اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مجموعة ألعاب تعليمية رائعة للأطفال من 2 ل 10 سنوات

محمد عبدالعزيز

Recommended Posts

هذه الألعاب من أفضل ما رأيت فى عالم ألعاب الأطفال على الكمبيوتر.

الهدف منها تنمية مهارات الأطفال العقلية والعلمية ومهارات استخدام الكمبيوتر والذاكرة وغيرها, أكثر من 100 نشاط مناسب للأطفال بعيداً عن ألعاب العنف ومستويات مختلفة من الصعوبة وألوان جميلة مناسبة للأطفال, وفوق كل هذا مفتوحة المصدر وتدعم اللغة العربية والنسخة التى تعمل على نظام لينوكس مجانية بالكامل.

يوجد أيضاً نسخة يمكن تحميلها من أسطوانة بدون الحاجة لتركيب نظام لينوكس على الجهاز, نفس فكرة Live CD

هذه المجموعة اسمها «فهمت» (GCompris)

للمزيد من المعلومات والتحميل إضغط هنا

تم تعديل بواسطة محمد عبدالعزيز

بدون مبالغة، اللي ناقص عشان نفهم، إن المشير يطلع في بيان على الهوا وفي ايده السلاح ويقول: أيوة يا شعب احنا الطرف التالت، واحنا اللي ورا موقعة الجمل وماسبيرو والعباسية (1) والسفارة الإسرائيلية ومسرح البالون ومحمد محمود ومجلس الوزراء وبورسعيد والعباسية (2)، عايزين حاجة يا شعب؟

shawshank

رابط هذا التعليق

جميلة يا باشمهدس

انا بنزلها دلوقتى بس الحجم كبير حوالى 100 ميجا

عندى اولاد اخواتى باعمار 3 و 4 و10 سنين ان شاء الله تفيدهم

الف شكر :blush2:

أقلل عتابك فالبقاء قليل...و الدهر يعدل تارة و يميل

رابط هذا التعليق

معلش الغالى تمنه فيه.

أنا بنتى عندها 3 سنين وبتلعب بيها وفرحانة جداً مع إنها يدوبك مالعبتش غير لعبتين أو تلاتة بس على قد سنها.

وابن صديقى كمان عنده حوالى 5 سنين, قلت له يجرب الألعاب دى معاه وكانت النتيجة جيدة جداً, وهو ده اللى شجعنى أكتب لكم عنها.

إن شاء الله ولاد إخواتك يستفيدوا منها ويستمتعوا بيها.

بدون مبالغة، اللي ناقص عشان نفهم، إن المشير يطلع في بيان على الهوا وفي ايده السلاح ويقول: أيوة يا شعب احنا الطرف التالت، واحنا اللي ورا موقعة الجمل وماسبيرو والعباسية (1) والسفارة الإسرائيلية ومسرح البالون ومحمد محمود ومجلس الوزراء وبورسعيد والعباسية (2)، عايزين حاجة يا شعب؟

shawshank

رابط هذا التعليق

ان شاء الله حنزلها وحبقى افلكم على النتيجه واه الاولاد يلعبو بيه فى الصيف بعد الامتحانات

أجازة سعيدة للأولاد

يارب تعجبهم ويستفيدوا منها أقصى استفادة.

عاوز أركز على إن اللعبة بتدعم اللغة العربية للى عاوز, حتى فى ملفات صوت عربية كمان ممكن استخدامها لزيادة المتعة للى يحب.

shawshank

رابط هذا التعليق

الله يسعدك يا بشمهندس محمد

بقولك يعنى على الطاير كده فيها العاب استراتيجة ( ذكاء يعنى ولا العاب ضرب ضرب ) اصل الواحد عاوز يلعب مش يفكر وبعدين هل يجوز انى العب بيها علما بأن اخر لعبة عرفتها هى zooma ولا افهم اى حاجة فى الألعاب الحديثة ( يعنى عارف السن وظروفه )

افتكر نزلت مجموعة العاب brain training للأطفال ( من ثلاث سنوات ) وللأسف معدتش المستوى التانى فى اللعبة :roseop:

رابط هذا التعليق

امال انا مش عارفه انزلها ليه ابنى الصغير قاعد وشايف حجات جميله بس مفش صوت ولى حركه

