اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

المنتظريين مقابلات كيبيك 9-2010

Recommended Posts

السلام للجميع

الكلام الجاى بعض النصائح من وجهةنظرى المحدودة جدا من واقع النترفيو و المقابلات اللى شوفتها حتى الان

1- المترجمة متعاونة جداجداجدا و بجد ربنا يبركلها

2- الراجل ده بيهتم بالورق جدا يعنى لازم يكون معاكو عروض عمل على اد متقدروا و عروض شقق و مراسلة النقابة و اى شهادات زيادم اى وصل مرتب اى ورق خده لحاجتين اول حاجة هو بيحب الورق و كمان بيضيع وقت

3- الابلكيشن الابلكيشن الابلكيشن مهم اقراوه و احفظوه هو مش يسأل غير فى الابلكيشن

4- المعادلةحاولوا تحفظوها

5- فى نقطة مهمة انا اسف نسيت اذكرها سالنا اتعلمتوا فرنساوى فين قلنا فى السنتر قال الشهادات اعطيناهالو انبسط جدا

سالنى درست كام ساعة قلتله

لذلك انا بقول انه بيهتم بشهلدة السنتر جدا و كل واحد رفضوا او اجلوا قالوا تدرس فى السنتر بدون استثناء

لذلك نصيحة شخصية اللى معوش شهادة من السنتر و لسة عندوا وقت يروح السنتر و يطلع شهادة بتحديد المستوى

6- الراجل ده بيتكلم كتيييييييييييييييييييييير جدا و مش مطلوب انك تفهم هو بيقول ايه لأن الكلام ده عبارة عن معلومات هو بيقولها و خلاص علشان كدة اعمل نفسك فاهم الكلام و خلاصمادام الكلام ده مش سؤال و مطلوب منك تجاوبوا

7- المشكلة بس ان الراجل ده لغته كيبيكواة و مش مفهومة اوى

8- انا عن نفسى حضرت مع شرين و انا بلقبعا ب ماما شرين لأنها بتهتم بالملف حتى اخر لحظة

9- الثقة فى النفس عامل مهم جدا يعنى انا مثلا مستواى ضعيف جدا جدا جدا فى الفرنساوى اللى نفعنى انى كنت قاعد مالى الكرسى و مش متوتر و عينى فى عينه طوال الانترفيو

10- ارجوكم يا جماعة رجاء محبة علشان ربنا يبرك ليكم و يكملها بسلام انصحوا اى حد ناوى يقدم مالةش علاقة بالمحاميين ده ضياع فى هذه الميشن ضيع اربعة بسبب النصائح الغلط و الأبليكشن الغلط و عندى امثلة كثيرة جدا

11- الراجل ده بيسبب التوتر لأنه حركته سريعة وكلامه مش مفهوم و سريع فحاولوا ان لا تتأثروا بطريقته و لا ترتيكوا حتى لو قالكوا انتوا مش فاهمين

12- حفظ الألاقام و التواريخ اللى فى الورق لأنه بيهتم به

يا جماعة كلهذا من وجهة نظرى المحدودة و ارجو ان تحتملوا ضعفى ان اهملت او اخفقت فى اى شىء

مع تمنياتى من اعماق اعماق اعماق قلبر بالتوفيق للحميع و ان نتقابل فى ارض الموعد و تعبروا بسلام( لو بصخة جور)le bas7' jour

الف مبروك لحضرتك وعقبالنا

كنت حابب اسأل هو عروض العمل اللي حضرتك تقصدها يعني أي عروض عمل على النت وهل لازم تكوني في تخصصي صيدلي ولا أي عروض عمل وكمان هل العروض تكون مححده وعليها مراسلات بيني وبين صاحب العمل ولا مجرد إعلان لعرض عمل على النت وخلاص

الف مبروك تاني مرة وشكراااا على ردك مقدما

رابط هذا التعليق

• الردود 6.1k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

السلام للجميع

انا دلوقتى فى سيبر فى اسكندرية و حبيت ابلغ الأخبار يمكن اى حد يستفيد

بداية الميشن كانت يوم الاحد

المستشار اسمه كارل شاب بسكسوكة و نظارة

امبارح نجح كل اللى دخلوا

و النهاردة لغاية دلوقتى نجح زوجين محاسبة

و واحد اعطاله تأجيل 90 يوم حتى يحسن مستواه فى الفرنساوى

ملخص اسئلته: عن كل الأوراق و تواريخ الميلاد و المعادلة و هاتعمل ايه هناك و السكن هناك

