اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

أستفسار عن تأشيرة الإستقدام

Recommended Posts

سلام عليكم

لو سمحتوا يا جماعة معلش ايه موضع تسجيل تاشيرة الاستقدام الى السعودية على النت عن طريق مكتب سفريات

وبعدين هل بعد كدة الذهاب للقنصلية ودفع الرسوم واعطاؤهم الباسبور لاخذ الفيزا بعد كدة

عايزة اعرف هو بجد مصر للطيران من اكتر الشركات تساهلا فى الوزن

جزاكم الله خيرا

رابط هذا التعليق

يا ميرا بعيد عنك و عن السامعين اونكل اس اس (سى السيد يعنى)واجهته مشكلة بسيطة فى عمله لذلك اتعقد انه حيتأخر فى الرد عليكى....دعواتك له ربنا يبعد عنه اولاد الحرام(الناس اللى مش كويسين يعنى)

يا جماعة اى حد يعرف حاجة عن التأشيرات ميتأخرش عن اختنا ميرا:aslam:

أقلل عتابك فالبقاء قليل...و الدهر يعدل تارة و يميل

رابط هذا التعليق

الف الف سلامه علي الاستاذ سي السيد و ربنا يحل له كل مشاكله باذن الله

ربنا يبعد عنه و عن المسلمين اولاد الحرام

امين

كن على حذر

من الكريم إذا اهنته ، ومن العاقل إذا احرجته ، ومن اللئيم إذا اكرمته ، ومن الاحمق إذا مازحته ، ومن الفاجر إذا عاشرته ... وإنى ذقت الطيبات كلها فلم اجد اطيب من العافيه ، وذقت المرارات فلم اجد امر من الحاجه إلى الناس ونقلت الحديد والصخر فلم اجد اثقل من الدين ، اعلم ان الدهر يومان يوم لك ويوم عليك ، فإن كان لك فلا تبطر وإن كان عليك فاصبر فكلاهما سينحر ........

الامام علي بن ابي طالب

رابط هذا التعليق

سلام عليكم

لو سمحتوا يا جماعة معلش ايه موضع تسجيل تاشيرة الاستقدام الى السعودية على النت عن طريق مكتب سفريات

وبعدين هل بعد كدة الذهاب للقنصلية ودفع الرسوم واعطاؤهم الباسبور لاخذ الفيزا بعد كدة

جزاكم الله خيرا

يا فرحه ما تمت :aslam:

ده انا قلت ميرا فاتحه موضوع بتطمن عليه او بتقولي إرجع إلى بابا وماما يا سي السيد انا جبت لك البط واللب اللي نفسك فيه ...... أتاريها عايزه تستغلني تاني ..

ماشي يا ميرا أما نشوف أخرتها معاكي

ايه موضع تسجيل تاشيرة الاستقدام الى السعودية على النت عن طريق مكتب سفريات

حضرتك ده كان كسل من موظفي القنصلية وبدل ما يتعبوا نفسهم ويدخلوا بيانات كل متعامل مع القنصلية ... راح تفتق ذهنهم عن فكرة جهنمية وهي إنهم قاموا بفتح مكتب إنترنت صغير جنب القنصلية وسموه " فهد " وكل متعامل مع القنصلية لازم يروح المكتب ويسجل بياناته هناك ويدفع المعلوم ( ما بين 30 إلى 50 ج ) والقنصلية موصله للمكتب اللي تبعهم وصلة ببرنامج تسجيل البيانات بحيث حضرتك لما تروحي القنصلية تلاقي بياناتك هناك ... وطبعاً المكتب ده بيقلب له قد 5 ولا 10 مليون جنيه صافي سنوياً ... بالمناسبة مش هاتضطري تتعاملي مع المكتب ده لإن اللي بيتعامل معاه دلوقت هي مكاتب الخدمات اللي هاتخلص لك الورق ..

