اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

المنتظريين مقابلات كيبيك 9-2010

Recommended Posts

صعيدي كان معاه ربع جنيه..

ففكر يعمل بيه إيه..

يشرب عصير قصب و لا يركب الأتوبيس فقال :

أنا لو ركبت الأتوبيس يبقي في حل من اثنين:

إما حقف أو حقعد

لو وقفت مش راح يبقي في أي مشكلة

لكن لو قعدت راح يبقي في حل من اثنين:

إما حيقعد جنبي راجل أو حتقعد جنبي ست

أما لو قعدت جنب راجل مفيش مشكلة

لكن لو قعدت جنب ست يبقي في حل من اثنين :

إما حنعجب ببعض يإما مش حنعجب ببعض

لو من عجبناش ببعض مفيش مشكلة

لكن لو انعجبنا ببعض يبقي في حل من اثنين:

يإما حنتجوز يأما مش حنتجوز

لو ما إتجوزناش مفيش مشكلة

لكن لو إتجوزنا يبقي في حل من اثنين:

ياإما حنخلف يا إما مش حنخلف

لو مخلفناش مفيش مشكلة

لكن لو خلّفنا يبقي في حل من اثنين :

يإما حنخلف ولد أو بنت

لو خلفنا بنت مفيش مشكلة

لكن لو خلفنا ولد يبقي في حل من اثنين:

يإما حيستقيم أو حينحرف

لو إستقام مفيش مشكلة

لكن لو انحرف يبقي في حل من اثنين:

ياإما حيدمن أو مش حيدمن

لو مدمنش مفيش مشكلة

لكن لو أدمن يبقي في حل من اثنين:

ياإما حيبقي معاه فلوس أو مامعهوش

لو كان معاه فلوس مفيش مشكلة

لكن لو كان عايز فلوس يبقي في حل من اثنين:

يا إما هيسرقني أو هيقتلني

لو سرقني مفيش مشكلة لكن لو قتلني ..

... يقتلني ؟؟!!!!!!!!!

لا ياعم أنا أشرب عصير القصب أحسن

اوبااااااااااااااا

جو خبط فى الحلل

كدا جيبتو لنفسك

لعبت فى عداد عمرك

طيب جملها لغاية ماتركب الطيارة

يا دكتور بطوط

الاطفال لكل طفل 4 بحد اقصى 8 طب كويس

انا عندى اتنين

وفية طفل جديد فى الطريق ناوى يشرفنى

دا اعمل فية اية يعنى

ال 4 نقط بتوعة مش هاياخدهم؟

ههههههههههه

دا انا جايبة مخصوص علشان كدا

اعمل اية انا دلوقت

دا ماينفعش يرجع

وبعدين خبرة الزوجة مالهاش بوينت ولا اتركنت عالرف دى؟

كملها على خير يارب

رابط هذا التعليق

• الردود 6.1k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

بجد انا مش قادرة اتاخر عليكو اكتر من كدة اولا لازم تنامو كويس وتحاولو تروحو السنتر وتتعرفو علي المكان كويس عشان يوم المقابلة متكونوش مسيغربيين المكان

عموما هو عامل زي فيلا ولما تدخلو هتلاقو بنت قاعدةعلي اليمين وحجرة الانتظار علي الشمال دة الوصف بالظبط

اما انا فكنت مع مستر بول اولا راجل متعاون جدا والفرنساوي بتاعة واضح زيادة عن اللزوم راجل طويل اوي وشكلة مش مصري ههههههههه

الملف:انا المتقدم الرئيسي مستوي 8 من المركز في المنيرة

وبيطري

ارسال الملف 1/2/2010

رقم الفايل 11/3/2010

المقابلة:اولا جة نادانا من الحجرة اللي علي الشمال اللي قلتلكم عليها واخدنا معاة كان ماشي بسرعة اوى هو وصل الحجرة واحنا وصلنا بعدة بحوالي10 دقايق هههههههههههههههه

