اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

فيدرالي أم كيبيك و لماذا

Recommended Posts

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته :roseop:

في البدايه ان حاسس انى واقع في حيره مايعلم بها الا الله :lol: :lol:

انا لسه لحد الان ماخدتش قرار اذا كنت هبقى من فريق فيدرال تيم او كيبك تيم :lol:

انا باختصار لسه متخرج قريب من سنه تقريبا انا صيدلي في القاهره

حبيت اقول ببساطه انى ناقصنى 4 نقط تقريبا على الفيدرال و انا فاهم ان كيبك ميزتها انها اسرع في الاجراءات

لكن بردو الفرنساوي من كي جي وان هتبقى صعبه

المهم عشان ماصدعكوش

انا نقاطي كده اهى ومش عارف اخد لاختيار :

بكالوريس =20 نقطه

والسن=10

والخبره احم سنه قولو عقبال مايجي الابديت يبقى كمان سنه او سنه ونص يبقى معايا= حوالي 3 سنين خبره يعني =19 نقطه

والانجلش لو جبت 7777 كحد اقصى ولو انها محتاجه مذاكره بشده =16 نقطه

كده انا وصلت ل 65 يعنى محتاج لسه نقطتين وانا حاليا لا افكر في الزواج لاني لسه في بدايه حياتى

طيب انا عارف انى صدعتكو بالارقام ديه

بس اخوكو مش عارف يعمل ايه ؟؟؟

وانا مش عاجز افكر لمصلحتى لكن (ماخاب من استشار....)

انا غرضي ان احنا ننصح بعض

وانا قريت المنتدى صفحه صفحه

واشكر جادوللى و الاخت نونا والا ستاذ قناوى و الاستاذ الشامى ربنا يرجعه بالسلامه

رابط هذا التعليق

اولا كل سنه وانت طيب يا دكتور ورمضان كريم........... :lol:

كلنا علي فكره متلخبطين عشان كتر المداخلات خصوصا اننا بنبدا من صفر ......... بس انت ان شاء الله ممكن تقدم الاتنين زي ما قال الفاضل جادولي قبل كدا ...........يعني بتشوف التقييم بتاعك في الاتنين وتبدا ان شاء الله تجهز ورقك وتستفيد من نقطه ان كيبيك بتبدا حساب نقاط ما فهمت من بدايه فتح الملف ودا بيكون في المقابله يعني ممكن تزود اي جديد او تسجل اي تقدم في المهنه ان شاء الله و اللغه طبعا والخبره كمان..................لما ان شاء الله تقدم علي كيبك وتاخد ابروفال او انك مناسب للتقييم بتاعها بتقدم بقي علي الفيدرال وبرضه بتطور نفسك .............لحد ان شاء الله ما ييجي دورك ...........اما عن المعادله سبق واضاف احد الزملاء هناك ان المعادله بتاعه الصيادله في الفيدرال اصبحت ساريه المفعول في كل الولايات ودا بيخليك ممكن تدخل من كيبيك مثلا وتتحرك لاي مكان ودا بيديك مساحه انك مش هتذاكر لمعادله الصيادله بتاعه كيبيك بالفرنسيه وبالتالي دا اسهل جدا بالنسبه لنا....وكمان لان عدد الطلاب ليها محدود كل سنه ...............يعني التحرك في الاتجاهين مش هتخسر وكل تقدم محسوب ليك ان شاء الله سواء خبره او لغه لانك محتاج اللغتين فعلا .......بالتوفيق ان شاء الله :roseop:

املأ عينيك من وجوه الأحباء والأهل والأصدقاء فقد يغيبون عنك بعد حين ولا تؤجل إفصاحك لهم عن مشاعرك الطيبة تجاههم إلى الغد فقد لا يكونون على مسرح الحياة حين يجيء ذلك الغد

رابط هذا التعليق

اولا كل سنه وانت طيب يا دكتور ورمضان كريم........... :unsure:

كلنا علي فكره متلخبطين عشان كتر المداخلات خصوصا اننا بنبدا من صفر ......... بس انت ان شاء الله ممكن تقدم الاتنين زي ما قال الفاضل جادولي قبل كدا ...........يعني بتشوف التقييم بتاعك في الاتنين وتبدا ان شاء الله تجهز ورقك وتستفيد من نقطه ان كيبيك بتبدا حساب نقاط ما فهمت من بدايه فتح الملف ودا بيكون في المقابله يعني ممكن تزود اي جديد او تسجل اي تقدم في المهنه ان شاء الله و اللغه طبعا والخبره كمان..................لما ان شاء الله تقدم علي كيبك وتاخد ابروفال او انك مناسب للتقييم بتاعها بتقدم بقي علي الفيدرال وبرضه بتطور نفسك .............لحد ان شاء الله ما ييجي دورك ...........اما عن المعادله سبق واضاف احد الزملاء هناك ان المعادله بتاعه الصيادله في الفيدرال اصبحت ساريه المفعول في كل الولايات ودا بيخليك ممكن تدخل من كيبيك مثلا وتتحرك لاي مكان ودا بيديك مساحه انك مش هتذاكر لمعادله الصيادله بتاعه كيبيك بالفرنسيه وبالتالي دا اسهل جدا بالنسبه لنا....وكمان لان عدد الطلاب ليها محدود كل سنه ...............يعني التحرك في الاتجاهين مش هتخسر وكل تقدم محسوب ليك ان شاء الله سواء خبره او لغه لانك محتاج اللغتين فعلا .......بالتوفيق ان شاء الله :rolleyes:

لاااااااااااااااااااااااا

انا مقلتش تقدم الاتنين مع بعض

يا جماعة انا قلت انك بعد كيبك اللي هي عبارة عن موافقة الولاية لازم بعد كدة الملف بتاعك يروح علي الفيدرال عشان الطبي و الامني

يعني كدة كدة لازم تمر علي الفيدرال

رابط هذا التعليق

اولا كل سنه وانت طيب يا دكتور ورمضان كريم........... :unsure:

كلنا علي فكره متلخبطين عشان كتر المداخلات خصوصا اننا بنبدا من صفر ......... بس انت ان شاء الله ممكن تقدم الاتنين زي ما قال الفاضل جادولي قبل كدا ...........يعني بتشوف التقييم بتاعك في الاتنين وتبدا ان شاء الله تجهز ورقك وتستفيد من نقطه ان كيبيك بتبدا حساب نقاط ما فهمت من بدايه فتح الملف ودا بيكون في المقابله يعني ممكن تزود اي جديد او تسجل اي تقدم في المهنه ان شاء الله و اللغه طبعا والخبره كمان..................لما ان شاء الله تقدم علي كيبك وتاخد ابروفال او انك مناسب للتقييم بتاعها بتقدم بقي علي الفيدرال وبرضه بتطور نفسك .............لحد ان شاء الله ما ييجي دورك ...........اما عن المعادله سبق واضاف احد الزملاء هناك ان المعادله بتاعه الصيادله في الفيدرال اصبحت ساريه المفعول في كل الولايات ودا بيخليك ممكن تدخل من كيبيك مثلا وتتحرك لاي مكان ودا بيديك مساحه انك مش هتذاكر لمعادله الصيادله بتاعه كيبيك بالفرنسيه وبالتالي دا اسهل جدا بالنسبه لنا....وكمان لان عدد الطلاب ليها محدود كل سنه ...............يعني التحرك في الاتجاهين مش هتخسر وكل تقدم محسوب ليك ان شاء الله سواء خبره او لغه لانك محتاج اللغتين فعلا .......بالتوفيق ان شاء الله :rolleyes:

لاااااااااااااااااااااااا

انا مقلتش تقدم الاتنين مع بعض

يا جماعة انا قلت انك بعد كيبك اللي هي عبارة عن موافقة الولاية لازم بعد كدة الملف بتاعك يروح علي الفيدرال عشان الطبي و الامني

يعني كدة كدة لازم تمر علي الفيدرال

والله يا باشمهندس دا اللي بقصده فعلا .........زي ما حضرتك شرحت امبارح في توبيك التقديم بدون محامي لكيبك.........عشان كدا بقوله كيبيك اسهل وبعدها تبعت للفيدرال زي ما حضرتك قلت.................وبقصد كمان انه يقدم علي الفيدرال عشان لو ينفع يبقي معاه فرصتين هنا وهنا لانه بيفاضل بينهم.......يمكن الشرح او طريقه التعبير خانتني بس دا فعلا قصدي.........عموما هو ممكن يرجع للتوبيك يا باشمهندس وعذرا لسوء تعبيري اللي نتج عنه اللبس في المعلومه.........تقبل اعتذاري يا باشمهندس.

