اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

استيضاح عن شروط البناء في التجمع الخامس

stone

Recommended Posts

بسم الله الرحمن الرحيم

الأخ الفاضل مهندس / أشرف

الاخ الفاضل مهندس / ابو يوسف

الاخوف الأفاضل المشتركين فى المنتدى

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

بداية انا صاحب استيضاح عن زيادة نسبة غرف السطح بمدينة القاهرة الجديدة واشكركم جميعاً على تقديم النصائح لى فى هذا الموضوع واود ان اوضح لحضراتكم اننى عندما طلبت استشارتكم فى هذا الموضوع الا بثقتى فيكم وانتم أهلا لها واعلم جيداً انكم تقدمون الخدمة والأستشارات لأ عضاء المنتدى لوجه الله تعالى وأسال الله العلى القدير أن يجعلها فى رصيد حسناتكم

اما عن موضوع استيضاحى وطلب المشورة منكم فانا ذهبت الى جهاز المدينة ولم أحصل منهم على جواب كافى فى هذا الشأن وانا اريد ان ازود نسبة السطح بطريقة قانونية لأننى احتاج فعلا لهذة الزيادة وانا انشأت المبنى وهو فيلا فى حى الياسمين مكونة من بدروم وارضى ودورين متكررين والخرسانات مصصمه على ان تتحمل اربعة أدوار متكررة غير الارضى وانا حبيت استفسر عن هذا الشأن لأننى سمعت اخبار كثيرة فى هذا الموضوع بعضها يؤكد والأخر ينفى ولهذا ذهبت الى الجهاز املا فى ايجاد حل قانونى لها ولكننى لم أجد لدبهم آى اجابة وانا طلبت منكم المشورة لعلى اجد آى معلومه لديكم .

وانا اشكركم وأشكر كل من ادلى بدلوه فى هذا الموضوع ولكم تحياتى وأسال الله أن يجزيكم خير الجزاء على هذا العمل التطوعى

والسلام عليم ورحمة الله وبركاتة

أخيكم / رفعت

ا

اخي الكريم :

لو عايز استفسرلك في الجهاز مباشره هل زيادتها غرف السطح غرامه ام ازاله ممكن توافيني بمعلوما اكتر عن القطعة

مجاورة كام ؟؟؟؟ ترخيص سنه كام ؟؟؟؟ التصميم معتمد الزياده ام لا ( بمعنى هل الاستشاري ختم اللوحات ان الاساسات تتحمل دوريين اضافيين ام لا ؟؟؟؟؟

انت المالك الاصلي ام بتوكيل ؟؟؟؟

لو بتوكيل هل تم التنازل في الجهاز ام لا ؟؟؟؟ هل تم الانتهاء من المبنى ام لا ؟؟؟؟

هل تم ادخال الكهرباء ام لا ؟؟؟؟

هل تم الحصول على العقد الاخضر ام لا ؟؟؟؟

وانا هسالك في الجهاز وانشاءالله هعطي لك الخبر اليقين ..... كي تتطمن

اخوك المهندس ابو يوسف

رابط هذا التعليق

• الردود 60
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

بسم الله الرحمن الرحيم

الأخ / المهندس أبو يوسف

أولاً : أنا لم أقول قبل ذلك أن أخذ شغل من المنتدى حرام أو عيب و لم أقول على حضرتك ما تدعيه عليا - إعتراضي الوحيد كان على مخالفة القانون و قبول الإشراف على أعمال مخالفة بهذه الطريقة 0

ثانياً : قانون البناء الموحد الجديد لا يعرف حاجة إسمها دفع غرامة فالإزالة وجوبية فيه لجميع لأعمال المخالفة مهما صغر حجم هذه المخالفات طالما أنه تم تنفيذها بعد صدوره 0

ثالثاً : السؤال الذي تم طرحه كان على العام و بالتالي إعطاء السائل رقم تليفونك للإستفسار سيحرم معه شريحة عريضة من الناس تنتظر المعلومة على المنتدى العام 0

رابعاً : لم أجد في مشاركتكم ما يدل على سؤالك عن الإشتراطات الموجودة بالمنطقة - فما بالك لو أخذ السائل بنصيحتك و طلعت المنطقة في الآخر لا تصلح معها زيادة متر واحد كما تفضلت و أشرت في ردك ؟ 0

خامساً : طالما أن الأخ السائل وافق على قبوله شروط جهاز المدينة عند شراؤه الأرض و إرتضى أن تكون نسبة البناء هي 25 % فقط فعليه الإلتزام بكل هذه الشروط و عدم مخالفتها و حتى إذا لم يقع ضرر على أحد 0

( معلهش هي وجهات نظر )

سادساً : و هذا هو الأهم سأقوم بتوجيه سؤال لحضرتك أيهما أفضل للسائل :-

1- أن يلتزم بالقانون و لا يعرض نفسه لأي مخاطرة ؟

2- أن يجازف بأمواله و يعمل حاجة مخالفة و يا عالم نتيجتها حتكون إيه ؟

دا حتى المثل يا أخي الفاضل بيقول ( إمشي عدل يحتار عدوك فيك ) !!!

