اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

المتقدمين للهجرة بعد 25 يونيو 2010

Recommended Posts

الله يبارك فيك يا أكرم ويسرلك اللى فيه الخير

شكرا يا أغابى وبالتوفيق سواء فى الفيدرال أو كيبك....عارفة أنا لولا الفرنسى عندى على قده كنت قدمت كيبيك وريحت دماغى من شدة الأيلتس بس الحمد لله وأهى الأمور ماشية كويس لحد دلوقتى.

رابط هذا التعليق

• الردود 1.4k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

الف مبروك لأحمد و لكل الناس

أسف علي الغيبه الطويله بس كنت مسافر إجازة سريعه ولسه راجع

عايزين نفرح ببقيت الناس ان شاء الله قريب.

عمرو

Have you ever wondered which hurts the most: saying something and wishing you had not, or saying nothing, and wishing you had?

رابط هذا التعليق

عمرو

حقيقي يا عمر افتقدناك كتير اوى يا اكسيلانس

حمدالله على السلامة ونبدأ الشقى بقى

يا عدوى على راى فريد شوقى

خد يا عمر شمة

:give_rose:

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

فرسـان العالـم الحقيقيـون . . هــم شعــوب الارض

رابط هذا التعليق

عمرو

حقيقي يا عمر افتقدناك كتير اوى يا اكسيلانس

حمدالله على السلامة ونبدأ الشقى بقى

يا عدوى على راى فريد شوقى

خد يا عمر شمة

يا سلام شمه واحده بس قولي شمتين تلاته و الله كلكم وحشتوني و ان شاء الله ربنا يوفقنا كلنا

و خدي يا اغابي :clappingrose::clappingrose::clappingrose: التلات وردات دول

عمرو

Have you ever wondered which hurts the most: saying something and wishing you had not, or saying nothing, and wishing you had?

رابط هذا التعليق

الف حمد الله على السلامه يا عمرو

التوبيك نور

والله انت واحمد سيف واكرم واليكس ومش عايزه انسي حد

نوارة المنتدى وربنا يكرمك ويسعدكم ويساعدكم زى ما ساعدتوا الجميع

عمرو

رابط هذا التعليق

الحمدلله اخيرا عرفت فين الفايل بتاعى

الفايل تقريبا ضايع فى المحيط الهندى او اى حته فيها ميه

اخيرا ردوا عليا وقالوا ان الفايل رجعلى بعد 5 ايام من استلامه

يعنى بتاريخ 14/9/2010 وميعرفوش بقى البريد عمل فيه ايه

يعنى ولا ورق ولا اى حاجه عموما انا معايا وصل كهرباء ممكن ينفع؟؟

وراح الايلتس و ولاد التيت مش بيطلعوا غيرة

اكرم عاوز نصيحيتى

سنك وخبرتك مدينلك نقاط كيبك قدم كيبك

وهما يدوب 4 مستويات فرنساوي ولان معاك شهادة ايلس مدياك نقاط برضوه اللغة الانجليزية وحتخفف الحمل من الفرنساوي

وتخلص من الموضوع داه غير ان الناس اللى فى الخليج بيحبوهم اوى

ومش بيحبو يكسفونا واول ما تروح هناك بتتفاجأ ان كيبك

مفتوحة على فيدرال وكلهم بلد واحدة زى كدا الميكروباص اللى بين المنصورة ومصر واسكندرية

البلد على بعض انا اعرف واحد هناك دراسته فى كيبك وشغله فى فيدرال وهو طالع على كيبك مش فيدرال

والدنيا بمبى زى ما قالت سعاد حسنى

خلص يا اكرم فيدرال قلبت دماغ - كيبك ارحم وانا اتورطت فى فيدرال اساسا

اختى وصلت لمرحلة التاشيرة لكيبك وانا لسة فى الفايل نمبر يدوب برغم اننا باعتين ملفاتنا فى

وقت واحد بس انا رجعولى الفايل اول مرة قال فى غلطة فى الابليكيشن

والفلم الماساوى اللى انت تعرفوا داه عن ملفى لفيدرال لكن كيبك مفهاش تعقيد زى فيدرال وفى النهاية كل الطرق تؤدى الى روما

خد شم شمة

شكلك هاتلعبى فى دماغى يااغابى

وانا بصراحه معنديش استعداد ادخل توبيك كيبيك واقراه من الاول

بصى ادرسى الموضوع انتى وداليا وعيشوا حياتكم وحد فيكم يدينى الخلاصه

عشان انا عقبال ماجيبت كل توبيكات الفيدرال قربت يجيلى زهايمر

ايه رايك ياداليا ؟؟؟؟

نديها سيلفو بلى ولاميزون حسنى مبارك والكلام العجيب ده

الأشجار لاتموت إلا وهي واقفة.....

