اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

منع النقاب في الاماكن العامة

myusername

Recommended Posts

فيه مثل بيقول... اللى ميشوفش من الغربال يبقى ؟؟

يعنى كل اللى بيحصل ضد الاسلام و المسلمين ده مش حرب؟ امال ايه؟ استغماية؟ :rolleyes:

الحرية, حرية العقيدة, و حرية التعبير عن الرأى... كل ده كلام عبارة عن شعارات و مثالية فارغة... فيه حرية بس مش للمسلمين... الحرية ليهم هما و بس...

أمريكا اللى بتتكلم عن حقوق الانسان, و السفيرة الامريكية مارجريت سكوبى اللى زعلانة قوى على شباب 6 ابريل اللى اتضربوا, و طالعة تقول لنا ان ده ضد حقوق الانسان..

طيب حد فيكم يعرف المعاملة عاملة ازاى داخل السفارة الامريكية؟ اهانات و سفالة و قلة ادب و قتل للكرامة و حقوق الانسان و الحيوان حتى... و كمان فيه أحيانا تطاول باليد... و ده عن تجربة شخصية و تجربة مع اكتر من شخص..

طيب السؤال هنا؟ هل دى بلدهم و قوانينهم و هما حرين فيها؟ الاجابة آه... بس علشان احنا ملناش كرامة و ملناش عزة... كل ده بيحصل معانا...

ساعة مشكلة المآذن فى سويسرا... فيه ناس طلعت و قالت ان ده حقهم...

يا جماعة الخير... المسلمين قعدوا سنين و قرون طويلة يحاربوا علشان احنا نقدر نصلى فى اوروبا بكرامتنا... و يبقى لنا مساجد فى اوروبا... و فيه اتفاقيات و عهود قديمة تعطينا الحق فى فتح و بناء مساجد فى اوروبا... فحرام يعنى اننا نضيع دماء المجاهدين فى سبيل الله اللى سهلوا لنا الطريق و استشهدوا من أجل اعلاء كلمة الحق... و فى الاخر كل ده يضيع فى يوم و ليلة علشان احنا ضعفاء..

رب أخرجنا من القرية الظالم أهلها...

Je suis Québécois et je suis fier de l'être

رابط هذا التعليق

• الردود 108
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

6 عدد القراء الحاليين لهذا الموضوع (1 الزوار 1 المتخفين)4 الأعضاء: shiko, herohero, eslam elmasre, mekkawy..

.اموت واعرف مين اللى متخفى ؟؟ وليه ؟؟

دابل ايجنت!!

تم تعديل بواسطة shiko

رابط هذا التعليق

لكن قد يكون هناك اضطهاد لبعض المتشددين- وهم محقون في ذلك - الذين يعيشون علي ارضهم ويأكلون خيراتهم لكن يكنون لهم البغض والكراهيه تحت

الفاضل اسلام

حضرتك شايفني متشدد ؟؟

لو ما تعرفنيش أوي تابع كتاباتي هنا في المنتدى و المواضيع اللي بأشارك فيها

مكاوى .. المتشدد

يا ريت كل الملتحين زيك

لكن الحقيقة يا اخي انهم مثل غيرهم فيهم الصالح وفيهم الطالح لكنهم لديهم مسؤليه كبيرة فالناس تظن انهم يمثلون الاسلام وكان يجب عليهم جميعا ان يلتزموا اخلاق المسلمين الحقيقيه حتي يكونو قدوة لغيرهم وهذا يتنافي مع الحقيقة المره التي تعاملت بها مع فئات مختلفه في السوق ووجدت ما وجدت منهم وانا هنا لا اعمم ولكن في الحقيقة فئة كبيرة منهم تسوء اخلاقهم وتعاملاتهم لدرجة اوصلتني -وماتزعلش مني في دي - اني اسيء الظن به الي ان يحدث العكس وقد كنت من قبل احسن الظن بهم الي ان يحدث العكس وكان دائما ما يحدث العكس

انا لا اقدح في الملتحين ولكن دورك ودور اخوانك ان يصلحوا الصورة التي اكتسبوها خلال عقدين من الزمان

في الحقيقه انا ماكنتش عايز اقول الكلمتين دول لتزعل مني لكن انا اتكلم مع اخ اظن انه سيتحملني

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )

رابط هذا التعليق

6 عدد القراء الحاليين لهذا الموضوع (1 الزوار 1 المتخفين)4 الأعضاء: shiko, herohero, eslam elmasre, mekkawy..

.اموت واعرف مين اللى متخفى ؟؟ وليه ؟؟

دابل ايجنت!!

ده انا يا شيكو :roseop: هو انا دابل ايجنت :rolleyes:

رابط هذا التعليق

الفاضل اسلام

طبعاً طبعاً أتحملك و عشان كدة اخترعوا كلمة إخوة :rolleyes:

انا عارف يا أخي الحبيب إنك ما تقصدنيش و أنا هنا ما بأدافعش عن شخص .. أنا بادافع عن دين أو صورة دين أو ملمح من ملامح الدين

طبيعي جداً إنك تلاقي في الملتحين الصالح و الطالح .. سبحان الله .. يا أخي هم بشر زي باقي البشر .. و مستحيل و لا يمكن إنك تلاقيهم كلهم أتقياء أنقياء و تمام التمام ... ده شئ مستحيل حدوثه في أي مجموعة إنها تكون 100% حلوة ... ثم ايه هي معايير الجودة :roseop: للملتحين .. أقصد أقول امتى نقول ع الملتحي عسل و أمور و إمتى يكون قفل و متشدد ؟؟

متوقع ان انت كمان تستحملني عشان أنا شاااااايل أوي من الموضوع ده و من الأخدان في الرجلين و لو ملتحي وحش يبا الملتحين كلهم ولاد ستين لذينا