كده بقى أزعل منك جداً لإن في الموضوع اللي فات قلت لك أكثر من مرة إنك لازم تقدمي أوراقك عن طريق مكتب خدمات من اللي حوالين القنصلية ولن يُسمح لكي بالتعامل المباشر مع القتنصلية فياريت تركزي بقى في الكلام منعاً للتكرار ... قولي بقى أصل أنا أول مره اسافر وأسيب البيت .. عشان أقول لك وإيه اللي جاب ده .. لده ؟

هو بجد مصر للطيران من اكتر الشركات تساهلا فى الوزن

إنتي وحظك

مصر للطيران ولا شركة العال حتى كل الوزن الرسمي المسموح به هو 20 ك ..

لكن تلاقي مصر للطيران بتفوت لحد 40 ك

والخطوط السعودية لحد 30 كل

وبالتالي عشان إنتي عروسه وهاتجيبي الدُنيا معاكي من مصر وإنتي جايه ... يبقى يؤسفني أقول لك ... لازم لك واسطه في المطار عشان تعدي الوزن ده .. وإلا هاتدفعي على الكيلو الزيادة حوالي 20 ريال سعودي أو ما يعادل 30 ج مصري .. وأحسبيها بقى ..

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته،،

هل من ضمن المطلوبات للتأشيرة "فيش وتشبيه" للزوجة؟؟؟؟

لجميع المسلمين والمسلمات، رب اغفر وارحم وتجاوز عما تعلم فأنت الأعز الأكرم

رابط هذا التعليق

هل من ضمن المطلوبات للتأشيرة "فيش وتشبيه" للزوجة؟؟؟؟

لجميع المسلمين والمسلمات، رب اغفر وارحم وتجاوز عما تعلم فأنت الأعز الأكرم

لأ مش مطلوب

رابط هذا التعليق

سلام عليكم

جزاكم الله خيرا

يا فرحه ما تمت :roseop:

ده انا قلت ميرا فاتحه موضوع بتطمن عليه او بتقولي إرجع إلى بابا وماما يا سي السيد انا جبت لك البط واللب اللي نفسك فيه ...... أتاريها عايزه تستغلني تاني ..

ماشي يا ميرا أما نشوف أخرتها معاكي

ايه موضع تسجيل تاشيرة الاستقدام الى السعودية على النت عن طريق مكتب سفريات

حضرتك ده كان كسل من موظفي القنصلية وبدل ما يتعبوا نفسهم ويدخلوا بيانات كل متعامل مع القنصلية ... راح تفتق ذهنهم عن فكرة جهنمية وهي إنهم قاموا بفتح مكتب إنترنت صغير جنب القنصلية وسموه " فهد " وكل متعامل مع القنصلية لازم يروح المكتب ويسجل بياناته هناك ويدفع المعلوم ( ما بين 30 إلى 50 ج ) والقنصلية موصله للمكتب اللي تبعهم وصلة ببرنامج تسجيل البيانات بحيث حضرتك لما تروحي القنصلية تلاقي بياناتك هناك ... وطبعاً المكتب ده بيقلب له قد 5 ولا 10 مليون جنيه صافي سنوياً ... بالمناسبة مش هاتضطري تتعاملي مع المكتب ده لإن اللي بيتعامل معاه دلوقت هي مكاتب الخدمات اللي هاتخلص لك الورق ..

كده بقى أزعل منك جداً لإن في الموضوع اللي فات قلت لك أكثر من مرة إنك لازم تقدمي أوراقك عن طريق مكتب خدمات من اللي حوالين القنصلية ولن يُسمح لكي بالتعامل المباشر مع القتنصلية فياريت تركزي بقى في الكلام منعاً للتكرار ... قولي بقى أصل أنا أول مره اسافر وأسيب البيت .. عشان أقول لك وإيه اللي جاب ده .. لده ؟

هو بجد مصر للطيران من اكتر الشركات تساهلا فى الوزن

إنتي وحظك

مصر للطيران ولا شركة العال حتى كل الوزن الرسمي المسموح به هو 20 ك ..

