اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

خالد المسلم

الأعضاء
  • إجمالي الأنشطة

    506
  • تاريخ الانضمام

  • آخر نشاط

وسائل الاتصال

  • Website URL
    http://

معلومات الصفحة الشخصية

  • النوع
    ذكر
  • المكان
    calgary
  • الإهتمامات
    اخلص المعادله ان شاء الله

آخر الزوار للصفحة الشخصية

4,045 زيارة للملف الشخصي

الإنجازات الخاصة بـخالد المسلم

  1. can you send me your phone dr khalid

  2. الاستاذ / خالد

    سرنى التواجد فى صفحتك الشخصيه

    لاقدم لك ارق الامنيات وانت على اعتاب عام جديد

    من عمرك جعله(المولى) مديد سعيد.الى الامام وننتظر

    منك فى الخير المزيد.

    كل عام وحضرتك : بالف خير والاسره الكريمه بعافيه.

  3. السلام عليكم ورحمه الله وبركاته حضرات الاخوه المشرفين : برجاء مراجعه قواعد المحاورات لان فعلا الموضوع زاد جدا عن الحد كلنا عارفين ان المنتدى مش اصولى ولكن بعض المواضيع فعلا بتستقز المشاعر بشكل فاضح وبتدخلنا فى دائره مغلقه ايه معنى لما يتفتح موضوع او مداخله تناقش امور معلومه من الدين بالضروره وغسل العلماء منها ايديهم يعنى ايه واحد يكتب مداخله ينكر فيها خروج المهدى او عذاب القبر او ناهيك عن التهجم على صحيح البخارى وفرد موضوعات كامله من عده صفحات وهذا يؤيد وهذا يعارض هوه فيه ايه بالضبط ده دين والله لو تحولت الدنيا كلها الى ألسنه تقدح فى البخارى ما قل هذا من مقام الامام العلم الذى لم يكن هناك مثله فى علم الحديث واكررها لم يكن هناك مثله ابدا فى علم الحديث كلامى مش عن البخارى لا ده الموضوع تعدى هذا بكثير شمل حتى المعلوم من الدين بالضروره كمسئله المهدى او حتى هذا الجاهل المستشار الذى انكر عذاب القبر عذاب القبر هل وصل الامر لعذاب القبر منتظرين ايه تانى شفنا اللى ينكر المهدى واللى بينكر عذاب القبر واللى بيقدح فى السنه واللى بيشتم فى البخارى ماتتنظرون لكى تتحركوا هذا ليس اختلاف هذا ليس اختلاف وحريه راى اختلاف الراى له حدود لانتخطاها انا مش كنت بتكلم لما بلاقى واحد بيتهجم على السنه بقول لابد من نعرفه الحق بالدليل والموعظه الحسنه ولكن لما يوصل الامر لواحد بيورد مداخلات تلغى امور معروفه من الدين بالضروره والاداره لا تتصرف بالحذف او بالتنويه بدعوى ان ده اختلاف فى الراى لا والف لا هنا لابد من تكون وقفه نيت مير معه الف حق ان هذا الامر دين عارفين معنى كلمه دين يعنى غضبه لله فعلا "وَإِذَا رَأَيْتَ الَّذِينَ يَخُوضُونَ فِي آيَاتِنَا فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ حَتَّى يَخُوضُوا فِي حَدِيثٍ غَيْرِهِ وَإِمَّا يُنْسِيَنَّكَ الشَّيْطَانُ فَلَا تَقْعُدْ بَعْدَ الذِّكْرَى مَعَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ" اسمه خوض وليس اختلاف اسمه تفلت وليس حريه راى ليس هناك اختلاف فى الثوابت ولا ليس فيها حريه راى وهذا قال وذاك رد ليس هناك اختلاف فى الثوابت موقفى موقف نيت مير صحيح انا اقل منه مشاركه فى المنتدى وفاعليه ولكنه ليس اقوى منى ايمانا وحرصا على الدين رجاء باختصار من الاداره الموقره : حذف اى مداخلات او موضوعات تتعرض للامور المعروفه من الدين بالضروره سواءا بالانكار او بالاستهزاء مثل امر المهدى عليه السلام او انكار السنه القوليه او عذاب القبر سواء كانت هذه الموضوعات او المداخلات من كلام العضو او نقلها من مصدر اخر وليس هناك عذر لمن نقلها الا ان يكون نقلها كشبهه بغرض الرد عليها شرفت بمعرفتكم اخوكم خالد المسلم
