اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

النساء: هل يخرجن أم يقرن فى بيوتهن ؟

MZohairy

Recommended Posts

يعني مثلا مفروض الست متخرجش من البيت ألا للضرورة

و أخوها يقضيلها كل طلباتها

اسمحولي اتطفل بالسؤال معلش :amb:

ليه متخرجش الست من البيت الا للضروره؟

و أي ست؟

الطبيبه ولا المدرسه ولا استاذة الجامعه ولا المهندسه ولا كابتن الطيران ولا ...........

ده حتى الست الجاهله اللي مبتشتغلش و ملهاش عمل في حياتها غير قضاء مستلزمات البيت و احتياجات زوجها و أولادها.... ايضا من حقها كإنسانه انها تخرج من البيت بدون ضروره!

ده نموذج من الآراء الإسلاميه اللي بيخلي الآخرين يتصوروا صورة المرأه المسلمه كمجرد وعاء ينتظر الرجل لدى عودته للمنزل لقضاء احتياجاته البشريه ....فقط

تحياتي

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

• الردود 168
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

اسمحولي اتطفل بالسؤال معلش :unsure:

و أي ست؟

الطبيبه ولا المدرسه ولا استاذة الجامعه ولا المهندسه ولا كابتن الطيران ولا ...........

ده حتى الست الجاهله اللي مبتشتغلش و ملهاش عمل في حياتها غير قضاء مستلزمات البيت و احتياجات زوجها و أولادها.... ايضا من حقها كإنسانه انها تخرج من البيت بدون ضروره!

ده نموذج من الآراء الإسلاميه اللي بيخلي الآخرين يتصوروا صورة المرأه المسلمه كمجرد وعاء ينتظر الرجل لدى عودته للمنزل لقضاء احتياجاته البشريه ....فقط

تحياتي

ما أنا عارفة ان الست دلوقتي بقت دكتورة و مهندسة و كلنا بنروح شغلنا و الحياة ماشية كدة و الواقع بيفرض نفسه

لكن نيجي للشرع

خروج المرأة من بيتها للضرورة و الأختلاط بردة للضرورة

و أيه كابتن طيران دي

ما هو الستات بيشتغلوا دلوقتي و الرجالة قاعدين علي القهاوي مش لاقيين شغل

الا بذكر الله تطمئن القلوب

رابط هذا التعليق

اسمحولي اتطفل بالسؤال معلش :unsure:

و أي ست؟

تحياتي

ما أنا عارفة ان الست دلوقتي بقت دكتورة و مهندسة و كلنا بنروح شغلنا و الحياة ماشية كدة و الواقع بيفرض نفسه

لكن نيجي للشرع

و أيه كابتن طيران دي

الكلام اللى بالاحمر ده اتكرر كتير و سمعناه ياما و هى نفس الاسطوانة المشروخة ياناس الشغل ده ارزاق يعنى الست اللى بتشتغل دى اكلت رزق رجل!!!!!!!!!!

على الاقل هيا مقعدتش على قهوة لكن خرجت ادربت و طورت من نفسها و قدراتها و بحثت عن شغل و نالته طبعا انا بكلم عن نموذج الستات المحترمين بعيدا عن الرشوة الجنسية بكل درجاتها ابتداء من ضحكة و ابتسامة و حركات لصاحب العمل الى .... بلاش نكمل ... النموذج ده انا بريئة منه تماما

أقلل عتابك فالبقاء قليل...و الدهر يعدل تارة و يميل

رابط هذا التعليق

اسمحولي اتطفل بالسؤال معلش :happy:

و أي ست؟

تحياتي

لكن نيجي للشرع

و أيه كابتن طيران دي

الكلام اللى بالاحمر ده اتكرر كتير و سمعناه ياما و هى نفس الاسطوانة المشروخة ياناس الشغل ده ارزاق يعنى الست اللى بتشتغل دى اكلت رزق رجل!!!!!!!!!!

