اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

المنتظريين مقابلات كيبيك 9-2010

Recommended Posts

[i sent file23/3/2010

file no.13/3/2011

interview mail 3/4/2011

i i want to answer me how to reply them

thanks

بس فيه حاجة انا مش فاهمها

حضرتك اخدت سنة علشان تاخد فايل نمبرو لا انا فهمت غلط

شكرا

يارب ميديكال ليا و لكل المنتظرين

كل سنة و أنتم طيبين

رمضان كريم

المتنبي

رابط هذا التعليق

• الردود 6.1k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

:hearts:يا جماعة أنا جالي معاد المقابلة يوم 29/05 الساعة 2 وأنا مقدم 1/04/2010 و الفايل نمبر 11/05/2010 صلولنا يا جماعة و ان شاء الله الميشن ده يبقي وشه حلو علينا كلنا ( يالا بقي يا دكتورة ظبطيلنا الليستة )

الف مليون مبروك وعقبال الفرحة الكبيرة بالسى اس كيو يارب

رابط هذا التعليق

ارجو اضافتي الى لستة الدكتورة جيجى انا بعت الفيل يوم11/4/الفيل 17/5 الويتنج 10/7 المقابلة31/5

الف مليون مبروك وعقبال الفرحة الكبيرة بالسى اس كيو يارب....... انا تقريبا نفس الوقت بس انا لسة مستنى ميعاد المقابلة

رابط هذا التعليق

أنا عاوز أقول نصيحة للناس اللى داخلة الانترفيوهات اللى جايه

أنا كان النترفيو بتاعى من فترة ونجحت الحمد لله وقدمت فيدرال من حوالى ستة شهور

اللى عاوز أقوله إنى قبل المقابله كنت مكبر الموضوع قوى لحد مدخلت القوضة عند الست اللى كانت بتعمل انترفيوهات

صدقونى الموضوع بسيط جدا..المهم تكون انت عملت اللى تقدر عليه...أوعى تتردد أو تخاف وانت بتتكلم

إعرف إنك فرصة زى ما هما فرصة بالنسبة لك...خليك واثق فى نفسك وهادى...ديه أهم حاجة

لازم تبين للقنصل إنك فاهم انت بتقول إيه كويس...ولو مفهمتش السؤال عادى إنك تقول مفهمتش

أنا عملت كده تلات مرات مع إننى كنت في المستوى العاشر وانا داخل والفرنساوى بتاعى قوى

لما بيلاقي إنك مش بتسمع وخلاص بيحترمك

قبل النترفيو متتأثرش بتجارب غيرك...أنا قبل لما أدخل كل الناس خوفتنى من القنصل..وهى فعلا كانت أصعب واحدة جات قبل كده

الغريب إن كل اللى اتحكالى مشفتوش...يعنى كانت ظريفة جدا وخلصت النترفيو في نص ساعة وكانت هى مبسوطة جدا

ديه فرصتك إنك توري القنصل قد إيه انت جاد وعارف انت بتعمل إيه

أتمنى الخير للجميع والتوفيق

من فضلك استاذحضرتكweekweed بتقول انك كنت مستوي عاشر وكنت متمكن في اللغة,فهل كان مع حضرتك شهادة بتؤكد كدة من المركزالثقافي او هل معاك دلف لتؤكد المستوي العاشر؟وشكرا مقدما

أنا كان معايا شهادة من السنتر بالمستوى العاشر....وكمان مراتى بالمستوى السابع

لكن المهم مش الشهادة...المهم تكون انت بتعرف تتكلم....أنا لما دخلت الانترفيو مكنتش محتاج تحضير وحفظ قبلها...أنا كنت بتكلم في الانترفيو تبعا للموقف...يعنى كنت بعرف أقول اللى عايزة سواء في مجال الشغل أو الحياة العامة

شكرا علي التوضيح ,ربنا يبارك في حضرتك

رابط هذا التعليق

Mikymano, Morino et Farah..

