اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ممكن قنوات اطفال؟؟

fatfouta

Recommended Posts

حد عنده قنوات اطفال كويسة غير سبيس تون وmbc3 اللى بتضيع هوية اطفالنا المصريين دى؟؟

ولو عندكم ياريت تضعوا الترددات

وشكرااا :ninja: :lol:

تم تعديل بواسطة fatfouta
رابط هذا التعليق

عندك ريسيفر من أبو روحين ؟

قصدي سيكو سيكو من بتاع النت ؟

يبقى عليكي وعلى ديزني تشانل وكيدز موفي وأشياء أخرى بصراحة ما فيهاش الخبط والرزع ... بس هاقول الترددات لو كان عندك الرسيفر ده

لو ما عندكيش يبق جربي القنوات التاليه على النايل سات

1- الجزيرة أطفال

ترددها 12284

2- براعم .. 10719

3- طيور الجنه 10872

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

أفضل قناة أطفال هي براعم ... بناتي ما بيتفرجوش غير عليها

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

لو عاوز الأولاد يبقوا أقويا في اللغة الأنجليزية ..

خليهم يتفرجوا على قناة boomerang

هي مُشفرة

لكن قناة كويسة وبتعرض الكارتون الكلاسيكي اللي كنا متعودين عليه زمان اللي من غير العنف ولا القرف بتاع اليومين دول

أنا شخصياً بأتفرج عليها :roseop:

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

لو عاوز الأولاد يبقوا أقويا في اللغة الأنجليزية ..

خليهم يتفرجوا على قناة boomerang

هي مُشفرة

لكن قناة كويسة وبتعرض الكارتون الكلاسيكي اللي كنا متعودين عليه زمان اللي من غير العنف ولا القرف بتاع اليومين دول

أنا شخصياً بأتفرج عليها :)

شكرا يا سى السيد

والله هو فعلا ده اللى انا بفكر فيه انى انمى اللغة اكتر عندهم واهو العربى بيعروفه لانه لغتنا الاساسية لكن لازم كام لغة تانى جمبه

عشان سألت السوبر فايزر بتاعة الكى جى فى المدرسة قلتلى انه من السنه الجاية هيغيروا النظام وابتداءا من كى جى 2 مش هيتكلموا مع الاطفال غير بالنجليزى وادينى بحاول اكلمه انا شوية على كمان افلام الكرتون تبقى انجليزى

وبما ان جوزى اتهور واشترى تليفزيون JVC كبير 42 بوصة شاشة lcd فقررنا اننا ان شاء الله نجيب الريسيفر ابو روحين ده كمان وان شالله ماحد حوش

الف شكر ليك عالمعلومات والترددات السابقة

لو فيه اكتر على الريسيفر السيكو سيكو اوكى برضو مايضرش :roseop: :lol:

رابط هذا التعليق

قناة براعم وقناة الجزيرة أطفال للتعليم وتنمية المهارات.

بنتى بقت بتكلمنا بالفصحى من متابعتها لقناة براعم بس.

طيور الجنة بقى لو طلبوا شوية ترفيه وهيصة وكده.

أما موضوع تعليم لغة تانية فى السن الصغير ده, أنا قرأت فى كتاب لدكتور فى علم نفس الأطفال إن تعليم لغة غير اللغة الأم فى السن الصغير بيحدث نوع من التشويش على تعلم الطفل للغتين, وإن الصح إن الطفل يتقن الأول لغته الأم وبعد كده يتعلم أى لغة تانية, والله أعلم.

تم تعديل بواسطة محمد عبدالعزيز

بدون مبالغة، اللي ناقص عشان نفهم، إن المشير يطلع في بيان على الهوا وفي ايده السلاح ويقول: أيوة يا شعب احنا الطرف التالت، واحنا اللي ورا موقعة الجمل وماسبيرو والعباسية (1) والسفارة الإسرائيلية ومسرح البالون ومحمد محمود ومجلس الوزراء وبورسعيد والعباسية (2)، عايزين حاجة يا شعب؟

shawshank

رابط هذا التعليق

طبعا قناه براعم رائعه -

وفي كراميش

وسنا

علي فكره بلاش الريسيفرات بتاعه النت لانها غاليه وبقت موضه قديمه دلوقتي في ريسيفر بيتركبله طبقين من غير نت ولا حاجه وبيفك كل القنوات

تم تعديل بواسطة ozoozo

رابط هذا التعليق

طبعا قناه براعم رائعه -

وفي كراميش

وسنا

علي فكره بلاش الريسيفرات بتاعه النت لانها غاليه وبقت موضه قديمه دلوقتي في ريسيفر بيتركبله طبقين من غير نت ولا حاجه وبيفك كل القنوات

