اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

يا بتوع الكويت يا بختكوا

Recommended Posts

يعنى انتوا يا اخواننا المصريين اللى فى الكويت ...

شغالين اجازات ايشى عيد وطنى وايشى مش عارف ايه

لا وابص دلوقتى الاقيكوا كلكوا سهرانين .........طبعا مانتوا عندكم اجازة مش عارفة كام يوم ومستريحين

من حقنا احنا بتوع السعودية نقرررر عليكوا عشان احنا هنا مافيش الكلام ده وكل حاجة بدعة وكتر خيرك وابشر ابشر

النار جايدة فى جلبى ياماى :lol: :lol:

ياللا كل سنة وانتوا طيبين :sad:

رابط هذا التعليق

• الردود 49
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

يا ناس يا شر كفاية أر

ايه ده يا عالم هو الكحكة في ايد اليتيم عجبة !!!

بصراحة الواحد زهق من كتر الأجازات هنا

:lol:

رابط هذا التعليق

بصراحه انا شايف الاخوة ف الاماارات اكتر لان عندهم كل وفاة بتحصل لاحد حكام الامارات بياخدوا اجزة وبما ان الامارات 7 يعني 7 عائلات حاكمة يعني معدل الوفيات اكثر من بقية دول الخليج بالاضافه الى مناسبات الدينية والوطنية وافتكر لو مش غلطان يوم جلوس محمد بن راشد وتوليه حكم دبي

اما الكويت فزيها زي اي دولة طبيعيه

اما مملكة الانسانيه فبصراحه ناس بتوعم شغل قوووووووووووووووي

مفيش الا العيدين اما الباقي فهو بدعه وبصراحه احسن يعني هتعمل ايه ف الاجازة خاصة لو كنت من سكان الرياض وتزداد المشكلة لو كنت اعزب " هو الاعزب بينقل امراض ولا حاجه" :lol: عشان كده بمنعوه من دخول اماكن

رابط هذا التعليق

بصراحه انا شايف الاخوة ف الاماارات اكتر لان عندهم كل وفاة بتحصل لاحد حكام الامارات بياخدوا اجزة وبما ان الامارات 7 يعني 7 عائلات حاكمة يعني معدل الوفيات اكثر من بقية دول الخليج بالاضافه الى مناسبات الدينية والوطنية وافتكر لو مش غلطان يوم جلوس محمد بن راشد وتوليه حكم دبي

اما الكويت فزيها زي اي دولة طبيعيه

اما مملكة الانسانيه فبصراحه ناس بتوعم شغل قوووووووووووووووي

مفيش الا العيدين اما الباقي فهو بدعه وبصراحه احسن يعني هتعمل ايه ف الاجازة خاصة لو كنت من سكان الرياض وتزداد المشكلة لو كنت اعزب " هو الاعزب بينقل امراض ولا حاجه" :lol: عشان كده بمنعوه من دخول اماكن

معلش يا هيرو هنا فى الرياض الاعزب بيعامل معاملة الفيروس وياعينى يبقى واقف على باب المولات فى الاعياد نفسه يدخل وبيبقى هاين عليه يخطفله اى عيل يعدى بيه من الباب بس وبعدين يسيبه

بس خلينا دلوقتى مركزين مجهودات قرررررررررنا على بتوع الكويت لانهم فى اجازة طوييييييييلة ........مش شايف الاخ اللى فوق ده .........بيتمرجح

بتوع الامارات ليهم يوم تانى :lol:

رابط هذا التعليق

يا ناس يا شر كفاية أر

وانت خليك كده اتمرجح اتمرجح

:lol: :sad:

تم تعديل بواسطة fatfouta
رابط هذا التعليق

يا ناس يا شر كفاية أر

:sad:

وانت خليك كده اتمرجح اتمرجح

والله الجو من بداية الأجازة ترااااااااااااااااااب بطريقة غير طبيعية

والغريب ان قبلها الجو كان زي الفل

انا عرفت دلوقتي ايه اللي حصل

كلكوا بتحقدوا علينا :lol:

حرام عليكوا يا عالم :sad:

والله انا بتكلم بجد الأجازة هنا مملة جداً

مهما خرجت أو سهرت أو عملت البدع مافيش فرحة

بالعكس الشغل بيبقى لاهي الواحد شوية

الأجازة بتبقى فرصة للتفكير والإكتئاب

ربنا يصبرنا

رابط هذا التعليق

لا بجد يا جدار انت بتخزى العين ولا ايه

دى حتة عين فتفوتة سكرة وماتحسدش ابدا

والله يافتفوتة الاجازة لعب وضحك وجد حب يارب ياختى تيجى تنورينا كده فى يوم ونخرج نتفسح سوا والعيال ولادنا ترش بعضها بالرش الصابون ده عارفاه اللى بييجى فى علب اسبراى