يا ريت ياجماعة اللى لسة معملشى عروض عمل او لسه ما ظبتشى المعادلة يعملها

ماحوظة لكنته صعبة شوية و هو جد جدا لا يسأل اى اسئلة خارج الورق يعنى ذى الفالور او القوانين

ومعاه مترجمة من كلام الناس متعاونة

الكلام ده كله من كلام الناس اللى خرجت

صلولىىىىىىىىىىىىىىىىىىى كتيييييييييييييييررر

انا اعصابى دمار و سايب مراتى بتذاكر فى الفندق علشان منقلهاش توترى

لى سؤال لو حد يعرف اجابته هو دكتور البيطرى ممكن يشتغل ايه مؤقت هناك اثناء تحضير المعادلة

يا ريت لو حد عارف يبعتلى بس قبل الساعة 8:25 غدا علشان انا مش عارف الأجابة

اسيبكوا علشان اروح السنتر اشوف الأخبار و هاجيلكو بالليل

مساء الخير يا دكتور

انا دكتور بيطري و الحمدلله عديت المقابلة

لما يسألك تحب تشتغل ايه اول حاجة تقوله مساعد بيطري

لان ده هيخليك تحتك بسوق العمل بتاعك بعد المعادلة و تكون محضر عروض عمل ( مساعد بيطري في ابمدينة اللي اخترتها )

و لو قالك افرض مالقيتش قوله انا ممكن اشتغل اي حاجة لغاية ما الاقي فرصة او اخلص المعادلة بتاعتي

ربنا يوفقك و ماتقلقش القنصل جاي علشان ينجحك مش العكس

حط ده في دماغك لانه الصحيح حتي لو حد قالك غير كدة

دول ناس مهذبة جدا حافظ علي ابتسامتك و ثقتك قدامه

و بأذن الله خير

صلولىىىىىىىىىىىىىىىىىىى

الف مبروك على النجاح

وكان عندي سؤال عن المعادلة انا صيدلي فهل لازم اكون بدأت المعادلة قبل ميعاد الأنترفيو ولا بس اكون عارف شروطها والورق المطلوب فيها وبتتعمل ازاي فقط

كمان ايه موضوع الأبليكيشن اللي هو بيسأل فيه لأني بصراحة كنت مجهز ورقي مع محامي في البداية ودلوقتي سبته وهو اللي كتبلي الأبليكيشن وللأسف انا معنديش نسخة منه ومعرفش هو كتب فيه ايه بالظبط

ياريت حضرتك تطمني لأني قلقت كتير بعد موضوع الأبليكيشن ده

رابط هذا التعليق

انا بس عايز اقول حاجة ياجماعة مهمة انا لى اصحاب كثير اخدوا csQ من غير شهادة السنتر لان الغرض من المقابلة ثلاثة حاجات هى كالاتى :

1/ اختبار مهاراتك اللغوية

2/ مراجعة الورق الاصلى الشهادات يعنى

3/ يشوف انا مطايق لشورط الهجرة اد اية يعنى المهنة الخبرة السن التأقلم هناك

بس المهم المهارة اللغوية هو اللى يحط المستوى بتاعتها خصوصا ان السنتر مش بيتهم بالشفوى زى التحريرى

ارجوكم حد يكلمنى علشان انا من ساعة ما سمعت خبر شهاة السنتر دة مهمة وانا تعبان اوى اخوكم ارسانى

احنا كنا الميشن اللي فات وكنت اخده مستويين بس في السنتر وقلتله انا كملت مع مدرسه لوحدي علشان اعرف اتكلم اكتر

انت ممكن تقوله ان مواعيد السنتر مش مناسبة ليك علشان كده ذاكرت لواحدك

ربنا معاك

رابط هذا التعليق

يا جماعة هو ايه حكاية تركيا دي...هو دي متوقع تكون مقابلات بتوع الخليج بس و لا المصريين كمان..احنا مصدقنا ارتحنا من موضوع سوريا تبقي تركيا :blink: !!! يا ريت يا مسيو نادر تفيدنا لو عندك اخبار

بص يا استاذ جوناثان الميشن بتاع تركيا دا انا قلت لناس علية كتير قبل ماينزل في الموقع الرسمي .انا في رائي الشخصي هما هيخدوا فية مصريين بس مش كتير لانة معمول اصلا لبلاد الخليج لانهم من شهر مارس اللي فات معملوش انترفيوهات ومتقلقش كل الامور تعمل معا للخير

nadvett

معلش استحملني وخدني علي قد عقلي

دلوقتي حضرتك بتقول ان بتاعوت الخليج معملوش مقابلات من شهر مارس .... طيب... مين اللي بيعمل مقابلات في تل ابيب؟؟؟؟؟

