اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

انتوا بتحبوا الشـــطة....؟؟ طب تعالــــــــوا

fatfouta

Recommended Posts

التوبيك ده للناس اللى بتحب الشطة بجميع انواعها

اللى بيحب الشطة يتفضل واللى مش بيحبها ياريت مايدخلش عشان مش هايستحمل

من كتر حبى فيا من زمان وانا بعملها برطمانات واحطا فى الفريزر عشان استخدمها دايما فى الأكل

وبما ان ولادى لسه مش قادرين يستوعبوها قوى...ده بيخلينى اجيب أزايز الشطة مع الاكل بدل ماحطها على الاكل كله

وعشان كده قررت اعمل ملف كامل عن الشطة بانواعها يعنى

الشطة الحمراء

الفلفل الاحمر الحار (الحراق)

الفلفل الأخضر الحار

طريقة عملها وفوايدها

مخلل الفلفل الحرااااااق

وانتوا بقى هل بتحبوا الشطة؟؟ طب اللى بيحبها بيحطها على اى اكلات؟؟

ممكن اللى مش بيحبها برضو يقول مش بيحبها ليه؟؟ وإذاى قادر يعيش من غيرها؟

تم تعديل بواسطة fatfouta
رابط هذا التعليق

انا مش بجيب شطة في البيت ولا بستخدمها بس اعرف انها مفيدة اوي

لكن لما باكل بره البيت بطلب سبايسي او لو كشري مثلا بحط شطة

بس بعاني جدا لأن معدتي بتتعب خالص منها

وكمان جوزي تجربته معاها مريرة اوي ودلوقتي بطلها خالص لظروف صحيه

انا مستنية اعرف منك طرقها

وياسلام لو في طريقة ممكن نستفيد بيها من فوائدها ومانتلسوعش بنارها

تم تعديل بواسطة ام نور محمود

اللهم احفظ مصر والمصريين

رابط هذا التعليق

هـــــــــــــايلة .icon14.gif...يافتفوتة ...

استمرى نجاة قالت انا بعشق البحر ...

وانا بعشق السبايسى ..................

رابط هذا التعليق

انا مش بجيب شطة في البيت ولا بستخدمها بس اعرف انها مفيدة اوي

لكن لما باكل بره البيت بطلب سبايسي او لو كشري مثلا بحط شطة

بس بعاني جدا لأن معدتي بتتعب خالص منها

وكمان جوزي تجربته معاها مريرة اوي ودلوقتي بطلها خالص لظروف صحيه

انا مستنية اعرف منك طرقها

وياسلام لو في طريقة ممكن نستفيد بيها من فوائدها ومانتلسوعش بنارها

كل حاجة ليها فوائد واضرار يا ام نور وطالما جوزك مش بيقدر يأكلها لظروف صحية خلاص بلاش منها

لكن لو انتى بتحبيها قوى ابقى هاتيها وخليها فى طبقك انتى بس وبلاش نور وابو نور

بس فى الشطة يا حبيبتى لازم لسوعة هو فيه شطة من غير لسوعة؟؟

اتفضلى

رابط هذا التعليق

انا بصراحة مش متأكد من اذا كان الشطة ليها فوايد لانة رئيس قسم الكيمياء العضوية قالنا انها بتنزل في الفضلات زي مابتدخل يعني الجسم مابيهضمهاش اساسا يعني حتي مافهاش فوايد السليلوز مثلا اللي مابيتهضمش لكن مفيد لعملية الاخراج

و بالنسبة للشطة كلنا عارفين مشاكلها بقي و علي رأس القائمة البواسير لانة تأثيرها الموضعي علي الاغشية بالذات الاغشية المخاطية بيعمل التهاب شديد

شكراا

Until the day when God shall deign to reveal the future to man, all human wisdom is summed up in these two words 'Wait and hope'

- = Alexandre Dumas=-

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Je dis Oh! si j'avais les ailes de la colombe, Je m'envolerais, et je trouverais le repos -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

اطباء بلا حقوق

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

كم ذا بمصر من المضحكات ..و لكنه ضحك كالبكا...المتنبي

رابط هذا التعليق

قريت الفوائد بتاعة الشطة وقولت انقلها لكم عشان كلنا مستفيد بس هى اكيد ليها اصرارها وكلنا عارفينها طبعا :closedeyes:

فوائد الشطة:.

1- تنظيم ضغط الدم و تقوي نبضات القلب.