اول ما دخلنا قلنا هو هنا لية وهنعمل اية والمترجمة بترجم اجباري

1-الباسبرتات. انتو متجوزيين من وقت طويل؟من امتي؟

2-اية تاريخ ملاد ابنك؟

3انتو في نفس العنوان مش غيرتوة؟

4-دية امضتكو اللي علي الابليكيشن؟

5-انتو معاكو شهادة في اية؟

6-انتي بتشتغلي اية واية هيا المهام بتاعتك فين شهادة الخبرة وفين التامينات؟

7-انتي عارفة ان معادلتك صعبة؟

8-الانجليزى :انتي هتعملي اية بكرة وعملتو اية امبارح ؟

دية اول مرة في الاسكندرية؟

9-اية الورق اللي معاكي دة واية التحضريات اللي انتو عملتوها؟

10-اية عرض العمل اللي معاكي دة وجبتية منيين؟

11-هتشتغلو اية لحد ما تخدو المعادلة؟

الزوج:انت درست فين الفرنساوي وقعدين فين في اسكندرية ومن امتة وبكام الليلة؟

طيب انا كدة خلاص وعندي ليكو خبر كويس انتو اتفبلتو انا كنت هقوم ازغرت وارقص في الاوضة بس اتحرجت وقعد يحكيلنا عن كيبك وسوق العمل هناك وادلنا ابرندر لو كيبك وطبع الغالية وادهلنا

انا بجد فرحانة طبعا عشان المقابلة عدت علي خير بس كمان علشان عرفت ناس ممتازة جدا هما عارفين نفسهم بس لوكنت قعدت عشر سنين مكنتش هعمل اصحاب حلوة بجد زي ما عملت اصحاب هنا علي المنتدي

ربنا مع كل الناس اللي داخلة الايام الجاية وانا تحت امركم في اي حاجة متهيالي انا اسرع واحدة في المنتدي كتبت المقابلة بعدها بساعات محدودة اي خدمة ههههههههههههه

تم تعديل بواسطة dr gege
رابط هذا التعليق

بجد انا مش قادرة اتاخر عليكو اكتر من كدة اولا لازم تنامو كويس وتحاولو تروحو السنتر وتتعرفو علي المكان كويس عشان يوم المقابلة متكونوش مسيغربيين المكان

عموما هو عامل زي فيلا ولما تدخلو هتلاقو بنت قاعدةعلي اليمين وحجرة الانتظار علي الشمال دة الوصف بالظبط

اما انا فكنت مع مستر بول اولا راجل متعاون جدا والفرنساوي بتاعة واضح زيادة عن اللزوم راجل طويل اوي وشكلة مش مصري ههههههههه

وبيطري

ارسال الملف 1/2/2010

رقم الفايل 11/3/2010

المقابلة:اولا جة نادانا من الحجرة اللي علي الشمال اللي قلتلكم عليها واخدنا معاة كان ماشي بسرعة اوى هو وصل الحجرة واحنا وصلنا بعدة بحوالي10 دقايق هههههههههههههههه

2-اية تاريخ ملاد ابنك؟

طيب انا كدة خلاص وعندي ليكو خبر كويس انتو اتفبلتو انا كنت هقوم ازغرت وارقص في الاوضة بس اتحرجت وقعد يحكيلنا عن كيبك وسوق العمل هناك وادلنا ابرندر لو كيبك وطبع الغالية وادهلنا

انا بجد فرحانة طبعا عشان المقابلة عدت علي خير بس كمان علشان عرفت ناس ممتازة جدا هما عارفين نفسهم بس لوكنت قعدت عشر سنين مكنتش هعمل اصحاب حلوة بجد زي ما عملت اصحاب هنا علي المنتدي

ربنا مع كل الناس اللي داخلة الايام الجاية وانا تحت امركم في اي حاجة متهيالي انا اسرع واحدة في المنتدي كتبت المقابلة بعدها بساعات محدودة اي خدمة ههههههههههههه

