اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

المنتظريين مقابلات كيبيك 9-2010

Recommended Posts

السلام للجميع

فى البداية يا جماعة الحمدلله و شكرا للعدرا و لمارجرجس

و شكرا لكل الناس اللى صلتلى و دعتللى

و شكرا لمسيو كيروب جدا على تعبه و محبته و ربنا يوفقه و يعطيه على قدر محبته

و التوفيق للجميع بدوت استثناء

و شكرا لكل اللى بركولى و شكرا سا مسيو جوناثان

فى البداية انا اسف على التأخير لأنى طبعا ذىما انتو عارفين مافيش نوم و كنت مع مسيو كيروب حتى الساعة واحدة صباحا و بعد النترفيو رجعت السنتر علشان اشوف باقى الناس

الف مبروك لينا كده كلنا عزومه عندك

منتظرين بقيت المقابله و التفاصيل

و بعد اذنك انا نقلت المقابله ع المطاريد

على اسم مصر التاريخ يقدر يقول ما شاء أنا مصر عندي أحب وأجمل الأشياء

باحبها وهي مالكه الأرض شرق وغرب وباحبها وهي مرميه جريحة حرب

باحبها بعنف وبرقة وعلى استحياء واكرهها وألعن أبوها بعشق زي الداء

واسيبها واطفش في درب وتبقى هي ف درب

رابط هذا التعليق

• الردود 6.1k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

الحلقة الثالثة الستعداد للسفر والوصول

حضرنا الملف واحد فى الوراق و الشهادات

والتانى سمناه التأقلم فى عرو العمل و الشقق و الخرائط و اعلام كيبكو المترو

وطبعا شكرا للمنتدى على صفحة الفنادق كلمت فندق يونيون وحجزت و روحت قبل السفر ب 15 يوم حجزت القطار

ترتيب ربنا العجيب الذى يفوق العقول قبل السفر بيوم روحت بالصدفة التأمينات اسأل قاولى انت متامن عليك فى مصر الجديدة اتارى الشركة القديمة لسة بتامن علية لغاية دلوقتى انا نش عارف اذاى وده لأنى كنت مش عارف هقول ايه لة الى بتشتغل ايه و ده طبعا اثبات انى لسة بشتغل كانت الساعة 2 يوم الخميس و انا نسافر الحد

يوم السفر طبعا سلا م اخلى راحت علينا نومة لأن المفروض ننزل بدرى علشان اعدى على التامينات وطبعا رغم نزولنا المتأخر نروح التأمينات و الاقيها فاضية و اخد شهادة مختومة بختم النسر انى اعمل مندوب دعاية فى شركة فلان حتى تاريخ السفر نتهى الاعجاز تدبيره فاق العقول

المهم وصلنااليكس و روحنا الفندق يبعد عن المحطة بالتاكسى 10 دقائق و عن السنتر 5 دقائق بالكتير و 13 دقيقة مشى

الأسعلر 160 حجرة على البحر بالتكييف والفطار (جيد) و حمام خاص

روحنا السنتر وفوجئنا بوجود انترفيوهات يوم الحد طبعا لجلنا فىالسنتر و عرفنا التفاصيل اللى حكيتهالكو

اكيد لازم يبقى فى فقرة اعلانية بعد الحلقة التالتة.......هههههههههههههه واخونا بيتوشيشى يكمل الحلقة الرابعة بس بجد الواحد فرح لك كتير وربنا يكمل لك على خير

