اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

هذا هو عمرو خالد

عنبو

Recommended Posts

مرحب استاذ طارق

هل لا تحبه في الله

اي تكرهه في الله

في انتظارك يا غالي

أخي العزيز : إسلام المصري

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الداعية إن تكلم بعلم نفع وإن تكلم بغير دراية ضل وأضل

أنت أكثر واحد عايز الناس ترجع للأصول وليس لكلام فلان أو علان ليبقى الدين على نقائه وصفائه

ولكنه يتكلم في الدين بهواه دون نسبة العلم لأصحابه وإن قلت يجتهد فهو يعلم أنه ليس مؤهلا لأي اجتهاد

أنا عمري ما شفت واحد مخصص نفسه في سيرة الرسول صلى الله عليه وسلم ثم يخرج عن الإجماع ويذهب للدنمارك في الوقت اللي بتتعرض فيه الرسوم المسيئة للرسول صلى الله عليه وسلم هل هذا هو السير على خطى الحبيب

ثم أنا قرأت هنا إن الدكتوراة من لندن تقريبا يعني مش من الأزهر

الراجل ده معمول له هالة اجتماعية لا أدري من وراءه ومن يصنعه لنا على هذه الهيئة وبهذه الصورة ويقدم على العلماء

العلم قال الله وقال رسوله مش واحد يطلع يتكلم وخلاص

الدعوة أداتها اللغة العربية الفصحى هل تراه درسها أو التزم بها أو التزم بنسبة الأقوال التي يأتي بها إلى أصحابها

أما إن كان يتكلم بوحي من هواه فأنا لا استمع إليه

الداعية له صورة وهيئة رزينة ووقار خاص يظهر به أمام الناس مش داعية لابس فلنه بنص كم

هذا هو تفكيري ربما أكون مصيبا أو مخطئا الله أعلم

أما من حيث أخطاؤه في الدين فيمكنك الرجوع إليها على اليوتيوب

وإجابة على سؤالك

أنا رأيي إنه مذيع والمذيع ممكن تحب تقديمه أو تكره تقديمه زي الممثل

وأتمنى أن يكون حبي لله وبغضي لله سبحانه وتعالى

تحياتي وشكرا

تم تعديل بواسطة tarek hassan

هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

• الردود 187
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

استاذ طارق يؤسفني حقا انك تحكم على انسان بما تشاهده على اليوتيوب

الذي يقوم الناس فيه بالقص واللصق كما في قوله ولا تقربوا الصلاة

هي العلماء اللي بتسانده وشهدت له دي ممثلين ومذيعين بردو

الاخطاء الشرعية اللي حضرتك ذكرتها انا ممكن اعمل لحضرتك الف منها بالمونتاج الجيد والذي أجيده بفضل الله

ثانيا هل التكلم بالعامية سبة في جبين اي انسان بيحبب الناس في الله وفي فعل الخير ؟؟؟

قال الله تعالى في حديث قدسي

( أنا عند ظن عبدي بي فليظن بي ما شاء........... )

نستطيع تغيير حياتنا بهذا الحديث من الان

مع الأخذ بالأسباب............

رابط هذا التعليق

الاخطاء الشرعية اللي حضرتك ذكرتها انا ممكن اعمل لحضرتك الف منها بالمونتاج الجيد والذي أجيده بفضل الله

ثانيا هل التكلم بالعامية سبة في جبين اي انسان بيحبب الناس في الله وفي فعل الخير ؟؟؟

يا أختنا العزيزة

لما إنسان يتصدى للدعوة لابد وأن يكون مالكا لمقوماتها وأداتها الأساسية هي اللغة

واللغة العربية الفصحي هي لغة القرآن حيث إنه بلسان عربي مبين

وطالما التزم الداعية بها كان قريبا من القرآن

وكلما ابتعد عنها ابتعد عن القرآن وأبعد الناس عنه

أنى لأحد أن يفهم القرآن

والداعية قد أوجد الفجوة بين الناس وبين القرآن لالتزامه بلغة هي بعيدة كل البعد عن أسلوبه

العمل بالدعوة من أجل الأعمال فكيف يتصدى المرء لها دون أن يكون مؤهلا

عمرو خالد نفسه ينفى عن نفسه صفه الشيخ او الداعيه و يصف نفسه بالمصلح الاجتماعى

خيرا فعل

وسمعت أنه قال أنه ليس مؤهلا لأن يفتي

فإذا اعتلى منبر الدعوة أو تصدر للفتوى فيكون بحسب كلامه قد أخطأ

وربنا يعلمنا جميعا

شكرا

تم تعديل بواسطة tarek hassan

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

اللهم علمنا القران واهدنا اجمعين الى ما تحب وترضى

اللهم اهدي بنا

قال رسول الله صلى الله عليه وسلم:

"لأن يهدي الله بك رجلا واحدا خير لك من حمر النعم"

قال الله تعالى في حديث قدسي

( أنا عند ظن عبدي بي فليظن بي ما شاء........... )

نستطيع تغيير حياتنا بهذا الحديث من الان

مع الأخذ بالأسباب............

