اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

توقيف 5 مدرّسين لتعاطيهم الحشيش داخل مدرسة بمصر

Recommended Posts

خبر استفذني أوي ع الصبح أول ما قريته .... بس كده فعلا نطمن علي مستوي التعليم في مصر :blink:

انه دايما ً هيكون في العالي .... لأن القائمين عليه من أصحاب المزاج العالي :blink:

اللي يستفزك أكتر ان البيه مدرس المجال الصناعي بيصلح ويلمع حذاء مدرسة الانجليزي :rolleyes:

فعلا .... حاجة تغيظ ع الصبح

رابط الخبر

العقول الكبيرة تبحث عن الأفكار ..

والعقول المتفتحة تناقش الأحداث ...

والعقول الصغيرة تتطفل علي شؤون الناس ....

رابط هذا التعليق

خبر عادي اومتوقع بلاش عادي

سيدي هل تتوقع ان منظمة التعليم عندنا لاتسمح بتوفر مثل هذه النماذج نحن لانعمم لكن مثل هذه النماذج تظهر عادي خالص اولا ليست هناك معايير لاختيار المدرسين ثانيا الكل يتعامل ع اد فلوسكم

بس الجميل انهم يقدروا يوصلوا للحشيش رغم ارتفاع ثمنه حاليا وشحه ف السوق بجد مدرسن مجتهدين

رابط هذا التعليق

خبر استفذني أوي ع الصبح أول ما قريته .... بس كده فعلا نطمن علي مستوي التعليم في مصر :blink:

انه دايما ً هيكون في العالي .... لأن القائمين عليه من أصحاب المزاج العالي smk:

اللي يستفزك أكتر ان البيه مدرس المجال الصناعي بيصلح ويلمع حذاء مدرسة الانجليزي :rolleyes:

رابط الخبر

معلش هو حضرتك مستغرب علشان كانوا بيدخنوا حشيش في المدرسه ولا علشان كان بيصلح ويلمع لها الجزمه ؟؟؟ :blink:

يا سيدي الفاضل متستغربش ومتتنرفزش لأن البلد كل يوم في أسوأ من اللي قبله .

على أيامنا كان على حد علمي أن الطلبه هي اللي بتعمل كده بس والمدرسين بيعملوا كده بس بره المدرسه أو في الخباااااااااااثه أوي بس الظاهر أن الناس بدأت تفجر ومبقاش في دماغها حاجه يتبكى عليها .

أكيد تعرف أن الشرطه الجهاز المنوط بالأمن والأمان بيحصل فيه أكتر من كده وفي مكاتب الضباط نفسهم وحتى داخل السجون بيتم تسريب وبيع المخدرات عن طريق بعض معدومي الضمير من منسوبي الشرطه وبيعملوا ثروه طائله من ورا التجاره دي .

داخل المستشفيات هتلاقي كده داخل المؤسسات الحكوميه المختلفه هتلاقي نماذج سيئه من دي كتير بس كله عالمتغطي الظاهر أن المعلم اللي صور كان مزاجه عالي حبتين وطلبت معاه فضايح وعلى عينك يا تاجر .

وعلى رأي المطرب الشعبي المغمور ( أيمن رشدي wst:: ) ( ولا بيهمنا واللي عاوز يعمل زينا يطلع بطاقه من عندنا .... :lol: )

الحل من وجهة نظري هو فعلا العقوبات الصارمه والمغلظه اللي لازم تتطبق علي أمثال هؤلاء علشان يبقى فيه كبش فداء وعلى رأي المثل إضرب المربوط يخاف السايب يعني لما تلاقي عقاب شديد لن يجرؤ أحد على تكرار مثل هذه المهازل .

أنا كنت ولا زلت أحد المؤيدين وبشده لما قام به وزير التربيه والتعليم في زيارته لأحد المدراس والمفروض ان المعلمين أصحاب المزاج العالي يتم محاكمتهم قضائيا ويتم توقيع عقوبة التعاطي عليهم بالإضافه للجزاءات الإداريه المترتبه على هذا الفعل داخل المؤسسه التعليميه الحكوميه .

( من أمن العقاب أساء الأدب ) فعلا مقوله مؤمن بيها جدا .

ياريت لا يتم التهاون مع أمثالهم علشان الحال بقى ماااااااااااااااااسخ أوي ومش عارف بعد كده هيعملوا أيه تاني في المدراس يمكن يأجروها كابريهات ولا صالات قمار وشقق مفروشه وأهي سبوبه لولاد ال......... (تيت ) يقلبوا فيها عيشهم .