...

رابط هذا التعليق

التوبيك نور

عمرو

ربنا يخليكي يا ام سيف و ربنا يتقبل منك الدعاء و ان شاء الله هنحتفل بال ِAOR و اوعدك ان شاء الله ان بعد كده هنكون مع بعض جروب واحد ان شاء الله بس خلينا نلم الشمل الاول و ناخد اكرم و ان شاء الله ربنا يكرم

عمرو

رابط هذا التعليق

ايه رايك ياداليا ؟؟؟؟

ولا تقرا توبيك كيبك ولا حاجة - انا حاقدملك المعلومات على طبق من فضة جاهزه - اكمن انا مذاكرة كويس لانى عاملة ملف اختى بس هى الحمدالله اخدت السي اس كيو وعاملة ملف اخويا وانا نفسي مقدمة ملف فى كيبك وماشية هنا وهنا

اى معلومة عندى وبعدين انا برضوه طول اليوم قعدة مع الجماعة بتوع كيبك هناك متابعة معاهم باستمرار لو روحت حتلاقيني

اسمع نصيحيتى يا اكرم

وانتم فى السعودية عندكم مكان تتعلموا منه فرنسي الكام مستوى فرنسي لكن احنا فى الكويت حسرة علينا ولا مكان نتعلم منه فرنسي فبنعتمد على الكورسات اللى نظام شنطة وسي دي هات او مواقع نت

انا لسة ما قررتش اذاكر فرنسي الا لو منتصر ما جابش درجات الايلس المطلوبة ودى اخر فرصة معانا فى 15 يناير الجاى

كمان يا اكرم يا ابنى افهمنى - كيبك شادين حيلهم ولا بيوجعو دماغنا زى فيدرال جابولى شلل

وفى النهاية هناك اصحابي بيقولولك ان كيبك وفيدرال مفتوحين على بعض وشغل المنتديات داه حتضحكوا عليه بعدين لما تفتكروه وحيبقى ذكرى و لطيفة - والله يرحم الاتنين

خد وردة اهو مش مسمومة ولا حاجة ثق فيا

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

رابط هذا التعليق

ياااااااااااااا رب

التوبيك نور

عمرو

ربنا يخليكي يا ام سيف و ربنا يتقبل منك الدعاء و ان شاء الله هنحتفل بال ِAOR و اوعدك ان شاء الله ان بعد كده هنكون مع بعض جروب واحد ان شاء الله بس خلينا نلم الشمل الاول و ناخد اكرم و ان شاء الله ربنا يكرم

عمرو

رابط هذا التعليق

اوعى تصدقها يا اكرم... الورده دى مسمومه :P

ايه رايك ياداليا ؟؟؟؟

ولا تقرا توبيك كيبك ولا حاجة - انا حاقدملك المعلومات على طبق من فضة جاهزه - اكمن انا مذاكرة كويس لانى عاملة ملف اختى بس هى الحمدالله اخدت السي اس كيو وعاملة ملف اخويا وانا نفسي مقدمة ملف فى كيبك وماشية هنا وهنا

اى معلومة عندى وبعدين انا برضوه طول اليوم قعدة مع الجماعة بتوع كيبك هناك متابعة معاهم باستمرار لو روحت حتلاقيني

اسمع نصيحيتى يا اكرم

وانتم فى السعودية عندكم مكان تتعلموا منه فرنسي الكام مستوى فرنسي لكن احنا فى الكويت حسرة علينا ولا مكان نتعلم منه فرنسي فبنعتمد على الكورسات اللى نظام شنطة وسي دي هات او مواقع نت

انا لسة ما قررتش اذاكر فرنسي الا لو منتصر ما جابش درجات الايلس المطلوبة ودى اخر فرصة معانا فى 15 يناير الجاى

كمان يا اكرم يا ابنى افهمنى - كيبك شادين حيلهم ولا بيوجعو دماغنا زى فيدرال جابولى شلل

وفى النهاية هناك اصحابي بيقولولك ان كيبك وفيدرال مفتوحين على بعض وشغل المنتديات داه حتضحكوا عليه بعدين لما تفتكروه وحيبقى ذكرى و لطيفة - والله يرحم الاتنين

رابط هذا التعليق

كدا يا ام سيف

bsh:)

