اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

المنتظريين مقابلات كيبيك 9-2010

Recommended Posts

الف - الف - مبروووك يا جوجو وعقبال باقى المجموعة

begad alf mabrooooook

rs:

ana 3awza a2ol 7aga

bas ma teza3lsh pls

انا بس باعتب عليك على طريقة شرحك باللغة دى - يعنى كنت كملت جميلك يا جوجو وكتبتلنا عربي افضل

لان كدا ممكن تطلع فى دماغ باقى الناس تحكيلنا بنفس الطريقة

وما نخلصش بقى ونفضل ندور على قاموس للترجمة مع انى باخد كورسات حاليا فيها

:reading:

- انت هنا يا جوجو فى توبيك مشاركات مش شات - فى فرق بين الاتنين

على فكرة بقى

ana za3lana gedan

cr((:

ودماغى تعبت روحت ما كملتش

al mo2abla bta3tak

:hithead:

طب ممكن حد يتبرع يترجملنا

mo2abet gogo

بالنسبة لكل اللى عندة مشكلة فى قراءة مقابلة جوجو.. انا كتبتها بالعربى وسمحونى لو كنت نسيت حاجة بس بمعونة ربنا اكون منسيتش حاجة... ربنا يكون معانا كلنا واسيبكم مع المقابلة الف مليون مبروك ل جوجو

المقابلة

هاى لكل الناس

اول حاجة ..احب اشكرالناس كلها على صلواتهم ليا بجد,شكرا ومتشكر على اهتمامهم.

بس بالنسبة للأخت دودو انا واحد مش واحدة اوكى؟

الأول قبل لما احكيلكم على الانترفيو , فى حاجات انا بستنتجها بس مش اكيد,

انها بتشترى مجموعة على بعضها يعنى مفيش حاجة لوحدها سبب السى اس كيو

يعنى ممكن تنجح علشان عندك اصرار و عزيمة او لغة او تحضيرك واهتمامك بالسفر

فمحدش يخاف من نقط ضعفة علشان متنقلهاش الخوف دة وخليك واثق فى نفسك و محضر كويس اجابة لكل حاجة.

انا رأى مثلا انها بتشوف اية اللى ممكن يخوفك وتضغط عليها او علشان تنهار وتبقى دى النهاية... بس فى الاول والاخر دى توقعات محدش يعتمد عليها.

ويابخت اللى يدخل لمسيو بول,,, اخر دلع بجد

انا هحكى المقابلة على مرتين... بعتذر علشان الكمبيوتر مفيش فى عربى

اولا..........

بيكون فى ميعادين كل ساعة و نصف والراحة من 12.30 الى 1.30 ... بتيجى المدام او مسيو ينادوة الاسم و خلى بالكم الاسم الخير قبل الاسم الاول وبعد كدة بتدخل غرفة الفيران .

اول حاجة... اقولكم على نصيحة مهمة جدااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا

محدش يحفظ حاجة,, حاولو تغيروة كلام الانشاء.

سألتنى بتتكلم فرنساوى.... قولت نعم

اول لما اتكلمت قالتلى انا عارفة انكم بتقولو لبعض الاسئلة ودة مش صح علشان احنا عاوزين انكم تتكلموة من القلب وتقولوة اسباب الهجرة بجد مهما كانت لكن انتو بتقولو نفس الجمل.... حاولت ادافع بس هى متأكدة وبعد كدة عرفت ان معاها حق علشان مفيش اجابة نموذجية.......... وهى دي اكتر حاجة اهتمت بيها الشغل و بعدين الشغل وبعدين الشغل وبعدين قالتلى احنا مش عاوزين المهنة بتاعتكو دى عندنا وحاولت اقنعها وهى ابدا,,, واوريها ورق تقول الواقع غير كدة.

واهم حاجة خليكو صادقين معاها وهى بتقدر كل حاجة... هى مسألتنيش على السكن ولا اى حاجة بس انا قولت اقول الكلام بتاع فلفلة... ضحكت وقالتلى مش قولتلك و ساكتتنى بعد اول جملة وقالتلى هى مصر كلها عندها نفس المشاكل حاجة غريبة اوى علشان كدة بقولكم محدش يحفظ مفيش اجابات محفوظة ...كل واحد يقول السبب الحقيقى.

نصيحتى ليكم لازم تحضرو كويس و 70% من الوقت على الشغل وخليكم محضرين خطة كويس لحياتكم هناك وتكونو مجهزين كل حاجة حتى لو مش هتستخدموها.

دايما هتحسوة فى المقابلة ان انتم عالة على كيبيك بس هى بتشوف قدرة التحمل على الضغط.