مهندس / أشرف محمد

يا شباب العقد شريعة المتعاقدين

عند شراء الارض من الجهاز هناك شروط يجب اتباعها ولم يضعها الجهاز هباءا

وصدقنى يا اخى اذا فعل كل واحد مثل ما ستفعل ستتحول المدينة الى فوضى مثل باقى المدن وانظر الى ما يجدث فى 6 اكتوبر الان

للاسف كلنا نشتكى من الحكومة ومن الروتين ومن الرشوة وكسر القوانين ولكن يجب ان نتغير اولا ( ان الله لا يغير مابقوم حتى يغيروا ما بانفسهم )

للاسف الشعب المصرى دائما بيستغل دهاليز وثغرات القوانين اكثر من استخدامه للقوانين نفسها

صدقنى اخى الكريم اى اختلاف عما تعاقدت مع الهية به شبه دينية لانك خالفت تعاقدك ولا تتحجج بان الامر عادى او شىء

ملحوظة :

منذ سنوات كان دفع نقود او شىء مقابل خدمة تسمى رشوة او اكرامية وكانت تتم فى الخفاء اما الان لان الكل اصبح يقوم بها يوميا اصبحت شىء عادى وشبه مسموح حتى انى ارى الناس بتدفع بدون ان يطلب الموظف منهم لانهم تعودوا على كسر القوانين للاسف

انا اسف خرجت عن الموضوع لرغبة البعض فى حث الناس على كسر القوانين واطلاعهم على ثغراتها

واخيرا احيى احى المهندس اشرف على التزامه باداب واحلاق مهنته والتى اتمنى ان يقلده فيها ولو 10 % من مهندسى البلد حتى يستيم البناء بها وربنا يبارك له فى رزقه

اخواني الاعزاء

المنطقة اللي اقصدها مافيها زياده متر واحد الى الان هي التمر حنة لانها قريبه من قاعده الصواريخ

ثم ان مافيش حد لسه بنى فيها نهائيا غير مستشار قانوني فقط فيلا واحده فقط

وبعديين مساحات الارض فيها كبيره فغرف السطح فيها كبيره

صحيح ان النسبة 45% مباني فقط بس من مساحة الارض الكبيرة بتعطي رقم ( مساحه كويسه في غرف السطح)

وبعديين انا مش قصدي ان دائما احنا بنخالف القوانيين ؟؟؟؟

سؤال كم مره قمت بقياده سياراتك بسرعة 100كم /ساعة والطريق مكتوب عليه 60مثلا او 90 ويكون الطريق لسه جديد يعني يستحمل 120كم /ساعة

هم عارفين انهم بيحطوا قوانيين وعارفيين ان الناس بتخالف وعشان ايه ؟؟؟؟

سؤال لما هم بيطرحوا الاراضي عشان الناس تبني وتسكن كم واحد بيتقدم عشان ياخد وهو في نيته البناء فعلا وكم واحد بيتحايل ويدخل القرعة عشان المكسب وياخذ مكان واحد فعلا محتاج للارض ؟؟؟؟؟ ولما يقول ممنوع التعامل على القطعة الا من خلال صاحب القطعة نفسه وتلاقي لسته تطلع من التوكيلات يعملوها السماسره والمحاميين عشان يعرفوا يتعاملوا على القطعة

لما الحكومه تقول ان كل اسره لها قطعة ارض واحده وتلاقي (في التخصيص القديم ) اسره عندها 5 -6 قطع عادي

لما الحكومه تسيب اشخاص لم يعملوا حاجه في الاراضي بتاعتهم وتدور على المواطن الغلبان وتعطيه مهل وشروط وتهدده باستمرار بسحب القطعة ده ايه ؟؟؟

يااخي العزيز القانون يعمل في بلدنا وتنزل معه لسته الثغرات عشان الناس تخالف

انا مش بقول كده بشجع الناس ع المخالفة بس انا بتكلم فعلا عن الواقع

وشكرا على سعة صدركم في سماعي

اخوكم ابو يوسف

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

الأخ / المهندس أبو يوسف

أولاً : أنا لم أقول قبل ذلك أن أخذ شغل من المنتدى حرام أو عيب و لم أقول على حضرتك ما تدعيه عليا - إعتراضي الوحيد كان على مخالفة القانون و قبول الإشراف على أعمال مخالفة بهذه الطريقة 0

ثانياً : قانون البناء الموحد الجديد لا يعرف حاجة إسمها دفع غرامة فالإزالة وجوبية فيه لجميع لأعمال المخالفة مهما صغر حجم هذه المخالفات طالما أنه تم تنفيذها بعد صدوره 0

ثالثاً : السؤال الذي تم طرحه كان على العام و بالتالي إعطاء السائل رقم تليفونك للإستفسار سيحرم معه شريحة عريضة من الناس تنتظر المعلومة على المنتدى العام 0

رابعاً : لم أجد في مشاركتكم ما يدل على سؤالك عن الإشتراطات الموجودة بالمنطقة - فما بالك لو أخذ السائل بنصيحتك و طلعت المنطقة في الآخر لا تصلح معها زيادة متر واحد كما تفضلت و أشرت في ردك ؟ 0

خامساً : طالما أن الأخ السائل وافق على قبوله شروط جهاز المدينة عند شراؤه الأرض و إرتضى أن تكون نسبة البناء هي 25 % فقط فعليه الإلتزام بكل هذه الشروط و عدم مخالفتها و حتى إذا لم يقع ضرر على أحد 0

( معلهش هي وجهات نظر )

سادساً : و هذا هو الأهم سأقوم بتوجيه سؤال لحضرتك أيهما أفضل للسائل :-

1- أن يلتزم بالقانون و لا يعرض نفسه لأي مخاطرة ؟

2- أن يجازف بأمواله و يعمل حاجة مخالفة و يا عالم نتيجتها حتكون إيه ؟

دا حتى المثل يا أخي الفاضل بيقول ( إمشي عدل يحتار عدوك فيك ) !!!

