اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

المنتظريين مقابلات كيبيك 9-2010

Recommended Posts

الحمد لله

ربنا كرمنى أخيراً و الفايل نمبر جه إمبارح ع الإيميل.

شكراً لكل الناس اللى مدت إيد المساعدة ليا من غير أى مقابل و لولاهم لم قدرت أمشى فى الموضوع.

أنا تحت أمر أى حد فى أى إستفسار.

أدهم

ألف مبروك يا استاذ ادهم ......طبعا الواحد بيحس بفرحه كبيره قوي لما بيوصله الفايل نمبر...ربنا يكملك مشوارك على خير ؛؛ عليك وعلى معركة الفرنساوي دلوقتي ...شد حيلك؛؛

شكراً يا أستاذة روز و أدينى بعااااافر فى الفرنساوى و عقبال الجنسية إن شاء الله.

الله في عون العبد ما كان العبد في عون أخيه

رابط هذا التعليق

• الردود 6.1k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

صباح الخير يا احلى منتدى واحلى توبيك انا عايز اكون متطفل واقحم نفسى معاكم فى التوبيك الجميل ده وده طبعا بعد اذنكم ورضاكم ان تقبلونى معكم عضو مشارك انا كنت متابعكم من فترة وعايز اسجل بس مكنتش عارف طبعا اضيف ردود ولا اشارك غير النهاردة بس معلش طولت عليكم انا هاعرفكم بنفسى :

انا مهندس مدنى قدمت الملف فى شهر اغسطس 2010 وجالى رقم الملف فى أكتوبر 2010 ومجاليش انتظار زى ناس كتير وده عادى طبعا ومستنى زيكم ياحلوين معاد المقابلة ان شاء الله وربنا يعديها على خير ؛ اه ونسيت اقولكم انا اختى عملت الميديكال وهاتسافر ان شاء الله خلال السنة دى ؛ بس ادعولى انها تسافر قبل ما اعمل المقابلة وطبعا انتم عارفين ليه .

انا اسف جدا انا طولت اوى بس من من فضلكم ضيفونى للستة السحرية بتاعت الدكتورة جيجى .

باشا انا مش متاكد من المعلومه بس ممكن تبقي في درجات علي السي اس كيو لان في حد هنا قبل كده اتوقفت السي اس كيو بتاعه لحد ما يبعت لهم السي اس كيو بتاع اخوه حاول برضه تسال في الموضوع ده و بالتوفيق ان شاء الله

سلام يا بلد الكلام

رابط هذا التعليق

صباح الخير يا احلى منتدى واحلى توبيك انا عايز اكون متطفل واقحم نفسى معاكم فى التوبيك الجميل ده وده طبعا بعد اذنكم ورضاكم ان تقبلونى معكم عضو مشارك انا كنت متابعكم من فترة وعايز اسجل بس مكنتش عارف طبعا اضيف ردود ولا اشارك غير النهاردة بس معلش طولت عليكم انا هاعرفكم بنفسى :

انا مهندس مدنى قدمت الملف فى شهر اغسطس 2010 وجالى رقم الملف فى أكتوبر 2010 ومجاليش انتظار زى ناس كتير وده عادى طبعا ومستنى زيكم ياحلوين معاد المقابلة ان شاء الله وربنا يعديها على خير ؛ اه ونسيت اقولكم انا اختى عملت الميديكال وهاتسافر ان شاء الله خلال السنة دى ؛ بس ادعولى انها تسافر قبل ما اعمل المقابلة وطبعا انتم عارفين ليه .

انا اسف جدا انا طولت اوى بس من من فضلكم ضيفونى للستة السحرية بتاعت الدكتورة جيجى .

باشا انا مش متاكد من المعلومه بس ممكن تبقي في درجات علي السي اس كيو لان في حد هنا قبل كده اتوقفت السي اس كيو بتاعه لحد ما يبعت لهم السي اس كيو بتاع اخوه حاول برضه تسال في الموضوع ده و بالتوفيق ان شاء الله

اولا : انا بشكرك جدا يا معتز على اهتمامك .

ثانيا : انا بالفعل معايا السى اس كيو بتاعت اختى وابنهابس كل اللى انا بتمناه انهم يسافروا قبل ما اعمل المقابلة علشان اخد ال3 درجات .

ثالثا : انا بتمنى لكم كلكم انكم تنجحوا ان شاء الله فى المقابلات بتاعتكم ونتقابل على خير فى كيبيك .

رابط هذا التعليق

ثانيا : انا بالفعل معايا السى اس كيو بتاعت اختى وابنهابس كل اللى انا بتمناه انهم يسافروا قبل ما اعمل المقابلة علشان اخد ال3 درجات .