رابط هذا التعليق

مرحب استاذ طارق

هل لا تحبه في الله

اي تكرهه في الله

في انتظارك يا غالي

أنت أكثر واحد عايز الناس ترجع للأصول وليس لكلام فلان أو علان ليبقى الدين على نقائه وصفائه

ولكنه يتكلم في الدين بهواه دون نسبة العلم لأصحابه وإن قلت يجتهد فهو يعلم أنه ليس مؤهلا لأي اجتهاد

أنا عمري ما شفت واحد مخصص نفسه في سيرة الرسول صلى الله عليه وسلم ثم يخرج عن الإجماع ويذهب للدنمارك في الوقت اللي بتتعرض فيه الرسوم المسيئة للرسول صلى الله عليه وسلم هل هذا هو السير على خطى الحبيب

الراجل ده معمول له هالة اجتماعية لا أدري من وراءه ومن يصنعه لنا على هذه الهيئة وبهذه الصورة ويقدم على العلماء

الدعوة أداتها اللغة العربية الفصحى هل تراه درسها أو التزم بها أو التزم بنسبة الأقوال التي يأتي بها إلى أصحابها

الداعية له صورة وهيئة رزينة ووقار خاص يظهر به أمام الناس مش داعية لابس فلنه بنص كم

وإجابة على سؤالك

تحياتي وشكرا

هو مين اللى قال لحضرتك ان احنا بنتكلم لغه عربيه اساساً علشان عمرو خالد يطلع يتكلم بيها ؟ وبعدين لو فيه داعيه بيدعى هنود هيدعيهم باللغه العربيه ولا هيدعيهم باللغه اللى يفهموا بيها ارجوك جاوب عليا ؟

انا بجد بستغرب على الناس اللى مش عارفه تحب اى واحد يختلف معها هو كده اتفطم على كده مينفعش نقول رأينا صواب يحتمل الخطأ ورأى غيرنا خطأ يحتمل الصواب

لا الكلام مش موجود اللى مش معانا يبقى عدو الله وفاسق وزنديق وكأنهم اُتوا من العلم ما لم يؤتى لاحد قبلهم

مع ان الخلاف بين المسلمين رحمه وبعدين فيه اكتر من مذهب فى الاسلام وفيه اختلاف بينهم وكل واحد معاه دليل

يبقى الخلاف رحمه بس عند الناس دول الخلاف معهم كفر بالله ويخرج عن المله ونسب ونشتم وملعن وكأناانبياء الله يوحى الينا

حضرتك عاوز داعيه يلبس لبس معين بشكل معين ده يمشى مع حضرتك انت لكن مش يمشى مع ناس كتير تانيه كل واحد حر

وده موجود وده موجود وكل واحد يختار اللى يريحه وربنا اللى هيحاسبنا فى الاخر

نيجى بقى لموضوع الدكتوراه اللى من لندن من بلد الكفره البلاد المتخلفه

الدكتوراه يا ستاذ طارق كات من جامعة ويلز وجامعة ويلز دى فيها اكبر واقدم مركز لمقارنة الاديان فى اوربا ومكنش فيه اى حاجه بتتكلم عن الاسلام الا لما جه الله يرحمه الشيخ زايد وعمل وادخل قم خاص بالدين الاسلامى وهى اللى بنى القسم ده

والدكتوراه بعنوان الاسلام والتعايش مع الاخر نظره عميقه فى الشريعه الاسلاميه

وقال الدكتور مارتين أوكين ان دى اول دارسه يشوف فيها المسلمين بيدافعوا عن دينهم معموله على اساس علمى

الدكتوراه اخدت ست سنوات من 2004 الى 2010

واخدوها مرجع ليهم فى الكليه لاى باحث يريد ان يبحث فى الدين الاسلامى

عمرو خالد ياسيدى الفاضل واحد من ضمن عشرين او تلاتين واحد من اللى معمول ليهم فى اوربا ان لو حبيت تعرف حاجه عن المسلمين روح للناس دول

بالنسبه بقى للناس السطحين اللى بيسمعوا لعمرو خالد

انا عمرى ما شفت واحد سحطى ونجح فى الحياه عمرى ما شفت واحد سطحى بقى دكتور ولا مهندس ولا استاذ ولا اخد مركز مرموق

طيب اذا كان اغلب اللى بيسمع لعمرو خالد من الناس دول ازاى يبقوا سطحين

بجد حاجه غريبه عمرو خال بيقول انجح فى الدنيا وخليك رمز للاسلام

وطبعاً فيه ناس مش بتقدر تنفذ المعادله دى فبتروح للطريق السهل ويقولك ياعم انا مش عاوز دنيا وهو اساسا ميقدرش ينجح فى الدنيا ده اللى عمله هروب من الدنيا باسم الدين فقط لا غير ويقعد بقى يتصيد اخطاء

مهو يا جماعه فيه قاعده اللى بيشتغل لازم يغلط اللى بيروح ويجى ويتعامل مع الناس لازم يغلط على عكس اللى قاعد فى البيت مبيعملش حاجه هيغلط ازاى

هو اتعامل مع حد علشان يغلط

بالنسبه بقى لاخطاء عمرو خالد فهو بشر يصيب ويخطأ ولكن ياريت زى لما بنركز على اخطائه نركز ايضاً على ايجابياته

