اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

المنتظريين مقابلات كيبيك 9-2010

Recommended Posts

Ladies & Gents..

I have just stumbled upon this forum, particularly this thread, but I was captivated by the spirit shown by all the members.

I started to read the thread from the beginning, and the strange thing is that I was so excited and happy for those who have been accepted while it was months back!!!

So, thank you everybody.

I am sorry that I can't type in Arabic, my laptop keyboard has not Arabic letters, plus I am awful in Arabic typing.

I am hopeful to be added to your list soon.

Good luck everyone.

تم تعديل بواسطة Saint Laurent

Ne crains pas, crois seulement.

J'ai mis devant toi une porte ouverte, que personne ne peut fermer.

L'Eternel des armées est avec nous, Le Dieu de Jacob est pour nous une haute retraite.

رابط هذا التعليق

• الردود 6.1k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

مساء الخير على كل الكبكوية اللى هنا

انا عندي مشكلة ربنا انا عندي المقابلة يوم 8/12 و مش عارف لو سالني تعرف مين هناك اعمل ايه

انا سمعت ان ممكن اقول علي الكنايس بس معرفش اوصلهم ازاى حد يقولى اعمل ايه

نــــــــداء

اخيرا بترو جمعت المشاركة بتاعتك - لانى كنت بدور عليك

انتظر منى رسالة على الخاص بطلبك اللى انت طلبته

وربنا يوفقك فى يوم 8/12

انا حابعتلك رقم وعنوان مهندس معمارى عايش فى كيبك

وهو اللى تقولوه فى المقابلة -انه ممكن ينتظرك فى المطار وهو موافق ومرحب جدا انه حقيقي يستقبلك

بلاش موضوع الكنايس داه علشان كمان فى المقابلة تحس ان الكلام مش مكرر

انتظر منى رسالة فورا

تحياتى

:give_rose:

متشكر جدا يا اغلابي على مساعدتك ليه واضح مدي المجبة اللى بين اعضاء الصفحة الحلوة ديه

بس بصراحه مجتليش حاجة على الخاص لحد الان

toura_a1@yahoo.com ده الاميل بتاعي لو تحبي تبعتي عليه و كمان تشكري المهندس وتعرفيه ان ده مجرد كلام في الانترفيو انا اعرف اتصرف هناك بس طبعا هما لازم يشوفوا اد ايه انا هتكيف هناك

ان شاء المسيح وكمان مرة شكرا على اهتمامك و ياريت تضيفوني لقائمة الدعوات بتاعت يوم 8/12 و كلنا نننجح يا رب

quand le pays ne se change pas il faut changer le pays

رابط هذا التعليق

فى حد يا جماعة معاه رقم مسيو جون اللى هو دون كامللو ياريت تدونى الرقم لانى محتاجة جدا جدا

محتاج اسأله عن المعادلة ياريت اذا سمحتو تساعدونى

استاذ كريم

ممكن اعرف حضرتك محاسب

ولا ايه انا عندى معادلة المحاسبين بالخطوات

ياريت تساعدينى يا مدام اغابى عشان انا مقابلتى يوم 8/12 و مش عارف حاجة عن معادلة المحاسبين

رابط هذا التعليق

الاستاذ/ مايكل فؤاد

فين الاى ميل علشان ابعتلك الفايل بتاع المعادلة

انا اسف كان عندى شوية شغل و مكنتش فاضى الايميل michael81go@yahoo.com و الف شكر لتعب محبتك

رابط هذا التعليق

مساء الخير على احلى شباب

انا عندى سؤال صغير وياريت التوضيح .....