على الاقل هيا مقعدتش على قهوة لكن خرجت ادربت و طورت من نفسها و قدراتها و بحثت عن شغل و نالته طبعا انا بكلم عن نموذج الستات المحترمين بعيدا عن الرشوة الجنسية بكل درجاتها ابتداء من ضحكة و ابتسامة و حركات لصاحب العمل الى .... بلاش نكمل ... النموذج ده انا بريئة منه تماما

أيوة يا أختي الست اللي بتشتغل اكلت رزق راجل

يعني لو الموظفات دول مش بيشتغلوا مش كان زمان مكانهم رجالة بيشتغلوا

انا معاكي الحياة مملة من غير شغل

بس شغل الست برة بيتها ده بدأ من 50 سنة بس تقريبا يعني

يا تري جداتنا كانوا عايشين أزاي

رابط هذا التعليق

اسمحولي اتطفل بالسؤال معلش :happy:

و أي ست؟

تحياتي

لكن نيجي للشرع

و أيه كابتن طيران دي

بالنسبه للموضوع ده و مع احترامي لكل النساء في المحاورات يوجد نوعين من النساء

النوع الأول يرى انه لا يصلح الا لطهو الطعام و قضاء شئون المنزل واحتياجات الزوج فقط (و هي ليست إهانه او تنقيص شأن) انما مسألة قدرات نفسيه و عقليه

النوع الثاني يرى انه يصلح لدور تفاعلي في المجتمع و يمكن ان يوسع من دائرة اهتماماته لتكون اكبر من البيت و شئون الزوج و الأطفال

و الاثنين لا يستغنى عنهما المجتمع و هم احرار في النهايه في اختيار ادوارهم و طبعا اللي عايز يعيش زي اجداده له مطلق الحريه في ذلك

و ياريت نجيب نص واضح شرعي يبين ان المرأه لا تخرج من بيتها الا للضروره في كل مكان و زمان

اما الكابتن الطيار فده يبقى الست اللي بتسوق طياره

تحياتي :blush2:

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

هل يوجد نص شرعي واضح يفيد بوجوب صيانه المرأه فى بيتها لاداء وظيفتها المناسبه ؟

و هل يوجد نص شرعي يمنع خروج المرأه للعمل و التفاعل في المجتمع؟

شكرا

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

الاسلام امر بصيانه المرأه و كرمها فى بيتها لاداء وظيفتها المناسبه لها كما شرع الله و الجاهليه تريدها ان تخرج كما كان الحال فى الجاهليه الاولى و تقدم الدلائل الواهيه و البراهين الكاذبه عن خطوره حبس المرأه و عزلها عن الحياه تقديرا لانسانيتها و بشريتها و نسوا و تناسوا و تجاهلوا اننا و الحمد لله نرى باعيننا نتائج ذلك حتى بين المسلمين و لكنهم يريدون الخروج التام ليتحقق الانهيار التام و لكن .....هيهاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااات.

خير الامور الوسط لا خروج تام زى اللى بيحصل فى الغرب و لا حبس تام زى اللى بيحصل فى السعودية

الاسلام دين وسطية لكن مش عارفة ليه احنا عجزنا نتفق على شئ وسط خاصة فيما يتعلق بالمرأة ياما تجد ناس يريدون تكبيلها بالكامل و فى نظرهم كلمة واحدة تساوى امراة و هى فتنة و شر و كل حاجة وحشة او تجدهم عايزين انفلات اخلاقى و سفور و مكياج و ازياء مفتوحة هنا وهنا تحت دعوى حريتها

رابط هذا التعليق

هل يوجد نص شرعي واضح يفيد بوجوب صيانه المرأه فى بيتها لاداء وظيفتها المناسبه ؟

و هل يوجد نص شرعي يمنع خروج المرأه للعمل و التفاعل في المجتمع؟

شكرا

لا يوجد نص شرعى يمنع خروج المرأة للعمل والتفاعل مع المجتمع كما لا يوجد نص شرعى يمنع أن يضرب الواحد نفسه على قفاه!

ياريت نصحى من الغيبوبة وكفاية سلبية! نحن لسنا قطيعا لكى نساق!

رابط هذا التعليق

اسمحولي اتطفل بالسؤال معلش :D

و أي ست؟

تحياتي

لكن نيجي للشرع

و أيه كابتن طيران دي

هو فى حد بيخرج من بيته إلا للضروروة؟

رابط هذا التعليق

مش عارفة يا ليمبك انت بتسخر و الا بتتكلم جد

'طبعا جد الجد! مين دى اللى تنتظر أخوها ولا قريبها علشان يشوف لها أمورها!؟ الاخ بياكل أخوه دلوقتى والمرأة اللى تقعد فى البيت وتنتظر الاخريين علشان يتفضلوا يساعدوها تبقى بتحلم أو مش عايشة فى الدنيا! :D

رابط هذا التعليق

كلامك بجد رائع وبسيط...وواضح....وضع تحت واضح الف خط...

