اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

إلى الباحثين عن العمل عن طريق اﻹنترنت...احذروا

Recommended Posts

أود ان ألفت انتباهكم الى أسلوب جديد فى الاحتيال تعرض له أحد أصدقائنا هذا الأسبوع.

إلى أولئك الذين يضعون سيرتهم الذاتية على مواقع التوظيف.

واحد من أصدقائنا في أبو ظبي (مصر) تلقى مؤخرا عرض للعمل في نيجيريا. وكان العرض سخي جدا ويصعب رفضه.

العرض كان من شركة تسمى Technip - نيجيريا. Technip طبعا شركة مشهورة جدا في مجال الهندسة, مكتبها الرئيسى فى باريس ولها فروع في ابوظبي وماليزيا واستراليا والقاهرة( والتي قامت بإنشاء مصفاة ميدور مع بتروجيت وإنبي فى مصر). لكن أحدا لم يسمع من قبل عن Technip - نيجيريا. صديقنا رد عليها بقبول العرض. فطلبوا منه نسخة من الوثائق المطلوبة لاعتماده ، جواز السفروغيره من الوثائق الرسمية, ومن بين هذه الطلبات وثيقة غريبة تسمى (DPR). وعندما استفسر منهم عن (DPR) رد عليه مسئول الشركة أنها وثيقة إلزاميه للحصول على رخصة للعمل في صناعة النفط في نيجيريا. ثم عرض عليه المسئول أنه يمكن ان تساعده الشركة في الحصول على هذه الوثيقة وأن تكلفتها حوالي 1500 دولار وأنه بدون هذه الوثيقة سوف تضطر الشركة لسحب العرض. ثم أرسل مسئول الشركة عبر البريد الالكتروني إلى صديقنا بعض الاستمارات وطلب منه تعبئتها وكذلك أرسل له تعليمات دفع تكاليف استخراج الوثيقة عن طريق ويسترن يونيون لصالح بعض الوكالات الأخرى.

طبعا لا نحتاج أن نوضح أنهم محتالون. لذلك يرجى الحذر.

الشركات المحترمة في قطاع النفط لا تطلب أي رسوم لاستخراج أى نوع من أنواع الوثائق, بل تقوم الشركة بعمل اللازم بدون تدخل الموظفين.

منقول من بريدى الإلكترونى بعد الترجمة.

أرجو أن ننتبه لمثل هذه الأساليب فى الاحتيال, وقانا الله وإياكم شر المحتالين والنصابين.

بدون مبالغة، اللي ناقص عشان نفهم، إن المشير يطلع في بيان على الهوا وفي ايده السلاح ويقول: أيوة يا شعب احنا الطرف التالت، واحنا اللي ورا موقعة الجمل وماسبيرو والعباسية (1) والسفارة الإسرائيلية ومسرح البالون ومحمد محمود ومجلس الوزراء وبورسعيد والعباسية (2)، عايزين حاجة يا شعب؟

shawshank

رابط هذا التعليق

هذا يمثل منعطف خطير فى إتجاه النصب عن طريق الإنترنت من نيجيريا ، أصبح النصابين يستهدفون الباحثين عن عمل !! و الأرجح فى الأيام القليلة القادمة سنجد سيل من الخطابات الإليكترونية أو مواقع head-hunting مزيفة لجذب الباحثين عن عمل.

لم تقل لنا يا سيدى كيف توصل زميلك المصرى لعنوان وكالة التوظيف هذه و هل هناك مخاطر أخرى من إرساله بياناته الشخصية ؟

الموضوع يستحق توجيه تحذير للجميع أكرر للجميع .

لا أعرف على وجه التحديد كيف يمكن التحذير أو التنبيه

مواطنين لا متفرجين

رابط هذا التعليق

أود أن أوضح أن هذه الرسالة وصلتنى عبر مجموعة بريدية خاصة بالمهندسين, لذلك فأنا لا أعرف الشخص الذى تعرض لحالة النصب ولا الذى بعث بالرسالة, ولكننى وجدت فيها ما يستحق التحذير أو على اﻷقل الحذر ﻷنها بغض النظر عن صحة الواقعة من عدمها فهى ممكنة, وبالتالى الحذر والاحتياط واجب.

