اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

المنتظريين مقابلات كيبيك 9-2010

Recommended Posts

صديقى .. لا نوفال

صدقنى حسيت و اتأثرت بكل كلمة حضرتك كتبتها

لدرجة انى لم استطع ان امنع عيناى من التأثر ..

اتمنى ليك و لاسرتك حياة جديدة سعيدة كلها بركة ..

اخي الحبيب متشكر جدا لشعور حضرتك

ماتعرفش الكلمة الي حضرتك كاتبها دي كان ليها اثر كبير في نفسي وزودت ثقتي في ربنا

ما تقولش يا رب .. انا عندى هم كبير ..

قول يا هم ... انا عندى رب كبير ...صلواتك من اجلي

لا تخف ولا تفكر في الامر كثيرا بل دع الامر لمن بيده الامر

الرب قريب لمن يدعوه

رابط هذا التعليق

• الردود 6.1k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

ما سأقولة الان اعرف ان كثيرين منكم لن يصدقة ولكن يجب ان ازكرة لان هذا ما حدث بالضبت صدقوني بدون اي مبالغة ويعلم ربنا بصدق كلامي

قررت خلاص ان الملم اوراقي وبالفعل بدأت في ادخال كل اوراقي في الشنطة بتاعتي وكذلك زوجتي وقلت لة مسيو فليب انا فعلا مبسوط اني تقابلت معك وشكرا علي وقتك هذا ولكني تذكرت شيئ هام جدا وهو اخر كارت سوف العب بة معه

كان معي في جيبي وهي صورة قديس عندنا نحن يدعي ابو سيفين نطلبة في اوقات الشدة اخرجت الصورة من جيبي ووضعتها في يدي وقلت اتصرف انت

نظر الي مسيو فليب وقال ماذا تقول قلت لة لا شيئ سيدي

فجأه وبدون اي مقدمات وجدتة تغير معي 360 درجة طب حضرتك ذاكر انك معاك شهادة من فرنسا في جامعه هناك ممكن توريني الشهادة دي

عيني

اتفضل وادي كمان شهادة المركز الثقافي وادي كمان شهادة الكلية والتي تدل علي حصولي علي تقديرات عالية في اخر سنة دراسية

اطلع عليهم

بس هناك شيئ احب ان اذكرة لحضرتك

قال ماذا؟

قلت لة انا دخلت امتحان في المركز الثقافي الفرنسي وكان هناك 400 مدرس متقدم لهذا الامتحان وكان المطلوب من ال 400 شخص فقط 30 شخص للسفر الي فرنسا ولله الحمد تفوقت في هذا الامتحان وكنت من ضمن 30 مدرس سافروا الي فرنسا وحصلت علي شهادة كمان من جامعة فرنسية قلت هذه الكلمة وانا احاول الوقوف

طب شهادة الخبرة بتاعتك فين؟

استرحت مرة اخري واخرجت الودسية الي فية الاوراق اتفضل

بس مش كتوب فيها التأمينات؟

اتفضل ادي جواب التأمينات

مش مكتوب فية تاريخ بداية العمل؟

اتفضل ادي جواب من الشغل فية كل المعلومات الي ممكن حضرتك تكون عايز تعرفها تاريخ التعين المدرسة الي بشتغل فيها الرقم التأميني بتاعي وكمان المسمي الوظيفي

مسيو عايز اقولك حاجة

اتفضل يا عم حتقول اية اكتر من الي انت قولتة

انت كاتب انك مستوي خامس انجليزى ممكن تقولي عملت اية امبارح بالانجلش؟

بيني وبنكم انا كنت خلاص انتهيت وحتي الانجليزى حسيت انة اتمسح معايا بأستيكة كنت بقول كلمة انجليزى وعشرة فرنساوى يرد يقول انا عايز انجلش مسيو

طب تقدر تقولي لية عايز تروح كيبك بالانجلش؟؟؟؟؟؟؟؟

قلتلة مسيو فليب انا اتحدث معك اكثر من ساعة ونصف باللغة الفرنسية من الصعب جدا ان انقل الي الانجليزية بهذه السهولة

اخذ نفس ثم قال لي الحد الادني للقبول هو 63 درجة وانتم حصلتم علي 63 درجة اذا تم قبولكم وسوف تحصلون علي السي اس كيو