دمت في رعايه الله وحفظه

صن ضحكة الأطفال يارب

فإن هي غردت في ظمأ الرمال أعشوشبت

لكن إن زودوها وبكيوا ..ونكدوا ..... هايتلطشوا

رابط هذا التعليق

اسمحولي اتطفل بالسؤال معلش :roseop:

و أي ست؟

تحياتي

لكن نيجي للشرع

و أيه كابتن طيران دي

هو فى حد بيخرج من بيته إلا للضروروة؟

اللي اعرفه عن الموضوع ده

ان خروج الست زمان للضرورة معناه

مثلا لو حتزور اهلها او حد مريض او عزا

رابط هذا التعليق

مش عارفة يا ليمبك انت بتسخر و الا بتتكلم جد

'طبعا جد الجد! مين دى اللى تنتظر أخوها ولا قريبها علشان يشوف لها أمورها!؟ الاخ بياكل أخوه دلوقتى والمرأة اللى تقعد فى البيت وتنتظر الاخريين علشان يتفضلوا يساعدوها تبقى بتحلم أو مش عايشة فى الدنيا! :roseop:

يا جماعة أنا بتكلم عن حق المرأة اللي دينها كفله ليها لكن اللي بيحصل ما احنا كلنا عارفينه

الأخ بياخد ضعف الميراث عشان أخته وقت ما تعوزوه في اقل حاجة تلاقيه جنبها

وطبعا ده برضه مبيحصلش و عشان بردة منظلمش الناس لسة فيه ناس كويسة

رابط هذا التعليق

يا جماعة أنا بتكلم عن حق المرأة اللي دينها كفله ليها لكن اللي بيحصل ما احنا كلنا عارفينه

معلش اسمحولي اتطفل مره تانيه و انتو حبايبي و اكيد حتستحملوني

الكلام اللي فوق ده بيشير الى ان الإسلام نزل للتعامل مع حالات معينه دون غيرها

و يفيد بأن الإسلام مثلا نسى حالة المرأه التي ليس لها أخ اساسا

و نسى حالة المرأه التي لها أخ كثير السفر

و نسى حالة المرأه التي لها أخ مشغول

و نسى حالة المرأه التي لها أخ مريض

ارجوا الا يكون هذا هو تفكير المرأه المسلمه في سنة 2008 :sad:

استغفر الله العظيم و تحياتي :roseop:

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

معلش يا أخت جويرية أولا مافيش حاجة إسمها واحد أكل رزق واحد لان الارزاق بيد الله وربنا مش حاطط الارزاق فى صندوق واللى معدى ياخد اللى عاوزه! ربنا يوزع الارزاق ولكل مجتهد نصيب يعنى لو طالب ذاكر أكثر من طالب أخر وكان تقديره فى الامتحان أفضل ميجيش الطالب التانى ويقول إنت أخذت تقديرى (رزقى)!

ثانيا لو الموظفات دول مش بيشتغلو كان زمانهم بيشحتوا أو طالع عينهم وعلى فكرة كلهم نفسهم يقعدوا وميشتغلوش لكن مفيش حل أخر! الدافع الان مش الملل الموضوع موضوع هل الاسرة و المرأة نفسها ستستفيد من إندماجها فى المجتمع ولا لا!؟ وعلى فكرة شغل المرأة وان كانت بدأت قبل 50 سنة فى مصر فلنتأمل الحياة قبل 50 سنة كانت إزاى ومع ذلك المرأة قبل 50 سنة كانت زيها زى الكنبة (حجما وتفكيرا) والكارثة أن الرجال (الرجل تصنعه المرأة - أمه) كانوا بلاليص أيضا!