عاوز اعرف هل امتحان DELF معترف بيه فى فيدرال ولا لا

ولو معترف بيه انا محتاج درجة واحدة علشان اوصل الى 76

ارجو الافادة

شكرا ليكم كلكم

رابط هذا التعليق

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

الفاضل / الفاضلة LONELY ROSE

أشكرك شكرا جزيلا على ما تقدمه من مساعدات للكل وخاصة فى الفرنساوى

وأرى أنك منظمة ومركزة فى إجاباتك ومعلوماتك ممتازة

مرة أخرى أشكرك وربنا يعوض تعبك

هل ممكن أراسل حضرتك على الخاص؟؟؟

لِتَكُــن مَشِـــيَئَتُك

رابط هذا التعليق

لا يا اغابى ربنا يخليكى انا كلية اداب انجليزى

المشكلة ان الكلية دى محيرة جدا لا انا عارف معادلتها ازاى و لا عارف مجالات شغلى هناك ايه

هو تقريبا مسيو دون كاميللوا المدام بتاعتة كانت اداب فرنساوى فأنا كنت عايز اشوفهم عملو ايه

لان لقيت مكتوب فى المقابلة بتاعته انه كان فى اعتراض من المستشارة على مجال العمل

يعض مكاتب التوظيف ال ممكن تعمل عليها ريجيستر من دلوقت عشان تخش المقابله تقول انك بتدور على شغل من دلوقت عشان لما تسافر تلاقى فرص كويسه والمكاتب دي معترف بيها وهى كمان تبع مكتب العمل

emploi quebec

يعنى تقول انك سجلت فيهم وانت متطمن من المعلومه دي انك هتوصل لل بيعمل معاك مقابله ان ليك حد فعلا بيساعدك من كيبيك فعلا والمكاتب هى

http://maps.google.ca/maps?rlz=1T4ACAW_en___CA397&q=temp+agencies+montreal&um=1&ie=UTF-8&sa=N&hl=en&tab=wl

والمكاتب دي مكاتب بتجيب عمل موقت فى التخصص بتاع الواحد او اقرب تخصص ليه لحد لما يخلص المقابله والكلام ده بجد لان المكاتب دي فعلا بتقدم شغل لناس كتير وهى مش بتاخد فلوس من حد لان وظيفه المكاتب دي ان فى مهام المفروض مكتب العمل لكيبيك بيقوم بيها بس هو ماعندهوش موظفين ليها وده بغرض انه يوفر فرص عمل للموظفين ال فى المكاتب دي لان المكاتب بتفتح وتشغل ناس وتاخد فلوسها من الحكومه وهى مكاتب سمعتها كويسه

اهم مكتب وهو مكتب العمل والموقع بتاعه هو

http://emploiquebec.net/index_en.asp

وهو ليه فروع كتير بس فى اثنين ال فى كوت ديناج

يارب اكون افيدتك بمعلومات من قلب كيبك

تحياتى

تم تعديل بواسطة اغابي

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

فرسـان العالـم الحقيقيـون . . هــم شعــوب الارض

رابط هذا التعليق

سلام لجميع الأخوة والأخوات فى هذا المنتدى

هذه اول مشاركة لى فى المنتدى

وقد أعجبنى كثيراً جداً لغة المحبة التى بين الأعضاء

أنا بعت الملف يوم 1/11/2010

على فكرة أنا نسيت أخبركم أنا اسمى بيتر

رابط هذا التعليق

لا يا اغابى ربنا يخليكى انا كلية اداب انجليزى

المشكلة ان الكلية دى محيرة جدا لا انا عارف معادلتها ازاى و لا عارف مجالات شغلى هناك ايه

هو تقريبا مسيو دون كاميللوا المدام بتاعتة كانت اداب فرنساوى فأنا كنت عايز اشوفهم عملو ايه

لان لقيت مكتوب فى المقابلة بتاعته انه كان فى اعتراض من المستشارة على مجال العمل

يعض مكاتب التوظيف ال ممكن تعمل عليها ريجيستر من دلوقت عشان تخش المقابله تقول انك بتدور على شغل من دلوقت عشان لما تسافر تلاقى فرص كويسه والمكاتب دي معترف بيها وهى كمان تبع مكتب العمل

emploi quebec

يعنى تقول انك سجلت فيهم وانت متطمن من المعلومه دي انك هتوصل لل بيعمل معاك مقابله ان ليك حد فعلا بيساعدك من كيبيك فعلا والمكاتب هى

http://maps.google.ca/maps?rlz=1T4ACAW_en___CA397&q=temp+agencies+montreal&um=1&ie=UTF-8&sa=N&hl=en&tab=wl