تحياتي :blink:

قولوا لا إله إلا الله تفلحوا

إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا

إضغط هنا لقراءة القرآن الكريم من المصحف الشريف

إضغط هنا لزيارة موقع رسول الله

إضغط هنا لعرض البث المباشر من المسجد الحرام

تردد قناة الرحمه الجديد على النايل سات التردد 10873 معدل الترميز 27500 رأسي 3\4

تردد قناة الرحمه الجديد على العرب سات التردد 12149 معدل الترميز 27500 أفقي 3\4

رابط هذا التعليق

الخبر لم يلفت نظري لسببين أو تلاته

1- إن التعليم الفني عندنا مثال للبوظان سواء في الإدارة أو الطلبة . وهناك نظرة دونية من المجتمع لهذا النوع من التعليم ... ده بكل صراحة

2- الوزير بنفسه زار مدرسة صناعية في قلب القاهرة في غمره تقريباً وشاف عجب العجاب .... ألات تدريب لم يتم تغييرها من الخمسينات ... والات أخرى حديثة متكهنه وما فيش حد شغال عليها أو بيعرف يشتغل عليها .

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

عاوز أسيبكم تشوفوا بعنيكم أد أيه الحشيش بقى بيتم تصنيعه محليا كمان وبكميات مهوووووووووووله

وأد أيه التجاره دي منتشره وهتشوفوا بعنيكم الكميات الكبيره والمبالغ النقديه الضخمه

والسؤال فين الشرطه وجهاز المكافحه ؟

http://www.youtube.com/watch?v=kSqPDiW_51A

إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا

رابط هذا التعليق

انه دايما ً هيكون في العالي .... لأن القائمين عليه من أصحاب المزاج العالي smk:

رابط الخبر

معلش هو حضرتك مستغرب علشان كانوا بيدخنوا حشيش في المدرسه ولا علشان كان بيصلح ويلمع لها الجزمه ؟؟؟ :blink:

يا سيدي الفاضل متستغربش ومتتنرفزش لأن البلد كل يوم في أسوأ من اللي قبله .

على أيامنا كان على حد علمي أن الطلبه هي اللي بتعمل كده بس والمدرسين بيعملوا كده بس بره المدرسه أو في الخباااااااااااثه أوي بس الظاهر أن الناس بدأت تفجر ومبقاش في دماغها حاجه يتبكى عليها .

أكيد تعرف أن الشرطه الجهاز المنوط بالأمن والأمان بيحصل فيه أكتر من كده وفي مكاتب الضباط نفسهم وحتى داخل السجون بيتم تسريب وبيع المخدرات عن طريق بعض معدومي الضمير من منسوبي الشرطه وبيعملوا ثروه طائله من ورا التجاره دي .

داخل المستشفيات هتلاقي كده داخل المؤسسات الحكوميه المختلفه هتلاقي نماذج سيئه من دي كتير بس كله عالمتغطي الظاهر أن المعلم اللي صور كان مزاجه عالي حبتين وطلبت معاه فضايح وعلى عينك يا تاجر .

وعلى رأي المطرب الشعبي المغمور ( أيمن رشدي wst:: ) ( ولا بيهمنا واللي عاوز يعمل زينا يطلع بطاقه من عندنا .... :lol: )

الحل من وجهة نظري هو فعلا العقوبات الصارمه والمغلظه اللي لازم تتطبق علي أمثال هؤلاء علشان يبقى فيه كبش فداء وعلى رأي المثل إضرب المربوط يخاف السايب يعني لما تلاقي عقاب شديد لن يجرؤ أحد على تكرار مثل هذه المهازل .

أنا كنت ولا زلت أحد المؤيدين وبشده لما قام به وزير التربيه والتعليم في زيارته لأحد المدراس والمفروض ان المعلمين أصحاب المزاج العالي يتم محاكمتهم قضائيا ويتم توقيع عقوبة التعاطي عليهم بالإضافه للجزاءات الإداريه المترتبه على هذا الفعل داخل المؤسسه التعليميه الحكوميه .

( من أمن العقاب أساء الأدب ) فعلا مقوله مؤمن بيها جدا .

ياريت لا يتم التهاون مع أمثالهم علشان الحال بقى ماااااااااااااااااسخ أوي ومش عارف بعد كده هيعملوا أيه تاني في المدراس يمكن يأجروها كابريهات ولا صالات قمار وشقق مفروشه وأهي سبوبه لولاد ال......... (تيت ) يقلبوا فيها عيشهم .

