اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

المنتظريين مقابلات كيبيك 9-2010

Recommended Posts

ايه يا اخواناالناس فيييييييييييييييييييييييييييييييييييييين

طب الأول كنا بنقول بتاكلوا الكحك طب و دلوقتي كل ده الكحك لسه مخلص ليه انتوا جايبين كام كيلو كده كتيير يا ريت يا جماعه نخاف علي صحتنا شويه. اسيبكم انا بقي عشان اكل الكحك. سلام

سلام يا بلد الكلام

رابط هذا التعليق

• الردود 6.1k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

و الله موجودين بس الكلام بيخلص و المهاجرين القدامى أخدوا الفيزا و إنشغلوا فى الحياة هناك و مابنشوفهومش تقريباً و قلقانين و خايفين و الميشن اللى جاية هتبدأ خلاص و محدش عارف إية اللى هيحصل فيها و سياسة الهجرة مش عارفين هتبقى عاملة إزاى بعد غلق مكتب دمشق و تقليل عدد المقبولين و مطحومين فى الفرنساوى و الأعداد كترت قوى و الطابور طويل على ما نهاجر ومخنوقين من البلد و حالها بقى من سىء إلى أسوأ ولا ثورة نافعة ولا مبارك كان نافع.

أكيد كل اللى قلته دة يخلينا يا ننفجر ع المنتدى يا نسكت زى ما هو حاصل!

الله في عون العبد ما كان العبد في عون أخيه

رابط هذا التعليق

شكرا لحضرتك Monsier Hani لاهتمامك و ردك علي هما دول المصريين دائما ايد واحدة . لي طلب عند حضرتك لو ممكن اللينك اللي حضرتك ارسلتة in English و لسيادتكم جزيل الشكر .

صباح الخير philomaro

اولا عايز اقول لحضرتك لاشكر علي واجب احنا اخوات واي حاجة تعوزها ماتترددش في طلبها

انا هكتب لحضرتك دلوقتي اللينك لمعادلة الاطباء البيطريين in english زي ما حضرتك طلبت

Monsieur Hani

رابط هذا التعليق

سلخييييير...طبعا كلوا غطسان في التحضير..يلا هانت و حلم ناس كتيير بقى على الابواب..تمنياتي لكل اللي عندهم مقابلات الاسبوع الجاي بالتوفيق..ربنا معاك يا بيتوشيشي و تكون فتحة خير للكل...يا جماعة عايزين الموضوع يرجع يصحصح كدة..دة موسم بنسترزق منه و القهوة بتشتغل pps: ..حجز المقاعد ابتداء من يوم الاحد انشالله..تحياتي rs:

"هَا أَنَا مَعَكَ، وَأَحْفَظُكَ حَيْثُمَا تَذْهَبُ، وَأَرُدُّكَ إِلَى هذِهِ الأَرْضِ، لأَنِّي لاَ أَتْرُكُكَ حَتَّى أَفْعَلَ مَا كَلَّمْتُكَ بِهِ" (سفر التكوين 28: 15)

رابط هذا التعليق

سلخييييير...طبعا كلوا غطسان في التحضير..يلا هانت و حلم ناس كتيير بقى على الابواب..تمنياتي لكل اللي عندهم مقابلات الاسبوع الجاي بالتوفيق..ربنا معاك يا بيتوشيشي و تكون فتحة خير للكل...يا جماعة عايزين الموضوع يرجع يصحصح كدة..دة موسم بنسترزق منه و القهوة بتشتغل pps: ..حجز المقاعد ابتداء من يوم الاحد انشالله..تحياتي rs:

ازيك يا جوناثان عامل اية.؟انت شغال في اية بالظبط؟؟(:

رابط هذا التعليق

و الله موجودين بس الكلام بيخلص و المهاجرين القدامى أخدوا الفيزا و إنشغلوا فى الحياة هناك و مابنشوفهومش تقريباً و قلقانين و خايفين و الميشن اللى جاية هتبدأ خلاص و محدش عارف إية اللى هيحصل فيها و سياسة الهجرة مش عارفين هتبقى عاملة إزاى بعد غلق مكتب دمشق و تقليل عدد المقبولين و مطحومين فى الفرنساوى و الأعداد كترت قوى و الطابور طويل على ما نهاجر ومخنوقين من البلد و حالها بقى من سىء إلى أسوأ ولا ثورة نافعة ولا مبارك كان نافع.

