اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

لو الشعب عاوز زيت ,, اديلوا زيت !

Recommended Posts

اعترف - والاعتراف بالحق فضيله - ان اكتر فصيل على الساحه ( بيلعب ) سياسه تناسب طبيعة الشعب المصري المسالم هم الاخوان المسلمين

واجزم انهم لو كانوا ثوريين وصداميين و لايقبلوا انصاف الحلول لم يكن هذا الشعب ليعطيهم اصواته في الانتخابات ,,

شعب كان عنده عيد اسمو وفاء النيل ,,

بيختار اجمل بناته العذارى الابكار ويلقي بها كي تغرق في النيل ابتغاء وجه لقمة العيش !

لما تطلب منه يبقى ثوري و صدامي ونفسه طويل ويخاطر ويجازف بلقمته هو و عياله يبقى انت اللي ماعرفتش مفاتيح شخصيته ومعرفتش تقراه صح ,,

و تعيد وتزيد ان الاخوان مداهنين للعسكر و للنظام السابق قبليه

صحيح انت ليك حق بس ده مش بمزاجهم ,,

ولكن لسابق تجاربهم المؤلمه مع الظهير الاستراتيجي وهو الشعب الي يثور كالبركان اياما ثم يمل ويرضى بقسمته ونصيبه بعدها فيورط من ثار و ثبت على الصراط فيجد نفسه فجأة كالتابعي مسلم بن عقيل بن ابي طالب بعد ان خذله اهل العراق واسلموه الى جلاديه بعد ان اقسموا باغلظ الايمان انهم لن يتركوه !

الشعب المصري صبور جاور النيل آلاف السنين فاعتاد على خيراته واعتاد ايضا على غدراته من فيض او قحط ! فلم يكره الغدر منه ولكن تقبله بل و (تعايش ) معه !

ورغم انه لا يثق في الآخرين بطبعه نجد انه قصير النفس فيقنع ضميره بصدق الآخر رغبة منه في الهروب ورغبة منه في الخلاص ,,

و عن نفسي بعتبر يوم 25 يناير الجاي اكبر اختبار لمعدن هذا الشعب ( مش بقول انه لو شارك يبقى معدنه كويس ولو ماشاركش يبقى معدنه وحش ) ولكن اقصد اكتشاف مدى ثوريته و ترجيحه لكفة المبادئ على حساب كفة الامان والاستقرار

تحيتي ,,

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق

,,

و عن نفسي بعتبر يوم 25 يناير الجاي اكبر اختبار لمعدن هذا الشعب ( مش بقول انه لو شارك يبقى معدنه كويس ولو ماشاركش يبقى معدنه وحش ) ولكن اقصد اكتشاف مدى ثوريته و ترجيحه لكفة المبادئ على حساب كفة الامان والاستقرار

تحيتي ,,

كل الكلام اللى انت كاتبه حلو وعاجبنى يا تيمور فيه جزء من حقيقة فى صفاتنا كلنا كمصريين ما عدا السطر الاخير

مين اللى قالك ان الاخوان ما عندهمش مبادىء ؟

ومين اللى قال ان لو الثورة الثانية مشى الحال ونفذ طلباتها لن يكون هناك

خلينى اديك المفيد بثورة ثانية او بدونها سيكون هناك رئيس مدنى منتخب بنهاية يونيو شاء من شاء ورفض من رفض

قلت قبل كده ترس الحرية والديموقراطية اتحرك ولن يستطيع اى من كان ايقافه ولا مجلس عسكرى ولا غيره

نصيحة تانى وانت عارف وقلتها ليك انا باحب شباب 6 ابريل وعارف مدى وطنيتهم ومدى حماسهم

بلغ الناس اللى بترسم تحركات الحركة

خسرتم المجلس العسكرى ووضع فى خانة الاعداء

خسرتم جزء كبير من الشعب وما يسمى حزب الكنبة فلا تخسروا الباقى

خسرتم السلفيين ثانى اكبر كتلة من الشعب

فلا تخسروا الاخوان

لو خسرتم الاخوان كمان يبقى خسرتوا كل مصر ولن يدعمكم احد

إذا مــات الـسـيـد فـأقـتــل حـتـى كـلبــه لأنــه لــن يــكـون وفيـا لـغير سـيـده الأول

