اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

المتقدمين للهجرة بعد 25 يونيو 2010

Recommended Posts

ربنا يكرمك و يريح بالك يارب زي ما طمنتني. انا بعت قسيمة الطلاق و ما قدمتش أي ورقة تخصه خالص علشان انا قدمت بعد الطلاق يا رب يوفقك قلي أعمل إيه علشان انا لا عارفة أكلو لا أشرب و لا روح الشغل

طيب انا هاغطسلك شويه واسأل ممكن تعملى ايه

بس هو زوجك السابق مش ناوى يروح السفارة ولا هو مش موافق على موضوع الهجرة اساسا؟؟

لا موافق على الهجرة بس خايف من السفارة فتكر إن أنا و السفارة مدبرين له حاجه هناك . الجهل وحش بعيد عنك

رابط هذا التعليق

• الردود 1.4k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

ومعلش بكملة الرزالة بتاعتي ممكن حد لما يقرا الصفحة ده يقلي إذا كان وصلونفس المعنى أم لا:

http://www.cic.gc.ca/english/information/applications/guides/5445EA.asp

و المعنى هو إنه لو عرفت أفتح شركة في كندا و عملت ليها فرع في مصر تمثيل تجاري مثلا و دفعت ضرائبه في كندا فسوف تحسب لي مدة اقامتي في مصر على أنها من ضمن 730 يوم المطلوبين للبسبور

الكلام ده صح ولا لأ؟

معلش أصل التخطيط لما بعد الهجرة أهم من الهجرة نفسها

و أسفة كمان مرة على الازعاج

رابط هذا التعليق

عندى اقتراح ما دام الجهل وحش

لو حضرتك مسلمه ... ناديه وامسكى المصحف واحلفي عليه انك بس عايزه تخلصي الورق مش اكتر ومفيش اى شيء تانى

ساعتها هيصدق

ومعلش بكملة الرزالة بتاعتي ممكن حد لما يقرا الصفحة ده يقلي إذا كان وصلونفس المعنى أم لا:

http://www.cic.gc.ca/english/information/applications/guides/5445EA.asp

و المعنى هو إنه لو عرفت أفتح شركة في كندا و عملت ليها فرع في مصر تمثيل تجاري مثلا و دفعت ضرائبه في كندا فسوف تحسب لي مدة اقامتي في مصر على أنها من ضمن 730 يوم المطلوبين للبسبور

الكلام ده صح ولا لأ؟

رابط هذا التعليق

لو حضرتك مسلمه ... ناديه وامسكى المصحف واحلفي عليه انك بس عايزه تخلصي الورق مش اكتر ومفيش اى شيء تانى

ساعتها هيصدق

http://www.cic.gc.ca...ides/5445EA.asp

الكلام ده صح ولا لأ؟

أو تخليه يحضر المحامى بتاعه معاه فى الموضوع وأدفعى حضرتك أتعاب المحامى عشان تخلصى

ممكن تستعملى الاولاد فى الضغط على أبوهم يكلموه بالتليفون مثلا

أكيد فى حل بس حضرتك صلى على النبى كده وفكريله فى فكره تجرى بيها رجليه هو كان جوزك وأكيد تعرفى سككه منين

ربنا يا رب يصلحلك الحال وتطمنينا عليكى قريب أن شاء الله

dr fatma

رابط هذا التعليق

ساعتها هيصدق

أو تخليه يحضر المحامى بتاعه معاه فى الموضوع وأدفعى حضرتك أتعاب المحامى عشان تخلصى

ممكن تستعملى الاولاد فى الضغط على أبوهم يكلموه بالتليفون مثلا

أكيد فى حل بس حضرتك صلى على النبى كده وفكريله فى فكره تجرى بيها رجليه هو كان جوزك وأكيد تعرفى سككه منين

ربنا يا رب يصلحلك الحال وتطمنينا عليكى قريب أن شاء الله

يا ريت يا جماعة الدنيا تبفى سهلة كده بس للأسف الموضوع اعمق من كده و داخل في العند

إدعولي

رابط هذا التعليق

صباح الخير والسعادة لأخواتى وأخوانى على المنتدى :give_rose:

لكل اللى متابع أوراقه على حالتى حبيت اؤلكو أن النهاردة الصبح بس :

my status changed to

in processing

Your application was reviewed and we started processing on April 5, 2011.