كل دا حلو اوووووووووووووووووووى وتمام التمام

المهم باة العزومة ولا حضرتك ناوية تاكليها علينا؟

ههههههههههههه

مش المثل بيقول اطعم الفم تستحى العين؟

انا جعان باة

وناوى اكل هنا

كل واحد وواحدة ينجحو يجيبولى عزومة اتفقنا؟

فين عزومتى انا دلوقت

عاوز حاجة حلوة انا دعيتلك لما تعبت

وقولتلك انتى ناجحة ومبروك مقدما

هاتى ساندوتش لحمة باة

كملها على خير يارب

رابط هذا التعليق

دكتورة جيجى انتى قولتى كل حاجة وتمام التمام

بس كنت عاوز اعرف ظروف ملفك

يعنى السن وشهادات الخبرة والمستوى

وان كان فية اطفال وكام ولا مافيش

يعنى علشان نستفيد طبعا

وعملتى اية فى التامينات

والبوينت بتاعتك كانت كام قبل المقابلة وبعد ما اخدتى السى اس كيو

يعنى فيدينا باة

كملها على خير يارب

رابط هذا التعليق

تقسيمه الدرجات كالاتى

1- المؤهل ( بكالوريوس ) = 10 درجات

2- السن من 18 ل 35 = 16 درجه

3- الخبره من 2 سنه الى 3 =6

4 سنين = 8 درجات

4-الاقرار المالى = 1 درجه

5- الفرنساوى عليه 16 (المستوى السادس بياخد 8 درجات )

6 -النجليزى عليه 6 (المستوى المتوسط 4 درجات )

7- موهل الزوجه لو بكالوريوس = 3 درجات

8-سن الزوجه 18-35 سنه عليه 3 درجان

9-الفرنساوى للزوجه 6 درجات( لو مستوى خامس 4 درجات لو اقل من كده 2 درجه )

10-الاطفال اقل من 12 سنه = 4 درجات لكل طفل بحد اقصى 8 درجات

11-الاطفال اكبر من 12 سنه = 2 درجه

اى خدمه يا هانى

دكتور بطوط

بامانة مش عارف اشكرك ازاى

ولا اعملك اية

بص

ليك عندى نص المشبك اللى هايجيبهوى وجدى وهو راجع اوك؟

ربنا يباركك ويخليك لينا يارب

قوا امين بسرعة

على فكرة يا دكتور فية حاجة ناقصة تانى

لان انا نقطى معدية ال 73 بس على حسابك دا 63

هههههههههههه

شكلك عاوز تخضنى

عندى سؤال بعد اذنكم؟؟؟ هو شهادة الثانوى عليها درجات؟

رابط هذا التعليق

دكتور بطوط قالها وقال يافكيك

ههههههههههههههههه

الثانوية العامة وخبرة المدام واكيد فية تانى

كملها على خير يارب

رابط هذا التعليق

ياريت لو الدكتور ايها يتكرم علينا ويكتبلنا تفنيطة الدرجات بالظبط علشان الكل يعرف هو موقفة اية قبل المقابلة

اكيد فية ناس كتير هاتستفاد منها

كملها على خير يارب

رابط هذا التعليق

مبروووووووووووووووووووووووووك يادكتوره جى جى اكيد تستاهليها بجد من كلام كل الناس عنك انك شخصيه جدعه اوى اوى ربنا يفرح قلبك كمان وكمان ومبروووووووووووووك تانى مره ل جوووووووووووووووو او جانو زى مابيقولوا وماتنسوش الصلوات الحاره والشموع وكل حاجه ممكن تتعمل انا مقابلتى الاربع الساعه 8:30 الصبح ومسافره الفجر النهارده وانا واثقه انى سايبه هنا ناس جدعه بجد مش هاتنسانى فى الصلوات ربنا يعمل الصالح ويسترررررررها :) :) :) :) :) :) :) :)

(( مبارك شعب مصر ))