ولا خلاص احنا مش بنشوف الا الحاجه الوحشه بس

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

الأخ الفاضل : عنبو

هو مين اللى قال لحضرتك ان احنا بنتكلم لغه عربيه اساساً علشان عمرو خالد يطلع يتكلم بيها ؟ وبعدين لو فيه داعيه بيدعى هنود هيدعيهم باللغه العربيه ولا هيدعيهم باللغه اللى يفهموا بيها ارجوك جاوب عليا ؟

طبعا فيه علماء متخصصين وخاصة الأزهريين منهم يلتزمون باللغة العربية في الدعوة

أما إن واحد يتكلم للناس باللغة اللي بيفهم الناس بها وهي العامية بيها زي ما بتقول حضرتك فهذا خطأ لأنك بتدعوهم للقرآن والقرآن لغة عربية مطلوب من الداعية يرتقي بالناس إليه لأنه مستحيل ينزل بالقرآن للغتهم لازم يقرب الناس للغة القرآن وأسلوبه مش يبعدهم عنه وعلوم اللغة العربية كلها من نحو وصرف وبلاغة وغيرها ما أنشئت إلا لتكون علوم محيطة بالقرآن ولخدمة كتاب الله حفظها الله بحفظ القرآن مش حاجه ترفيه ممكن الإنسان يأخذ بها أو لا بأخذ بها وخاصة إن كان داعية

انا بجد بستغرب على الناس اللى مش عارفه تحب اى واحد يختلف معها هو كده اتفطم على كده مينفعش نقول رأينا صواب يحتمل الخطأ ورأى غيرنا خطأ يحتمل الصواب

لا الكلام مش موجود اللى مش معانا يبقى عدو الله وفاسق وزنديق وكأنهم اُتوا من العلم ما لم يؤتى لاحد قبلهم

طالما دا رأيك فيه مفيش مشكلة والعملية مش عملية رأيي ورأيك الحكاية حكاية دين بس لا تنس أنني قلت :

مع ان الخلاف بين المسلمين رحمه وبعدين فيه اكتر من مذهب فى الاسلام وفيه اختلاف بينهم وكل واحد معاه دليل

الخلاف في إيه بالظبط

هل تقصد أن هناك خلاف على اللغة العربية مثلا

هل عندك دليل أن الدعوة تكون باللغة الدارجة

هل عندك دليل إن كل واحد ممكن يقول في الدين برأيه وبهواه وزي ما يطلع

يبقى الخلاف رحمه بس عند الناس دول الخلاف معهم كفر بالله ويخرج عن المله ونسب ونشتم وملعن وكأناانبياء الله يوحى الينا

مين اللي عمل كده

من كفر

من شتم

من لعن

من ادعى النبوة

اتق الله فيما تقوله ولا تدعي على أحد شيئا لم يقله

حضرتك عاوز داعيه يلبس لبس معين بشكل معين ده يمشى مع حضرتك انت لكن مش يمشى مع ناس كتير تانيه كل واحد حر

وده موجود وده موجود وكل واحد يختار اللى يريحه وربنا اللى هيحاسبنا فى الاخر

أنا بقول شيء رسمي في الأزهر والأوقاف لهم زي ولهم هيئة يحاسبون عليها وتدل على شخصياتهم الدينية التي لها اخترامها

حتى في الأديان الأخرى لا نجد قسيسا يغير من هيئته طالما كانت له مكانته الدينية بين الناس

نيجى بقى لموضوع الدكتوراه اللى من لندن من بلد الكفره البلاد المتخلفه

الدكتوراه يا ستاذ طارق كات من جامعة ويلز وجامعة ويلز دى فيها اكبر واقدم مركز لمقارنة الاديان فى اوربا ومكنش فيه اى حاجه بتتكلم عن الاسلام الا لما جه الله يرحمه الشيخ زايد وعمل وادخل قم خاص بالدين الاسلامى وهى اللى بنى القسم ده

والدكتوراه بعنوان الاسلام والتعايش مع الاخر نظره عميقه فى الشريعه الاسلاميه

وقال الدكتور مارتين أوكين ان دى اول دارسه يشوف فيها المسلمين بيدافعوا عن دينهم معموله على اساس علمى

الدكتوراه اخدت ست سنوات من 2004 الى 2010

واخدوها مرجع ليهم فى الكليه لاى باحث يريد ان يبحث فى الدين الاسلامى

عمرو خالد ياسيدى الفاضل واحد من ضمن عشرين او تلاتين واحد من اللى معمول ليهم فى اوربا ان لو حبيت تعرف حاجه عن المسلمين روح للناس دول

طبعا العنوان لم يأت بجديد ولم يكن سابقا فيه بس موضوع كويس

بالنسبه بقى للناس السطحين اللى بيسمعوا لعمرو خالد

انا عمرى ما شفت واحد سحطى ونجح فى الحياه عمرى ما شفت واحد سطحى بقى دكتور ولا مهندس ولا استاذ ولا اخد مركز مرموق

طيب اذا كان اغلب اللى بيسمع لعمرو خالد من الناس دول ازاى يبقوا سطحين

بجد حاجه غريبه عمرو خالد بيقول انجح فى الدنيا وخليك رمز للاسلام

وطبعاً فيه ناس مش بتقدر تنفذ المعادله دى فبتروح للطريق السهل ويقولك ياعم انا مش عاوز دنيا وهو اساسا ميقدرش ينجح فى الدنيا ده اللى عمله هروب من الدنيا باسم الدين فقط لا غير ويقعد بقى يتصيد اخطاء

