اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

المنتظريين مقابلات كيبيك 9-2010

Recommended Posts

مبروووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووك

ايممممممممممممممممممممممممممممممممممممممى

انا قولت انا متفاءل خير انهاردة

يارب كمل لكل اخواتى الباقين

:cheer: :cheer: :cheer: :cheer: :clappingrose: :clappingrose: :clappingrose:

كملها على خير يارب

رابط هذا التعليق

• الردود 6.1k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

الف مبرووووووووك يا ايمي الديرة

وعقبال الباقيين

يا جماعة انا عندى اقتراح

ايه رايكم نعمل توبيك جديد يبقى اسمه - المنتظرين الفايل نمبر

ونعمل فيه ليستة - زى ليستة دكتورة جيجي كدا - زى التوبيك هنا

لكن الجدول اسم كل واحد واول ما يوصله

الفايل نمبر نضيف لليستة

موافقين نبدأ التوبيك الجديد

ايه رايكم

نبقى نسميه المنتظرين الفايل نمبر بحيث تبدأ فيه مع بعض من البداية ونستمر انشالله لغاية المقابلات

؟؟

تم تعديل بواسطة اغابي

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

فرسـان العالـم الحقيقيـون . . هــم شعــوب الارض

رابط هذا التعليق

يا جماعة عاوزين كلنا كدا نصلى لوجدى ان ربنا يقف معاة ويحخة

دا واعدنى بكيلو ونص مشبك من ابو 5.5 جنية

حرام عليكو

هههههههههههههه

:h!!!h: :h!!!h: :h!!!h: :h!!!h: :h!!!h: :h!!!h:

كملها على خير يارب

رابط هذا التعليق

تدفعى كام يا اغابى؟

هههههههههههههههه

مانا قولت كدا من الاول بس كنت مستنى لما ربنا يعدى اخواتنا الاول

مايصحش الواحد يبص لنفسة دلوقت وفية ناس هنا محتاجة لصلاة وناس تقف معاها

فقولت يخلص الميشن على خير وبعدها نتكلم فى الموضوع دا

بس على فكرة

دى فكرتى واحتكار كمان

ههههههههه

هاتى ربع جنية يلا

عموما ياريت وتكونى انتى اللى ماسكة التوبيك كمان

يلا ان شالة ماحد حوش

كملها على خير يارب

رابط هذا التعليق

الف الف مبروك ل أيمي ............ الواحد يحب يصحا من النوم على الاخبار الحلوة ... الف مبروك مرة اخرى وان شاء اللة باقي الناس يا رب

وجدى جرجس

علاء فرنش

ابنيلتا

يا رب يا رب

رابط هذا التعليق

دة يا جماعة الرابط اللي عليه الملف اللي المستشار بيحسب ليك الدرجات منه و اللي اي حد قبل ما يقدم ممكن يحسب لنفسه هل درجاته كافية لفتح الملف و لا لاء ..هو بالفرنسي بس سهل جدا انك تترجمه واضح قوي..و في اخره اتنين اسكور واحد لفتح الملف و التاني بعد المقابلة و متوضح فيه الحد الادني للقبول..انا بصراحة مفندتش الدرجات لان لازم الواحد يتعب شوية و يقراء و يعتمد على نفسه و دة عنصر من عناصر النجاح في المقابلة..ان المستشار يحس انك تعبت و قريت و بحث..مش جاي حافظ..و اللي محتاج مساعدة بردو يتفضل و انا تحت امره

http://www.immigrati...le-synthese.pdf

جوناثان انا مش عارف ارد عليك علي الخاص علشان لازم اكون عامل اكثير من 20 مشركة علي ما اعتقد

انت ممكن تبعتلي نمرة تلفونك و انا هكلمك و اجوبك علي الانت عوزة

رابط هذا التعليق

الف مبرووووووووك يا ايمي الديرة

وعقبال الباقيين

يا جماعة انا عندى اقتراح

ايه رايكم نعمل توبيك جديد يبقى اسمه - المنتظرين الفايل نمبر

ونعمل فيه ليستة - زى ليستة دكتورة جيجي كدا - زى التوبيك هنا

لكن الجدول اسم كل واحد واول ما يوصله

الفايل نمبر نضيف لليستة

موافقين نبدأ التوبيك الجديد

ايه رايكم

نبقى نسميه المنتظرين الفايل نمبر بحيث تبدأ فيه مع بعض من البداية ونستمر انشالله لغاية المقابلات

؟؟

موافقين و اعتبرينا من المتقدمين

هوذا عين الرب على خائفية الراجين رحمتة

انفسنا انتظرت الرب . معونتنا و ترسنا هو . لانه به تفرح قلوبنا . لاننا على اسمه القدوس اتكلنا . لتكن يا رب رحمتك علينا حسبما انتظرناك .