لما يقول الغناء حرام يبقي متشدد إنما لو قالك السماع غير الاستماع و لو غصب عنك معلش يبقى سكرة

لما يقول الاختلاط حرام لكن لو في حدود الزمالة في العمل مفيش مشاكل من صباح الخير و صباح النور و لو كلنا لقمة مع بعض يبا فل أوي

لما يلبس جلبية و طاقية و غترة ارهابي ... إنما لو لبس كاجوال و سقط البنطلون سيكا كدة و فتح رزاير القميص من فوق .. يبا ملتحي عسل

لما يقول صحابه بلاش تدخين و بلاش نعاكس يبا قفل ... إنما لو سابهم يدخنوا و فتح شباك العربية بس و سابهم يعاكسوا و ما اشتركش .. أهو واد كول و ف حاله

أنا بس ضربت الامثلة اللي فوق دي عشان أعرف ايه معايير الملتحي أو الملتزم الكوول المقبول و ايه هي معايير المتشدد القفل التنح ؟؟

بأرجع و أكد إنها يا أخي الكريم مسألة متفاوتة و طبيعي جداً إنك تجد الصالح و الطالح ... بس خلونا عادلين و بلاش ناخد الصالح بالطالح .. و ما نظلمش اللحية أو النقاب في ذاتهم و لكن نأخذ عي يد المسيئين من الملتزمين بيهم

أوقات كتير أشوف ملتحي أو منتقبة بأبا عاو أخنقهم .. يا نصيحة بالمعروف يا دعوة بظهر الغيب .. لكن أقول ده تيييييت و ابن لذينا ... لا يا سيدي الله الهادي .. أكيد هو فيه خير بس مدفون و هيطلع سريعاً إن شاء الله

و الله كل هدفي من الكلام ده كله ... العدل و الانصاف في الحكم

مكاوى

تم تعديل بواسطة mekkawy
رابط هذا التعليق

اخي مكاوي

قلت

(ثم ايه هي معايير الجودة للملتحين .. أقصد أقول امتى نقول ع الملتحي عسل و أمور و إمتى يكون قفل و متشدد ؟؟)

نقول عليه انه عسل وامور

عندما يحسن تعامله مع الغير ولا يفرق بين المسلم وغير المسلم

عندما يحسن اخلاقه

عندما يكون نموذج للتاجر الامين والصانع البارع والامين والمزارع الغير كسول والطبيب الذي يعالج مرضاه كما يعالج ابنه والمهندس الذي يبني البنايات وكأنه سيعيش فيها

عندما لا يُشعر غيره بانه هو المسلم الوحيد وغيره اما عاصي او فاسق

عندما يتعامل مع افراد مجتمعه وكأنه واحد منهم لا وصي عليهم

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )

رابط هذا التعليق

عموما انا رجعت علشان اقولك -الله على الكلمتين دووول يا مكااوى - تصدق بايه ظبطونى اكتر من فنجان القهوة :roseop:

الجملة دى عجبتنى اوى ويارت تتنفذ .

يارب تنفذوها - :lol: وبلاش تروحوا كندا بلاد الكفار - سيبوا الكفار يروحو بلاد الكفار ههههههههههههههههه

محدش يروح بلاد الكفار - وانصحهم الله يخليك لان باب كندا الناس حتتجنن وتهاجر - والموضوع زحم اوى - وانت من ناحيتك حاول تفتح موضوع هناك يهدي الناس فى باب كندا يا مكااوى و تنبههم الى انهم لا يذهبون الى هناك لان الحرب تنتظرهم - الحرب قادمة .. الحرب قادمة .. .

اما بالنسبالى للامانة وبما انى احب الكفار جدا wst:: - فانا رايحة كندا - يعنى رايحة - لو على جثتى - بس ادعولى اخلص لحسن المواضيع بتعكعك معايا ..

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

كفار ايه بس يا مكاوى - استنى رسالة منى على الخاص علشان اخد راحتى وانا بتكلم معاك بلاش تبقي على الهواء مباشرة يا مكاوى

بقي كفاااااار - طب اصبر على - انت وقعت ولا حدش سمى عليك

اختكم اغابي

:rolleyes:

والله الخبر ده أسعدني جدا ... على الأقل الواحد أتطمن أن كندا - وطنه المستقبلي إن شاء الله - عمرها ما هتبقى كنداستان في يوم من الأيام.

وباحييك يا أخ مكاوي على النصيحة القيّمة لمن يرغب في الهجرة لبلاد الحرية الزائفة ... اللي مش هيقدر يتأقلم مع الحرية الزائفة دي يا جماعه يخليه هنا - في مصر والخليج - حيث الحرية الحقيقة.

وأنا بضم صوتي لصوت أغابي وأحمد سيف

وعن نفسي أؤيد القول الذي يحظر على المسلمين الذهاب لبلاد الكفر خوفا على الدين ، واللي عاوز يروح لا يلّومن إلا نفسه ولازم يرضى بقوانين البلاد دي غصب عنه ده حقهم ، وميقوليش حرية والكلام اللي مش بيأكل عيش ده حريته في بلده

بس في محلوظة مهمة أوي يأغابي أنت وأحمد سيف المشكلة لو كانت المنتقبة دي من الكنديين الأصليين أو الفرنسيين أو أي بلد ، هنا فعلا المشكلة ولا هو لازم المنتقبة دي تكون جاية من "ستان" لأ بالعكس اليومين دوول والحمدلله الأمريكين والفرنسيين والكنديين الأصليين هما اللي بينتقبوا وعلشان كدة سمعين اليومين دوول بس عن قوانين حظر النقاب ..