لم تقل لنا يا سيدى كيف توصل زميلك المصرى لعنوان وكالة التوظيف هذه و هل هناك مخاطر أخرى من إرساله بياناته الشخصية ؟

للأسف يا أستاذ عادل ليس لدى المعلومات الكافية للإجابة على هذا السؤال, ولكن كما قلت من قبل فالاحتياط واجب, وكما جاء فى الرسالة فإن وكالة التوظيف عبارة عن موقع من مواقع التوظيف اﻹلكترونية المنتشرة على الإنترنت.

وإليكم النص اﻷصلى للرسالة لمن يريد مزيداً من المعلومات:

Dear friends,

I would like to draw your attention to a new fraud technique that one of our friends was exposed to just this week.

To those of you who have put their resumes on recruitment sites. One of our friends in Abu Dhabi (Egyptian) has recently received an employment offer in Nigeria . The offer was extremely generous and too difficult to reject. The offer was from a company called Technip – Nigeria . Of course Technip is a very famous engineering Co. based in Paris and has branches in Abu Dhabi , Malaysia , Australia and Cairo (they have done in Egypt Midor refinery with Enppi & Petrojet). But nobody had before heard of Technip-Nigeria.

Well, the guy replied to them accepting the offer. Then they got back to him requesting the copies of his credentials, passport …etc and among that a strange document called (DPR).

When he inquired from them about that (DPR), the company man replied to him that it is a mandatory document in order to get the permit to work in the oil industry in Nigeria . The company man offered him that the company can assist him in getting that document and that it will cost him some statutory charges of about 1500 U$ and that since he does not have this document the Company might be obliged to withdraw the offer.

The company man then e-mailed to our friend some application forms to fill in and the payment instructions to furnish the payment via western union to the benefit of some other agency or something.

Of course needless saying that they are crooks and this is a clear fraud. So please be careful. Respectable companies in the oil business does not ask you for any charges to process your work permits, visas or any of this staff. They absolutely take care of every thing for you.

بدون مبالغة، اللي ناقص عشان نفهم، إن المشير يطلع في بيان على الهوا وفي ايده السلاح ويقول: أيوة يا شعب احنا الطرف التالت، واحنا اللي ورا موقعة الجمل وماسبيرو والعباسية (1) والسفارة الإسرائيلية ومسرح البالون ومحمد محمود ومجلس الوزراء وبورسعيد والعباسية (2)، عايزين حاجة يا شعب؟

shawshank

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

للاسف انا كل يومين يصلني ايميلات ان فيه مبلغ كبير للبناني مات وعايزين ال حد ياخذه من اقاربه وانه المرسل بيساومني انا يعطيني 70 في المائه من المبلغ والباقي له هوه طبعا المبلغ ما يعادل 350000يوروطبعا ده اي كلام ده من بنين

عملت اعلان علشان ابيع سيارة عندي ارسل الي واحد من السنغال يقولي انا عاجبني العرض ويا ريت ترسلها لي وانا اعملك حوالة بالمبلغ

يجب ان نحذر الناس اللي زي دول من الهنا اللي احنا عايشين فيه

عبده بيه

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

رابط هذا التعليق

استاذ محمد

لفتة جميلة منكم ان تقوم بهذا التحذير فهذا ليس بكل شىء والبداية من التسجيل الخاص بالاسم والبيانات ثم يعرضون عليك القيام بكتابة السى فى بطريقة محترفة وباجر ثم يتبعه العرض الذهبى والذى يجعل بياناتك مقرؤة لجميع فئات التوظيف اما اذا ابقيت على الاشتراك المجانى فحسب فغالبا لن تحظى بفرصة الا من اصحاب العمل المثابرين فى بحثهم وطبيعى ان تكون شركات صغيرة لا تقدم العروض التى يأمل الافراد فى تلقيها بعد البحث والعناء وفى حلقات متصلة يصلك يوميا اخطارات بريدية متنوعة وتسويقية لتدعم الموقع باشتراكك الذهبى المدفوع مقدما طبعا