اصل ده تقليد اساااااااسى هنا فى العيد الوطنى

العربيات بتمشى او بتقف بمعنى صح فى طريق الخليج وبيبهدلوا بعض رش وهزار بالصابون

وبصراحة الشرطة محترمة جدا مابتعملش مخالفات غير للمشاكل لكن غير كده سايبة الناس براحتها

غير بقا المشاركة اللى فى المحلات والحاجات دى

الحمد لله ياولاد الاجازة خلصت خلاص مش باقى غير يومين تلاتة :)

يا بخت من يقدر يقول

واللي ف ضميره يطلَّعه

يا بخت من يقدر يفضفض بالكلام

وكل واحد يسمعه

يقف في وسط الناس ويصرخ : آه يا ناس

ولا ملام

ييجى الطبيب يحكي له ع اللي بيوجعه

يكشف مكان الجرح ويحط الدوا

ولو انكوى

يقدر ينوح

وأنا اللي مليان بالجروح

ما اقدرش أقول

ما اقدرش أبوح

والسهم يسكن صدري ماقدرش أنزعه

صلاح جاهين

رابط هذا التعليق

جدااااااااار ماتخزيش العين عنكم ........برضو اسمها اجازة

ومادام جيبت سيرة الاحاسيس يبقى بص هنا

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtopic=94957

تم تعديل بواسطة fatfouta
رابط هذا التعليق

لا بجد يا جدار انت بتخزى العين ولا ايه

دى حتة عين فتفوتة سكرة وماتحسدش ابدا

والله يافتفوتة الاجازة لعب وضحك وجد حب يارب ياختى تيجى تنورينا كده فى يوم ونخرج نتفسح سوا والعيال ولادنا ترش بعضها بالرش الصابون ده عارفاه اللى بييجى فى علب اسبراى

اصل ده تقليد اساااااااسى هنا فى العيد الوطنى

العربيات بتمشى او بتقف بمعنى صح فى طريق الخليج وبيبهدلوا بعض رش وهزار بالصابون

وبصراحة الشرطة محترمة جدا مابتعملش مخالفات غير للمشاكل لكن غير كده سايبة الناس براحتها

غير بقا المشاركة اللى فى المحلات والحاجات دى

الحمد لله ياولاد الاجازة خلصت خلاص مش باقى غير يومين تلاتة :)

يا بختكوا وكمان بتهظروا مع بعض عادى كده فى الشارع

:) :Head: :Head:

لينا ربنا يا بتوع الرياض

رابط هذا التعليق

جدااااااااار ماتخزيش العين عنكم ........برضو اسمها اجازة

ومادام جيبت سيرة الاحاسيس يبقى بص هنا

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtopic=94957

طب تصدقى ياتوتة عندك حق

احنا مع كل المهرجان اللى هنا لكن تحس ناقصك روح مصر

الولاد طبعا مبسوطين لما بيلعبوا بالصابون لكن فين ده من ازايز البيروسول اللى بيولعها المصريين فى الاحتفالات :) فرحة بحق وحقيقي

يا بخت من يقدر يقول

واللي ف ضميره يطلَّعه

يا بخت من يقدر يفضفض بالكلام

وكل واحد يسمعه

يقف في وسط الناس ويصرخ : آه يا ناس

ولا ملام

ييجى الطبيب يحكي له ع اللي بيوجعه

يكشف مكان الجرح ويحط الدوا

ولو انكوى

يقدر ينوح

وأنا اللي مليان بالجروح

ما اقدرش أقول

ما اقدرش أبوح

والسهم يسكن صدري ماقدرش أنزعه

صلاح جاهين

رابط هذا التعليق

طيب تقولي ايه على بتوع البحرين ... ما شاء الله ماسابوش مناسبه إلا وأخدوا فيها أجازه

يعني عيدين الفطر والأضحى ماشي ... البلد أغلبية سكانها مسلمين ولازم يحتفلوا بأعيادهم الدينية

المناسبات الدينية الأخرى زي رأس السنة الهجرية والمولد النبوي

مناسبات الإخوة الشيعة زي عاشوراء (أجازة يومين) بما أنهم يشكلوا نصف السكان على الأقل وبحكم الأمر الواقع الأيام دي كانت بتبقى أجازه