مهندس / أشرف محمد

يا شباب العقد شريعة المتعاقدين

عند شراء الارض من الجهاز هناك شروط يجب اتباعها ولم يضعها الجهاز هباءا

وصدقنى يا اخى اذا فعل كل واحد مثل ما ستفعل ستتحول المدينة الى فوضى مثل باقى المدن وانظر الى ما يجدث فى 6 اكتوبر الان

للاسف كلنا نشتكى من الحكومة ومن الروتين ومن الرشوة وكسر القوانين ولكن يجب ان نتغير اولا ( ان الله لا يغير مابقوم حتى يغيروا ما بانفسهم )

للاسف الشعب المصرى دائما بيستغل دهاليز وثغرات القوانين اكثر من استخدامه للقوانين نفسها

صدقنى اخى الكريم اى اختلاف عما تعاقدت مع الهية به شبه دينية لانك خالفت تعاقدك ولا تتحجج بان الامر عادى او شىء

ملحوظة :

منذ سنوات كان دفع نقود او شىء مقابل خدمة تسمى رشوة او اكرامية وكانت تتم فى الخفاء اما الان لان الكل اصبح يقوم بها يوميا اصبحت شىء عادى وشبه مسموح حتى انى ارى الناس بتدفع بدون ان يطلب الموظف منهم لانهم تعودوا على كسر القوانين للاسف

انا اسف خرجت عن الموضوع لرغبة البعض فى حث الناس على كسر القوانين واطلاعهم على ثغراتها

واخيرا احيى احى المهندس اشرف على التزامه باداب واحلاق مهنته والتى اتمنى ان يقلده فيها ولو 10 % من مهندسى البلد حتى يستيم البناء بها وربنا يبارك له فى رزقه

اخواني الاعزاء

المنطقة اللي اقصدها مافيها زياده متر واحد الى الان هي التمر حنة لانها قريبه من قاعده الصواريخ

ثم ان مافيش حد لسه بنى فيها نهائيا غير مستشار قانوني فقط فيلا واحده فقط

وبعديين مساحات الارض فيها كبيره فغرف السطح فيها كبيره

صحيح ان النسبة 45% مباني فقط بس من مساحة الارض الكبيرة بتعطي رقم ( مساحه كويسه في غرف السطح)

وبعديين انا مش قصدي ان دائما احنا بنخالف القوانيين ؟؟؟؟

سؤال كم مره قمت بقياده سياراتك بسرعة 100كم /ساعة والطريق مكتوب عليه 60مثلا او 90 ويكون الطريق لسه جديد يعني يستحمل 120كم /ساعة

هم عارفين انهم بيحطوا قوانيين وعارفيين ان الناس بتخالف وعشان ايه ؟؟؟؟

سؤال لما هم بيطرحوا الاراضي عشان الناس تبني وتسكن كم واحد بيتقدم عشان ياخد وهو في نيته البناء فعلا وكم واحد بيتحايل ويدخل القرعة عشان المكسب وياخذ مكان واحد فعلا محتاج للارض ؟؟؟؟؟ ولما يقول ممنوع التعامل على القطعة الا من خلال صاحب القطعة نفسه وتلاقي لسته تطلع من التوكيلات يعملوها السماسره والمحاميين عشان يعرفوا يتعاملوا على القطعة

لما الحكومه تقول ان كل اسره لها قطعة ارض واحده وتلاقي (في التخصيص القديم ) اسره عندها 5 -6 قطع عادي

لما الحكومه تسيب اشخاص لم يعملوا حاجه في الاراضي بتاعتهم وتدور على المواطن الغلبان وتعطيه مهل وشروط وتهدده باستمرار بسحب القطعة ده ايه ؟؟؟

يااخي العزيز القانون يعمل في بلدنا وتنزل معه لسته الثغرات عشان الناس تخالف

انا مش بقول كده بشجع الناس ع المخالفة بس انا بتكلم فعلا عن الواقع

وشكرا على سعة صدركم في سماعي

اخوكم ابو يوسف

كلامك صجيج احى ابو يوسف

ولكن اذا رايت احدهم يكسر اى من القوانين التى قلت عليها هل ستسير مثله ولا هاتمشى مع القوانين !

اعتقد ان ديننا واخلاقنا تنهانا عن مسايرت الخطأ ويجب نصحه ومحاولة تصجيج الخطا باليد او باللسان وهذا ما نحاول فعله يا اخى

سوال باه انت لما بتكون مسافر انت وعيلتك وفيه حد ماشى 180 بتمشى زيه ولا بتمشى 100 بس ؟

انا متاكد انك هتمشى 100 علشان خايف على نفسك وعيالك صح

هى دى نفس الحالة لازم نخاف على بلدنا ولا نسير وراء الحرامية ومخالفى القوانين

إذا مــات الـسـيـد فـأقـتــل حـتـى كـلبــه لأنــه لــن يــكـون وفيـا لـغير سـيـده الأول

اذا جالست الجهال فانصت لهم

واذا جالست العلماء فانصت لهم

فان فى انصاتك للجهال زيادة فى الحلم

وفى انصاتك للعلماء زيادة فى العلم

رابط هذا التعليق

كلامك صجيج احى ابو يوسف

ولكن اذا رايت احدهم يكسر اى من القوانين التى قلت عليها هل ستسير مثله ولا هاتمشى مع القوانين !

