اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

المنتظريين مقابلات كيبيك 9-2010

Recommended Posts

تقسيمه الدرجات كالاتى

1- المؤهل ( بكالوريوس ) = 10 درجات

2- السن من 18 ل 35 = 16 درجه

3- الخبره من 2 سنه الى 3 =6

4 سنين = 8 درجات

4-الاقرار المالى = 1 درجه

5- الفرنساوى عليه 16 (المستوى السادس بياخد 8 درجات )

6 -النجليزى عليه 6 (المستوى المتوسط 4 درجات )

7- موهل الزوجه لو بكالوريوس = 3 درجات

8-سن الزوجه 18-35 سنه عليه 3 درجان

9-الفرنساوى للزوجه 6 درجات( لو مستوى خامس 4 درجات لو اقل من كده 2 درجه )

10-الاطفال اقل من 12 سنه = 4 درجات لكل طفل بحد اقصى 8 درجات

11-الاطفال اكبر من 12 سنه = 2 درجه

اى خدمه يا هانى

دكتور بطوط

بامانة مش عارف اشكرك ازاى

ولا اعملك اية

بص

ليك عندى نص المشبك اللى هايجيبهوى وجدى وهو راجع اوك؟

ربنا يباركك ويخليك لينا يارب

قوا امين بسرعة

على فكرة يا دكتور فية حاجة ناقصة تانى

لان انا نقطى معدية ال 73 بس على حسابك دا 63

هههههههههههه

شكلك عاوز تخضنى

فى 3 درجات لو ليك حد فى كندا ده الحساب بعد 14/10/2009

ممكن تكون حاسب على النظام اللى قبل كده كان النجاح فيه من 68 و كان حساب درجاته مختلف تماما

على اسم مصر التاريخ يقدر يقول ما شاء أنا مصر عندي أحب وأجمل الأشياء

باحبها وهي مالكه الأرض شرق وغرب وباحبها وهي مرميه جريحة حرب

باحبها بعنف وبرقة وعلى استحياء واكرهها وألعن أبوها بعشق زي الداء

واسيبها واطفش في درب وتبقى هي ف درب

رابط هذا التعليق

• الردود 6.1k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

د/ جيجى تحياتى و الف مبروك ليكى و تاكدى ان اللى بيعمل خير مع الناس عمر ربنا مبيسيبو .. شدى حيلك يلا و قدموا الفيدرال بسرعه

وانت كمان يا جو يلا الحق قدم فيدرال بسرعه و اتفضلو فى الصالون استنو بقى لما يطلعلكو اصحاب فى الفيدرال زى حالتنا

القى خبزك على وجه الماء فإنك ستجده ولو بعد حين

رابط هذا التعليق

[

يا دكتور بطوط

الاطفال لكل طفل 4 بحد اقصى 8 طب كويس

انا عندى اتنين

وفية طفل جديد فى الطريق ناوى يشرفنى

دا اعمل فية اية يعنى

ال 4 نقط بتوعة مش هاياخدهم؟

ههههههههههه

دا انا جايبة مخصوص علشان كدا

اعمل اية انا دلوقت

دا ماينفعش يرجع

وبعدين خبرة الزوجة مالهاش بوينت ولا اتركنت عالرف دى؟

خبره الزوجه مالهاش نقط كان ليها درجه فى النظام القديم بس دلوقتى لا

اكتر من طفلين اى طفل زياده مالوش درجات

الكلام ده اكيد 100*100

على اسم مصر التاريخ يقدر يقول ما شاء أنا مصر عندي أحب وأجمل الأشياء

باحبها وهي مالكه الأرض شرق وغرب وباحبها وهي مرميه جريحة حرب

باحبها بعنف وبرقة وعلى استحياء واكرهها وألعن أبوها بعشق زي الداء

واسيبها واطفش في درب وتبقى هي ف درب

رابط هذا التعليق

يا جماعة خلو بالكو من ورق السى اس كيو اتاكدو من الاسماء كويس لازم تكون مطابقة للبسبور

علشان انا لسة واخد بالى النهاردة ان الورقة بتاعة ابنى في حرف زيادة فى اسمة ودة بيعمل مشاكل