انتم السابقون ونحن اللاحقون

رابط هذا التعليق

يا استاذ بيتو شيشي بلاش كدا انت نمت ولا رحت فين؟

شكله مرهق وتعبان وراح نام بس ياريت يكملنا بكره

رابط هذا التعليق

يا استاذ بيتو شيشي بلاش كدا انت نمت ولا رحت فين؟

شكله مرهق وتعبان وراح نام بس ياريت يكملنا بكره

طبعا لازم يكملنا .حق شوية الدعوات اللي احنا دعيناها والا هتنزل علية لعنة الالة

تم تعديل بواسطة nadvett
رابط هذا التعليق

على فكره يا جماعه انا حبيت بس اضيف معلومه ,من كام يوم كده قريت حد كاتب ان ليه واحد صاحبه عنده مقابله يوم 11-9 في اسكندريه و كله نزل سلخ في الراجل و انه بيروج اشاعات بس الحقيقه ان فعلا الميشن بدأت امبارح و كمان كان اليوم كله فيه مقابلات انا فعلا مش فاكره الكلام ده كان على المنتدى هنا و لا في المطاريد بس حبيت اقولكوا عشان تعتذرولوا لان الراجل فعلا كلامه صح

ازاى يا جميله و الميشن بدايته يوم 12 /9 اللى هو النهارده

والناس اللى بتحضر للمقابلات كلهم معندهمش حد مقابلته قبل يوم التلاتاء كمان

ع العموم لو عندك معلومات اكيده تقوليلنا بقى ع الاقل هو مستشار ولا مستشاره

و سنه اد ايه واسمه ايه ؟؟

عشان نطمن

اسفه على التأخير للانشغال ,اعتقد ان الرد دلوقتي مش هيضيف حاجه لان مسيو بيتوشيشي اكد المعلومات دي و جاوب على كل الاستفسارات

الف مليووووووووووووووووووون مبروك يابيتو

تم تعديل بواسطة gamila
رابط هذا التعليق

السلام للجميع

فى البداية يا جماعة الحمدلله و شكرا للعدرا و لمارجرجس

و شكرا لكل الناس اللى صلتلى و دعتللى

و شكرا لمسيو كيروب جدا على تعبه و محبته و ربنا يوفقه و يعطيه على قدر محبته

و التوفيق للجميع بدوت استثناء

و شكرا لكل اللى بركولى و شكرا سا مسيو جوناثان

فى البداية انا اسف على التأخير لأنى طبعا ذىما انتو عارفين مافيش نوم و كنت مع مسيو كيروب حتى الساعة واحدة صباحا و بعد النترفيو رجعت السنتر علشان اشوف باقى الناس

الف مبروك يا بيتو

عقبالنا يارب

رابط هذا التعليق

الف مبروك يا بيتوشينى - عقبالنا كلنا.

انا عندى مشكلة و عايزة مساعدة : ميعادى يوم 13-10 و الباسبور يخلص شهر 4 الجاى . اعمل ايه ؟ لازم اعمل باسبور جديد يمكن ربنا يكرم يارب و اعدى . ارجو الرد . شكرا

رابط هذا التعليق

مسيو كارل مبيطلبش التامينات ولا بيسال انجليزي ولا بيهتم بالزوج المرافق ومفيش اسئلة غريبة كل دا معناة ان الدنيا فيها تسهيلات كتيرررة.يا رب الامور تفضل كدا علي طووووووووووووووول

اهلا مسيو نادر ..

الراجل دة واضح انة هدية السماء لناس كتير ...

اما موضوع التسيهلات نفسنا نعرف هي رؤية شخصية من مسيو كارل .. و لا .. سياسة عامة جديدة ؟؟؟؟

و ربنا يكرمنا كلنا بواحد زية ..

تم تعديل بواسطة محاسب مهاجر

ما تقولش يا رب .. انا عندى هم كبير ..

قول يا هم ... انا عندى رب كبير ...

حبيتك يا بلدى حبيتك يا مصر

حبيت نيلك و ناسك الطيبين حبيت اهلى و اصحابى

عشقت بردك و حرك داانا حتى حبيت ترابك

... لكن

بقى ليكى فى حبك قسوة خلتنى يا بلدى عاوز

احبك و انا بعيد ...