ولو افترضت ان بتاعوت الخليج معملوش اية مقابلات واعدادهم اكيد اتراكمت طول الفترة دي

ربما دة يبقي شيء منطقي يبرر ليه عملوا 3 ميشن في اسطنبول في فترة زمنية قصيرة جدا بس 40يوم فيهم 3 ميشانات

جميل

طب ايه وضع المصريين؟؟؟؟

فيه احتمالين....الاول ان المصرين مش هايروحوا تركيا علشان تركيا زحمة لوحدها واعداد الناس من الخليج كتيرة ومتاخرين

ساعتها نوصل لنقطة ان المصريين هايتعملهم مشن تاني في القاهرة في نفس الفترة (نوفمبر وديسمبر)

ومعني الكلام دة ان فية update هايحصل للجدول دة قريب لان المشن لو هاتبتدي في نص نوفمبر يبقي لازم يبعتوا للناس الميلات قبلها ب 40 او 45 يوم علي الاقل

معني كدة الناس تنتظر الميلات علي اول عشرة

دة احتمال انا مستصعبة مش عارف لية.... ربما انهم كاتبين في بداية الجدول ان دة جدول مواعيد المقابلات اللي هاتتعمل في شهر 9و 10 و 11و 12

يعني مافيش مشنات تاني هاتتعمل.!!!!!

الاحتمال التاني ...

ان المصرين هايكوني في تركيا... ربما يبرر دة انهم عاملين 3 مشنان علشان يستوعبوا بتاعوت الخليج + المصريين ... ربمابرضوا مقلقين من الوضع في البلد خاصة في فترة الانتخابات الجاية اللي هاتكون في نفس فترة انعقاد المشن ..اللي كل الناس عارفة جوة وبرة ان هايكون فيها قلق

اتمني من كل قلبي ان الاحتمال التاني يطلع غلط

ياريت تفيدنا لو عند حضرتك معلومة او وجهة نظر حتي ... علشان انا مقلق من موضوع تركيا دة الواحد صدق مارتاح من سوريا

وبرضوا لو الناس هاتروح تركيا المفروض انهم يبعتوا ميلات في خلال العشر ايام اللي جاية

ياريت ياجماعة لو اي حد عرف اي حاجة في موضوع تركيا دة يقول علي طول

وبالتوفيق لكل الناس اللي داخلة في المشن دي

وشكرا

رابط هذا التعليق

]السلام للجميع

مسيو ارسانيوس انا كنت بقول لو تقدر تعمل اللى عليك و تجيب شهادة من السنتر يا ريت لكن لو ل مفيش مشكلة هو نجح ناس معهاش شهادة و سقط واحد اعرفه معاه شهادة بالسادس و طلب منه ديلف ب1

مسيو فارما فلوت بالنسبة لعروض العمل مش شرط يبقى فى تخصصك و اى عروض عمل من على emploi quebec بس لازم تكون عارف المهام و شروط هذه الوضيفة من نفس ورقة عرض العمل اللى هاتنزلها و لو عايز تحول العرض لفرنساوى امسح من على اللينك كلمة english و اكتب fra و دوس enter هتلاقى نفس العرض لكن بالفرنساوى و اطبعه اطبع كام عرض مؤقت و كام عرض فى تخصصك على فكرة هو قاللى ممكن اشتغل ريسبشانيست

بالنسبة للمعادلة يوجد اى ميل لكل نقابة راسلوا تانى يوم بيبعاتولك اى ميل اطبعوا و خش على اللينك اللى هايبعتوه اطبعوا و خد فكرة عليه

ارجو ان اكون قد افدت بقدر المستطاع

و ربنا يوفق الجميع

عندى سؤال يوجد واحد مهندس الكترونيات اتعرفت عليه داخل يوم الحد القادم و لا يعرف اى ميل النقابة يا ريت لو حد يعرفوا يبعتهولى و ربنا يعوضوا

صلولى

رابط هذا التعليق

يا جماعة هو ايه حكاية تركيا دي...هو دي متوقع تكون مقابلات بتوع الخليج بس و لا المصريين كمان..احنا مصدقنا ارتحنا من موضوع سوريا تبقي تركيا :blink: !!! يا ريت يا مسيو نادر تفيدنا لو عندك اخبار