ثالثا : انا بتمنى لكم كلكم انكم تنجحوا ان شاء الله فى المقابلات بتاعتكم ونتقابل على خير فى كيبيك .

اسمحلى افيدك بنقطة ياباشا

اولا السى اس كيو لايعتد بيها لسبب

لازم علشان يدولك ال 3 بوينت يتأكدوا ان اخوك او اختك نزل فعلا فى كيبيك

ماهو ممكن يكون ماعة السى اس كيو بس ناوى ينزل فى اونتاريو او اى بلد فى المقاطعة الانجليزية

انا متاكد من كل كلمة بقولها لان اخويا عايش هنا فى موريا وعمل معايا كدا وبعتلى كل ورقة

بس هما لازم يتاكدوا من عنوانة هناك وحسابة فى البنك واى ورق يثبت انة مقيم فى كيبيك علشان تاخد ال 3 بوينت

انما سى اس كيو من غير اوراق قاامة وكدامالهاش اى لزمة ومستحيل هاتاخد عليها اى نقطة

انت قول يارب تسافر الاول وتبعتلك ورق الاقامة قبل المقابلة

هو دا اللى هايفيدك

شد حيلك وربنا معاك ومع الكل

وانا تحت امرك فى اى حاجة

هانى

كملها على خير يارب

رابط هذا التعليق

المشاركة اللي فوق بتاعت هاني.......................... صحيحة bv:-

تم تعديل بواسطة jonathan

"هَا أَنَا مَعَكَ، وَأَحْفَظُكَ حَيْثُمَا تَذْهَبُ، وَأَرُدُّكَ إِلَى هذِهِ الأَرْضِ، لأَنِّي لاَ أَتْرُكُكَ حَتَّى أَفْعَلَ مَا كَلَّمْتُكَ بِهِ" (سفر التكوين 28: 15)

رابط هذا التعليق

اسمحلى افيدك بنقطة ياباشا

اولا السى اس كيو لايعتد بيها لسبب

لازم علشان يدولك ال 3 بوينت يتأكدوا ان اخوك او اختك نزل فعلا فى كيبيك

ماهو ممكن يكون ماعة السى اس كيو بس ناوى ينزل فى اونتاريو او اى بلد فى المقاطعة الانجليزية

انا متاكد من كل كلمة بقولها لان اخويا عايش هنا فى موريا وعمل معايا كدا وبعتلى كل ورقة

بس هما لازم يتاكدوا من عنوانة هناك وحسابة فى البنك واى ورق يثبت انة مقيم فى كيبيك علشان تاخد ال 3 بوينت

انما سى اس كيو من غير اوراق قاامة وكدامالهاش اى لزمة ومستحيل هاتاخد عليها اى نقطة

انت قول يارب تسافر الاول وتبعتلك ورق الاقامة قبل المقابلة

هو دا اللى هايفيدك

شد حيلك وربنا معاك ومع الكل

وانا تحت امرك فى اى حاجة

هانى

ميرسى جدا يا هانى على اهتمامك , واكيد انا عارف ان كلامك كله صحيح وعارف ان السى اس كيو معلهاش درجات فعلا , انا مستنى انها تسافر علشان زى انت ما قلت تبعتلى الورق اللى يثبت انها فى كيبيك

بس من فضلك يا هانى انا كنت عاوز اعرف منك الورق اللى اخوك بعتهولك كان عبارة عن ايه علشان اقولها تعمل حسابها وتبعتهولى لما تسافر ان شاء الله وميرسى جدا يا حبيب قلبى قلبى مرة تانية لاهتمامك ومشاركاتك المفيدة والجميلة وربنا يسمعنا عنك كل خير ان شاء الله واشوفك هناك يا هانى يا رب .

رابط هذا التعليق

من فضلك يا معتز باشا ممكن تبعتلى رقمك على الخاص انا عاوز اكلمك وانا عارف انك بره مصر بس كنت عاوز اكلمك فى حاجة مهمة جدا اذا سمحت

رابط هذا التعليق

ما فيش حد جالة جواب بمعاد المقابلة يا جماعة

مفيش حاجه خالص زهقنا من الانتظار بجد

على اسم مصر التاريخ يقدر يقول ما شاء أنا مصر عندي أحب وأجمل الأشياء

باحبها وهي مالكه الأرض شرق وغرب وباحبها وهي مرميه جريحة حرب

باحبها بعنف وبرقة وعلى استحياء واكرهها وألعن أبوها بعشق زي الداء

واسيبها واطفش في درب وتبقى هي ف درب

رابط هذا التعليق

مساء الحير حبيبى

اولا شكرا جدا جدا لكلامك الجلو دا اللى انا ماستاهلهوش

تانى حاجة

موضوع الورق بتاع اختك هناك بياخد من شهر لاتنين علشان يجهز خالص

بص

انا اخويا لما سافر وقبل مايطلع ورقة

بعتلى ورقة ممضية من ابة كاهن فى الكنيسة بتفيد انة ساكن فى منطقة الكنيسة فى موريال وعليها ختم الكنيسة