مهو يا جماعه فيه قاعده اللى بيشتغل لازم يغلط اللى بيروح ويجى ويتعامل مع الناس لازم يغلط على عكس اللى قاعد فى البيت مبيعملش حاجه هيغلط ازاى

هو اتعامل مع حد علشان يغلط

كلام لا خلاف عليه

بالنسبه بقى لاخطاء عمرو خالد فهو بشر يصيب ويخطأ ولكن ياريت زى لما بنركز على اخطائه نركز ايضاً على ايجابياته

ولا خلاص احنا مش بنشوف الا الحاجه الوحشه بس

حاضر هحاول

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

الأخ الفاضل : عنبو

طبعا فيه علماء متخصصين وخاصة الأزهريين منهم يلتزمون باللغة العربية في الدعوة

أما إن واحد يتكلم للناس باللغة اللي بيفهم الناس بها وهي العامية بيها زي ما بتقول حضرتك فهذا خطأ لأنك بتدعوهم للقرآن والقرآن لغة عربية مطلوب من الداعية يرتقي بالناس إليه لأنه مستحيل ينزل بالقرآن للغتهم لازم يقرب الناس للغة القرآن وأسلوبه مش يبعدهم عنه وعلوم اللغة العربية كلها من نحو وصرف وبلاغة وغيرها ما أنشئت إلا لتكون علوم محيطة بالقرآن ولخدمة كتاب الله حفظها الله بحفظ القرآن مش حاجه ترفيه ممكن الإنسان يأخذ بها أو لا بأخذ بها وخاصة إن كان داعية

مردتش عليا يا اخ طارق هو الناس الهنود دول لازم ندعيهم باللغه العربيه والناس اللى اساسا لا ينطقوا العربيه هندعيهم ازاى طالما حضرتك بتقول لازم الدعوه تبقى باللغه العربيه الفصحى ؟ ارجوك رد عليا

الخلاف في إيه بالظبط

هل تقصد أن هناك خلاف على اللغة العربية مثلا

هل عندك دليل أن الدعوة تكون باللغة الدارجة

هل عندك دليل إن كل واحد ممكن يقول في الدين برأيه وبهواه وزي ما يطلع

هاتلى دليل على ان الدعوه الى الله لابد وان تكون باللغه العربيه الفصحى وما هو حلك للدعوه اللى الله فى بلاد الغرب وهل سوف نجرهم ان يتعلموا اللغه العربي حتى يفهموا الدعوه الى الله ام ماذا سنفعل ؟

اما بالنسبه للخلاف فحضرتك ممكن تسأل استاذ فى الفقه المقارن وهو هيقولك الخلاف كان فى ايه

أنا بقول شيء رسمي في الأزهر والأوقاف لهم زي ولهم هيئة يحاسبون عليها وتدل على شخصياتهم الدينية التي لها اخترامها

حتى في الأديان الأخرى لا نجد قسيسا يغير من هيئته طالما كانت له مكانته الدينية بين الناس

يا اخ طارق الاسلام مفيهوش رجال دين ليهم زى موحد وشكل ثابت كلنا مطالبين بالدعوه الى الله وكلنا مطالبين بالدفاع عن الاسلام

يعنى كلنا رجال دين ومافيش افضليه لاحد فينا على الاخر الا بالتقوى والعمل الصالح ودى حاجه علمها عند الله لكن فى الدنيا كلنا سواسيه

طبعا العنوان لم يأت بجديد ولم يكن سابقا فيه بس موضوع كويس

تصدق انى ضحكت قوى لما قريت تعليقك على موضوع الدكتوراه فكرتنى بالمثل اللى بيقول ملقيوش فى الورد عيب قالوا يا احمر الخدين

عادى يا اخ طارق قول ان عمرو خالد له حسانات وله اخطاء زيه زى اى واحد بشر يعنى يخطىء ويصيب وزى لما بتهتم باظهار السيئه اظهر الحسنه

مش ده برده من تعاليم الاسلام ان الواحد لو هيحكم على واحد يقول اللى له واللى عليه

أسأل الله العظيم رب العرش العظيم ان يهدينى واياك وجميع المسلمين الى الطريق الصحيح وان ينفع بنا الامه

تحياتى

اخوك عنبو

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

عادى يا اخ طارق قول ان عمرو خالد له حسانات وله اخطاء زيه زى اى واحد بشر يعنى يخطىء ويصيب وزى لما بتهتم باظهار السيئه اظهر الحسنه

موافق

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

شكراااا عزيزي على دا التنبية

آهـ وألف آهـ على ماكشفناه لهم

من أسرار

وما أعطيناه لهم من حب

آهـ آهـ

خسرناهم وخسرونا

ولــــــــــــــــــــــــكن

الحيـــــــــــــــــاة دروس ...