اعتقد ان ديننا واخلاقنا تنهانا عن مسايرت الخطأ ويجب نصحه ومحاولة تصجيج الخطا باليد او باللسان وهذا ما نحاول فعله يا اخى

سوال باه انت لما بتكون مسافر انت وعيلتك وفيه حد ماشى 180 بتمشى زيه ولا بتمشى 100 بس ؟

انا متاكد انك هتمشى 100 علشان خايف على نفسك وعيالك صح

هى دى نفس الحالة لازم نخاف على بلدنا ولا نسير وراء الحرامية ومخالفى القوانين

اخي العزيز :

كلامك صح

اروى لك تجربتي بمناسبه السرعة

حصل لي حادث مروع من كام شهر ولولا تدخل القدر ورحمه ربنا لكنت الان في عداد الموتى لكن لسه في العمر بقيه

والسبب اني كنت اسير على سرعة بطيئه لادخل في u-turn

حيث ان عربيه جيب شيروكي دخلت في الباب بتاعي على سرعة 120كلم /ساعة وفي طريق مش مسفلت ودخلت المستشفى لفتره تزيد عن الشهر والمحضر اثبت عدم وجود اثار فرامل وان صاحب الجيب غلطان وبعديين

والراجل اللي خبطني اخذ 6شهور وبعدين استانف واخذ براءه wst:: wst:: wst::

الحمد لله ع كل حال

ممكن القوانين تمشي في اي حته في العالم ماعدا للاسف مصر :wub: :sad:

فنصيحة اذا شفت واحد بيمشي ع 180كلم /ساعة ابعد عنه وربنا يستر على كل واحد فينا :roseop::roseop:

الحمد لله رحمه ربنا كبيره بي ولطفه كبير على وتحسنت كتييييييييييييييييير

بس انا حكيت قصتي عشان تعرف هذه حال بلدنا للاسف

اخوك المهندس ابو يوسف

اخي العزيز

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

أنا عندي استفسار

أنا كنت قدمت في القرعة اللي فاتت وجات لي ارض فيلات في التجمع

كنت فاكر انها حاجة كويسة لكن لقيت انها تهمة

يعني لو مشيت حسب القانون يعني مافيش سكني في الأرضي المرتفع ومساحة الروف هي ربع المباني من غير زيادة انا مش هاكسب دا إذا ما خسرتش

تقريبا هاتطلع نفس تمن بره غير وجع الدماغ والبهدلة

هل الكلام دا مضبوط ولا انا متشاءم ؟

طيب ولو هو كدا كل الناس اللي بتقدم دي بتقدم ليه؟ واللي عايزين يشتروا الأرض مني عايزينها ليه؟ ولا كل الناس دي عاملة حساباتها على المخالفات؟

أحنا قلنا حتى نعمل البدروم إداري وكانوا ناس قالولنا ممكن قانوني بس ندفع رسوم كتير رجعوا تاني قالوا لأ لا سكني ولا إداري مخازن وجراج بس

طيب المخازن والجراج مش هاتجيب حاجة

تبقى الأرض دي تدبيسة فعلا ابيعها ولا إيه؟

وشاكر جدا مقدما للاهتمام

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

أنا عندي استفسار

أنا كنت قدمت في القرعة اللي فاتت وجات لي ارض فيلات في التجمع

كنت فاكر انها حاجة كويسة لكن لقيت انها تهمة

يعني لو مشيت حسب القانون يعني مافيش سكني في الأرضي المرتفع ومساحة الروف هي ربع المباني من غير زيادة انا مش هاكسب دا إذا ما خسرتش

تقريبا هاتطلع نفس تمن بره غير وجع الدماغ والبهدلة

هل الكلام دا مضبوط ولا انا متشاءم ؟

طيب ولو هو كدا كل الناس اللي بتقدم دي بتقدم ليه؟ واللي عايزين يشتروا الأرض مني عايزينها ليه؟ ولا كل الناس دي عاملة حساباتها على المخالفات؟

أحنا قلنا حتى نعمل البدروم إداري وكانوا ناس قالولنا ممكن قانوني بس ندفع رسوم كتير رجعوا تاني قالوا لأ لا سكني ولا إداري مخازن وجراج بس

طيب المخازن والجراج مش هاتجيب حاجة

تبقى الأرض دي تدبيسة فعلا ابيعها ولا إيه؟

وشاكر جدا مقدما للاهتمام

اخي العزيز :

في افكار كتير بتحول فيها البدروم الى سكنى

كعمل دوبلكسات للارضي مع البدروم وبيتعمل حسابها في التسليح في السلم الداخلى وبالتالي يكون مكسب

بس في نصيحتين عايز اقول عليهم

اولا اعمل تصميم كويس لانه هيتحدد عليه حاجات كتير مكان السلم الداخلى للدوبلكس ولو عايز ممكن ازود بكثير من الافكار تختار منها مايناسبك بس بعد معرفة معلومات عنها

ثانيا لو الارض رمليه قوم بتعميق الحفر وبالتالي يصبح ارتفاع البدروم كبير ولا تردم الا حول الاساسات فقط وبالتالي يصبح البدروم سكنى