وهضطر اسافر الاسكندرية علشان اخلى مسيو بول يصلحهالى

رابط هذا التعليق

انا يا دكتور ايهاب حصل معايا كده,انت نسيت ولا ايه ده انا حكيت القصه دي 10000000000 مره , نحكي تاني انا بعتت الفايل في اول تسعه و كنت مستعجله عشان سمعت ان هيبقى في قانون جديد في شهر 10 (اللي هو قانون 14-10 )و لسه محدش كان عارف ايه اللي هيحصل ,المهم بعتت الابليكشن و الورق اللي خلص و قلت ابقى اعمل استكمال بالباقي و فعلا ده اللي حصل ,بس اخدت فايل نمبر عادي و الموضوع مشي طبيعي و بعد الفايل نمبر بحوالي شهر و نص بعتولي جواب ان الملف بتاعي ناقص اوراق و ان درجاتي مش مكمله و لو مبعتتش ما يثبت تعليمي هيتقفل الملف(ماكنتش باعته شهاده الكليه و لا بيان الدرجات) و بعتولي حساب الدرجات بتاعتي بالتفصيل و ادوني مهله90 يوم ابعت فيهم الاوراق و ده حصل فعلا و انا عشان افهم كويس كلمتهم في السفاره قالولي ان الفايل نمبر بيتاخد اتوماتيك على الملف لما تكون الابليكشن كامله و مفيش اي ابليكشن منهم ناقصه لكن لما الملف بيدخل في عمليه الفحص بيكتشفوا الورق النقص و بيبعتولك يقولولك اي هو,لكن كده كده الملف بياخد فايل نمبر حتى لو الورق ناقص المهم الابليكشنز و انا عن نفسي كان هو ده تاني جواب و مجاليش جواب انتظار قبل المقابله ,بس انا برده مسكتش كلمتهم في السفاره سألتهم اشمعنى انا مجاليش جواب انتظار قالولي ان مش كل الناس بيتبعتلها جوابات انتظار و ده عادي,يعني ياجماعه متقلقوش لو في اي ورق ناقص هيقولولكوا و هيدوكوا مهله تكملوه و متعدوش تستنوا جواب الانتظار زي ماقلتلكوا هو بيجي لناس و ناس لا ,ركزوا انتو في الفرنساوي و ربنا مع الجميع

تصدقى يا دكتوره انا اول مره اسمع القصه بتاعتك دى ... بس كده تمام انا هصحح المعلومه اللى انا كاتبها عشان لو جه حد جديد يقرى الكلام المظبوط .... بس برضو احنا متفقين ان مفيش حاجه اسمها ملف يترفض عشان ورق مش كامل و كمان ممكن اوى ميبعتوش جواب الانتظار و الفكره بس ان الناس تبقى عارفه ان فيه مدد بتاخدها الاجراءات ودى طبيعيه و لما يزيد الوقت عن الوقت الطبيعى نبقى نشتغلهم فى الازرق و الاحمر و الاخضر و كل الالوان لحد منوصل لحاجه معاهم و كمان لازم الناس تتابع بعض فى المنتدى عشان يشوفو المجموعه ككل ايه اخبارها و لو فيه حد حس نفسه ان هوا مختلف عن المجموعه ساعتها يبدا يقلق ... و بدل ميتعب نفسه فى قلق ملوش لازمه يحط مجهوده اكتر فى مذاكرة الفرنساوى و محاولة اختراع وسائل جديده او معلومات جديده عشان يقدمها فى المقابله و تميزه عن اللى حواليه

تقبلى تحياتى ومعاها واحد نسكافيه

cof):

رابط هذا التعليق

دكتورة جيجى انتى قولتى كل حاجة وتمام التمام

بس كنت عاوز اعرف ظروف ملفك

يعنى السن وشهادات الخبرة والمستوى

وان كان فية اطفال وكام ولا مافيش

يعنى علشان نستفيد طبعا

وعملتى اية فى التامينات

والبوينت بتاعتك كانت كام قبل المقابلة وبعد ما اخدتى السى اس كيو

يعنى فيدينا باة

انا 27 سنة

الخبرة 4 سنين

المستوي 8 من المركز الثقافي

طفل واحد

التامينات 4 سنين

البوينت مقلهاش مسيو بول

رابط هذا التعليق

ايه يا petro يعني خريج الفرير وتربيه فرنسي انت عايز ايه تاني انت كده هاتعدي وش (عالطول )يعني ...