رابط هذا التعليق

معلش يا إخواتى الأحباء

أنا لى رأى فى موضوع التسهيلات دى

مسيو بيتو شى شى قاللى إن مسيو كارل فى أول يوم بعد ما نجح أول زوجين رفض كل إللى فى اليوم ده

و أكيد هو هيأكد المعلومه دى بنفسه

هو بس الراجل مش بيهتم بمواضيع كنا إحنا حاملين همها زى

apprendre le Quebec

التأمينات والخبره

و مع ذلك هو بيهتم بحاجات تانيه بس برضه مهمه و تسبب الرفض

هو بيتكلم من الأبليكيشن و دى مش حاجه سهله أعتقد إن إحنا لازم نذاكره و نحفظ فيه كل كلمه و نستعد لأى سؤال فيه

الراجل كمان حكالى إن لغته غير واضحه على الإطلاق لدرجه إنه أول ما دخل قاللهم ورونى الباسبورات مافهموهوش

و بعدين إحنا بكل تحضيرتنا كنا بنجهز فى كلام الواضح إن مسيو كارل مش مهتم بيه زى

pourquoi voulez-vous immigrer

, pourquoi Quebec

les garderie des enfants

, وحاجات كتيره خدت مننا وقت و فلوس بالهبل و بينى و بينكم كانت مضمونه

لكن أسئلة الفايلات دى زى التعابين

ربنا يكفينا شرها

المهم نحب مسيو بيتو شى شى يكمل حكاية مقابلته بس أعتق إن مافيش تسهيلات ولا حاجه

كيروب

رابط هذا التعليق

مسيو كارل مبيطلبش التامينات ولا بيسال انجليزي ولا بيهتم بالزوج المرافق ومفيش اسئلة غريبة كل دا معناة ان الدنيا فيها تسهيلات كتيرررة.يا رب الامور تفضل كدا علي طووووووووووووووول

اهلا مسيو نادر ..

اما موضوع التسيهلات نفسنا نعرف هي رؤية شخصية من مسيو كارل .. و لا .. سياسة عامة جديدة ؟؟؟؟

يا جماعة بكرة الخميس

خمسة وخميسة

الساعة دلوقتى خمسة الا خمسة

بلاش نق علينا ربنا يكرمكم ويكمل الميشن دى على خير

ماهو كتر النق خلا الميشن اللى جاى فى اسطنبول فى تركيا

عملوا اربعة ميشن هناك لاخر السن فى منطقة الشرق الاوسط كلها فى تركيا

الرابطhttp://www.immigration-quebec.gouv.qc.ca/en/immigrate-settle/permanent-workers/official-immigration-application/immigration-application/schedule-missions.html

رابط هذا التعليق

هو اكيد الراجل ده هدية السمااااااااااا لينا واكيد ربنا عالم ب احوال الناس اللى داخله :waving: :waving: :waving: :waving: :waving: :waving: :waving: :waving: :waving: الميشن ده وربنا يسهل لباقى الناس اللى لسه عندها مقابلات وربنا يحنن قلب المستشار عليناااااا يارب ببركة العدرا والشهيد فيلوباتير مرقوريوس ابو سيفين ++++ امين يارب

رابط هذا التعليق

اهلا مسيو نادر ..

يا جماعة بكرة الخميس

خمسة وخميسة

الرابطhttp://www.immigration-quebec.gouv.qc.ca/en/immigrate-settle/permanent-workers/official-immigration-application/immigration-application/schedule-missions.html

البينو بالنسبة للينك ده الميدل ايست فيها مصر ( اسكندريه ) و ده بيخلص 21 اكتوبر طب هل ده معناه ان المصريين مالهمش ميشن تانيه السنه دي 2011 ولا باقي المصريين هيروحو اسطنبول ؟

السؤال التاني : هوا جواب او ايميل الأنترفيو بيجي قبلها باد ايه ؟

اصلي مقدمه من شهر 9 و جالي الفايل نمبر في 12 و مفيش لا حس ولا خبر للنهارده

ميرسي

على اسم مصر يقدر يقول التاريخ ما شاء أنا مصر عندي أحب وأجمل الأشياء بحبها وهي مالكة الأرض شرق وغرب وبحبها وهي مرمية جريحة حرب بحبها بعنف وبرقة وعلى استحياء واكرهها وألعن أبوها بعشق زي الداء واسيبها واطفش في درب وتبقى هي ف درب وتلتفت تلاقيني جنبها في الكرب والنبض ينفض عروقي بألف نغمة وضرب

