اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

المنتظريين مقابلات كيبيك 9-2010

Recommended Posts

كنت عايز اسال الحد الادنى للتامينات اللى يخلى الواحد ينجح فى مقابلتة المفروض يكون اد اية

المشكلة دلوقتي يا محمد ان الموضوع تطور وبقت الخبرة بتنحسب علي مدة التامينات .يعني مثلا معاك سنتين تامينات يبقي هتاخد درجات الخبرة سنتين بس ودي حاجة سيئة للغاية

طيب هل الكلام دة بينطبق علي الكل

يعني انا مثلا صيدلي وبجيب ورقه من الادارة المركزيه لشئون الصيادلة مختومة بختم النسر و وزارة الصحة

المفروض ان الورقة دي رسمية وصادرة من جهة حكوميه 100% يعني مش مجرد شهادة خبرة من الصيدليه اللي شغال فيها

فهل دي بتكفي ولا لأ

لاني عندي خبرة 5 سنين بس تأمينات ب سنه ونص

حاول تزود من تاميناتك وعموما لوعندك اولاد هما هيعوضوا الدرجلت دي

رابط هذا التعليق

• الردود 6.1k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

كنت عايز اسال الحد الادنى للتامينات اللى يخلى الواحد ينجح فى مقابلتة المفروض يكون اد اية

المشكلة دلوقتي يا محمد ان الموضوع تطور وبقت الخبرة بتنحسب علي مدة التامينات .يعني مثلا معاك سنتين تامينات يبقي هتاخد درجات الخبرة سنتين بس ودي حاجة سيئة للغاية

طيب هل الكلام دة بينطبق علي الكل

يعني انا مثلا صيدلي وبجيب ورقه من الادارة المركزيه لشئون الصيادلة مختومة بختم النسر و وزارة الصحة

المفروض ان الورقة دي رسمية وصادرة من جهة حكوميه 100% يعني مش مجرد شهادة خبرة من الصيدليه اللي شغال فيها

فهل دي بتكفي ولا لأ

لاني عندي خبرة 5 سنين بس تأمينات ب سنه ونص

حاول تزود من تاميناتك وعموما لوعندك اولاد هما هيعوضوا الدرجلت دي

رابط هذا التعليق

يا ترى الكلام دة من الميشن اللى فات ولا من الميشن اللى جاى لان مينا جورج كانت تاميناتة سنة ونص ونجح هو لحد دلوقتى محكاش مقابلتة بس الحمد للة انة نجح

رابط هذا التعليق

لو ليك تامينات يا محمد هات شهادة وممكن تروح لصاحب صيدليىة يعملك تامينات وتتحسب من شهر 12

انا مش صيدلى يا د ناشد

im sorry mr hamada u will success in shaa alah

رابط هذا التعليق

يا ترى الكلام دة من الميشن اللى فات ولا من الميشن اللى جاى لان مينا جورج كانت تاميناتة سنة ونص ونجح هو لحد دلوقتى محكاش مقابلتة بس الحمد للة انة نجح

اكيد يا محمد هو عندة اولاد او في الليستة او الفرنساوي بتاعة عالي علشان يعوض الدرجات دي

رابط هذا التعليق

To all expecting their interviews soon,

Please try to spend enough time listening to french speaking radios (many on the internet) or watching french speaking TVs.

Even if you don't fully understand what's being said, that would help your ears to adapt the language & the pronunciation.

Though the "quebecois" accent is different than the french one, but you'll eventually feel comfortable in dealing in french.

Good luck

can you plz write down some of that many intrenet sites

so one can use it cause tv5 is heavy right now for me

and the tv sound quality is of course less than that of pc

thanks a lot

:)

ممكن ابعتلك لينك راديو مونتريال ..جرب و شوف

http://www.985fm.ca/webradio/

ما تقولش يا رب .. انا عندى هم كبير ..

قول يا هم ... انا عندى رب كبير ...

حبيتك يا بلدى حبيتك يا مصر

حبيت نيلك و ناسك الطيبين حبيت اهلى و اصحابى

عشقت بردك و حرك داانا حتى حبيت ترابك

... لكن

بقى ليكى فى حبك قسوة خلتنى يا بلدى عاوز

احبك و انا بعيد ...