:blush2: :blush2: :blush2:

ايه يا عم GOGA SAMIR هو انت جي تنوء عليا هو انا ناقص يا خويا

انا حاسس اني هاجي قدام المستشار وهعمل عبييييييط

quand le pays ne se change pas il faut changer le pays

رابط هذا التعليق

ألف مبروك لكل اللى الناس اللى نجحوا ربنا معاكو و انا لى أستفسار بسيط بعيد عن جو المقابلات و لو فى واحد

معاه بكالوريوس تجارة قسم محاسبه و لسه لم يمر على المؤهل 5 سنين بس مش شغال فى المحاسبة و معاه

تأمينات فى عمل بعيد عن المحاسبة بس هو عازب عشان كده محتاج الدرجات الزيادة دى هل هو مؤهل للدرجات الزيادة و لا ايه

عشان الكلام دة يفرق فى اتخاذه قرار التقديم من عدمه ؟ ارجو من الأخوة المحاسبين الأفاضل الرد

و ربنا يو فقوا كلكم

there's hope at the end of the black tunnel

رابط هذا التعليق

يا جماعة استودعكم الله

انا مسافر بكرة الصبح

ارجوكم ماتنسوش صلواتكم ودعواتكم ليناولباقى اللستة

وللأسف مش هعرف ادخل اشارك معاكم لحد ماجى يوم الاربع ان شاء الله

شكرا ليكم كلكم

كل ما يعمل يعمل للخير للذين يحبون الرب

رابط هذا التعليق

معلش يا جماعه انا اسف انى قلت معلومه مش مظبوطه من واقع خبرتى الشخصيه و اللى كنت بقراه فى المنتدى بس الدكتوره ملوكه صححتلى المعلومه وواجب عليا تصحيح المعلومه عشان الناس اللى تيجى بعد كده تبقى عارفه المعلومه مظبوطه ميه فى الميه بدون غبار عليها

الجواب الاول : ده بيكون عباره عن جواب رقم الملف اللى بيقولو فيه انهم استلموا اوراقك و بيدوك رقم الملف و معاه ايصال استلام الفلوس وده بيوصلك من شهر الى 4 شهور من تاريخ ارسال الورق و غالبا لو اتاخر بعد كده بيكون اتبعت بس ضاع فى البريد المصرى الجميل

الجواب الثانى : بيسموه جواب الانتظار و ده بيقولو فيه انت فى قائمة الانتظار و انتظر مننا جواب تحديد ميعاد المقابله و الجواب ده ملوش لازمه اصلا و مش بيتبعت لناس كتير و حتى لو اتبعت محدش بيبقى عارف هو اتبعت اصلا ولا ضاع فى البريد عموما هو ملوش لزمه و محدش يشغل بالو فيه و ينفع يبعتلك جواب تانى بعد جواب الفايل نمبر و يقولك ورقك ناقص او نقطك مش مكمله (زى محصل مع د/ملوكه)بس لازم يديك فرصه لاستكمال الناقص مش كده خبط لزق يرفضوا الورق و دى نادرة الحدوث و بتحصل فى حالة ان يكون ورق اساسى و مهم هو اللى ناقص من الملف زى شهادة التخرج مثلا