رابط هذا التعليق

مساء الخير على كل الكبكوية اللى هنا

انا عندي مشكلة ربنا انا عندي المقابلة يوم 8/12 و مش عارف لو سالني تعرف مين هناك اعمل ايه

انا سمعت ان ممكن اقول علي الكنايس بس معرفش اوصلهم ازاى حد يقولى اعمل ايه

مين ألقي قال بس ان لازم تعرف حد هناك ولا لأ ......... يبقى كدة نصنا مش هيسافر ........ ممكن السوال دة اتسال لحد من الاخوة بس علشان يقيس درجة اللغة و الاستيعاب .......... كل الي عليك في النقطة دة انك تحضر بعض عروض السكن في المدينة الي هتنزل عليها - مونتريل مثلا - ويفضل ان تكون في منتصف المدينة علشان تقنعة بانك ان دة هيساعدك في المشاوير الي في الاول وتكون اسعار العروض الي انت جايبها في الحنين يعني ابحث على الاسعار الي في حدود 700 -800 دولار لو عيلة لو سنجل يبقى اقل شوية ............ وربنا يوفقك

رابط هذا التعليق

انا عندي مشكلة ربنا انا عندي المقابلة يوم 8/12 و مش عارف لو سالني تعرف مين هناك اعمل ايه

مين ألقي قال بس ان لازم تعرف حد هناك ولا لأ ......... يبقى كدة نصنا مش هيسافر ........ ممكن السوال دة اتسال لحد من الاخوة بس علشان يقيس درجة اللغة و الاستيعاب .......... كل الي عليك في النقطة دة انك تحضر بعض عروض السكن في المدينة الي هتنزل عليها - مونتريل مثلا - ويفضل ان تكون في منتصف المدينة علشان تقنعة بانك ان دة هيساعدك في المشاوير الي في الاول وتكون اسعار العروض الي انت جايبها في الحنين يعني ابحث على الاسعار الي في حدود 700 -800 دولار لو عيلة لو سنجل يبقى اقل شوية ............ وربنا يوفقك

رابط هذا التعليق

700 / 800 دى تجيبلك شقة فى برج فى قلب المدينة يا ام موريال

انا اخويا واخد شقة تحفة بجد فى منطقة راقية هناك وعلى الشارع الرئيسى ب 425 دولار

كملها على خير يارب

رابط هذا التعليق

الف مبروك ايمى و ربنا يكون معاكى فى باقى طريقك الف مبروك مرة تانى اوعبال الباقى

على فكرة انا كنت رديت على petro بالنسبة على ان لينا حد ممكن يساعدنا هناك فانا كنت راسلت كنسية فى موريال و دة الميل بتاع ابونا رافئيل بشارة و نمرة موبيلة و بيتة كمان بس اهم حاجة انك تكلمة بعد ما تبعت الميل علشان يكون سريع فى الرد عليك

ho.5146208919

mo. 5148878919

على فكرة الارقام دى انا بتصل بيعا علطول من عير ازود حاجة علشلن انا بتكلم من magic jack فحاول تعرف اية الارقام الزيادة انا معرفهاش سورى و دة الميل بتاع ابونا

fr_raphael@stgeorgestjoseph.ca

على فكرة هما بيعملوا خدمات كتيرة اوى بالنسبة للمهاجرين الجدد

ربنا معاك فى مشوارك امين

انا نيسيت اقولك اسم الكنيسة اسمهاST-George & St-Joseph Church

تم تعديل بواسطة djdj

كن مطمئنا جدا جدا ولا تفكر فى الامر كثيرا بل دع الامر لمن بيده الامر

رابط هذا التعليق

ابسطها يا باسط يا رب كل مجموعة النهاردة ينجحوا وبالذات وجدي علشان الراجل اللي نفسه في المشبك أبو 5.50:Thumbsup:

ههههههههههههههههههههه

الكلام دا تبعى انا اوك؟

افرجها من عندك يارب

ونجح وجدى

نفسى اكل مشبك باة

كملها على خير يارب

رابط هذا التعليق

اذيك يا بيترو افتح اللنك ده :.

http://quebecimm.ahladalil.com/montada-f4/topic-t48.htm

و فيه الالايميلات ديه...