2- تخفض الكوليسترول في الدم.

3- تنشط الدورة الدموية وتعمل كمضاد للكآبة.

4- توقف النزف وتسرع من شفاء الجروح وترميم الأنسجة التالفة.

5- تساعد علي الهضم وتخفف من الارتبكات المعوية فهي تساعد المعدة علي انتاج مزيد من الافرازات المخاطية التي ترطب جدار المعدة.

6- تخفف من آلام المفاصل والروماتيزم.

7- تستخدم كفاتح للشهية وتكثر من افرازات اللعاب الذي يساعد المعدة علي الهضم.

8- تساعد الشرايين والاوعية علي استعادة مرونتها.

9- تقلل من نسبة حدوث الجلطات ولذلك وجد أن سكان الهند وباكستان وأفريقيا وكوريا والمعروفون بتناول كميات هائلة من الشطة لا يعانون من أمراض تجلط الدم كما هو الحال لدي سكان القوقاز الذين لا يتناولون الفليفلة الحمراء.

10- تخفف من اثار الاجهاد الذي يتعرض له جسم الانسان.

11- يحتوي الفلفل الاحمر علي كميات هائلة من فيتامين أ الذي يساعد في شفاء قرحة المعدة كما تحتوي الفلفلة الحمراء علي كميات كبيرة من الاملاح المعدنية و فيتامين سي وبالتالي فهي علاج ناجح ضد مرض السكر والتهاب المفاصل والبنكرياس.

12- تساعد في علاج الصداع.

13- تطهر المعدة من الطفيليات والميكروبات.

أضرار الشطة:.

1*الاكثار من تناول الشطة يسبب التهابات الجهاز الهضمي ويحدث الكثير من الالتهابات اثناء الاخراج.

2*الاكثار من الشطة يؤدي الي قتل بعض الخلايا الدهنية في جسم الانسان.

3*الاكثار من الشطة يؤدي الي آلام مزمنة بالمعدة والجهاز الهضمي.

وبالتالي فأن الشطة كما يقولون قليلها مفيد وكثرها مؤذي.

:roseop: md2: هقول تانى دى منقولة

انا بقى سمعت الدكتور أحمد شفيق الله يرحمه كان بينصح الناس انها تاكل شطة لانها بتساعد على سيولة الدم وكمان فيها مضادات للأكسدة بتمنع مر السرطان........الله يعافينا جميعا

تم تعديل بواسطة fatfouta
رابط هذا التعليق

رغم اني دايما بعاني من الحموضة لكن مقدرش استغني عن الشطة .. الاكل ما يتاكلش من غيرها

لما بروح الماركت اول حاجة بروحها علي مكان المخللات ... والفلفل الاخضر ده مع الاكل يا سلام مالوش حل

ولما بنطلب برياني نقعد نقوله فلفل .. فلفل وااايد .. تلاقي الرز الهندي بتاعهم مليان شطة

وعلي راي الشاعر اللي مقالش

وما الأكل الا الأكل الحريف ... حتي لو مش هنام خفيف

رابط هذا التعليق

وانتوا بقى هل بتحبوا الشطة؟؟ طب اللى بيحبها بيحطها على اى اكلات؟؟

مين مايحبش شطة :closedeyes:

هريسة ليبي - هوت صوص وادعيلي

علي اي اكل :roseop: وخصوصا البوفتيك والبانيه والف هنا

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

"وَذَا النُّونِ إِذ ذَّهَبَ مُغَاضِبًا فَظَنَّ أَن لَّن نَّقْدِرَ عَلَيْهِ فَنَادَى فِي الظُّلُمَاتِ أَن لَّا إِلَهَ إِلَّا أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ (87) فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَنَجَّيْنَاهُ مِنَ الْغَمِّ وَكَذَلِكَ نُنجِي الْمُؤْمِنِينَ "

(88) :: سورة الانبياء

Half Turkish

Half Egyptian

Proud to be both :)

رابط هذا التعليق

اطال باغلاق هذا الموضوع

متخافوش بهزر معاكو

مبحبهاش لانها ملهلبة قوى وبتجيب طبعا ع المدى البعيد ....ب و ا س ي ر

﴿ قال رسول الله صلى الله عليه وسلم
كلمتان خفيفتان على اللسان ثقيلتان فى الميزان حبيبتان الى الرحمن