واذا تمكنت من الحصول على وظيفة ما يكون مقابل اشتراكك المجانى نسبة من عقدك لمدة ثلاثة اشهر او مرتب شهر بالكامل

طبعا هذا كله ليس بخصوص موقع واحد لكنهم تنوعوا ............... والموت واحد

لا ادرى هل اصبح التلاعب ببحث الناس عن حياة افضل ووسيلة معيشة تيسر بعض الامور عليهم او تريحهم من طول المشوار وتعب السنوات شيئا يستحق التوقف والمراجعة وربما بعض الحكمة فى اختيار من نتعامل معهم من هذه الوكالات لصالح انفسنا اولا

اليس كذلك

شكرا سيدى الفاضل على موضوعك المفيد والهام

دمت بكل الخير :blink:

عندما تشرق عيناك بإبتسامة سعادة

يسكننى الفرح

فمنك صباحاتى

يا ارق اطلالة لفجرى الجديد

MADAMAMA

يكفينى من حبك انه......يملأ دنياى ....ويكفينى

يا لحظا من عمرى الآنى.....والآت بعمرك يطوينى

يكفينى .....انك........................تكفينى

رابط هذا التعليق

للاسف نسيت حاجة مهمة

مرة وصلتني رسالة من موقع اسباني وهنئوني اني ربحت 266900يورو ولازم بسرعة ارسل لهم رد سريع علشان استلم المبلغ وذكروا لي تحب بشيك ولا بحوالة ففكرت شوية بحب استطلاع وزوجتي قالت لي شوف المحامي يقولي اهعمل ايه وذهت للمحامي والذي بدوره قالي انهم نصابين لان الحوالة عايزيين بيانات الحساب الشخصي بتاعي وممكن يسرقوني بالبيانات دي فاذن ااقولهم بشيك وفعلا كتبت اليهم بانهم يرسلو ا لي الشيك ومن ساعتها منذ 3 سنوات لسه بيكتبوا الشيك

عبده بيه

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

رابط هذا التعليق

اود ان اؤكد على صحة ذلك و انا نفسي قد وصلني اكثر من خطاب يفيد ان شكة مقرها انجلترا قد رات ال CV بتاعتي على موقع للبحث عن وظائف و اللي انا فعلا قط قمت بوضع ال CV عليه و انهم فتحوا شغل لشركتهم في بلد الاقامة اللي بقيم فيها و انهم عايزيني اشتغل معاهم 3 ساعات فقط في اليوم و الشغل ان العملاء حيحولوا ثمن المشتريات على حسابي في البنك و انا بعد كده احولها على الشركة في انجلترا في مقابل 5% من التحويلات و مطلوب مني اني اديلهم رقم حسابي و بياناتي... وطبعا مل ده نصب في نصب.

رابط هذا التعليق

موضوع نيجيريا ده قديم قوى فى كندا، يمكن أول مرة يجيلى إميل من نيجيريا كان من أربع سنوات، كانت أيامها القصة مختلفة، كان بيقولك إنهم موظفين فى الحكومة النيجيرية وإنهم عايزين يحولو فلوس من المعونة الأمريكية على حسابى وبعدين لما هما يطفشوا من نيجريا أبقى أديهم حصتهم، بصراحة أنا صدقت لإن الإميل كان مكتوب بطريقة مقنعة والقصة واقعية، بس إتصلت بالبوليس لإنى عارف إنها فلوس حرام وخصوصا إنى جاى من بلد حكومتها شفطه كل معونتها، فعلا إمشى عدل يحتار عدوك فيك.

رابط هذا التعليق

أشكر كل اﻷخوة واﻷخوات الذين اهتموا بالموضوع ﻷنه بالفعل يستحق توجيه التحذير للجميع كما أشار اﻷستاذ الفاضل عادل أبو زيد.

