اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الهجرة الى استراليا

Recommended Posts

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

اخوانى الاعزاء انا موضوعى كبير ومعقد ومش عارف اعمل فية اية

الحكاية ان انا بشتغل دلواقتى فى السعودية بس العملية مش جايبة همها وانا عمال بفكر اعمل اية

وبعدين فكرت ان ممكن اغير واسافر دولة اوربية وفكرت فى استراليا لانى انا عندى جدتى استرالية وخالاتى وخيلانى

اربعة استراليين كانوا مهاجريين من ايام الحروب القديمة ومعاهم الجنسيات المشكلة ان انا مش عارف استفيد بالحكاية دى خالص

خاصة ان جدتى موجودة دلواقتى فى مصر بس هية ست كبيرة ولما سألتها قالتلى شوف انتى واسال واللى انتة محتاجة منها هيا

هتعملو ان شاء الله وبقية خيلانى وخالاتى مسافرين انا مش عارف اعمل اية وهل السفر لاستراليا دة كويس ولا لاة وهل السعودية افضل علما بان انا عندى 33 سنة ومرتبى فى السعودية 2500 ريال ومبحوش كتير منهم علشان المصاريف كتير لان معايا اسرتى

ارجوا الرد عليا سريعا

علشان انا مش قادر اخد قرار لانى مش عارف حاجة

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

رابط هذا التعليق

• الردود 65
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

اخوانى الاعزاء انا موضوعى كبير ومعقد ومش عارف اعمل فية اية

الحكاية ان انا بشتغل دلواقتى فى السعودية بس العملية مش جايبة همها وانا عمال بفكر اعمل اية

وبعدين فكرت ان ممكن اغير واسافر دولة اوربية وفكرت فى استراليا لانى انا عندى جدتى استرالية وخالاتى وخيلانى

اربعة استراليين كانوا مهاجريين من ايام الحروب القديمة ومعاهم الجنسيات المشكلة ان انا مش عارف استفيد بالحكاية دى خالص

خاصة ان جدتى موجودة دلواقتى فى مصر بس هية ست كبيرة ولما سألتها قالتلى شوف انتى واسال واللى انتة محتاجة منها هيا

هتعملو ان شاء الله وبقية خيلانى وخالاتى مسافرين انا مش عارف اعمل اية وهل السفر لاستراليا دة كويس ولا لاة وهل السعودية افضل علما بان انا عندى 33 سنة ومرتبى فى السعودية 2500 ريال ومبحوش كتير منهم علشان المصاريف كتير لان معايا اسرتى

ارجوا الرد عليا سريعا

علشان انا مش قادر اخد قرار لانى مش عارف حاجة

ياراااااااااااااااااجل حد يكون له حد فى استراليا ويقعد

ياراااااااااااااااااجل حقيقى انت كده مقصر فى حق نفسك

دور على اى طريقه وسافر

سعوديه ايه اللى انت قاعد فيها

ثم قولى عايش ازاى بال 2500

وكمان معاك اسرتك

الله يعينك

رابط هذا التعليق

الأخ العزيزتحية طيبة اذا كنت عاوزة النصيحة فى كلمة واحدة (هاجر) :bro:

اذا كنت عاوز التفصيل ممكن ولكن علشلن مضيعش وقت اتكل على الله وقدم على هجرة فى البلد التى تشطيع انت تهاجر اليه حتى لو كانت جزر القمرزوان ممكن اتواصل معك حتى تهاجر :aslam:

رابط هذا التعليق

الأخ العزيزتحية طيبة اذا كنت عاوزة النصيحة فى كلمة واحدة (هاجر) :bro:

اذا كنت عاوز التفصيل ممكن ولكن علشلن مضيعش وقت اتكل على الله وقدم على هجرة فى البلد التى تشطيع انت تهاجر اليه حتى لو كانت جزر القمرزوان ممكن اتواصل معك حتى تهاجر :aslam:

رابط هذا التعليق

وأنا وأنا وأنا

عايزة اهاجر استراليا

يا ريت لو تحجزلى معاك وينوبك ثواب :aslam: :bro: :waf:

طيب هو عنده اهلها هناك . انتى رايحه ليا

انا متهيئلي كندا احسن من استراليا الا لو ليكم راي تاني

حتى الاعداء بينهم شرف في التعامل

رابط هذا التعليق

الأخ العزيزتحية طيبة اذا كنت عاوزة النصيحة فى كلمة واحدة (هاجر) :lol:

اذا كنت عاوز التفصيل ممكن ولكن علشلن مضيعش وقت اتكل على الله وقدم على هجرة فى البلد التى تشطيع انت تهاجر اليه حتى لو كانت جزر القمرزوان ممكن اتواصل معك حتى تهاجر :ninja:

جزاك الله خيرا يا استاذ/ssmaly على النصيحة بس انا فى الحقيقة محتاج الى معلومات عن الموضوع دة

يعنى عن الاماكن اللى هقدم فيها وهل استطيع التقديم من السعودية ولا لاة وهل موضوع الاقارب دة هيساعدنى

ولو هيساعدونى اطلب منهم اية يعنى مثلا ييجو معايا للسفارة انا مش عارف

ارجوك رد عليا فى الموضوع دة معلش انا متقل عليك بس ربنا يجعلك سبب فى نجاح الموضوع دة

وسلامى ليك وليكم جميعا المشاركين فى الموضوع

رابط هذا التعليق

وأنا وأنا وأنا

عايزة اهاجر استراليا

يا ريت لو تحجزلى معاك وينوبك ثواب :ninja: :lol: :lol:

الأخ حمودى أشكرك للتعليق على كلامى وأنا أتفق معاك ان كندا أحسن بس محتاجة صبر 4 سنين وكمان برد wst::

رابط هذا التعليق

حاقولك على قد معلوماتى انت حظك احسن مننا لان ليك قريب فى استراليا كل ما فى الموضوع ان فى فيزا بتعتمد على ان يكون لك قريب فى استراليا كل التفاصيل موجوده فى موقع الهجره لاستراليا تحت migrants وبعدها تفتح familymember ان شاء الله تلاقى كل الاجابات الى انت عايزها واسئل لو انت مش فاهم حاجه كل واحد يساعد على اد ميقدر ويفهم وبالتوفيق واوعى تسيب الفرصه من ايدك ولو ما نفعش حكاية الاقرباء ممكن يساعدوك باى فيزة عمل هناك وتسافر وبعد سنتين تقدم على pr ابقى ادعيلى ان ربنا يكرمنا ونهاجر

من يتهيب صعود الجبال يعش ابدا الدهر بين الحفر

رابط هذا التعليق

موقع الهجره لاستراليا www.immi.gov.au فيه كل المعلومات وممكن كلنا نساعد فى اى معاومه اواستفسار ونرجو من اخوانا اللى مهاجرين استراليا يدخلوا التوبك ده ويساعدونا من واقع خبرتهم وجزاكم الله كل خير

رابط هذا التعليق

وأنا وأنا وأنا

عايزة اهاجر استراليا

يا ريت لو تحجزلى معاك وينوبك ثواب -_- :D :roseop:

الأخ حمودى أشكرك للتعليق على كلامى وأنا أتفق معاك ان كندا أحسن بس محتاجة صبر 4 سنين وكمان برد :roseop:

على فكره الوقتى ممكن تاخد اقل من 3 سنين قدمي كيبك انتى بس

حتى الاعداء بينهم شرف في التعامل

رابط هذا التعليق

شكرا جزيلا يا اخ / bentbatota على المعلومات الجميلة دى والموقع الخاص بالهجرة

بس انا لو هتقل عليك عايز خبرتك وخبرة الاخوة يعنى اعمل اية وسيبك من الكلام النظرى اللى فى الموقع انا فهمتة بس بردة لازم حد يفهمنى كدة بالبلدى اية اللى مطلوب

ارجوا الرد وجزاكم الله جميعا كل الخير ووفقنى الله واياكم

وكل سنة وانتو طيبين بمناسبة شهر رمضان اعادة الله عليكم بالخير واليمن والبركات

رابط هذا التعليق

وأنا وأنا وأنا

عايزة اهاجر استراليا

يا ريت لو تحجزلى معاك وينوبك ثواب :sad: :sad: :lol:

الأخ حمودى أشكرك للتعليق على كلامى وأنا أتفق معاك ان كندا أحسن بس محتاجة صبر 4 سنين وكمان برد :lol:

على فكره الوقتى ممكن تاخد اقل من 3 سنين قدمي كيبك انتى بس

يا عم حمودى 3 سنين بردو فترة انتظار مش هينة انا بصراحة مش قادرة استحمل ولا 3 ايام فى مجتمعنا الحبيب