رأس السنة الميلادية علشان الناس اللي بتحتفل بيها ... وطبعا في المدارس الخاصة والمؤسسات الأجنبية الأسبوع الأخير من ديسمبر والأول من يناير كله أجازة علشان الكريسماس

أعياد وطنية يومين ... العيد الوطني وعيد الجلوس

عيد العمال ... مش عارف ليه مع إن البحرين أبعد ما تكون عن الاشتراكية

ده طبعا بخلاف الأجازات الأخرى التي تمنح عند وفاة أي من شيوخ البلد الكبار أو أمراء ورؤساء وملوك الدول الخليجية. والأجازة اللي تصادف يوم جمعة أو سبت تعوض تلقائيا ... والحسابه بتحسب.

وطبعا المستفيد الأكبر من هذه الأجازات هي حملات العمرة والزيارات للأماكن المقدسة للشيعة... كل ما الناس تاخذ أجازه 3 أيام تلاقيهم هجّوا من البلد ... شويه ناحية مكه والمدينة والبعض ناحية كربلاء والنجف ... واللي عايز يغير تلاقيه بيتسنكح في مجمعات دبي.

وسلّم لي على الإنتاجيه.

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

أعوذ بالله هي الناس واخدة بالها مننا قوي ليه كدة :)

هى بصراحة ميزة الكويت في حاجة أنهم عندهم شوية قوانين حلوة

منها مثلا أنهم بيأخرو أي أجازة الى اخر الاسبوع حتى تكون متصلة بالعطلة الاسبوعية، وكمان لو جه يوم دوام بين أجازتين بيكون أجاازة بنص القاااااااانون

أسيبكم دلوقتي علشان يدوب فاضل يوم في الاجازة :Head::Head:

رابط هذا التعليق

انا اول مره اجي السعوديه السنه اللي فاتت وبعد شهرين من وجودي في السعوديه كان صابح تاني يوم راس السنه الهجريه وطبعا كملت نوم وماروحتش الشغل -وكنت فاكره اجازه زي مصر اجازه-

لقيت المدير بتاعي بيتصل بي الساعه 11 الصبح بيقولي انت فين قولتله نايم مش النهارده اجازه :)

لكنه تفهم الموقف عشان هو مصري وفهمني ان هنا مفيش غير العيدين واليوم الوطني بس انما الباقي فحت وردم

تم تعديل بواسطة ozoozo

رابط هذا التعليق

أعوذ بالله هي الناس واخدة بالها مننا قوي ليه كدة :)

هى بصراحة ميزة الكويت في حاجة أنهم عندهم شوية قوانين حلوة

منها مثلا أنهم بيأخرو أي أجازة الى اخر الاسبوع حتى تكون متصلة بالعطلة الاسبوعية، وكمان لو جه يوم دوام بين أجازتين بيكون أجاازة بنص القاااااااانون

أسيبكم دلوقتي علشان يدوب فاضل يوم في الاجازة :Head::Head:

خليك انت كده اقعد غيظ فينا مرة بالاذاعة بتاعة القرآن الكريم فى الكويت اللى جميلة جداااا وعاملة ذى اذاعة مصر

ومرة بالاجازة اللى فاضل فيها يوم

مش خايفين على نفسكوا؟؟.........ارحموا اخواتكوا اللى فى السعودية ماعندناش الاوبشنز دى خاااااااالص

رابط هذا التعليق

انا اول مره اجي السعوديه السنه اللي فاتت وبعد شهرين من وجودي في السعوديه كان صابح تاني يوم راس السنه الهجريه وطبعا كملت نوم وماروحتش الشغل -وكنت فاكره اجازه زي مصر اجازه-

لقيت المدير بتاعي بيتصل بي الساعه 11 الصبح بيقولي انت فين قولتله نايم مش النهارده اجازه :)

لكنه تفهم الموقف عشان هو مصري وفهمني ان هنا مفيش غير العيدين واليوم الوطني بس انما الباقي فحت وردم

ازوزو يا بنى فيه حد يعمل فى نفسه كده........طب مش كنت تسأل اهو زمانه شيلهالك لغايت دلوقتى وكل راس سنة يفكرك بيها

وبعدين راس سنة مين؟ كله بدعة...بدعة .....بس هو العيد الوطنى هو اللى مش بدعة

واخواننا التانيين شغالييييييين كل مناسبة بيقولولك كمان ياجلوها لغايت اخر الاسبوع عشان ياخدوها مع الويك اند

شوف يا اخى بيدلعوهم اذاى؟

ركز معايا بقى فى القر عليهم.......