وده اللى حصل مع د/ملوكه بالتفصيل حسب روايتها الشخصيه

انا يا دكتور ايهاب حصل معايا كده,انت نسيت ولا ايه ده انا حكيت القصه دي 10000000000 مره , نحكي تاني انا بعتت الفايل في اول تسعه و كنت مستعجله عشان سمعت ان هيبقى في قانون جديد في شهر 10 (اللي هو قانون 14-10 )و لسه محدش كان عارف ايه اللي هيحصل ,المهم بعتت الابليكشن و الورق اللي خلص و قلت ابقى اعمل استكمال بالباقي و فعلا ده اللي حصل ,بس اخدت فايل نمبر عادي و الموضوع مشي طبيعي و بعد الفايل نمبر بحوالي شهر و نص بعتولي جواب ان الملف بتاعي ناقص اوراق و ان درجاتي مش مكمله و لو مبعتتش ما يثبت تعليمي هيتقفل الملف(ماكنتش باعته شهاده الكليه و لا بيان الدرجات) و بعتولي حساب الدرجات بتاعتي بالتفصيل و ادوني مهله90 يوم ابعت فيهم الاوراق و ده حصل فعلا و انا عشان افهم كويس كلمتهم في السفاره قالولي ان الفايل نمبر بيتاخد اتوماتيك على الملف لما تكون الابليكشن كامله و مفيش اي ابليكشن منهم ناقصه لكن لما الملف بيدخل في عمليه الفحص بيكتشفوا الورق النقص و بيبعتولك يقولولك اي هو,لكن كده كده الملف بياخد فايل نمبر حتى لو الورق ناقص المهم الابليكشنز و انا عن نفسي كان هو ده تاني جواب و مجاليش جواب انتظار قبل المقابله ,بس انا برده مسكتش كلمتهم في السفاره سألتهم اشمعنى انا مجاليش جواب انتظار قالولي ان مش كل الناس بيتبعتلها جوابات انتظار و ده عادي,يعني ياجماعه متقلقوش لو في اي ورق ناقص هيقولولكوا و هيدوكوا مهله تكملوه و متعدوش تستنوا جواب الانتظار زي ماقلتلكوا هو بيجي لناس و ناس لا ,ركزوا انتو في الفرنساوي و ربنا مع الجميع

تقبلو تحياتى و اسف على الازعاج

:hi:

رابط هذا التعليق

الف مبروك لكل الناس اللنجحوا الف مليون مبروك و مبروك مخصوص للدكتوره جيجي صاحبه اللسته الجميله دي االي وشها حلو على كل اعضائهاو ربنا يوفق الجميع و اسف لاني مكنتش بشارك الفتره الفاتت انا عندي مشكله في النت .يالا دعواتكوا بقا معايا

رابط هذا التعليق

الف مبروك للمرة الثانية للدكتورة جيجى و الحمد للة ان ارسانى مجدى نجح هو كمان مستنيين يحكى لنا هو كمان عن مقابلتة انا يا جماعة عندى مشكلة بسبب الزفت التامينات انا كنت شغال فى شركة ملابس جاهزة لمدة خمس سنين و سبتها بسبب الجيش و معايا شهادة خبرة و لكن بدون تامينات و حاليا باشتغل فى مصنع مواسير بقالى سنتين و بتامينات الحمد للة كنت قريت فى المحاورات ان شهادة الخبرة اللى من غير تامينات لازم اوثقها فى الشهر العقارى و بعد كدة فى الخارجية روحت الشهر العقارى علشان اسال على التوثيق ردت عليا الموظفة انى لازم اروح مكتب التامينات التابع لة الشركة القديمة اللى هو مكتب تامينات المعادى النهاردة اتصلت بصاحب العمل القديم لاقيت انة اغلق الشركة وعملها اشهار انها اتقفلت و سلم كل السجلات بتاعة الشركة لمكتب العمل بما فيها السجل التجارى يعنى تقريبا مينفعش ان شهادة الخبرة تتوثق فى الشهر العقارى بدون السجل التجارى فهل لما تيجى المقابلة بتاعتى ممكن اعتمد على تامينات الشغلانة الحالية هى اللى ممكن تشيل الليلة كلها ولا لا و بعدين لما ربنا يكرمنى و انجح فى المقابلة و اقدم للفيدرال لما يتحروا عن شهادة الخبرة الاولانية اية اللى ممكن يحصل خصوصا ان الشركة اتقفلت خلاص هل دة ممكن يسببلى مشكلة ولا لا

عندى اقتراح ... ليه حضرتك متروحش مكتب العمل تسألهم انهم يدوك ورقه او اى حاجه تقول ان الشركه دى اشهرت افلاسها و تبقى تطلعها فى المقابله لو اتزنفت و تقول حقيقة اللى حصل عشان كده معرفتش توثق الشهاده ... ده مجرد اقتراح