رابط هذا التعليق

الشطة بتتعمل بطرق كتيرة جدااا

اولا طريقة امى الله يرحمها...انها كانت بتجيب الفلفل الحمر والخضر الحامى وفرمهم فى الخلاط او الفرامة وتقوم حاطة عليهم ملح خفيف جدا وشوية زيت طعام

ثانيا بقى انا بعملها بطريقة مختلفة شوية واحدة صاحبة مامتى علمتهالى وعجبتنى جدااا

مقاديرها

فلفل احمر حامى جدااا

توم

ملح

كمون خفيف

وكله يتفرم مع بعضه او يتحط فى الخلاط وبعدين نطلعه من الخلاط نضيف عليه قليل من الزيت يستحب يكون زيت ذرة او زيت زيتون

الطريقة الثالثة بقى

نفس طريقتى بس بيسلقول الفلفل شوية صغيرين يعنى مايتهريش وبعد كده بنحطه فى برطمان ونحطه فى الفريزر ونطلعه حسب الطلب

وفيه الشطة الجاهزة اللى هى دى

تم تعديل بواسطة fatfouta
رابط هذا التعليق

رغم اني دايما بعاني من الحموضة لكن مقدرش استغني عن الشطة .. الاكل ما يتاكلش من غيرها

لما بروح الماركت اول حاجة بروحها علي مكان المخللات ... والفلفل الاخضر ده مع الاكل يا سلام مالوش حل

ولما بنطلب برياني نقعد نقوله فلفل .. فلفل وااايد .. تلاقي الرز الهندي بتاعهم مليان شطة

وعلي راي الشاعر اللي مقالش

وما الأكل الا الأكل الحريف ... حتي لو مش هنام خفيف

الشطة يا سمبا مش بتجيب حموضة

التسبيك هو اللى بيجيب حموضة

انت دخلت التوبيك ده ليه مش خايف على نفسك؟؟ wst::

رابط هذا التعليق

هـــــــــــــايلة .icon14.gif...يافتفوتة ...

استمرى نجاة قالت انا بعشق البحر ...

وانا بعشق السبايسى ..................

شيكو جدعة والله بصى بقى حب الشطة wst::

الصورة دى سرقتها من واحدة صاحبتى بس هى مش هتزعل لو لقتها معايا

رابط هذا التعليق

تنبيه لازم اقولكم عليه بعد مالقيته عالنت

حد عارف الشطة الصينى اللى دايما بنلاقيها فى المطاعم دى انا هنا بصراحة بشوفها دايما فى مطعم امونه اللى جمب الفخار ده وكنت بحط منها وطعمها بيعجبنى لانها مش حراقة قوى يعنى وليها طعم حلو فى نفس الوقت

لقيت موضوع عنها انها خطيرة

هو ده بيبقى شكل الزجاجة تقريبا

مكتوب عنها انها خطيرة عالأمعاء وجربوها على قطعة من الفِل...عارفين الفِل؟؟

لقوها بتعمل فيه ذى كده

وبيقولوا انها بتدوبه وبتعمل كده فى الامعاء برضوا

المعلومات دى منقولة انا مش متأكده منها برضوا لو حد يعرف حاجة او انها غلط يقولنا

رابط هذا التعليق

تنبيه لازم اقولكم عليه بعد مالقيته عالنت

حد عارف الشطة الصينى اللى دايما بنلاقيها فى المطاعم دى انا هنا بصراحة بشوفها دايما فى مطعم امونه اللى جمب الفخار ده وكنت بحط منها وطعمها بيعجبنى لانها مش حراقة قوى يعنى وليها طعم حلو فى نفس الوقت

لقيت موضوع عنها انها خطيرة

هو ده بيبقى شكل الزجاجة تقريبا

مكتوب عنها انها خطيرة عالأمعاء وجربوها على قطعة من الفِل...عارفين الفِل؟؟

لقوها بتعمل فيه ذى كده

وبيقولوا انها بتدوبه وبتعمل كده فى الامعاء برضوا

المعلومات دى منقولة انا مش متأكده منها برضوا لو حد يعرف حاجة او انها غلط يقولنا

لا - لا - بقي - حراااااااااام عليكي الكـــــــــلام دااه اوووفــر حبتين - مش للدرجة

ما تحرقيش قلوبنا على الشطة وتخوفونا منها - دااه تحذير ليكم - انا احب الشطشطة .

