اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

المنتظريين مقابلات كيبيك 9-2010

Recommended Posts

متنسوناش فى صلواتك يا شباب انا مسافر غدا ان شاء اللة

سلالالالالام

ربنا معاك يا جو شد حيلك يا بطل و ابقى طمنى عليك علطول الله يخليك

القى خبزك على وجه الماء فإنك ستجده ولو بعد حين

رابط هذا التعليق

• الردود 6.1k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

الواضح من كلام بعض الناس ان الجواب الاول مالوش فترة معينة من وقت ارسال الملف

يعنى كل جواب ولة ظروفة

فية ناس جالها بعد شهر وناس تانية شهرين وناس اكتر

هو السبب بيكونليستة الوظايف المطلوبة؟

يعنى المطلوب بيتبعتلة اسرع مثلا ولا اية؟

لو حد يعرف ياريت يقول ويريحنا

على فكره انا بعت الورق يوم 21/6 ووصل سوريا يوم 24/6 و لم يصلنى اى جواب منهم حتى الان

بس انا بعتلهم 3 فاكسات ردوا على بالجواب اللى مفروض انه اتبعتلى بان تم فتح ملف لى بتاريخ 2/8

و على قكره بيردوا ع الفاكس بعد حوالى من 10 ايام لاسبوعين و الكلام ده كان فى اخر شهر 9 يعنى بعد 3 شهور من التقديم

ملحوظه هما ردوا على بعد اول فاكس لان الفاكسين التانين كان فى خلال يومين من ارسالهم الفاكس لان كل مره كنت اجى استقبل الفاكس مكنتش بستقبله معرفش كان فى مشكله عندى و لاعندهم كل مره يبعتوه ميوصلش اقوم ابعت اقولهم انهم حاولو يبعتولى بس انا لم استلمه لحد ما بعتولى و استلمته

اختى ملفها و صل سوريا 19/6 لم يردوا علينا حتى الان بس هانبعتلهم فاكس الاسبوع ده

ممكن اعرف لو سمحت صيغة فاكس الأستعجال علشان محتاجها

وشكراااا

دة الصيغة الي بعتها لواحد صاحبي الفايل نمبر اتاخر علية

Mon nom est xxxxx yyyyy du Egypte , et j'ai envoyé mon dossier le dd/mm/2010 et jusqu'à pressent je n'ai pas reçu le numéro

Du dossier et je veux savoir si vous avez ouvrir l'enveloppe et si dossier a pris un numéro veuillez m'envoyer une lettre de ces renseignements a mon E-mail ou par fax

Numéro de fax 002 02 2xxxxxxx

وهتحط مكان xxxxx اسم العائلة ومكان yyyyyy اسمك الاول زي ماانت كاتب في الملف اللي بعتة

رابط هذا التعليق

يا جماعة ... نباء عاجل وسريع

انا تأكدت ان مستر بول كان موجود لغاية يوم الاربعاء اللى فات

وان شاء الله يكون مع جيجى فى المقابلة

ماتنسوش الناس اللى موجودين يوم الاربعاء 1/12/2010

كل ما يعمل يعمل للخير للذين يحبون الرب

ياعم حرام عليك نشفت دمنا الناس اللى هنا قلقانه مش ناقصه وبالذات اللى داخله يوم الاحد زى جوو

الكلام صدقنى مش لحضرتك بس لينا كلنا زى مااتقال قبل كده اللى مش متاكد من اى معلومه بنسبه 100 % مايقولهاش وشكرا لحضرتك انك طمنتنا

الاستاذة/ ايمى

صدقينى انا كنت سمعت الأشاعة ده وقلت اتأكد منكم

وعلى العموم انا اسف على التوتر اللى سببتة ليكم

ركزى فى المذاكرة كويس وكمان ركزى فى نطق الفرنسى كمان متنسيش انك هتتسألى فى الانجليزى كمان