وبعد كدة شوفت السى اس كيو والدنيا لفت بيا.

اخر حاجة اقولها.. لو المقابلة بتعتكم مع المدام .. خليكو واثقين من نفسكم لغاية اخر ثانية ومتتهزوش.

لو افتكرت اى جديد هكتبوة. بالتوفيق لكل الناس يا رب. ربنا معاكم و يفرحكم بالعزيزة الغالية.

هى دية المقابلة ولو جوجو كتب حاجة تانى انا تحت امركم هكتبهلكم بالعربى.. ربنا موجود

تم تعديل بواسطة Mina Adly
رابط هذا التعليق

• الردود 6.1k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

هو مش فيه دودو النهارده 14 عمل ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

لا يا ايمي دودو بكرة الساعة 1:30 ركزوا شوية علشان الصلواااااااااااااات

ربنا معاه بكرة انشاء الله ويرجع هو كمان بالغالية :clappingrose:

وكان الرب مع يوسف فكان رجلا ناجحا

رابط هذا التعليق

بالنسبة لكل اللى عندة مشكلة فى قراءة مقابلة جوجو.. انا كتبتها بالعربى وسمحونى لو كنت نسيت حاجة بس بمعونة ربنا اكون منسيتش حاجة... ربنا يكون معانا كلنا واسيبكم مع المقابلة الف مليون مبروك ل جوجو

شكرا يا مينا عدلي ....مجهود يستحق الشكر

تم تعديل بواسطة m montreal
رابط هذا التعليق

ربنا يسهلك امورك ياdodo و تنجحي بكره ياااااااارب, عندي استفسار للاخوه الاسكندرانيين ممكن اعرف لو عايز انزل في شقه تكون قريبه من السنتر هيبقى تقريبا ايجارها كام في اليوم اصل بالنسبه لظروفي الشقه هتبقى انسب لي و شكرا للجميع

رابط هذا التعليق

شكرا يا مينا - يا ابن الملك

يارب يخليك وتنجح لان انا ما كملتش مقابلة جوجو وكتر خيره برضوه لان الكمبيوتر عنده ما كنش فيه عربي

نهاردة مين عليه الدور

ربنا معاك يا دودو - ومسير القيود تتفك وتطير بال سي اس كيو الى كيوبيك

اغابي

:give_rose:

تم تعديل بواسطة اغابي

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

فرسـان العالـم الحقيقيـون . . هــم شعــوب الارض

رابط هذا التعليق

شكرا يا مينا على تعبك فى الترجمة

وانا يا جماعة رايح بكرة الاسكندرية لحد يوم الخميس وهحاول اتابع الانترفيوهات من السنتر فلو حد يعرف تليفون حد او حد منكم عندة بكرة اواى يوم فى الاسبوع يبعتلى رقم موبايلة وهحاول ابعتلكم الاخبار من هناك ان شاء اللة

ربنا مع الجميع .

متنسوش السندوتشات علشان هعمل مجهود جبار

رابط هذا التعليق

شكرا جدا لكل اللى بعت يشكرنى على الترجمة بس صدقونى الموضوع مش محتاج اى شكر بجد لانى معملتش حاجة قدام المجهود الجميل اللى انتوة بتعملوة وعلى العموم حاجة كويسة جدا ان الناس كلها تساعد بعضها.... ربنا يكون مع الميشن دة كلة ونسمع اخبار كويسة علطول يارب....

رابط هذا التعليق

ايه يا حماعة الساعة عدت 4:15 وماحدش قالنا دودو عمل ايه؟؟؟

انا اعصابي تعبت خلاص حد يطمنااااااااااااا ارجوووووووووووكم :give_rose:

رابط هذا التعليق

مساء الخير لكل اخواتى اللى هنا

انا قبل كدا كنت بعت استفسار بخصوص ابليكيشن الزيارة ومافيش حد رد عليا

كنت عاوز اعرف الابليكيشن دا بيتملى من النت ويتبعت عالنت برضو ولا املاة واطبعة واروح بية اسلمة بالايد؟

انا عاوز ابعت المادم هناك لاخويا علشان هيا حامل وكنت عاوز الطفل ياخد الجنسية يمكن ينفعنى شوية فى الانتر فيو بتاع الهجرة

انا لسة فاتح فايل جديد 21/9/2010

ياريت ياجماعة اللى عندة فكرة يفيدنى

شكرا

وربنا يوفق الجميع

كملها على خير يارب

رابط هذا التعليق

فينك يا دودو

ما فيش حد معاه رقم التليفون يطمنا

لا تفكر بالامر كثيرا و دع الامر لمن بيده الامر

يستجيب لك الرب فى يوم شدتك ينصرك اسم إله يعقوب

رابط هذا التعليق

شكرا يا مينا على تعبك فى الترجمة

وانا يا جماعة رايح بكرة الاسكندرية لحد يوم الخميس وهحاول اتابع الانترفيوهات من السنتر فلو حد يعرف تليفون حد او حد منكم عندة بكرة اواى يوم فى الاسبوع يبعتلى رقم موبايلة وهحاول ابعتلكم الاخبار من هناك ان شاء اللة

ربنا مع الجميع .

