اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

المنتظريين مقابلات كيبيك 9-2010

Recommended Posts

ربنا معاك بكره يا بيبيتووووو

يارب تنجح ونطمن عليك

يارب يوفقك

:give_rose:

تم تعديل بواسطة اغابي

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

فرسـان العالـم الحقيقيـون . . هــم شعــوب الارض

رابط هذا التعليق

• الردود 6.1k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

انا ارسلت الفايل 1/4/2010 و تاريخ الفايل نمبر10/05/2010 ووصلني جواب الويتينج 15/07/2010 و أنا بيتهيألي علي الاخبار الجديدة ديه اني هاكون في الميشن ده يا جماعه لو سمحتم ضروري جداجدا لو حد وصلله أي جواب أو ايميل بميعاد المقابلة يشارك معانا ويقولنا لاحسن الواحد اعصابه سابت

انا كمان تقريبا نفس الوقت... انا ارسلت الفايل 25/4/2010 و وصلنى الفايل نمبر 26/5/2010 وجواب الويتنج 25/7/2010... ربنا يكون معانا كلنا

رابط هذا التعليق

توبيك المنتظرين الفايل نمبر

http://www.egyptiantalks.org/invb/index.php?showtopic=113601

نستعد للمشاركة

:give_rose: :give_rose:

بجد مجهود حلو اوى... بأذن ربنا يكون وشة حلو على الناس كلها و يجلهم فايل نمبر بسرعة

رابط هذا التعليق

الأخ العزيز فريند

وصلتني رسالتك بس للأسف مش عارف أرد عليك لأن في مشكلة في المنتدى أنا مش فاهمها

المهم أبعتلي موبايلك على الخاص و أنا حتصل بيك

شكرا :give_rose:

يارب ميديكال ليا و لكل المنتظرين

كل سنة و أنتم طيبين

رمضان كريم

المتنبي

رابط هذا التعليق

لو سمحتم يا جماعة عندى سؤال سريع و مهم هو لازم الشهادة الكرتون فى المقابلة.....بالمناسبة انا خريج تجارة 2001 و الشهادة ما بتطلعش قبل 10 سنين و ممكن اكتر

مسيو مايكل الشهادة بتطلع بعد سنتين وطبعن الشهادة الكرتون مهمة حتى لو مش مترجمة ضرورى تتصرف وتجبها

رابط هذا التعليق

بجد يا جماعة محدش رد علي بالنسبة لشهادة الخبرة الخليجي - هايبقي ايه موضوع التامينات؟

امير

هما عارفين كويس ان نظام الكفيل المطبق فى الخليج ملوش تأمينات

و صور الاقامة او اذن العمل كفاية جدا جدا لاثبات عملك

رابط هذا التعليق

صباح الخير يا جماعة

معلش مش قادر ارد على حد على الخاص علشان عدد المشاركات لسة صغيرة .

و بالنسبة لكورس ايكو جابهولنا مدرس الفرنساوى و على فكرة بيتباع فى المركز الثقافى الفرنسى فى حدود 170 جنية .

و يا ترى حد يعرف كورسات تانية .

على فكره echo من الكتب الحلوه جدا

اللينك ده فى كورسات كتير جدا للفرنسيه كتب مع cd

جاهزه للتحميل

http://almatareed.org/vb/showthread.php?t=3314&page=22

انت اللي جيت بنفسك ياباشا,

أنا عندي الكورس French Dulex 9 وفعلا هو تحفة, بس أنا عندي مشكلة صغيرة أنه بيشتغل علي اكس بي و مش بيشتغل علي 7 و فيه اصدار جديد ل ويندوس 7 - يا تري تعرفيه يا دكتور؟

تحياتي,,,

:hi:

أمير,

انا مش فاهمه المداخله دى يا بشمهندس

هو فعلا مش بيشتغل غير على xp

على اسم مصر التاريخ يقدر يقول ما شاء أنا مصر عندي أحب وأجمل الأشياء

باحبها وهي مالكه الأرض شرق وغرب وباحبها وهي مرميه جريحة حرب

باحبها بعنف وبرقة وعلى استحياء واكرهها وألعن أبوها بعشق زي الداء

واسيبها واطفش في درب وتبقى هي ف درب

رابط هذا التعليق

ربنا معاك بكره يا بيبيتووووو

يارب تنجح ونطمن عليك

يارب يوفقك

:give_rose:

هو ده الكلام

بالتوفيق يابيبيتو

بجد انت انسانة جامدة اوى يااغابى

تركيز ياجماعة مع الراجل

بكرة يكون ربنا معاهم ويديهم نعمةفى عين المستشار

تم تعديل بواسطة hany eskander
رابط هذا التعليق

لو سمحتم يا جماعة عندى سؤال سريع و مهم هو لازم الشهادة الكرتون فى المقابلة.....بالمناسبة انا خريج تجارة 2001 و الشهادة ما بتطلعش قبل 10 سنين و ممكن اكتر

استاذ مايكل فؤاد

ربنا معاك ويعمل لك الخير

للعلم انا فى المقابلة بتاعتى الست ميلانى ماطلبتش منى الشهادة الكرتون ولكن طلبت بيان الدرجات عربى وانجليزى وشهادة النجاح عربى وانجليزى

بس انا كنت عامل حسابى فى مسألة الشهادة الكرتون علشان سمعت ان مستر بول بيسأل عليها

و مع انى خريج دفعة 1998 جامعة عين شمس ولكن الشهادة الكرتون برضة ماطلعتش

فقمت جبت من الكلية بيان بأن الشهادة الكرتون الخاصة بى لم تستخرج حتى تاريخةوختمتها من عند عميد الكلية كل ده فى حوالى ساعة فى الكلية

لو حبيت تطلع زيها فلازم برضى تترجمها

وهذا للعلم

ربنا معاك ويوفقك

كل ما يعمل يعمل للخير للذين يحبون الرب

رابط هذا التعليق

انا كمان خريج تجاره 2000 اسكند ريه

انت تروح اداره الجامعه فى الشاطبي علي البحر- الدورالاول- قسم التحريرات و معاك صوره البطاقه و تكتب طلب عندهم و بتدفع 5 او6 جنيه دمغات و بعدين تستلمها من كليتك بعدها باسبوعين او ثلاثه تقريبا - بس خليك وراهم لحد ما تستلمها علشان بتاعه المدام قعدت شهر و نص علشان نستلمها

لكل شيء تحت السماء وقت

رابط هذا التعليق

مساء الخير - معلش سامحونى

أنا حبيت أكرر سؤالى - مش عارف ليه حاسس ان الموضوع صعب

أرجو اذا كان اى حد مر بمثل هذا الموضوع او له خبرة سابقة

كنت عاوز أسأل على نقطتين وأتمنى أن أجد إجابة مفيدة من أصحاب الخبرة

النقطة الأولى:

فى الأبلكيش كاتبين فى خبرة العمل على مدى العشر سنوات بأنها سكرتيرة ويليها مدير إدارة التصدير والإستيراد

Import and Export

والسؤال هل فى المقابلة ستكون الأسئلة على الوظيفتين أم على الأخيرة فقط باعتبارها هى الأحدث أو الأكثر خبرة؟

النقطة الثانية:

هل يوجد أحد عنده المهام الوظيفية لهذه المهن (Import & Export) وأيضا الكرتارية؟

وهل يوجد لهذه المهن معادلات فى كيبيك؟

وازاى أجيب عروض عمل لهذه الوظايف؟

الرجاء من له خبرة فى هذا المحال ان يرسل لى الرابط الخاص بذلك سواء على المنتدى أو الخاص

وسأكون شاكر جدا لتعبكم

لِتَكُــن مَشِـــيَئَتُك

رابط هذا التعليق

انا كمان خريج تجاره 2001 اسكند ريه

انت تروح اداره الجامعه فى الشاطبي علي البحر- الدورالاول- قسم التحريرات و معاك صوره البطاقه و تكتب طلب عندهم و بتدفع 5 او6 جنيه دمغات و بعدين تستلمها من كليتك بعدها باسبوعين او ثلاثه تقريبا - بس خليك وراهم لحد ما تستلمها علشان بتاعه المدام قعدت شهر و نص علشان نستلمها

لكل شيء تحت السماء وقت

رابط هذا التعليق

ربنا يوفق بيبيتو بكرة و ياخد السى اس كيو باذن اللة على خير بس المهم نعرف تفاصيل المقابلة الا بالمناسبة هو مقابلتة الساعة كام

رابط هذا التعليق

ربنا معاك يا بيبيتووووووووووووووووووووووووووووو وانشاء الله راجع ب csq وهاتقولنا اعلي المقابله.. ربنا يديك نعمه في عينيهم.. :clappingrose: :clappingrose: :clappingrose: :clappingrose:

رابط هذا التعليق

ملاحظات يمكن تهم و تفيد الناس الي داخله الانترفيو

1-مش هقلوكم اد ايه ابرندر لو كيبيك مهم اد ايه لانه بيديلك معلومات كتير تخليك تجاوب علي اي سوال غير متوقع عن كيبيك+ بيديلك اكسبرشن كتير مفيده هتساعدك م متقلقش لانها بتكرر كتير اوي في الكتاب و مش هتحتاج تحفظ اي حاجه + بناء عن تجربه شخصيه: انا اكتسبت ثقه كبيره اوب بنفسي لما قريته و حسيت ان انا مش محتاج احفظ اي حاجه لان كله خلاص اترستق في الدماغ

2-مش مهم تكون حافظ صم خالص لسبب بسيط لانك اصلا بعد التحضير الجيد هتكون حفظت لوحدك و هاكد عليكو تاني ابرندر لو كيبيك

3-حاجه مهمه اوي ساعدتني برده (السايت الرسمي للهجره كيبيك) في اختراع عبقري هقولكو عليه في السايت لو هتفتحه فرنش هتلاقي حاجه اسمها (بلو دو سيتplan du site) و منها ممكن تفرد كل الفهرس بكل ما فيه تقريبا هيكون 15 صفحه لو هتطبعهم لكن الفايده فين؟؟؟ بص يا معلم انت بس اقرا الفهرس و لما هتقراه هتعرف كل جاحه في السايت و لو حبيت تعرف اي تفاصيل مجرد تكليك علي اللينك بتاعتها و مش هقلوكو مفيد اد ايه

4-لو مهنتك هتحتاج ترخيص نقابي لازم تدخل علي موقع النقابه و هتلاقي اكيد داتا مفيده و متكتفيش باللينك بتاعه موقع كيبيك لو كنت مهندس او صيدلي او.....

وكان الرب مع يوسف فكان رجلا ناجحا

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 9
      عايزين نعدى عقبة الفرنساوى بسهولة دلوقتى انا محتاج delf b2 علشان ملفى يتقبل اساسا ف كيبيك لان نقاطى قليلة قعدت ادور فى النت على كتب تساعدنى وعلى اليوتيوب اولا : اليوتيوب هتلاقى عليه سلسلة تعليمية اسمها imagier >>وليهم موقع اسمه imagier.net دا هتلاقى عليه دروس متتابعة 17 units وكمان دروس متفرقة فى vocabulary دا خطوة مبدئية كويسة جدا لتعريفك باللغة وانك تاخد على النطق وتحفظ كلمات جديدة وتفهم القواعد بعدين عندك الكتب المهمة الى هتعتمد عليها فى انك تعدى الامتحان ان شاء الله Connexi
    • 1
      السلام علكم انا عضو جديد اخواني جزاكم الله اجرا كثيرا قدمتم مجهود كبيرالله اجزيكم اريد ان اسالكم سوءال ان كان ممكن تقدم لي نصح الله اجزيكم خير لاني ذاهب الى كيبيك انا وزوجتي من اجل الاستقراروالعمل هناك وليس الدراسة انا لا اجيد اللغة الفرنسية قليلا والانجلزية لا اعرفها بثاتا زوجتي تعمل هنا في المغرب ممرضة في الدولة مع وزارة الصحة وتجيد اللغة الفرنسية والانجلزية قليلا و انا اعمل سائق شاحنة كبيرة مع العلم انني غير متوفر على اي دبلوم او شهادة ولا اتقن اي عمل معاذا السياقة احنا فوتنا كل شيء وبعثو ل
    • 0
      كم تاخد الزوجة التي تعمل في كيبيك اجازة عند الولادة و هل الاجرة تبقا لها ام يقطعون عنها الجرة
    • 40
      كل وسنة واحنا كلنا طيبين سنة سعيدة علينا جميعا باذن اللة السنة دى ناخد السى اس كيو والسنة اللى جاية نكون فى كيبيك عايزين نقرا عن مقابلات ناجحة وتجارب سابقة وسؤال واجابة صحيحة
    • 0
      تم تعديل قوانين كيبيك للاسف للاسؤ طبعا و بكده يكونوا بداوا في اتباع طريقة الفيدرالي في تقليل الاعداد لحد كبير جدااااااااااا لينك الخبر من الموقع الرسمي http://www.immigration-quebec.gouv.q...ge-skills.html التعديل باختصار شديد الزام بشهادة لغة فرنسية للمقدم الرئيسي و التابع و الزام المقدم الرئيسي بشهادة ايلتس للغة الانجليزية في حالة عدم ارسال اي من شهادات اللغة سوف يحصل المقدم او التابع علي صفر في اللغة التي لم يرسل لها شهادة معترف بيها تم تحديث القوانين اليوم و لكن بدا العمل بها من امس
  • أضف...