اشوفك فى السنتر بقى يوم الاربعاء وتكونى انشاءالله خارجة معاكى السى اس كيو

ربنا معانا كلنا ويعمل لينا الخير

ربنا معاكى يا جى جى

كل ما يعمل يعمل للخير للذين يحبون الرب

رابط هذا التعليق

ربنا معاك يا جو بكرة و انشا الله بناركلك

و ربنا معاكى يوم الاتنين يا دكتورة جىجى

الناس اللى بتكتب الابليكشن ممكن تستخدموا برنامج foxit reader

لتخزين البيانات

(ليستجيب لك الرب فى يوم الضيق ليرفعك اسم اله يعقوب)

مزمور 1:20

رابط هذا التعليق

متنسوناش فى صلواتك يا شباب انا مسافر غدا ان شاء اللة

سلالالالالام

ان شاء اللة و باذن اللة ناجح يا جوو و ربنا هينولهالك المرة دى و يعوض تعبك خير مش هوصيك يا جوو انت قديم فى المحاورات و اكيد عارف ان كل الاعضاء بيبقوا مستنيين ازاى انهم يعرفوا نتيجة صاحب المقابلة حتى اللى ملهمش مقابلة فى الميشن دة فياريت يا اخ جوو اول ما تخلص مقابلتك على خير و باذن اللة تاخد السى اس كيو تطمنا عليك اللة يخليك

رابط هذا التعليق

بعد اذنكم عايز اعرف من خبرتكم كدة المقابلة بتاعتى ممكن تكون على امتى كدة؟؟؟ الملف وصل يوم 25/4/2010 و جالى فايل نمبر بتاريخ 26/5/2010 وبعدكدة جالى جواب ويتينج ليست بتاريخ 25/7/2010 رايكم اية؟؟ ممكن يكون الميعاد امتى تقريبا؟؟؟؟؟ وبالنسبة لموضوع السفر اللى كان اتفتح دة بخصوص اللى كان رايح امريكا.. عندى سؤال بعد اذنكم... انا معايا فيزا بتاعت انجلترا وكنت سافرت و رجعت قانونى.. من وجهة نظركم ممكن يسألونى يعنى احاول احضر كام سؤال فى الموضوع دة ولا هما مش هيشغلوة بالهم بالحاجات دية؟؟ اسف لانى طولت عليكم... شكرا جدا

معقول الفايل نمبر وصلك بعد شهر يا استاذ مينا

امال عامين فينا لية كدا

احنا اديلنا شهرين ولا حس ولا خبر

ربنا يرتبلك

وان شاء اللة هايكون قريب بس المهم تكون انت مجهز نفسك كويس

انا الملف بتاعى وصل سوريا يوم 5 يولية 2010 و الفايل نمبر بتاريخ 4 اغسطس 2010 يعنى بعد شهر ولحد دلوقتى ماجتليش اى جوابات تانى

اخر حد اعرفه جاله الجواب التانى فايل نمبر فى 7

حد قالى ان الجواب التانى مش بييجى للناس اللى ملفهم كامل بس دى معلومه مش اكيده

دكتور بطوط

يعنى اية الجواب مش بيجى للناس اللى ملفها كامل

بيعملولهم اية يعنى

بيرمو الورق ولا بيعملو اية

اصل العبد للة من الناس دول

3 اطفال بعون اللة واخ فى كيبيك وكلة فى التمام

مافور ب 4 او 5 درجات يعنى

قولى وطمنى اللة يخليك

سمعت اية بالظبط؟

حضرتك بتتكلم عن الجواب الاول ولا التانى انا خلاص سلم مخى راااااااااااح

انا كمان مش فاهم هو قصدة اية؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ يعنى اية مش بيجى للناس اللى ملفاها كامل؟؟؟؟؟؟