لكن تلاقي مصر للطيران بتفوت لحد 40 ك

والخطوط السعودية لحد 30 كل

وبالتالي عشان إنتي عروسه وهاتجيبي الدُنيا معاكي من مصر وإنتي جايه ... يبقى يؤسفني أقول لك ... لازم لك واسطه في المطار عشان تعدي الوزن ده .. وإلا هاتدفعي على الكيلو الزيادة حوالي 20 ريال سعودي أو ما يعادل 30 ج مصري .. وأحسبيها بقى ..

حمد لله على سلامتك يا سين سين والف بعد الشر عنك من المهاميز (جمع مهموز والعياذ بالله) :waf:

اية موضوع 20 كيلو و40 كيلو دة ..انا كتير بسافر عليها وبتعدلى معايا لغاية 60 كيلو محدش بيفتح بقة ؟؟؟؟؟ :aslam:

ولا دة يا ترى بيختلف من مكان لاخر ...يعنى انا بكون جاى من دبى للقاهرة ..هل دة ممكن يفرق فى الوزن المسموح .....

دول الناس كمان ساعات بيعدوا على الوحد قبل ما يطلع الطيارة ويدللوا عليك ويقولك لو تحب والنبى اخد منك الهند باج احطها فى العفش :roseop: :bro:

تم تعديل بواسطة ahmedarab

يا غربة يا بـلاد الحنين ....... وخـده قلوب المشتقين

لبلاد بعيـــد عن حبـهم ....... والنهر نهــــــر العاشقين

نهــــر القمــــــــــــــــر ....... عطشـــــــــان سهـــــــر

رابط هذا التعليق

يا أحمد باشا بُص على أي تذكرة مع سيادتك هاتلاقي مكتوب عليها الوزن المسوح به هو 20 ك فقط ..

وبالتالي كون إنك تعدي 60 أو 40 وما غلى ذلك فده بيتوقف على حالة ودماغ الاخ بتاع الكاونتر ...

وبتلاقيهم مثلاً في مواسم الاجازت والاعياد بيغلسوا الغلاسة اللي ما بيغلسهاش حد عشان يلم فلوس بالهبل من الوزن الزيادة ...

رابط هذا التعليق

حمد الله على السلامة يا سى السيد وربنا يكرمك ويسهلك امورك زى مبتسهل على الناس كدة وصلت المعلومات يا افندم وركزت

بس متهيالى مش لازم موضوع مكتب فهد دة افى شركة اسمها الباحة جنب القنصلية هاروح وهما هيعملوا كل حاجة ومفيش فيش للزوجة مظبوط

ومرة تانية الف شكر لكل المهتمين وبصراحة انا كنت فاكرة انك زهقت من اسئلتى علشان كدة مش بترد عليا

ظلمتك معلش

المرة الجاية اطمنكوا على ميعاد سفرى ان شاء الله وادعولى ربنا يبارك لنا وعلينا ويرزقنا الذرية الصالحة وزوجى ان شا ءالله هيحجز على مصر للطيران من عنده وبالنسبة لل\وزن ربك يسهله مفيش احسن منه ولا مليون واسطة ادعولى متنسوش

رابط هذا التعليق

• بعد 5 شهور...

أستفسار عن تأشيرة الإستقدام لحامل, لقد أنهيت الكشف الطبى و كانت النتيجة غير لائق بسبب الحمل. هل هذه مشكلة؟

جزاكم الله خيرا

رابط هذا التعليق

• بعد 3 شهور...