رابط هذا التعليق

مبروووووووووووووووووووووووووك يادكتوره جى جى اكيد تستاهليها بجد من كلام كل الناس عنك انك شخصيه جدعه اوى اوى ربنا يفرح قلبك كمان وكمان ومبروووووووووووووك تانى مره ل جوووووووووووووووو او جانو زى مابيقولوا وماتنسوش الصلوات الحاره والشموع وكل حاجه ممكن تتعمل انا مقابلتى الاربع الساعه 8:30 الصبح ومسافره الفجر النهارده وانا واثقه انى سايبه هنا ناس جدعه بجد مش هاتنسانى فى الصلوات ربنا يعمل الصالح ويسترررررررها :) :) :) :) :) :) :) :)

ان شاء اللة واخداها يا ايمى

بس شدى حيلك فى اللغة كدا

وبعد المقابلة ابقى هاتيلى سندويتشين لحمة

زى الدكتورة جيجى ماجابتلى

وربنا معاكى وصدقينى يوم الاربع هاتكونى هنا ومبسوطة اوى

بس ياريت تقوليلنا على ظروف ملفك اية

كملها على خير يارب

رابط هذا التعليق

bnd5:: :cheer::cheer: bnd5::

وبيطري

ارسال الملف 1/2/2010

رقم الفايل 11/3/2010

2-اية تاريخ ملاد ابنك؟

الف الف مبروك يا د. جي جي بجد وبامانه انا مبسوطه جدا ليكي انتي و جوو من فضلك يا د.جي جي اتبنيني لاني لسه بحضر ورقي وبصراحه د. ايهاب بيساعدني كتير ربنا يوفقه في حياته.بس برضه انا ماستغناش عنك. والف مبروك زعقبال المديكال والفيزا و برضه علي القريب العاجل..

رابط هذا التعليق

bnd5:: :cheer::cheer: bnd5::

وبيطري

ارسال الملف 1/2/2010

رقم الفايل 11/3/2010

2-اية تاريخ ملاد ابنك؟

الف الف مبروك يا د. جي جي بجد وبامانه انا مبسوطه جدا ليكي انتي و جوو من فضلك يا د.جي جي اتبنيني لاني لسه بحضر ورقي وبصراحه د. ايهاب بيساعدني كتير ربنا يوفقه في حياته.بس برضه انا ماستغناش عنك. والف مبروك زعقبال المديكال والفيزا و برضه علي القريب العاجل..

دكتورة جيجى لو حضرتك تعرفى تقسيمة الدرجات ياريت تفيدينا

دكتور بطوط كتر خيرة كتبها بس انا حاسس ان فيها حاجة ناقصة

يعنى لو فى الامكان ابقى شاكر جدا

كملها على خير يارب

رابط هذا التعليق

الف مبروك للمرة الثانية للدكتورة جيجى و الحمد للة ان ارسانى مجدى نجح هو كمان مستنيين يحكى لنا هو كمان عن مقابلتة انا يا جماعة عندى مشكلة بسبب الزفت التامينات انا كنت شغال فى شركة ملابس جاهزة لمدة خمس سنين و سبتها بسبب الجيش و معايا شهادة خبرة و لكن بدون تامينات و حاليا باشتغل فى مصنع مواسير بقالى سنتين و بتامينات الحمد للة كنت قريت فى المحاورات ان شهادة الخبرة اللى من غير تامينات لازم اوثقها فى الشهر العقارى و بعد كدة فى الخارجية روحت الشهر العقارى علشان اسال على التوثيق ردت عليا الموظفة انى لازم اروح مكتب التامينات التابع لة الشركة القديمة اللى هو مكتب تامينات المعادى النهاردة اتصلت بصاحب العمل القديم لاقيت انة اغلق الشركة وعملها اشهار انها اتقفلت و سلم كل السجلات بتاعة الشركة لمكتب العمل بما فيها السجل التجارى يعنى تقريبا مينفعش ان شهادة الخبرة تتوثق فى الشهر العقارى بدون السجل التجارى فهل لما تيجى المقابلة بتاعتى ممكن اعتمد على تامينات الشغلانة الحالية هى اللى ممكن تشيل الليلة كلها ولا لا و بعدين لما ربنا يكرمنى و انجح فى المقابلة و اقدم للفيدرال لما يتحروا عن شهادة الخبرة الاولانية اية اللى ممكن يحصل خصوصا ان الشركة اتقفلت خلاص هل دة ممكن يسببلى مشكلة ولا لا