مشكلة فعلا ساعتها أنك تقول لصاحب البلد أمشي وأنا هاجي مكانك :lol: ، وأيه الرأي لو قالوا في مصر أن الحجاب فرض على كل المصريين ولم يعتبروا بحقوق القلة الغير مسلمة كنا هنقوول ساعتها للقلة أرجعوا لبلادكم مع أن مصر بلدهم الأصلية ، ولا كنا هنرفع شعار مصر للمصريين :lol: "وليس كندا للكندويين"

رابط هذا التعليق

اخي مكاوي

قلت

(ثم ايه هي معايير الجودة للملتحين .. أقصد أقول امتى نقول ع الملتحي عسل و أمور و إمتى يكون قفل و متشدد ؟؟)

نقول عليه انه عسل وامور

عندما يحسن اخلاقه

عندما يكون نموذج للتاجر الامين والصانع البارع والامين والمزارع الغير كسول والطبيب الذي يعالج مرضاه كما يعالج ابنه والمهندس الذي يبني البنايات وكأنه سيعيش فيها

عزيزي اسلام

كلامك صح مليون في المية .. و أتفق معاك و فيه و لن أزيد عليه :rolleyes: .. لا لا هأزيد حتة .. إن يا ريت ده لكل المسلمين مش الملتحين بس ... ياااه يااااا رب يحصل

ربنا يعز بيك الاسلام يا اسلام .. و بالمناسبة ... لكل شخص نصيب من اسمه .. شوف بأة انت نصيبك ايه :roseop: .. هنيئاً ليك يا سيدي

مكاوى

رابط هذا التعليق

اخي مكاوي

قلت

نقول عليه انه عسل وامور

عندما يحسن اخلاقه

السلام عليكم

الاخوه الكرام جزاكم الله خيرا

بس يا إسلام القضيه مش قضيه معامله إنسانيه بيننا و بينهم ..

و الله لو دهن المسلم نفسه عسلا ..سيظل هو هو المتشدد المتطرف المتزمت الرجعى ....

هم يخافون من المعسكر الاخضر (الاسلام )..بعد إنهيار المعسكر الاحمر (الشيوعيه )..كما قال نيكسون .

القضيه عقيده تحركهم و تحركنا ..

هناك الملايين من النماذج الاسلاميه الجيده و الصالحه فى المجتمع الغربى لا يلتفت اليها و فيهم

الملتحين و المحجبات و المنتقبات و الذين يعملون و مندمجون فى المجتمع هناك و القضيه ليست فيهم

القضيه فى المجتمع الذى لا يقبلهم بسبب إسلامهم و خوف المجتمع الغربى قاطبه من ..الاسلام الزاحف ..

و الذى تؤكد المؤشرات و الدراسات الغربيه نفسها نمو الاسلام هناك بشكل مضطرد بل انهم وصفوه

بأسرع الاديان انتشارا و اظهروا احصائيات لعدد المسلمين فى اوروبا منذ عقود سابقه و اليوم ..

هم يخشون الاسلام و ليس المسلمين و الدليل تلك الافتراءات على الدين و النبى و مظاهر الاسلام

من مساجد و حتى مأذن و مدارس إسلاميه و لكن هيهاااااااااااات .

.

بالنسبه لنا كمسلمين الامر محسوم سلفا و منذ اكثر من 1400 عام ..

( ....وَلاَ يَزَالُونَ يُقَاتِلُونَكُمْ حَتَّىَ يَرُدُّوكُمْ عَن دِينِكُمْ إِنِ اسْتَطَاعُواْ وَمَن يَرْتَدِدْ مِنكُمْ عَن دِينِهِ فَيَمُتْ وَهُوَ كَافِرٌ فَأُولَئِكَ

حَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ فِي الدُّنْيَا وَالآخِرَةِ وَأُولَئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ )217 البقره

و ايضا

( وَلَن تَرْضَى عَنكَ الْيَهُودُ وَلاَ النَّصَارَى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدَى

وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءهُم بَعْدَ الَّذِي جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ اللَّهِ مِن وَلِيٍّ وَلاَ نَصِيرٍ ) 120

ايات قرأنيه واضحه و محكمه و نحن نؤمن تماما بهذا و من يغمض عينيه عن هذا فتلك مشكلته هو .

.

سؤال برئ لحبايبى المؤيدين لحظر النقاب هناك فى اوروبا و الدول المتغدمه :rolleyes:

.طبعا احنا عارفين ان فى سويسرا كان هناك موضوع الاستفتاء على منع المأذن

و من ايد ذلك قال بحريه الرأى و التعبير و الديمقراطيه ...

طيب لو قام مجموعه من مواطنى الشعب المصرى بعمل مماثل و تحت مظله حريه الرأى طلبوا عمل إستفتاء

لمنع بناء الكنائس فى مصر ذات ال95 % مسلمين او منع تعليق الصليب مثلا او ارتداءه بحجه رغبه الاغلبيه

و جاءت نتيجه الاستفتاء عكس ما يريده المسيحيين و العلمانيين ..

هل ستتقبلوا حريه الرأى و نتيجه الاستفتاء ؟؟

تم تعديل بواسطة abaomar

<strong class='bbc'><strong class='bbc'>وَلَا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غَافِلاً عَمَّا</strong></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'>يَعْمَلُ </span></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'><strong class='bbc'>الظَّالِمُونَ</strong></span></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'>إِنَّمَا يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فِيهِ الْأَبْصَارُ</span></strong><br /><br /><br /><br /><br /><br /><p class='bbc_center'><span style='font-size: 18px;'><strong class='bbc'>(24) إبراهيم </strong></span></p>

رابط هذا التعليق

أبو عمر .. اوضحت و حسمت .. بارك الله فيك

خطفت الاية الثانية من على أصابعي .. منتهى القول (أ.هـ)

مكاوى

رابط هذا التعليق

اخي مكاوي

قلت

نقول عليه انه عسل وامور

عندما يحسن اخلاقه

السلام عليكم

الاخوه الكرام جزاكم الله خيرا

بس يا إسلام القضيه مش قضيه معامله إنسانيه بيننا و بينهم ..