Félicitations à vous tous.

Je crois que nous avons suffisamment de temps pour exercer la langue dès maintenant jusqu'à l'entrevue.

C'est le truc le plus important pour montrer notre capacité à s'intégrer dans la communauté québecoise.

Bonnne chance à tous.

Ne crains pas, crois seulement.

J'ai mis devant toi une porte ouverte, que personne ne peut fermer.

L'Eternel des armées est avec nous, Le Dieu de Jacob est pour nous une haute retraite.

رابط هذا التعليق

الف مليون مبروك وعقبال الفرحة الكبيرة بالسى اس كيو يارب....... انا تقريبا نفس الوقت بس انا لسة مستنى ميعاد المقابلة

Mina,

Fait attention de ne pas vider ta boîte de spams sans verification, de peur que le mail ait été reçu dedans.

Ne crains pas, crois seulement.

J'ai mis devant toi une porte ouverte, que personne ne peut fermer.

L'Eternel des armées est avec nous, Le Dieu de Jacob est pour nous une haute retraite.

رابط هذا التعليق

ميرسي يا جماعة انتم بتطمنونى اوى وبترسمولى ان المذاكرة والحياه بمبى بمبى بمبي

مع ان الحياة كلها مغمقة و مزرقة ومغبرة

ميرسي ليكم ولتشجعكم واسفة انى ازعجتكم بمنظرى الفزززززيع داه وانا وبشد فى شعرى

شكلى فى المقابلة هاختصر واكلمها بالانجليزي وخلاص

طب بليز يارب ساعدنى اتعلم الفرنسية بسرعة

يارب يارب

cr((: cr((: cr((:

مساء الخير يا اغابي اخبار الfrancais ايه انا عارف انه صعب وهكون مبسوط جدا انك تطلبي مني اي حاجة على فكرة ان ليسانس تربية فرنسي و مدارس فرير يعني 17سنة فرنسي و معايا ال csq قي 8/12/2010 يعني لو مش فاهمة حاجة او مش عارف تحقظي حاجة او في حاجات مش راكبة على بعضها قوليلي و انشاء الله ابسطهالك و اهتمي جدا بالنطق الفرنسي بدون نطق ولا حاجة

مش هنضحك على بعض الفرنسي مش سهل لكن ذاكري وانشاء الله على المقابلة تكوني ظبطي مستوى معقول

و ده ايميلي و ممستني اسالتك toura_a1@yahoo.com

من فضلك استاذ petro حضرتك تربية فرنساوي يعني اكيد هتمارس مهنة التدريس للغة هناك وطبعا دة مش صعب علي حضرتك,بس سؤالي هل طلب المستشار دلف b1'b2مثلالان في مدرس فرنساوي أجل لة المستشار الcsqلحد ماياخد الدلف,انا بسأل لاني خريج اعلام وطبعا محتاس لا عارف بورد اخاطبة عشان المعادلة,وخايف يطلب مني دلف وممكن دالف كمان,معلشي سؤال كمان هوحضرتك كنت مستوي كام وانت داخل المقابلة وهل اثبت دة بشهادات تحديد مستوي من المركز ولا كان كفاية انك خريج الفرير,اسف عالاطالة ,ممكن لو احتجت مشورة اراسل حضرتك عالايميل؟شكرا

رابط هذا التعليق

يارب يارب

مساء الخير يا اغابي اخبار الfrancais ايه انا عارف انه صعب وهكون مبسوط جدا انك تطلبي مني اي حاجة على فكرة ان ليسانس تربية فرنسي و مدارس فرير يعني 17سنة فرنسي و معايا ال csq قي 8/12/2010 يعني لو مش فاهمة حاجة او مش عارف تحقظي حاجة او في حاجات مش راكبة على بعضها قوليلي و انشاء الله ابسطهالك و اهتمي جدا بالنطق الفرنسي بدون نطق ولا حاجة