بص يا استاذ جوناثان الميشن بتاع تركيا دا انا قلت لناس علية كتير قبل ماينزل في الموقع الرسمي .انا في رائي الشخصي هما هيخدوا فية مصريين بس مش كتير لانة معمول اصلا لبلاد الخليج لانهم من شهر مارس اللي فات معملوش انترفيوهات ومتقلقش كل الامور تعمل معا للخير

nadvett

معلش استحملني وخدني علي قد عقلي

دلوقتي حضرتك بتقول ان بتاعوت الخليج معملوش مقابلات من شهر مارس .... طيب... مين اللي بيعمل مقابلات في تل ابيب؟؟؟؟؟

ولو افترضت ان بتاعوت الخليج معملوش اية مقابلات واعدادهم اكيد اتراكمت طول الفترة دي

ربما دة يبقي شيء منطقي يبرر ليه عملوا 3 ميشن في اسطنبول في فترة زمنية قصيرة جدا بس 40يوم فيهم 3 ميشانات

جميل

طب ايه وضع المصريين؟؟؟؟

فيه احتمالين....الاول ان المصرين مش هايروحوا تركيا علشان تركيا زحمة لوحدها واعداد الناس من الخليج كتيرة ومتاخرين

ساعتها نوصل لنقطة ان المصريين هايتعملهم مشن تاني في القاهرة في نفس الفترة (نوفمبر وديسمبر)

ومعني الكلام دة ان فية update هايحصل للجدول دة قريب لان المشن لو هاتبتدي في نص نوفمبر يبقي لازم يبعتوا للناس الميلات قبلها ب 40 او 45 يوم علي الاقل

معني كدة الناس تنتظر الميلات علي اول عشرة

دة احتمال انا مستصعبة مش عارف لية.... ربما انهم كاتبين في بداية الجدول ان دة جدول مواعيد المقابلات اللي هاتتعمل في شهر 9و 10 و 11و 12

يعني مافيش مشنات تاني هاتتعمل.!!!!!

الاحتمال التاني ...

ان المصرين هايكوني في تركيا... ربما يبرر دة انهم عاملين 3 مشنان علشان يستوعبوا بتاعوت الخليج + المصريين ... ربمابرضوا مقلقين من الوضع في البلد خاصة في فترة الانتخابات الجاية اللي هاتكون في نفس فترة انعقاد المشن ..اللي كل الناس عارفة جوة وبرة ان هايكون فيها قلق

اتمني من كل قلبي ان الاحتمال التاني يطلع غلط

ياريت تفيدنا لو عند حضرتك معلومة او وجهة نظر حتي ... علشان انا مقلق من موضوع تركيا دة الواحد صدق مارتاح من سوريا

وبرضوا لو الناس هاتروح تركيا المفروض انهم يبعتوا ميلات في خلال العشر ايام اللي جاية

ياريت ياجماعة لو اي حد عرف اي حاجة في موضوع تركيا دة يقول علي طول

وبالتوفيق لكل الناس اللي داخلة في المشن دي

وشكرا

مستر بيكو انا عايزك تهدي ويحصل زي ما يحصل وثق جيدا ان ربنا هيختارلك الصالح

رابط هذا التعليق

إلى أهل الخبره ... عندي سؤالين :

الأول : اني مقدمة من ستنمبر ...و الفايل نمبر استلمته في ديسمبر ...حد زي حالتي جاتله المقابله ولا لسه ..عشان لسه مجاليش مقابله لدلوقتي ..و هل هما بيبعتو ايميل ولا بالبريد ...لو بالأيميل اخاف تكون وصلت في الجانك و مسحتها ... لو بالبريد مجنيش حاجه لودلوقتي .

التاني : هل ممكن ااجل المقابلة ولا مينفعش ؟ .. عشان مستوايا وحش جداااااااا في الفرنساوي ...كتبت في الأبليكشن مستوى تامن ..و اخدت في السنتر 6 مستويات ... و مكملتش نظرا لظروف مادية طرأت عليه بعد الثورة حيث اني اعمل في مجال السياحه اللي انضرب بعد الثوره ... و السنتر غلى مصاريف الكورسات . هل ممكن ااجل بسبب سوء اللغه عندي ولا ايه ؟