اود ان اؤكد على صحة ذلك و انا نفسي قد وصلني اكثر من خطاب يفيد ان شكة مقرها انجلترا قد رات ال CV بتاعتي على موقع للبحث عن وظائف و اللي انا فعلا قط قمت بوضع ال CV عليه و انهم فتحوا شغل لشركتهم في بلد الاقامة اللي بقيم فيها و انهم عايزيني اشتغل معاهم 3 ساعات فقط في اليوم و الشغل ان العملاء حيحولوا ثمن المشتريات على حسابي في البنك و انا بعد كده احولها على الشركة في انجلترا في مقابل 5% من التحويلات و مطلوب مني اني اديلهم رقم حسابي و بياناتي... وطبعا مل ده نصب في نصب.

أشكرك يا أخ walidsm على هذه المشاركة التى ذكرتنى برسالة مشابهة وصلتنى منذ فترة تقول أن هناك شركة أوكرانية على ما أتذكر تطلب منى أن أكون وكيلاً لها فى بلدى وباقى الرسالة كما ذكر اﻷخ walidsm أن العملاء يحولوا ثمن مشترياتهم على حسابى ثم أحوله أنا للشركة مقابل نسبة من التحويلات.

لم أثق فى الرسالة بالطبع وحذفتها, ولكن كم شخص غيرى اهتم وأرسل بياناته, خصوصاً وأن مضمون الرسالة قابل للتصديق من البعض ﻷن نظام الوكالة موجود بالفعل, ولكن ربما تكون طريقة الاتفاق الحقيقية ليست بهذه الطريقة الساذجة, لذلك أطلب من كل اﻷخوة المختصين أو الذين لديهم خبرة فى مثل هذه المواضيع أن يوضحوا لنا ما هى الطريقة الحقيقية اﻵمنة لعقد اتفاق وكالة مثلاً, وكيف يمكن تجنب عمليات النصب فى هذا الشأن.

shawshank

رابط هذا التعليق

• بعد 3 شهور...

حصلت معايا و اديتله رقم حساب فى البنك الاهلى مافهوش غير 110 دولار ههههههههههههههههههههه

و بعدين قالى ابعت 2000 دولار علشان نكمل الجراءات قولتله ادفع انت للمحامى و نبقى نتحاسب و من ساعتها اظاهر ان الحوالة جاية على جمل هههههههههههههههههههههههههههه

ال 2000000$ ال

على فكرة لنصب مش بيحصل غير من الدول اللى الانظمة الامنية فيها منفلته شوية انما نادر جدا انو يكون ناس من امريكا او كندا او اوروبا يعملو حاجة زى كده او يبعتولك صور جوازاتهم او اى بيانات عهنهم لانك ممكن ببساطة تتحق من صحة المعلومات دى عن طريق السفارة او اى محامى هناك انما الدول اللى زى كوت ديفوار و بنين و سيراليون و الحتت دى مش هتعرف تتأكد من المعلومة لو قعدت من هنا للسنة الجاية

و ثم ان دى فلوس غير شرعية

بصراحة لو الشرطة عندنا فى مصر بتقهم فى الموضوع ده انا كنت ابلغ انما لو بلغت هقعد قدام واحد غيى و سين و جيم و لا هو فاهم حاجة فى اى حاجة

رابط هذا التعليق

• بعد 4 شهور...

الأمر يحتاج لتكرار و تشديد التحذير ، تصلنى رسائل "النصب الإليكترونى" بإستمرار و أستطيع أن أتبينها و أحذفها تلقائيا و لكن إستمرار هذه الرسائل يدل أن هناك من يمكن أن يقع ضحية لهذه الرسائل.

ما سبق كان إستهلالا لابد منه

منذ أيام كتب أحد الأعضاء يسأل عن عقد عمل وصله من شركة فى "بنين" و الرجل بذل كل جهده للتساؤل حول جدية العرض و يبدو أنه إقتنع .. قبل أن يكتب هنا و يعلق عليه الكثيرين.

و كما قلت من قبل أنه توجه جديد لعصابات النصب الإفريقية (فى الغالب) فهناك الكثيرن الذين يبحثون عن فلاصة عمل فى الخارج - أيا كان هذا الخارج - و هؤلاء فريسة سهلة لشركات النصب الإليكترونى.

هذه رسالة تلقيتها منذ فترة و كنت قد إحتفظت بها لعرضها عليكم هنا ثم تناسيت الأمر على إعتبار أن الأمر مكشوف و يسهل على الإنسان العادى كشفه و عدم السقوط بين أيدى هؤلاء النصابين ، و لكنى الآن أرى وضعها بين أيديك من باب العلم بالشيء.