ربنا يارب يطمنا كلنا عن قريب :cheer:

هل وصلك يادكتورة تليفون او ايميل منهم بعد التاريخ ده؟؟؟

لأن أنا نفس الكلام حصل عندى والتاريخ اللى مكتوب عندى 15 مارس هوه التاريخ اللى بعتولى فيه ايميل يقولو ان خطاب الميديكال جاهز وايعت كورير يستلمه

بالتوفيق ان شاء الله...أخبار مبشرة

شكرا دكتور ألكس على أهتمامك ديما حضرتك سباق بالخير :give_rose:

الحئيئة أن الأستتيوس بتعتى أتغيرت من ساعات قليلة

بالنسبة للتاريخ والحاجات دى أنا محدش كلمنى ولا جالى ايميل ولا أى شئ

معرفش لسه حيحصل إيه

لعله خير أن شاء الله

حضرتك تفتكر أنهم مش بعتولى ليه؟

سورى بس أنا معرفش حضرتك مقيم فين ؟ لانو لو حضرتك فمصر حفكر أن لازم يكونو بعتو زى ما حصل مع حضرتك

على أى حال لسه التغيير فى حالتى حاصل من 5 ساعات تقريبا يمكن لسه حيبعتوا الايميل بعد شوية كله على الله

بكرر شكرى وأمتنانى:give_rose:

صباح الخير معلش ممكن اتطفل عليكو بسؤال انا عارفة تنكم عيلة هنا و أنا غريبة بس إغاثة الملهوف صدقة

هنا الSTATUS عندي Your application was reviewed and we started processing on April 7, 2011.

و جالي EMAIL بتاريخ النهاردة بيقولوا فيه:

This refers to your application for permanent residence in Canada.

You are kindly requested to provide us with the following:

1) A new original police certificate for Egypt. You may wish to send it by courier or submit in person at the visa section in an envelop indicating the above file numbers.

2) A notarized declaration indicating that your ex-husband has no objection for the children to accompany you for immigration and permanent residency in Canada. Letter is either to be notarized or signed here at the embassy by your ex-husband in front of the designated officer.

Please advise.

Once the above documents are received we will be able to continue the processing of your application.

Thank you for your cooperation.

انا سؤالي على نمرة 2 إزاي أعمل ال NOTARIZED DECLARATION علشان أبو الاولاد مش عايز يروح السفارة و لا هو لازم يروح؟

ارجوكم ردوا عليه علشلن انا حالتي صعبة و خايفة جدا و شكرا لكم جدا

من الكلام اللى حضرتك كاتباه فى حل من الاتنين ....لاما يكتب ورقة بموافقته ويوقع عليها وحضرتك تروحى بيها للسفارة تعمليلها توثيق...والحل التانى انه تتكتب الورقة ويروح يمضى عليها فى السفارة...أعتقد حضرتك ممكن تزورى السفارة...القسم القنصلى وتسألى هناك للتأكيد ومعاكى نسخة الايميل...مش عتاخد 5 دقايق...ربنا معاكى

International Tracker Google Spreadsheet For Federal Post 26-June Applicants

https://spreadsheets.google.com/ccc?key=0AiJy8Qu8lcQbdGxiSnNhME5sVi1uRlZtUWNhOEFwemc&hl=ar&authkey=CLDXsFA#gid=0

رابط هذا التعليق

صباح الخير والسعادة لأخواتى وأخوانى على المنتدى :give_rose:

لكل اللى متابع أوراقه على حالتى حبيت اؤلكو أن النهاردة الصبح بس :

my status changed to

in processing

Your application was reviewed and we started processing on April 5, 2011.

ربنا يارب يطمنا كلنا عن قريب :cheer:

هل وصلك يادكتورة تليفون او ايميل منهم بعد التاريخ ده؟؟؟

لأن أنا نفس الكلام حصل عندى والتاريخ اللى مكتوب عندى 15 مارس هوه التاريخ اللى بعتولى فيه ايميل يقولو ان خطاب الميديكال جاهز وايعت كورير يستلمه

بالتوفيق ان شاء الله...أخبار مبشرة

شكرا دكتور ألكس على أهتمامك ديما حضرتك سباق بالخير :give_rose:

الحئيئة أن الأستتيوس بتعتى أتغيرت من ساعات قليلة

بالنسبة للتاريخ والحاجات دى أنا محدش كلمنى ولا جالى ايميل ولا أى شئ

معرفش لسه حيحصل إيه

لعله خير أن شاء الله

حضرتك تفتكر أنهم مش بعتولى ليه؟

سورى بس أنا معرفش حضرتك مقيم فين ؟ لانو لو حضرتك فمصر حفكر أن لازم يكونو بعتو زى ما حصل مع حضرتك

على أى حال لسه التغيير فى حالتى حاصل من 5 ساعات تقريبا يمكن لسه حيبعتوا الايميل بعد شوية كله على الله

بكرر شكرى وأمتنانى:give_rose:

صباح الخير معلش ممكن اتطفل عليكو بسؤال انا عارفة تنكم عيلة هنا و أنا غريبة بس إغاثة الملهوف صدقة

هنا الSTATUS عندي Your application was reviewed and we started processing on April 7, 2011.

و جالي EMAIL بتاريخ النهاردة بيقولوا فيه:

This refers to your application for permanent residence in Canada.

You are kindly requested to provide us with the following:

1) A new original police certificate for Egypt. You may wish to send it by courier or submit in person at the visa section in an envelop indicating the above file numbers.

2) A notarized declaration indicating that your ex-husband has no objection for the children to accompany you for immigration and permanent residency in Canada. Letter is either to be notarized or signed here at the embassy by your ex-husband in front of the designated officer.

Please advise.

Once the above documents are received we will be able to continue the processing of your application.

Thank you for your cooperation.

انا سؤالي على نمرة 2 إزاي أعمل ال NOTARIZED DECLARATION علشان أبو الاولاد مش عايز يروح السفارة و لا هو لازم يروح؟

ارجوكم ردوا عليه علشلن انا حالتي صعبة و خايفة جدا و شكرا لكم جدا

من الكلام اللى حضرتك كاتباه فى حل من الاتنين ....لاما يكتب ورقة بموافقته ويوقع عليها وحضرتك تروحى بيها للسفارة تعمليلها توثيق...والحل التانى انه تتكتب الورقة ويروح يمضى عليها فى السفارة...أعتقد حضرتك ممكن تزورى السفارة...القسم القنصلى وتسألى هناك للتأكيد ومعاكى نسخة الايميل...مش عتاخد 5 دقايق...ربنا معاكى

شكرا يا استاذ ALEX هي فكرة برضك بس أنا حنتظر رد أستاذ أكرم و بعدين أروح السفارة إن شاء الله

رابط هذا التعليق

والله انا بسأل بس كل اللى بسأله بيقولى ده اجراء روتينى

بس برضو بحاول اشوف حل تانى اسهل

وبرضو مبدئيا زى ماقالك اليكس تروحى بالايميل واسأليهم عن توضيح للايميل وانك

عاوزة تفهمى اذا كان لازم زوجك يحضر ولا ينفع تجيبى الورقه بتوقيعه من غير حضورة

ومن غير ماتبينى ان فى بينك وبينه مشاكل

بس كان استفسارك من السفارة عشان هو بيشتغل فى محافظة تانيه وبياخد اجازات بالعافيه وكده

وبعدين قوليلنا قالولك ايه ولو ينفع خطاب اسأليهم ايه المستندات اللى مطلوبه مع الخطاب

يعنى لازم تجيبى صورة بطاقتة مثلا

بس افهمى الموقف بالتفصيل ويمكن ساعتها يطلع اى كلام الموضوع ويكونله صرفه وان شاء الله خير

تم تعديل بواسطة akramgroup

الأشجار لاتموت إلا وهي واقفة.....

...

رابط هذا التعليق

كان استفسارك من السفارة عشان هو بيشتغل فى محافظة تانيه وبياخد اجازات بالعافيه وكده

وبعدين قوليلنا قالولك ايه ولو ينفع خطاب اسأليهم ايه المستندات اللى مطلوبه مع الخطاب

بس افهمى الموقف بالتفصيل ويمكن ساعتها يطلع اى كلام الموضوع ويكونله صرفه وان شاء الله خير

شكرا يا أستاذ أكرم كتر خيرك أنا بكرة أروح السفارة و أسأل و أبلغكم شكرا لكم يا إخوتي في الله و دعائكم لي ربنا يسترها بكرة

تم تعديل بواسطة mshehab
رابط هذا التعليق

كان استفسارك من السفارة عشان هو بيشتغل فى محافظة تانيه وبياخد اجازات بالعافيه وكده