رابط هذا التعليق

معلش يا إخواتى الأحباء

أنا لى رأى فى موضوع التسهيلات دى

مسيو بيتو شى شى قاللى إن مسيو كارل فى أول يوم بعد ما نجح أول زوجين رفض كل إللى فى اليوم ده

و أكيد هو هيأكد المعلومه دى بنفسه

هو بس الراجل مش بيهتم بمواضيع كنا إحنا حاملين همها زى

apprendre le Quebec

التأمينات والخبره

و مع ذلك هو بيهتم بحاجات تانيه بس برضه مهمه و تسبب الرفض

هو بيتكلم من الأبليكيشن و دى مش حاجه سهله أعتقد إن إحنا لازم نذاكره و نحفظ فيه كل كلمه و نستعد لأى سؤال فيه

الراجل كمان حكالى إن لغته غير واضحه على الإطلاق لدرجه إنه أول ما دخل قاللهم ورونى الباسبورات مافهموهوش

و بعدين إحنا بكل تحضيرتنا كنا بنجهز فى كلام الواضح إن مسيو كارل مش مهتم بيه زى

pourquoi voulez-vous immigrer

, pourquoi Quebec

les garderie des enfants

, وحاجات كتيره خدت مننا وقت و فلوس بالهبل و بينى و بينكم كانت مضمونه

لكن أسئلة الفايلات دى زى التعابين

ربنا يكفينا شرها

المهم نحب مسيو بيتو شى شى يكمل حكاية مقابلته بس أعتق إن مافيش تسهيلات ولا حاجه

كيروب

كلام مظبوط

الميشن السهل الممتنع

احنا لحد دلوقتى مش فاهمين ايه اللى بيحبه بالظبط مسيو كارل

و كل الناس اللى بتدخل بتطلع بكلام مختلف

يعنى اول يومين مكنش بيبص للتامينات

النهارده سال ابن الملك عليها و محسبلوش الخبره كامه و اداله 6 من 8

وهو برده طبعا هيدخل يقول التفاصيل بنفسه

رابط هذا التعليق

اهلا مسيو نادر ..

يا جماعة بكرة الخميس

خمسة وخميسة

هو انا مش فاهم

طب حد فاهم حاجة

الواحد يفهم من كدة ان المشن اللي هاتتعمل في اخر السنة هاتبقي في اسطنبول

ولا نفهم انه كدة مافيش اصلا مشنات تاني في السنة دي في مصر وبكدة الناس اللي منتظرة هاتدخل لسنة لجاية

رابط هذا التعليق

انا كمان نفسى افهم فى ميشن فى نوفمبر للمقدمين من مصر زينا كده ولا لا وهل ممكن يكون بره مصر معقوله دى؟طب ايه الهدف من انه يكون برا مصر طالما ممكن يتعمل هنا اعتقد انهم مش غاوين يمشوروا الناس ولا ايه؟

هوذا عين الرب على خائفية الراجين رحمتة

انفسنا انتظرت الرب . معونتنا و ترسنا هو . لانه به تفرح قلوبنا . لاننا على اسمه القدوس اتكلنا . لتكن يا رب رحمتك علينا حسبما انتظرناك .

رابط هذا التعليق

الف مبروك لكل الناجحين وربنا يكمل للكل على خير عايزين من كل الناجحين تفاصيل التفاصيل انا مقدمة من اسبوع

اتوقع الفايل نمبر امتى

رابط هذا التعليق

السلام للجميع

معلشى يا جماعة اصل الراجل صاحب السيبر كان عايز يقفل اصل انا لسة فى الأسكندرية

المهم امبارح يوجد زوجين اترفضوا

الزوج الول اخد تأجيل 90 يوم لغاية لما يجيب الديلف ب1 رغم انه تخصصه مطلوب و كمان شغال فى مهنة مطلوبة

الزوج الثانى تم رفضه بسبب اللغة

النهاردة يوجد زوج تم قبوله رغم كبر السن و لغته كانت 0 ولكن زوجته مدرسة فرنساوى و اقنعت كارل بانها سوف تضغط على زوجها لكى يتعلم