رابط هذا التعليق

مساء الفل على الكيبكاوية

انا بيتر عضو جديد بس قرات كتير في الموضوع الجامد جدا ده

مستني زي ناس كتير يوم 8 ديسمبر في اسكندرية معاد المقابلة و كنت عمال بدور على اجابات للاسالة و بالصدفة لاقيت الموضوع ده

انا بعت الملف 1/2/2010 و جالى الفيل نمبر 8/4 و بعدها معاد المقابلة 18/10

اعزب 24 س خريج مدارس الفرير و بعدها تربية فرنسي و بشتغل في السياحه

و محتاج من الخبرات الجمدة هنا

1- اجيب offre du travaille للشهادة بتاعتي maitre de la langue françaiseاو مجال السياحة انا بشتغ accompegnateur et representant عمال ادور ومش عارف

تاني حاجة هما بيسالو عن كيبك كمعلومات و ازاى بيسالو

و طبعا محتاج منكم كلكم دعواتكم انا تعبت من التفكير في اليوم ده

quand le pays ne se change pas il faut changer le pays

رابط هذا التعليق

بجد مش عارف اتكلم

اولا من قمة سعادتى بنجاح الدكتورة جيجى

ثانيا بالحالة الجميلة اللى فيها محبة كبيرة بين الجميع فى التوبيك

وتحية خاصة لاغابى على التعليقات الجميلةوالصور الاجمل اللى بتنزلها

وربنا يكون مع باقى اللستة وبالنجاح للجميع

رابط هذا التعليق

:

مساء الفل على الكيبكاوية

مستني زي ناس كتير يوم 8 ديسمبر في اسكندرية معاد المقابلة و كنت عمال بدور على اجابات للاسالة و بالصدفة لاقيت الموضوع ده

1- اجيب offre du travaille للشهادة بتاعتي maitre de la langue françaiseاو مجال السياحة انا بشتغ accompegnateur et representant عمال ادور ومش عارف

ايه يا petro يعني خريج الفرير وتربيه فرنسي انت عايز ايه تاني انت كده هاتعدي وش (عالطول )يعني ...

:blush2: :blush2: :blush2:

رابط هذا التعليق

الف مبروك للمرة الثانية للدكتورة جيجى و الحمد للة ان ارسانى مجدى نجح هو كمان مستنيين يحكى لنا هو كمان عن مقابلتة انا يا جماعة عندى مشكلة بسبب الزفت التامينات انا كنت شغال فى شركة ملابس جاهزة لمدة خمس سنين و سبتها بسبب الجيش و معايا شهادة خبرة و لكن بدون تامينات و حاليا باشتغل فى مصنع مواسير بقالى سنتين و بتامينات الحمد للة كنت قريت فى المحاورات ان شهادة الخبرة اللى من غير تامينات لازم اوثقها فى الشهر العقارى و بعد كدة فى الخارجية روحت الشهر العقارى علشان اسال على التوثيق ردت عليا الموظفة انى لازم اروح مكتب التامينات التابع لة الشركة القديمة اللى هو مكتب تامينات المعادى النهاردة اتصلت بصاحب العمل القديم لاقيت انة اغلق الشركة وعملها اشهار انها اتقفلت و سلم كل السجلات بتاعة الشركة لمكتب العمل بما فيها السجل التجارى يعنى تقريبا مينفعش ان شهادة الخبرة تتوثق فى الشهر العقارى بدون السجل التجارى فهل لما تيجى المقابلة بتاعتى ممكن اعتمد على تامينات الشغلانة الحالية هى اللى ممكن تشيل الليلة كلها ولا لا و بعدين لما ربنا يكرمنى و انجح فى المقابلة و اقدم للفيدرال لما يتحروا عن شهادة الخبرة الاولانية اية اللى ممكن يحصل خصوصا ان الشركة اتقفلت خلاص هل دة ممكن يسببلى مشكلة ولا لا