..................لما ان شاء الله تقدم علي كيبك وتاخد ابروفال او انك مناسب للتقييم بتاعها بتقدم بقي علي الفيدرال وبرضه بتطور نفسك .............لحد ان شاء الله ما ييجي دورك
تم تعديل بواسطة galaxy

املأ عينيك من وجوه الأحباء والأهل والأصدقاء فقد يغيبون عنك بعد حين ولا تؤجل إفصاحك لهم عن مشاعرك الطيبة تجاههم إلى الغد فقد لا يكونون على مسرح الحياة حين يجيء ذلك الغد

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته :rolleyes:

في البدايه ان حاسس انى واقع في حيره مايعلم بها الا الله :unsure: :happy:

انا لسه لحد الان ماخدتش قرار اذا كنت هبقى من فريق فيدرال تيم او كيبك تيم wst::

انا باختصار لسه متخرج قريب من سنه تقريبا انا صيدلي في القاهره

حبيت اقول ببساطه انى ناقصنى 4 نقط تقريبا على الفيدرال و انا فاهم ان كيبك ميزتها انها اسرع في الاجراءات

لكن بردو الفرنساوي من كي جي وان هتبقى صعبه

المهم عشان ماصدعكوش

انا نقاطي كده اهى ومش عارف اخد لاختيار :

بكالوريس =20 نقطه

والسن=10

والخبره احم سنه قولو عقبال مايجي الابديت يبقى كمان سنه او سنه ونص يبقى معايا= حوالي 3 سنين خبره يعني =19 نقطه

والانجلش لو جبت 7777 كحد اقصى ولو انها محتاجه مذاكره بشده =16 نقطه

كده انا وصلت ل 65 يعنى محتاج لسه نقطتين وانا حاليا لا افكر في الزواج لاني لسه في بدايه حياتى

طيب انا عارف انى صدعتكو بالارقام ديه

بس اخوكو مش عارف يعمل ايه ؟؟؟

وانا مش عاجز افكر لمصلحتى لكن (ماخاب من استشار....)

انا غرضي ان احنا ننصح بعض

وانا قريت المنتدى صفحه صفحه

واشكر جادوللى و الاخت نونا والا ستاذ قناوى و الاستاذ الشامى ربنا يرجعه بالسلامه

ابنى الدكتور باسم

كما قلت لك قبل هذا

اجل تقديمك سنة كمان كده هيكون وقت الابديت معاك ثلاث سنوات على الاقل ان مكنش اكثر

و ان شاء الله تكون اخذت درجات من هجرة اخوك

و الوقت ده مش ضائع .. انت محتاج تتقوى فى الانجليزى

استغلة فى تقوية اللغة عندك

ربنا يوفقك

عايزاك فى فريق الفيدرال .. كيبك مليئة بالافاضل و بعدين هسافر لوحدى يعنى bsh:)

رابط هذا التعليق

اظن انه 7 7 7 7 في الانجليزي صعبة جدا جدا جدا

الاستماع والقراءة صعب قوي 7

التحدث والكتابة ممكن 7

كده نقاطك 61

الحل في الخبرة 4 سنوات والزواج

من الاخر كده

تم تعديل بواسطة albostamy

.

رابط هذا التعليق

اولا انا بشكر حضرتك يا استاذ البوستامى على ردك الواقعي ده انا معااك انه صعب انى اجيب 7777

بس انتا عارف لما تشوف واحد صاحبك ربنا يكرمه و يجيب 7775 وده حصل قدامى ده اللي مخليني مش يائس وان الموضوع عايز بس جهد و عمل باخلاص وده يجي لما يبقى عندك هدف

هو بامانه ماخدش لا دروس ولا كورسات ربنا وافقه

انا عايز اقول نقطه في الايلتس الجنرال بيبقى القرايه غالبا 2 او 3 اعلانات سياحه او تسويق او اي شكل من هذا القبيل و في قطعه قرياه ديه اللي بتبقى رخمه اكيد