  4. http://www.youtube.com/watch?v=R5IR7lxIygM&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=wJ7WW0Y1FuM&feature=related
  5. http://www.youtube.com/watch?v=R5IR7lxIygM&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=wJ7WW0Y1FuM&feature=related
  6. http://www.youtube.com/watch?v=JwYLRXUNc-s&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=X7xVpWFnuB4&feature=related
  7. والله يا اخى الفاضل هممت ان ارد على ما اوردته فى موضوعك وما نقلته عن المدعو المستشار احمد ماهر والله منا عارف اقول ايه الراجل مسك جهد علماء الامه كل وجه بأستيكه ومسحه ى ثانيه ده حتى الامور اللى معروفه ومقرره الثابته عن رسول الله كمسأله المهدى وسماه الجاهل المنتظر المهدى المتظر يا جاهل هذه تسميه الشيعه اما نحن معاشر اهل السنه نسميه المهدى فقط ولايوجد دليل واحد على تسميته بالهدى المنتظر حتى قضيه المهدى ألغاها فانا قولت وانا ارد ليا من ارد البحر استقل السواقى هناك من هو اجدر واثبت فى الرد على منكرى السنه هناك العلماء لذلك سأورد خطبه للدكتور مازن السرساوى بارك الله فيه بس هيه من ست مقاطع فأرجو انكم تسمعوهم كلهم وتحتسبوا الوقت عند الله سبحانه وتعالى http://www.youtube.com/watch?v=vUgJJWQcoLI&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=jdfvNH7qw-Y&feature=related
  8. السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الحبيب اسلام المصرى معلش خانك قلمك فى هذه المداخله مش كل السنه وصلت لنا بالعنعنه يا اخى الفاضل فأن العنعنه كما تعلم تشتمل على التدليس وهو ايهام المستمع ان راوى الحديث اخذه من شيخه مباشره وده تدليس الاسناد وبدون الخوض فى انواع التدليس احب اطمنك ان التدليس كان القصد منه علو السند فقط وليس الكذب على رسول الله رغم ذلك كان العلماء لايحبون التدليس ولا ينقلونه الا بشروط حتى ان احد علماء الحديث قال (لان اشرب من بول حمار حتى اروى ظمئى احب الى من ان ادلس)معلش على التشبيه ولكنى نقلت العباره كما قيلت مش كل الاحاديث معنعنه يا اخى الفاضل ومن اهم صفات الحديث الصحيح خلوه من العنعنه التى يحتملها التدليس اللى نقل القرأن هم بشر كما اللى نقل السنه بشر ايضا وان كان القران بالتواتر ينقله الجيل عن الجيل اما السنه فمعظمها احاديث الاحاد وليس هذا المجال للكلام على احاديث الاحاد النقطه الثانيه السنه القوليه تم تدوينها بعد موت الرسول بقرنين من الزمان عند مين الكلام ده لاطبعا تم تدوين السنه القوليه فى عهد الرسول صلى الله عليه وسلم بل وبأذنه وبأمره فى بعض الاحيان ايه الدليل خد عنك فقد ثبت عن أبي هريرة (رضي الله عنه) أنه قال: "ما من أصحاب رسول الله (صلى الله عليه وسلم) أكثر حديثا عنه منـي إلا مـا كان مـن عبد الله بن عمرو، فإنه كان يكتب ولا أكتب". وقد تحدّث عبد الله بن عمرو عن كتابته للحديث فقال: "كنت أكتب كل شيء أسمعه من رسول الله (صلى الله عليه وسلم) أريد حفظه، فنهتني قريشٌ فقالوا: إنك تكتب كل شيء تسمعه من رسول الله (صلى الله عليه وسلم) ورسول الله (صلى الله عليه وسلم) بشر، يتكلم في الغضب والرضا، فأمسكت عن الكتابة، فذكرتُ ذلك لرسـول الله (صلى الله عليه وسلم) فقال: اكتب، فوالذي نفسي بيده ما خرج مني إلا حق". وسمّى عبد الله بن عمرو صحيفته التي جمع فيها كتابته هذه "الصادقة"، واشتهرت هذه التسمية بين أهل العلم . وازيدك من بيت وأمر رسول الله (صلى الله عليه وسلم) بالكتابة لأبي شاه، وهو رجل من أهل اليمن