طب ماتدلنا على الترددات وكمان الريسيفر اللى حضرتك بتقول عليه نلاقيه فين.؟ واسمه ايه؟؟

وشكرا

رابط هذا التعليق

براعم جميلة جداً

إبنى (6 سنوات) لاحظت فترة إنه بدأ يكلمنى بشراسة وتحدى

وفضلت حيران فترة لغاية ما إكتشفت إنه بيتعلم ده من قنوات سبيس تون

وقننت الفرجة عليها وفتحت له يتفرج على براعم زى ما هو عاوز ودلوقت الحمد لله رجع أليف وبيحترمنى تانى

وفوق كده بيتعلم حاجات حلوة جداً

وسبيس تون برضه برغم العنف بتجيب حاجات تعليمية سريعة جميلة جداً

رابط هذا التعليق

والله هو فعلا ده اللى انا بفكر فيه انى انمى اللغة اكتر عندهم واهو العربى بيعروفه لانه لغتنا الاساسية لكن لازم كام لغة تانى جمبه

عشان سألت السوبر فايزر بتاعة الكى جى فى المدرسة قلتلى انه من السنه الجاية هيغيروا النظام وابتداءا من كى جى 2 مش هيتكلموا مع الاطفال غير بالنجليزى وادينى بحاول اكلمه انا شوية على كمان افلام الكرتون تبقى انجليزى

أنا يهمني أكثر إن بناتي يتعلموا عربي كويس

لإني ناوي على الهجرة فالانجليزي هيتعلموه هناك في كل الأحوال ... وهم أساسا بيتكلموا انجليزي كويس من دلوقت من المدرسة وتعاملهم مع الشغاله

نصيحتي لكل مهاجر : اتعلم انجليزي وعلّم ولادك عربي

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

قناة براعم وقناة الجزيرة أطفال للتعليم وتنمية المهارات.

بنتى بقت بتكلمنا بالفصحى من متابعتها لقناة براعم بس.

طيور الجنة بقى لو طلبوا شوية ترفيه وهيصة وكده.

أما موضوع تعليم لغة تانية فى السن الصغير ده, أنا قرأت فى كتاب لدكتور فى علم نفس الأطفال إن تعليم لغة غير اللغة الأم فى السن الصغير بيحدث نوع من التشويش على تعلم الطفل للغتين, وإن الصح إن الطفل يتقن الأول لغته الأم وبعد كده يتعلم أى لغة تانية, والله أعلم.

استاذ محمد عبد العزيز

انا مش هعلمه انجليزى كويس بمعنى انى همحى العربى عنده لا طبعاا

بس انا بقول ان العربى هو اللغة الاساسية بتاعتنا ةعلى هذاا الاساس بنتكلم بيها يعنى هو هيتعلمها هيتعلمها

لكن قصدى انه يبقى فيه لغات تانية جمب الmother tongue هو ده اللى انا بدور عليه

مش عارفة ليه بقيت اتفهم غلط اليومين دول!! :roseop:

تم تعديل بواسطة fatfouta
رابط هذا التعليق

طبعا قناه براعم رائعه -

وفي كراميش

وسنا

طب ماتدلنا على الترددات وكمان الريسيفر اللى حضرتك بتقول عليه نلاقيه فين.؟ واسمه ايه؟؟

وشكرا

كراميش 11316

الريسيفر اسمه HAWK2 عند اي محل ريسيفرات

سعره دلوقتي 500 ريال-كان 750 من تلات شهور-وخمسين تركيب زائد سعر الطبق الزياده

وماتدفعوش اكتر من كده

واشترطوا علي العامل اللي هايركب انكم مش هاتدفعوا ولا هلله غير لما تشوفوا القنوات مفتوحه ادامكم

رابط هذا التعليق

استاذ محمد عبد العزيز

بس انا بقول ان العربى هو اللغة الاساسية بتاعتنا ةعلى هذاا الاساس بنتكلم بيها يعنى هو هيتعلمها هيتعلمها

مفيش فهم غلط ولا حاجة يا مدام فتفوتة إن شاء الله, إذا كنتى تقصدى العربى يعنى اللغة العربية الفصحى فاحنا مش بنتكلم بيها احنا بنتكلم بالعامية, وإذا كنتى بتقصدى العامية فدى مش هى المقصودة بالتعلم لأنها مش محتاجة ولا فيها قواعد ولا نحو ولا صرف.