ان كان كدا يبقى يارب مايوصلنى ولا جواب

ومش عاوزة كمان

وهارفضة

بس اللى مايرجعش فى كلامة

الجواب الاول اللى فيه الفايل نمبر ده مفروض يوصل لكل الناس الجواب التانى ده بتاع الابديت بيبقى فى ناس فى ملفها حاجات ناقصهبيبعتوا يقولوهم يبعتوها و بيقلولهم لو عايزين يضيفوا حاجه للملف

الجواب التانى ده بقى لو ملفك كامل بيقولوا ان السفاره مش بتبعته (بس ده كان حد قالى انه ماجالوش الجواب ده عشان كده والله اعلم )

على اسم مصر التاريخ يقدر يقول ما شاء أنا مصر عندي أحب وأجمل الأشياء

باحبها وهي مالكه الأرض شرق وغرب وباحبها وهي مرميه جريحة حرب

باحبها بعنف وبرقة وعلى استحياء واكرهها وألعن أبوها بعشق زي الداء

واسيبها واطفش في درب وتبقى هي ف درب

رابط هذا التعليق

:) :) :) :) :) :) :)

ماتقلقيش ياdr.gege قلوبنا كلها معاكي وصدقيني انا قلبي حاسس انك هاتنجحي انشاءالله وترجعي بالعزيزه الغاليه وتفرحي كل المنتدي...

رابط هذا التعليق

من فضلكم ممكن حد يقول لى فين بنك سوكشيا؟ العنوان فين؟

سكوتشيا داه تبع فيدرال مش كيبك

خلى بالك انت مقدم ايه بالظبط

؟؟

نك نوفا سكوشيا بتاع كيبيك وبلاش نلخبط الناس

انا عايز اقدم كيبك ادفع فين فى سكوشيا بنك و لا فين؟ و العنوان بتاعه فين

لفض اللبس و الاشتباك عشان نعمل الشيك اللى بيتبعت مع الورق سواء كان فيدرال او كيبك ممكن اى بنك بس للاسف بعد اللف و الدوران مفيش بنوك غير نوفا سكوتيا و البنك الاهلى

وطريقة عمل الشيك فى البنك الاهلى (عشان لو حد ميقدرش يسافر القاهره يدفع فى نوفا سكوتيا )حضرتك تروح الفرع الرئيسى بتاع البنك الاهلى اللى فى بلدك و لو ملكش حساب هناك تفتح حساب عندهم فى 10 دقايق و تقولهم انا عاوز اعمل شيك مصرفى مسحوب على بنك فى كندا (متجيبش سيرة كيبك لحسن الموظف هيفتحلك بوقو زى الصوره دى بالظبط jdw:: و يقولك مين دة ؟؟؟)و نحط قيمة الفلوس فى حسابك بالمصرى و هما هيسحبو القيمه المقابله للدولارات اللى انت عاوزها و ربنا معاك عشان مستوى الذكاء عندهم :blink: مرتفع اوى

رابط هذا التعليق

يارب ينجحك يا gege و يقف معاكي امانه عليكم يا جماعه ادعولها الانسانه دي من اكتر الناس المحترمه اللي قابلتهم في حياتي و هي تستاهل كل خير ,دي رفيقه رحله الهجره الطويله ,و هي و joo دلوقتي محتاجين دعواتكم موصوكوووش بقى

رابط هذا التعليق

:) :) :) :) :) :) :)

ماتقلقيش ياdr.gege قلوبنا كلها معاكي وصدقيني انا قلبي حاسس انك هاتنجحي انشاءالله وترجعي بالعزيزه الغاليه وتفرحي كل المنتدي...

,وانت كمان يا joo ربنا يوفقك وترجع مبسوطو وتحكيلنا المقابله بالتفصيل..ربنا معاكم...