تم رفض واحدة بسبب عدم وجود عروض عمل واضحة او مركزة فى مجتال واحد الى جانب اللغة

تم تأجيل ميعاد واحد لتعارضه مع ميعاد اخر

كان معكم مراسلكم بيتوكيكى من الأسكندرية

رابط هذا التعليق

يا جماعة هو ايه حكاية تركيا دي...هو دي متوقع تكون مقابلات بتوع الخليج بس و لا المصريين كمان..احنا مصدقنا ارتحنا من موضوع سوريا تبقي تركيا :blink: !!! يا ريت يا مسيو نادر تفيدنا لو عندك اخبار

"هَا أَنَا مَعَكَ، وَأَحْفَظُكَ حَيْثُمَا تَذْهَبُ، وَأَرُدُّكَ إِلَى هذِهِ الأَرْضِ، لأَنِّي لاَ أَتْرُكُكَ حَتَّى أَفْعَلَ مَا كَلَّمْتُكَ بِهِ" (سفر التكوين 28: 15)

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 9
      عايزين نعدى عقبة الفرنساوى بسهولة دلوقتى انا محتاج delf b2 علشان ملفى يتقبل اساسا ف كيبيك لان نقاطى قليلة قعدت ادور فى النت على كتب تساعدنى وعلى اليوتيوب اولا : اليوتيوب هتلاقى عليه سلسلة تعليمية اسمها imagier >>وليهم موقع اسمه imagier.net دا هتلاقى عليه دروس متتابعة 17 units وكمان دروس متفرقة فى vocabulary دا خطوة مبدئية كويسة جدا لتعريفك باللغة وانك تاخد على النطق وتحفظ كلمات جديدة وتفهم القواعد بعدين عندك الكتب المهمة الى هتعتمد عليها فى انك تعدى الامتحان ان شاء الله Connexi
    • 1
      السلام علكم انا عضو جديد اخواني جزاكم الله اجرا كثيرا قدمتم مجهود كبيرالله اجزيكم اريد ان اسالكم سوءال ان كان ممكن تقدم لي نصح الله اجزيكم خير لاني ذاهب الى كيبيك انا وزوجتي من اجل الاستقراروالعمل هناك وليس الدراسة انا لا اجيد اللغة الفرنسية قليلا والانجلزية لا اعرفها بثاتا زوجتي تعمل هنا في المغرب ممرضة في الدولة مع وزارة الصحة وتجيد اللغة الفرنسية والانجلزية قليلا و انا اعمل سائق شاحنة كبيرة مع العلم انني غير متوفر على اي دبلوم او شهادة ولا اتقن اي عمل معاذا السياقة احنا فوتنا كل شيء وبعثو ل
    • 0
      كم تاخد الزوجة التي تعمل في كيبيك اجازة عند الولادة و هل الاجرة تبقا لها ام يقطعون عنها الجرة
    • 40
      كل وسنة واحنا كلنا طيبين سنة سعيدة علينا جميعا باذن اللة السنة دى ناخد السى اس كيو والسنة اللى جاية نكون فى كيبيك عايزين نقرا عن مقابلات ناجحة وتجارب سابقة وسؤال واجابة صحيحة
    • 0
      تم تعديل قوانين كيبيك للاسف للاسؤ طبعا و بكده يكونوا بداوا في اتباع طريقة الفيدرالي في تقليل الاعداد لحد كبير جدااااااااااا لينك الخبر من الموقع الرسمي http://www.immigration-quebec.gouv.q...ge-skills.html التعديل باختصار شديد الزام بشهادة لغة فرنسية للمقدم الرئيسي و التابع و الزام المقدم الرئيسي بشهادة ايلتس للغة الانجليزية في حالة عدم ارسال اي من شهادات اللغة سوف يحصل المقدم او التابع علي صفر في اللغة التي لم يرسل لها شهادة معترف بيها تم تحديث القوانين اليوم و لكن بدا العمل بها من امس
  • أضف...