لكن شدو حيلكم انتم و متخافوش وبعدين جربو مره امتحنو مره بعد ماتكون زاكرت والله المستعان

هههههههههههه

اما موضوع الجواز انا شايف انه لازم يبقى يجي من عند ربنا مش معقول اروح اجوز عشان عايز اسافر

ديه حاجه بتاعه ربنا

بالنسبه لموضوع الخبره ايه رايكم يا جماعه في اللي هقوله ده ومتهيالي انه في بال كل الشباب حديثي التخرج زي

انى استنى لما يبقى عندى سنتين (2) خبره

واقدم عشان لما يجي الابديت بعد سنه او اتنين ابقى انا كده جبت الاربع سنين ولا النقط عشان ابقى ابروفد و ملفى يتوافق عليه لازم انى اكون جبت ال 67 نقطه من اول ساعه التقديم؟؟

(مش بردو الابديت ده بيتعمل عشان الخبره لو هتزود شويه و كمان لو حصل جواز مش عشان كده هما عاملينه.؟؟؟)

رابط هذا التعليق

شوف يا دكتورنا ,, انا تقريبا نفس ظروفك بس انا دفعه 2006 يعنى عندى سنتين خبره و خاطب وهتجوز ان شاء الله فى شهر9 اللى جاى يعنى كمان سنه

ولسه مأجل موضوع تقديمى ودا عشان مشكله شهادات الخبره لانى مسافر بره مصر وخايف هنا ميردوش يدونى شهادات خبره

نصيحتى مع ضعف خبرتى انك تبدأ تذاكر للايلتس من دلوقتى وتبدأ فى الفرنساى من دلوقتى ومتضيعش وقت

واجل موضوع التقديم شويه ,, انما حضرتك لازم تقدم على المعادله وتبدأ تشوف ورقها ومذاكرتها

كده عندك سنه بتذاكر فيها لغات وبتاخد كورسات ,, و قدمت ع المعادله وابتبت تذاكر فيها ,, يعنى مضيعتش وقت

السنه الجايه ان شاء الله تقدم ع الهجره وهتكون نقطك افضل ووضعك احسن وفنفس الوقت لو شديت حيلك فى اللغات وابتدبت بس فى المعادله هتبقى ان شاء الله قطعت 30 % من المشوار

بعد التقديم هتكمل فطريق المعالده زى ما انت ,, وان شاء الله تهكون خلصتها ,, لغتك بقت افضل بكتير

واكيد هتكون اتجوزت دول 4 سنين

ربنا يكرمك

شخـــابيــط منــ جوهـ القلبـــ

www.7ilba7assa.blogspot.com

رابط هذا التعليق

نسيت اقولك حاجه

بما انك هتذاكر ايلتس

وبما انك هتذاكر للمعادله

ما تقدم على المعادله الاستراليه بالمره ؟؟؟

محتاج تذاكر تيكست بوك لازم هتذاكر فى الحالتين ومحتاج ايلتس وهتدخله فى الحالتين !!

بس انا اتعلمت حاجه مهمه اوى

كلما زادت الاختيارات اللى قدامك كل ما زادت فرصك فى الحياه

شخـــابيــط منــ جوهـ القلبـــ

www.7ilba7assa.blogspot.com

رابط هذا التعليق

والله الموضوع مهم لكن انتا يا سفاريكس بترشحلي كيبك عشان هيا اقصر في الاجراءات؟؟؟ ولا لاسباب اخرى؟

بس عارف يا سفاريكس انا شايف ان الفرنساوي صعب اوى

انا بفكر انى اعمل كالاتى

استنى سنه واقدم لما يكون معايا خبره سنتين و بعد التقديم ب 6 او 8 شهور اخش الايلتس وربنا يسهل واجيب اعلى اسكور اقدر اعمله لانى بيني وبينكو بفكر في الفيدرال عشان الفرنساوى

وربنا يسهل انا اصلا مش قادر اخد قرار لحد الان والسبب انى مش عاوز اعلق روحى بحاجه لسه في علم الغيب وقدامها لسه سنين عقبال مايحصل شئ