لم يستطع أن يحفظ تفصيلات إحدى خطب النبي (صلى الله عليه وسلم) فطلب أن تكتب له، فقال رسول الله (صلى الله عليه وسلم) : "اكتبوا لأبي شاه". فيه احاديث تانيه نهى الرسول فيها عن كتابه الحديث لبعض الناس وده حشيه ان يختلط بالقرأن ولكن هذا لايمنع من وجود المحاولات الفرديه الخاصه التى قام بها بعض الصحابه لتدوين الحديث أما التدوين الرسمي أي تدوين الحديث بأمر من رئيس الدولة، فقد كان في عهد عمر بن عبد العزيز، الخليفة الأموي، (كانت ولايته من سنة 99 إلى سنة 101هـ)، حيث وجّه كتبًا إلى عماله وولاته يطلب منهم الاهتمام بالعلماء، ويجمع حديث رسول الله (صلى الله عليه وسلم). وكان ممن أكّد عليهم بهذا الطلب عامله على المدينة أبو بكر محمد بن عمرو بن حزم (توفي سنة 117هـ)، وعالم المدينة في زمنه محمد بن مسلم بن شهاب الزهري (توفي سنة 123هـ). وكان غرضه حفظ العلم ونشره، خوفًا من ضياعه وموت أهله.وقد ذكر الدكتور محمد عجاج الخطيب في كتابيه "الوجيز في علوم الحديث" و "المختصر الوجيز في علوم الحديث" أن التدوين الرسمي كان أسبق من ذلك، وأنه كان في عهد والي مصر عبد العزيز بن مروان (توفي سنة 85هـ) وهو والد عمر، وأنه كان قد تنبه إلى أهمية تدوين أحاديث الرسول (صلى الله عليه وسلم)، فكتب إلى كثير بن مُرّة الحضرمي ­أحد أعلام التابعين­ يطلب منه أن يكتب ما سمعه من أصحاب النبي (صلى الله عليه وسلم) من أحاديث نبوية. جبت انت منين بقى القرنين دول التدوين الفردى كان فى حياته صلى الله عليه وسلم التدوين الرسمى سنه 99 ه راى تانى بيقول لا ده كان قبل سنه 85 هجريه جت منين بقى القرنين كتب السنه همه عشره مفيش غيرهم صحيح البخارى ومسلم مسند الامام احمد موطأ الامام مالك صحيح ابو حذيمه سنن الدارمى سنن ابن ماجه سنن النسائى سنن ابو داود سنن الترمذى وباقى كتب السنه شروح للكتب العشره جم منين بقى المليون للمره التانيه التثبت قبل النقل يا اخ اسلام
  9. السلام عليكم ورحمه الله وبركاته نشيد باللغه التركيه لماذا اوردته ؟ بصراحه اولا الكلمات والمعانى ثانيا وجدت بعض الصور التى اثرت فى شخصيا مثل سيف الرسول صلى الله عليه وسلم ومشهد دخول السلطان عبد الحميد والذين معه من قواد وجنود الى مسجد قبه الصخره ومشاهد للسلطان المظفر محمد الفاتح ومشاهد اخرى جميله وعزيزه على قلوبنا http://www.youtube.com/watch?v=z_gMksSX5Io&feature=related كلمات النشيد باللغه العربيه والتركيه بحروف عربيه أي شانلے مؤمن أي شانلے ميللت أيها المؤمن العظيم الشأن أيتها المللة الشريفــــــــــــــة يتسين بو صونسوز غفلت له ذيللت فلتنهي هذه الغفلة والذللة اللامنتهيه أرتيك داغيلسين كوركونچ مذللت فلتتمزق هذه الذلة المخيفة هملان له صونسون هير تورلو عيللت مع الهمة فلتنطفئ كل علة غاينده الچون الله أكبر فليكن دستور غايتك الله أكبر عزمين له السون ميللت مظفر فليكن نصر الأمة من غيرتك الله أكبر الله أكبر عزمين له السون ميللت مظفر الله أكبر الله أكبر فليكن نصر الأمة من غيرتك قران وسنت دوستورون السون فليكن القران والسنة دستورك يرلر و گوكلر نورونله دولسون فلتمتليء السموات والأرض بنورك دعونده الله ديستغين السون فليكن الله سندك في مقصدك ميللتچي ذكرين تكبيرين السون فليكن عامة ذكرك التكبير يا ربے لوطفت أرتيك أياندير يا ربي اللطف الآن أيقظ قدسي جيهادين فاييض له كاندير وأقم بفيض الجهاد القدسي عشقين له جوشتور عشقين له ياندير أهج بالعشق أشعل بالعشق اسلام ا پارلات دنيا يا اندير ألمع الإسلام في الدنيا اللحظة غاينده الچون الله أكبر فليكن دستور غايتك الله أكبر عزمين له السون ميللت مظفر فليكن نصر الأمة من غيرتك الله أكبر الله أكبر عزمين له السون ميللت مظفر الله أكبر الله أكبر فليكن نصر الأمة من غيرتك ملحوظه :كنت طلبت عدم ادراج اناشيد بها معازف ولكن هذا النشيد بالذات ادرجته لاقول: ان النشيد الاسلامى غير قاصر فط على اللغه العربيه وان هناك اناشيد بلغات اخرى هى رساله لشعوب مسلمه غيوره على الدين غير ناطقه بالعربيه اللهم اهدنى واغفر لى ذللى وخطئى