مع العلم أنى أتجاهل تماما مثل تلك الرسائل.

While we may have high expectations of our associates, we also give them high rewards. Imagine being part of a stable organization with a sterling reputation - a place where the Sydney Car Centre is an integral part of all that we do. With our car centre personality, you'll not just succeed - you'll thrive. And, with our strong commitment to promoting from within, you'll definitely enjoy your rise to the top.

Today the Sydney Car Centre is looking for an industrious regional assistant to fasten the process of the delivery of customer payments to the suppliers. The position offered is a part-time job, and will only require from you to be available for 1-2 hours a day.

As a regional assistant, you will be supposed to operate with the payments from those customers, based in your country. You will be expected to accept 2-3 transactions to your bank account every week, make certain calculations about every transaction (you will be precisely instructed about it), & transfer the funds to the suppliers by means of western Union/Money Gram less your fee & the charges of the Western Union/Money Gram. You will be continuously communicating with the manager from the head office, who will instruct you & give advice regarding every new payment.

The ideal candidate will be industrious, goal-oriented person, with the availability of a personal/business bank account suitable to be used for the company needs. Knowledge of English, computer literacy and sociability are appreciated.

The company guarantees to pay NET 10% fee out of the amount of every payment you dealt with and to provide you with the regular income & flexible schedule. All the related expenses you might have (like the Western Union/Money Gram chargers, related expenses on traveling) are covered by the company.

The more detailed information is available on our web-site http://vacancy-8244529.sydneycar.st/vacancies.php, where you can fill in the on-line application form for this position.

We would be glad to welcome you in our team!

We are looking forward to hearing from you as soon as possible!

Yours sincerely, Keven Rosado

مواطنين لا متفرجين

رابط هذا التعليق

انا لا يمكن اقع فريسة للنصابين دول لانه وبكل بساطة كل مراسلاتهم بالانجليزي وانا مش بعرف ولا كلمة انجليزي

خرج الثعلب يوما في رداء الواعظين

ومشى في الأرض يهذى ويسب الماكرين

رابط هذا التعليق

انا اخطر شيء بالفعل واجهته من خلال النصب عن طريق الانترنت هو النصب عن طريق سرقة بيانات الفيزا كارد او من خلال الهاكرز على مواقع الشراء من على الانترنت بس الحمد لله البنك بتاعي صاحب وحذروني في الوقت المناسب

اول مرة انا كنت بعبي التليفون بتاعي عن طريق الشركة بتاعة الاتصالات وده شيء انا بعمله على طول لكن وانا لسه على الموقع اتصل بي موظف من البنك وقالي اقفل الصفحة اللي انت فيها بسرعة لان فيها هاكرز بيحاولوا يعرفوا بياناتك واستدعوني للبنك وربنا سترها

تاني مرة وصلني صفحة مشابهة تماما لصفحة البنك وقالوا عبي البيانات هنا طبعا انا استغربت من الحكاية دي لاني انا اللي بدخل على صفحة البنك دايما وعمرهم ما ارسلوا حاجة زي كده وفي نفس اليوم وصلني ايضا تحذير من البنك بعدم التعامل مع هذه الصفحات والابتعاد عن الانترنت قليلا وقاموا بتغيير كلمة السر وكل بياناتي

خرج الثعلب يوما في رداء الواعظين

ومشى في الأرض يهذى ويسب الماكرين

رابط هذا التعليق

شكرا لهذه التحذيرات واحب اضيف ان هناك نوع اخر من استغلال الشباب الطالبين للوظائف ليس عبر النت فقط ولكن بعد ان يتم الاعلان عن العمل يذهب الشباب لمكان العمل ويتم هناك بيع استمارة لملأ ها بالبيانات الخاصة وبعد ذلك لا يتم الرد على الشاب بعد ان تكون حصلت الشركة المزيفه على اعداد طائله من الشباب الذين اشتروا الاستمارة على امل العمل :roseop:

رابط هذا التعليق

• بعد 2 سنة...