مش هنضحك على بعض الفرنسي مش سهل لكن ذاكري وانشاء الله على المقابلة تكوني ظبطي مستوى معقول

من فضلك استاذ petro حضرتك تربية فرنساوي يعني اكيد هتمارس مهنة التدريس للغة هناك وطبعا دة مش صعب علي حضرتك,بس سؤالي هل طلب المستشار دلف b1'b2مثلالان في مدرس فرنساوي أجل لة المستشار الcsqلحد ماياخد الدلف,انا بسأل لاني خريج اعلام وطبعا محتاس لا عارف بورد اخاطبة عشان المعادلة,وخايف يطلب مني دلف وممكن دالف كمان,معلشي سؤال كمان هوحضرتك كنت مستوي كام وانت داخل المقابلة وهل اثبت دة بشهادات تحديد مستوي من المركز ولا كان كفاية انك خريج الفرير,اسف عالاطالة ,ممكن لو احتجت مشورة اراسل حضرتك عالايميل؟شكرا

ده كده أحنا طلعنا زمايل انا ممكن أزبط معاك الكليات اللى موجودة هناك فى كيبك

و بتدرس communication

there's hope at the end of the black tunnel

رابط هذا التعليق

هو الجزء بتاع انى مش محتاج لمترجم فى اى صفحة ؟ وهل لو مجرد علمت على انى موافق على ميعاد المقابلة وبعتها بالفاكس من غير امضاءات ولا حاجة يبقى فيها مشكلة؟

رابط هذا التعليق

[i sent file23/3/2010

file no.13/3/2011

interview mail 3/4/2011

i i want to answer me how to reply them

thanks

أيه الكلام ده انا مش مصدق طبعاً الكلام ده ولا عمرى هاصدقه والنبى ده انت لو خبير وهايموتوا عليك مستحيل التواريخ اللى انت كاتبها دى تكون صحيحة بأه انت عايز تفهمنا انك مقدم فى شهر نوفمبر 2001 وجالك رقم الملف فى مارس 2001 ومقابلتك جاتلك وعملتها كمان أول أبريل .

عجبى على الفبركة . حد يرد عليه يا جماعة ..................ز!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

رابط هذا التعليق

sorry,i sent file23/11/2010

file no.213/3/2011

interview letter3/4/2011

أيه الكلام ده انا مش مصدق طبعاً الكلام ده ولا عمرى هاصدقه والنبى ده انت لو خبير وهايموتوا عليك مستحيل التواريخ اللى انت كاتبها دى تكون صحيحة بأه انت عايز تفهمنا انك مقدم فى شهر نوفمبر 2011 وجالك رقم الملف فى مارس 2011 ومقابلتك جاتلك وعملتها كمان أول أبريل .

عجبى على الفبركة . حد يرد عليه يا جماعة

رابط هذا التعليق

file no.213/3/2011

interview letter3/4/2011

أيه الكلام ده انا مش مصدق طبعاً الكلام ده ولا عمرى هاصدقه والنبى ده انتى لو خبيرة وهايموتوا عليكى مستحيل التواريخ اللى انتى كتبتيها دى تكون صحيحة بأه انتى عايزة تفهمينا انك مقدمة فى شهر نوفمبر 2010 وجالك رقم الملف فى مارس 2011 ومقابلتك جاتلك وعملتيها كمان أول أبريل . عجبى ّ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

رابط هذا التعليق

متشكر جدا لكل الناس اللي باركتلي و للدكتورة جيجي علي الليستة الجميلة و لكن أنا عايز اقول لكم حاجة مهمة أنا الفايل باسم زوجتي و لكن ايميل المقابلة وصل علي الايميل بتاعي أنا مش هي ( لاني كنت اتصلت بالسفارة قبل كدة و كان فيه خطأ في ايميل المدام من عندهم فبرجاء متابعة ايميل المرافق الموجود في الابليكيشن أيضا و ربنا يوفق الجميع