انا بحب الشطة لكن مش باكل كتير منها - بالعقـل كل حاجة فى الدنيا بالعقـــل

وكمان ما تنسوش الشطة ليها جماهير كتيرة جدا فى كل انحـــاء العالـــم

انا اعرف واحدة مدمنة شطة هى بنت خالتى - زرعت فى البلكونة أصارى ورد وقرنفل و شطة :lol: - بجد مش هذار

اغابي

:roseop:

تم تعديل بواسطة اغابي

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

فرسـان العالـم الحقيقيـون . . هــم شعــوب الارض

رابط هذا التعليق

• بعد 4 أسابيع...

سلام الله عليكم أحبّتي..

أنا بقى لا أكره في حياتي أد الشطة!.. لا أطيقها والله أبدا.. لست أدرى ما السبب..

تقريبا لم آكلها في حياتي منذ سنوات طويلة.. ولا أطيق رؤيتها في المطبخ!!

لو أكلتها لا أستطيع بلع اللقمة.. بل تتورم شفتاي وأظل أنفخ وكأني لُسعت بالنار.. :roseop:

رابط هذا التعليق

سلام الله عليكم أحبّتي..

أنا بقى لا أكره في حياتي أد الشطة!.. لا أطيقها والله أبدا.. لست أدرى ما السبب..

تقريبا لم آكلها في حياتي منذ سنوات طويلة.. ولا أطيق رؤيتها في المطبخ!!

لو أكلتها لا أستطيع بلع اللقمة.. بل تتورم شفتاي وأظل أنفخ وكأني لُسعت بالنار.. :lol:

طب دخلت هنا ليه :lol:

طب بما انك اصلا مش بتاكلها .. احب اقولك فاتك كتيييييييييييير :roseop:

فى اكلات كتير الشطه بتعتبر فيها بمثابه نوع من انواع البهار تساعد فى ابراز نكهة الطعام بشكل مميز .

البوينت بس فى الإعتدال حسب الذوق .

تحياتى

لولا

طائره ورقيه

رياح شديده

خيط قصير

الطائره ليست بين السماء ولا الأرض

..هذه انا!!

لولا

رابط هذا التعليق

الشطه يااااااااااااااااااسلام عالشطه وسيرة الشطه وريحة الشطه ودلع الشطه وحركات الشطه وناااااااااااااااااااار الشطه .

الكشري المصري مينفعش من غير الشطه

سندوتشات البرجر والكفته والكبده والشاورما وماشابه متنفعش من غير الشطه

بالنسبه لي بحب الشطه من زمان نظرا لأن بيت عمي حببوني في الشطه من صغري أما عندنا في البيت فبالنسبه لهم عادي يعني .

في مصر كنا بنجيب مخلل مخصوص بيبقى مرشوش على وشه كمية شطه مهوله بس بصراحه ملوش حل جااااااامد طحن .

وياسلام بقى لما تحط أيدك في ( بلاص المش ) وتطلع حته جبنه مش وإتفرج على أيدك لو مغسلتهاش بعد ماتطلعها من البلاص !!!! نااااااااار

ولأني معايا في المكتب بتاعي زميل هندي فأوقات بنبعت نجيب جبنه بيضا وعيش سخن من الفرن وشطه ونعمل سندوتشات جبنه بالشطه بس أيه إوعى وشك وزميلي بقى مبيحطش جبنه في العيش بيعمل سندوتش شطه :blink:

المشكله مش في أكل الشطه المشكله الحقيقيه تكمن فيما بعد اكل الشطه وهضمها ..... أيوه بالضبط كده زي ما حضراتكم تفضلتم :blink:

ممكن أطلب بقى أغنيه لو بتحبي الشطه أفتح مصنع شطه للفنان المناضل رامز جلال وخصوصا بعد ما أكل الشطه :blink:

صباحكم شطه ملهلب :closedeyes:

قولوا لا إله إلا الله تفلحوا

إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا

إضغط هنا لقراءة القرآن الكريم من المصحف الشريف

إضغط هنا لزيارة موقع رسول الله

إضغط هنا لعرض البث المباشر من المسجد الحرام

تردد قناة الرحمه الجديد على النايل سات التردد 10873 معدل الترميز 27500 رأسي 3\4

تردد قناة الرحمه الجديد على العرب سات التردد 12149 معدل الترميز 27500 أفقي 3\4

رابط هذا التعليق

ما كنتش عاوز أقلبها غم ...

