اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الى المغتربين المصريين الذين يبحثو عن عمل فى منطقة اوتاواه

Recommended Posts

اللى المصريين فى مدينة اوتاواه اذا كنت تبحث عن عمل ساعطيكم هذا النك http://ottawa.ca/city_hall/careers/bus/index_en.html

مدينة اوتاواه عندها فرص عمل ممتازه و رواتب عليه ومميزات اخرى افتح هذا الرابط

رابط هذا التعليق

شكرا علي المعلومه

بسم الله الرحمن الرحيم

والأرض وضعها للأنام

صدق الله العظيم ,الرحمن 10,

الأرض كل الأرض للأنام أى الناس كل الأنام

كلها بلاد الله أينما تكون

رابط هذا التعليق

شكرا يا صمويل

تصدق , انا فعلا بانتظر مشاركتك بفارغ الصبر

يا ريتك تشارك و تدلي بدلوك في موضوع المعادلة للشهادة في كندا اللي انا كتبته و مستني اي واحد بكندا يعلق عليه

شكرا صمويل

الحفاظ على قفاك مسئوليتك الشخصية

رابط هذا التعليق

• بعد 2 سنة...
رابط هذا التعليق

وعليكم السلام وحمة الله

والله يا صديقى انا لسة معنديش معلومات اكيدة عن حتتة رخصة السواقة دى لانى عايش فى مصر

بس انا اذكر ان الكتور الشامى كتب عن الموضوع بالتفصيل

ولكن انا ليا استفسار بعد اذنك

انا سمعت عن ناس سابت كندا لاستراليا ودى اول مرة اسمع بحد عمل العكس

انا لسة مشوفتش اى دولة من الاتنين رغم انى مقدم على هجرة الدولتين (هجرة العمالة المحترفة)

كل بلد من الاتنين ليها ميزة وعيب

بس ارجو من حضرتك توضحللى من خلال مشاهدتك و ملاحظتك مين يكون احسن بالنسبة لى

بالنسبة لى لو حروح كندا حيكون كيبيك سيتى عند اقارب (عمل + سكن متوفر )

لو استراليا حتكون ملبورن (ماعرفش حاجة صديق واحد جدع)

انا عارف ان الموضوع يمكن ميهمش غيرى بس فى المنتدى بس احنا كلنا بنوضح الصورة اكتر لبعض

وشكرا

تم تعديل بواسطة masri
رابط هذا التعليق

صديقى العزيز شكرا على ردكم اما بالنسبة مين الافضل انا عن نفسى عشت فى البلدين استراليا وامريكا طبعا امريكا مش حتختلف كثير عن كندا انا بالنسبة لى افضل العيش فى كندا عن استراليا لعدة اسباب الحياةفى استراليا مكلفة جدا نسبة الضرائب عاليا جدا العنصرية واضحة جدا فى استرالياوالا عايش فيها يعلم كدة اناامامى الاختيار فافضل العيش فى كندا وكل شخص على حسب ظروفة واللة اعلم شكرا ثانيا على ردكم

رابط هذا التعليق

صديقى العزيز شكرا على ردكم اما بالنسبة مين الافضل انا عن نفسى عشت فى البلدين استراليا وامريكا طبعا امريكا مش حتختلف كثير عن كندا انا بالنسبة لى افضل العيش فى كندا عن استراليا لعدة اسباب الحياةفى استراليا مكلفة جدا نسبة الضرائب عاليا جدا العنصرية واضحة جدا فى استرالياوالا عايش فيها يعلم كدة اناامامى الاختيار فافضل العيش فى كندا وكل شخص على حسب ظروفة واللة اعلم شكرا ثانيا على ردكم

[/qu

انا قعدت فى كندا مدة مش كبيرة بس تعامات مع الاماكن الحكومية والناس وزرت امريكا

لأ فى فرق كندا كمعيشة افضل الف مرة

لكن لو اتكلمنا على فرص الشغل يبقى كندا الفرص اكثر السكن المعيشة ارخص ومفيش حته لازم

خبرة بشمال امريكا

لكم مننساش فى كندا فلوس الولاد والتامين الصحى

يا رب اكون قلت حاجة مفيدة

لا اله إلا انت سبحانك انى كنت من الظالمين

رابط هذا التعليق

يا رب اكون قلت حاجة مفيدة

زميلنا العزيز

حضرتك لخصت تجربتك من واقع مشاهدتك

فطبعا ده كلام مفيد جدا لاخوانك المقدمين ع الهجرة لارض كندا

حتى لو عدد الكلمات قليل فهو يبث الامل و التفاؤل

شكرا لمشاركتك الايجابية :roseop:

تم تعديل بواسطة masri
رابط هذا التعليق

اسفة على الغلطة المطبعية معلش الولاد كانوا حواليه وجننونى

انا كان قصدى على الشغل بيقى امريكا افضل المرتبات اعلى السكن ارخص

المشتريات كملابس اكل لعب للاواد ارخص والسوق كبير ومفتوح للعمل

وبالتالى مبيشترطش اوى حتة الخبرة فى شمال امريكا لو عملك مقابلة واقتنع بيك خلاص

ولينا قرايب كثير هنك كلهم اجمعوا على كلمة بس تعالى قانونى والشغل كتييير لاكن لا يوجد تامين صحى

يعنى لا عمل تموت

كندا بتاخذ على كل طفل حوالى 350 دولار شهرى يوجد تأمين صحى صحيح بعد 3 شهور بس يعدوا لو دخلت المستشفى لا قدر الله

العمليات والادوية والتغذية خلالها مجانى ( عن تجربة شخصية)يادوب بتدفع ثمن التليفون كلام فاضى وثمن الغرفة لو اشترطت غرفة منفصلة

والادوية يوجد فورمة بتملاها فى الصيدلية بتديلك تخفيض شديد على الادوية بصراحة مش فاكرة النسبة علشان مفتيش حاجة غلط

مع العلم ان الضرائب عالية اوى حوالى 30% يعن زى مصر قبل تعديل قانون الضرائب على الدخل ومحسش بيه غير ذوى المرتبات العالية

مع الفارق انك هتستفيد مدارس خدمة طبيه

وكفاية شوف انت كندا بتشترط ايه فى المهاجرين شهادات يعنى ناس متعلمة وتحويل اموال يعنى ناس مستريحة او على الاقل ولاد ناس شبعانة

على رأى جوزى تلاقى الاقتصاد الكندى مبنى على اموال المهاجرين

لكن امريكا الهجرة عشوائية

يمكن اكون منحازه اوى لكندا

يعنى احنا بنفكر فى الهجرة والحمد لله ابتدينا وجوزى بيفكر نعيش فى كندا ويعمل بأمريكا وهى كلها افكار

لا قدر الله فى حالة عدم العمل يوجد اعانة بطالة

بالع

لا اله إلا انت سبحانك انى كنت من الظالمين

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      نجحت المبادرة الرئاسية سكن لكل المصريين فى الاقتراب من حاجز الـ2 مليون وحدة سكنية وهو الحلم الذى سعت له العرض الصفحة
    • 1
      مجرد تكلفة تجديد ترخيص البرمجيات يتطلب اكثر من عشرة آلاف جنيه مصري وتكلفة استضافة الموقع تتطلب مائة دولار سنويا موقع الذكاء الاصطناعي gemeni.google.com  كر لي اكثر من مرة ان الموقع مغلق لوفاة مؤسسه عادل ابوزيد لا مفر من توقف موقع محاورات او ربما التوصل الى برمجيات اخرى غير الinvision board  في انتظار تعقيبكم على هذه الرسالة
    • 0
      هل أكل اللاعبون نجيلة الملعب السعودى.. وأقصد بهم لاعبى الزمالك فى مواجهتهم التاريخية مع الأهلى لانتزاع بطولةعرض المقال كاملاً
    • 1
      يمكن مشاركة الموضوع عن طريق الواتسآب بالإضافة ل ال تويتر و الفيسبوك و غيرها
    • 8
      أرجو تصفح موضوعات دعم النزاهة و مانيفستو محاربة الفساد و الموضوعات الشبيهة فى محاورات المصريين. بإختصار شديد لقد توحش الفساد فى مصر و تحول إلى أسطورة و كالعادة - على مر التاريخ - يتجنب الجميع مواجهة الأساطير. أرى أن نقتحم أسطورة الفساد و لا نجلس كالفلاح اللى غرق دراه (للبهوات الفلاح اللى غرق دراه هو الفلاح الذى أغرق الفيضان محصول الأذرة الخاص به) ننعى سوء الطالع و ننعى العجز أمام توحش الفساد . على مر التاريخ بدأت المعارك بدراسة العدو أولا .. مواجهة الأوبئة تبدأ دائما بدراسة المرض ن
  • أضف...