رابط هذا التعليق

مرحب استاذ طارق

هل لا تحبه في الله

اي تكرهه في الله

في انتظارك يا غالي

وإجابة على سؤالك

تحياتي وشكرا

عزيزي طارق

انت تهاجم عمرو خالد دون بينه والبينه علي من ادعي

نقول ما قلناه من قبل

عمرو خالد بشر يصيب ويخطيء مثله مثل باقي عباد الله لكن هذا لا يمنعنا ان نعطي كل ذي حق حقه

والرجل له وجهة نظره التي يؤمن بها ويطبقها فليس معني انه الوحيد الذي ذهب الي الدنمارك انه مخطيء وغيرك وانا منهم اري انه لم يخطيء لان هؤلاء الناس (الدنماركيين) لا يعرفون ما هو الاسلام الا من خلال ما تبثه القناوات الاعلاميه التي يسيطر عليها اليهود وهم صوروه (صلي الله عليه وسلم ) بتلك الصورة الشنيعة الغير حقيقيه فذهب اليهم ليوضح لهم انه ليس كذلك بل هو افضل من امر بنشر مكارم الاخلاق فلماذا نهاجمه علي ما فعل

اليس هذا افضل من اللغة الحنجورية التي لا نجيد غيرها

خطوه عمليه قام بها واري انها افضل كثيرا من الكلام الذي مللنا منه

من حقك ان تعبر عن رفضك لما قام به ومن حقي ايضا ان اقبله ولكن كان يجب ان تذكر اسباب رفضك

اما عن اللغة العربيه التي تلزم الدعاة بها وتري ان عدم استخدامها يعيب من يشتغل بالدعوه اقول لك ولماذا تري ذلك قصور في عمرو خالد ولم تراه قصور في الشعراوي خريج الازهر ووزير الاوقاف السابق الذي ما وصل لما وصل اليه من محبة الناس له واهتمامهم بدروسه وحلقاته الا سهولة لغته وقربها من البسطاء والسطحيين حتي تمكن من تقديم خواطرة عن القرأن الكريم من خلال لغته العامية البسيطه لذلك احبه الناس والتفوا حوله

الان اصبحت الدعوة بالطريقة العامية تهمة عندما استخدمها غير الازهريين

وقد هاجمت مظهره ايضا وانت غير محق في هذه مطلقا لعدة اسباب منها انه لا يوجد لباس يرتبط بالداعيه في الاسلام ولكن يوجد في غيرة لفروق كثيرة منها اننا ليس لدينا رجال كهنوت مثل غيرنا وليس لدينا رجال دين يلتزمون بزي معين سوي ذلك الزي الذي التزم به رجال الازهر دون اي سند شرعي ولكنه زي لغرض التفريق بين دارس العلوم الدينيه وغيره من دارسي العلوم الدنيويه

حتي رجال الازهر هناك منهم من يرتدي البدله المودرن والكرافت الشيك وهنا ايضا لا تلومهم ولم تلزمهم بالجبه والقفطان ولكن تلوم عمرو خالد عندما يرتدي الفانله الكاجوال وتري ان هذا امرا ينقص من قدره

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )

رابط هذا التعليق

وارد جدا يا إسلام أن أكون على خطأ وأن أكون غير محق كما تقول

ووارد أن تكون لي مواصغات خاصة فيمن أقبل منه أن يدعوني تكون غير مواصفاتك له

وارد جدا أن أحب أن يكون زية أزهريا بالعمة والكاكولا وأنت تقبله أنت بالفانلة الكاجول والمنطلون الجينز وحوالية الشباب ( بأحدث القصات الأجنبية ) والشابات ( وقد ظهر منهن الشعر والرقبة والرسغ والساعد ) مش مهم

ووارد جدا أن تكون شروطي فيمن يدعوني التزامه باللغة العربية وتقبله أنت حال كونه يدعو باللغة العامية الدارجة وتدافع عن عاميته بحجة هذا وذاك

ووارد جدا أن تعتقد أن الرجل المحسوب على الدعاة ذهب للدنمارك ومعاه شلة دعوة للتعايش قائلا إنه ذاهب رغم معارضة القرضاوي ليعرف القوم سماحة الإسلام فينتهوا

وأظنه نحج في ذلك بدليل إعادة نشر الصور في 17 صحيفة بعد ما كانت واحدة في الدنمارك وحدها دا طبعا غير السويد والنرويج وغيرها من الدول

يا سيدي الفاضل الناس فيما يعشقون مذاهب وكل واحد عارف شمس بيته بتطلع منين واللي هستقيد منه علم هستمع إليه وبالطبع لا الزمك بشيء ولا أزيدك عن هذا وانتهى الأمر

تحياتي

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

الاخوه الكرام جزاكم الله خيرا

اخى العزيز اسلام تفضلت و قلت

اخي الفاضل ابا عمر حياك الله

دائما اتفق معك في ما قلت واجزم لك ان ايماني لم ولن يتزعزع عن ما قلته

كتاب الله وسنة رسوله الصحيحة هي منهاجنا وطريقنا

الحمد لله و هذا ديدن العقلاء راغبى الحق مثلك فجزاك الله خيرا على ذلك .