رابط هذا التعليق

<BR>طبعا كلامك مظبوط يا بيبو ميه فى الميه<BR>أرجو أن يلتزم الأخوة الجدد وحديثى المشاركات لهذه النقطة<BR>وإن شاء الله التوفيق للجميع<BR><BR>كان عندى سؤال لأصحاب الخبرات العالية لو ممكن د.إيهاب يشاركنا أكون متشكر<BR><BR>لو كان المتقدم الرئيسى معاه فيزا لأمريكا على البسبور بتاعه..<BR>هل دى يكون ليها تأثير ايجابى أو سلبى فى المقابلة<BR>بمعنى : إيجابى انها تدعم موقفه وورقه<BR>او سلبى انه بيحاول يروح امريكا او يهاجر لمكان تانى<BR><BR>ما رأيكم هل تفيد ولا تؤذى؟؟؟<BR>فى إنتظار ردكم أو أى حد عنده خبرة او تجربة فى هذا الموضوع<BR>
<BR><BR><BR>

بمناسبة ان احد العاملين بالسفارة الكندية بالهند قريب الفيل اللى انا مربية فى البلكونة عندى:Head:

لو انت كسرت الفيزا ده مش كويس ممكن يكون تدعيم سلبى اما لو الفيزا لم تكسر او لم تستخدمها فده موقف ايجابى ليك فى حالة ان الفترة اقل من 6 شهور و إلا هتطلع فيش و تشبية امريكانى

بمعنى اخر انا مثلا واخد تأشيرة اتحاد اوربى للعمل و كانت اسبوع و رحت و رجعت و ماكسرتش الفيزا يبقى من وجهه نظرى

ان الفيزا دى ايجابية لكن لو كسرتها طبعا هتبقى سلبية و مش معنى انك رحت امريكا معنى كده انك مش عايز تروح كندا ما هو يمكن تكون رحت امريكا شغل

انا معاك يا بيبو فى موضوع انك لو كاسر الفيزا يبقى طبعا نقطه سلبيه بحقك انما لو مسافر عادى سياحه او شغل معتقدش انها نقطه سلبيه ولا ايجابيه بس كل ما فى الامر انك لازم تكون محضر شوية اجابات للأسئله دى ..سافرت امريكا امتى ؟ و ليه ؟ و اشمعنا امريكا ؟ و ليه مفكرتش تهاجر امريكا ؟ و ليه شايف ان كيبك احسن من امريكا ؟ و ايه اكتر حاجه عجبتك هناك و ايه اكتر حاجه معجبتكش ؟

كل الاسئله دى تندرج تحت مسمى الشىء لزوم الشىء و الكلام ممكن يجيب بعضو و القافيه تحكم

و انت يا بيبو انا عارفك كويس حتى لو لبست رقم 10 ... واحشنى جدا

رابط هذا التعليق

contact me .

i have the solution - worked for me

moamen.reda@gmail.com

It's better to give your advices live here whatever the advice to be useful for all members not for only one member my friend

:give_rose:

رابط هذا التعليق

سلام ومحبة لكل الاصدقاء على المنتدء الرائع جدا وحشتونى مووووووووووت 000000000000000 اولا يا جماعة اللى يقول معلومة يا ريت يبقى متاكد 100 فى 100 0000000000000ثانيا عاوز اسال هو امتحان ال B1 بيعطى كام درجة فى المقابلة 0000000000000000 ثالثا انا بعت فى شهر2 جالى فايل نمبر شهر 7 وجواب الانتظار جالى شهر 10 المقابلة ممكن تبقى امتى تقريبا رابعا انا متامن علية بعدتاريخ شهادة الخبرة بحوالى 8 اشهر مثلا تاريخ شهادة الخبرة 1-2-2009 ومتامن علية بتاريح 1-10-2009 فية مشكلة هو صاحب العمل مكنش راضى يامن فى الاول الا بعد فترة 000000000000 اخيرا ارجوكم موضوع الB1 هام لو فية لستة بالدرجات على موقع كيبيك وشكرا لمحبتكم جدا

يستجيب لك الرب فى يوم شدتك ينصرك اسم إله يعقوب

رابط هذا التعليق

ربنا معاك يا جانو وانشالله تنجح

انا اهو فى انتظار الاخبار الحلوة

:clappingrose: :clappingrose:

post-40996-0-99944300-1290922865_thumb.j

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

فرسـان العالـم الحقيقيـون . . هــم شعــوب الارض

رابط هذا التعليق

امير باشا صباح الخير

مافيش جديد عندك؟

لا جديد تحت السماء

لا تُفَكِر فِي الأمر كَثيِراً ,,, بلْ دَعِ الأمر لِمَن بِيَدِه الأمر.