و ياريت يا مينا عدلي تتصل بيهم للتأكد غدا لانك المفروض يجيلك الايميل اليومين دول

لكل شيء تحت السماء وقت

رابط هذا التعليق

file no.213/3/2011

interview letter3/4/2011

أيه الكلام ده انا مش مصدق طبعاً الكلام ده ولا عمرى هاصدقه والنبى ده انتى لو خبيرة وهايموتوا عليكى مستحيل التواريخ اللى انتى كتبتيها دى تكون صحيحة بأه انتى عايزة تفهمينا انك مقدمة فى شهر نوفمبر 2010 وجالك رقم الملف فى مارس 2011 ومقابلتك جاتلك وعملتيها كمان أول أبريل . عجبى ّ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

ياريت حضرتك ما تجرحش في حد و انت مش عارف

أكيد الراجل ده شيميست و انا مغمض

و فيه فعلا حالة انا اعرفها مقدمة شهر اكتوبر 2010 و جالها الفايل نمبر في نياير 2011 و قابلت كمان في الميشن الصغير اللي فات في القاهرة في مارس 2011 و نجحت و قدمت الفيدرالي كمان

من فضلك احترم الاخرين وما تتكلمش بالطريقة دي خاصة ان حضرتك كده بتظلم الاخرين

شكرا

يارب ميديكال ليا و لكل المنتظرين

كل سنة و أنتم طيبين

رمضان كريم

المتنبي

رابط هذا التعليق

يارب يارب

:give_rose:

و بتدرس communication

والاهي مش مصدق ,اخيرا لقيت حداعلام زي,بالنسبة للكليات هل حضرتك تقصد دراسة سنتين فمافوق؟ولا نبقي بقي زي المهندسيين والصيادلة ونشوفلنا نقابة تلمنا ,انا حاسس كأني ساقط اعدادية,نفسي اعرف خطوات المعادلة,واية الورق الي بقدمة في المقابلة,وربنا يخليك يا استاذ باسم حتي لومردتش بردة ربنا يخليك bv:-

رابط هذا التعليق

يارب يارب

:give_rose:

و بتدرس communication

والاهي مش مصدق ,اخيرا لقيت حداعلام زي,بالنسبة للكليات هل حضرتك تقصد دراسة سنتين فمافوق؟ولا نبقي بقي زي المهندسيين والصيادلة ونشوفلنا نقابة تلمنا ,انا حاسس كأني ساقط اعدادية,نفسي اعرف خطوات المعادلة,واية الورق الي بقدمة في المقابلة,وربنا يخليك يا استاذ باسم حتي لومردتش بردة ربنا يخليك bv:-

بص يا باشا الموضوع كبير فيه فى مونتريال كل اللى تتمناه كل الكليات و العاهد بس لازم اعرف انت خريج قسم

ايه فى الكلية و شغال ايه ؟ لآنى كل البحث اللى انا عامله مركز فى الانتاج التليفزيونى و السينمائى

انا هديك الميل بتاعى لان اعتقد ما يبنفعش نصدع دماغ الناس اللى على المنتدى

بموضوع مش هيهم غيرنا احنا الاتنين و تمام كده bassemtg2@yahoo.com

there's hope at the end of the black tunnel

رابط هذا التعليق

file no.213/3/2011

interview letter3/4/2011

ياريت حضرتك ما تجرحش في حد و انت مش عارف

أكيد الراجل ده شيميست و انا مغمض

و فيه فعلا حالة انا اعرفها مقدمة شهر اكتوبر 2010 و جالها الفايل نمبر في نياير 2011 و قابلت كمان في الميشن الصغير اللي فات في القاهرة في مارس 2011 و نجحت و قدمت الفيدرالي كمان

من فضلك احترم الاخرين وما تتكلمش بالطريقة دي خاصة ان حضرتك كده بتظلم الاخرين

شكرا

يافندم انا هاضحك عليك ليه انا فعلا كيميائى وجواب الانترفيو جاللى 3/4/2011ولكن المقابله يوم24/5/2011 فى الاسكندريه
رابط هذا التعليق