رابط هذا التعليق

Please try to spend enough time listening to french speaking radios (many on the internet) or watching french speaking TVs.

Even if you don't fully understand what's being said, that would help your ears to adapt the language & the pronunciation.

Though the "quebecois" accent is different than the french one, but you'll eventually feel comfortable in dealing in french.

Good luck

thanks a lot

شكرا كتير علي مجهوداتك .بس اعتقد ان الفرنساوي هنا صعب عليكو لان لهجتة كيبيكية بحتة.ياريت لو تجيب احسن موقع فية فرنش خاص بفرنسا علشان تبقي بداية للسماع مشجعة
رابط هذا التعليق

Good luck

thanks a lot

شكرا كتير علي مجهوداتك .بس اعتقد ان الفرنساوي هنا صعب عليكو لان لهجتة كيبيكية بحتة.ياريت لو تجيب احسن موقع فية فرنش خاص بفرنسا علشان تبقي بداية للسماع مشجعة

محاسب مهاجر

شكرا علي ردك السريع

بس الواحد عايز يسأل

هو دلوقتي الافضل اني ادرب نفسي علي فرنساوي فرنسا ولا فرنساوي كبيك وخصوصا ان الممتحن دة كبيكاوي

يعني من الافضل بالمنطق ان اتدرب علي لهجته

صح ولا انا بقول كلام مش مظبوط

اتمني اني اكون غلط علشان اللهجه الكبيكواه دي ممكن توديني الموريستان

تم تعديل بواسطة mr beko
رابط هذا التعليق

Good luck

thanks a lot

محاسب مهاجر

شكرا علي ردك السريع

بس الواحد عايز يسأل

هو دلوقتي الافضل اني ادرب نفسي علي فرنساوي فرنسا ولا فرنساوي كبيك وخصوصا ان الممتحن دة كبيكاوي

عايز الحق .هما مش بيكلموا باللهجة الكيبيكوا .اولا لان اغلبيتهم اصولهم مش من الكيبيك زي عيشة كدا.ثانيا هما بيستخدموا فرنساوي بيور يعني نقي سهل علشان انت تفهم.لانهم لو اتكلموا عادي زي ما بيتكلموا مع بعض .مش هتفهم حاجة خالص. بالذات كمان اللي مش بيشتغلوا او بيتكلموا بالفرنش.

رابط هذا التعليق

Good luck

thanks a lot

محاسب مهاجر

شكرا علي ردك السريع

بس الواحد عايز يسأل

عايز الحق .هما مش بيكلموا باللهجة الكيبيكوا .اولا لان اغلبيتهم اصولهم مش من الكيبيك زي عيشة كدا.ثانيا هما بيستخدموا فرنساوي بيور يعني نقي سهل علشان انت تفهم.لانهم لو اتكلموا عادي زي ما بيتكلموا مع بعض .مش هتفهم حاجة خالص. بالذات كمان اللي مش بيشتغلوا او بيتكلموا بالفرنش.

وعلشان ماكنش سلبي انا هديك موقع فرنش خاص بفرنسwww.rtl.fr

رابط هذا التعليق

متشكر جدا لمسيو نادر ود ناشد لردهم عليا خلاص هانت كلها بالكتير نص الاسبوع القادم ويبقى فاضل شهرين بالتمام على بداية ميشن الاسكندرية وتبدا تحديد مواعيد المقابلات كل واحد يبقى ياخد بالة من الايميل بتاعة او ان ممكن يجيلة بريد عادى بالتوفيق باذن اللة للجميع

رابط هذا التعليق

شكرا علي ردك السريع

بس الواحد عايز يسأل

Hello,

In fact the accent won't make a big difference for a novice.

Unless you're used to french "parisien" for long time, the transition to "accent québécois" won't be a big deal.

They do in fact speak "french québécois"..the eastern dialect, but as I'm telling you, you won't get much trouble in understanding it.