معلش وجعت دماغكو بالكلام ده وربنا يوفقنا كلناااا

رابط هذا التعليق

اولا انا بشكر حضرتك يا استاذ البوستامى على ردك الواقعي ده انا معااك انه صعب انى اجيب 7777

بس انتا عارف لما تشوف واحد صاحبك ربنا يكرمه و يجيب 7775 وده حصل قدامى ده اللي مخليني مش يائس وان الموضوع عايز بس جهد و عمل باخلاص وده يجي لما يبقى عندك هدف

هو بامانه ماخدش لا دروس ولا كورسات ربنا وافقه

انا عايز اقول نقطه في الايلتس الجنرال بيبقى القرايه غالبا 2 او 3 اعلانات سياحه او تسويق او اي شكل من هذا القبيل و في قطعه قرياه ديه اللي بتبقى رخمه اكيد

لكن شدو حيلكم انتم و متخافوش وبعدين جربو مره امتحنو مره بعد ماتكون زاكرت والله المستعان

هههههههههههه

اما موضوع الجواز انا شايف انه لازم يبقى يجي من عند ربنا مش معقول اروح اجوز عشان عايز اسافر

ديه حاجه بتاعه ربنا

بالنسبه لموضوع الخبره ايه رايكم يا جماعه في اللي هقوله ده ومتهيالي انه في بال كل الشباب حديثي التخرج زي

انى استنى لما يبقى عندى سنتين (2) خبره

واقدم عشان لما يجي الابديت بعد سنه او اتنين ابقى انا كده جبت الاربع سنين ولا النقط عشان ابقى ابروفد و ملفى يتوافق عليه لازم انى اكون جبت ال 67 نقطه من اول ساعه التقديم؟؟

(مش بردو الابديت ده بيتعمل عشان الخبره لو هتزود شويه و كمان لو حصل جواز مش عشان كده هما عاملينه.؟؟؟)

مارجريت تاتشر جابت 8888..بجد ...و كانت حتسقط في الأنتخابات علشان السبب ده لولا الفكرة الجهنمية بتاعت اشتراكات مترو الأنفاق و المواصلات العامة في المملكة المتحدة ايلي و عدت الأنجليز بيها هي ايلي رفعت نسبة الأصوات لصالحها في الأنتخابات في هذا الوقت.

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

يا جماعه الموضوع مش ليا لوحدي ده موضوعكوزي مانا بداته حلبب اي حد حاسس بحيره يكتب وان شالله ربنا يوفقه والاخوه هنا مش بيقصرو بجد

الموضوع مهم مش سهل انه يتقفل بسهوله كده لان عارفين كلنا الحيره اللي ناس بتقع فها عشان تختار اذا كان هيقدم للفيدرال وربنا يصبره ولا يتعمل فرنش و يهاجر اسرع ....ربنا يوفقنا كلنا ان شاءلله وتتحقق احلامنا

ياريت اللي عنده تجربه في موضوع الحيره وازاى قطع هذه الحيره يقولنا عشان نستفيد كلنا

شكراا يا جماعه ويارب اسمع عنكم كل خير

رابط هذا التعليق

سبحان الله

بجد انا توهت جداا.. كل مرة بسمع كلام شكل من ناس ومش عارف فين الكلام الصح

يا جماعة انا بردو عندى سنة واحدة خبرة .. وان شاء الله ناوى على الجواز فى خلال السنة اللى جاية .. وكنت ناوى اقدم وقولت عقبال ما المقابلة تتعمل اكون كملت 4 سنين خبرة + الزواج والانجليزى يبقى كدة ان شاء الله اكون عديت ال67 نقطة

لكن ناس قالتلى مينفعش .. علشان انت لازم تكون جايبهم وقت فتح الملف والا هيترفض .. لكت لو قولتلهم على ما سوف يكون يبقى كدة بكذب عليهم ...

يعنى انا كنت هكتب 4 سنين خبرة وقولت عقبال ما يعملوا لية مقابلة هكون ان شاء الله كملت 4 سنين خبرة .. لكن الناس قالتلى هما هيحاسبوك على الكلام اللى مكتوب فى الابلكيشن وقت التقديم . يعنى تاريخ فتح الملف لازم يكون معايا 4 سنين خبرة زى ما كتبت .. والباقى ابقى اعملة ابديت لكنهم هيحاسبونى على الكلام اللى فى الابليكشن وقت التقديم ..