الله يكرمكم قولولى اعمل ايه بالضبط علشان ده

اول مره انزل حاجه

يعنى انا بضغط على تنزيل بس مش بينزل

الووووووووووووووووووووووووووحد سمعنى

رابط هذا التعليق

امال انا مش عارفه انزلها ليه ابنى الصغير قاعد وشايف حجات جميله بس مفش صوت ولى حركه

الله يكرمكم قولولى اعمل ايه بالضبط علشان ده

اول مره انزل حاجه

يعنى انا بضغط على تنزيل بس مش بينزل

الووووووووووووووووووووووووووحد سمعنى

ايمانو

خدى ده الرابط المباشر

كلك يمين و اختارى save target as

تم تعديل بواسطة ~Heba~

أقلل عتابك فالبقاء قليل...و الدهر يعدل تارة و يميل

رابط هذا التعليق

ألف شكر يا بشمهندس

ومــَنْ أَحْســــَنُ مِــنَ اللـَّـــــــهِ حُـكْــــمًا لِقـــــَوْمٍ يُوقِـنــــــــــُونَ

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

الله يسعدك يا بشمهندس محمد

بقولك يعنى على الطاير كده فيها العاب استراتيجة ( ذكاء يعنى ولا العاب ضرب ضرب ) اصل الواحد عاوز يلعب مش يفكر وبعدين هل يجوز انى العب بيها علما بأن اخر لعبة عرفتها هى zooma ولا افهم اى حاجة فى الألعاب الحديثة ( يعنى عارف السن وظروفه )

افتكر نزلت مجموعة العاب brain training للأطفال ( من ثلاث سنوات ) وللأسف معدتش المستوى التانى فى اللعبة biggrin.gif

والله أنا شرحك فى موضوع الألعاب ده, أنا كنت مدمن فيفا وكوماندوز و Age of empires وهما دول آخر علاقتى بالألعاب. الواحد بيسمع عن ألعاب عجيبة وغريبة دلوقتى.

shawshank

رابط هذا التعليق

شكرا يا باشمهندس على الهدية دى

أنا بأنزلها الآن وواضح من الصور أنها ممتازة

شكراً ليك ويارب تكون مفيدة للأولاد

shawshank

رابط هذا التعليق

ألف شكر يا بشمهندس

شكراً ليك يا أستاذ سهل جدا

shawshank

رابط هذا التعليق

بجد شكرا يا محمد نزلتها لابنى امبارح وقعد يلعب بيها وكان فرحان اوى

بس عارف قبل ماسيبله الكمبيوتر يلعب بيها قعدت انا كمان العب ومارضتش اوريهاله غير لما خلصت

اشكرك جدا جدااااااااا

رابط هذا التعليق

بجد شكرا يا محمد نزلتها لابنى امبارح وقعد يلعب بيها وكان فرحان اوى

بس عارف قبل ماسيبله الكمبيوتر يلعب بيها قعدت انا كمان العب ومارضتش اوريهاله غير لما خلصت

اشكرك جدا جدااااااااا

بصراحة أنا كمان بتلكك عشان ألعبها, أعمل نفسى بعلم بنتى وأقعد ألعب شوية, ماحنا كنا محرومين بقى من الحاجات دى واحنا صغيرين.

يلا... أهم حاجة الكتاكيت الصغيرين يلعبوا وينبسطوا ويفرحوا.

فى من ضمن الألعاب مجموعة لتنمية مهارات الحساب, بتبقى عبارة عن عمليات حسابية بتنزل من أعلى الشاشة, يعنى مثلاً تلاقى 1 + 2 = نازلة من أعلى الشاشة كده والمفروض الطفل يدوس على الرقم اللى بيمثل نتيجة العملية الحسابية دى وفى حالة الإجابة الصح بيزود رصيده نقطة. اللعبة دى عجبتنى جداً بصراحة, منها لعب ومنها تعليم بطريقة ممتعة جداً.

أنا بنصح بمجموعة الألعاب اللى بتنمى مهارات التعامل مع الكمبيوتر فى البداية للأطفال الصغيرين اللى لسه بيبدأوا تعلم الكمبيوتر, بجد بتجيب نتيجة كويسة جداً وبسرعة. بس مهم فى البداية يكون فى حد كبير مع الطفل عشان يوجهه, ومهم كمان الإلتزام بالمستويات والأنشطة المناسبة لعمر الطفل. يعنى مانسيبش الطفل يلعب أى لعبة وخلاص عشان تكون النتيجة كويسة.

shawshank

رابط هذا التعليق

• بعد 3 أسابيع...

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...