و الله لو دهن المسلم نفسه عسلا ..سيظل هو هو المتشدد المتطرف المتزمت الرجعى ....

هم يخافون من المعسكر الاخضر (الاسلام )..بعد إنهيار المعسكر الاحمر (الشيوعيه )..كما قال نيكسون .

القضيه عقيده تحركهم و تحركنا ..

هناك الملايين من النماذج الاسلاميه الجيده و الصالحه فى المجتمع الغربى لا يلتفت اليها و فيهم

الملتحين و المحجبات و المنتقبات و الذين يعملون و مندمجون فى المجتمع هناك و القضيه ليست فيهم

القضيه فى المجتمع الذى لا يقبلهم بسبب إسلامهم و خوف المجتمع الغربى قاطبه من ..الاسلام الزاحف ..

و الذى تؤكد المؤشرات و الدراسات الغربيه نفسها نمو الاسلام هناك بشكل مضطرد بل انهم وصفوه

بأسرع الاديان انتشارا و اظهروا احصائيات لعدد المسلمين فى اوروبا منذ عقود سابقه و اليوم ..

هم يخشون الاسلام و ليس المسلمين و الدليل تلك الافتراءات على الدين و النبى و مظاهر الاسلام

من مساجد و حتى مأذن و مدارس إسلاميه و لكن هيهاااااااااااات .

.

بالنسبه لنا كمسلمين الامر محسوم سلفا و منذ اكثر من 1400 عام ..

( ....وَلاَ يَزَالُونَ يُقَاتِلُونَكُمْ حَتَّىَ يَرُدُّوكُمْ عَن دِينِكُمْ إِنِ اسْتَطَاعُواْ وَمَن يَرْتَدِدْ مِنكُمْ عَن دِينِهِ فَيَمُتْ وَهُوَ كَافِرٌ فَأُولَئِكَ

حَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ فِي الدُّنْيَا وَالآخِرَةِ وَأُولَئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ )217 البقره

و ايضا

( وَلَن تَرْضَى عَنكَ الْيَهُودُ وَلاَ النَّصَارَى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدَى

وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءهُم بَعْدَ الَّذِي جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ اللَّهِ مِن وَلِيٍّ وَلاَ نَصِيرٍ ) 120

ايات قرأنيه واضحه و محكمه و نحن نؤمن تماما بهذا و من يغمض عينيه عن هذا فتلك مشكلته هو .

.

سؤال برئ لحبايبى المؤيدين لحظر النقاب هناك فى اوروبا و الدول المتغدمه :rolleyes:

.طبعا احنا عارفين ان فى سويسرا كان هناك موضوع الاستفتاء على منع المأذن

و من ايد ذلك قال بحريه الرأى و التعبير و الديمقراطيه ...

طيب لو قام مجموعه من مواطنى الشعب المصرى بعمل مماثل و تحت مظله حريه الرأى طلبوا عمل إستفتاء

لمنع بناء الكنائس فى مصر ذات ال95 % مسلمين او منع تعليق الصليب مثلا او ارتداءه بحجه رغبه الاغلبيه

و جاءت نتيجه الاستفتاء عكس ما يريده المسيحيين و العلمانيين ..

هل ستتقبلوا حريه الرأى و نتيجه الاستفتاء ؟؟

مرحبا باخي الفاضل ابو عمر

تفتكر ان الاية هنا تتكلم عن كل شيء في تعاملات الانسان المسلم مع غيره من اليهود والنصاري

يعني هم لن يرضوا عنا في التعاملات اليوميه ام لن يرضوا عنه في عقيدتنا

اؤكد لك انني لا ارضي عن عقيدتهم ولا هم راضين عن عقيدتي ولو كانوا راضون عنا لامنوا بنبينا لكن هم لن يرضوا عنا عقائديا ابدا والا اصبحوا معنا في العقيدة

لذلك الاية تتكلم عن المعتقد لا التعامل اليومي واذا طبقنا الاية القرأنية الكريمه (لكم دينكم ولي دين ) لارحنا انفسنا من اشياء كثيرة ونعطي نموذج للمسلم الصادق المسلم الحقيقي الذي يتحلي بمكارم الاخلاق

لا تنسي ان المسلمين لم يغزوا جنوب شرق اسيا ولكن انتشر الاسلام فيها بمكارم اخلاق المسلمين

اتمني ان نغزوا اوربا ايضا بهذه الطريقه الرائعة

رابط هذا التعليق

دوما وابدا يجب علينا التقيد بقوانين الدولة التي نحيا فيها واتعجب بشدة من كل شئ يحدث فنجد مقولة الحرب علي الاسلام

الإسلام في أعتقادنا وليست في نقاب ولحية .. ولماذا في المداخلات يقترن ذكر اللحية بالنقاب أصلا .. انا لست ملتحي فهل هذا سيقلل من توحيدي بالله شيئا

الأنسان حر ما لم يضر .. زوجتي منتقبة وانا لست مقتنع بوجوب النقاب لكن طالما ان هذا لا يضرني في شئ ويريحها نفسيا فلها هذا .. يجب ان لا نعقد الأمور

شيخ الازهر رغم تحفظ الكثيرين علي اقواله عندما قال النقاب عادة وليس عبادة هل كان يقصد الحرب علي الاسلام ايضا !!!!!!!!