تحياتي :blink:

هههههههههههه .... لا لا انت فهمتني غلط .... انا بس كنت عايز اعرف ايه علاقة الجزمة بالموضوع :)

رابط هذا التعليق

1- إن التعليم الفني عندنا مثال للبوظان سواء في الإدارة أو الطلبة . وهناك نظرة دونية من المجتمع لهذا النوع من التعليم ... ده بكل صراحة

2- الوزير بنفسه زار مدرسة صناعية في قلب القاهرة في غمره تقريباً وشاف عجب العجاب .... ألات تدريب لم يتم تغييرها من الخمسينات ... والات أخرى حديثة متكهنه وما فيش حد شغال عليها أو بيعرف يشتغل عليها .

الخبر قال انها مدرسة السيدة نفيسة الثانوية ... انا شخصيا ً ماعرفش هيا تعليم فني ولا لأ بس غالبا ً لأ ... لأن مسمي مدرس المجال الصناعي حسب معلوماتي بيكون في المدارس العامة فقط .... بس في جميع الأحوال سواء فني أو عام فهي مصيبة بتدل علي مستوي المعلمين والتعليم في مصر

تحياتي

تم تعديل بواسطة INVESTOR

رابط هذا التعليق

الخبر قال انها مدرسة السيدة نفيسة الثانوية ... انا شخصيا ً ماعرفش هيا تعليم فني ولا لأ بس غالبا ً لأ ... لأن مسمي مدرس المجال الصناعي حسب معلوماتي بيكون في المدارس العامة فقط .... بس في جميع الأحوال سواء فني أو عام فهي مصيبة بتدل علي مستوي المعلمين والتعليم في مصر

تحياتي

رابط هذا التعليق

عاوز أسيبكم تشوفوا بعنيكم أد أيه الحشيش بقى بيتم تصنيعه محليا كمان وبكميات مهوووووووووووله

وأد أيه التجاره دي منتشره وهتشوفوا بعنيكم الكميات الكبيره والمبالغ النقديه الضخمه

يا نهار مش فايت ... ايه اللي بيحصل ده ... اوعي يكون ده بجد !!!!!! ولا كأننا في مصنع تعبئة والناس شغالة عادي ولا علي بالها

رابط هذا التعليق

يا نهار مش فايت ... ايه اللي بيحصل ده ... اوعي يكون ده بجد !!!!!! ولا كأننا في مصنع تعبئة والناس شغالة عادي ولا علي بالها

صدقني وبيحصل أكتر من كده .

رابط هذا التعليق

اخى العزيز

الكليب ده كان عرضوه فى برنامج العاشرة مساء واتصل مخرج سينيمائى وقال انه الكليب ده كان لموقع تصوير فيلم كان بيعمله وكل ده كان شغل سيما وليس حقيقى

رابط هذا التعليق

اخى العزيز

الكليب ده كان عرضوه فى برنامج العاشرة مساء واتصل مخرج سينيمائى وقال انه الكليب ده كان لموقع تصوير فيلم كان بيعمله وكل ده كان شغل سيما وليس حقيقى

هو حضرتك شفت الحلقه بتاع برنامج العاشره مساء دي ولا سمعت عنها ؟

يمكن زي مابتقول الله أعلم كل شئ جايز

بس أنا عن نفسي عمري ماشفت حاجه زي دي في فيلم سينمائي !

عالعموم الفيديو موجود عاليوتيوب ومحطوط جنبه تعليقات كتير الله أعلم صدق ولا شغل سيما .

بس ده ميمنعش أن في الحقيقه بيحصل أكتر من كده وإلا مكنش وصل الحال بالحشيش أنه يبقى ديلافري في بعض الأماكن وعلى سبيل المثال عندنا في المنصوره وشفت ده بعيني والله مش شغل سيما بيتباع الحشيش عيني عينك كده وفي الطريق العام .

ده وأنت بتتكلم عن صنف واحد اللي هوه الحشيش فمابالك بباقي الأصناف زي البانجو والأفيون والداتوره .... إلخ .

وأقسم بالله كان أمناء الشرطه عندنا رجال الأمن والأمان بيشربوا المخدرات جنب بيتنا مع بعض مروجيها وبعلمهم كمان عاوز أكتر من كده

ربنا يعافينا بقى من البلاوي السوده دي

تحياتي :roseop:

رابط هذا التعليق

اخى العزيز

هو حضرتك شفت الحلقه بتاع برنامج العاشره مساء دي ولا سمعت عنها ؟

يمكن زي مابتقول الله أعلم كل شئ جايز

بس أنا عن نفسي عمري ماشفت حاجه زي دي في فيلم سينمائي !