لا استطيع ان اصف لكم ما حدث معي ومع زوجتي

بدأت في البكاء وانا لم استطيع ان اصدق ما حدث الموضوع كان فعلا انتهي ولكن هذا ديل قاطع علي انك يجب ان تحارب الي اخر نفس وايضا ارادة ربنا دائما سوف تغلب في النهاية

خرجت من المقابلة لا اعرف ان كنت سعيد ام مزهول مما حدث اقبل صورة القديس العظيم ابو سيفين وسجدت لله شكرا علي هذا النصر العظيم

ولا استطيع هنا ان انكر فضل الدكتور متنبي علي لتحفيزة لي وكلامة الذي كان خير سند ومعين لي في المقابلة

هذا بالاضافة الي انة اتصل بي بعد المقابلة ونبهني لنقطة مهمة جدا وهي ان اراجع الاسماء الموكتوبة في السي اس كيو حتي لا يكون هناك بها خطأ حدث هذا بعد ان كنت فعلا خرجت من المركز فعت الي المركز مرة اخري وبالفعل وجدت خطأ في اسم زوجتي فعدت الي مسيو فليب وكان في مقابلة مع سيدة بمفردها وذكرت لة الخطأ فقام بطباعة سي اس كيو جديد بالاسم الصحيح ونشكر ربنا تم هذا بفضل صلواتكم ومحبتكم لي فشكرا لكل واحد في المنتدي الجميل هذا ذكرني او صلي من اجلي واخص بالشكر هذا الانسان الرائع الذي هو مثال للمحبة الخالصة التي تجمع ابناء الوطن الواحد بغض النظر عن دين كل واحد منا فعلا انسان رائع فتحية من كل قلبي للدكتور الفاضل الدكتور متنبي

:clappingrose::clappingrose::clappingrose:

اللة اللة عليك يا مسيو.انت انسان كويس علشان كدا ربنا وفقك

مرسي كتير لحضرتك مسيو نادر بلا شك استفدنا من خبراتك ربنا يوفقك ومتشكر لكل انسان ذكرني في صلاتة انتم فعلا ناس رائعين

بس بردة ما تنسوش اخوكم في الصلاه والدعاء ان ربنا يكمل علي خير دي كانت اول خطوة ولسة فاضل خطوات كتير صلولي :wub:

يارب تنجح في كل خطوات حياتك وربنا يباركلك في كل خطوة تعملها انت وكل اسرتك:)

رابط هذا التعليق

ما سأقولة الان اعرف ان كثيرين منكم لن يصدقة ولكن يجب ان ازكرة لان هذا ما حدث بالضبت صدقوني بدون اي مبالغة ويعلم ربنا بصدق كلامي

قررت خلاص ان الملم اوراقي وبالفعل بدأت في ادخال كل اوراقي في الشنطة بتاعتي وكذلك زوجتي وقلت لة مسيو فليب انا فعلا مبسوط اني تقابلت معك وشكرا علي وقتك هذا ولكني تذكرت شيئ هام جدا وهو اخر كارت سوف العب بة معه

كان معي في جيبي وهي صورة قديس عندنا نحن يدعي ابو سيفين نطلبة في اوقات الشدة اخرجت الصورة من جيبي ووضعتها في يدي وقلت اتصرف انت

نظر الي مسيو فليب وقال ماذا تقول قلت لة لا شيئ سيدي

فجأه وبدون اي مقدمات وجدتة تغير معي 360 درجة طب حضرتك ذاكر انك معاك شهادة من فرنسا في جامعه هناك ممكن توريني الشهادة دي

عيني

اتفضل وادي كمان شهادة المركز الثقافي وادي كمان شهادة الكلية والتي تدل علي حصولي علي تقديرات عالية في اخر سنة دراسية

اطلع عليهم

بس هناك شيئ احب ان اذكرة لحضرتك

قال ماذا؟

قلت لة انا دخلت امتحان في المركز الثقافي الفرنسي وكان هناك 400 مدرس متقدم لهذا الامتحان وكان المطلوب من ال 400 شخص فقط 30 شخص للسفر الي فرنسا ولله الحمد تفوقت في هذا الامتحان وكنت من ضمن 30 مدرس سافروا الي فرنسا وحصلت علي شهادة كمان من جامعة فرنسية قلت هذه الكلمة وانا احاول الوقوف