اية حكاية الشهر العقارى اللى انتم طلعين فيها جديد دى ؟ تسجل لية فى الشهر العقارى هو انت اشتريت بيت ؟

انت تدخل بشهادة الخبرة والتأمينات بتاعة الشغل الحالى لان لما بتنجح وبتبعت الملف فيدرال بيتصلو بالشغل يتاكدو انك فعلا بتشتغل فى نفس الشغل اللى انت متامن عليك فية

ولا شهر عقارى ولا وجع دماغ اهم حاجة التأمينات وتكون حديثة وشكرااااااااا

رابط هذا التعليق

مساء الفل على الكيبكاوية

http://emp.jobboom.com/mod-bin/prod/preferences.cgi?back_url=%2Fmod-bin%2Fprod%2Fjbr_rech_rapide.pl%3Fcritere1%3Dall%26type%3Dkeyword%26candidat%3D1%26critere3%3Dformateur%2520masculation%26critere2%3Dall

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 9
      عايزين نعدى عقبة الفرنساوى بسهولة دلوقتى انا محتاج delf b2 علشان ملفى يتقبل اساسا ف كيبيك لان نقاطى قليلة قعدت ادور فى النت على كتب تساعدنى وعلى اليوتيوب اولا : اليوتيوب هتلاقى عليه سلسلة تعليمية اسمها imagier >>وليهم موقع اسمه imagier.net دا هتلاقى عليه دروس متتابعة 17 units وكمان دروس متفرقة فى vocabulary دا خطوة مبدئية كويسة جدا لتعريفك باللغة وانك تاخد على النطق وتحفظ كلمات جديدة وتفهم القواعد بعدين عندك الكتب المهمة الى هتعتمد عليها فى انك تعدى الامتحان ان شاء الله Connexi
    • 1
      السلام علكم انا عضو جديد اخواني جزاكم الله اجرا كثيرا قدمتم مجهود كبيرالله اجزيكم اريد ان اسالكم سوءال ان كان ممكن تقدم لي نصح الله اجزيكم خير لاني ذاهب الى كيبيك انا وزوجتي من اجل الاستقراروالعمل هناك وليس الدراسة انا لا اجيد اللغة الفرنسية قليلا والانجلزية لا اعرفها بثاتا زوجتي تعمل هنا في المغرب ممرضة في الدولة مع وزارة الصحة وتجيد اللغة الفرنسية والانجلزية قليلا و انا اعمل سائق شاحنة كبيرة مع العلم انني غير متوفر على اي دبلوم او شهادة ولا اتقن اي عمل معاذا السياقة احنا فوتنا كل شيء وبعثو ل
    • 0
      كم تاخد الزوجة التي تعمل في كيبيك اجازة عند الولادة و هل الاجرة تبقا لها ام يقطعون عنها الجرة
    • 40
      كل وسنة واحنا كلنا طيبين سنة سعيدة علينا جميعا باذن اللة السنة دى ناخد السى اس كيو والسنة اللى جاية نكون فى كيبيك عايزين نقرا عن مقابلات ناجحة وتجارب سابقة وسؤال واجابة صحيحة
    • 0
      تم تعديل قوانين كيبيك للاسف للاسؤ طبعا و بكده يكونوا بداوا في اتباع طريقة الفيدرالي في تقليل الاعداد لحد كبير جدااااااااااا لينك الخبر من الموقع الرسمي http://www.immigration-quebec.gouv.q...ge-skills.html التعديل باختصار شديد الزام بشهادة لغة فرنسية للمقدم الرئيسي و التابع و الزام المقدم الرئيسي بشهادة ايلتس للغة الانجليزية في حالة عدم ارسال اي من شهادات اللغة سوف يحصل المقدم او التابع علي صفر في اللغة التي لم يرسل لها شهادة معترف بيها تم تحديث القوانين اليوم و لكن بدا العمل بها من امس
  • أضف...