على اسم مصر يقدر يقول التاريخ ما شاء أنا مصر عندي أحب وأجمل الأشياء بحبها وهي مالكة الأرض شرق وغرب وبحبها وهي مرمية جريحة حرب بحبها بعنف وبرقة وعلى استحياء واكرهها وألعن أبوها بعشق زي الداء واسيبها واطفش في درب وتبقى هي ف درب وتلتفت تلاقيني جنبها في الكرب والنبض ينفض عروقي بألف نغمة وضرب

رابط هذا التعليق

السلام للجميع

الكلام الجاى بعض النصائح من وجهةنظرى المحدودة جدا من واقع النترفيو و المقابلات اللى شوفتها حتى الان

1- المترجمة متعاونة جداجداجدا و بجد ربنا يبركلها

2- الراجل ده بيهتم بالورق جدا يعنى لازم يكون معاكو عروض عمل على اد متقدروا و عروض شقق و مراسلة النقابة و اى شهادات زيادم اى وصل مرتب اى ورق خده لحاجتين اول حاجة هو بيحب الورق و كمان بيضيع وقت

3- الابلكيشن الابلكيشن الابلكيشن مهم اقراوه و احفظوه هو مش يسأل غير فى الابلكيشن

4- المعادلةحاولوا تحفظوها

5- فى نقطة مهمة انا اسف نسيت اذكرها سالنا اتعلمتوا فرنساوى فين قلنا فى السنتر قال الشهادات اعطيناهالو انبسط جدا

سالنى درست كام ساعة قلتله

لذلك انا بقول انه بيهتم بشهلدة السنتر جدا و كل واحد رفضوا او اجلوا قالوا تدرس فى السنتر بدون استثناء

لذلك نصيحة شخصية اللى معوش شهادة من السنتر و لسة عندوا وقت يروح السنتر و يطلع شهادة بتحديد المستوى

6- الراجل ده بيتكلم كتيييييييييييييييييييييير جدا و مش مطلوب انك تفهم هو بيقول ايه لأن الكلام ده عبارة عن معلومات هو بيقولها و خلاص علشان كدة اعمل نفسك فاهم الكلام و خلاصمادام الكلام ده مش سؤال و مطلوب منك تجاوبوا

7- المشكلة بس ان الراجل ده لغته كيبيكواة و مش مفهومة اوى

8- انا عن نفسى حضرت مع شرين و انا بلقبعا ب ماما شرين لأنها بتهتم بالملف حتى اخر لحظة

9- الثقة فى النفس عامل مهم جدا يعنى انا مثلا مستواى ضعيف جدا جدا جدا فى الفرنساوى اللى نفعنى انى كنت قاعد مالى الكرسى و مش متوتر و عينى فى عينه طوال الانترفيو

10- ارجوكم يا جماعة رجاء محبة علشان ربنا يبرك ليكم و يكملها بسلام انصحوا اى حد ناوى يقدم مالةش علاقة بالمحاميين ده ضياع فى هذه الميشن ضيع اربعة بسبب النصائح الغلط و الأبليكشن الغلط و عندى امثلة كثيرة جدا

11- الراجل ده بيسبب التوتر لأنه حركته سريعة وكلامه مش مفهوم و سريع فحاولوا ان لا تتأثروا بطريقته و لا ترتيكوا حتى لو قالكوا انتوا مش فاهمين

12- حفظ الألاقام و التواريخ اللى فى الورق لأنه بيهتم به

يا جماعة كلهذا من وجهة نظرى المحدودة و ارجو ان تحتملوا ضعفى ان اهملت او اخفقت فى اى شىء

مع تمنياتى من اعماق اعماق اعماق قلبر بالتوفيق للحميع و ان نتقابل فى ارض الموعد و تعبروا بسلام( لو بصخة جور)le bas7' jour

الف مليون مبروك يا استاذ بيتو بس انا داخل المقابلة مش معاى شهادة من السنتر معاى شهادة من مركز تانى بالستوى الثالث المشكلة انا مكملتش كورسات اخدت كرس خاص ومستوايا دلوقت كويس حاسس انا فى السابع ويمكن ازيد حتى انا عارف ان من اهمية المقابلة معرفت القدرات اللغوية ومرجعة الورق الاصلى والتأقلم هناك المشكلة انا مش عندى شهادة من الستنر ومش ممكن اطلع واحدة دلوقت علشان مواعيد الامتحان فى السنتر اول الشهر بس و المقابلة بتاعتى يوم 29/9 اعمل اية ارجوكم حد يكلمنى