الفكرة اللى بيتكلم عنها الطبيب النفسى بتاع الأطفال , وحقتبسها بالنص عشان مكونش بألف:

قضية هامة:

لابد من تعليم الطفل لغته الأصلية أولاً وإتقانها, والتأكد من ذلك حيث إنها لغة الترجمة فى طبقة القشرة العليا للدماغ, ثم بعد ذلك تأتى اللغات الأخرى وليس بأى حال قبل تسع سنوات.

ص 125 - كتاب الصحة النفسية للطفل , المؤلف د/ حاتم محمد آدم - مستشار الطب النفسى للأطفال.

الفقرة المقتبسة دى جاءت تحت عنوان "اضطرابات الكلام", عن أسباب وطرق علاج اضطرابات الكلام عند الطفل.

هو يمكن بس اللى غريب شوية فى الفقرة دى حكاية مش قبل تسع سنوات, والأطفال دلوقتى بتتعلم إنجليزى من قبل ال kg حتى.

أعتذر عن الخروج عن الموضوع, بس عشان المعلومة مهمة من وجهة نظرى حبيت أنقلها لكم.

تم تعديل بواسطة محمد عبدالعزيز

بدون مبالغة، اللي ناقص عشان نفهم، إن المشير يطلع في بيان على الهوا وفي ايده السلاح ويقول: أيوة يا شعب احنا الطرف التالت، واحنا اللي ورا موقعة الجمل وماسبيرو والعباسية (1) والسفارة الإسرائيلية ومسرح البالون ومحمد محمود ومجلس الوزراء وبورسعيد والعباسية (2)، عايزين حاجة يا شعب؟

shawshank

رابط هذا التعليق

استاذ محمد عبد العزيز

مفيش فهم غلط ولا حاجة يا مدام فتفوتة إن شاء الله, إذا كنتى تقصدى العربى يعنى اللغة العربية الفصحى فاحنا مش بنتكلم بيها احنا بنتكلم بالعامية, وإذا كنتى بتقصدى العامية فدى مش هى المقصودة بالتعلم لأنها مش محتاجة ولا فيها قواعد ولا نحو ولا صرف.

الفكرة اللى بيتكلم عنها الطبيب النفسى بتاع الأطفال , وحقتبسها بالنص عشان مكونش بألف:

قضية هامة:

لابد من تعليم الطفل لغته الأصلية أولاً وإتقانها, والتأكد من ذلك حيث إنها لغة الترجمة فى طبقة القشرة العليا للدماغ, ثم بعد ذلك تأتى اللغات الأخرى وليس بأى حال قبل تسع سنوات.

ص 125 - كتاب الصحة النفسية للطفل , المؤلف د/ حاتم محمد آدم - مستشار الطب النفسى للأطفال.

الفقرة المقتبسة دى جاءت تحت عنوان "اضطرابات الكلام", عن أسباب وطرق علاج اضطرابات الكلام عند الطفل.

هو يمكن بس اللى غريب شوية فى الفقرة دى حكاية مش قبل تسع سنوات, والأطفال دلوقتى بتتعلم إنجليزى من قبل ال kg حتى.

أعتذر عن الخروج عن الموضوع, بس عشان المعلومة مهمة من وجهة نظرى حبيت أنقلها لكم.

مع الاسف يا استاذ محمد انا كنت اولى ضحايا هذه النظرية

ابتديت مع ابني اللغة الانجليزية في سن 8 سنوات وبنتي في سن 5 سنوات

وبعاني من تاخر مستواة بالنسبة لزمايلة في المدرسة وعن كل اطفال جيله

وتجربتي مع اخته بتأكدلي ان ياريت كان الانجليش دخل له بدري عن كده

والله بأمانة دي أكتر حاجة زعلت من نفسي فيها جدا وتعبت عشان أصلح اللي انا

كنت السبب فيه ..

وعن خبرة بهؤلاء الدكاترة واحتكاكنا بهم والله بيحطوا النظريات بتاعتهم دي من غير

تجربةولا تطبيق على مجموعة من الاطفال ولا تدقيق وتعديل زي ما بنسمع مثلا

عن الابحاث الامريكية وغيرها والتي لا تصبح محل التطبيق الا بعد تنفيذه تجريبيا على مجموعة متطوعين

والامر للاسف كثيرا ما بيكون لوجهة نظر شخصية وللاسف ساعات بيستكتروا علينا انهم يعدلوا ارائهم

ويقولوا : احنا كنا غلط ..

هذا والله اعلم .

قال الله تعالى في حديث قدسي

( أنا عند ظن عبدي بي فليظن بي ما شاء........... )

نستطيع تغيير حياتنا بهذا الحديث من الان

مع الأخذ بالأسباب............