بناء على هذا يا إسلام عندما نضع نصب اعيننا تلك القاعده نجد فى القرأن الايه التاليه

قُلْ هَذِهِ سَبِيلِي أَدْعُو إِلَى اللَّهِ عَلَى بَصِيرَةٍ أَنَاْ وَمَنِ اتَّبَعَنِي وَسُبْحَانَ اللَّهِ وَمَا أَنَاْ مِنَ الْمُشْرِكِينَ (108) يوسف

( يَقُول تَعَالَى لِرَسُولِهِ صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِلَى الثَّقْلَيْنِ الْجِنّ وَالْإِنْس آمِرًا لَهُ أَنْ يُخْبِر النَّاس أَنَّ هَذِهِ سَبِيله أَيْ طَرِيقَته وَمَسْلَكه وَسُنَّته وَهِيَ الدَّعْوَة إِلَى شَهَادَة أَنْ لَا إِلَه إِلَّا اللَّه وَحْده لَا شَرِيك لَهُ يَدْعُو إِلَى اللَّه بِهَا عَلَى بَصِيرَة مِنْ ذَلِكَ وَيَقِين وَبُرْهَان وَكُلّ مَنْ اِتَّبَعَهُ يَدْعُو إِلَى مَا دَعَا إِلَيْهِ رَسُول اللَّه صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَلَى بَصِيرَة وَيَقِين وَبُرْهَان عَقْلِيّ وَشَرْعِيّ , وَقَوْله " وَسُبْحَان اللَّه " أَيْ وَأُنَزِّه اللَّه وَأُجِلّهُ وَأُعَظِّمهُ وَأُقَدِّسهُ عَنْ أَنْ يَكُون لَهُ شَرِيك أَوْ نَظِير أَوْ عَدِيل أَوْ نَدِيد أَوْ وَلَد أَوْ وَالِد أَوْ صَاحِبَة أَوْ وَزِير أَوْ مُشِير تَبَارَكَ وَتَقَدَّسَ وَتَنَزَّهَ وَتَعَالَى عَنْ ذَلِكَ كُلّه عُلُوًّا كَبِيرًا " تُسَبِّح لَهُ السَّمَوَات السَّبْع وَالْأَرْض وَمَنْ فِيهِنَّ وَإِنْ مِنْ شَيْء إِلَّا يُسَبِّح بِحَمْدِهِ وَلَكِنْ لَا تَفْقَهُونَ تَسْبِيحهمْ إِنَّهُ كَانَ حَلِيمًا غَفُورًا" .) تفسير ابن كثير

.

واضح يا اسلام ان الدعوه الى الله عز و جل و التى هى وظيفه الانبياء و على رأسهم محمد صلى الله عليه و سلم و من جاء بعده

..لابد ..و حتما ..و يجب.. ان تكون على علم ..و.. بصيره ..و يقين و..برهان ..عقلى ..و شرعى .. كما بين الامام ابن كثير اعلاه

على هذا عندما يتصدى اى إنسان ....اى انسان ..عمرو خالد او غيره ..نقيس ذلك عليه و على منهجهه .

.

و نحن كمسلمين نؤمن و نجزم تماما بانه لن يصلح حال هذه الامه إلا بما صلح به اولها ..

بمعنى اننا لن نستطيع ان ندعو غير المسلمين بافضل مما فعل المصطفى صلى الله عليه و سلم و من خلفه من الصحابه

و من جاء بعدهم و ترتيب الافضليه تبعا لذلك ..الرسول ثم الصحابه ثم التابعين ....

.

عندما نجد ان المصطفى فى اشد حالات ضعف الدعوه فى بداياتها لم يتنازل عن اساسيات الدين و العقيده عند تعامله مع الكفار

المحيطين به حتى انهم اغروه بالمال و الملك و الجاه و النساء فلم يتنازل صلى الله عليه و سلم إرضاء لاحد حتى بان

يقول فى الهه الكفار و لو حتى كلمه واحده طيبه فضلا عن تقاسم العباده يوما و يوم كما طلب الكفار ...

و لم يذهب الى اليهود فى عيدهم مثلا لتهنئتهم بعيدهم و يهرع اليهود ليقوموا بتصوير ذلك و توثيقه و نشره فى المنتديات :blush2:

و لم يجامل الكفار فى عاداتهم القبيحه و يوافق على بعضها تأليفا لقلوبهم كمن قال عندما سالته احداهن عن اعتزال الفن

و يقول ان الفن حلال و ينصح من سألته بان لا تعتزل الفن لتقدم فن راقى ..

.

و الكثير الكثير من سيره المصطفى صلى الله عليه و سلم التى قدم لنا عمرو خالد نفسه من خلالها و اصبح من خلالها نجما

فضائيا يشار له و هذا و الله فضل اسبغه الله عليه و لكنه اصابته فتنه يعلم الله ابعادها فاخطاء اخطاء فادحه

رصدها له الكثيرون ممن نحسبهم على خير و تلك كلها مدونه و موثقه و موجوده يمكن الرجوع اليها لتوثيق كلام قائلها

و ليس كما تفضلت الاخت الفاضله بركه جزاها الله خيرا

لا يا اختى الكريمه الامر ليس بهذه السذاجه ان يحكم من مثل حسان او وجدى غنيم او الحوينى او غيرهم ممن

نحسبهم على خير و لا نزكيهم على الله على قول او فعل من اليوتيوب ..