مش قولتلك داه سر بيني وبينك وماتقوليش لحد ..... خلي الزحمة تخف شوية

لا على جنب بقى

انتى عثل عثل عثل

ربنا يكرمك ويوفقك

خدى شمي دى بس مسمومة بقى

رابط هذا التعليق

الحمدلله اخيرا عرفت فين الفايل بتاعى

الفايل تقريبا ضايع فى المحيط الهندى او اى حته فيها ميه

اخيرا ردوا عليا وقالوا ان الفايل رجعلى بعد 5 ايام من استلامه

يعنى بتاريخ 14/9/2010 وميعرفوش بقى البريد عمل فيه ايه

يعنى ولا ورق ولا اى حاجه عموما انا معايا وصل كهرباء ممكن ينفع؟؟

وراح الايلتس و ولاد التيت مش بيطلعوا غيرة

اكرم عاوز نصيحيتى

سنك وخبرتك مدينلك نقاط كيبك قدم كيبك

وهما يدوب 4 مستويات فرنساوي ولان معاك شهادة ايلس مدياك نقاط برضوه اللغة الانجليزية وحتخفف الحمل من الفرنساوي

وتخلص من الموضوع داه غير ان الناس اللى فى الخليج بيحبوهم اوى

ومش بيحبو يكسفونا واول ما تروح هناك بتتفاجأ ان كيبك

مفتوحة على فيدرال وكلهم بلد واحدة زى كدا الميكروباص اللى بين المنصورة ومصر واسكندرية

البلد على بعض انا اعرف واحد هناك دراسته فى كيبك وشغله فى فيدرال وهو طالع على كيبك مش فيدرال

والدنيا بمبى زى ما قالت سعاد حسنى

خلص يا اكرم فيدرال قلبت دماغ - كيبك ارحم وانا اتورطت فى فيدرال اساسا

اختى وصلت لمرحلة التاشيرة لكيبك وانا لسة فى الفايل نمبر يدوب برغم اننا باعتين ملفاتنا فى

وقت واحد بس انا رجعولى الفايل اول مرة قال فى غلطة فى الابليكيشن

والفلم الماساوى اللى انت تعرفوا داه عن ملفى لفيدرال لكن كيبك مفهاش تعقيد زى فيدرال وفى النهاية كل الطرق تؤدى الى روما

خد شم شمة

ايه رايك ياداليا ؟؟؟؟

يلا يا اكرم معاك و انا هستغل اغابى البتحاول تخف الزحمة من كندا و بعد مناخد الاحنا عايزيننو نسميمها احنا ببوكيه ورد و سيلفو بليه يا اكرم و اتينسيون يا مصر

رابط هذا التعليق

ايه رايك ياداليا ؟؟؟؟

اسمع نصيحيتى يا اكرم

ماشى يا اغابى سعدينا و احنا هنمشى وراكى و شكلهم هيكلبشونا انا و اكرم اتفضلى ادينا لينك الابليكيشن ولو انى بعتلك لينك النهاردة فيه ابليكشن اعتقد ان هى ديه بصى كده و قوليلى انا لاقيتها ارخص فى الفلوس كمان اعطينى معلوماتك يا عسل

رابط هذا التعليق

كدا يا ام سيف

bsh:)

مش قولتلك داه سر بيني وبينك وماتقوليش لحد ..... خلي الزحمة تخف شوية

لا على جنب بقى

انتى عثل عثل عثل

ربنا يكرمك ويوفقك

خدى شمي دى بس مسمومة بقى

ايه ده الورده طلعت مسمومه و انا اللي عمال اشم فيها من امبارح و اغابي عماله تقولي خدلك شمه خدلك شمه ماشي يا اغابي و انا اللي كنت بحرم نفسي من العشا عشان تستعشي و احرم نفسي من الغطا عشان تستغطي

على العموم عوده لموضوع كيبك اللي هيعرف يذاكر فرنساوي يقدم كيبك ( مشكله كيبك الوحيده هيا الفرنسيه)لكن اي حاجه تانيه اسهل مافيش اي مشكله انك تروح كيبك او فيدرال المهم انك تروح

طبعا هما مزنقين قوي فى الفيدرال عشان يخفوا الناس بس فى كيبك لسه موجودين

اغابي يا عثل انا احساسي بيقول وانا احساسي مبيكدبش انك هتكملي فى كيبك كده مش عارف ليه شايفك متحمسه لكيبك قوي قوي بس على العموم انت عندك الاتنين موجودين اللي يجي الاول روحي فيه

و خلي منتصر يشد حيله شويه مش معقول الايلتس يا جماعه مش شديد الصعوبه قوي كده

خدي يا اغابي الورده دي بس شميها و خليها معاكي :clappingrose: ( ده مسمومه بس مسمومه على خفيف )

عمرو

رابط هذا التعليق

يا جماعة أنا مقدم نظام قديم قبل فبراير و وقف وساعدت أخويا و أخت المدام السنة اللى فاتت و قدموا كيبك و الحمدلله أخدوا السى أس كيو و دلوقتى هما باعتين المديكال و الباسبورات بقالهم شهرين و للأسف أنا مقدمتش معاهم كبيك علشان ساعتها الفيدرال كان شغال.