طب شهادة الخبرة بتاعتك فين؟

استرحت مرة اخري واخرجت الودسية الي فية الاوراق اتفضل

بس مش كتوب فيها التأمينات؟

اتفضل ادي جواب التأمينات

مش مكتوب فية تاريخ بداية العمل؟

اتفضل ادي جواب من الشغل فية كل المعلومات الي ممكن حضرتك تكون عايز تعرفها تاريخ التعين المدرسة الي بشتغل فيها الرقم التأميني بتاعي وكمان المسمي الوظيفي

مسيو عايز اقولك حاجة

اتفضل يا عم حتقول اية اكتر من الي انت قولتة

انت كاتب انك مستوي خامس انجليزى ممكن تقولي عملت اية امبارح بالانجلش؟

بيني وبنكم انا كنت خلاص انتهيت وحتي الانجليزى حسيت انة اتمسح معايا بأستيكة كنت بقول كلمة انجليزى وعشرة فرنساوى يرد يقول انا عايز انجلش مسيو

طب تقدر تقولي لية عايز تروح كيبك بالانجلش؟؟؟؟؟؟؟؟

قلتلة مسيو فليب انا اتحدث معك اكثر من ساعة ونصف باللغة الفرنسية من الصعب جدا ان انقل الي الانجليزية بهذه السهولة

اخذ نفس ثم قال لي الحد الادني للقبول هو 63 درجة وانتم حصلتم علي 63 درجة اذا تم قبولكم وسوف تحصلون علي السي اس كيو

لا استطيع ان اصف لكم ما حدث معي ومع زوجتي

بدأت في البكاء وانا لم استطيع ان اصدق ما حدث الموضوع كان فعلا انتهي ولكن هذا ديل قاطع علي انك يجب ان تحارب الي اخر نفس وايضا ارادة ربنا دائما سوف تغلب في النهاية

خرجت من المقابلة لا اعرف ان كنت سعيد ام مزهول مما حدث اقبل صورة القديس العظيم ابو سيفين وسجدت لله شكرا علي هذا النصر العظيم

ولا استطيع هنا ان انكر فضل الدكتور متنبي علي لتحفيزة لي وكلامة الذي كان خير سند ومعين لي في المقابلة

هذا بالاضافة الي انة اتصل بي بعد المقابلة ونبهني لنقطة مهمة جدا وهي ان اراجع الاسماء الموكتوبة في السي اس كيو حتي لا يكون هناك بها خطأ حدث هذا بعد ان كنت فعلا خرجت من المركز فعت الي المركز مرة اخري وبالفعل وجدت خطأ في اسم زوجتي فعدت الي مسيو فليب وكان في مقابلة مع سيدة بمفردها وذكرت لة الخطأ فقام بطباعة سي اس كيو جديد بالاسم الصحيح ونشكر ربنا تم هذا بفضل صلواتكم ومحبتكم لي فشكرا لكل واحد في المنتدي الجميل هذا ذكرني او صلي من اجلي واخص بالشكر هذا الانسان الرائع الذي هو مثال للمحبة الخالصة التي تجمع ابناء الوطن الواحد بغض النظر عن دين كل واحد منا فعلا انسان رائع فتحية من كل قلبي للدكتور الفاضل الدكتور متنبي

:clappingrose::clappingrose::clappingrose:

اللة اللة عليك يا مسيو.انت انسان كويس علشان كدا ربنا وفقك

مرسي كتير لحضرتك مسيو نادر بلا شك استفدنا من خبراتك ربنا يوفقك ومتشكر لكل انسان ذكرني في صلاتة انتم فعلا ناس رائعين

بس بردة ما تنسوش اخوكم في الصلاه والدعاء ان ربنا يكمل علي خير دي كانت اول خطوة ولسة فاضل خطوات كتير صلولي :wub:

يارب تنجح في كل خطوات حياتك وربنا يباركلك في كل خطوة تعملها انت وكل اسرتك:)