اذا جالست الجهال فانصت لهم

واذا جالست العلماء فانصت لهم

فان فى انصاتك للجهال زيادة فى الحلم

وفى انصاتك للعلماء زيادة فى العلم

رابط هذا التعليق

يااااااااه يا تيمور .. انت اخدت وقت طويل اوى عشان توصل للقناعات دى.... القناعات اللى كتير مننا اتنبح كيبورده فى محاولة إيصالها لك (((مع تحفظى على بعض نقاط طرحك الفرعيه .. اللى مش حتعرض لها ... منعا لتشتيت الطرح))

عامة خير يا مان ...

اللهم أرنا الحق حقا و ارزقنا اتباعه

و أرنا الباطل باطلا و ارزقنا اجتنابه

آمين آمين آمين

رابط هذا التعليق

يااااااااه يا تيمور .. انت اخدت وقت طويل اوى عشان توصل للقناعات دى.... القناعات اللى كتير مننا اتنبح كيبورده فى محاولة إيصالها لك (((مع تحفظى على بعض نقاط طرحك الفرعيه .. اللى مش حتعرض لها ... منعا لتشتيت الطرح))

عامة خير يا مان ...

كنت على بالي و الله يا تونسي وانا بكتب

تحيتي وعموما مازلت براهن ان الجانب الثوري حيتغلب يوم 25 على الجانب الكنباوي ,,

تحيتي ,,

رابط هذا التعليق

كلها 5 ايام يا رؤوف ونشوف اتجاهات الرأي العام تميل لصالح اي كفة ,,

بقالنا اسابيع بنوضح الحقيقه لاكبر عدد ممكن وبكل الوسائل المتاحه قدامنا من اعلام ومنشورات ومسيرات ووقفات احتجاجيه ومنتظرين نعرف النتيجه بفارغ الصبر ,,

عموما زي ماقلت احنا مش بنحط حاجه في جيوبنا ومطالبنا هو تسليم السلطه للبرلمان مش للثوار !

تحيتي ,,

رابط هذا التعليق

أول أمس في أحد برامج التوك شو أستمعت إلى مسئول الإتصال بحزب الحرية والعدالة وهو بيوضح الحزب والاخوان هاينزلوا يحتفلوا ليه يوم 25 يناير ..

أقسم بالله لو جيت في نص اللقاء أو من غير ما تعرف ده مين .. فلن تفرق بينه وبين مسئول سابق في الحزب الوطني

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

عامة خير يا مان ...

كنت على بالي و الله يا تونسي وانا بكتب

تحيتي وعموما مازلت براهن ان الجانب الثوري حيتغلب يوم 25 على الجانب الكنباوي ,,

تحيتي ,,

خوضوا الرهان ... اهم شئ نحرص عليه كشعب .. الا يتعرض الوطن لسوء .. والا تتعرضوا انتم ايضا لاى مكروه .. فى النهاية .. هناك قناعة واتفاق على اننا كلنا مصريون .. مهما اختلفنا

اللهم أرنا الحق حقا و ارزقنا اتباعه

و أرنا الباطل باطلا و ارزقنا اجتنابه

آمين آمين آمين

رابط هذا التعليق

أول أمس في أحد برامج التوك شو أستمعت إلى مسئول الإتصال بحزب الحرية والعدالة وهو بيوضح الحزب والاخوان هاينزلوا يحتفلوا ليه يوم 25 يناير ..

أقسم بالله لو جيت في نص اللقاء أو من غير ما تعرف ده مين .. فلن تفرق بينه وبين مسئول سابق في الحزب الوطني

للاسف ,,

( الجمهور ) عاوز كده !

رابط هذا التعليق

كلها 5 ايام يا رؤوف ونشوف اتجاهات الرأي العام تميل لصالح اي كفة ,,

بقالنا اسابيع بنوضح الحقيقه لاكبر عدد ممكن وبكل الوسائل المتاحه قدامنا من اعلام ومنشورات ومسيرات ووقفات احتجاجيه ومنتظرين نعرف النتيجه بفارغ الصبر ,,

عموما زي ماقلت احنا مش بنحط حاجه في جيوبنا ومطالبنا هو تسليم السلطه للبرلمان مش للثوار !

