اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

المنتظريين مقابلات كيبيك 9-2010

Recommended Posts

ان شاء الله ناجح بكره يا بيبتو

بس تيجى بسرعه تقولنا ايه الاخبار و تفرحنا :give_rose:

على اسم مصر التاريخ يقدر يقول ما شاء أنا مصر عندي أحب وأجمل الأشياء

باحبها وهي مالكه الأرض شرق وغرب وباحبها وهي مرميه جريحة حرب

باحبها بعنف وبرقة وعلى استحياء واكرهها وألعن أبوها بعشق زي الداء

واسيبها واطفش في درب وتبقى هي ف درب

رابط هذا التعليق

• الردود 6.1k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

ربنا معاك يا بيبتو

حد يعرف يا جماعة ميعاده الساعة كام

يارب نطمن عليك يا بيبتو

يارب يارب

تنجح فى المقابلة

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

فرسـان العالـم الحقيقيـون . . هــم شعــوب الارض

رابط هذا التعليق

بجد يا جماعة محدش رد علي بالنسبة لشهادة الخبرة الخليجي - هايبقي ايه موضوع التامينات؟

امير

هما عارفين كويس ان نظام الكفيل المطبق فى الخليج ملوش تأمينات

و صور الاقامة او اذن العمل كفاية جدا جدا لاثبات عملك

:hi:

لا تُفَكِر فِي الأمر كَثيِراً ,,, بلْ دَعِ الأمر لِمَن بِيَدِه الأمر.

رابط هذا التعليق

صباح الخير يا جماعة

معلش مش قادر ارد على حد على الخاص علشان عدد المشاركات لسة صغيرة .

و بالنسبة لكورس ايكو جابهولنا مدرس الفرنساوى و على فكرة بيتباع فى المركز الثقافى الفرنسى فى حدود 170 جنية .

و يا ترى حد يعرف كورسات تانية .

على فكره echo من الكتب الحلوه جدا

اللينك ده فى كورسات كتير جدا للفرنسيه كتب مع cd

جاهزه للتحميل

http://almatareed.org/vb/showthread.php?t=3314&page=22

انت اللي جيت بنفسك ياباشا,

أنا عندي الكورس French Dulex 9 وفعلا هو تحفة, بس أنا عندي مشكلة صغيرة أنه بيشتغل علي اكس بي و مش بيشتغل علي 7 و فيه اصدار جديد ل ويندوس 7 - يا تري تعرفيه يا دكتور؟

تحياتي,,,

أمير,

انا مش فاهمه المداخله دى يا بشمهندس

هو فعلا مش بيشتغل غير على xp

أنا باعتزر يا دكتور اني اتكلمت علي انك معايا ف الموضوع بس دا كان لاني الموضوع شاغلني بقالي كام يوم.

هو فعلا اللي عندنا مش بيشتغل الا علي ويمدوس اكس بي ودا اللي هو شكلة زي اللي في الرابط دا

http://www.amazon.com/Learn-Speak-French-9-Deluxe/dp/B0000BVL3W

انما فيه اصدار جديد مخصوص لويندوز سيفين ودا اللي هو هنا

http://www.amazon.com/Learn-To-Speak-French-Deluxe/dp/B0017XCDKE/ref=dp_cp_ob_sw_image_3

بس مش لاقيه فري ع النت

فكان سؤالي لو حد عندة القرص التاني بتاع ويندوس سيفين او اللي اكتر خبرة مني في السيرش ع النت و يقدر يقوللنا مكانه او الرابط بتاعة يبقي تمام.

مع خالص شكري,

تحياتي,

أمير,

رابط هذا التعليق

ربنا معاك يا بيبتو

حد يعرف يا جماعة ميعاده الساعة كام

يارب نطمن عليك يا بيبتو

يارب يارب

تنجح فى المقابلة

منتظرينك يا بيتو,

وربنا يدبرلك الخير,

رابط هذا التعليق

صباح الخير يا جماعة

معلش مش قادر ارد على حد على الخاص علشان عدد المشاركات لسة صغيرة .

و بالنسبة لكورس ايكو جابهولنا مدرس الفرنساوى و على فكرة بيتباع فى المركز الثقافى الفرنسى فى حدود 170 جنية .

و يا ترى حد يعرف كورسات تانية .