رابط هذا التعليق

مبعد ازنكم ارجو الرد من اهل الخبرة انا مقابلتى كانت يوم 25/11 مع مسيو بول المقابلة كانت تمام حتى طلب ورقة تامينات العمل بالنسبة من المدام وهى التقديم باسمها حاولنا نشرحلة انى مافيش حد فى مصر بيامن هو الراجل مقتنع بس قلينى انة سيستم وعدم وجود تامينات هو سبب الرفض ثم اتهت المقابلة وبعد انصرافنا تزكرت انى شهادة الخبرة الاصل معاة رجعت انا والمدام و ربنا اراد انحنا نقبلة تانى وطلبنا منة يدينا فرصة نجيب شهادة التامينات بس هو كان بعت ميل بالرفض بس قالينا انتم لما تجيبو شهادة التامينات من حقكم تطلبو اعادة فتح الملف ولازم تعملو كدة داة حققم انا عارف انى انا جديد عليكم بس يلم اللة انى متابع معكم كل يوم انا والمعام وكنا بندعى وبنصلى لكل واحد ارجو منكم ان تفيدونى اعمل اية افتح ملف جديد ولا اقدم التماس بعد ما اعمل التامينات ارجوكم ان تقترحو عليا لانة تعب سنة ونص وحلمنا ارررررررررررررجوكم ومن دكتور ايهاب انا فى حيرة0 لتكن مشيئتك

لو حضرتك هتقدر تجيب جواب التأمينات يبقى ليه تفتح فايل جديد ... الراجل كتر خيره قالك هتعمل ايه

انما لو مش هتعرف تجيب شهادة التأمينات يبقى متضيعش وقت و افتح ملف جديد و من هنا للمقابله الجديده انشاءالله تكون فكرت فى طريقه تتغلب بيها على موضوع التامينات ده

رابط هذا التعليق

مبروووووووووووووووووووووووك لروك واخت اغابي ومبروووك لكل الي نجحو انتو تستحقو بجد فرحتلكو :clappingrose::clappingrose:

وبالنسبه لصيدلي كندي ..اشكرك جدا لشجاعتك وذوقك الي خلاك تكتب مقابلتك ..وانصحك بان تقدم من جديد وتستمر بالفرنسي وحتتقبل انشاء الله

بس الي انا مش فاهماه :protest: في ناس كثير مرت بدون تامينات اشمعنه المستشاره دي بترفض عشان التامينات!!!!!!

طيب والناس الي زي حالاتي مستحيل احصل على تامينات في البلد الهباب الي انا عايشه فيهه bsh:) !! اي يعني خلالاص الحلم راح :Head:

حلم ايه بس اللى راح ؟؟ ميبقاش قلبك رهيف كده ... لما يبقى ييجى الميشن بتاعك حد عارف ايه اللى هيحصل ؟؟؟ سيبيها على الله واجتهدى و لو ليكى نصيب هتخديها غصب عن عين وزارة الهجره الكنديه كلها

اشكرك لردك اخي الكريم وانشاء الله خير ...بس بصراحه موضوع التامينات يأرق وحاجه مش بايدي (بالنسبه ليه) :unsure: ..

انا الحمد لله الي عليه عملته ...

معلش هو ايه المشكله فى التأمينات بالظبط ؟

عملت شهادة خبره

من الصيدليه بتوقيهع وختم مدير الصيدلية وعملت وحده ثانيه بنفس المعلومات من النقابه بتوقيع وختم نقيب الصيادله وصدقتهه من المحكمه ومن الخارجيه ...

وعندي شهادة الصيدليه مرضيوش يصدقوهه من الخارجيه فقررت اني ارسل شهادة الصيدلية كمان لان مذكور بيهه التفاصيل والمهام بصوره ادق وارسل شهادة النقابه ..وهمه يحملون نفس المعلومات بس شهادة الصيدلية ادق ..؟ شنو رايك

طب حضرتك معملتيش شهاده من الاداره المركزيه للصيادله ليه بدل كل ده ؟

عندي استفسار اخر ..وهو بخصوص شهادة بارت تايم من شركة ادويه هي كانت في نفس الفتره الزمنيه بتاع العمل في الصيدليه بس وحده الصبح والثانيه الظهر ...سمعت انهم يرفضو الي يرسل شهادتين بنفس التوقيت ..مع انهم سليمين وحقيقين !!؟؟

احسنلك واحده بس عشان متحطيش نفسك فى موقف الشك و لو فيه واحده فيها تأمينات يبقى هى الافضل

استفسار بسيط ..بخصوص التوبك ؟؟ ليش ماتكملون المقابلات بموضوع الدكتور ابو سمره يعني ليش ميكون في مرجع واحد للمقابلات بدال كثرة المواضيع

وبصراحه موضوع الدكتور ابو سمره هو الاساس يعني ياريت لو كل شخص يعمل كوبي هناك :)