المهم إاى قدمت كيبك من 4 شهور و لحد دلوقتى مجاليش الفايل نمبر و كمان معنديش مشكلة لا فى الفرنساوى و لا الإنجليزى . و بعد تفكير روحت إمتحنت الأيلتس و بجهز ورقى أقدم فيدرال جديد. اللى عايز أقوله إنى مش متفق مع كلام أغابى إن كيبك أفضل من ناحية الوقت الأيام ديه لأنها شكلها بتطول لحد الإنترفيو السنة اللى فاتت كانت بتاخد مابين 5 إلى 6 شهور بس مابين التقديم لحد الحصول على السى أس كيو لكن واضح إن ده مبقاش الحال دلوقتى و خصوصا إن بعد ما بتتاخد السى أس كيو حنرجع و نقدم فيدال تانى. أنا رأيى نقدبم الفيدرال الجديد ممكن يكون أفضل لأن على كلامهم بياخد أقل من سنة. اللى عايز يقدم كيبك اليومين دول يا إما معندهوش حل تانى أو يكون عنده إستعداد يستنى شويه

تم تعديل بواسطة ahmed medhat
رابط هذا التعليق

يا جماعة أنا مقدم نظام قديم قبل فبراير و وقف وساعدت أخويا و أخت المدام السنة اللى فاتت و قدموا كيبك و الحمدلله أخدوا السى أس كيو و دلوقتى هما باعتين المديكال و الباسبورات بقالهم شهرين و للأسف أنا مقدمتش معاهم كبيك علشان ساعتها الفيدرال كان شغال.

المهم إاى قدمت كيبك من 4 شهور و لحد دلوقتى مجاليش الفايل نمبر و كمان معنديش مشكلة لا فى الفرنساوى و لا الإنجليزى . و بعد تفكير روحت إمتحنت الأيلتس و بجهز ورقى أقدم فيدرال جديد. اللى عايز أقوله إنى مش متفق مع كلام أغابى إن كيبك أفضل من ناحية الوقت الأيام ديه لأنها شكلها بتطول لحد الإنترفيو السنة اللى فاتت كانت بتاخد مابين 5 إلى 6 شهور بس مابين التقديم لحد الحصول على السى أس كيو لكن واضح إن ده مبقاش الحال دلوقتى و خصوصا إن بعد ما بتتاخد السى أس كيو حنرجع و نقدم فيدال تانى. أنا رأيى نقدبم الفيدرال الجديد ممكن يكون أفضل لأن على كلامهم بياخد أقل من سنة. اللى عايز يقدم كيبك اليومين دول يا إما معندهوش حل تانى أو يكون عنده إستعداد يستنى شويه

معلش انا مش فاهمة هو انت ليه تقدم فيدرال تانى بعد ماتاخد السى أس كيو من كيبك مش هما لو وافقوا عليك و ادهولك خلاص كده؟؟

ممكن توضحلى

رابط هذا التعليق

معلش انا مش فاهمة هو انت ليه تقدم فيدرال تانى بعد ماتاخد السى أس كيو من كيبك مش هما لو وافقوا عليك و ادهولك خلاص كده؟؟

ممكن توضحلى

لأن كيبك معندهاش صلاحية إنها تدى فيز دخول كندا فلازم بعد موافقة كيبك إن يتعمل ملف تانى فيه صورة السى أس كيو و يتبعت فيدرال علشان هما بس اللى عندهم صلاحية إصدار الفيز. بس الفرق إن ساعتها الفيدرال مش بيعمل تشيك على النقط و اللغات و الكلام ده فقط بيعمل تشيك على الخبرة صحيحة و لا لأ و الفيش و يبعت الميديكال و بعد كده يطلب الباسبورات علشان إصدار الفيزا و الفترة ديه لوحدها بتبقى مابين 10 شهور لسنة.