متنسوش السندوتشات علشان هعمل مجهود جبار

عايزين نفرح بيك قوووى

يا جوووووووووووووووووووووووووووووووووووو

خلى بالك من السمك و الجبرى قوى

اصلة مفيد للمقابلات جدا جدا

و ابعد عن الفول و الطعميه

لا تفكر بالامر كثيرا و دع الامر لمن بيده الامر

يستجيب لك الرب فى يوم شدتك ينصرك اسم إله يعقوب

رابط هذا التعليق

سؤال الي ا\ صموئيل عدلي

بم انك مدير مالي اد الدنيا في سؤال كدة علي السريع

عاوز اترجم الجملة المحاسبية دي بالفرنساوى

trade payables ( Ap Aging , payments of withholding tax, reports of sales tax)

:Head:

رابط هذا التعليق

الف مبروك ليك ياجوجو باشا وماتزعلش ان حد افتكرك واحدة ست طبعا اكيد مايقصدش وبعدين ياسيدى مبروك مرة تانية .....

بس فيه سؤال لسعادتك انت كنت كاتب هتشتغل ايه هناك عشان هى تقولك ان احنا مش محتاجين المهنة دى عندنا

وبالتوفيق وعقبال اللاندينج

saidli

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 9
      عايزين نعدى عقبة الفرنساوى بسهولة دلوقتى انا محتاج delf b2 علشان ملفى يتقبل اساسا ف كيبيك لان نقاطى قليلة قعدت ادور فى النت على كتب تساعدنى وعلى اليوتيوب اولا : اليوتيوب هتلاقى عليه سلسلة تعليمية اسمها imagier >>وليهم موقع اسمه imagier.net دا هتلاقى عليه دروس متتابعة 17 units وكمان دروس متفرقة فى vocabulary دا خطوة مبدئية كويسة جدا لتعريفك باللغة وانك تاخد على النطق وتحفظ كلمات جديدة وتفهم القواعد بعدين عندك الكتب المهمة الى هتعتمد عليها فى انك تعدى الامتحان ان شاء الله Connexi
    • 1
      السلام علكم انا عضو جديد اخواني جزاكم الله اجرا كثيرا قدمتم مجهود كبيرالله اجزيكم اريد ان اسالكم سوءال ان كان ممكن تقدم لي نصح الله اجزيكم خير لاني ذاهب الى كيبيك انا وزوجتي من اجل الاستقراروالعمل هناك وليس الدراسة انا لا اجيد اللغة الفرنسية قليلا والانجلزية لا اعرفها بثاتا زوجتي تعمل هنا في المغرب ممرضة في الدولة مع وزارة الصحة وتجيد اللغة الفرنسية والانجلزية قليلا و انا اعمل سائق شاحنة كبيرة مع العلم انني غير متوفر على اي دبلوم او شهادة ولا اتقن اي عمل معاذا السياقة احنا فوتنا كل شيء وبعثو ل
    • 0
      كم تاخد الزوجة التي تعمل في كيبيك اجازة عند الولادة و هل الاجرة تبقا لها ام يقطعون عنها الجرة
    • 40
      كل وسنة واحنا كلنا طيبين سنة سعيدة علينا جميعا باذن اللة السنة دى ناخد السى اس كيو والسنة اللى جاية نكون فى كيبيك عايزين نقرا عن مقابلات ناجحة وتجارب سابقة وسؤال واجابة صحيحة
    • 0
      تم تعديل قوانين كيبيك للاسف للاسؤ طبعا و بكده يكونوا بداوا في اتباع طريقة الفيدرالي في تقليل الاعداد لحد كبير جدااااااااااا لينك الخبر من الموقع الرسمي http://www.immigration-quebec.gouv.q...ge-skills.html التعديل باختصار شديد الزام بشهادة لغة فرنسية للمقدم الرئيسي و التابع و الزام المقدم الرئيسي بشهادة ايلتس للغة الانجليزية في حالة عدم ارسال اي من شهادات اللغة سوف يحصل المقدم او التابع علي صفر في اللغة التي لم يرسل لها شهادة معترف بيها تم تحديث القوانين اليوم و لكن بدا العمل بها من امس
  • أضف...