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

أنا عندي استفسار بسيط و أتمنى الاقي اجابته هنا ...دلوقتي أنا مولودة و مقيمة في السعودية طول سنوات دراستي و حتى بعد ما جيت مصر مازلت محافظة على إقامتي ...و خطيبي بيعمل حاليا في السعودية...لكن في مدينة غير مدينتي..اذا تم الزواج في مصر ..هل ينفع ان أسافر معه للسعودية باقامتي و تأشيرتي و هناك يبقى ينقلني من كفالة بابا لكفالة زوجي وللا لازم بعد الزواج ينزل هو السعودية و يعمللي اجراءات استقدام؟؟؟و في الحالة التانية ..اجراءات الاستقدام دي بتاخد وقت قد ايه من وقت تسليم الورق حتى سفري للسعودية؟؟و ينفع الاجراءات دي تتعمل من القنصلية السعودية هنا؟؟بمعنى آخر هل اقامتي الأصلية اللي على إقامة والدي يصبح ليس لها أي قيمة عند زواجي وللا أقدر أدخل بيها البلد برضه؟؟ مع العلم انا و خطيبي أطباء و لكني أعمل بمصر و خطيبي يعمل بالسعودية و انا بسافر بس في مواعيد تجديد تأشيرتي و اقامتي فقط..و شكرا

تم تعديل بواسطة بنت المدينة
رابط هذا التعليق

الأخت بنت المدينة

كل عام وأنت وجميع المسلمين بخير

تستطيعين الزواج في مصر والعودة مع زوجك بتأشيرتك الحالية وهذا أسهل لك ولزوجك من عملية الإستقدام والتي قد ترفض لاي سبب

أنت وضعك نظامي جدا كل ما تحتاجون إليه بعد الزواج وقبل العودة للمملكة هو تويثق عقد الزواج من القنصلية في مصر ولو سألكم أحد في مطار القدوم عن العلاقة بينكم أبرزوا له عقد الزواج

وبعد العودة للسعودية يصدقه من وزارة الخارجية السعودية لأن الجوازات ستطلب أن يكون مصدق من وزارة الخارجية فهم لا يكتفون بختم السفارة فقط بل لا بد من ختم الوزارة

أما نقل الكفالة بعد ذلك فهي بسيطة جدا

وفقكم الله

تم تعديل بواسطة أبو غادة
رابط هذا التعليق

الأخ أبو غادة

كل عام و حضرتك و جميع الأمة الاسلامية بخير..

ألف شكر لحضرتك و جزاك الله كل خير على المعلومات القيمة....

و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

رابط هذا التعليق

• بعد 1 سنة...

السلام عليكم

انا مقيمة فى السعودية مع زوجى ونزلت مصر وتم اجراء عملية جراحية لى وانتهت تأشيرتى انا والاولاد وقدمت طلب مد تأشيرة على النت ومكتب العمالة هنا مدوخنى بقالى اسبوعين حد يعرف حاجة او عنده حل يفيدنى اعمل ايه أو اعرف اذاى ان طلب مد التأشيرة اتوافق عليه علما بأن زوجى صدق الطلب من الغرفة التجارية بالسعودية واخد رقم التصديق

رابط هذا التعليق

• بعد 4 شهور...

ارجو من السادة الاعضاء الرد على هذا الاستفسار انا شغال مشرف معمارى فى مصر وجالى تأشيرة للعمل فى السعودية ولكن المكتب يطلب منى ان يكون مؤهلى دبلوم فنى انشاءات وانا حاصل على الثانوية العامة ولكن المهنة فى جواز السفر مشرف معمارى ولكن المكتب بيقول لازم المؤهل دبلوم فنى والا تكون التأشيرة عامل

رابط هذا التعليق

• بعد 1 سنة...