لان فى كيبيك اتنين لهم الحق فقط انهم يمضو على الورقة دى

الاب الكاهن او المحامى

دا لو فى حالة ورقها هايتاخر والمقابلة بتاتك هاتيجى فيل ماتبعتلك

اما لو رقها ربنا سهل وطلع بسرعة فممكن تبعتلك الاتى

1- البى ار كارد نمبر

2- عقد ايجار الشقة

3- رقم حسابها فى البنك

4- عقد العربية لو معاها

5- رخصة القيادة

6- ودا الاهم صورة الباسبور بتاعها وخصواصا وهو مختوم بختم الوصول فى صالة موريال

بص من الاخر ياحبيبى

هما عاوزين اى ورقة تثبتلهم بيها انها فعلا نزلت فى موريال

معلش انا مشاركتى طولت بس انا حبيت اوضحلك كل حاجة

ربنا معاك ويكملك مشوارك على خير

هانى

كملها على خير يارب

رابط هذا التعليق

ما فيش حد جالة جواب بمعاد المقابلة يا جماعة

مفيش حاجه خالص زهقنا من الانتظار بجد

يادكتورة احنا كلمناهم وقالولنا ان الجوابات هاتبدا توصل فى اول شهر اغسطس

دا كلامهم

بس هاياخدوا لغاية امتىى ماقالوش ولا عاوزين يقولو رافضين تماما

هانى

كملها على خير يارب

رابط هذا التعليق

بقوللكوا إيه يا حبايبى

لو واحد دكتور علاج طبيعى

ومراته معهد حاسب آلى ولا تعمل

و الدكتور ده قضى فى الجيش 3 سنين

أولآ

هل وظايفهم دى من الوظايف المطلوبه؟

ثانيآ

هل فترة الجيش تحسب من سنين الخبره مع العلم أن الجيش لا يعطى شهاده تأمينات

أخوكم كيروب

رابط هذا التعليق

بقوللكوا إيه يا حبايبى

لو واحد دكتور علاج طبيعى

ومراته معهد حاسب آلى ولا تعمل

و الدكتور ده قضى فى الجيش 3 سنين

أولآ

هل وظايفهم دى من الوظايف المطلوبه؟

ثانيآ

هل فترة الجيش تحسب من سنين الخبره مع العلم أن الجيش لا يعطى شهاده تأمينات

أخوكم كيروب

هما كدا وظايفهم مش هتاخد درجات في اللستة .اما فترة الجيش لو كانت في اخر خمس سنين يبقي هتنحسب

رابط هذا التعليق

تمنياتى للجميع بالتوفيق

السلام للجميع

النهاردة لسة جايللى حالا ميعاد الانترفيو يوم 13-9-2011

بالاسكندرية

اتمنى ان تضيفونى فى اللستة السحرية

انا مقدم يوم 1-11-2010

وكنت ماجل من الميشن السابقة

أرجو من الجميع مراجعة الاى ميل كل يوم

مع تمنياتى للجميع بالتوفيق

رابط هذا التعليق

زى ما بيقول مدحت شلبى

مليون مبروك لبيتو شىشى

ويارب تكون حسنت مستواك فى اللغه المرادى يا بيتوشىشى

نفسى أسألك سؤال محورى

الميل بتاع مكتب الهجره إللى جالك كان إسمه إيه

بمعنى آخر

لما كان مكتب الهجره بتاع سوريا بيبعت لينا إيميلات كان الراسل بيكون

Biq damas

ياترى إسم الراسل إيه بعد تغيير مكتب الهجره من دمشق ل موريال؟؟؟؟

علشان بس ناخد بالنا

ربنا يعينك ويعيننا يا بيتوشى شى

بصراحه أنا حاسس إنى نسيت الفرنساوى من كتر الإنتظار

ربنا يتصرف معاهم بجد على طول الفتره دى

كيروب

رابط هذا التعليق

تمنياتى للجميع بالتوفيق

السلام للجميع

بالاسكندرية

انا مقدم يوم 1-11-2010

الف مبروك على تحديد الميعاد بالتوفيق وبالنجاح باذن اللة كنت عايز اسالك انت تخصصك اية ولما طلبت التاجيل عملت اية

رابط هذا التعليق

الف مبروك يا بيتوشيشي و بالتوفيق في المقابلة انشالله...هه ابتديت تندع اهي...الدور عليك يا محمد كيبك ربنا معاك و نسمع عنك خير قريبا...تحياتي