موفقين انشاء الله ... art:)

يارييييييت ...الدكتور ابو سمره و التوبيك بتاعه اصحاب فضل عليا شخصيا و من اكتر الناس احتراما انا قابلته فى حياتى بس مين اللى هيترجم المقابلات زى مكان د/ابوسمره ربنا يعوضه بيعمل ؟؟

رابط هذا التعليق

1- interview.mp3

مسيو بول كان بيتكلم كدة ونفس صوتة

ميرسي جداً على الفايل ده

:give_rose:

tout le Québec http://www.netvibes.com/au-quebec

"A ship in port is safe, but that's not what ships are built for."

Grace Murray Hopper

لقد أخطأت يوماً فوضعت مفتاح الباب لباب آخر فوجدته يتعصى عليّ ... فقلت لنفسي : سبحان الله ، كيف لا أعتبر من هذا المثال الصغير لما فوقه ؟

رابط هذا التعليق

مساء الفل على الكيبكاوية

انا بيتر عضو جديد بس قرات كتير في الموضوع الجامد جدا ده

مستني زي ناس كتير يوم 8 ديسمبر في اسكندرية معاد المقابلة و كنت عمال بدور على اجابات للاسالة و بالصدفة لاقيت الموضوع ده

انا بعت الملف 1/2/2010 و جالى الفيل نمبر 8/4 و بعدها معاد المقابلة 18/10

اعزب 24 س خريج مدارس الفرير و بعدها تربية فرنسي و بشتغل في السياحه

و محتاج من الخبرات الجمدة هنا

1- اجيب offre du travaille للشهادة بتاعتي maitre de la langue françaiseاو مجال السياحة انا بشتغ accompegnateur et representant عمال ادور ومش عارف

تاني حاجة هما بيسالو عن كيبك كمعلومات و ازاى بيسالو

و طبعا محتاج منكم كلكم دعواتكم انا تعبت من التفكير في اليوم ده

ربنا معاك إن شاء الله و تعدي و ترجع بالغاليه

نزل الفايل ده فيه معلومات مهمه أوي عن كيبيك

http://www.immigration-quebec.gouv.qc.ca/publications/fr/divers/apprendrelequebec.pdf

ذاكره كويس... و أكيد الناس اللي دخلت الإنترفيوهات ح تفيدك كمان

ربنا يوفقك

بس حلاوتنا لما تنجح إن شاء الله تشرح لنا شوية فرنساوي

Grace Murray Hopper

لقد أخطأت يوماً فوضعت مفتاح الباب لباب آخر فوجدته يتعصى عليّ ... فقلت لنفسي : سبحان الله ، كيف لا أعتبر من هذا المثال الصغير لما فوقه ؟

رابط هذا التعليق

طيب انا كدة خلاص وعندي ليكو خبر كويس انتو اتفبلتو انا كنت هقوم ازغرت وارقص في الاوضة بس اتحرجت وقعد يحكيلنا عن كيبك وسوق العمل هناك وادلنا ابرندر لو كيبك وطبع الغالية وادهلنا

انا بجد فرحانة طبعا عشان المقابلة عدت علي خير بس كمان علشان عرفت ناس ممتازة جدا هما عارفين نفسهم بس لوكنت قعدت عشر سنين مكنتش هعمل اصحاب حلوة بجد زي ما عملت اصحاب هنا علي المنتدي

ربنا مع كل الناس اللي داخلة الايام الجاية وانا تحت امركم في اي حاجة متهيالي انا اسرع واحدة في المنتدي كتبت المقابلة بعدها بساعات محدودة اي خدمة ههههههههههههه

بجد ألف ألف مليون مبروك لصاحبة القائمة الذهبية

أنا إتشغلت طول اليوم و لما دخلت لقيت المنتدي كله بيتنطط من الفرح علشان حضرتك

:cheer::cheer::cheer::cheer::cheer::cheer:

بجد مليوووووون مبروك و عقبال الفيزا إن شاء الله

:give_rose:

Grace Murray Hopper

رابط هذا التعليق

تقسيمه الدرجات كالاتى

1- المؤهل ( بكالوريوس ) = 10 درجات

2- السن من 18 ل 35 = 16 درجه

3- الخبره من 2 سنه الى 3 =6

4 سنين = 8 درجات

4-الاقرار المالى = 1 درجه

5- الفرنساوى عليه 16 (المستوى السادس بياخد 8 درجات )