رابط هذا التعليق

السلام للجميع

الف مبروك لكل الناجحين

و ربنا يكون مع كل اللى داخلين هذه الايام ومع كل اللى بيذاكروا

يا جماعة انا كنت محتاج جدا

موقع اولينك س يكون شغال او اى مكان اجيب منه معادلة الكميائيين

شكرا لتعبكوا

رابط هذا التعليق

مساء الخير يا morino على فكرة انا ما جاليش حاجة على الخاص و كنت محتاجة اعرف ضروري جدااااااا الاسئلة اللى كانت تخص المقابلة الاولى لان انا دى تانى مرة و ان شاء الله تكون الاخيرة لانى عرفت منك انة ركز اوى على المقابلةالاولى فياريت الرد السريع لضيق الوقت و شكرااااااااا

طيب هو من الواضح كدة انى مش بعرف ابعت رسائل على الخاص فياريت تبعتيلى الايميل بتاعك على الخاص وانا هاراسلك او تبعتيلى نمرة التليفون على الخاص وانا هتصل بيك

رابط هذا التعليق

1000000000 مبروك .... كنت عايزه اقولهالك في المطاريد

وتستاهلها فعلا gra:- bv:- bv:-

متشكر لحضرتك كلة بفضل مساندتكم ومساعدتكم وصلواتكم ايضا :clappingrose::clappingrose: :WelEgTks:

مبروك مسيو لا نوفال

الذي يعطي اكثر مما نطلب او نفتكر بحسب القوة التي تعمل فينا

و انت كان عندك قوة و مثابرة رائعة

ربنا يوفقك علي خير و يكمل العمل الي النهاية gra:-

رابط هذا التعليق

سؤال ضروريييييييييييييي

هي الخمس سنين بتاعة الخبره المطلوبة بتتحسب تنازلي من ميعاد الانترفيو ولا من ساعة ما قدمنا الملف؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

رابط هذا التعليق

الف الف مبروك ل .. لا نوفال رجعت لينا روح المنتدى اللى عرفناه من زمان انا بقولك انك كنز لكيبيك فيا بختها بيك مش العكس بإيمانك بالرب وحبك لكل الناس مفيش فرق . الله عليك فعلا

رابط هذا التعليق

Mr. envoyer

Don't be angry

I hope you have a big heart

Stay with us please.

أشكرك بشدة

و أشكر كل الناس الجميلة اللي بعت لي على الخاص واحد واحدو واحدة واحدة :wub:

الف مبروك للناس اللي نجحت

وآسف ان كنت بغير قصد خرجت التوبيك عن مساره :wub:

تحياتي لكم جميعا

كلنا اخوات و ربنا يوفقنا جميعا

:give_rose: :WelEgTks:

انا مبسوط جدا من كمية الحب الجميلة اللي في المنتدى هنا

ندعي كلنا لمينا جورج

بكرة معاده ان شاء الله ربنا يوفقه

يارب تنجح يا مينا

يارب تنجح يا مينا

يارب تنجح يا تتح :cheer:

تم تعديل بواسطة envoyeur

يارب ميديكال ليا و لكل المنتظرين

كل سنة و أنتم طيبين

رمضان كريم

المتنبي

رابط هذا التعليق

سؤال ضروريييييييييييييي

هي الخمس سنين بتاعة الخبره المطلوبة بتتحسب تنازلي من ميعاد الانترفيو ولا من ساعة ما قدمنا الملف؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

هوا بيحتاج منك اربع سنين خبرة قبل المقابلة علشان يديك درجات الخبرة 8 درجات كاملة 48 شهر

لو فيه زيادة يبقى خير و بركة :give_rose:

يارب ميديكال ليا و لكل المنتظرين

كل سنة و أنتم طيبين

رمضان كريم

المتنبي

رابط هذا التعليق

M. La nouvelle vie,

I'd like to express my respect for you.

You fought for your CSQ & for a better life for your family.

The character you have shown in that interview & in your preparing to the whole project, is fantastic.

Plus, your "last card" was really a "royal flush"! ;)

Congratulations for you & your family.

You well deserve it.

Waiting for you in the federal line!