على فكره echo من الكتب الحلوه جدا

اللينك ده فى كورسات كتير جدا للفرنسيه كتب مع cd

جاهزه للتحميل

http://almatareed.org/vb/showthread.php?t=3314&page=22

انت اللي جيت بنفسك ياباشا,

أنا عندي الكورس French Dulex 9 وفعلا هو تحفة, بس أنا عندي مشكلة صغيرة أنه بيشتغل علي اكس بي و مش بيشتغل علي 7 و فيه اصدار جديد ل ويندوس 7 - يا تري تعرفيه يا دكتور؟

تحياتي,,,

أمير,

انا مش فاهمه المداخله دى يا بشمهندس

هو فعلا مش بيشتغل غير على xp

أنا باعتزر يا دكتور اني اتكلمت علي انك معايا ف الموضوع بس دا كان لاني الموضوع شاغلني بقالي كام يوم.

هو فعلا اللي عندنا مش بيشتغل الا علي ويمدوس اكس بي ودا اللي هو شكلة زي اللي في الرابط دا

http://www.amazon.com/Learn-Speak-French-9-Deluxe/dp/B0000BVL3W

انما فيه اصدار جديد مخصوص لويندوز سيفين ودا اللي هو هنا

http://www.amazon.com/Learn-To-Speak-French-Deluxe/dp/B0017XCDKE/ref=dp_cp_ob_sw_image_3

بس مش لاقيه فري ع النت

فكان سؤالي لو حد عندة القرص التاني بتاع ويندوس سيفين او اللي اكتر خبرة مني في السيرش ع النت و يقدر يقوللنا مكانه او الرابط بتاعة يبقي تمام.

مع خالص شكري,

تحياتي,

أمير,

للاسف يا بشمهندس انا نزلته من كذا مكان و حاولته اعمله حاجات كتير ماشتغلش معايا خالص على 7

عليك وعلى xp بقى لحد ما تخلصه

على اسم مصر التاريخ يقدر يقول ما شاء أنا مصر عندي أحب وأجمل الأشياء

باحبها وهي مالكه الأرض شرق وغرب وباحبها وهي مرميه جريحة حرب

باحبها بعنف وبرقة وعلى استحياء واكرهها وألعن أبوها بعشق زي الداء

واسيبها واطفش في درب وتبقى هي ف درب

رابط هذا التعليق

للاسف يا بشمهندس انا نزلته من كذا مكان و حاولته اعمله حاجات كتير ماشتغلش معايا خالص على 7

عليك وعلى xp بقى لحد ما تخلصه

هو فعلا ومش هايشتغل علي سيفن و علشان كدة عامليت اصدار مخصوص ليه, ع العموم هو فيه طريقة عقيمة شوية للي مضطر زيي, و هي عن طريق استخدام برنامج Vertual PC ودا اللي بنقدر نحط اكس بي جو ال سيفين كأنه برنامج و نشير و نشتغل عادي, أنا عارف ان دا مش مكان الموضوع بس اللي عايز يعرف الطريقة يقوللي فين اقدر اضيفها و انا ممكن أشرحها بالصور.

تحياتي,

وشكري الجزيل لإهتمامك.

أمير,,,

رابط هذا التعليق

عاجل جداااااا

لو سمحتوا اللى دخل الانترفيو فى الميشن دى وليه اقارب فى كيبك واخد عليها درجات ممكت حد يعرفتى ايه الورق اللى بيخدوا معاه علشان يثبت ده وياخد الدرجات ( ياريت التفاصيل )

( رفعت عينى الى الجبال من حيث يأتى عونى معونتى من عند الرب )

رابط هذا التعليق

مطلوب ال PR بتاع قريبه اللى ف كيبيك

او الباسبور طبعا لو معاه الجنسية

بس اهم حاجة يكون الاسم الاخير

last name واحد

ولو فيه اختلاف ممكن يشرحله الموضوع

والقيد العائلى طبعا من السجل المدنى

ده الاساسى

ممكن كمان حاجة اضافية

الشخص المقيم هناك يبعتله زى دعوة

او جواب كده انه مستعد يساعده لماييجى وكده

ويكون كاتب فيه عنوانة والعنوان البريدى والتليفون

رابط هذا التعليق

ربنا معاك*** يارب

تنجح فى المقابلة

منتظرينك يا بيتو,

وربنا يدبرلك الخير,

مافيش أخبار عن بيتو يا جماعة؟

رابط هذا التعليق

No news?!

Nobody is following the current interviews?!

Ne crains pas, crois seulement.