السلا عليكم ورحمة الله وبركاته

اود الاستفسار عن موضوع الاستقدام

جئت إلى السعودية بتأشيرة زيارة من زوجي, هل يصح عمل استقدام وأنافي السعودية , وأكتفي بالخروج من الحدود السعودية والعودة إليها دون الذهاب إلى بلدي الأصلي

أرجو أن تفيدوني

علما بأني قد جددت الزيارة 3مرات الأولى 3شهور والثانية 3شهور والثالثة شهر وعشرين يوم لاقتراب موعد الحج

وهل يعطوا تأشيرات استقدام في فترة مابين العيدين ؟

جزاكم الله كل خير

رابط هذا التعليق

السلا عليكم ورحمة الله وبركاته

اود الاستفسار عن موضوع الاستقدام

جئت إلى السعودية بتأشيرة زيارة من زوجي, هل يصح عمل استقدام وأنافي السعودية , وأكتفي بالخروج من الحدود السعودية والعودة إليها دون الذهاب إلى بلدي الأصلي

أرجو أن تفيدوني

علما بأني قد جددت الزيارة 3مرات الأولى 3شهور والثانية 3شهور والثالثة شهر وعشرين يوم لاقتراب موعد الحج

وهل يعطوا تأشيرات استقدام في فترة مابين العيدين ؟

جزاكم الله كل خير

زوجك يعمل الاستقدام عادي لو كان مهنة ومؤهله يسمح لكي بالاستقدام اما بخصوص خروجك من المملكه لابد ترجعي بلدك لان فيه بعض الكشف الطبي لابد يتعمل وبكدا للازم تنزلي بلدك

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 1
      السلام عليكم معايا تأشيرة مهندس حاسب الي والمهنة في الجواز مهندس كهرباء اتصالات والكترونيات   هل دا يمشي ولا فيها مشكله؟
    • 13
      السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الاخوة الكرام في المنتدى بارك الله فيكم لدي استفسار لمن يعرف ان يفيدني في الامر - انا الان معي تأشيرة ولكن مسمى التأشيرة مبرمج حاسب الي وانا مهنتي في الجواز مهندس كهرباء اتصالات والكترونيات فهل هيكون هناك مشاكل في السفارة في مصر اذا تم تقديم الاوراق هكذا بدون تغيير المهنة في الباسبور ولا هيحتاج اني اغير المهنة وبالتالي هاحتاج تغيير البطاقة والباسبور و و وو ...- وهل المكتب يقدر يخلصها على الوضع الحالي بدون ما اغير الباسبور ارجوا الرد ممن له علم بالامر - فانا
    • 0
      أخوكم فؤاد وليد زعرب مصري الجنسية . حاصل على بكالوريوس هندسة مدني من فلسطين مختومة من الملحقية الثقافية والسفارة السعودية   + دبلوم هندسة معمارية من فلسطين غير مختوم .. تقدمت لطلب تأشيرة بمهنة ( مراقب عام )  من القنصلية السعودية جائني الرد بكلمة واحدة (تنفيذ ) لا نعلم لما ولماذا ... هل هذا رفض؟ أرجو الإفادة... الصورة توضع كلمة الرد          قدمت لطلب التأشيرة شهادة البكالوريوس هندسة مدنية لأنها مختومة ملحقية وسفارة سعودية
    • 20
      اخوكوا صيدلى فى المنطقة الشرقية بالسعودية عايز اروح الكويت فى زيارة لو حد يعرف ايه الإجراءات او التأشيرات المطلوبة ع الباسبور ياريت يقولى!!!!! B) :aslam: علما بأنى هاسافر برى إن شاء الله افيدونى افادكم الله
    • 15
      السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخوانى واحبائى فى الله ........اتصلت بيا شركة توظيف فى مصر اسمها والمهم هى عارضة عليا وظيفة مندوب مبيعات بشركة روثمان طبعا كلنا عارفينها وخصوصا المدخنين و بعد البحث والتقصى عرفت ان وكيلها اسمة محمد عبد الوهاب ناغى المهم انا والله يا جماعة بتقصى الحلال جدا فى كل امور دينى بس بجد اليومين دول مش لاقى ومعنديش شغل فى مصر وكمان داخل على جواز بجد مش عارف اعمل اية؟ استحلفكم بالله لو حد عندة معلومات عن الشركة فى السعودية يفيدنى بالمعلومات؟؟؟؟ وهل النوع دة من الشركات ك
  • أضف...