رابط هذا التعليق

معلش اسمحولي اتطفل مره تانيه و انتو حبايبي و اكيد حتستحملوني

الكلام اللي فوق ده بيشير الى ان الإسلام نزل للتعامل مع حالات معينه دون غيرها

و يفيد بأن الإسلام مثلا نسى حالة المرأه التي ليس لها أخ اساسا

و نسى حالة المرأه التي لها أخ كثير السفر

و نسى حالة المرأه التي لها أخ مشغول

و نسى حالة المرأه التي لها أخ مريض

ارجوا الا يكون هذا هو تفكير المرأه المسلمه في سنة 2008 :blink:

استغفر الله العظيم و تحياتي :lol:

لأ الكلام اللي فوق مش معناه ان الأسلام نزل لحالة معينة

الأسلام صالح لكل زمان و مكان ( بس يطبق بالكامل مش ناخد جزء و نسيب جزء )

اللي ملهاش اخ مسئول عنها عمها او جدها أو أبن عمها

في ترتيب للولي اللي بيعول المرأة

ده مش تفكيري في 2008 أنا بقول علي اللي اعرفه عن حكم الشرع في الحاجات دي

بس متهيألي مفيش ست تكره ان هيا تقعد مرتاحة و تتصل بأخوها تقولوه لو سمحت خلصلي المصلحة دي أو اشتريللي الحاجة دي

رابط هذا التعليق

معلش يا أخت جويرية أولا مافيش حاجة إسمها واحد أكل رزق واحد لان الارزاق بيد الله وربنا مش حاطط الارزاق فى صندوق واللى معدى ياخد اللى عاوزه! ربنا يوزع الارزاق ولكل مجتهد نصيب يعنى لو طالب ذاكر أكثر من طالب أخر وكان تقديره فى الامتحان أفضل ميجيش الطالب التانى ويقول إنت أخذت تقديرى (رزقى)!

ثانيا لو الموظفات دول مش بيشتغلو كان زمانهم بيشحتوا أو طالع عينهم وعلى فكرة كلهم نفسهم يقعدوا وميشتغلوش لكن مفيش حل أخر! الدافع الان مش الملل الموضوع موضوع هل الاسرة و المرأة نفسها ستستفيد من إندماجها فى المجتمع ولا لا!؟ وعلى فكرة شغل المرأة وان كانت بدأت قبل 50 سنة فى مصر فلنتأمل الحياة قبل 50 سنة كانت إزاى ومع ذلك المرأة قبل 50 سنة كانت زيها زى الكنبة (حجما وتفكيرا) والكارثة أن الرجال (الرجل تصنعه المرأة - أمه) كانوا بلاليص أيضا!

مين قال ان الستات زمان كانوا زي الكنبة بالعكس كانوا بيفهوا احسن من المتعلمين دلوقتي

ومين قال ان الرجالة كانوا ....... الكلمة اللي انت بتقولها دي

زمان كانت الظروف احسن اقتصاديا و اجتماعيا و في كل الحوال

الرسول صلي الله عليه و سلم بيقول في الحديث ( خير القرون قرني ثم الذين يلونهم ثم الذين يلونهم ))

يعني كل زمن بيبقي احسن من اللي قبله

زمان بردة كانت الست بتشتغل بس في البيت يعني بيبقي البيت وحدة منتجة

يعني مش بيشتروا حاجة من برة ألا في اضيق الأحوال

هو الواقع ان فيه أسر مرتب واحد مش حيكفي

بس المفروض أن الأنسان ياخد مرتب أدمي مش يضطر انه يشغل مراته عشان مرتبه ميكفيش

رابط هذا التعليق

يا ستى اللى عايزة تشتغل بتشتغل و انت مش حتقدر تغيرى كده لاننا دلوقتى فى زمن العمل العاطل دلوقتى مبقاش له مكان ....العمل بقى ثقافة مجتمعات و خدى عبرة من اليابان و الصين و الغرب

و عايزة اقولك معلومة مهمه اوى عن عمل المرأة فى مصر هو مبدأش من خمسين سنة زى ما بتقولى...من عهد الفراعنة و المرأة المصرية بتشتغل لكن كان الغالب على عملها هو مساعده زوجها فى فلاحة ارضه و لا ننسى جنى القطن و جدران المعابد مليئة بالصور التى تعبر عن عمل النساء فى جنى المحاصيل و تجهيزها للتخزين

و ده شئ طبيعى لان الزراعة مهنة معروفة انها بتحتاج ليد عاملة كثير خصوصا قبل عصر الميكنة