عمرو خالد له سنوات تحت الاضواء و اقواله و افعاله مرصوده و الفيصل فيها هو هل هى تتماشى مه منهج القرأن و السنه ام لا

و اليك اختى الفاضله و الى الاحباب هذا الموضوع عن اخطاء عمرو خالد و ليكن ديدننا الحق ..اولا و ..اخيرا

و البينه على من ادعى

.

http://www.muslm.net/vb/showthread.php?t=171867

تم تعديل بواسطة abaomar

<strong class='bbc'><strong class='bbc'>وَلَا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غَافِلاً عَمَّا</strong></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'>يَعْمَلُ </span></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'><strong class='bbc'>الظَّالِمُونَ</strong></span></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'>إِنَّمَا يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فِيهِ الْأَبْصَارُ</span></strong><br /><br /><br /><br /><br /><br /><p class='bbc_center'><span style='font-size: 18px;'><strong class='bbc'>(24) إبراهيم </strong></span></p>

رابط هذا التعليق

و هو مين قال ان عمرو خالد عالم دين او مفتي او شيخ؟؟

عمرو خالد راجل داعيه بأسلوب جديد لم يعهده الأقدمون و خصوصا المقولبون منهم

و يتميز عن بعض الدعاه الآخرين بالأدب و الأخلاق و الهدوء و عدم زفارة اللسان حتى مع من يسبه منهم

اورفوار

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

تاني ؟؟

و الله حاجة غريبة

م خلاص يا جماعة الخير

أجمل كلمة عجبتني .. كل واحد عارف شمس بيته بتطلع منين

و آخر كلمة عاوز أقولها ... الشمس باينة في السماء .. خلاص بأة الليي مش شايفها يبقى أعمى ...

بصوا .. كل واحد عارف الصح فين و الخطأ فين .. كل واحد ينتهج النهج اللي يريحه و يوم الحساب هيعرف كان صح ولا خطأ

مكاوى

رابط هذا التعليق

تاني ؟؟

و الله حاجة غريبة

م خلاص يا جماعة الخير

و آخر كلمة عاوز أقولها ... الشمس باينة في السماء .. خلاص بأة الليي مش شايفها يبقى أعمى ...

بصوا .. كل واحد عارف الصح فين و الخطأ فين .. كل واحد ينتهج النهج اللي يريحه و يوم الحساب هيعرف كان صح ولا خطأ

مكاوى

السلام عليكم

اخى الحبيب مكاوى جزاك الله خيرا

.

لا يا اخى الحبيب مش كل الناس عارفه الصح فين و الخطأ فين

احيانا تلاقى واحد كبير و متعلم و معاه شهادات كثيره (من اول شهاده التطعيم و حتى شهاده حسن السير و السلوك ) و مهاجر كندا مثلا :blush2: و يتكلم

عن بديهيات الدين بلغه الواثق و هو بها اجهل ما يكون فينخدع بها الجهله امثالى من محدودى العلم و الخبره

هنا يجب على من يعلم الحق بالدليل و البرهان ان يقوله و لا يخشى فى الله لومه لائم .. و إلا صار ذنبى فى رقبته ..

.

( كُنتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ ..) 110 ال عمران

تم تعديل بواسطة abaomar

<strong class='bbc'><strong class='bbc'>وَلَا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غَافِلاً عَمَّا</strong></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'>يَعْمَلُ </span></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'><strong class='bbc'>الظَّالِمُونَ</strong></span></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'>إِنَّمَا يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فِيهِ الْأَبْصَارُ</span></strong><br /><br /><br /><br /><br /><br /><p class='bbc_center'><span style='font-size: 18px;'><strong class='bbc'>(24) إبراهيم </strong></span></p>

رابط هذا التعليق

تاني ؟؟

و الله حاجة غريبة

م خلاص يا جماعة الخير

مكاوى

تاني و تالت و رابع و اوعدك لما تفتح منتدى خاص بيك مش حكتب فيه حاجه تخالف آراءك

أما هنا فالكتابه متاحه للجميع و الرد متاح للجميع ايضا

تحياتي

تاني ؟؟

و الله حاجة غريبة

م خلاص يا جماعة الخير

مكاوى

السلام عليكم

اخى الحبيب مكاوى جزاك الله خيرا

.

لا يا اخى الحبيب مش كل الناس عارفه الصح فين و الخطأ فين

احيانا تلاقى واحد كبير و متعلم و معاه شهادات كثيره (من اول شهاده التطعيم و حتى شهاده حسن السير و السلوك ) و مهاجر كندا مثلا :blush2: و يتكلم

عن بديهيات الدين بلغه الواثق و هو بها اجهل ما يكون فينخدع بها الجهله امثالى من محدودى العلم و الخبره

هنا يجب على من يعلم الحق بالدليل و البرهان ان يقوله و لا يخشى فى الله لومه لائم .. و إلا صار ذبنى فى رقبته ..

.

( كُنتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ ..) 110 ال عمران

انا عارف ان فضيلتك من اعلام العلوم الدينيه في مصر و العالم العربي

و انك تمتلك مفاتيح الحق الاسلامي دون غيرك

بس للأسف كلامك غير مقنع للجهله امثالي

فخليني اقول اللي يريحني و فضيلتك تقول اللي يريحك

و انصحك لما تحب تقول الحق بالدليل و البرهان تحاول تقوله بأسلوب افضل من كده

عشان ماتخليش واحد زيي يقول عليك من شابه عالمه فما ظلم

تحياتي

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

اخى الحبيب زهيرى

...كلامك خطأ فلست كذلك و لا ادعيه ....

دى مشكلتك انك مش عاوز تتبع البينه و الدليل فى القرأن و السنه ..

مش فى الدين يا زهيرى يا حبيبى ..فليس الدين بالرأى و المزاج و اللى يريحك و يريحنى

عشان ماتخليش واحد زيي يقول عليك من شابه عالمه فما ظلم ..

..الجهل بشئ ليس سٌبَه و عيبا يا ابو إياد يا غالى

العيب هو الافتاءات و التقول و الاصرار على الخطأ ...إقرأ كلامى مره اخرى

تحياتي

تم تعديل بواسطة abaomar

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

اخى الحبيب زهيرى

...كلامك خطأ فلست كذلك و لا ادعيه ....

لا يا راجل ما تقولش كده انت الوحيد اللي فاهم في الدين الاسلام و المسيحي و البابا شنوده و كل الكلام المهم تكون مبسوط

دى مشكلتك انك مش عاوز تتبع البينه و الدليل فى القرأن و السنه ..

مانا ماكنتش اعرف ان التفسير الوحيد للقرآن و السنه عند فضيلتك ...سامحني معلش

مش فى الدين يا زهيرى يا حبيبى ..فليس الدين بالرأى و المزاج

طبعا بس المفروض ان الكلام ده للجميع

و بعدين معظم اراءك الدينيه لا تقنعني و لا تلزمني يا مولانا و كل واحد حيفضل يقول رأيه الى الأبد حتى لو فضيلتك ماحبتش

عشان ماتخليش واحد زيي يقول عليك من شابه عالمه فما ظلم ..

..الجهل بشئ ليس سٌبَه و عيبا يا ابو إياد يا غالى

العيب هو الافتاءات و التقول و الاصرار على الخطأ ...إقرأ كلامى مره اخرى

كلامك كان ممكن ارد عليه بطريقتك القديمه قوي دي يابو عمر بستين طريقه مختلفه كلهم حيصغروك و يجرحوك

بس انا عشان بحترمك بقلد عمرو خالد المؤدب مش الراجل اللي بيشتم في الناس و عامل نفسه شيخ

تحياتي

تحياتي يا مولانا :blush2:

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

دائماً ما تغلب بالحجة يا أبو عمر .. أخي الكبير

و الله يا أخي ما قلت ما قد قلت إلا حزناً على حال المجادلين و فقط .. لست أخص شخصاً يا إخواني بعينه .. و لكني أخص كل مجادلين الأمة

بالطبع يا أبو عمر ما كان كلامي لمن لا يعلم .. فكما تفضلت أنت و أوضحت أن من لا يعلم فحقه علينا ان نعلمه بحقائق المور و حقه على الأمة جميعاً ان يعرف .. و لكني أقصد بكلامي كل من يعلم الحق - من الأمة - و ينكره .. في أي قضية و ليست قضية الأستاذ عمرو خالد .. أعجبتني آراء راجحة كثيرة قالت بأن: الأستاذ عمرو خالد بدعوته هو مرحلة معينة لا تتخطى لباقي مراحل الدين

و علمني شيخي و هو من هو و له فضل كبير علي .. الشيخ ابراهيم الشربيني رفع الله قدره (دائماً بقناة الحافظ) و عن علم مباشر تحت قدميه لسنتين نتاجهما هو أننا (و بنص كلام الشيخ):

"لا نفند احداً أي كان يدعو إلى الله كلية .. إنما ننكر بالدليل و نترك ما عنده من اخطاء تخالف كتاب الله و سنة رسوله .. أما ما عنده من فائدة فبها و نعمة" أ.هـ

و هذا هو منهجي في تناول القضية و قضايا كثيرة .. كن كالنحلة تقع على الطيب من الريح و تحوله عسلاً .. ببساطة___________________________________________

على الهامش

أخي أبو عمر .. اتعلم منك الكثير .. فلا تحرمنا وجودك المستمر

مكاوى

رابط هذا التعليق

تاني و تالت و رابع و اوعدك لما تفتح منتدى خاص بيك مش حكتب فيه حاجه تخالف آراءك

أما هنا فالكتابه متاحه للجميع و الرد متاح للجميع ايضا

تحياتي

الفاضل زهيري

لزمتها ايه التريقة يعني و منتدى خاص بيك و مش بيك و الكلام ده

مش هو ده بردو تعريف الشخصنة اللي حضرتك بتكرهها و علمتني أبطلها و أديني بطلتها

لا داعي للسخرية أيها الأخ الكريم و زي ما إنت قلت الكتابة متاحة للجميع و الرد متاح للجميع ... و بعدين ايه اللي جاب مخالفة الرأي ولا موافقة الراي

أنا بقول كلمة حق في موضوع اتقتل بحث و كلام و لا طائل منه غير البلبلة و حب الظهور المستمر

تحياتي .. من غير تريقة .. يا كبير

مكاوى

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...