عالعموم الفيديو موجود عاليوتيوب ومحطوط جنبه تعليقات كتير الله أعلم صدق ولا شغل سيما .

بس ده ميمنعش أن في الحقيقه بيحصل أكتر من كده وإلا مكنش وصل الحال بالحشيش أنه يبقى ديلافري في بعض الأماكن وعلى سبيل المثال عندنا في المنصوره وشفت ده بعيني والله مش شغل سيما بيتباع الحشيش عيني عينك كده وفي الطريق العام .

ده وأنت بتتكلم عن صنف واحد اللي هوه الحشيش فمابالك بباقي الأصناف زي البانجو والأفيون والداتوره .... إلخ .

وأقسم بالله كان أمناء الشرطه عندنا رجال الأمن والأمان بيشربوا المخدرات جنب بيتنا مع بعض مروجيها وبعلمهم كمان عاوز أكتر من كده

انا شفت حلقة العاشرة مساء بنفسى ولم اسمع عنها

انا عارف ان فيه انتشار لبيع وشرب المخدرات بشكل علنى وبعضهم من رجال الشرطة ولكن الكليب ده بتاع المخدرات بتاعة علامة أو ماركة الجمل ده بالذات فيه واحد مخرج اتصل على منى الشاذلى وقال ده كان شغل عامله وليس حقيقى

واذا شفت الكليب مرة اخرى بخلفية انه كان سيما ممكن تعرف انه ليس من الطبيعى ان يصور بهذه الطريقة بالمويبل زمن اكثر من واحد وبكل سذاجة وكأنهم بيصوروا توزيع عيش بلدى

انا لا ادافع عن رجال شرطة ولا انفى بيع الحشيش ولكن للامانة انا بقول انه الكليب ده بالذات ليس حقيقى

رابط هذا التعليق

المفروض تبقى إسمها وزارة التربية والتحشيش :roseop:

----------------

رابط هذا التعليق

انا شفت حلقة العاشرة مساء بنفسى ولم اسمع عنها

انا عارف ان فيه انتشار لبيع وشرب المخدرات بشكل علنى وبعضهم من رجال الشرطة ولكن الكليب ده بتاع المخدرات بتاعة علامة أو ماركة الجمل ده بالذات فيه واحد مخرج اتصل على منى الشاذلى وقال ده كان شغل عامله وليس حقيقى

واذا شفت الكليب مرة اخرى بخلفية انه كان سيما ممكن تعرف انه ليس من الطبيعى ان يصور بهذه الطريقة بالمويبل زمن اكثر من واحد وبكل سذاجة وكأنهم بيصوروا توزيع عيش بلدى

انا لا ادافع عن رجال شرطة ولا انفى بيع الحشيش ولكن للامانة انا بقول انه الكليب ده بالذات ليس حقيقى

والله والله والله شوفتها بعيني عدة مررررررررررررررررررررررررات

أفراح مقامه في الشوارع ..

ملاصقة

ملاصقة

ملاصقة لأقسام الشرطة ...

والشرطة معزومة

والحشيش يُتداول على الترابيزات بشكل علني ..

مش بس القسم ..

لأ .. خُدوا دي ..

عملوا مُجمع جديد وضخم للشرطة والجوازات والمرور وامن الدولة .. في منطقة الأميرية قبل الوايلي والحتت دي .. فروحت أجدد جواز سفري عندهم ... لقيت فرحين من دول جنب المجمع على طول وأحلى حشيش وأحى مزاج ..... وعديت تاني يوم الساعه 7 الصباح لقيتهم لسه مشطبين الفرح

يبقى مش عاوز المدرسين يحششوا ويعدلوا مزاجهم ؟

أومال إزاي يوصلوا المعلومة للطالب إلا لو كانت دماغهم متكلفه

وبعدين لو ماكانش السي دي راح لمكتب الوزير ومبعوت من مجهول .. ما كانش عرف طبعاً

رابط هذا التعليق

استني بقي كده وقولي ... انت منين بالظبط ... اوعي تكون من ع الجلاء .. ولا تكون ساكن في السلخانة وانا ماعرفش .... أصل هيا دي الاماكن اللي بيعملوا فيها كده ... طب يا أخي احنا جيران .... والحشيش كان شاحح اليومين اللي فاتوا ... قال ايه ... الحشاشين كانوا عاملين حداد لحين عودة الريس ..... سلامات يا ريس

رابط هذا التعليق

• بعد 3 أسابيع...

أنا حبيت أوضح بس ان المقطع ده مشهد من فيلم " خارج عن القانون " لكريم عبد العزيز

أنا لسة شايف الفيلم واتأكدت من المقطع

تحياتي

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...