اما بقى فى العصر الحديث فاستجدت وظائف جديدة (مكتبية او صناعية)و شئ طبيعى انه يبقى اقتحام النساء لها متأخر لانها بتحتاج على الاقل الواحد يكون متعلم و نحن نعلم ان الامية اكثر شئ متفشية فى النساء و متقوليش الستات زمان كانوا اميين بس مستريحين كفاية الواحدة مكنتش تعرف شئ عن دينها و لا حتى تحفظ قرآن و تكتبه الا اللى اتعلموا فى الكتاتيب

و طبعا النساء كانوا فى المدن لا يعملوا بالزراعة و فى نفس الوقت مش متعلمين عشان يعملوا فى المهن المتوفرة فى المدينة فكانت حبسة البيت مصيرهم و حاجات زى سى السيد و امينة و هيا طبعا غير مشرفة فى تاريخ المرأة المصرية

رابط هذا التعليق

يا ستى اللى عايزة تشتغل بتشتغل و انت مش حتقدر تغيرى كده لاننا دلوقتى فى زمن العمل العاطل دلوقتى مبقاش له مكان ....العمل بقى ثقافة مجتمعات و خدى عبرة من اليابان و الصين و الغرب

و عايزة اقولك معلومة مهمه اوى عن عمل المرأة فى مصر هو مبدأش من خمسين سنة زى ما بتقولى...من عهد الفراعنة و المرأة المصرية بتشتغل لكن كان الغالب على عملها هو مساعده زوجها فى فلاحة ارضه و لا ننسى جنى القطن و جدران المعابد مليئة بالصور التى تعبر عن عمل النساء فى جنى المحاصيل و تجهيزها للتخزين

و ده شئ طبيعى لان الزراعة مهنة معروفة انها بتحتاج ليد عاملة كثير خصوصا قبل عصر الميكنة

اما بقى فى العصر الحديث فاستجدت وظائف جديدة (مكتبية او صناعية)و شئ طبيعى انه يبقى اقتحام النساء لها متأخر لانها بتحتاج على الاقل الواحد يكون متعلم و نحن نعلم ان الامية اكثر شئ متفشية فى النساء و متقوليش الستات زمان كانوا اميين بس مستريحين كفاية الواحدة مكنتش تعرف شئ عن دينها و لا حتى تحفظ قرآن و تكتبه الا اللى اتعلموا فى الكتاتيب

و طبعا النساء كانوا فى المدن لا يعملوا بالزراعة و فى نفس الوقت مش متعلمين عشان يعملوا فى المهن المتوفرة فى المدينة فكانت حبسة البيت مصيرهم و حاجات زى سى السيد و امينة و هيا طبعا غير مشرفة فى تاريخ المرأة المصرية

أزيك يا أختي هبة أن شاء الله تكوني بخير

كل الحكاية يا اختي أن أنتي و الأخ Lembic علقتوا علي كلامي فلازم أرد علي تعليقكم

اظن عيب أني مردش يعني

دي نقطة

النقطة التانية يا اختي

بدون الدخول في تفاصيل كتيرة عن عمل المراة زمان ودلوقتي

الموضوع ده كان ليه تجربة فيه و ححكيها ليكي جايز تعذريني

كنت بشتغل في مكان و كان واحد زميلي مزهقني في عيشتي شكاوي كل يوم شخصيته سيكوباتية ملهاش حل هو كان وحش مع كل الناس و انا اكترهم عشان تخصصنا واحد

المهم مفيش اي حاجة نافعة معاه و لا بالذوق و لا بالعافية و طبعا الأدارة و لا هما هنا المهم الشغل يمشي و خلاص مش مهم البنئادمين دول

المهم الدنيا ضاقت في و شي ومش عارفة اعمل ايه المهم سمعت شريط عن عمل المرأة و الأية ( وقرن في بيوتكن ) أنا قلت فعلا اللي حيحميني بيتي أنا مش قادرة اتحمل اكتر من كدة

خدت اجازة و حسيت اني اخيرا ارتحت من معاناة طويلة

بس زمان صحيح الست ماكنتش بتشتغل بس كانت الواحدة تروح لجارتها أو الأهل

دلوقتي التليفزيون و النت شغل الناس و محدش فاضي لحد

المهم رجعت شغلي و الأخ ده الحمد لله مشي من الشغل

بس هيا دي القصة يا أختي اللي مخلية موضوع عمل المراة ده مهم ليا

تم تعديل بواسطة أبو محمد

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...