6 -النجليزى عليه 6 (المستوى المتوسط 4 درجات )

7- موهل الزوجه لو بكالوريوس = 3 درجات

8-سن الزوجه 18-35 سنه عليه 3 درجان

9-الفرنساوى للزوجه 6 درجات( لو مستوى خامس 4 درجات لو اقل من كده 2 درجه )

10-الاطفال اقل من 12 سنه = 4 درجات لكل طفل بحد اقصى 8 درجات

11-الاطفال اكبر من 12 سنه = 2 درجه

اى خدمه يا هانى

دكتور بطوط

بامانة مش عارف اشكرك ازاى

ولا اعملك اية

بص

ليك عندى نص المشبك اللى هايجيبهوى وجدى وهو راجع اوك؟

ربنا يباركك ويخليك لينا يارب

قوا امين بسرعة

على فكرة يا دكتور فية حاجة ناقصة تانى

لان انا نقطى معدية ال 73 بس على حسابك دا 63

هههههههههههه

شكلك عاوز تخضنى

شكرا جدا على المجهود الرائع دة بس انت نسيت كمان 6 درجات التكيف دول يفرقة كتير وشكرا

يستجيب لك الرب فى يوم شدتك ينصرك اسم إله يعقوب

رابط هذا التعليق

صعيدي كان معاه ربع جنيه..

ففكر يعمل بيه إيه..

يشرب عصير قصب و لا يركب الأتوبيس فقال :

أنا لو ركبت الأتوبيس يبقي في حل من اثنين:

إما حقف أو حقعد

لو وقفت مش راح يبقي في أي مشكلة

لكن لو قعدت راح يبقي في حل من اثنين:

إما حيقعد جنبي راجل أو حتقعد جنبي ست

أما لو قعدت جنب راجل مفيش مشكلة

لكن لو قعدت جنب ست يبقي في حل من اثنين :

إما حنعجب ببعض يإما مش حنعجب ببعض

لو من عجبناش ببعض مفيش مشكلة

لكن لو انعجبنا ببعض يبقي في حل من اثنين:

يإما حنتجوز يأما مش حنتجوز

لو ما إتجوزناش مفيش مشكلة

لكن لو إتجوزنا يبقي في حل من اثنين:

ياإما حنخلف يا إما مش حنخلف

لو مخلفناش مفيش مشكلة

لكن لو خلّفنا يبقي في حل من اثنين :

يإما حنخلف ولد أو بنت

لو خلفنا بنت مفيش مشكلة

لكن لو خلفنا ولد يبقي في حل من اثنين:

يإما حيستقيم أو حينحرف

لو إستقام مفيش مشكلة

لكن لو انحرف يبقي في حل من اثنين:

ياإما حيدمن أو مش حيدمن

لو مدمنش مفيش مشكلة

لكن لو أدمن يبقي في حل من اثنين:

ياإما حيبقي معاه فلوس أو مامعهوش

لو كان معاه فلوس مفيش مشكلة

لكن لو كان عايز فلوس يبقي في حل من اثنين:

يا إما هيسرقني أو هيقتلني

لو سرقني مفيش مشكلة لكن لو قتلني ..

... يقتلني ؟؟!!!!!!!!!

لا ياعم أنا أشرب عصير القصب أحسن

اوبااااااااااااااا

جو خبط فى الحلل

كدا جيبتو لنفسك

لعبت فى عداد عمرك

طيب جملها لغاية ماتركب الطيارة

يا دكتور بطوط

الاطفال لكل طفل 4 بحد اقصى 8 طب كويس

انا عندى اتنين

وفية طفل جديد فى الطريق ناوى يشرفنى

دا اعمل فية اية يعنى

ال 4 نقط بتوعة مش هاياخدهم؟

ههههههههههه

دا انا جايبة مخصوص علشان كدا

اعمل اية انا دلوقت

دا ماينفعش يرجع

وبعدين خبرة الزوجة مالهاش بوينت ولا اتركنت عالرف دى؟

فعلا يا جماعة الطفل الثالث مالوش درجات اما خبرة الزوجة دى حاجة معنوية فى المقابلة معلهاش درجات