أكيد كل اللى قلته دة يخلينا يا ننفجر ع المنتدى يا نسكت زى ما هو حاصل!

لا تقلق يا اخي ربنا ربنا اللي بيدبر حياة النملة و عصافير السما لا ينسي احد.ربنا موووجود
رابط هذا التعليق

انا قاعده فى الصف الاول ومستنيه

وعايزه واحده حاجه ساقعه من اللى بتشربها دى

على اسم مصر التاريخ يقدر يقول ما شاء أنا مصر عندي أحب وأجمل الأشياء

باحبها وهي مالكه الأرض شرق وغرب وباحبها وهي مرميه جريحة حرب

باحبها بعنف وبرقة وعلى استحياء واكرهها وألعن أبوها بعشق زي الداء

واسيبها واطفش في درب وتبقى هي ف درب

رابط هذا التعليق

عامل ايه!!! قاعد مستني الميعاد اللي شكلك نسيته ...بس معلش انا عارف المشغوليات...ربنا معاك يا استاذ نادر :give_rose:

"هَا أَنَا مَعَكَ، وَأَحْفَظُكَ حَيْثُمَا تَذْهَبُ، وَأَرُدُّكَ إِلَى هذِهِ الأَرْضِ، لأَنِّي لاَ أَتْرُكُكَ حَتَّى أَفْعَلَ مَا كَلَّمْتُكَ بِهِ" (سفر التكوين 28: 15)

رابط هذا التعليق

من عنيا يا د/بطوط...بس ينفع كدة الدش البارد اللي خدته في المطاريد..صحيح من خرج من داره اتقل مقداره..المهم تمنياتي القلبية ليكي و لاختك بالتوفيق و النجاح انشالله..تحياتي :give_rose:

تم تعديل بواسطة jonathan

رابط هذا التعليق

عامل ايه!!! قاعد مستني الميعاد اللي شكلك نسيته ...بس معلش انا عارف المشغوليات...ربنا معاك يا استاذ نادر :give_rose:

انا اسف جدا يا جوناثان.بس صدقني انا مش ناسيك وفي بالي بس الحكاية كلها ان انا جاتلي فرصة كبيرة في وظيفة بمنصب كبير هبقي اقولك عليها وانا دلوقتي في مرحلة التدريب.اهم شئ انا عايزك تصليلي كتيررررر لان انت بركة كبيرة

رابط هذا التعليق

من عنيا يا د/بطوط...بس ينفع كدة الدش البارد اللي خدته في المطاريد..صحيح من خرج من داره اتقل مقداره..المهم تمنياتي القلبية ليكي و لاختك بالتوفيق و النجاح انشالله..تحياتي :give_rose:

متقولش كده يا باشا هنا دارك وهناك دارك

بس اصل د/رانيا لسه حد قافش معاها برده من شويه لان هى معلوماتها غير دقيقه او يمكن بيخونها التعبير

وعشان مش مصريه برده فى فرق ثقافات و لايهمك هم مش قصدهم على فكره هى ووليد قلبهم ابيض لما تقدم شويه هناك هتعرف الناس اكتر و تقدر تعطى انطباعات احسن عن كل شخصيه

بس على فكره كل الكلام اللى اتقال صح

لو احتجت حاجه ابقى ابعتلى ع الخاص

على اسم مصر التاريخ يقدر يقول ما شاء أنا مصر عندي أحب وأجمل الأشياء

باحبها وهي مالكه الأرض شرق وغرب وباحبها وهي مرميه جريحة حرب

باحبها بعنف وبرقة وعلى استحياء واكرهها وألعن أبوها بعشق زي الداء

واسيبها واطفش في درب وتبقى هي ف درب

رابط هذا التعليق

السلام للجميع

تنياتى للجميع بالتوفيق

شكرا مسيو جوناثان على كلامك الجميل

ادعوانا يا جماعة اما مسافر من بكرة على اسكندرية عاروح اشمشم يمكن اعرف اى حاجة

واوعدكم اول لما اطلع من الأنترفيو هادور على اقرب سيبر و ابلغكم و يارب ابلغكم بالغالية