تحيتي ,,

والله العظيم يا تيمور انا باقول الكلام ده علشان مستحرم الجهود اللى قمتوا بيها قبل الثورة وبعدها تروح هباء

عايزكوا تجنوا نتيجة دم وعرق السنين اللى فاتت اللى كانت 6 ابريل من الجمرات اللى اشعلت الثورة

وزى ما انت قلت انتم بذلتم جهد فى شرح رايكم وايضاحه للراى العام

سيب الشعب يقرر

إذا مــات الـسـيـد فـأقـتــل حـتـى كـلبــه لأنــه لــن يــكـون وفيـا لـغير سـيـده الأول

اذا جالست الجهال فانصت لهم

واذا جالست العلماء فانصت لهم

فان فى انصاتك للجهال زيادة فى الحلم

وفى انصاتك للعلماء زيادة فى العلم

رابط هذا التعليق

الكل راكب الاتوبيس ياريس

مبارك بيحاكم على قتل الثوار

والعسكر هما ال بيقتلوا الثوار وبدون محاكمه

مبارك بيحاكم عشان تصدير الغاز للاسرائيل

ومازال الغاز العسكر بيودوه اسرائيل ومش بس كده

دول بيزلونا بغازنا وبنزيمنا

يبقى ايه الجديد ال حصل عشان منطلعشى يوم 25

فوكك بس من مخبرى الانترنت دول

عبيد وصناع الأصنام يكرهون دوما من يقوم

بتكسيرها

رابط هذا التعليق

اعترف - والاعتراف بالحق فضيله - ان اكتر فصيل على الساحه ( بيلعب ) سياسه تناسب طبيعة الشعب المصري المسالم هم الاخوان المسلمين

واجزم انهم لو كانوا ثوريين وصداميين و لايقبلوا انصاف الحلول لم يكن هذا الشعب ليعطيهم اصواته في الانتخابات ,,

شعب كان عنده عيد اسمو وفاء النيل ,,

بيختار اجمل بناته العذارى الابكار ويلقي بها كي تغرق في النيل ابتغاء وجه لقمة العيش !

لما تطلب منه يبقى ثوري و صدامي ونفسه طويل ويخاطر ويجازف بلقمته هو و عياله يبقى انت اللي ماعرفتش مفاتيح شخصيته ومعرفتش تقراه صح ,,

و تعيد وتزيد ان الاخوان مداهنين للعسكر و للنظام السابق قبليه

صحيح انت ليك حق بس ده مش بمزاجهم ,,

ولكن لسابق تجاربهم المؤلمه مع الظهير الاستراتيجي وهو الشعب الي يثور كالبركان اياما ثم يمل ويرضى بقسمته ونصيبه بعدها فيورط من ثار و ثبت على الصراط فيجد نفسه فجأة كالتابعي مسلم بن عقيل بن ابي طالب بعد ان خذله اهل العراق واسلموه الى جلاديه بعد ان اقسموا باغلظ الايمان انهم لن يتركوه !

الشعب المصري صبور جاور النيل آلاف السنين فاعتاد على خيراته واعتاد ايضا على غدراته من فيض او قحط ! فلم يكره الغدر منه ولكن تقبله بل و (تعايش ) معه !

ورغم انه لا يثق في الآخرين بطبعه نجد انه قصير النفس فيقنع ضميره بصدق الآخر رغبة منه في الهروب ورغبة منه في الخلاص ,,

تحيتي ,,

مداخلة رائعة

تحياتي...

رابط هذا التعليق

سؤال على الهامش ..

الشعب تكبد مائة الف شهيد فى الحروب

دفاعا عن القضيه الفلسطينيه

ومليون فى شق قناة السويس

كم تكبد فى بناء الأهرامات ؟!

وكالريح لا يركن إلي جهه

إلا وهيأ لأخري راحله ...

رابط هذا التعليق

الإخوان هم اول من قدم الشهداء

فى سبيل قضيه يؤمنون بها ..

ولو داهنوا وتلونوا الأن

فكأنما خانوا شهدائهم وتخلوا عن انفسهم !!

وكالريح لا يركن إلي جهه

إلا وهيأ لأخري راحله ...

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...