  10. السلام عليكم ورحمه الله وبركاته بصراحه مش قادر مش اشارك فى الموضوع ده بس خلونى اشرحلكم اللى انا فهمته من بين السطور طبعا مره واحده فى العام من نفسهم اصل انتم مش فاهمين اصل الزوجات واكلين علق(بضم العين )طول 364 يوم فى السنه البسيطه و365 فى السنه الكبيسه فلقوا ان الستات جالهم انهيار عصبى فعملوا موضوع اليوم اللى يضربوا فيه الازواج ده ... اصلهم فى الاول كانوا بيضربوا الرجاله بأديهم فتيجى الست من دول تضرب الراجل تقوم اديها مكسوره والراجل زى ....ولا بلاش ولا يجراله حاجه فقاموا قالوا للستات يضربوا بالعصيان ..مش خوفا على ايدهم لتنكسر لاسمح الله لا طبعا عشان بس تعرف تطبخ وتغسل وتحمى العيال تانى يوم وفى روايه اخرى عشان الراجل يكسرهلها تانى يوم لان الرجاله هناك بيضربوا ستاتهم بالروسيه بالراس يعنى سلو بلدهم كدا فالستات هناك مغلوله من روس الرجاله طيب ليه الستات بيضربوا الظهر غل هنعمل ايه زائد ومين قال ان الدنيا ماشيه بالمنطق على طول اكراما لعيون زوجاتهم هع هع هع هع ضحكتنى اوى الجمله ده لا طبعا دول بيعملوا عمليه شحن للحقد والغل والكراهيه عشان ينوروا بيه عش الزوجيه يعنى يعلقوا الزوجه فى السقف زى الابجوره ويوصلوها بالكهربا عشان تنور طبعا لانه سرب شحن ليا مداخله تانيه اروح بس اطمن ان زوجتى الحبيبه مش قرت الموضوع ده
  11. لو كل واحد فينا خدم دين الله فى مجاله لتغير وجه الدنيا يا اخوانا هناك قطاع عريض من الشباب بسم الله ماشاء بيصل ليهم عمرو خالد لا احد ينكر جزاه الله خيرا فيه اخطاء طبعا فيه اخطاء لان اللى بيشتغل كتير اكيد هيغلط والحمد لله فيه علماء ودعاه ردوا عليه تصوروا معى الشاب الذى لايعرف كلمه عن الدين ولا يعرف حتى اركان الوضوء بل لا يعرف عدد اجزاء القرأن الكريم وانا رأيت هذا بعينى راسى منظر الشيخ السلفى باللحيه والجلباب القصير هينفره طبعا جزى الله شرا وسائل الاعلام التى لعبت على هذا الوتر باحترام فكان نموزج الارهابى دوما هو الملتحى صاحب الجلباب القصير ولو يحدث مره واحده ان اتت نموزج واحد طيب لانسان ملتحى قصير الجلباب فهذا الشاب لايستطيع النموزج السلفى ببساطه ان يصل اليه يكون عمرو خالد او مصطفى حسنى او معز مسعود وغيرهم وصلوهم اليه ايسر ودائما اكرر فيه اخطاء طبعا ولكن من منا ماساء قط ومن له الحسنى فقط اما شيوخ السلف بارك الله فيهم فلانهم بذلوا اعمارا طويله فى تحصيل العلم الشرعى والحصول على الاجازات من العلماء كانوا هم اثبت واقل خطئا واجدر فى الرد على الشبهات المختلفه الرد على من هاجم صحيح البخارى الرد على من وصف النقاب بأنه بدعه سن عائشه رضى الله عنها هم والله اعلم تصدوا لهذه الامور بجداره فلاننكر دور عمرو خالد الدعوى لانه فعلا وصل ومازال لقطاع من الشباب لايصل اليه السلف ولا نقلل ايضا من جهد علماء السلف فى الدفاع عن مرجعيات الامه وتراثها ده مداخله على هامش الموضوع