والمكاتب دي مكاتب بتجيب عمل موقت فى التخصص بتاع الواحد او اقرب تخصص ليه لحد لما يخلص المقابله والكلام ده بجد لان المكاتب دي فعلا بتقدم شغل لناس كتير وهى مش بتاخد فلوس من حد لان وظيفه المكاتب دي ان فى مهام المفروض مكتب العمل لكيبيك بيقوم بيها بس هو ماعندهوش موظفين ليها وده بغرض انه يوفر فرص عمل للموظفين ال فى المكاتب دي لان المكاتب بتفتح وتشغل ناس وتاخد فلوسها من الحكومه وهى مكاتب سمعتها كويسه

اهم مكتب وهو مكتب العمل والموقع بتاعه هو

http://emploiquebec.net/index_en.asp

وهو ليه فروع كتير بس فى اثنين ال فى كوت ديناج

يارب اكون افيدتك بمعلومات من قلب كيبك

تحياتى

متشكر جدا يا اجابى على مساعدتك ليا

بس انا لغاية دلوقتى موصلتش لسيناريو واضح ومقنع ممكن اقوله

فى المقابلة

c'est la vie

رابط هذا التعليق

بناء على طلب الاعضاااااااااااااء الكرام

وعلى فكرة ده مقتبس من مشاركة قبل كده وبصراحة افادنى كتير وارجو ان يفيدكم انتم ايضاً

ده موضوع المعادلة للمحاسبين فى كندا

الموقع ده مكتوب باللغة الانجليزية و به جميع النقابات و الشهادات لعمل المعادلة

فللمحاسب 3 شهادات هى

CA,CMA,CGA

CGAهى الاسهل

CA محاسب قانونى

CMA محاسب ادارى معتمد

CGA محاسب عام

و كل التفاصيل الاخرى بالموقع الاتى

http://www.immigrati...onal-order.html

طبعا هتختار الشهادة اللى انت عايزها و دوس عليها هيطلع لك بى دى اف ذاكرة كويس جدا

اما الفرنساوى فروح اطلع فوق و غير اللغة و عيش

و كل اوردر من دول ستجد الاميل الخاص بهم فتكتب الخطاب ده و تبعته ليهم و هم يردو

j'ai fait mes études en comptabilité pour 4 ans a temps plein.

J'ai une experience pertinente dans ce domaine plus de .......... ans.

j'ai passe ...... mois pour apprender le frances Jusqu'à la ...... niveau

Dans l'attente de votre réponse ,

veuillez recevoir l'assurance de mes sentements les plus affectueux et mon profond respect.

بعد كده تروح على الموقع ده

http://imt.emploique...otpro=comptable

ده موقع عن عمل مساعد المحاسب هتلاقى فية ايه المطلوب منه يعملة و ايه الشهادة اللى لازم تبقى معاه و المرتب المتوقع و الكثير جدا من المعلومات كل اللى عليك انك تذهب اقصى اليسار و تدعس الاتى

Description détaillée

Perspectives professionnelles

Salaires et statistiques

اهمهم الاول و الاخير للمذاكرة الجيدة جدا ايه اللى هتشتغلة هناك و الرق بينة و بين شغلك الحالى و المرتب حوالى من كذا لكذا