أستاذة ضحى .... شكرا على التذكير بالمواضيع المهمة شبه المدفونة

بالنسبة لي شخصياً ..... يتم حذف أي رسالة أو شيء وارد من أي دولة أفريقية (للأسف الشديد)

لأنهم أساتذة في النصب والاحتيال .....

أرجو من الجميع الحذر

هل صليت الصبح في جماعة؟؟

رابط هذا التعليق

هذا يمثل منعطف خطير فى إتجاه النصب عن طريق الإنترنت من نيجيريا ، أصبح النصابين يستهدفون الباحثين عن عمل !! و الأرجح فى الأيام القليلة القادمة سنجد سيل من الخطابات الإليكترونية أو مواقع head-hunting مزيفة لجذب الباحثين عن عمل.

الموضوع يستحق توجيه تحذير للجميع أكرر للجميع .

لا أعرف على وجه التحديد كيف يمكن التحذير أو التنبيه

الموضوع منتشر من فترة فعلا

و دائما بيبعتوا لمتخصصي البترول من مهندسيين و فنيين نظرا لارتفاع العائدات عن طبيعة العمل في افريقيا ووصولها لارقام جميلة

و المشكلة انهم بيوقعوا الشباب حديث التخرج

يا جماعه

مفيش شركة بترول بتطلب منك دولار واحد نظير اي حاجة اطلاقا

كله علي حساب الشركة

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

موضوع مهم ..

للرفع

فعلا الميلات دى بيجيلى منها كتير والناس دى بتوصل للميلات بتاعتنا عن طريق مواقع التوظيف اللى احنا بنسجل فيها زى Bayt &Naukriوهى ليها شكلين

فيه اللى بيطلبوا صور اوراق زى الباسبور او غيره من غير طلب اى فلوس وعادة دول هدفهم سرقة الهوية لاهداف غير مشروعة

والنوع التانى بيطلب فلوس لاستخراج ترخيص معين على حد قولهم وبيطلب انك تعمل تحويل للمبلغ اللى هما طالبينه

وكمان بيديلك لينك على موقع غالبا مكون من 3 او 4 pagesمش اكتر عشان يعنى اما تعمل سيرش تتاكد انه موجود ومش بس كده ده ممكن يكون

شبيه لاسم شركة كبيرة فعلية موجودة عشان يشيل الشك اللى ممكن يجيلك

العروض دى بيبقى فيها مبالغة شديدة جدا فى المزايا المعروضة مع نقص شديد جدا فى المؤهلات المطلوبة

كمان ممكن يبعت لك ابليكيشن فاضى عشان تملاه تاكيد للجدية يعنى وبيبقى عادة شكله زى ما يكون عيل فى اولى ابتدائى هو اللى عامله

هاتلاقى نفسك بتضحك عليه لوحدك.... ومش بتفكر حتى تنزله عشان تملاه

وفيه نوع تانى من الميلات وده اكيد كلنا عارفينه اللى هو بيتاع الجوايز اللى معرفش بكام مليون جنيه استراينى وحاجات كده

طبعا ده كله سبام لانهم بيبقى هدفهم اولا انك تديهم رقم الفيزا بتاعتك وبعدين يقوموا هما بالواجب :lol:

وكمان صورة الباسبور او البطاقة او الرخصة عشان سرقة الهوية زى ما قلنا

المهم ميلين او 3 من دول واى حد هايلاقى نفسه بيدلتهم تلقائى حتى من غير ما يفتحهم

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

للامانة سمعت انهم بستغلوا اي بيانات عنك وخاصة صورتك في موضوع السحر وتسخير الجان

وللعلم الافارقة اساتزة في الحاجات دي

نسال الله العافية

رابط هذا التعليق

للامانة سمعت انهم بستغلوا اي بيانات عنك وخاصة صورتك في موضوع السحر وتسخير الجان

وللعلم الافارقة اساتزة في الحاجات دي

نسال الله العافية

يا خبر ابيض تسخير جن وعفاريت لا اله إلا الله ...

هوه حد ممكن يسخر جن او يعمل عمل عن طريق صورة شخص !!!

برجاء التوضيح ,,

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...