واخد معاى كام عرض عمل تقريبا وكام عرض سكن

انا على العموم محاسب مالى من اكثر من اربع سنوات وشهادة التامينات اكثر من اربع سنوات

سلامى للجميع

مبروك petochic وربنا يكملك باقى مشوارك

وربنا يكمل لباقى الناس مقبلتها على خير وبالنجاح للجميع

الاستاذ ارسانيوس كلامك سليم 100&

موضوع الهجرة عبارة عن درجات وانت موقفك كويس جدا معاك الخبرة مدعمة بتامينات

شهادتك اعتقد لسه على لستة كيبك ودابيدى درجات اضافية وخصوصا انك شغال بشهادة تخرجك

نيجى للغة لااعتقد ان شهادة السنتر الزامية لسببين لوكانت مهمة كانوا حطوها كشرط والسبب الثانى والاهم ان السنتر مش موجود فى كل بلاد الجمهورية وبالتالى صعب ان كل الناس تدرس فيه واعتقد مستوى سابع كويس جدا

نيجى للمقابلة الغرض منها معرفة جديتك فى السفر وايه اللى ممكن تقدمه لكيبك واهم حاجة الصدق فى الكلام وان تحسسه انك حتموت نفسك شغل هناك عشان توصل لمكانة اعلى من مكانتك فى مصر (الخلاصة انك حتقدر تتاقلم)

يجب ان يكون عندك ثقة فى ربنا اولا ثم فى نفسك)ثانيا ومهما حاول ان يحسسك انه مش مهتم اوغير مقتنع متتهزش هو بيحاول يقيس مدى حماسك

ربنا يكون معاك ولواى حد محتاج حاجة من الاسكندرية انا تحت امره

الرب لى راعى فلا يعوزنى شىء

رابط هذا التعليق

الأول : اني مقدمة من ستنمبر ...و الفايل نمبر استلمته في ديسمبر ...حد زي حالتي جاتله المقابله ولا لسه ..عشان لسه مجاليش مقابله لدلوقتي ..و هل هما بيبعتو ايميل ولا بالبريد ...لو بالأيميل اخاف تكون وصلت في الجانك و مسحتها ... لو بالبريد مجنيش حاجه لودلوقتي .

التاني : هل ممكن ااجل المقابلة ولا مينفعش ؟ .. عشان مستوايا وحش جداااااااا في الفرنساوي ...كتبت في الأبليكشن مستوى تامن ..و اخدت في السنتر 6 مستويات ... و مكملتش نظرا لظروف مادية طرأت عليه بعد الثورة حيث اني اعمل في مجال السياحه اللي انضرب بعد الثوره ... و السنتر غلى مصاريف الكورسات . هل ممكن ااجل بسبب سوء اللغه عندي ولا ايه ؟

انا قدمت 1/10/2010 وفايل نمبر20/12/2010 و محدش عارف امتى هتكون المقابلة انا كاتب السابع ووصلت التاسع وبصراحة الانتظار شىء

سخيف انت معاكى وقت توصلى التامن بكل سهولة على الطريقة اللى شغالين بيها هتيجى المقابلة سنة 2050

there's hope at the end of the black tunnel

رابط هذا التعليق

شوفى يا سكرة الميشن اللى شغالين فية دلوقتى اللى ابتدا من يوم 11 سبتمبر الماضى وهيخلص على خير يوم 21 اكتوبر القادم واخد الناس اللى مقدمين من مصر ابتداءا من اول يونيو 2010 لغاية منتصف يوليو 2010 اما الناس اللى جالها مقابلات فى تركيا ميشن نوفمبر وديسمبر القادم فدول مقدمين من الخليج وكان المفروض يعملوا مقابلاتهم فى سوريا ولكن نظرا للاوضاع فى سوريا فهيعملوا مقابلاتهم فى فندق هيلتون باسطنبول معنى الكلام دة ان الناس اللى قدمت معاكى فى سبتمبر 2010 لسة مجالهمش مقابلات وهما بيبعتوا تاريخ المقابلة بالايميل من ساعة ما نقلوا لمونتريال اما بالنسبة لتاجيل ميعاد المقابلة يحفلك طلب تاجيل المقابلة لمرة واحدة يعنى انا مثلا كان المفروض ان عندى مقابلة يوم 22 سبتمبر القادم وعلشان انا مش جاهز طلبت تاجيل المقابلة وجبت شهادة من الشغل ممضية ومختومة وقلت انى طالع مامورية تبع الشغل