طيب ليه مساعد محاسب مش محاسب

اولا لانك مش معاك شهادة كندية ولا خبرة كندية

ثانيا لاتك تستطيع العمل كمساعد من غير معادلة يا دوووب بخبرتك المصرية

بعد كده تروح على الموقع التالى تطبع منه عروض العمل طبعا مساعد محاسب شوية كده حلوين 10 او 15

http://placement.emp.../erechroffr.asp

طبعا وظيفة المحاسب دى حاجة كبيرة قوى فى الكثير من الفروع تحضر كويس انت بتعمل ايه علشان الاسئلة اللى اتسألتلى لو انت مش محاسب ذو خبرة كبيرة جدا مش هتعرف تجاوب ده فى حالة ضرب كلام و بس يعنى مثلا ما تقولش انا اشتغلت فى الميزانية و انت مش عارف بتتعمل ازاى و البنود اللى فيها و هكذا يعنى

يعنى انا اسألت انت بتعرف تعمل الموازنة ازاى ؟؟؟؟؟

طبعا طبيعة الشغل مكتوبة فى طبيعه الوظيفة لكيبك خد اللى تعرفة منها و كمل انت لا تعتمد على اى حد يترجمها ليك لانها كلها مصطلحات لازم تعرفها زى ما هى مكتوبه

و اسف مرة اخرى على التأخير

لا تفكر بالامر كثيرا و دع الامر لمن بيده الامر

يستجيب لك الرب فى يوم شدتك ينصرك اسم إله يعقوب

رابط هذا التعليق

بناء على طلب الاعضاااااااااااااء الكرام

وعلى فكرة ده مقتبس من مشاركة قبل كده وبصراحة افادنى كتير وارجو ان يفيدكم انتم ايضاً

ده موضوع المعادلة للمحاسبين فى كندا

الموقع ده مكتوب باللغة الانجليزية و به جميع النقابات و الشهادات لعمل المعادلة

فللمحاسب 3 شهادات هى

CA,CMA,CGA

CGAهى الاسهل

CA محاسب قانونى

CMA محاسب ادارى معتمد

CGA محاسب عام

و كل التفاصيل الاخرى بالموقع الاتى

http://www.immigrati...onal-order.html

طبعا هتختار الشهادة اللى انت عايزها و دوس عليها هيطلع لك بى دى اف ذاكرة كويس جدا

اما الفرنساوى فروح اطلع فوق و غير اللغة و عيش

و كل اوردر من دول ستجد الاميل الخاص بهم فتكتب الخطاب ده و تبعته ليهم و هم يردو

j'ai fait mes études en comptabilité pour 4 ans a temps plein.

J'ai une experience pertinente dans ce domaine plus de .......... ans.

j'ai passe ...... mois pour apprender le frances Jusqu'à la ...... niveau

Dans l'attente de votre réponse ,

veuillez recevoir l'assurance de mes sentements les plus affectueux et mon profond respect.

بعد كده تروح على الموقع ده

http://imt.emploique...otpro=comptable

ده موقع عن عمل مساعد المحاسب هتلاقى فية ايه المطلوب منه يعملة و ايه الشهادة اللى لازم تبقى معاه و المرتب المتوقع و الكثير جدا من المعلومات كل اللى عليك انك تذهب اقصى اليسار و تدعس الاتى

Description détaillée

Perspectives professionnelles

Salaires et statistiques

اهمهم الاول و الاخير للمذاكرة الجيدة جدا ايه اللى هتشتغلة هناك و الرق بينة و بين شغلك الحالى و المرتب حوالى من كذا لكذا

طيب ليه مساعد محاسب مش محاسب

اولا لانك مش معاك شهادة كندية ولا خبرة كندية

ثانيا لاتك تستطيع العمل كمساعد من غير معادلة يا دوووب بخبرتك المصرية

بعد كده تروح على الموقع التالى تطبع منه عروض العمل طبعا مساعد محاسب شوية كده حلوين 10 او 15

http://placement.emp.../erechroffr.asp

طبعا وظيفة المحاسب دى حاجة كبيرة قوى فى الكثير من الفروع تحضر كويس انت بتعمل ايه علشان الاسئلة اللى اتسألتلى لو انت مش محاسب ذو خبرة كبيرة جدا مش هتعرف تجاوب ده فى حالة ضرب كلام و بس يعنى مثلا ما تقولش انا اشتغلت فى الميزانية و انت مش عارف بتتعمل ازاى و البنود اللى فيها و هكذا يعنى