الدين هو الايمان بالله فكيف لهم محاربة الايمان بالله

لنهدأ قليلا ونترك فكرة الحرب علي الاسلام والويل للكافرين لان هذه الفكرة لا تزيد الا كراهيتنا للغرب

الغرب الكافر

الذي يذهب الكثير منا إليه بحثا عن الرزق وبحثا عن الاستقرار .... ونستخدم احدث التكنولوجيا لديهم في التواصل فيما بيننا ... والترفيه في منازلنا !!!!!

تم تعديل بواسطة سمبا
رابط هذا التعليق

دوما وابدا يجب علينا التقيد بقوانين الدولة التي نحيا فيها واتعجب بشدة من كل شئ يحدث فنجد مقولة الحرب علي الاسلام

الإسلام في أعتقادنا وليست في نقاب ولحية .. ولماذا في المداخلات يقترن ذكر اللحية بالنقاب أصلا .. انا لست ملتحي فهل هذا سيقلل من توحيدي بالله شيئا

الأنسان حر ما لم يضر .. زوجتي منتقبة وانا لست مقتنع بوجوب النقاب لكن طالما ان هذا لا يضرني في شئ ويريحها نفسيا فلها هذا .. يجب ان لا نعقد الأمور

شيخ الازهر رغم تحفظ الكثيرين علي اقواله عندما قال النقاب عادة وليس عبادة هل كان يقصد الحرب علي الاسلام ايضا !!!!!!!!

لنهدأ قليلا ونترك فكرة الحرب علي الاسلام والويل للكافرين لان هذه الفكرة لا تزيد الا كراهيتنا للغرب

الغرب الكافر

الذي يذهب الكثير منا إليه بحثا عن الرزق وبحثا عن الاستقرار .... ونستخدم احدث التكنولوجيا لديهم في التواصل فيما بيننا ... والترفيه في منازلنا !!!!!

في الحقيقة مداخلة رائعة واحببت اسجل اعجابي بها

رابط هذا التعليق

الغرب الكافر

فعلا حضرتك عندك حق... كيف لهم محاربة الايمان بالله؟ سنغمض أعيننا عن الحملة الصليبية القديمة... و عن الحملة الصليبية الجديدة اللتى بدأت من بلاد العراق... و سنغمض أعيننا عن محاولة هدم المسجد الاقصى... و سنغمض أعيننا عن محاولة اغلاق بيوت الله و التضييق عالمسلمين... كل هذا ليس حرب على الاسلام... ده تهويش بس :rolleyes:

سنغمض أعيننا أيضا عن مطالبات الادارة الامريكية بحذف آيات الجهاد من القرآن الكريم, و الغاء تدريس الدين الاسلامى, و اعتراضها على مناهجنا..

سنغمض أعيننا عن التقييم اللذى وضعته المخابرات الامريكية و هيئة الامن القومى الامريكى بأن: أى مسلم عربى بين ال18 و 35 سنة فهو ارهابى محتمل! (Potential terrorist & High risk traveler!)

سنغمض أعيننا عن حظر الحجاب فى فرنسا... سنغمض أعيننا عن البروباجندا الصهيونية... و مهما حدث فكل هذا ليس حرب على الاسلام, بل هى مجرد تهيؤات صيام... الناس دى بتحبنا بس احنا مش واخدين بالنا

تم تعديل بواسطة myusername

رابط هذا التعليق

الغرب الكافر

السلام عليكم

اخى الكريم سيمبا جزاك الله خيرا

الاسلام عقيده و عباده و معامله كل لا يتجزأ.

من قال ان حلقك للحيتك يؤثر على توحيدك حاشا لله ...لكن فى نفس الوقت هناك حكم شرعى لحلق اللحيه ...

النقاب و اللحيه يتم دائما الربط بينهما و الاشاره اليهما كرمز يستخدمه المغرضين للاساءه الى الاسلام من خلال اصحابهم

إما بالهجوم مباشره او الغمز و اللمز احيانا .

هم يسيئهم اى مظهر إسلامى من الحجاب (و ليس النقاب ) المئذنه ...

اخى الكريم

الأنسان حر ما لم يضر

الانسان حر فى حدود ما شرعه الله له... و إلا هل يمكنك ان تزنى مع إمراءه برضاها و دون ان يراك احد او تؤذى الغير ؟؟؟؟؟

الصراع مع الكفر و الكفار قضيه محسومه عقديا و ايات القرأن محكمه فى بيان ذلك و ليست اجتهاد شخصى او افتكاسه

و هم يعرفون ذلك اكثر منى و منك يا سيمبا و تذكر كلمه بوش الشهيره ..حرب صليبيه ..التى حاول بعض عقلاءنا التخفيف منها و قالوا ذله لسان .

الغرب الكافر يا سيمبا يبيع لنا التكنولوجيا و لا يهديها لنا مجانا .

ليطبق الغرب ما يحلو له من قوانين و لكن لا يخدعنا بلافتات الحريه و الديمقراطيه المزعومه ..

.

اخى الكريم إسلام

تفتكر ان الاية هنا تتكلم عن كل شيء في تعاملات الانسان المسلم مع غيره من اليهود والنصاري

اؤكد لك انني لا ارضي عن عقيدتهم ولا هم راضين عن عقيدتي ولو كانوا راضون عنا لامنوا بنبينا لكن هم لن يرضوا عنا عقائديا ابدا والا اصبحوا معنا في العقيدة

لذلك الاية تتكلم عن المعتقد لا التعامل اليومي واذا طبقنا الاية القرأنية الكريمه (لكم دينكم ولي دين ) لارحنا انفسنا من اشياء كثيرة ونعطي نموذج للمسلم الصادق المسلم الحقيقي الذي يتحلي بمكارم الاخلاق

لا تنسي ان المسلمين لم يغزوا جنوب شرق اسيا ولكن انتشر الاسلام فيها بمكارم اخلاق المسلمين .

و اكرر يا إسلام قضيتهم معنا بسبب العقيده ..