لكن الله يخليكو خلو بالكو وما تكتروش قوي وبشكل مستمر من الحاجات المتفجرة دي ... لأني قرأت وسألت أطباء كمان .. وعرفت إن أكل الشطة والبهارات كتير من أكتر الأشياء المسببة لربنا يعافينا لمرض " سرطان المستقيم "

ده غير البواسير اللي بتخلي الواحد لا على حامي ولا على بارد وأدينا بنشوف الهنود هنا حالتهم إزاي

الإعتدال مطلوب في كل شيء .

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

:closedeyes: يا راجل يا مفتري سرطان المستقيم حتة واحدة وده بيشيلوله المستقيم يعني و الواحد يبقى ماشي من غير مستقيم

ده مبالغات لكن طبعا الاعتدال كويس يعني مفيش داعي تلهلبها طول الوقت

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      ونحن على أعتاب الاحتفال بثورة 30 يونيو أتذكر جيدا الحملات الممنهجة القوية التى استهدفت كل الفنانين الذين رفضعرض المقال كاملاً
    • 13
      وجبة الفطار وجبة الغداء خياراتهما كثيرة جداً.. بس الحيرة الحقيقة فعلاً في وجبة العشاء، خصوصاً لمن يحب أن ينام "خفيف"! طول عمري كنت أشوف أبوي - الله يطول عمره – لا يأكل أبداً طبيخ أو مشاوي أو لحوم في وجبة العشاء، إنما يطلب من أمي – الله يطول عمرها - قطعة جبن وكسرة خبز، ويكون في غاية الرضا والسعادة، مع أن طبيعة عمله تحتاج لجهد عضلي كبير.. سألته ذات مرة وأنا أجول في أطباق الطبيخ المختلفة أمامي، فأشار إلى وجبته الخفيفة وقال هذا أفضل! تذكرت هذا الموقف لأني بالأمس احترت أتعشى ايه! لأني زهق
    • 6
      بعد أن ظن المتأسلمون أنهم تمكنوا من مصر، بدأوا في وصف من لاينتمي إلى تنظيماتهم وجماعاتهم بأوصاف سخيفة تنم عن جهل وحقد في صدور الغالبية منهم. وكانت أولى تلك الأقوال العنصرية هي وصف من لاينتمون اليهم بأنهم: علمانيين كفرة ليبراليين كفرة شواذ سينشرون الشذوذ في مصر حيقلع امي الحجاب الرجالة حتتجوز بعضها الى آخر تلك التفاهات والسخافات، وبعد الاستفتاء على التعديلات الدستورية في مارس 2011 خرج علينا واحدا من كبارهم ليقول قولته المشهورة فيما سمي "بغزوة الصناديق" ويطلب من المعارضين "للتعديلات الدستورية" ان
    • 18
      اسأله غريبة بل وعجيبة بسمعها لما بجي مصر زمان كنت بقول يلا عادي يمكن انا جايه من بلد مالهاش مكان ولا زمان ؟..... او يمكن اكون من سكان المريخ السؤال القديم كان: هيا اليمن دي فين؟؟؟؟؟؟ وكان ردي من غلبي : امشي على طول واول شارع يمين حتلاقيها قدامك دلوقتي بقى السؤال الي بعون الله حيجبلي شلل اطفال مقسم لفئتين ( ايه يا عم اللغة العربية الفحصى دي) واللغة دي هيا مربط الفرس هو انتوا بتتكلموا عربي ولاانجليزي؟؟!!! التاني يقلك الله ما هو انتوا بتكلمو ا عربي كويس اهو زينا يعني؟؟؟ وكل ده كوم وان ح
    • 4
      انتوا خطفتوا بنات المنتدى والا ايييييييييه؟؟؟ فين كليو و كروساااااية ونورا؟؟؟؟؟ظ :angry: :blink: واية حالة الهدوووووء العجيييييبة الي انتوا فيها دي؟؟؟؟ انا دخلت المنتدى لقيته هس اسسسسسكت؟ حتى صوت سي السيد وعم داروييين وسكوررربيووووون مش باين؟؟؟؟ وماما سلوى لقيتها اخييرا بس مش لاقية مدام سناء ولا سامعه صوت ابو تمام ولا جووووولد ولا سقراااااااااااط انتوا عملتوا ايييييه في الشعععععععععععببببببببب :blink: :blink: هوا فييييييي اييييييه بالضبط؟؟؟؟
  • أضف...