Go on with your preparations and don't worry, the dialect won't be a problem.

Good luck.

Ne crains pas, crois seulement.

J'ai mis devant toi une porte ouverte, que personne ne peut fermer.

L'Eternel des armées est avec nous, Le Dieu de Jacob est pour nous une haute retraite.

رابط هذا التعليق

محاسب مهاجر

شكرا علي ردك السريع

بس الواحد عايز يسأل

يا باشا سلامتك من الموريستان ..

احنا نحبك تروح الكيبيكستان

دة لينك راديو فرنسا .. برضة جرب و شوف

http://www.radio-en-direct.com/radios/France-Bleu/ecouter-france-bleu-radio.php

و على العموم كلة فرنساوى ..

ما تقولش يا رب .. انا عندى هم كبير ..

قول يا هم ... انا عندى رب كبير ...

حبيتك يا بلدى حبيتك يا مصر

حبيت نيلك و ناسك الطيبين حبيت اهلى و اصحابى

عشقت بردك و حرك داانا حتى حبيت ترابك

... لكن

بقى ليكى فى حبك قسوة خلتنى يا بلدى عاوز

احبك و انا بعيد ...

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 9
      عايزين نعدى عقبة الفرنساوى بسهولة دلوقتى انا محتاج delf b2 علشان ملفى يتقبل اساسا ف كيبيك لان نقاطى قليلة قعدت ادور فى النت على كتب تساعدنى وعلى اليوتيوب اولا : اليوتيوب هتلاقى عليه سلسلة تعليمية اسمها imagier >>وليهم موقع اسمه imagier.net دا هتلاقى عليه دروس متتابعة 17 units وكمان دروس متفرقة فى vocabulary دا خطوة مبدئية كويسة جدا لتعريفك باللغة وانك تاخد على النطق وتحفظ كلمات جديدة وتفهم القواعد بعدين عندك الكتب المهمة الى هتعتمد عليها فى انك تعدى الامتحان ان شاء الله Connexi
    • 1
      السلام علكم انا عضو جديد اخواني جزاكم الله اجرا كثيرا قدمتم مجهود كبيرالله اجزيكم اريد ان اسالكم سوءال ان كان ممكن تقدم لي نصح الله اجزيكم خير لاني ذاهب الى كيبيك انا وزوجتي من اجل الاستقراروالعمل هناك وليس الدراسة انا لا اجيد اللغة الفرنسية قليلا والانجلزية لا اعرفها بثاتا زوجتي تعمل هنا في المغرب ممرضة في الدولة مع وزارة الصحة وتجيد اللغة الفرنسية والانجلزية قليلا و انا اعمل سائق شاحنة كبيرة مع العلم انني غير متوفر على اي دبلوم او شهادة ولا اتقن اي عمل معاذا السياقة احنا فوتنا كل شيء وبعثو ل
    • 0
      كم تاخد الزوجة التي تعمل في كيبيك اجازة عند الولادة و هل الاجرة تبقا لها ام يقطعون عنها الجرة
    • 40
      كل وسنة واحنا كلنا طيبين سنة سعيدة علينا جميعا باذن اللة السنة دى ناخد السى اس كيو والسنة اللى جاية نكون فى كيبيك عايزين نقرا عن مقابلات ناجحة وتجارب سابقة وسؤال واجابة صحيحة
    • 0
      تم تعديل قوانين كيبيك للاسف للاسؤ طبعا و بكده يكونوا بداوا في اتباع طريقة الفيدرالي في تقليل الاعداد لحد كبير جدااااااااااا لينك الخبر من الموقع الرسمي http://www.immigration-quebec.gouv.q...ge-skills.html التعديل باختصار شديد الزام بشهادة لغة فرنسية للمقدم الرئيسي و التابع و الزام المقدم الرئيسي بشهادة ايلتس للغة الانجليزية في حالة عدم ارسال اي من شهادات اللغة سوف يحصل المقدم او التابع علي صفر في اللغة التي لم يرسل لها شهادة معترف بيها تم تحديث القوانين اليوم و لكن بدا العمل بها من امس
  • أضف...