لان هتفتح شباك هتتطل على حديقة

وربنا يبارلك فيها

ونصيحة منى لك

لو في امكانيه لبناها ابنى

لان الدوله كل يوم بتتطبع فلوس لكن مش كل يوم بتتطبع ارض

وهو الاستثمار الامن لان كل شيء محسوب مهما عدى عليه من زمن ( تكلفة الخرسانات ) والارض بتزيد مع مرور الوقت

بس انت اختار تصميم كويس

والراي الاول والاخير لك

اخوك المهندس ابو يوسف

رابط هذا التعليق

شاكر جدا لاهتمامك يا أخي الكريم

كان فيه ناس قالوا ان الدوبلكس ارضي مرتفع ومنخفض ده مش بيتباع بسهولة

ده صح ولا له زبون برضه؟

الحاجة التانية : هو ده مخالف طبعا طيب ايه المشاكل اللي ممكن تحصل مع الجهاز بعد كده؟

وهل هو مخالف في كل المناطق ولا لأ؟ لأن الاعلانات مالية الجرايد بالدوبلكس ده ..طيب حد يبيع حاجة مخالفة علني كده؟

هو اصلا كلمة دوبلكس مخالفة علشان السلم الداخلي ..طيب الجهاز ممكن يهدم ولا غرامة ولا ايه؟

وبعدين أنا كنت قريت ان ارتفاع الأرضي المنخفض فوق الأرض له حد معين اظن 120 سم أو حاجة كده

هل ده برضه في التجمع ولا لأ؟

وشاكر جدا لاهتمامك وإفادتك يا باشمهندس

رابط هذا التعليق

سؤال تاني معلش

دلوقت البنا أزيد من 25% على الروف ممنوع لو خرسانة بس على اساس البرجولات ألوميتال وخشب ممكن تتعمل ...هي طبعا حلوة بس في الحر هاتبقى بشعة والفرش اللي فيها هايتبهدل حتى لو متقفلة زجاج

أنا فعلا مش عايز أخالف يعني لو فيه حاجة قانونية أو تصالح مع الجهاز او غرامة أدفع وخلاص

المهم السؤال كنت سمعت قبل كده ان فيه خامات تانية للبنا زي الطوب الحرار ي أو الزجاجي مش فاكر الاسم -اعذروني انا مش مهندس- ممكن تستخدم في الحالات دي من غير ما تبقى مخالفة

الكلام دا مظبوط ولا كله بنا وكله مخالف؟

رابط هذا التعليق

ده صح ولا له زبون برضه؟

الحاجة التانية : هو ده مخالف طبعا طيب ايه المشاكل اللي ممكن تحصل مع الجهاز بعد كده؟

وهل هو مخالف في كل المناطق ولا لأ؟ لأن الاعلانات مالية الجرايد بالدوبلكس ده ..طيب حد يبيع حاجة مخالفة علني كده؟

هو اصلا كلمة دوبلكس مخالفة علشان السلم الداخلي ..طيب الجهاز ممكن يهدم ولا غرامة ولا ايه؟

وبعدين أنا كنت قريت ان ارتفاع الأرضي المنخفض فوق الأرض له حد معين اظن 120 سم أو حاجة كده

اخي العزيز :

بالنسبة للدوبلكسات هي تقيله فعلا في البيع لكن لها زوبونها وبيفضلها برضه

لان ساعات لو الموقع كويس بيتحول الى اداري مع دفع رسوم عليه في الجهاز

ثانيا حضرتك بتعمل تصميم خاص وتصميم بيقدم في الجهاز ( والجهاز هيكتب فقط الصرف على مسؤليه المالك )

لان في الجهاز شرطيين سلم واحد ياخذ من البدروم الى جميع الادوار

وبالتالي احنا بنعمل حسابه في التصميم والتسليح ايضا بحيث نضع فواتير حديد حول فتحه السقف ونضع حديد خفيف مكان فتحه السلم تمهيدا لفتحها بعد تسليم الجهاز

وادخال الكهرباء والحصول على العقد الاخضر

تستطيع بعد ذلك فتحها لان معمول حسابها من الاول

ثالثا ارتفاع البدروم عن الرصيف 120سم لكن العمق انت اللي تحدده وطبعا كل مازاد العمق زادت التهويه وبالتالي يكون ( شرح بكسر الشين والراء)

طبعا الردم سوف يكون الى مستوى الاساسات فقط بحيث فتح الشبابيك يكون على الحديقة في نفس المستوى

وطبعا اعلانات الجرايد اكبر دليل على ان الجهاز ليس له شيء عندنا بعد عمل العقد الاخضر وادخال الكهرباء

والبيع بيتسجل فعلا في الشهر العقاري عادي وكانه لاتوجد اي مخالفات

بس احنا بعملها بدون سلالم الى ان نسلم الجهاز لان للاسف احنا امام ناس بتاخد القوانين صماااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااء

بدليل انه يشترط ان اي ضلع للغرفة لايقل عن 3.60م وفي الورق يضرك انك تفتح مثلا غرفتين على بعض

لكن ساعة التنفيذ بتبنيها

كانه بالضبط سوف يعيش معك ويعرف احتياجاتك

:closedeyes: wst:: :closedeyes: wst::

وربنا معك ويوفقك ووممكن اعطيك افكار مجانيه لان بحب اساعد الناس :closedeyes: :closedeyes: :closedeyes: :rolleyes: :unsure:

اخوك المهندس ابو يوسف

رابط هذا التعليق

ده صح ولا له زبون برضه؟

اخي العزيز :

ثانيا حضرتك بتعمل تصميم خاص وتصميم بيقدم في الجهاز ( والجهاز هيكتب فقط الصرف على مسؤليه المالك )

وبالتالي احنا بنعمل حسابه في التصميم والتسليح ايضا بحيث نضع فواتير حديد حول فتحه السقف ونضع حديد خفيف مكان فتحه السلم تمهيدا لفتحها بعد تسليم الجهاز

وادخال الكهرباء والحصول على العقد الاخضر

تستطيع بعد ذلك فتحها لان معمول حسابها من الاول

ثالثا ارتفاع البدروم عن الرصيف 120سم لكن العمق انت اللي تحدده وطبعا كل مازاد العمق زادت التهويه وبالتالي يكون ( شرح بكسر الشين والراء)

طبعا الردم سوف يكون الى مستوى الاساسات فقط بحيث فتح الشبابيك يكون على الحديقة في نفس المستوى

وطبعا اعلانات الجرايد اكبر دليل على ان الجهاز ليس له شيء عندنا بعد عمل العقد الاخضر وادخال الكهرباء

والبيع بيتسجل فعلا في الشهر العقاري عادي وكانه لاتوجد اي مخالفات

بس احنا بعملها بدون سلالم الى ان نسلم الجهاز لان للاسف احنا امام ناس بتاخد القوانين صماااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااء

بدليل انه يشترط ان اي ضلع للغرفة لايقل عن 3.60م وفي الورق يضرك انك تفتح مثلا غرفتين على بعض

لكن ساعة التنفيذ بتبنيها

كانه بالضبط سوف يعيش معك ويعرف احتياجاتك

:closedeyes: wst:: :closedeyes: wst::

وربنا معك ويوفقك ووممكن اعطيك افكار مجانيه لان بحب اساعد الناس :closedeyes: :closedeyes: :closedeyes: :rolleyes: :unsure:

اخوك المهندس ابو يوسف

وبحب الناس الرايقة اللي بتضحك على طووووووووووووووووووول.........................................

رابط هذا التعليق

سؤال تاني معلش

دلوقت البنا أزيد من 25% على الروف ممنوع لو خرسانة بس على اساس البرجولات ألوميتال وخشب ممكن تتعمل ...هي طبعا حلوة بس في الحر هاتبقى بشعة والفرش اللي فيها هايتبهدل حتى لو متقفلة زجاج

أنا فعلا مش عايز أخالف يعني لو فيه حاجة قانونية أو تصالح مع الجهاز او غرامة أدفع وخلاص

المهم السؤال كنت سمعت قبل كده ان فيه خامات تانية للبنا زي الطوب الحرار ي أو الزجاجي مش فاكر الاسم -اعذروني انا مش مهندس- ممكن تستخدم في الحالات دي من غير ما تبقى مخالفة

الكلام دا مظبوط ولا كله بنا وكله مخالف؟

اخي الفاضل :

بالنسبة للبرجولات الخشب او الالوميتال لابد من تصريح من الجهاز ومش هتكون مخالفة

قدم بس بطلب انك عايز تعمل بروجوله وانشاءالله يوافقوا عليها مافيها مشكله

بس زي ماحضرتك ذكرت عيوبها بالضبط

ممكن تصبر حضرتك شويه في دور قادم لجميع المدن الجديده مع دفع 25% من قيمه الارض

لكن الخامات التانيه كلها لازم تتقفل بسقف وهذا مخالف الا لو اتفقلت ب

اسكاي لايت او الواح كاربونايت بس هذا مكلف للغايه وده لايعتبر مخالفة

لانك هتحصل على تصريح له

وياريت حضرتك تزور معرض الانتربلد منتظر في الايام القادمه لمشاهده جميع هذه الخامات على الطبيعة

اخوك المهندس ابو يوسف

رابط هذا التعليق

ربنا يكرمك ويباركلك بجد يا باشمهندس

الواحد يعمل حسابه في الأساسات على التعلية دي بقى

ومن هنا لغاية ما نبني يمكن تكون فرجت والتعلية جات

وربنا يجزيك خير على الأفكار اللي قلتها للسقف علشان برضه الواحد يبقى عمل اللي يقدر عليه علشان ميخالفش

ولو ربنا سهل بموضوع الاداري في البدروم دا تبقى حاجة كويسة فعلا ولو انهم قالوا مكلفة

أما نشوف ربنا يسهل

شجعتني والله اني اكمل بعد ما كنت مكتئب من الكلام

ربنا يكرمك وشكرا ليك

رابط هذا التعليق

وربنا يجزيك خير على الأفكار اللي قلتها للسقف علشان برضه الواحد يبقى عمل اللي يقدر عليه علشان ميخالفش

ولو ربنا سهل بموضوع الاداري في البدروم دا تبقى حاجة كويسة فعلا ولو انهم قالوا مكلفة

أما نشوف ربنا يسهل

ربنا يكرمك وشكرا ليك

اخي العزيز شكرا ع تعليقك بس والله انا ماعملت غير الواجب

وربنا معاك ويوفقك واي استفسار اخر انا تحت امرك

اخوك المهندس ابو يوسف

رابط هذا التعليق

أما نشوف ربنا يسهل

ربنا يكرمك وشكرا ليك

ملحوظه فقط :