رابط هذا التعليق

يا جماعة في مشاركة امبارح قريتها في المطاريد ..واحد اتصل بمكتب مونتريال و طبعا رفضوا يدوله معلومات عن ملفه بالتليفون..لكن قالولوا ان مقابلات تركيا حيكون فيها مصريين..يا ريت لو حد وصلوا اخبار يبلغنا..تحياتي

"هَا أَنَا مَعَكَ، وَأَحْفَظُكَ حَيْثُمَا تَذْهَبُ، وَأَرُدُّكَ إِلَى هذِهِ الأَرْضِ، لأَنِّي لاَ أَتْرُكُكَ حَتَّى أَفْعَلَ مَا كَلَّمْتُكَ بِهِ" (سفر التكوين 28: 15)

رابط هذا التعليق

يا جماعة في مشاركة امبارح قريتها في المطاريد ..واحد اتصل بمكتب مونتريال و طبعا رفضوا يدوله معلومات عن ملفه بالتليفون..لكن قالولوا ان مقابلات تركيا حيكون فيها مصريين..يا ريت لو حد وصلوا اخبار يبلغنا..تحياتي

ليه بس كده يا جونتان وجعتلي بطني بالخبر ده ... تركيا يعني مصاريف تانيه .... 300 جنيه فيزا

+

2000 مصاريف تذكره ذهاب و عوده لتركيا ده لو لقيت سعر كويس في الفتره اللي مسافر فيها

+ اقامه مش اقل من 1000 جنيه للكام يوم اللي هنعدهم

1000 اقل حاجه مصاريفنا هناك

يعني الموضوع عايز لوحده 5000 جنيه صعب جدااااا

اومال لو حد رايح هوا و مراته و عياله يتكلف كام 20000 جنيه ده حوار تاني و كل ده و لا خدناها لا مخدنهاش كله حسب مزاج صاخب المخل

تم تعديل بواسطة sokra

على اسم مصر يقدر يقول التاريخ ما شاء أنا مصر عندي أحب وأجمل الأشياء بحبها وهي مالكة الأرض شرق وغرب وبحبها وهي مرمية جريحة حرب بحبها بعنف وبرقة وعلى استحياء واكرهها وألعن أبوها بعشق زي الداء واسيبها واطفش في درب وتبقى هي ف درب وتلتفت تلاقيني جنبها في الكرب والنبض ينفض عروقي بألف نغمة وضرب

رابط هذا التعليق

شوفى يا سكرة الميشن اللى شغالين فية دلوقتى اللى ابتدا من يوم 11 سبتمبر الماضى وهيخلص على خير يوم 21 اكتوبر القادم واخد الناس اللى مقدمين من مصر ابتداءا من اول يونيو 2010 لغاية منتصف يوليو 2010 اما الناس اللى جالها مقابلات فى تركيا ميشن نوفمبر وديسمبر القادم فدول مقدمين من الخليج وكان المفروض يعملوا مقابلاتهم فى سوريا ولكن نظرا للاوضاع فى سوريا فهيعملوا مقابلاتهم فى فندق هيلتون باسطنبول معنى الكلام دة ان الناس اللى قدمت معاكى فى سبتمبر 2010 لسة مجالهمش مقابلات وهما بيبعتوا تاريخ المقابلة بالايميل من ساعة ما نقلوا لمونتريال اما بالنسبة لتاجيل ميعاد المقابلة يحفلك طلب تاجيل المقابلة لمرة واحدة يعنى انا مثلا كان المفروض ان عندى مقابلة يوم 22 سبتمبر القادم وعلشان انا مش جاهز طلبت تاجيل المقابلة وجبت شهادة من الشغل ممضية ومختومة وقلت انى طالع مامورية تبع الشغل

ميرسي يا محمد على اهتمامك بالرد عليه ... محمد انا بقالي كتير بشوفك على المنتدى ... يعني انت عضو قديم اوي ...كنت فاكره انك اخدت السي اس كيو من زمان و دلوقتي اتفاجئت انك بتقول ان الأنترفيو بتاعك في 22 سبتمبر اللي جاي

...ولا انا اللي الذاكره عندي بايظه ؟

رابط هذا التعليق

يسمع منك ربنا يا سكرة واخد السى اس كيو انا قدمت يوليو 2010 الفايل نمبر اغسطس 2010 وادينى بجهز نفسى للميعاد الجديد للمقابلة