ادعولى يا جماعة و اوعدكو ليكو الحلاوة بس للهايدعيلى فقط

ربنا يوفق الجميع

رابط هذا التعليق

السلام للجميع

تنياتى للجميع بالتوفيق

واوعدكم اول لما اطلع من الأنترفيو هادور على اقرب سيبر و ابلغكم و يارب ابلغكم بالغالية

ربنا يوفق الجميع

انا اول واحد يدعيلك يا بيتو شيشي بس سيلفو بيلة ماتنساش التفاصيل

رابط هذا التعليق

السلام للجميع

تنياتى للجميع بالتوفيق

ربنا يوفق الجميع

ربنا معاك ونفرح بيك شوف المقابلة بتاعتي حتعرف سر النجاح في الانترفيو

لا تخف ولا تفكر في الامر كثيرا بل دع الامر لمن بيده الامر

الرب قريب لمن يدعوه

رابط هذا التعليق

هااي يا جماعة انا هحكي علي قصة نجاح تعتبر معجزة وارجو محدش يغلط لو مش مصدق .كان فية راجل عندة 49 سنة ومراتة 42 سنة قدموا للهجرة من 3 سنين بس للاسف فشلوا بعدها فكروا يجوا عندي علشان اعملهم فايل جديد وابدا معاهم فرنش من الاول وفعلا قدمتلهم بس للاسف تاتي الرياح بما لاتشتهي السفن وتبعتلهم السفارة جواب تطلب فية شهادة delf ou tcf لان طبعا سنهم كبير هما لما لقوا كدا بطلوا فرنش وقالوا خلاص السكة دي اتقفلت وبعد سنة وبعد المظاهرات عدوا عليا علشان يسلموا عليا ويسالوني اية الاخبار هي السفارة هتسهل بعد الاحداث اللي احنا فيها دي .قلتلهم بصوا انا هبعت لكم ايميل وفاكس للسفارة وقولهم علي وضع البلد وان مفيش امان ولا حتي عارفين نمارس حريتنا في الصلاة ولا في العمل ولا في اي حاجة.وبعد اسبوع اتيت المفاجاءة؟؟السفارة بعتت ايميل ليهم بميعاد انترفيو.الناس فرحوا بطريقة كانهم راييحين الفردوس.انا كنت بقول في سري متفرحوش اووي كدا لانكم هتسقطوا .فعلا صعبوا عليا بس كان عندي احساس ان الموضوع ربنا هو اللي بيمشية علشان كدا بذلت كل مجهودي معاهم علشان ميزعلوش حتي اني تعبت ونسبة السكر لقيتها عليت عندي من الضغط والدكاترة نصحتني ان اخد راحة بس كملت بطريقة غريبة واصريت اكتر معرفش لية حتي جاء موعد المقابلة.ميعادهم كان عشرة ونص الصبح استنيت يتصلوا بيا حتي 12 متصلوش .انا قلت دول سقطوا ونمت وانا زعلان.الغريب اني حلمت بالراجل دا بيكلمني وانا بحلم انة لسة مخدش القرار بالموافقة لانهم لسة بيشوفوا الفيل القديم وهيردوا علية.انا صحيت من الحلم فرحان لانهم مسقطوش بس زعلت تاني بسرعة لانة كان حلم .ونزلت شغلي واحدة ونصف وحصلت المفاجاءة الكبيرة المدام اتصلت بيا انا نجحت يا مسيو نادر انا نجحت .انا علشان مش مصدق قلتلها انتي مين؟قالتلي انت معقول مش عارف انا مين؟مبروووك بس لية سبتوني كل دا وانا دمي اتحرق .قالتلي عايشة قالت لنا استنو لحد ما اشوف الفيل القديم وهقولكم علي الحكم النهائي كمان ساعة.ياااااااااااااة الحلم اللي حلمتة طلع حقيقة.انا بكيت من الفرح علشان هما نجحوا وعلشان ربنا موجود وبساندنا ويقف جنبنا وبيدينا اللي احنا عايزينة في الوقت المتاسب.نشكرك يارب علي كل حال ومن اجل كل حال وفي كل حال.