الاداري بيكون الارضي مع البدروم -وبيكون في سلم داخلى- بس مايكونش معمول لكن بيعمل حسابه زي ماذكرت سابقا ولما بتيجي تحول لاداري بتحول الارضي فقط والبدروم يصبح جراج او مخازن بحيث يقلل في رسوم التحويل

وربنا معاك

اخوك المهندس ابو يوسف

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

مهندس ابو يوسف

اخي العزيز :

الاخ مهندس ابو يوسف

لو عاوزه اعمل البدروم فقط اداري هل مسموح به اذا دفعت الرسوم وخصوصا انني سابدا العمارة من البدروم اي الحديقة ستكون البدايه من البدروم ولا لابد من البدروم والارضي؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ وكده انا مش محتاجه اعمل سلم داخلي ولا ايه العمل؟

وجزاك الله خيرا مقدما

رابط هذا التعليق

السلام عليكم
مهندس ابو يوسف

اخي العزيز :

الاخ مهندس ابو يوسف

لو عاوزه اعمل البدروم فقط اداري هل مسموح به اذا دفعت الرسوم وخصوصا انني سابدا العمارة من البدروم اي الحديقة ستكون البدايه من البدروم ولا لابد من البدروم والارضي؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ وكده انا مش محتاجه اعمل سلم داخلي ولا ايه العمل؟

وجزاك الله خيرا مقدما

اخي العزيز :

بالنسبة للدوبلكسات يفضل لها مدخل خاص والحديقة فعلا في نفس منسوب البدروم يعني الردم فقط الى مستوى القواعد

وبعديين النشاطات الاداريه محدده من قبل الجهاز ( طبي - اداري - هندسي) والرسوم بتختلف حسب النشاط المعمول

بس على حد علمي ان التحويل بيكون للارضي وممكن اسالك في الجهاز على حكايه البدروم يتحول والا لا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

واشاءالله هعطيك الاجابه

لكن لو نم تحويل الارضي فقط ممكن ادخال البدروم معه وعمل سلم داخلي بحيث يكون مستقل ولا يدخل الى العماره او الفيلا

بمعنى مدخل خاص وبوابه خاصه بحيث لا يؤثر ذلك ع الفيلا او العمارة وبالتالى ع السكان

اخوك المهندس ابو يوسف

رابط هذا التعليق

بداية شكرا للجميع على فتح موضوع المخالفات لانه فتح نفسى للمشاركة بعد سكون طويل

اولا من الناحية الدينية مخالفة البناء عما تعرف عليه الناس

حرام

ليس به شبهة كما قال البعض وانما يقع تحت حكم لا ضرر ولا ضرار

والكتب التى تتكلم عن العمران والبناء شاهدة على مدى الرقى الذى كنا عليه فى الموضوع والتردى الذى وصلنا اليه الان بعد دخول الحكومة فى الموضوع

زمان كنا امر البناء حكمه للناس

لا ضرر ولاضرار

فى عرض الشارع وارتفاع المبنى ومنع الهواء وغير ذلك

وارجعوا لحديث الرسول صلى الله عليه وسلم عن حق الجار على الجار لتعرف قواعد البناء وكيف يتم تنظيمه

زمان كان هناك حارة للحدادين وحارة للسقايين وغيرهم وغيرهم

اما الان فالكل سلطة لا قانون يمنع ولا دين او حتى عرف ينظم العلاقة والبعض يعتبر المخالفة سواء بدفع غرامة او بغير مظهر من مظاهر القوة والمكانة وهو لا يدرى انه بهذا يتعدى على حقوق الناس جميعا وليس مجرد مخالفة

الامر الذى يتجاهلها الجميع ان المخالفة توذى الكل ماديا (من ناحية الفلوس) قبل اى اذاى اخر

تخيل نفسك تشتر شقة او قطعة ارض وتضع فيها كل راس مالك على امل السكن فى منطقة جيدة ثم تجد جار لك ولو فى اخر الشارع يحول ارضه الى ورشة او قهوة او غير ذلك من انواع الاذى التى اصبح من غير المتصور ان نشتكى من يقوم بها

وسوالى هل سعر الشقة فى المنطقة سيصبح كما هو قبل هذا العمل ام سنخفض

منطقة منظمة الكل ملتزم بالارتفاع واللون واماكن الانتظار هل تتساوى مع منطقة عشوائية كل واحد على كيفه

الاجابة محسمومة

والحل لا ضرر ولا ضرار

تم تعديل بواسطة طه بدر
رابط هذا التعليق

بداية شكرا للجميع على فتح موضوع المخالفات لانه فتح نفسى للمشاركة بعد سكون طويل

وارجعوا لحديث الرسول صلى الله عليه وسلم عن حق الجار على الجار لتعرف قواعد البناء وكيف يتم تنظيمه

بسم الله الرحمن الرحيم

الأخ الفاضل / طه بدر

لن أقول أكثر من بارك الله فيك

خالص تحياتي لشخصكم الكريم

مهندس / أشرف محمد

اللهم علمني ما ينفعني

و نفع الناس بما علمتني

رابط هذا التعليق

الاخوة الكرام

قوانيين المدن الجديدة ليست قران بمعني انها تتغير كل فترة علي حسب هوي الناس الكبار