J'ai mis devant toi une porte ouverte, que personne ne peut fermer.

L'Eternel des armées est avec nous, Le Dieu de Jacob est pour nous une haute retraite.

رابط هذا التعليق

ايه الاخبار يا بيبتو

انت فين مش تطمنا حتى لو من على الرصيف تاجر اى كمبيوتر

حد يعرف حاجة عنه

ربنا يجيبك بالاخبار الحلوة كلها

انا مستنية اهو اطمن عليك

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

فرسـان العالـم الحقيقيـون . . هــم شعــوب الارض

رابط هذا التعليق

بيبيتو جاب جووووووووووووووووووووووووووووووووووووون ونجح

الف مبروك

المقابلة كانت مع مسيو بول

والوصف التفصيلى بعد قليل

تم تعديل بواسطة hany eskander
رابط هذا التعليق

Congratulaaationsssssss

Ne crains pas, crois seulement.

J'ai mis devant toi une porte ouverte, que personne ne peut fermer.

L'Eternel des armées est avec nous, Le Dieu de Jacob est pour nous une haute retraite.

رابط هذا التعليق

والى التفاصيل بالنسبة لملف بيبيتو

الزوجة هى المتقدم الرئيسى خبرة 10سنوات + تأمينات بالمدة بالكامل اقل من 35 سنة مهنتها غير مطلوبة مستوى ثامن وخريجة مدارس لغة فرنسية

الزوج مهنته مطلوبة مستوى تانى لذلك قدم الملف باسم الزوجة

المقابلة كانت مع مسيو بول بوجود المترجمة

اسئلة الزوجة

منذ متى تم الزواج

اتعرفتى على الزوج امتى وازاى

اتخرجتى من جامعة اية وامتى

اتولدتى فين وهبا مرة واحدة راح ناقل على بيبيتو وقالة انت خريج جامعة ايه وكلية اية وسنة كام والحمد لله عرف يجاوب

وراح ناقل تانى بسرعة وسال على شهادة التخرج لزوجة والخبرة وطبعا على التامينات ,هو كان عايز الشهادات العربى وكان بيتاكد من صحتها عن طريق المترجمة

وبعدين قلها انت هنا من امتى فى اسكندرية ورحتم فين

وراح واخد بيبيتو على خوانة وقالة انت بتعمل ايه فى حياتك ( الشغل يعنى ) والسؤال كان بسرعة وعمنا بيبيتو بيحكيلى انه عمل زى اسماعيل يس وراح قايله بروروووووووووم

لانه طبعا مافهمش السؤال لانه كان بسرعة وهو اتخض وجاوب اجابة تانيه قام مسيو بول سأله وقاله انت فهمت السؤال؟ راحت المترجمة قالتلة قصده انت بتشتغل ايه دلوقت قوم ايه عمنا بيبيتو جاوب بس طبعا بيقولى انا اتبليت لانى حسيت انى ..............

مالوش لازمة نقول هو قال ايه

وراح مسيو بول ناقل الناحية التانية وسأل الزوجة انتم اخذتم قرار الهجرة من امتى ؟

وهتشتغلى اية هناك؟ومعاكم عروض سكن ولا ايه؟

وراح سال بيبيتو انت هتشتغل ايه هناك والحمد لله جاوب وراح واخده على خوانه وقاله اظهر ليه ايدك ؟ قوم مسيو بيبيتو افتكره بيسأله انت لابس ساعة ؟ وهنا مسيو بول قالة انت حافظ شوية كلام وخلاص وطبعا عمنا بيبيتو قاله الرد المعتاد انى مشغول جدا وانا بتعلم لغة فرنسية بمجهودى الشخصى وطبعا مسيو بول طلع راجل محترم وقالة ان ده مينفعش

لان لغة المدام كويسة جدا ولازم تحسن من لغتك عشان تقدر تلاقى شغل وتندمج فى كيبك وراح ناقل تانى على الزوجةوسالها عن معادلتها ومضاها اقرار انها تعملها

وسال انتم هتسكونوا فين وليه موريال

ومرة واحدة بردة على ساهية

قالهم مبروك

انتم اخدتم الحد الادنى للنجاح وراح طابع csqالغالية

وقالهم على ان الوضع فى الاول هيكون صعب ولازم تحسنوا لغتكم اكتر من كدة وخاصا الزوج وقالة طبعا مش هيكون كويس ان المدام تشتغل وانت تقعد فى البيت