الف مبروك لكل الى جالهم مواعيد المقابلات و ربنا يكون معاهم ويوفقهم ويفرحونا بال csq انا اؤيدك يا envoyeur احنا لازم كلنا نحترم بعض وكلنا عارفين ان التخصصات المطلوبه الى زى الكميائين والاحصائين بيتم تسريع ملفاتهم

هوذا عين الرب على خائفية الراجين رحمتة

انفسنا انتظرت الرب . معونتنا و ترسنا هو . لانه به تفرح قلوبنا . لاننا على اسمه القدوس اتكلنا . لتكن يا رب رحمتك علينا حسبما انتظرناك .

رابط هذا التعليق

file no.213/3/2011

interview letter3/4/2011

صباح الخير

كنت عاوز اسال حضرتك

هو مابين ارسال الملف ليهم والانترفيو 6 شهور بس؟

ياريت توضحلنا اكتر

هانى

كملها على خير يارب

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 9
      عايزين نعدى عقبة الفرنساوى بسهولة دلوقتى انا محتاج delf b2 علشان ملفى يتقبل اساسا ف كيبيك لان نقاطى قليلة قعدت ادور فى النت على كتب تساعدنى وعلى اليوتيوب اولا : اليوتيوب هتلاقى عليه سلسلة تعليمية اسمها imagier >>وليهم موقع اسمه imagier.net دا هتلاقى عليه دروس متتابعة 17 units وكمان دروس متفرقة فى vocabulary دا خطوة مبدئية كويسة جدا لتعريفك باللغة وانك تاخد على النطق وتحفظ كلمات جديدة وتفهم القواعد بعدين عندك الكتب المهمة الى هتعتمد عليها فى انك تعدى الامتحان ان شاء الله Connexi
    • 1
      السلام علكم انا عضو جديد اخواني جزاكم الله اجرا كثيرا قدمتم مجهود كبيرالله اجزيكم اريد ان اسالكم سوءال ان كان ممكن تقدم لي نصح الله اجزيكم خير لاني ذاهب الى كيبيك انا وزوجتي من اجل الاستقراروالعمل هناك وليس الدراسة انا لا اجيد اللغة الفرنسية قليلا والانجلزية لا اعرفها بثاتا زوجتي تعمل هنا في المغرب ممرضة في الدولة مع وزارة الصحة وتجيد اللغة الفرنسية والانجلزية قليلا و انا اعمل سائق شاحنة كبيرة مع العلم انني غير متوفر على اي دبلوم او شهادة ولا اتقن اي عمل معاذا السياقة احنا فوتنا كل شيء وبعثو ل
    • 0
      كم تاخد الزوجة التي تعمل في كيبيك اجازة عند الولادة و هل الاجرة تبقا لها ام يقطعون عنها الجرة
    • 40
      كل وسنة واحنا كلنا طيبين سنة سعيدة علينا جميعا باذن اللة السنة دى ناخد السى اس كيو والسنة اللى جاية نكون فى كيبيك عايزين نقرا عن مقابلات ناجحة وتجارب سابقة وسؤال واجابة صحيحة
    • 0
      تم تعديل قوانين كيبيك للاسف للاسؤ طبعا و بكده يكونوا بداوا في اتباع طريقة الفيدرالي في تقليل الاعداد لحد كبير جدااااااااااا لينك الخبر من الموقع الرسمي http://www.immigration-quebec.gouv.q...ge-skills.html التعديل باختصار شديد الزام بشهادة لغة فرنسية للمقدم الرئيسي و التابع و الزام المقدم الرئيسي بشهادة ايلتس للغة الانجليزية في حالة عدم ارسال اي من شهادات اللغة سوف يحصل المقدم او التابع علي صفر في اللغة التي لم يرسل لها شهادة معترف بيها تم تحديث القوانين اليوم و لكن بدا العمل بها من امس
  • أضف...