رابط هذا التعليق

سلام ومحبة لكل الاصدقاء على المنتدء الرائع جدا وحشتونى مووووووووووت 000000000000000 اولا يا جماعة اللى يقول معلومة يا ريت يبقى متاكد 100 فى 100 0000000000000ثانيا عاوز اسال هو امتحان ال B1 بيعطى كام درجة فى المقابلة 0000000000000000 ثالثا انا بعت فى شهر2 جالى فايل نمبر شهر 7 وجواب الانتظار جالى شهر 10 المقابلة ممكن تبقى امتى تقريبا رابعا انا متامن علية بعدتاريخ شهادة الخبرة بحوالى 8 اشهر مثلا تاريخ شهادة الخبرة 1-2-2009 ومتامن علية بتاريح 1-10-2009 فية مشكلة هو صاحب العمل مكنش راضى يامن فى الاول الا بعد فترة 000000000000 اخيرا ارجوكم موضوع الB1 هام لو فية لستة بالدرجات على موقع كيبيك وعاوزة اقول لكم الحالة الخاصة بى واخد رايكم السن 33 سنة

المؤهل كلية فنون

الخبرة سنتين

اللغة المستوى السابع

الاطفال 2 السن 9 و 5

الزوج

السن 37

المؤهل كلية فنون

الخبرة اكثر من 10 سنوات

اللغة المستوى الثالث

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 9
      عايزين نعدى عقبة الفرنساوى بسهولة دلوقتى انا محتاج delf b2 علشان ملفى يتقبل اساسا ف كيبيك لان نقاطى قليلة قعدت ادور فى النت على كتب تساعدنى وعلى اليوتيوب اولا : اليوتيوب هتلاقى عليه سلسلة تعليمية اسمها imagier >>وليهم موقع اسمه imagier.net دا هتلاقى عليه دروس متتابعة 17 units وكمان دروس متفرقة فى vocabulary دا خطوة مبدئية كويسة جدا لتعريفك باللغة وانك تاخد على النطق وتحفظ كلمات جديدة وتفهم القواعد بعدين عندك الكتب المهمة الى هتعتمد عليها فى انك تعدى الامتحان ان شاء الله Connexi
    • 1
      السلام علكم انا عضو جديد اخواني جزاكم الله اجرا كثيرا قدمتم مجهود كبيرالله اجزيكم اريد ان اسالكم سوءال ان كان ممكن تقدم لي نصح الله اجزيكم خير لاني ذاهب الى كيبيك انا وزوجتي من اجل الاستقراروالعمل هناك وليس الدراسة انا لا اجيد اللغة الفرنسية قليلا والانجلزية لا اعرفها بثاتا زوجتي تعمل هنا في المغرب ممرضة في الدولة مع وزارة الصحة وتجيد اللغة الفرنسية والانجلزية قليلا و انا اعمل سائق شاحنة كبيرة مع العلم انني غير متوفر على اي دبلوم او شهادة ولا اتقن اي عمل معاذا السياقة احنا فوتنا كل شيء وبعثو ل
    • 0
      كم تاخد الزوجة التي تعمل في كيبيك اجازة عند الولادة و هل الاجرة تبقا لها ام يقطعون عنها الجرة
    • 40
      كل وسنة واحنا كلنا طيبين سنة سعيدة علينا جميعا باذن اللة السنة دى ناخد السى اس كيو والسنة اللى جاية نكون فى كيبيك عايزين نقرا عن مقابلات ناجحة وتجارب سابقة وسؤال واجابة صحيحة
    • 0
      تم تعديل قوانين كيبيك للاسف للاسؤ طبعا و بكده يكونوا بداوا في اتباع طريقة الفيدرالي في تقليل الاعداد لحد كبير جدااااااااااا لينك الخبر من الموقع الرسمي http://www.immigration-quebec.gouv.q...ge-skills.html التعديل باختصار شديد الزام بشهادة لغة فرنسية للمقدم الرئيسي و التابع و الزام المقدم الرئيسي بشهادة ايلتس للغة الانجليزية في حالة عدم ارسال اي من شهادات اللغة سوف يحصل المقدم او التابع علي صفر في اللغة التي لم يرسل لها شهادة معترف بيها تم تحديث القوانين اليوم و لكن بدا العمل بها من امس
  • أضف...