واداهم ابرندر لو كيبيك

وقالهم على الموقع لتعليم اللغة الفرنسة

وصفر الحكم

وفى الاخر عمنا بيبيتو طلع يشكر ربنا وطلع من المركز الثقافى الفرنسى وجاتله هسترية ضحك لان شغلته ايه على المدفع

بورورووووووووووووووم

تم تعديل بواسطة hany eskander
رابط هذا التعليق

بيبيتو اكدلى ان مسيو بول كان متعاون ومتفاهم جدا خاصا عندما وجد ان اللغة الفرنسية للزوجة جيدة وزهنها حاضر ومش حافظة وخلاص

ومن المهم جدا وجود التامينات لانة بيسال عليها وبيراجعها كويس مع المترجمة

وهو فى الاول قال ان السؤال الغير مفهوم ممكن نعيدة وده حصل مرة واحدة مع الزوجة لما سالها انت اخدتك قرار المشروع ده امتى وهى افتكرت عن خطتك فى كيبيك لكن هو واقفها وعاد السؤال مرة تانية وخلى المترجمة توضحة

واكدلى ان طالما ورقك مظبوط وعنك ثقة فى ربنا كل شىْ بيمشى كويس

ومبرووووووووووووووووووووك يابيبيتو وعقبال باقى اللستة الذهبية

اللى وشها وش السعد فعلا على الموجودين فيها

وشكرا للجميع على المحبة والروح الموجودة فى هذا المنتدى

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 9
      عايزين نعدى عقبة الفرنساوى بسهولة دلوقتى انا محتاج delf b2 علشان ملفى يتقبل اساسا ف كيبيك لان نقاطى قليلة قعدت ادور فى النت على كتب تساعدنى وعلى اليوتيوب اولا : اليوتيوب هتلاقى عليه سلسلة تعليمية اسمها imagier >>وليهم موقع اسمه imagier.net دا هتلاقى عليه دروس متتابعة 17 units وكمان دروس متفرقة فى vocabulary دا خطوة مبدئية كويسة جدا لتعريفك باللغة وانك تاخد على النطق وتحفظ كلمات جديدة وتفهم القواعد بعدين عندك الكتب المهمة الى هتعتمد عليها فى انك تعدى الامتحان ان شاء الله Connexi
    • 1
      السلام علكم انا عضو جديد اخواني جزاكم الله اجرا كثيرا قدمتم مجهود كبيرالله اجزيكم اريد ان اسالكم سوءال ان كان ممكن تقدم لي نصح الله اجزيكم خير لاني ذاهب الى كيبيك انا وزوجتي من اجل الاستقراروالعمل هناك وليس الدراسة انا لا اجيد اللغة الفرنسية قليلا والانجلزية لا اعرفها بثاتا زوجتي تعمل هنا في المغرب ممرضة في الدولة مع وزارة الصحة وتجيد اللغة الفرنسية والانجلزية قليلا و انا اعمل سائق شاحنة كبيرة مع العلم انني غير متوفر على اي دبلوم او شهادة ولا اتقن اي عمل معاذا السياقة احنا فوتنا كل شيء وبعثو ل
    • 0
      كم تاخد الزوجة التي تعمل في كيبيك اجازة عند الولادة و هل الاجرة تبقا لها ام يقطعون عنها الجرة
    • 40
      كل وسنة واحنا كلنا طيبين سنة سعيدة علينا جميعا باذن اللة السنة دى ناخد السى اس كيو والسنة اللى جاية نكون فى كيبيك عايزين نقرا عن مقابلات ناجحة وتجارب سابقة وسؤال واجابة صحيحة
    • 0
      تم تعديل قوانين كيبيك للاسف للاسؤ طبعا و بكده يكونوا بداوا في اتباع طريقة الفيدرالي في تقليل الاعداد لحد كبير جدااااااااااا لينك الخبر من الموقع الرسمي http://www.immigration-quebec.gouv.q...ge-skills.html التعديل باختصار شديد الزام بشهادة لغة فرنسية للمقدم الرئيسي و التابع و الزام المقدم الرئيسي بشهادة ايلتس للغة الانجليزية في حالة عدم ارسال اي من شهادات اللغة سوف يحصل المقدم او التابع علي صفر في اللغة التي لم يرسل لها شهادة معترف بيها تم تحديث القوانين اليوم و لكن بدا العمل بها من امس
  • أضف...