رابط هذا التعليق

خليك انت كده اقعد غيظ فينا مرة بالاذاعة بتاعة القرآن الكريم فى الكويت اللى جميلة جداااا وعاملة ذى اذاعة مصر

ومرة بالاجازة اللى فاضل فيها يوم

مش خايفين على نفسكوا؟؟.........ارحموا اخواتكوا اللى فى السعودية ماعندناش الاوبشنز دى خاااااااالص

الفاضلة 'fatfouta' يكفي أن عندكم الحرمين بالسعودية عاوزين أيه تاني ، وأظن متقلقيش دي حاجة مينفعش يتقرر عليها أبدا ، فعلا والله أنتو في نعمة أنكم في أرض الحرمين ، ولعلمك عاوز أقولك أن غالبية الناس هنا في الكويت أستغلت الأجازة دي وراحة عملت عمرة المولد النبوي والناس كانت مستنية الأجازة دي بفارغ الصبر والناس اللي مرحتش عمرة للأسف باب الحجز أتقفل في وشهم..

والله أنا من زمان كان نفسي أسافر السعودية لأن كان عندي يقين أن الحرمين مش هيخلو فيه إحساس بالغربة ..

لا تقولي أجازة ولا إذاعة دا الحرمين الشريفين في السعودية ياجماعة

رابط هذا التعليق

طيب تقولي ايه على بتوع البحرين ... ما شاء الله ماسابوش مناسبه إلا وأخدوا فيها أجازه

يعني عيدين الفطر والأضحى ماشي ... البلد أغلبية سكانها مسلمين ولازم يحتفلوا بأعيادهم الدينية

المناسبات الدينية الأخرى زي رأس السنة الهجرية والمولد النبوي

مناسبات الإخوة الشيعة زي عاشوراء (أجازة يومين) بما أنهم يشكلوا نصف السكان على الأقل وبحكم الأمر الواقع الأيام دي كانت بتبقى أجازه

رأس السنة الميلادية علشان الناس اللي بتحتفل بيها ... وطبعا في المدارس الخاصة والمؤسسات الأجنبية الأسبوع الأخير من ديسمبر والأول من يناير كله أجازة علشان الكريسماس

أعياد وطنية يومين ... العيد الوطني وعيد الجلوس

عيد العمال ... مش عارف ليه مع إن البحرين أبعد ما تكون عن الاشتراكية

ده طبعا بخلاف الأجازات الأخرى التي تمنح عند وفاة أي من شيوخ البلد الكبار أو أمراء ورؤساء وملوك الدول الخليجية. والأجازة اللي تصادف يوم جمعة أو سبت تعوض تلقائيا ... والحسابه بتحسب.

وطبعا المستفيد الأكبر من هذه الأجازات هي حملات العمرة والزيارات للأماكن المقدسة للشيعة... كل ما الناس تاخذ أجازه 3 أيام تلاقيهم هجّوا من البلد ... شويه ناحية مكه والمدينة والبعض ناحية كربلاء والنجف ... واللي عايز يغير تلاقيه بيتسنكح في مجمعات دبي.

وسلّم لي على الإنتاجيه.

بتوع البحرين........خافوا على نفسكوا وماتفتحوش العين عليكوا اكتر من كده

انا عشان كل صحابى فى الكويت وكل ماكلم حد يقوللى اصل انا فى اجازة اتغاظت وقولت اعمل موضوع ليهم مخصوص

انما ماكنتش اعرف ان النظام ده كمان فى البحرين ومش بعيد يبقى فى قطر والامارات........ده احنا مش عايشين يا جدع وبيضحك علينا والله

بس اوعوا وشكوا بقى........انتوا عندكوا مكة والمدينة...اهيكوا لما بتكونوا اجازة انتوا اللى بتيجوا عندنا

أ/ احمد لو سمحت عاوزة اعرف يعنى عيد الجلوس.......يعنى كل ما حد يروح يجيب رقم جلوسه يعمل عيد ولا ايه؟

واخيرا ليكوا يوم ونفتحلكوا موضوع للقر عليكوا ان شاء الله

رابط هذا التعليق

هم فعلاً يافتفوته معندهمش مكه ولا المدينه

بس هم بزروها اكتر منك برده لانهم بياخدوا اجازات اكتر منك لكن انتى علشان تيجى لازم ليكى لا يقل عن اربع ايام اجازه