0014504448644

fr.tadros@sympatico.ca

نمرة ابونا سارافيم

كنيسة العدرا

0014506720404

saraphim@virginmarym.h.org

ابونا بيشوى بكنيسة القديس مرقص

0015142746119

ابونا ميخائيل فى كنيسة مار مرقص

0015145919747

frmikhail@stmarkmontreal.ca

رابط هذا التعليق

اية يا اغابى انتى سكتى علشان قلتلك هاتى ربع جنية؟

خلاص خليها علينا المرة دى وامرنا للة

اوك يا هانى اتفقنا

خلاص نفتح توبيك جديد ونسميه المنتظرين الفايل نمبر - كيبك

وكمان نفتحه اول ما يخلص معانا اخر اسم فى ليستة مدام / جيجي

علشان فعلا ما نسيبش اخواتنا اللى هنا لنهاية الميشن

ع جنب يا سطي

انا حاديك على كل راس تدخل فى الليستة نص جيني - حلو الكلام يا معنمى

خد شم الوردة دى - بس خلى بالك مش مسمومة ولا حاجة

:give_rose:

تم تعديل بواسطة اغابي

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

رابط هذا التعليق

ربنا يطمنا عليكم

وجدى جرجس

علاء فرنش

ابنيلتا

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 9
      عايزين نعدى عقبة الفرنساوى بسهولة دلوقتى انا محتاج delf b2 علشان ملفى يتقبل اساسا ف كيبيك لان نقاطى قليلة قعدت ادور فى النت على كتب تساعدنى وعلى اليوتيوب اولا : اليوتيوب هتلاقى عليه سلسلة تعليمية اسمها imagier >>وليهم موقع اسمه imagier.net دا هتلاقى عليه دروس متتابعة 17 units وكمان دروس متفرقة فى vocabulary دا خطوة مبدئية كويسة جدا لتعريفك باللغة وانك تاخد على النطق وتحفظ كلمات جديدة وتفهم القواعد بعدين عندك الكتب المهمة الى هتعتمد عليها فى انك تعدى الامتحان ان شاء الله Connexi
    • 1
      السلام علكم انا عضو جديد اخواني جزاكم الله اجرا كثيرا قدمتم مجهود كبيرالله اجزيكم اريد ان اسالكم سوءال ان كان ممكن تقدم لي نصح الله اجزيكم خير لاني ذاهب الى كيبيك انا وزوجتي من اجل الاستقراروالعمل هناك وليس الدراسة انا لا اجيد اللغة الفرنسية قليلا والانجلزية لا اعرفها بثاتا زوجتي تعمل هنا في المغرب ممرضة في الدولة مع وزارة الصحة وتجيد اللغة الفرنسية والانجلزية قليلا و انا اعمل سائق شاحنة كبيرة مع العلم انني غير متوفر على اي دبلوم او شهادة ولا اتقن اي عمل معاذا السياقة احنا فوتنا كل شيء وبعثو ل
    • 0
      كم تاخد الزوجة التي تعمل في كيبيك اجازة عند الولادة و هل الاجرة تبقا لها ام يقطعون عنها الجرة
    • 40
      كل وسنة واحنا كلنا طيبين سنة سعيدة علينا جميعا باذن اللة السنة دى ناخد السى اس كيو والسنة اللى جاية نكون فى كيبيك عايزين نقرا عن مقابلات ناجحة وتجارب سابقة وسؤال واجابة صحيحة
    • 0
      تم تعديل قوانين كيبيك للاسف للاسؤ طبعا و بكده يكونوا بداوا في اتباع طريقة الفيدرالي في تقليل الاعداد لحد كبير جدااااااااااا لينك الخبر من الموقع الرسمي http://www.immigration-quebec.gouv.q...ge-skills.html التعديل باختصار شديد الزام بشهادة لغة فرنسية للمقدم الرئيسي و التابع و الزام المقدم الرئيسي بشهادة ايلتس للغة الانجليزية في حالة عدم ارسال اي من شهادات اللغة سوف يحصل المقدم او التابع علي صفر في اللغة التي لم يرسل لها شهادة معترف بيها تم تحديث القوانين اليوم و لكن بدا العمل بها من امس
  • أضف...