رابط هذا التعليق

لو سمحتوا ياجماعة ممكن حد يشوف عروض عمل ليا زى كاشير مثلا ارجو الرد لقرب موعدى اخوك ارسانى انا معاى عروض محاسب ومساعد محاسب بس مش لاقى حاجة تفنع اول سنة شكل مسيو كارل بيحب كدة

تم تعديل بواسطة ارسانيوس
رابط هذا التعليق

ربنا يفرح الجميع يا مسيو نادر...معلش يا جماعة استحملوني في المشاركة دي بس بصراحة عندي حالة احباط من ساعت خبر مقابلات تركيا دي و اللي احبطني اكتر ان اول ميشن في مصر بعد كدة حتكون مارس 2012..المشكلة ان الواحد مش عارف يعمل ايه و خصوصا في حال مقابلة زي تركيا لان فترة ال 6 اسابيع قبل الانترفيو دي تعتبر فترة قصيرة اوي

"هَا أَنَا مَعَكَ، وَأَحْفَظُكَ حَيْثُمَا تَذْهَبُ، وَأَرُدُّكَ إِلَى هذِهِ الأَرْضِ، لأَنِّي لاَ أَتْرُكُكَ حَتَّى أَفْعَلَ مَا كَلَّمْتُكَ بِهِ" (سفر التكوين 28: 15)

رابط هذا التعليق

خبر مفرح واحد كمان نجح النهاردة في الانترفيو والحمد للة الامور ماشية تمام .تفائلوا يا جماعة وربنا هيفرحكوا كلكم

الف مبروك على النجاح بس ممكن تدينا شوية تفاصيل عن ملفة تخصصة الحالة الاجتماعية التامينات

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 9
      عايزين نعدى عقبة الفرنساوى بسهولة دلوقتى انا محتاج delf b2 علشان ملفى يتقبل اساسا ف كيبيك لان نقاطى قليلة قعدت ادور فى النت على كتب تساعدنى وعلى اليوتيوب اولا : اليوتيوب هتلاقى عليه سلسلة تعليمية اسمها imagier >>وليهم موقع اسمه imagier.net دا هتلاقى عليه دروس متتابعة 17 units وكمان دروس متفرقة فى vocabulary دا خطوة مبدئية كويسة جدا لتعريفك باللغة وانك تاخد على النطق وتحفظ كلمات جديدة وتفهم القواعد بعدين عندك الكتب المهمة الى هتعتمد عليها فى انك تعدى الامتحان ان شاء الله Connexi
    • 1
      السلام علكم انا عضو جديد اخواني جزاكم الله اجرا كثيرا قدمتم مجهود كبيرالله اجزيكم اريد ان اسالكم سوءال ان كان ممكن تقدم لي نصح الله اجزيكم خير لاني ذاهب الى كيبيك انا وزوجتي من اجل الاستقراروالعمل هناك وليس الدراسة انا لا اجيد اللغة الفرنسية قليلا والانجلزية لا اعرفها بثاتا زوجتي تعمل هنا في المغرب ممرضة في الدولة مع وزارة الصحة وتجيد اللغة الفرنسية والانجلزية قليلا و انا اعمل سائق شاحنة كبيرة مع العلم انني غير متوفر على اي دبلوم او شهادة ولا اتقن اي عمل معاذا السياقة احنا فوتنا كل شيء وبعثو ل
    • 0
      كم تاخد الزوجة التي تعمل في كيبيك اجازة عند الولادة و هل الاجرة تبقا لها ام يقطعون عنها الجرة
    • 40
      كل وسنة واحنا كلنا طيبين سنة سعيدة علينا جميعا باذن اللة السنة دى ناخد السى اس كيو والسنة اللى جاية نكون فى كيبيك عايزين نقرا عن مقابلات ناجحة وتجارب سابقة وسؤال واجابة صحيحة
    • 0
      تم تعديل قوانين كيبيك للاسف للاسؤ طبعا و بكده يكونوا بداوا في اتباع طريقة الفيدرالي في تقليل الاعداد لحد كبير جدااااااااااا لينك الخبر من الموقع الرسمي http://www.immigration-quebec.gouv.q...ge-skills.html التعديل باختصار شديد الزام بشهادة لغة فرنسية للمقدم الرئيسي و التابع و الزام المقدم الرئيسي بشهادة ايلتس للغة الانجليزية في حالة عدم ارسال اي من شهادات اللغة سوف يحصل المقدم او التابع علي صفر في اللغة التي لم يرسل لها شهادة معترف بيها تم تحديث القوانين اليوم و لكن بدا العمل بها من امس
  • أضف...