"هَا أَنَا مَعَكَ، وَأَحْفَظُكَ حَيْثُمَا تَذْهَبُ، وَأَرُدُّكَ إِلَى هذِهِ الأَرْضِ، لأَنِّي لاَ أَتْرُكُكَ حَتَّى أَفْعَلَ مَا كَلَّمْتُكَ بِهِ" (سفر التكوين 28: 15)

رابط هذا التعليق

زى ما بيقول مدحت شلبى

مليون مبروك لبيتو شىشى

ويارب تكون حسنت مستواك فى اللغه المرادى يا بيتوشىشى

نفسى أسألك سؤال محورى

الميل بتاع مكتب الهجره إللى جالك كان إسمه إيه

بمعنى آخر

لما كان مكتب الهجره بتاع سوريا بيبعت لينا إيميلات كان الراسل بيكون

Biq damas

ياترى إسم الراسل إيه بعد تغيير مكتب الهجره من دمشق ل موريال؟؟؟؟

علشان بس ناخد بالنا

ربنا يعينك ويعيننا يا بيتوشى شى

بصراحه أنا حاسس إنى نسيت الفرنساوى من كتر الإنتظار

ربنا يتصرف معاهم بجد على طول الفتره دى

كيروب

Hello Kerob, I received my file number two days ago and it was from Biq damas and that after contacting Montreal office

رابط هذا التعليق

تمنياتى للجميع بالتوفيق

السلام للجميع

بالاسكندرية

انا مقدم يوم 1-11-2010

أخيييييييرا أول واحد وصل له ميعادالأنترفيو....بالتوفيق ان شاء الله .... شد حيلك وربنا معاك

بس إزاي حضرتك بتقول انك كنت مقدم من 1/11/2010 وكمان أجلت من الميشن اللي فات ...لما الميشن اللي فات أصلا أخد لغايةالمقدمين من شهر 6/2010

(وسلام الله الذي يفوق كل عقل يكون مع جميعكم ...آمين)

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 9
      عايزين نعدى عقبة الفرنساوى بسهولة دلوقتى انا محتاج delf b2 علشان ملفى يتقبل اساسا ف كيبيك لان نقاطى قليلة قعدت ادور فى النت على كتب تساعدنى وعلى اليوتيوب اولا : اليوتيوب هتلاقى عليه سلسلة تعليمية اسمها imagier >>وليهم موقع اسمه imagier.net دا هتلاقى عليه دروس متتابعة 17 units وكمان دروس متفرقة فى vocabulary دا خطوة مبدئية كويسة جدا لتعريفك باللغة وانك تاخد على النطق وتحفظ كلمات جديدة وتفهم القواعد بعدين عندك الكتب المهمة الى هتعتمد عليها فى انك تعدى الامتحان ان شاء الله Connexi
    • 1
      السلام علكم انا عضو جديد اخواني جزاكم الله اجرا كثيرا قدمتم مجهود كبيرالله اجزيكم اريد ان اسالكم سوءال ان كان ممكن تقدم لي نصح الله اجزيكم خير لاني ذاهب الى كيبيك انا وزوجتي من اجل الاستقراروالعمل هناك وليس الدراسة انا لا اجيد اللغة الفرنسية قليلا والانجلزية لا اعرفها بثاتا زوجتي تعمل هنا في المغرب ممرضة في الدولة مع وزارة الصحة وتجيد اللغة الفرنسية والانجلزية قليلا و انا اعمل سائق شاحنة كبيرة مع العلم انني غير متوفر على اي دبلوم او شهادة ولا اتقن اي عمل معاذا السياقة احنا فوتنا كل شيء وبعثو ل
    • 0
      كم تاخد الزوجة التي تعمل في كيبيك اجازة عند الولادة و هل الاجرة تبقا لها ام يقطعون عنها الجرة
    • 40
      كل وسنة واحنا كلنا طيبين سنة سعيدة علينا جميعا باذن اللة السنة دى ناخد السى اس كيو والسنة اللى جاية نكون فى كيبيك عايزين نقرا عن مقابلات ناجحة وتجارب سابقة وسؤال واجابة صحيحة
    • 0
      تم تعديل قوانين كيبيك للاسف للاسؤ طبعا و بكده يكونوا بداوا في اتباع طريقة الفيدرالي في تقليل الاعداد لحد كبير جدااااااااااا لينك الخبر من الموقع الرسمي http://www.immigration-quebec.gouv.q...ge-skills.html التعديل باختصار شديد الزام بشهادة لغة فرنسية للمقدم الرئيسي و التابع و الزام المقدم الرئيسي بشهادة ايلتس للغة الانجليزية في حالة عدم ارسال اي من شهادات اللغة سوف يحصل المقدم او التابع علي صفر في اللغة التي لم يرسل لها شهادة معترف بيها تم تحديث القوانين اليوم و لكن بدا العمل بها من امس
  • أضف...