يعنى انا اسألت انت بتعرف تعمل الموازنة ازاى ؟؟؟؟؟

طبعا طبيعة الشغل مكتوبة فى طبيعه الوظيفة لكيبك خد اللى تعرفة منها و كمل انت لا تعتمد على اى حد يترجمها ليك لانها كلها مصطلحات لازم تعرفها زى ما هى مكتوبه

و اسف مرة اخرى على التأخير

لا تفكر بالامر كثيرا و دع الامر لمن بيده الامر

يستجيب لك الرب فى يوم شدتك ينصرك اسم إله يعقوب

سلام لجميع الأخوة والأخوات فى هذا المنتدى

انا استفدت جدأ من المنتدى

انا عندى المقابله يوم 08/12 و انشاءاللة هكتب لكم تفاصيل المقابله بس انتم صلولي

شكرا على المعلومات القيمة يا استاذ wagdy بس اللينكات دي مش شغالة

وشكرا ليكم كلكم

رابط هذا التعليق

مساء الخير على احلى شباب

انا عندى سؤال صغير وياريت التوضيح .....

عاوز اعرف هل امتحان DELF معترف بيه فى فيدرال ولا لا

ولو معترف بيه انا محتاج درجة واحدة علشان اوصل الى 76

ارجو الافادة

شكرا ليكم كلكم

لا فيدرال لازم tef للاسف

على اسم مصر التاريخ يقدر يقول ما شاء أنا مصر عندي أحب وأجمل الأشياء

باحبها وهي مالكه الأرض شرق وغرب وباحبها وهي مرميه جريحة حرب

باحبها بعنف وبرقة وعلى استحياء واكرهها وألعن أبوها بعشق زي الداء

واسيبها واطفش في درب وتبقى هي ف درب

رابط هذا التعليق

اخواني الاعزاء

تسمحولي اقترح حاجة نتناقش عليها كلنا؟؟؟

اية رأيكم نفتح توبيك يبقي للمعادلات لكافة التخصصات و الاوردر شاملة الخطوات.. زي مثلا لا علي سبيل الحصر ,, الكيميائيين ,المهندسيين ,المدرسين المترجمين ,الاطباء,الصيادلة و البطريين

لأنة موضوع المعادلات دة مهم لكل الناس علي مستوي الانترفيو و علي مستوي الحياة العملية لما ربنا يكرمنا و نروح هناك..

وهنجمع في التوبيك دة كل المعادلات اللي هي موجودة في اماكن كتيرة هنا و هناك تسهيلا للوصول ليها و حفاظا علي الوقت و الموضوع دة هيفيد اللي مقدمين كيبك و فيدرال..المقدمين و مستنيين الانترفيو و اللي عدوا الانترفيو ,,,,يعني كل الناس

و الموضع دة للنقاش يعني كلنا نشارك و يا ريت يبقي علي الخاص عشان مانهدرش مساحات هنا

ميرسي ليكم

تحياتي

:hi:

Until the day when God shall deign to reveal the future to man, all human wisdom is summed up in these two words 'Wait and hope'

- = Alexandre Dumas=-

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Je dis Oh! si j'avais les ailes de la colombe, Je m'envolerais, et je trouverais le repos -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

اطباء بلا حقوق

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

كم ذا بمصر من المضحكات ..و لكنه ضحك كالبكا...المتنبي

رابط هذا التعليق

Hello Rock,

First, congratulations for the CSQ..we Rabena yekamel lel akher 3ala kheir.

Second, thank you so much for your great help you're offering already.

I'm really pleased with that forum and all the members who made me feel you're more than just "forum members".

I would be glad to join you. :)

I've applied for the CSQ on 11/4/2010

The file number date is 17/5/2010

Since then, I have not receive any updates & I'm waiting to be added to Dr. GeGe list

Ne crains pas, crois seulement.

J'ai mis devant toi une porte ouverte, que personne ne peut fermer.