شكرا يا أستاذ أكرم كتر خيرك أنا بكرة أروح السفارة و أسأل و أبلغكم شكرا لكم يا إخوتي في الله و دعائكم لي ربنا يسترها بكرة

حببتى روحتى السفارة؟

حصل إيه هناك؟

ممكن تطمنينى عليكى لو سمحتى

أن شالله تكون الأخبار كويسه

حتى لو لا قدر الله الأخبار مش تمام يا ريت تشركينا معاكى يمكن نلائى حل :give_rose: :give_rose: :give_rose:

dr fatma

رابط هذا التعليق

ولا حد بيدخل هنا ولا اى حاجه مش عارف ليه

عموما انا سايب الباب مفتوح اللى هاييجى اهلا وسهلا

صباحكم زى السكر

...

رابط هذا التعليق

يا جماعة بعد ازنوكووو انا عندى استفسار صغير,لو حد ممكن يجاوبنى علية..........

رحت انهاردة عشان ادفع ال fees فى scotia bank و عرفت منهم هناك ان الموضوع ده اتلاغا و مابائوش يتعاملو مع السفارة الكندية تانى... فهل الكلام ده صح,,ولو صح انا ممكن ادفع فين دلوأتى؟؟

هستنى ردوكو plssssssss(:

هو حضرتك دلوقتى الدفع يااما بالكريديت كارد او شيك

المشكله ان فيه اكتر من واحد اعرفه بعت بالكريديت ورجعوه تاني علشان ماعرفوش يصرفوه

والشيك المشكله بتاعته ان كل الناس طلعته من سكوشيا بنك

السؤال الان هل يوجد بنك تاني حد طلع منه الشيك واتصوف غير سكوشيا؟؟

او لو حد بعت بالكريديت ايه الخطوات اللي نعملها ونروح اي بنك؟؟؟

رابط هذا التعليق

رحت انهاردة عشان ادفع ال fees فى scotia bank و عرفت منهم هناك ان الموضوع ده اتلاغا و مابائوش يتعاملو مع السفارة الكندية تانى... فهل الكلام ده صح,,ولو صح انا ممكن ادفع فين دلوأتى؟؟

هستنى ردوكو plssssssss(:

المشكله ان فيه اكتر من واحد اعرفه بعت بالكريديت ورجعوه تاني علشان ماعرفوش يصرفوه

والله انا ماعرفش البنوك غير اللى فى السعوديه ممكن حد من الشباب اللى بعت من مصر يرد عليك

ولو انى مع الكريدت كارد اسهل واسرع وبتعرف امتى الفلوس اتسحبت

...

رابط هذا التعليق

هستنى ردوكو plssssssss(:

والله انا ماعرفش البنوك غير اللى فى السعوديه ممكن حد من الشباب اللى بعت من مصر يرد عليك

ولو انى مع الكريدت كارد اسهل واسرع وبتعرف امتى الفلوس اتسحبت

السلام عليكم ورحمة الله وبركانه

لو انت في مصر ممكن تدغع عن طريق city bank على رقم الحساب الموجودفي الموقع المصري للسفارة الكندية ومتنساش تاخد معاك ال scaduleوانت رايح

رابط هذا التعليق

We received your application for permanent residence on August 27, 2010

We reviewed your application and sent you a letter on December 15, 2010. Please consider delays in mail delivery before contacting us.

Your application was reviewed and we started processing on April 18, 2011.

دي اخر حاجه شفتها النهارده ياشباب

يارب عقبال الفيزا لينا كلنا

رابط هذا التعليق

• بعد 3 أسابيع...

ازيكم ياجماعه ،

انا بعت الابلكيشين يو 4/5 في مهنه مهندس معماري ( فيدرال ) استلموه بوم 10/5 ، مش عارف ايه الخطوات الي بعد كده ؟؟

حيبعتو الفايل نامبر مثلا ؟ولا ايه؟

سؤال تاني ، في خطأ عملته اني نسيت اعلم على عدد سنزات الخبره في المهنه التانيه في لبليكسشن economic بس انا كاتب من سنه :::الي سنه وهم اكتر من 4 سننين وكمان مرفق شهاده الخبره وتفاصيل الوظيفه في مشكلة؟

ولا ده ابليكيشن مبدئ

سؤال تالت

ازاي اعرف انهم صرفو الشيك

وشكرااااااااااااااا جزيلا

نور

رابط هذا التعليق

ازيكم ياجماعه ،

انا بعت الابلكيشين يو 4/5 في مهنه مهندس معماري ( فيدرال ) استلموه بوم 10/5 ، مش عارف ايه الخطوات الي بعد كده ؟؟