  12. السلام عليكم ورحمه الله وبركاته يا اختى الفاضله كيف يستخدم التيار السلفى او مدعى السلفيه اعلى درجات الانكار على عامه المسلمين باليد يعنى ؟ هل عمرك رايتى رمزا من رموز السلف استخدم اليد فى النصح لعامه المسلمين حاش لله فكلهم ولله الحمد من المشهود لهم بالحكمه والموعظه الحسنه وحتى عند التقريع يستخدم اللفظ العام ولايخصص ولا يذكر اسماء كما كان صلى الله عليه وسلم يقول مابال اقوام يفعلون كذا وكذا النقطه الثانيه مين قال لحضرتك انهم يستخدمون فقط الانكار بالقلب فقط مع الحاكم اعطيت مثال بسلطان العلماء العز ابن عبد السلام واحمد ابن حنبل والمعتصم وهناك ايضا شيخ الاسلام ابن تيميه وهناك الامام ابو حنيفه كلهم كانوا من كبار ائمه السلف الصالح وكلهم منهم من مات فى السجن مثل الامام ابو حنيفه والامام ابن تيميه ومنهم من مات هاربا مثل سفيان الثورى ومنهم من عذب فى ذات الله كأحمد ابن حنبل وسجن سنتين ان لم تخنى الذاكره وغيرهم وغيرهم دول القدماء اما فى عصرنا الحاضر فيه الشيخ احمد شاكر او والده عندما كان الخديوى حاضرا لصلاه الجمعه وقال الخطيب فيما قال شعرا فى مدح الخديوى لانه وافق على ارسال طه حسين للبعثه فى فرنسا وماعبست وماتوليت اذ جاءك الاعمى فلما صلى الناس وقف الشيخ احمد شاكر والخديوى جالس سامع لكلامه وقال : ايها الناس اعيدوا صلاتكم فان امامكم قد كفر يقصد بذلك ان الامام عرض بمقام النبى صلى الله عليه وسلم كانما قال انه صلى الله عليه وسلم عبس وتولى لما جاءه الاعمى اما انت يا فؤاد ما عبست وما توليت عندما جاءك طه حسين وهذا تعريض بمقام سيد المرسلين صلى الله عليه وسلم الشيخ كشك رحمه الله كان خطيبا علما لايخاف فى الله لومه لائم اظن اللى سمع للشيخ كشك عارف انا اقصد ايه الراجل لم يتوانى عن الدفاع عن دين الله والرد على كل من يسئ للاسلام بدءا من الحكام فى مصر وغيرها وحتى الفنانين والادباء والكتاب الى ان منع من الخطابه وابعد عن المنبر والى ان مات ساجدا رحمه الله دعوه الاخوان المسلمين بيشاركوا فى الانتخابات وبيشاركوا فى السياسه وهيه فى الاصل دعوه سلفيه وده اول كلمه فى التعريف بدعوه الاخوان المسلمين هى دعوه سلفيه فين بقى انهم يكتفون بأضعف الايمان يا اختى الفاضله ؟؟؟؟
  13. وان كان هل وجود الاغلبيه يعنى بالضروره ان معهم الحق لاطبعا
  14. لما قام الاخ نيت مير ببيان عدم جواز الخروج على الحاكم الظالم بذكر الادله جزاه الله خيرا وبرضه انا قلت ما يسر الله لى كان بسبب المداخله الاولى فى الموضوع وكان الرد على السؤال الوارد وده للتوضيح فقط
  15. بص يا خالد انا مش عايز اشتت الموضوع بصراحة رغم ان عندي اكثر من رد علي كلامك لكن هذا سيشتت الموضوع واحتراما مني للزميلة صاحبة الموضوع سأكتفي بما قلته في شأن ما فعله العز بن عبد السلام والاختلاف في الرأي لا يفسد للود قضية ماشي يا عم كلامك مقنع عندك امثلة تاني ولا دا المثال الوحيد اللي طلعت به في خلال 1400 سنة من عمر الاسلام نسيبنا من السابقين ونخلينا في اللاحقين نخلينا في انفسنا ولو سألتك سؤال بصفتك رجل متعلم تعليم راقي لو عندك خيارين حاكم اتي اليك عن طريق حكم الشعب بالانتخابات الحرة النزيهة وحاكم فرض نفسه واخذ البيعة عنوه واجبارا وقال لك انه خليفة المسلمين هاتختار انهو فيهم والله يا اخ اسلام يا يوم المنى بضم الميم بس فينه ده الحاكم اللى هيجى باختيار الشعب وانا اول من ابايعه زائد يا اخى حرام عليك بقى اناذكرت مثال واحد انا برضه ذكرت مثال الامام احمد ابن حنبل مع المعتصم يبقى انا طلعت بمثالين مش بمثال واحد او قل بثلاثه اتنين للعز ابن عبد السلام وواحد للامام احمد ابن حنبل
×
×
  • أضف...