اما المعاملات فلا غبار عليها إطلاقا و لدينا كمسلمين إرث قرون طويله فى حسن معامله الغير و ما نموذج جنوب اسيا ببعيد

و اكرر ايضا ..ملايين النماذج المسلمه التى تعيش حاليا فى الغرب و مندمجه و لا يمثل حجابها و خمارها و نقابها و لحيتها اى مشكله فى

التعاطى مع الغرب و لكن مشكله الغرب معها هى بسبب عقيده التوحيد الى ينتمون اليها و التى هى مصدر الرعب

الحقيقى بالنسبه لهم و يهدد مرجعياتهم الدينيه الاخذه فى الاندثار ..بشهاداتهم هم ..

ماذا تظنهم يعتقدون فى الاسلام الذى يحرم مقدمات الزنا و يقارنوه بالفساد الاخلاقى و الشذوذ داخل دور العباده

بل و بين رجال الدين هناك و الفضائح لمتتاليه و اخرها امس عندما قبل كبير الفاتيكان استقاله احد كبارهم بسبب فضيحه الاعتداء على طفل .

و إذا كان معدل انتشار الاسلام هناك اعلى الاديان و المسلمون مستضعفون و الاعلام يشوههم ايما تشويه

فما بالك لو تناولهم الاعلام بحياديه ..

رائيى ان من اهم اسباب انتشار الاسلام الان بعد توفيق الله عز و جل هو ذلك القدر اليسير الذى يراه غير المسلمين

فى الغرب من اخلاق المسلمين و التزامهم ...فما بالنا لو اتيح المجال اكثر من خلال الاعلام النزيه المحايد و هو حاصل حاصل ..

تم تعديل بواسطة abaomar

<strong class='bbc'><strong class='bbc'>وَلَا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غَافِلاً عَمَّا</strong></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'>يَعْمَلُ </span></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'><strong class='bbc'>الظَّالِمُونَ</strong></span></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'>إِنَّمَا يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فِيهِ الْأَبْصَارُ</span></strong><br /><br /><br /><br /><br /><br /><p class='bbc_center'><span style='font-size: 18px;'><strong class='bbc'>(24) إبراهيم </strong></span></p>

رابط هذا التعليق

رائيى ان من اهم اسباب انتشار الاسلام الان بعد توفيق الله عز و جل هو ذلك القدر اليسير الذى يراه غير المسلمين

فى الغرب من اخلاق المسلمين و التزامهم ...فما بالنا لو اتيح المجال اكثر من خلال الاعلام النزيه المحايد و هو حاصل حاصل ..

مش انا قلتلك قبل كده تبطل تعمل كده يابو عمر؟ :roseop:

يا عم ماينفعش حد يقعد يمدح في نفسه اربعه و خمسين ساعه يوميا زي ما بتعمل انت كده و الا الناس مش حتصدقه

خلي المدح ييجي من حد تاني غير مسلم عشان يكون له مصداقيه

و بعدين انت مش من الغير مسلمين اللي شافوا التزام المسلمين !

ولا انت في الغرب !

يبقى كلامك ده انشائي يا صديقي و زاد عن حده و صدقني فأنا عن نفسي لا اريده ان ينقلب الى ضده

اتوتالور يا مون شير :rolleyes:

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

مش انا قلتلك قبل كده تبطل تعمل كده يابو عمر؟ :roseop:

يا عم ماينفعش حد يقعد يمدح في نفسه اربعه و خمسين ساعه يوميا زي ما بتعمل انت كده و الا الناس مش حتصدقه

ولا انت في الغرب !

يبقى كلامك ده انشائي يا صديقي و زاد عن حده و صدقني فأنا عن نفسي لا اريده ان ينقلب الى ضده

اتوتالور يا مون شير :rolleyes:

السلام عليكم

مين دااااااااه

إيه اللى بيحصل ده ..مين اللى ان شايفه ده

اخويا و حبيبى ابو اياد

بون سوار مسيو هاج زوهيرى

ويلكومن تسور كانادا

.

طبيعى يا ابو اياد انك تظهر احسن ما عندك

انت عارف المبشرين بيقعدوا يتكلموا عن دينهم و يحببوا الناس فيه إزاى شئ طبيعى جدا و ما حدش بيقولهم انتوا بتمدحوا ...

ثم انت تنتظر المدح من واحد ما بيقبلش عقيدتك إزاى يا هاج ..

طيب تفتكر إيه السبب الرئيسي و الاول اللى بيلفت نظر اى انسان غير مسلم للاسلام يا هاج زوهيرى ..

و يمكنك الرجوع الى قصص إسلام اى فرد غير مسلم و سؤاله عن اول ما لفت نظره للاسلام

الاسلام نفسه كفكره و عقيده ...ام تطبيق مسلم ما ذلك فى عباده او معامله ..

تم تعديل بواسطة abaomar

رابط هذا التعليق

مش انا قلتلك قبل كده تبطل تعمل كده يابو عمر؟ md2:

ولا انت في الغرب !

اتوتالور يا مون شير :roseop:

السلام عليكم

مين دااااااااه

إيه اللى بيحصل ده ..مين اللى ان شايفه ده

اخويا و حبيبى ابو اياد

بون سوار مسيو هاج زوهيرى

ويلكومن تسور كانادا

جوتن مورجن ادون ابو عمر

.

طبيعى يا ابو اياد انك تظهر احسن ما عندك

اظهر احسن ما عندي في تعاليم ديني ...ماشي و يبقى مدح في عقيده انتمي اليها و امر مقبول

انما اقول ان الناس اللي مطبقين التعاليم دي تمام و زي الفل و اخلاقهم ممتازه يبقى ده مدح في النفس غير منطقي

انت عارف المبشرين بيقعدوا يتكلموا عن دينهم و يحببوا الناس فيه إزاى شئ طبيعى جدا و ما حدش بيقولهم انتوا بتمدحوا ...