رابط هذا التعليق

كان الرب مع يوسف فكان رجلاً ناجحاً.

ربنا يوفق

جو, هو ميعادة النهاردة الساعة كام؟

و معاكي يا جيجي بكرة, من جد وجد.

لا تُفَكِر فِي الأمر كَثيِراً ,,, بلْ دَعِ الأمر لِمَن بِيَدِه الأمر.

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 9
      عايزين نعدى عقبة الفرنساوى بسهولة دلوقتى انا محتاج delf b2 علشان ملفى يتقبل اساسا ف كيبيك لان نقاطى قليلة قعدت ادور فى النت على كتب تساعدنى وعلى اليوتيوب اولا : اليوتيوب هتلاقى عليه سلسلة تعليمية اسمها imagier >>وليهم موقع اسمه imagier.net دا هتلاقى عليه دروس متتابعة 17 units وكمان دروس متفرقة فى vocabulary دا خطوة مبدئية كويسة جدا لتعريفك باللغة وانك تاخد على النطق وتحفظ كلمات جديدة وتفهم القواعد بعدين عندك الكتب المهمة الى هتعتمد عليها فى انك تعدى الامتحان ان شاء الله Connexi
    • 1
      السلام علكم انا عضو جديد اخواني جزاكم الله اجرا كثيرا قدمتم مجهود كبيرالله اجزيكم اريد ان اسالكم سوءال ان كان ممكن تقدم لي نصح الله اجزيكم خير لاني ذاهب الى كيبيك انا وزوجتي من اجل الاستقراروالعمل هناك وليس الدراسة انا لا اجيد اللغة الفرنسية قليلا والانجلزية لا اعرفها بثاتا زوجتي تعمل هنا في المغرب ممرضة في الدولة مع وزارة الصحة وتجيد اللغة الفرنسية والانجلزية قليلا و انا اعمل سائق شاحنة كبيرة مع العلم انني غير متوفر على اي دبلوم او شهادة ولا اتقن اي عمل معاذا السياقة احنا فوتنا كل شيء وبعثو ل
    • 0
      كم تاخد الزوجة التي تعمل في كيبيك اجازة عند الولادة و هل الاجرة تبقا لها ام يقطعون عنها الجرة
    • 40
      كل وسنة واحنا كلنا طيبين سنة سعيدة علينا جميعا باذن اللة السنة دى ناخد السى اس كيو والسنة اللى جاية نكون فى كيبيك عايزين نقرا عن مقابلات ناجحة وتجارب سابقة وسؤال واجابة صحيحة
    • 0
      تم تعديل قوانين كيبيك للاسف للاسؤ طبعا و بكده يكونوا بداوا في اتباع طريقة الفيدرالي في تقليل الاعداد لحد كبير جدااااااااااا لينك الخبر من الموقع الرسمي http://www.immigration-quebec.gouv.q...ge-skills.html التعديل باختصار شديد الزام بشهادة لغة فرنسية للمقدم الرئيسي و التابع و الزام المقدم الرئيسي بشهادة ايلتس للغة الانجليزية في حالة عدم ارسال اي من شهادات اللغة سوف يحصل المقدم او التابع علي صفر في اللغة التي لم يرسل لها شهادة معترف بيها تم تحديث القوانين اليوم و لكن بدا العمل بها من امس
  • أضف...