هل الكلام دة صح ولا خطأ.. وانا سمعت الكلام دة من ناس حصلوا على الفيزا فعلا ..

يا جماهة بالله عليكم دلونى .. اقدم دلوقتى ولا استنى لما اكون كملت 4 سنين خبرة احسن علشان يبقى كل حاجة فى السليم

عيد سعيد

WE WAIT FOR SOME ONE , WE WAIT FOR SOME THING, WE WAIT FOR CALL , WE WAIT FOR CHANGE , ALL WE HAVE JUST WAITING

رابط هذا التعليق

وانتا بخير لك وللعائله الكريمه عيد سعيد ان شالله علكم

اولا معتقدش انك ممكن تلاقي اعضاء قدامى او زي مابيقولو السكان الاصليين للمنتدى لاننا باختصار حصلتنلنا مشاكل هنا بسبب الاداره ربنا يسامح بقى

انا هرد عليك بسرعه عشا يمكن يضربونا هههههه

بص يا سيدي هو لسه في قانون هيظهر في شهر 11 هيسرعو شويه اجراءات الهجره لبعض الوظائف اليي هيقولها

يعنى انتا لو تبع الوظايف ده هتاخد الهجره معاك سنه لسنه ونص

والفيدرال احسن عشان الفرنساوى وانتا هتحتاج تقدم لما يبقى عندك خبره سنتين عشان الابديت هيجى بعد سنه فهتاخد 19 نقطه بتوع ال3 سنين خبره

وانتا هتجوز عالبركه الف مبررررووووووك ده هيديك 4 نقطه

اتكل على الله وخش فيدرال

الله الموفق

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

مش هينفع تكتب في الابلكيشن ان الخبرة 4 سنين علشان انت لازم تحط تاريخ بداية ونهاية الالتحاق بالعمل .. ولو ألفت أرقام من دماغك هيبقى مشكلتك كبيرة.

بالنسبة للأبلتس .. مش صعبة أوي انك تجيب 7777 . لازم بس تنزل شوية امتحانات أيلتس من على النت مع ملفات الأوديو بتاعتها وتسمع وتحل وتحط نفسك في نفس جو الامتحان .. يعني تلبس سماعات رأس وما توقفش الاوديو عشان تلتزم بنفس مدة الامتحان الحقيقي. كمان الباكيج اللي عند المجلس البريطاني حلوة ومفيدة ممكن تشترها. وما تخافش وتوكل على الله :ninja:

ملحوظة: انا شخصيا جبت 8 8 8 و 7 في ال كتابة

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...

اولا انا بشكركم علي المجهود دا و انا مش عضو قديم بس بجد المنتدي جامد مووووت

معلش يا جماعة انا محتاج اعرف حاجة

انا مقدم من فترة بس واحد صحبي كتبلي الورق و بعتة و انا دلوقتي مخلص المسنوي السادس فرنساوي و الانجليزي مش وحش و انا بشتغل في هيئة حكومية من سنة 2000 لما كنت بدرس في الكلية لسة و خلصت كلية سة 2004 ومعاية شهادة خبرة من يوم ما اشتغلت كدا خبرتي في الملف 8 سنوات ولا من تاريخ البكالوريوس

تاني حاجة انا عندي 30 سنة دلوقتي

مشعارف انا شايف ارقام ونقاط انت محددين النقاط دي علي اساس اية و انا كدا مقبول ولا بعيد عن المجال انا مش عارف التوزيعة لو حد ممكن يفيدني

بجد الله ينور عيكم

رابط هذا التعليق

اخنوخ انت مش موضح انت كيبك ولا فيدرال لان كل حالة وليها توزيعة درجات

دا عشان احس بشىء بسيط في محبتك محتاج ياربي لألف عمر اعيشه ليك...عمر اتعلم كلامك ...عمر اعيش افهم سلامك..والف عمر اتأمل ازاي اني ليك ...عمر افكر ليه قابلني ...وعمر تاني علشان حاببني ..والف عمر اكتب كلام عن حبي فيك........ ميكفنيييييييييييش

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...