P.S

Your post seems to me like a well organized "scenario". Very well done. :)

مرسي كتير اخي الحبيب 'Saint Laurent' وتمنياتي لحضرتك بالتوفيق والنجاح الباهر ان شاء ربنا

بس ممكن لو تسمح تدليني علي الينك الخاص بالفيديرال

شكرا جزيلا

الرب قريب لمن يدعوه

رابط هذا التعليق

الف مليون مبروك يا لا نوفال وربنا يكون معاك وعقبال الميديكال و الفيزا يارب :cheer::cheer: bnd5:: bv:- bv:-

متشكر جدا اخي مينا محتاج صلواتكم

الرب قريب لمن يدعوه

رابط هذا التعليق

سؤال ضروريييييييييييييي

هوا بيحتاج منك اربع سنين خبرة قبل المقابلة علشان يديك درجات الخبرة 8 درجات كاملة 48 شهر

لو فيه زيادة يبقى خير و بركة :give_rose:

حمد الله علي سلامتك اخي الحبيب منور الحوارات

:clappingrose: :WelEgTks:

الرب قريب لمن يدعوه

رابط هذا التعليق

الف الف مبروك ل .. لا نوفال رجعت لينا روح المنتدى اللى عرفناه من زمان انا بقولك انك كنز لكيبيك فيا بختها بيك مش العكس بإيمانك بالرب وحبك لكل الناس مفيش فرق . الله عليك فعلا

ربنا يبارك في حضرتك اخي الحبيب

كيبك تزداد فخرا بوجود امثال حضرتك فيها وكل الاخوة الافاضل الي في هذا المنتدي الرائع فعلا كلكم مكسب كبير جدا لكيبك ان شاء الله :clappingrose:

الرب قريب لمن يدعوه

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 9
      عايزين نعدى عقبة الفرنساوى بسهولة دلوقتى انا محتاج delf b2 علشان ملفى يتقبل اساسا ف كيبيك لان نقاطى قليلة قعدت ادور فى النت على كتب تساعدنى وعلى اليوتيوب اولا : اليوتيوب هتلاقى عليه سلسلة تعليمية اسمها imagier >>وليهم موقع اسمه imagier.net دا هتلاقى عليه دروس متتابعة 17 units وكمان دروس متفرقة فى vocabulary دا خطوة مبدئية كويسة جدا لتعريفك باللغة وانك تاخد على النطق وتحفظ كلمات جديدة وتفهم القواعد بعدين عندك الكتب المهمة الى هتعتمد عليها فى انك تعدى الامتحان ان شاء الله Connexi
    • 1
      السلام علكم انا عضو جديد اخواني جزاكم الله اجرا كثيرا قدمتم مجهود كبيرالله اجزيكم اريد ان اسالكم سوءال ان كان ممكن تقدم لي نصح الله اجزيكم خير لاني ذاهب الى كيبيك انا وزوجتي من اجل الاستقراروالعمل هناك وليس الدراسة انا لا اجيد اللغة الفرنسية قليلا والانجلزية لا اعرفها بثاتا زوجتي تعمل هنا في المغرب ممرضة في الدولة مع وزارة الصحة وتجيد اللغة الفرنسية والانجلزية قليلا و انا اعمل سائق شاحنة كبيرة مع العلم انني غير متوفر على اي دبلوم او شهادة ولا اتقن اي عمل معاذا السياقة احنا فوتنا كل شيء وبعثو ل
    • 0
      كم تاخد الزوجة التي تعمل في كيبيك اجازة عند الولادة و هل الاجرة تبقا لها ام يقطعون عنها الجرة
    • 40
      كل وسنة واحنا كلنا طيبين سنة سعيدة علينا جميعا باذن اللة السنة دى ناخد السى اس كيو والسنة اللى جاية نكون فى كيبيك عايزين نقرا عن مقابلات ناجحة وتجارب سابقة وسؤال واجابة صحيحة
    • 0
      تم تعديل قوانين كيبيك للاسف للاسؤ طبعا و بكده يكونوا بداوا في اتباع طريقة الفيدرالي في تقليل الاعداد لحد كبير جدااااااااااا لينك الخبر من الموقع الرسمي http://www.immigration-quebec.gouv.q...ge-skills.html التعديل باختصار شديد الزام بشهادة لغة فرنسية للمقدم الرئيسي و التابع و الزام المقدم الرئيسي بشهادة ايلتس للغة الانجليزية في حالة عدم ارسال اي من شهادات اللغة سوف يحصل المقدم او التابع علي صفر في اللغة التي لم يرسل لها شهادة معترف بيها تم تحديث القوانين اليوم و لكن بدا العمل بها من امس
  • أضف...