اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

سماعة المحمول انفجرت في أذن الموظف

Simba

Recommended Posts

انفجرت سماعة موبايل صيني أثناء استخدامها لأول مرة في أذن موظف بوزارة الإسكان مما تسبب ذلك في اصابته بحروق من الدرجة الأولي بأذنيه ويده اليسري.. تم نقل الموظف المصاب ويدعي جمال التهامي »٥٤ سنة« إلي مستشفي المنيرة العام وانتقل لسؤاله وباشر التحقيق المعتصم بالله جبال وكيل نيابة السيدة زينب باشراف محمود إسماعيل رئيس النيابة.. قرر الموظف في التحقيقات انه اشتري موبايل صيني من أحد محلات الموبايلات بشارع رشدي بالموسكي منذ ٠١ أيام وأثناء استخدام السماعة الخارجية »الهاند فري«، الخاصة بالموبايل انفجرت في اذنيه ويده اليسري.. أمر المستشار محمد غراب المحامي العام الاول لنيابات جنوب القاهرة باستدعاء صاحب المحل الذي اشتري منه المجني عليه الموبايل لسؤاله والاستعلام عن كيفية دخول هذا النوع من الموبايلات لمصر وارسال سماعة الموبايل للمعمل الجنائي لفحصها

رابط هذا التعليق

هم مش كانوا منعوا الموبايلات الصيني من كام شهر وقالوا خلاص مش هتشتغل على الشبكه اساسا . . رجعوا في كلامهم ولا ايه ؟

على العموم الخبر ده والي سمعته امبارح في التلفزيون برضه اظنه كفيل انه يردع كل من تسول له نفسه يشتري اي موبايل من بتوع الغلابه ومقداموش بقى غير على توكيلات الحيتان بتوع السوق .. ربنا يعين

طبعا الجماعه الي معاهم الآي فون بقى محدش يقدر يكلمهم .. صباحه قر

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

فعلا يا سمبا

انا قريت الخبر داه نهارده فى الصحافة

خلو بالكم دى مشكلة - ولو كان حصل الموقف نفسه فى اوربا او امريكا

كانو منعوا فورا استيراد الحاجات دى وكان عملوا قانون كمان يعاقب على استيرادها

كل الحاجات الصيني مش كواليتي وممكن تضر الناس طب ليه ماليا الدنيا كده

انا زهقت - كل حاجة صيني صيني

احنا زمان كان الشيء الوحيد اللى مغرق الدنيا صيني هو الاطقم الصيني والخزف الصيني

- لكن دلوقتى كل حاجة صيني - والمشكلة الاضرار الخطيرة .....

اغابي

jmb-)

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

فرسـان العالـم الحقيقيـون . . هــم شعــوب الارض

رابط هذا التعليق

صباح الخير يا مدام ضحي

من غير قر ولا حاجة اهم ميزة كنت بدور عليها في الاي فون وهي الكتب مش عارف استخدمها ولا شكلي هعرف

ده غير اصلا ان الاي فون مكتوب عليه صنع في الصين

بمناسبة التلفيونات الصيني فبجد لها العجب انا اجازتي اللي فاتت كنت بشوف شباب والواحد اصلا ما ينفعش يقول عليهم شباب ماشي في الشارع وماسك التلفيون الصيني ومشغل اغنية بصوت عالي جدا وبيطوح دماغه يمين وشمال طربا غير طبعا تشويحه بايده اللي فيها التلفيون

بعدين الصيني بالمقارنة بالماركات التانية مش بتاع الغلابة ولا حاجة لانه معروف هيبوظ بسرعة ما يستحملش لانه صيني ابن صيني

فتمنه اي كان قليل فهو خسارة فلوس وبس

تم تعديل بواسطة سمبا
رابط هذا التعليق

انا زهقت - كل حاجة صيني صيني

والله بجد وانا حتي لما الواحد يدور علي حاجة عايزها مش بيلاقيها غير صيني لبس ولا اجهزة ومش عارف اصلا الاسواق كلها غرقانة ليه كده بالمنتجات الصيني

رابط هذا التعليق

صيني عن صيني يفرق

في أوروبا والدول المتقدمة عندهم معايير وأشتراطات محدده بتخلي الصينيين يلفوا حوالين نفسهم وما يقدروش يخالفوا الأشتراطات دي قيد أنمُله .. وبالتالي تلك المنتجات اللي الصين مغرقه بيها أوروبا وأمريكا تكاد تضاهي منتجات الدرجة الأولى الياباني أو الكوري او حتى الامريكي نفسه ... وكله بثمنه

أما في افريقيا والدول العربية المتأخرة .. فنهارو أبيض وكله ماشي ...