وعلي قاعدة لا ضرر ولا ضرار ما الضرر الذي يعود علي اذا بني جاري مثلا دوبلكس بدروم وارضي وهذا حدث بالفعل وبدون ما يكمل اي شيء يعني خراسانات فقط وباني مباشرة سلم داخلي للدوبلكس يعني عمل بلاطة السقف وفيه فتحة السلم مباشرة بدون اي حيلة

واذا انا التزمت بالقانون ولم افعل مثل ما فعل وتغيرت القوانين واصبح هناك سماح بذلك هل يصبني ضرر ام لا

هو استفاد اكبر استفادة من ارضه وانا لا

القوانين نحن من نضعها وعندما نكون في بلد يطبق القانون علي الجميع

اما عندما يطبق القانون علي من ليس له حيلة وعلي الضعيف يكون الكلام عن تطبيق القانون من المثاليات التي لا نجدها الا علي الورق او من ليس له علاقة بالواقع

عندما تتغير المنظومة كلها ومن فوق لتحت كلمني علي القانون

ام يوسف

رابط هذا التعليق

يا اخ طه

أنا دلوقت باتكلم عن فيلتي

ايه الضرر الواقع على أي حد من اني أزود الروف شوية داخل حدود الفيلا برضه : أنا لا هاخد من عرض الشارع ولا هامنع هوا عن الجار ...أنا باتكلم جوا حدودي انا ....داخل المبنى اللي هايتبني وفقا لأبعاد ومسافات الحكومة ومش هاخد متر واحد خارج ال50% المحددة يبقى فين الضرر؟

يعني لو هانقول لا ضرر ولا ضرار يبقى علشان أمتنع عن حاجة لازم يكون دا لأنها هاتضر آخرين

أنا مش هازود عشه ولا هاخرج عن الشكل الجمالي

كل الحكاية ان الحكومة سامحة ب25% بس على الروف أنا هاخليهم 40% على نفس الروف

كدا كدا المسافة بيني وبين الجار مش هاتقل ولا حاجة لأن الأدوار اللي تحت هتبقى ملتزمة بالردود اللي محدداها الحكومة

يبقى انا لما أزود الروف شوية تبقى مشكلتي مع الحكومة بس والحكومة هتاخد غرامة وتسكت

يبقى الضرر هنا واقع على مين؟

بالنسبة للقهوة والكلام دا ..احنا مش بنتكلم في محلات وقهاوي

أبسط حاجة يعني أنا مش هاقبل اني اسكن في فيلا فيها ورشة ولا قهوة

احنا بنتكلم عن إداري يعني شركة مقفولة ومش مشوهة المنظر

ودا برضه بمعرفة الجهاز ...مش هاسرق يعني .

وعلى فكرة القياس على ما تعارف عليه الناس ضد وجهة نظرك تماما لأن ما تعارف عليه الناس في التجمع بالذات هو المخالفة ثم المخالفة ثم المخالفة

أنا كنت عايز روف من قبل الأرض دي ولفيت في التجمع كتير فمالقيتش ولا روف قانوني بتاتا

واللي بنى المساحة القانونية بس بيخدع الزبون لما ييجي يبيعها ويقوله ان البنا عادي مسموح به وطبعا مش بيقول حاجة عن الغرامة

وإن كنت هاتقيس على القوانين والحكومة فالحكومة بتقبل الوضع القائم وتاخد بداله فلوس

انا عن نفسي أرجو أن اكون أتحرى الحلال والحرام بقدر الاستطاعة بس الحقيقة مش شايف الضرر الواقع على أي حد (غيري انا لو التزمت بالشروط من غير ما استفيد من مرونة القانون بالغرامات)

وبالمرة علشان ماحدش يقولي العقد شريعة المتعاقدين هو مافيش عقد اصلا سعادتك ...أنا حجزت ارض بمساحة معينة وجات لي ارض بمساحة اكبر أكتر من 150 متر ويقولك اصل المكتوب دا متوسط المساحة ....طبعا الكلام دا ظهر لما جيت اكمل ال10%

وحددولي معاد التسليم وسلموني بعدها ب3 شهور

وكتبولي في الورق معاد التسليم قبل المعاد اللي استلمتها فيه بالفعل بأكتر من شهر ونص

مع ملاحظة اني كنت متابع كويس جدا مع الجهاز وكل أسبوع باسأل واستلمتها بعد ما مهدوها بيومين ولا 3 مش فاكر

وخد بالك ان معاد التسليم المبكر دا يعني خصم من مهلة التراخيص طبعا لأني مستلمها فعليا في مارس وهم كاتبين لي في الورق ان معاد التسليم نص يناير

يا أخي لقد حجرت واسعا!

المسألة ليست في الحلال والحرام لأننا لا نتكلم عن الجور على الجار أو الشارع ولا حتى على السكان في نفس المبني....المشكلة في القوانين غير العادلة

وسؤالي كان عن كيفية التعامل مع هذه القوانين يعني هل توجد طريقة للاستفادة من الأرض فعلا ولا هي مجرد تحقيق لغرض السكن دون ادنى ربح؟ لأن غرض السكن دون ربح ممكن يتحقق بشراء سكن جاهز دون بناء وعمال ومواعيد وتراخيص ....الخ الخ

لو حضرتك عندك ارض وحسبت بناها كاستثمار هتلاقيه بالقوانين دي صفر

وربنا يلهمنا الصواب آمين

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...