم

نبقى نسميه المنتظرين الفايل نمبر بحيث تبدأ فيه مع بعض من البداية ونستمر انشالله لغاية المقابلات

؟؟

تمام يا ريس,

بس انت تقترح و احنا معاك.

فكرة بجد كويسة.

أمير,,,

الف مبروك يا ايمى و ياوجدى يارب تكمل بقيت اللسته على خير و النهارده تبقى افراح للصبح

يا ا/علاء انت محظوظ الدعوات جايه من النحيتين هنا بيدعولك و فى المطاريد عمالين يدعولك يعنى محدش ادك

ان شاء الله نناجح انت و ابنيلتا

كل ما يعمل يعمل للخير

تحياتي ليكم جميعا ياخوانا :give_rose: :give_rose: :give_rose:

يا ريت قبل ما نفتح التوبيك دة نفكر شوية...اية الافادة اللي هيضيفها التوبيك دة لينا اللي منتظرين الفايل نمبر بتاع الفيدرال

في حين انة عملية الانتظار مفيش فيها اي شد و جذب او اسئلة غير هما طولوا لية.... و مابعتوش لية لسة...اية دة الكريسماس قفش علينا و لسة مبعتوش B) بعتوا ليك و مابعتوش ليا لية اكيد مستقصديني :astonished:

الموضوع كلة انة احنا رمينا الظرف في صندوق الدنيا و منتظرين الرقم يعني مفيش تحضير ورق او مستندات:closedeyes:

كلنا في المرحلة دي اهتمامنا بالمعادلات و انتظار الميديكال

و في اساسا توبيك الناس اللي نجحت كيبك و قدمت فيدرال موجود و شغال و هيخدم الغرض دة

http://www.egyptiantalks.org/invb/index.php?showtopic=74236&st=3555

و بعدين لو عملنا التوبيك دة..يعني الناس مش هتيجي تسال فية ازاي نقدم كيبك و ازاي نقدم فيدرال و ازاي نحسب الدرجات اللي هي اساسا توبيكس موجودة اساسا و فيها معلومات قيمة اللي الواحد لو قراها هيبقي استكفي

انا عارف انة كلنا نفسنا نخدم كل الناس زي الناس القديمة ما خدمتنا

بس يااااااريت نحرص شوية علي ترتيب و نظام الباب....ياريت نتكاتف عشان الهدف دة

تحياتي :hi:

- = Alexandre Dumas=-

اطباء بلا حقوق

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 9
      عايزين نعدى عقبة الفرنساوى بسهولة دلوقتى انا محتاج delf b2 علشان ملفى يتقبل اساسا ف كيبيك لان نقاطى قليلة قعدت ادور فى النت على كتب تساعدنى وعلى اليوتيوب اولا : اليوتيوب هتلاقى عليه سلسلة تعليمية اسمها imagier >>وليهم موقع اسمه imagier.net دا هتلاقى عليه دروس متتابعة 17 units وكمان دروس متفرقة فى vocabulary دا خطوة مبدئية كويسة جدا لتعريفك باللغة وانك تاخد على النطق وتحفظ كلمات جديدة وتفهم القواعد بعدين عندك الكتب المهمة الى هتعتمد عليها فى انك تعدى الامتحان ان شاء الله Connexi
    • 1
      السلام علكم انا عضو جديد اخواني جزاكم الله اجرا كثيرا قدمتم مجهود كبيرالله اجزيكم اريد ان اسالكم سوءال ان كان ممكن تقدم لي نصح الله اجزيكم خير لاني ذاهب الى كيبيك انا وزوجتي من اجل الاستقراروالعمل هناك وليس الدراسة انا لا اجيد اللغة الفرنسية قليلا والانجلزية لا اعرفها بثاتا زوجتي تعمل هنا في المغرب ممرضة في الدولة مع وزارة الصحة وتجيد اللغة الفرنسية والانجلزية قليلا و انا اعمل سائق شاحنة كبيرة مع العلم انني غير متوفر على اي دبلوم او شهادة ولا اتقن اي عمل معاذا السياقة احنا فوتنا كل شيء وبعثو ل
    • 0
      كم تاخد الزوجة التي تعمل في كيبيك اجازة عند الولادة و هل الاجرة تبقا لها ام يقطعون عنها الجرة
    • 40
      كل وسنة واحنا كلنا طيبين سنة سعيدة علينا جميعا باذن اللة السنة دى ناخد السى اس كيو والسنة اللى جاية نكون فى كيبيك عايزين نقرا عن مقابلات ناجحة وتجارب سابقة وسؤال واجابة صحيحة
    • 0
      تم تعديل قوانين كيبيك للاسف للاسؤ طبعا و بكده يكونوا بداوا في اتباع طريقة الفيدرالي في تقليل الاعداد لحد كبير جدااااااااااا لينك الخبر من الموقع الرسمي http://www.immigration-quebec.gouv.q...ge-skills.html التعديل باختصار شديد الزام بشهادة لغة فرنسية للمقدم الرئيسي و التابع و الزام المقدم الرئيسي بشهادة ايلتس للغة الانجليزية في حالة عدم ارسال اي من شهادات اللغة سوف يحصل المقدم او التابع علي صفر في اللغة التي لم يرسل لها شهادة معترف بيها تم تحديث القوانين اليوم و لكن بدا العمل بها من امس
  • أضف...