وخصوصاً انك فى الرياض لكن الناس بتوع جده دول بجد غير

نص ساعه حرم تلات ساعات مدينه

انا شخصياً مبحبش الاجازات فى الغربه نهائياً

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

ارجع واقول ان الامارات اكتر ف الاجازات

لان عندهم ايام كتيرة بيحتفلوا عشان يوم الجلوس بتاع دبي او بتاع ابوظبي غير طبعا حالات الوفاة اللي لكل امارة فيه عائلة حاكمة اي حد من حكامها بيموت البلد بتاخد اجازة بالاضافة الى الاجازات الموجوده زي بقية الدول

اما مملكة الانسانيه فالشغل شغل قال يعني الانتاج مقطع بعضه وفكرة ترحيل الاجازات ده اتعملت ف الكويت من فترة ايام زمان مكنتش موجوده اما كلمة حق تقال من احلى الاسر الحاكمة ف الخليج هي اسرة الصباح

ناس بجد كويسين جدا مع شعبهم وقوانينهم كويسه انا بقول الاسرة الحاكمة اما الشعب الكويتي فله ملاحظات تانيه

لكن بصراحه " تحيا الكويت" انا مقدرش اقر علي اي حد فيها لان بجد بعزها وبتمنى الخير لها

لان اتربيت من خيرها وخيرها كان خير بجد الكلام ده من قبل الغزو كانت ايام خير

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

يا ساااااااااااااااتيييير يارب

الله اكبر الله اكبر خمسه وخميسه من عيون بتوع السعوديه كلهم :old:

بس انا باعتبر ان فتره السعوديه دى جيش لازم تقضيه 000انا الحمد لله خلصت جيشى من زمان 000

وعلى فكره الكويت مش كلها دلع يعنى 000بس على الاقل فى وقت للشغل ووقت للراحه او بمعنى اصح اماكن للراحه سواء عوايل او عزوبى

يعنى حتى لو انتى بدون محرم الحياه مش هاتقف عشان مثلا الملح خلص من البيت لازم تستنى لما زوجك يجى عشان يشتريه لك الملح وتكملى طبخك :o

هنا زى مصر بالنسبه لى الغربه غربه اهل فقط 00اهدى بقى يافتفت وكنى الاجاوات خلصت مافيش بقى الا نهايه السنه الدراسيه

بركااااااااااتك :)

ربنا يديمها نعمه ويحفظها من الزوال

ويكفينا شر الحسد والحاسدين :dirol:

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      شركة صباغ الكويت تقدم الشركة مجموعة متنوعة من المنتجات، بدءًا من الدهانات الداخلية والخارجية إلى الطلاءات الخاصة بالخشب والمعادن. يتميز كل منتج بجودته وقدرته على التحمل في ظروف متنوعة.   افضل شركة اصباغ الكويت تولي الشركة اهتمامًا كبيرًا للحفاظ على البيئة، حيث تتبنى مبادرات مستدامة وصديقة للبيئة في عملياتها. تسعى أيضًا إلى دعم المجتمع المحلي من خلال مشاركتها في المبادرات الاجتماعية   كيف تختار شركة اصباغ الكويت اختيار ألوان الديكور المثالية يعتمد على عدة عوامل
    • 0
      العالم بات مثل القرية الصغيرة تنتقل أخباره كسرعة البرق هنا أو هناك وعلى سبيل المثال مونديال العالم اقترب وأصبحعرض الصفحة
    • 0
      يوما بعد الآخر يثبت الرئيس السيسى أنه قائد لا يعرف الراحة فهو يسابق الزمن كما لو كان فى تحد كبير من أجلعرض المقال كاملاً
    • 0
      حقق فيديو أغنية إحنا مش بتوع حداد التى تم تصويرها فى ميدان التحرير بمشاركة نخبة من نجوم الفن ورموز من مخ عرض الصفحة
    • 0
      دبي، الإمارات العربية المتحدة (CNN)—أعلنت نبيلة مكرم، وزيرة الدولة المصرية للهجرة وشؤون المصريين بالخارج، عن خطة متكاملة بالتعاون مع وزارة التخطيط لاستيعاب العمالة العادة من الكويت منهم 225 مصريا عائدا عبر الإمارات. وأوضحت الوزير وفقا لبيان نشر على الصفحة الرسمية لوزارة الهجرة بفيسبوك: "استمرار جهود الوزارة لمتابعة العالقين المتجهين للكويت، حيث قامت شركات السياحة خلال اليومين الماضيين بالالتزام بإعادة 225 مواطنا قادما من الإمارات، بلا أي غرامات أو أعباء إضافية، وفقا لما تم... View the full
  • أضف...