يا عم حتى لو المبشرين بيعملوا كده يبقى غلط

لو المبشر قال المسيحيين دول ناس محترمه و احنا انضف ناس بتستعمل تايد يبقى الغلط راكبه من ساسه لراسه

ثم انت تنتظر المدح من واحد ما بيقبلش عقيدتك إزاى يا هاج ..

زي ما اي غير مسلم اسلم نتيجة ملاحظته لخلق المسلمين زمان

كان على غير عقيدة الاسلام و عجبه سلوك المسلمين فأسلم

مدح السلوك امر يختلف كليا عن مدح العقيده يا أدون سمحون اقصد ادون ابو عمر :closedeyes:

طيب تفتكر إيه السبب الرئيسي و الاول اللى بيلفت نظر اى انسان غير مسلم للاسلام يا هاج زوهيرى ..

و يمكنك الرجوع الى قصص إسلام اى فرد غير مسلم و سؤاله عن اول ما لفت نظره للاسلام

الاسلام نفسه كفكره و عقيده ...ام تطبيق مسلم ما ذلك فى عباده او معامله ..

هو ده اللي بقوله و انت رديت على نفسك

خلي غير المسلم يتكلم على سلوكك و يشكر فيه

انما شكرك في سلوكك ليس له معنى لأن مفيش حد بيذم في نفسه

و يبقى حقك في مدحك و شكرك في (عقيدتك) مكفول دائما بالطبع

و بعدين انا زعلان منك جدا لأنك ماقلتليش حمد الله على سلامتك بعد مذبحة فرانكفورت

تم تعديل بواسطة mzohairy

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

الغرب الكافر

السلام عليكم

اخى الكريم سيمبا جزاك الله خيرا

الاسلام عقيده و عباده و معامله كل لا يتجزأ.

من قال ان حلقك للحيتك يؤثر على توحيدك حاشا لله ...لكن فى نفس الوقت هناك حكم شرعى لحلق اللحيه ...

النقاب و اللحيه يتم دائما الربط بينهما و الاشاره اليهما كرمز يستخدمه المغرضين للاساءه الى الاسلام من خلال اصحابهم

إما بالهجوم مباشره او الغمز و اللمز احيانا .

هم يسيئهم اى مظهر إسلامى من الحجاب (و ليس النقاب ) المئذنه ...

اخى الكريم

الأنسان حر ما لم يضر

الانسان حر فى حدود ما شرعه الله له... و إلا هل يمكنك ان تزنى مع إمراءه برضاها و دون ان يراك احد او تؤذى الغير ؟؟؟؟؟

الصراع مع الكفر و الكفار قضيه محسومه عقديا و ايات القرأن محكمه فى بيان ذلك و ليست اجتهاد شخصى او افتكاسه

و هم يعرفون ذلك اكثر منى و منك يا سيمبا و تذكر كلمه بوش الشهيره ..حرب صليبيه ..التى حاول بعض عقلاءنا التخفيف منها و قالوا ذله لسان .

الغرب الكافر يا سيمبا يبيع لنا التكنولوجيا و لا يهديها لنا مجانا .

ليطبق الغرب ما يحلو له من قوانين و لكن لا يخدعنا بلافتات الحريه و الديمقراطيه المزعومه ..

.

اخى الكريم إسلام

لا تنسي ان المسلمين لم يغزوا جنوب شرق اسيا ولكن انتشر الاسلام فيها بمكارم اخلاق المسلمين .

و اكرر يا إسلام قضيتهم معنا بسبب العقيده ..

اما المعاملات فلا غبار عليها إطلاقا و لدينا كمسلمين إرث قرون طويله فى حسن معامله الغير و ما نموذج جنوب اسيا ببعيد

و اكرر ايضا ..ملايين النماذج المسلمه التى تعيش حاليا فى الغرب و مندمجه و لا يمثل حجابها و خمارها و نقابها و لحيتها اى مشكله فى

التعاطى مع الغرب و لكن مشكله الغرب معها هى بسبب عقيده التوحيد الى ينتمون اليها و التى هى مصدر الرعب

الحقيقى بالنسبه لهم و يهدد مرجعياتهم الدينيه الاخذه فى الاندثار ..بشهاداتهم هم ..

ماذا تظنهم يعتقدون فى الاسلام الذى يحرم مقدمات الزنا و يقارنوه بالفساد الاخلاقى و الشذوذ داخل دور العباده

بل و بين رجال الدين هناك و الفضائح لمتتاليه و اخرها امس عندما قبل كبير الفاتيكان استقاله احد كبارهم بسبب فضيحه الاعتداء على طفل .

و إذا كان معدل انتشار الاسلام هناك اعلى الاديان و المسلمون مستضعفون و الاعلام يشوههم ايما تشويه

فما بالك لو تناولهم الاعلام بحياديه ..

....عذرا...حاولت التنقيح ...باختيار افضل الجمل واركز عليها

ولكن بائت محاولاتى الشتى بالفشل ...

فقررت تركها على ماهى عليه ...

فقط ...تقبل خالص مودتى واحترامى ..الشديد

لهؤلاء الشخصيات المحترمة امثال حضرتك ..اخى ابو عمر...

رابط هذا التعليق

ولو ان في رايي الي عاوز يفيد الاسلام والمسلمين يكتب في اي موضوع يعود عليهم بالفايده افضل مايكتب في موضوع النقاب واللحية او تعدد الزوجات بس معليش مفيش مانع اكسر القاعده وادلوا بدلوي مع من دلى ..