ربنا يهونها ويعجل بالفرج اللى هو السفر الى استراليا ادعيلى انت بس

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

انا فى السعودية ايضا وهبدأ اجرءات الهجرة بعد العيد ان شاء الله لو تحب تمشى معايا فى الاجراءات ونساعد بعض

إذا مــات الـسـيـد فـأقـتــل حـتـى كـلبــه لأنــه لــن يــكـون وفيـا لـغير سـيـده الأول

اذا جالست الجهال فانصت لهم

واذا جالست العلماء فانصت لهم

فان فى انصاتك للجهال زيادة فى الحلم

وفى انصاتك للعلماء زيادة فى العلم

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

انا فى السعودية ايضا وهبدأ اجرءات الهجرة بعد العيد ان شاء الله لو تحب تمشى معايا فى الاجراءات ونساعد بعض

ازيك يا اخ / raouf طبعا انا بشكرك جدا على عرضك لية وطبعا موافق ياريت نتعاون مع بعض بس بردة عايزين نعرف اية الخطوات علشان انا لسة لحد دلواقتى مش عارف اية اللى هعملة هل هنقدم الاوراق من هنا من السعودية ولا من مصر واية اللى مطلوب انا مش عارف ياريت لو تفهمنى حتى اى حاجة ونكمل بقية المعلومات من الاخوة وهل جدتى الاسترالية تقدر تعملى اية

مستنى ردك ورد الاخوة وربنا يوفقنا جميعا

رابط هذا التعليق

يا استاذ عمرو احنا هنقدم الورق فى الرياض كلمنى على 0505847771 او حط رقمك وانا هكلمك

إذا مــات الـسـيـد فـأقـتــل حـتـى كـلبــه لأنــه لــن يــكـون وفيـا لـغير سـيـده الأول

رابط هذا التعليق

ازيك يا استاذ رؤوف انا برضوا في السعودية ممكن نساعد بعض المشكلة ان الموقع هنا كل المعلومات اللي فية عن كندا مفيش معلومات كتير عن استراليا فكنت عاوز اعرف المينيمم بتاع الايلتس كام انا سمعت انه بحد ادني 6 في كل قسم الكلام دا صح ؟؟

تم تعديل بواسطة DIA ELDIN

رابط هذا التعليق

ازيك يا استاذ رؤوف انا برضوا في السعودية ممكن نساعد بعض المشكلة ان الموقع هنا كل المعلومات اللي فية عن كندا مفيش معلومات كتير عن استراليا فكنت عاوز اعرف المينيمم بتاع الايلتس كام انا سمعت انه بحد ادني 6 في كل قسم الكلام دا صح ؟؟

اهلابيك استاذ ضياء

انا اتكلمت مع استاذ خالد وممكن تكلمنى للتنسيق معنا ايضا على فكرة انا فى الخبر وهو فى القصيم

رابط هذا التعليق

اهلابيك استاذ ضياء

انا اتكلمت مع استاذ خالد وممكن تكلمنى للتنسيق معنا ايضا على فكرة انا فى الخبر وهو فى القصيم

اهلا وسهلا بيك يا استاذ رؤوف دا اميلي لو ممكن نتواصل على الخاص diaa125_6@hotmail.com

انا في جدة

رابط هذا التعليق

كويس فى كتير عايزين يهاجروا استراليا ممكن اسال سوال اى نوع من الفيزا اخترت المستقل او مع كفالة ؟ فيزا دائمه ولا مؤقته ؟ ولازم تكون مستوفى الشروط لما تقدم وفى اوراق رسميه بذلك ويعنى يكون معاك شهادة بمعادلة درجتك العلميه من استراليا وتكون مخلص الايلتس بالدرجات الى هم عايزنها حسب وظيفتك ويكون معاك مبلغ مادى محترم جدا وده بعد ما تخلص الورق من استراليا ودفع فلوس الفيزا الى حوالى 2195 دولار استرالى انا مش باحبطكم بس الموضوع عايز بحث عن التاشيره المناسبه وانا زيكم بقى لى سنه فى بحث مابين كندا واستراليا ونيوزيلاندا وما زلت واللى عرفته ان فى تغيرات حتحصل فى شهر سبتمبر وان ا

ستراليا حتاخد السنه دى 2009 حوالى 155 الف تاشيره دائمه ومعلش معلوماتى مش مرتبه والى عارفه قولته ولو فى حاجه غلط حد يصححها

ياريت اخ اواخت من المهاجرين استراليا يساعدنا فى الموضوع ده وشكرااااااااا

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...