رابط هذا التعليق

[حد عنده قنوات اطفال كويسة غير سبيس تون وmbc3 اللى بتضيع هوية اطفالنا المصريين دى؟؟

ولو عندكم ياريت تضعوا الترددات

وشكرااا smk: smk:

من فضلك اضغطي هنا

http://www.flysat.com/tv-kid.php

وعلي فكرة قناة كارتون نيتوورك جميلة جدا وقناة Disney xd وقناة discovery kids ,boomerang

مع الاسف يا استاذ محمد انا كنت اولى ضحايا هذه النظرية

ابتديت مع ابني اللغة الانجليزية في سن 8 سنوات وبنتي في سن 5 سنوات

وبعاني من تاخر مستواة بالنسبة لزمايلة في المدرسة وعن كل اطفال جيله

وتجربتي مع اخته بتأكدلي ان ياريت كان الانجليش دخل له بدري عن كده

والله بأمانة دي أكتر حاجة زعلت من نفسي فيها جدا وتعبت عشان أصلح اللي انا

كنت السبب فيه ..

وعن خبرة بهؤلاء الدكاترة واحتكاكنا بهم والله بيحطوا النظريات بتاعتهم دي من غير

تجربةولا تطبيق على مجموعة من الاطفال ولا تدقيق وتعديل زي ما بنسمع مثلا

عن الابحاث الامريكية وغيرها والتي لا تصبح محل التطبيق الا بعد تنفيذه تجريبيا على مجموعة متطوعين

والامر للاسف كثيرا ما بيكون لوجهة نظر شخصية وللاسف ساعات بيستكتروا علينا انهم يعدلوا ارائهم

ويقولوا : احنا كنا غلط ..

هذا والله اعلم .

مما رأيته في العمل والجامعة وفي حياتي الشخصية وتعاملاتي مع كل الافراد وكنتيجة حتميا للتأخر الذي وصلنا له فان معظم المطظلحات والتعاملات في جميع مجالات العمل اصبحت باانجليزي

فعلا ياريت بلاش نمشي ورا كلام الدكاترة الي بطلوا يجربوا اي شيء علي ارض الواقع بالتوفيق لاولادك

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

"وَذَا النُّونِ إِذ ذَّهَبَ مُغَاضِبًا فَظَنَّ أَن لَّن نَّقْدِرَ عَلَيْهِ فَنَادَى فِي الظُّلُمَاتِ أَن لَّا إِلَهَ إِلَّا أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ (87) فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَنَجَّيْنَاهُ مِنَ الْغَمِّ وَكَذَلِكَ نُنجِي الْمُؤْمِنِينَ "

(88) :: سورة الانبياء

Half Turkish

Half Egyptian

Proud to be both :)

رابط هذا التعليق

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

"وَذَا النُّونِ إِذ ذَّهَبَ مُغَاضِبًا فَظَنَّ أَن لَّن نَّقْدِرَ عَلَيْهِ فَنَادَى فِي الظُّلُمَاتِ أَن لَّا إِلَهَ إِلَّا أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ (87) فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَنَجَّيْنَاهُ مِنَ الْغَمِّ وَكَذَلِكَ نُنجِي الْمُؤْمِنِينَ "

(88) :: سورة الانبياء

Half Turkish

Half Egyptian

Proud to be both :)

رابط هذا التعليق

الأستاذ محمد عبد العزيز

فعلا هى معلومة مهمة جداا مافيش كلام

بس انا مش عارفة ليه مش مقتننعة بكلام الدكتور لان المدراس دلوقتى خلاص معظمها و لو ماكانش كلها حتى الحكومى فى مصر بقى الانجليزى فيها بيتدرس قبل تسع سنوات...

احنا عاوزين نخلى اطفالنا احسن مننا فى كل حاجة وهو ده قصدى

انا متأكدة انى لو دورت على الدكتور اللى كاتب النظرية دى هو نفسه هلاقيه بيعلم اطفاله الانجليزى او لغة تانية اكييييد من قبل 9 سنوات

عارف يا استاذ محمد زمان قريت فى كتاب برضو لدكتورة اسمها تقريبا بشرى ابراهيم نظرية بتقول (ارجوك لا تعطى طفلك قلما قبل خمس سنوات)

طبعا لم اقتنع بالنظرية دى برضوا عشان ذى ماحضرتك شايف دلوقتى من الحضانة اى من سن 3 سنين واكبر بيعطوا للطفل قلم يكتب بيه وبيتدرب على الحروف وهكذا

بس فى الاخر انا اشكرك على المعلومة والنصيحة انا متاكدة ان حضرتك تقصد الصالح العام للآباء والأبناء

ربنا يجازيك خير ياب

تم تعديل بواسطة fatfouta
رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...