في رايي لو الحكايه جات على النقاب بس فمنعه في حد ذاته مش مشكلة ابدا .. عادي في مية فتوى قالت النقاب مش فرض وفي ظروف زي دي مفيش مشكلة لو الست خلعته خاصه وهو هيبقى ( لباس شهرة ) فيما لو ارتدي في بلاد غير اسلامية وعلى حد علمي من الشروط الشرعيه لاي حجاب انه يكون ساتر لايشف ولا يصف وان لايكون لباس شهره هذا والله اعلم ..

بس المشكلة انه مش هيقف لغايه النقاب ويسكت .. دي البداية فقط .. فلما نشوف بلد زي سويسرا منعت المآذن وحجتها في كده ان لازم ميكونش في تمميز بين المواطنين على اساس ديني في نفس الوقت الي العلم بتاعها الرسمي مزين بالصليب .. يبقى نقول ايه ؟ هي المسألة واضحه تماما للي عاوز يشوفها بوضوح اما الي بيتعامى عنها فده موضوع تاني ..

البدايه هتكون بمنع النقاب بعدين الحجاب .. وعلى صعيد آخر المآذن ويليها المساجد .. وفي يوم من الايام هيصحى المهاجرين بتوع اليومين دول الي البعض منهم بيقول احسن خلينا نخلص من الوشوش العكره بتاعت المنقبات وخليهم في بيوتهم احسن لهم في بلادهم بدال مايجوا يقرفونا هنا .. هيصحوا ويلاقوا ان احفادهم مستحيل هيفضلوا مسلمين ..

مش رسولنا عليه الصلاه والسلام قال سيأتي زمان السجده الواحده خير من الدنيا ومافيها .. تفتكروا ليه قال السجده ومقالش الصلاة او حتى الركعه فيها ؟ ببساطه لانك ممكن جدا تصلي وانت قاعد او حتى نايم من غير مايبان عليك انك بتصلي لكن الحاجه الوحيده الي ( هتفقسك ) هي السجود.. للاسف الشديد هيأتي زمان هيمنع فيه تأدية كل شعائر الاسلام حتى الصلاه وهيبقى الواحد مش آمن على نفسه لو عمل كده .. هيجي زمان هتبقى مطالب فيه لو كنت ناوي تعيش انك تنسى حاجه اسمها اسلام

الصورة واضحه تماما .. الخناق هيضيق علينا في دولنا الاسلامية .. افضلوا قاعدين فيها زي ماانتم عاوزين .. مارسوا فيها حريتكم الدينية على كيف كيفكم .. بس خلوا بالكم .. مفيش فلوس .. مفيش تعليم .. مفيش صحه .. مفيش مستقبل

الي عاوز ينجوا بنفسه وعياله من المصير ده عليه وعلى الدول الغربية بس خلوا بالكم ياجماعه والي اوله شرط آخره نور .. هتيجوا عندنا يبقى كله يخلع هويته برا قبل مايدخل .. اخترت تعيش في النظافة .. مفيش مشكلة بس لازم تختار معاها مفيش اسلام

والي مش مصدقني وانها مجرد بداية يشوف الخبر ده

مدرسة اسبانية تفصل تلميذة رفضت خلع الحجاب

22/04/2010

تبحث عن مدرسة اخري فصلت مدرسة "كاميلو خوثيه ثيلا" في مدينة مدريد باسبانيا تلميذة مسلمة لرفضها خلع الحجاب رغم ابلاغها بانه ينتهك قواعد الزي الخاصة بالمدرسة.

واعلنت المدرسة الثلاثاء 20 ابريل/نيسان الجاري ان نجوى ملحة 16 عاما عليها الان البحث عن مدرسة اخري تسمح بارتداء الحجاب بعد اصرارها علي عدم استثنائها من قواعد الزي المدرسي.

وقالت المدرسة في بيان شرحت فيه موقفها ان قواعدها تحظر بوضوح استخدام القبعات او اي غطاء اخر للرأس.

وأثار القرار الجدل مجددا بشأن الحجاب في بلد يغلب الكاثوليك علي سكانه.

وفي رد فعل علي قرار الفصل ابلغت نجوى صحيفة ديلي تليجراف البريطانية انها تشعر بتمييز شديد ضدها، ولم تبدأ الفتاة المولودة لابوين مغربيين ارتداء الحجاب سوي قبل شهرين رغم تحفظات والديها.

وقال والدها ان الضغوط التي تتعرض لها ابنته اسقمتها ، وهي في حالة سيئة للغاية، فهي لا تأكل ولا تنام وقضت الاسبوع الماضي تبكي وتتقيأ.

وتلقى الفتاة دعما من رابطة العمال والمهاجرين المغاربة في اسبانيا التي انتقدت قرار المدرسة قائلة انه انتهاك لحق نجوى في التعليم الذي يكفله الدستور الاسباني.

ونفى وزير التعليم الاسباني ان القضية ترقى الى هجوم على الحقوق الاساسية وتابع لتلفزيون تي.في اي الاسباني ، نحن لا نهاجم الحقوق الاساسية.. لا.. وعلينا ايضا ان نحترم حقوق كل شخص ومعتقداته وصورته وفوق كل ذلك حقه في التعليم.

وليست هذه هي الواقعة الاولى من نوعها في اسبانيا. ففي نوفمبر تشرين الثاني الماضي طلب من محامية مسلمة مغادرة محكمة بعد أن رفضت خلع الحجاب.

كما اثارت دول في انحاء العالم مثل فرنسا وكندا اعتراضات على ارتداء الحجاب والنقاب مستندة في ذلك الي اسباب ثقافية وقانونية.

المصدر : ايجى نيوز

على كل حال دي الخطة .. بس مش شرط ابدا انه هو ده الي هيحصل ببساطه لان هم بيمكروا .. وبيمكر سبحانه.. وطبعا معروف مين فيهم الي خير الماكرين ..

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...