L'Eternel des armées est avec nous, Le Dieu de Jacob est pour nous une haute retraite.

رابط هذا التعليق

صور للمركز الثقافي الفرنسي

صوره للمركز من الشارع برد+ صوره للمدخل+صوره لغرفه الانتظار+صوره للصاله الكبيره+صوره لغرفه الاعدام

post-35595-0-32150100-1291382241_thumb.j

post-35595-0-11377100-1291382315_thumb.j

post-35595-0-34456700-1291382495_thumb.j

post-35595-0-10876900-1291382570_thumb.j

post-35595-0-12964200-1291382753_thumb.j

وكان الرب مع يوسف فكان رجلا ناجحا

رابط هذا التعليق

صور للمركز الثقافي الفرنسي

صوره للمركز من الشارع برد+ صوره للمدخل+صوره لغرفه الانتظار+صوره للصاله الكبيره+صوره لغرفه الاعدام

ههههههه الاكسبرييون دا جامد اوى

مجود رائع جدا ربنا يسهلك كل امورك

c'est la vie

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 9
      عايزين نعدى عقبة الفرنساوى بسهولة دلوقتى انا محتاج delf b2 علشان ملفى يتقبل اساسا ف كيبيك لان نقاطى قليلة قعدت ادور فى النت على كتب تساعدنى وعلى اليوتيوب اولا : اليوتيوب هتلاقى عليه سلسلة تعليمية اسمها imagier >>وليهم موقع اسمه imagier.net دا هتلاقى عليه دروس متتابعة 17 units وكمان دروس متفرقة فى vocabulary دا خطوة مبدئية كويسة جدا لتعريفك باللغة وانك تاخد على النطق وتحفظ كلمات جديدة وتفهم القواعد بعدين عندك الكتب المهمة الى هتعتمد عليها فى انك تعدى الامتحان ان شاء الله Connexi
    • 1
      السلام علكم انا عضو جديد اخواني جزاكم الله اجرا كثيرا قدمتم مجهود كبيرالله اجزيكم اريد ان اسالكم سوءال ان كان ممكن تقدم لي نصح الله اجزيكم خير لاني ذاهب الى كيبيك انا وزوجتي من اجل الاستقراروالعمل هناك وليس الدراسة انا لا اجيد اللغة الفرنسية قليلا والانجلزية لا اعرفها بثاتا زوجتي تعمل هنا في المغرب ممرضة في الدولة مع وزارة الصحة وتجيد اللغة الفرنسية والانجلزية قليلا و انا اعمل سائق شاحنة كبيرة مع العلم انني غير متوفر على اي دبلوم او شهادة ولا اتقن اي عمل معاذا السياقة احنا فوتنا كل شيء وبعثو ل
    • 0
      كم تاخد الزوجة التي تعمل في كيبيك اجازة عند الولادة و هل الاجرة تبقا لها ام يقطعون عنها الجرة
    • 40
      كل وسنة واحنا كلنا طيبين سنة سعيدة علينا جميعا باذن اللة السنة دى ناخد السى اس كيو والسنة اللى جاية نكون فى كيبيك عايزين نقرا عن مقابلات ناجحة وتجارب سابقة وسؤال واجابة صحيحة
    • 0
      تم تعديل قوانين كيبيك للاسف للاسؤ طبعا و بكده يكونوا بداوا في اتباع طريقة الفيدرالي في تقليل الاعداد لحد كبير جدااااااااااا لينك الخبر من الموقع الرسمي http://www.immigration-quebec.gouv.q...ge-skills.html التعديل باختصار شديد الزام بشهادة لغة فرنسية للمقدم الرئيسي و التابع و الزام المقدم الرئيسي بشهادة ايلتس للغة الانجليزية في حالة عدم ارسال اي من شهادات اللغة سوف يحصل المقدم او التابع علي صفر في اللغة التي لم يرسل لها شهادة معترف بيها تم تحديث القوانين اليوم و لكن بدا العمل بها من امس
  • أضف...