حيبعتو الفايل نامبر مثلا ؟ولا ايه؟

سؤال تاني ، في خطأ عملته اني نسيت اعلم على عدد سنزات الخبره في المهنه التانيه في لبليكسشن economic بس انا كاتب من سنه :::الي سنه وهم اكتر من 4 سننين وكمان مرفق شهاده الخبره وتفاصيل الوظيفه في مشكلة؟

ولا ده ابليكيشن مبدئ

سؤال تالت

ازاي اعرف انهم صرفو الشيك

وشكرااااااااااااااا جزيلا

نور

بالتوفيق إن شاء الله

ممكن تعرف الشيك اتسحب ولا لأ من البنك ممكن تبعتلهم ايميل برقم الشيك وهيردوا عليك بس انتظر قليلا اسبوعين مثلا قبل ما تبعت الايميل.

ان شاء الله حكاية خانة عدد السنوات متعملش مشكلة.

الخطوة القادمة إن شاء الله أنهم يبعتولك ايميل أو جواب فيه الفبل نمبر

رابط هذا التعليق

انا ليا سؤال بالنسبة للستة الوظايف

هو لازم سنة الخبرة تكون ليها علاقه بالشهاده الدراسية

يعني لو انا عرفت اجيب شهاده خبرة باي وظيفه منهم بس مش في مجال دراستي هل الموضوع يمشي وملهمش دعوة ولا لازم تكون ليها علاقه بالدراسه

وهل لاثبات الوظيفه مطلوب فقط شهاده خبرة؟؟

رابط هذا التعليق

يعني لو انا عرفت اجيب شهاده خبرة باي وظيفه منهم بس مش في مجال دراستي هل الموضوع يمشي وملهمش دعوة ولا لازم تكون ليها علاقه بالدراسه

لا مش لازم تكون الخبرة فى نفس مجال الشهادة الدراسية

يعنى مثلا فى واحد ممكن يقدم شهادة خبرة طباخ لمهنة طباخ وهو أصلا خريج كلية حقوق

لو تعرف تجيب شهادة خبرة هات وكل متكون سنوات الخبرة فى شهادة الخبرة أكتر كل ما نقاطك تزيد يعنى لو شهادة الخبرة 4 سنوات حتاخد نقاط الخبرة كاملة

لاثبات الخبرة لازم شهادة خبرة مختومة ومعاها بيانات الشخص اللى كنت شغال عنده وخدت الخبرة من عنده

أحب ألفت أنتباه حضرتك أن لو عملت شهادة مضروبة وأكتشفوها تنسى موضوع الهجرة نهائى

أى استفسارات أخرى أى خدمة نحن هنا

dr fatma

رابط هذا التعليق

لا مش لازم تكون الخبرة فى نفس مجال الشهادة الدراسية

يعنى مثلا فى واحد ممكن يقدم شهادة خبرة طباخ لمهنة طباخ وهو أصلا خريج كلية حقوق

لو تعرف تجيب شهادة خبرة هات وكل متكون سنوات الخبرة فى شهادة الخبرة أكتر كل ما نقاطك تزيد يعنى لو شهادة الخبرة 4 سنوات حتاخد نقاط الخبرة كاملة

لاثبات الخبرة لازم شهادة خبرة مختومة ومعاها بيانات الشخص اللى كنت شغال عنده وخدت الخبرة من عنده

أحب ألفت أنتباه حضرتك أن لو عملت شهادة مضروبة وأكتشفوها تنسى موضوع الهجرة نهائى

أى استفسارات أخرى أى خدمة نحن هنا

هو ايه قصد حضرتك بمضروبة؟

الفكرة اني دخلت جيش واشتغلت في اعمال فنيه للتوصيلات الكهربيه مع اني اصلا مهندس

وممكن اجيب شهاده من الجيش اني اشتغلت السنة ده والفكرة ان الوظيفه ده في اللستة

بس مش عارف هيقبلوها في الهجره ولا لأ

وهل لازم اكتب زي ريفرنس لو هعملها لانه معتقدش انه هينفع احط ريفرنس او رقم تلفون حد مثلا

انما هي هتكون مختومة وممضيه بس وفيها المهام الوظيفيه والمده

تم تعديل بواسطة engamr
رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...