تم تعديل بواسطة ahmed medhat
رابط هذا التعليق

ايه ده الورده طلعت مسمومه و انا اللي عمال اشم فيها من امبارح و اغابي عماله تقولي خدلك شمه خدلك شمه ماشي يا اغابي و انا اللي كنت بحرم نفسي من العشا عشان تستعشي و احرم نفسي من الغطا عشان تستغطي

على العموم عوده لموضوع كيبك اللي هيعرف يذاكر فرنساوي يقدم كيبك ( مشكله كيبك الوحيده هيا الفرنسيه)لكن اي حاجه تانيه اسهل مافيش اي مشكله انك تروح كيبك او فيدرال المهم انك تروح

اغابي يا عثل انا احساسي بيقول وانا احساسي مبيكدبش انك هتكملي فى كيبك كده مش عارف ليه شايفك متحمسه لكيبك قوي قوي بس على العموم انت عندك الاتنين موجودين اللي يجي الاول روحي فيه

خدي يا اغابي الورده دي بس شميها و خليها معاكي :clappingrose: ( ده مسمومه بس مسمومه على خفيف )

عمرو

احرجتنى يا عمر اللمبى

اى ورد منك حلو حتى لو مسموم ما دام كنت بتتحرم من الغطا علشان استغطى

بس اهم حاجة تسيبنى اعيش ليوم التلات ولا الاربع

انا يا شباب زى ما فهمتكم هنا وفهمت الجماعة فى توبيك كيبك

انى مقدمة الاتنين يعنى انا العصفورة اللى بتطير هنا وهنا من وقت لتانى

ناوية افتح توبيك جديد وانشالله تشرفونى ونعمل ملحة وحفل افتتاح محصلش واخترت اسم التوبيك الجديد

المنتظرين الفايل نمبر من كيبك

باختصار حاكتب شوية معلومات - لانى مش حابة افشل التوبيك الجميل داه - للدكتور / احمد سيف

لكن خدو معلومات على خفيف

الفلوس فى الشيك

المقدم الرئيسي 390 دولار

المرافق ليه الزوجة = 150 دولار

وكل طفل = 150 دولار

لو كنت فى مصر

او كنت فى السعودية

عندك المركز الفرنسي

لو كنت فى الكويت - مفيش مصادر - غير مدرسين اعدادى بتوع المدارس الثنائية اللغة

والساعة الواحدة عندهم ب10 دينار يا بلاش - خراب بيوت داه فى الكويت

الابليكيشن معاكم خطوة بخطوة

سهل اوى جدا خالص

الورد كله مسموم اللى فى باب كندا

:give_rose: :give_rose:

رابط هذا التعليق

عمرو

احرجتنى يا عمر اللمبى

اى ورد منك حلو حتى لو مسموم ما دام كنت بتتحرم من الغطا علشان استغطى

بس اهم حاجة تسيبنى اعيش ليوم التلات ولا الاربع

انا يا شباب زى ما فهمتكم هنا وفهمت الجماعة فى توبيك كيبك

انى مقدمة الاتنين يعنى انا العصفورة اللى بتطير هنا وهنا من وقت لتانى

ناوية افتح توبيك جديد وانشالله تشرفونى ونعمل ملحة وحفل افتتاح محصلش واخترت اسم التوبيك الجديد

المنتظرين الفايل نمبر من كيبك

باختصار حاكتب شوية معلومات - لانى مش حابة افشل التوبيك الجميل داه - للدكتور / احمد سيف

لكن خدو معلومات على خفيف

الفلوس فى الشيك

المقدم الرئيسي 390 دولار

المرافق ليه الزوجة = 150 دولار

وكل طفل = 150 دولار

لو كنت فى مصر

او كنت فى السعودية

عندك المركز الفرنسي

لو كنت فى الكويت - مفيش مصادر - غير مدرسين اعدادى بتوع المدارس الثنائية اللغة

والساعة الواحدة عندهم ب10 دينار يا بلاش - خراب بيوت داه فى الكويت

الابليكيشن معاكم خطوة بخطوة

سهل اوى جدا خالص

الورد كله مسموم اللى فى باب كندا

:give_rose: :give_rose:

فى الكويت فى معهد فولتير فى الجابرية و هو اللى بيتعمل فيه إمتحانات التى سى أف و التى أويه أف وأعتقد بيدى كورسات

رابط هذا التعليق

فى الكويت فى معهد فولتير فى الجابرية و هو اللى بيتعمل فيه إمتحانات التى سى أف و التى أويه أف وأعتقد بيدى كورسات

مفيش الكلام

ابسولوتلى

اوشعااااااااااااااااااااااات

ما كنتش الناس اكلت زلط من النت

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...