بتلاقي الصين بيصدروا لنا الزبالة بتاعتهم ... ويادوب معظم المنتدات تلاقيها one time use .... فطالما الناس بتدور عالسعر فقط .. يبقى إديها حاجات من ابو ببلاش وإبقى قابلني بعد كده ..

لكن مما لا شك فيه إن الصين تفوقت على نفسها .. وكبرى الشركات وخصوصاً شركات الحاسب الألي والتكنولوجيا بتصنع منتجاتها هناك عشان إنخفاض التكاليف

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

كويس انكم قولتولي المصيبه دي

جوزي كان جايب موبايل صيني تقليد ال n95

لاقاه صغنن و محندق كده فاشتراه لمريم اصل الهانم عاوزة موبايل

رابط هذا التعليق

كنت داخل اقول نفس الكلام بتاعك يا مسيو س س

القصة كلها ان الصين بتعرف تعمل كل حاجة واى حاجة لاى جودة تطلبها وكله بتمنه

فطبعاا احنا عايزين حاجة رخيصة جداااااااااا وممتازة جدااااا

بس طبعا هما مش هبل........وكمان المشكلة فى المستورد

لان الموضوع بيبدأ ازاى؟؟؟؟

- اى مستورد عايز مثلا سلعة معينة ولتكن اى حاجة قول مثلا مكنسة كهربائية نوع اصلى توشيبا مثلا

يقول للمصنع او المصدر احنا عايزين واحدة اخت دى بس فى حدود مثلا كذا

يقوله انا ممكن اعملهالك بكذا وبكذا وبكذا ( 10و7و5) مثلا

نفس الشكل مع فرق الخامة.........لان سر نجاح الصين فى الخامة بتاعته وامتلاكهم للخامات ومصدرها

طبعا المستورد يطلب ارخص حاجة واردأ حاجة.......طالما الشكل جذاب مش مشكلة

وشهر والتانى الحاجة تبوظ وغير واشترى ياباشا

﴿ قال رسول الله صلى الله عليه وسلم
كلمتان خفيفتان على اللسان ثقيلتان فى الميزان حبيبتان الى الرحمن

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      فى أبريل عام 1973 وقف شخص فى أحد شوارع نيويورك يتحدث من تليفون يحمله فى يده وسط ترقب ودهشة من الصحفيين المتابعرض المقال كاملاً
    • 1
      تم بعشوائية أدت إلى نزاحم شديد أمام شركات المحمول في جميع أنحاء مصر ؛ لكن أمس تم تدارك الأمر و تم الإعلان عدة آليات لإضافة رقم المحمول لبطاقة التموين الأمر يتطلب و فورا  مراجعة كيف تم القرار و من إتخذ القرار - قرار يمس عشرات الملايين من حاملي بطاقات التموين -  الذين لا علاقة لهم بالتليفون المحمول
    • 0
      كانت مصر هى سر نجاحه فقد وهب حياته لها واتخذ منها طريقا للمجد أغرق نفسه فى مشكلاتها فمنحته الطريق للعالمية عرض المقال كاملاً
    • 0
      وافق مجلس النواب مبدئيا على مشروع قانون تعديلات شروط شغل الوظائف أو الاستمرار فيها والذى يقضى بإنهاء خدمة ال عرض الصفحة
    • 14
      لم أعد اشعر بالمهانة عندما أحشر في علب السردين هذه ليس هناك وسيلة مواصلات على هذا الطريق إلا عربات السرفيس تشمم عرق الكادحين أصبح يمثل استدعاء لقيمة الكدح من أجل لقمة العيش كان الشم اجباري لكن الاستدعاء مازال تلقائيا شرح لي الرجل كيفية الوصول لمنزله وعدد لي كم سيارة سأركب بل وفي كم محطة سأنزل .. الطريق يجاور ترعة ضيقة .. خبراتي السابقة على هذه الطرق تقول أن بعض السيارات يصيبها الظمأ فتنزل للترع تروي عطشها يتسائل المرء عندما ينزل هذا العدد الوفيرمن الناس كيف احتواهم هذا الفراغ ؟؟ ..
  • أضف...