وانا كمان عايزك تقرا التجربة دي علشان تعرف ان ربنا موجود وبيرتب لكل واحد حياتة. قولة علي كلمتك يا رب القي الشبكة

رابط هذا التعليق

ملحوظة هامة يا بيتو شي شي . ركز علي الاسئلة بتاعت الميشن اللي فات وبالذات اسئلة مسيو فيليب و بالذات كمان الاسئلة الجديدة اللي كان بيقولها وربنا معاك

رابط هذا التعليق

ملحوظة هامة يا بيتو شي شي . ركز علي الاسئلة بتاعت الميشن اللي فات وبالذات اسئلة مسيو فيليب و بالذات كمان الاسئلة الجديدة اللي كان بيقولها وربنا معاك

رابط هذا التعليق

السلام للجميع

تنياتى للجميع بالتوفيق

ربنا يوفق الجميع

ربنا معاك يادكتور ويفرح قلبك ويرجعك مبسوط بس انت اتكل علية من كل قلبك

صدقني بدعيللك بالتوفيق من ساعة ما عرفت انك انت كمان بيطرى زي

بس اهم حاجة متنساش الحلاوة بتاعتى

أنتظر الرب.ليتشددوليتشجع قلبك,وانتظر الرب.(مز:127)

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 9
      عايزين نعدى عقبة الفرنساوى بسهولة دلوقتى انا محتاج delf b2 علشان ملفى يتقبل اساسا ف كيبيك لان نقاطى قليلة قعدت ادور فى النت على كتب تساعدنى وعلى اليوتيوب اولا : اليوتيوب هتلاقى عليه سلسلة تعليمية اسمها imagier >>وليهم موقع اسمه imagier.net دا هتلاقى عليه دروس متتابعة 17 units وكمان دروس متفرقة فى vocabulary دا خطوة مبدئية كويسة جدا لتعريفك باللغة وانك تاخد على النطق وتحفظ كلمات جديدة وتفهم القواعد بعدين عندك الكتب المهمة الى هتعتمد عليها فى انك تعدى الامتحان ان شاء الله Connexi
    • 1
      السلام علكم انا عضو جديد اخواني جزاكم الله اجرا كثيرا قدمتم مجهود كبيرالله اجزيكم اريد ان اسالكم سوءال ان كان ممكن تقدم لي نصح الله اجزيكم خير لاني ذاهب الى كيبيك انا وزوجتي من اجل الاستقراروالعمل هناك وليس الدراسة انا لا اجيد اللغة الفرنسية قليلا والانجلزية لا اعرفها بثاتا زوجتي تعمل هنا في المغرب ممرضة في الدولة مع وزارة الصحة وتجيد اللغة الفرنسية والانجلزية قليلا و انا اعمل سائق شاحنة كبيرة مع العلم انني غير متوفر على اي دبلوم او شهادة ولا اتقن اي عمل معاذا السياقة احنا فوتنا كل شيء وبعثو ل
    • 0
      كم تاخد الزوجة التي تعمل في كيبيك اجازة عند الولادة و هل الاجرة تبقا لها ام يقطعون عنها الجرة
    • 40
      كل وسنة واحنا كلنا طيبين سنة سعيدة علينا جميعا باذن اللة السنة دى ناخد السى اس كيو والسنة اللى جاية نكون فى كيبيك عايزين نقرا عن مقابلات ناجحة وتجارب سابقة وسؤال واجابة صحيحة
    • 0
      تم تعديل قوانين كيبيك للاسف للاسؤ طبعا و بكده يكونوا بداوا في اتباع طريقة الفيدرالي في تقليل الاعداد لحد كبير جدااااااااااا لينك الخبر من الموقع الرسمي http://www.immigration-quebec.gouv.q...ge-skills.html التعديل باختصار شديد الزام بشهادة لغة فرنسية للمقدم الرئيسي و التابع و الزام المقدم الرئيسي بشهادة ايلتس للغة الانجليزية في حالة عدم ارسال اي من شهادات اللغة سوف يحصل المقدم او التابع علي صفر في اللغة التي لم يرسل لها شهادة معترف بيها تم تحديث القوانين اليوم و لكن بدا العمل بها من امس
  • أضف...